Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-06-2012, 20:18
TOMMYHILFIGERRR
TOMMYHILFIGERRR is offline
Voor mijn mondeling Nederlands, moet ik allemaal argumenten hebben bij de stelling
Uniformen op school.
Ik ben namelijk pro, dus voor de uniformen.

Ik heb al wat argumenten, maar ik heb er nooit genoeg (aangezien ik drie vierde durf te vergeten wanneer ik onder stress sta)

Zowel voor- als tegenargumenten zijn goed, of eigen ervaringen zijn zelfs nog beter!


Breek er maar op los! Discussiëren of debatteren mag ook
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-06-2012, 00:46
Joke:D
Joke:D is offline
volgens mij heb ik nog wel wat liggen, maar je mag zelf eerst laten zien wat je hebt, ik ga niet je hele mondeling voor je voorbereiden.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2012, 08:27
TOMMYHILFIGERRR
TOMMYHILFIGERRR is offline
Citaat:
volgens mij heb ik nog wel wat liggen, maar je mag zelf eerst laten zien wat je hebt, ik ga niet je hele mondeling voor je voorbereiden.

Aangezien ik zei dat ik zelf al heb, zou het onmogelijk zijn dat jij mijn mondeling examen volledig voorbereidt. Maar goed, dit heb ik:


• gelijkheid onder de leerlingen
• non-discriminatie, minder pesten
• eigen toets, bv. door kousen op te rollen, dus persoonlijkheid blijft geuit worden (make-up)
• uniformen zijn goedkoper op lange termijn (slechts één uniform per jaar)
• leerlingen worden beoordeeld op karakter, niet op economische status
• eenheids-, samenhorigheidsgevoel
• uit kennissen weet ik dat het voordelig is
• scholen kunnen bv een jaar op proefperiode, dan tevredenheid van leerlingen meten via enquête
• je went er aan
• in weekend, vakanties kan je nog steeds dragen wat je wil
• nooit zorgen over wat je wil aandoen, geen rekening meer houden met het weer -> winst van tijd
• in bijvoorbeeld Amerikaanse scholen waar men verplichte uniformen moet dragen, kan men alsnog de kleur van het uniformen kiezen -> individualiteit
• overzichtelijkheid ontstaat
• een gevoel van discipline ontstaat
• scholen met verplichte uniformen hebben meestal betere examen resultaten als gevolg
Met citaat reageren
Oud 02-06-2012, 11:05
Joke:D
Joke:D is offline
"ik heb al wat argumenten" kan inderdaad zo'n lijst zijn die jij hebt, maar het kunnen er ook 3 zijn he.

eh, slechts één uniform per jaar klopt niet. Ik weet niet hoe lang jij gemiddeld met een broek/rok/shirt/jasje doet, maar toch echt minder dan een jaar. En ik weet niet hoe smakelijk jij het vindt om 5 dagen achter elkaar dezelfde kleren aan te moeten, als ze tussendoor niet gewassen worden. Iedereen heeft dus minstens 2 exemplaren tegelijk nodig. En geen rekening houden met het weer? In de zomer loop ik niet in dezelfde kleren rond als in de winter, in de winter heb ik toch echt meer aan dan een rokje met dunne kousen en een bloesje, en in de zomer heb ik geen dikke zwarte kousen met een rok, een bloesje, een trui en een jasje aan.

Ik denk dat je je argumenten moet uibouwen, dus niet maar in steekwoorden, maar stukjes van 3,4 zinnen waarbij je uitlegt waarom het gevoel van discipline ontstaat, of welk onderzoek de hogere resultaten aangetoond heeft.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2012, 14:36
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Tommy, je vraag hoort meer thuis op het huiswerkforum 'Moderne en klassieke talen'. Ik verplaats 'm even voor je.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 09-06-2012, 21:42
TOMMYHILFIGERRR
TOMMYHILFIGERRR is offline
Dit is wat ik nu heb, jouw kritiek in mijn achterhoofd houdend:

Als er uniformen op school zijn, ontstaat er gelijkheid onder de leerlingen, wat dan weer leidt tot meer kans op non-discriminatie en/of minder pestgedrag.
Leerlingen worden hierdoor beoordeeld op hun persoonlijkheid en niet op hun economische status.
Tussen de leerlingen heerst er ook een eenheids- en samenhorigheidsgevoel: ze hebben het gevoel dat ze ergens bij horen. Op die manier ontstaat er dan ook een gevoel van discipline.
Een nadeel van deze invoering kan zijn dat leerlingen zich 'hetzelfde' zouden kunnen voelen en dus niet speciaal, aangezien ze hetzelfde dragen, maar niets is minder waar: je stijl en persoonlijkheid kan nog steeds tot uiting komen door je kousen bijvoorbeeld op te rollen, of je kraag dichtdoen, of simpeler: door je haar anders te leggen of make-up te dragen. Onder andere Amerikaanse scholen hebben hier nog een eenvoudigere oplossing voor: de leerlingen mogen kiezen tussen twee of drie kleuren van uniform, maar die wel exact hetzelfde zijn, wat vorm, stof en structuur betreft. Zo kunnen ze zich alsnog onderscheiden van de rest.
Uniformen kunnen natuurlijk wel vervelen, maar dat is absoluut niet nodig: na school, tijdens de weekends en vakanties dragen leerlingen wat ze willen, enkel tijdens de schooldagen is dit niet zo.
Wie er toch voor kiest het uniform buiten school te dragen, mag dat. Zo ontstaat ook herkenbaarheid tussen de schoolgenoten, wat op zijn beurt kan leiden tot overzichtelijkheid en trots.
Overigens is er tijdens de seizoenen wel variatie: in de winter worden de dunne sokken vervangen door dikkere en warme, wollen truien nemen de plaats van de zomerse bloesjes in.
Ook financieel zijn verplichte uniformen voordelig: je bezit maximum twee of drie exemplaren en op lange termijn bespaar je absoluut een grote geldsom.
Meer tijd wordt met de uniformen ook gegarandeerd: urenlang voor je spiegel twijfelen wat je zou dragen, of de combinaties wel stijlvol zijn en nog meer onzekerheden zijn voortaan verleden tijd. Je uniform ligt al klaar om gedragen te worden.
Bovendien is uit onderzoek gebleken dat scholen met verplichte uniformen meestal betere resultaten hebben als gevolg.
Wie nog niet overtuigd is, kan eventueel een proefperiode inlassen: het uniform wordt voor een bepaalde tijd getest en aan het einde van deze periode wordt aan de hand van een enquête, bijvoorbeeld, de tevredenheid van de leerlingen gemeten.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2012, 21:43
TOMMYHILFIGERRR
TOMMYHILFIGERRR is offline
Kritiek is overigens altijd welkom
Met citaat reageren
Oud 12-06-2012, 19:36
ksfoireut
dit zijn echt kansloze gesprekken
Met citaat reageren
Oud 14-06-2012, 15:34
TOMMYHILFIGERRR
TOMMYHILFIGERRR is offline
Citaat:
dit zijn echt kansloze gesprekken
slaat nergens op
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Debat nederlands
nickr55
5 04-11-2013 19:32
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Debat Nederland
verstappen16
0 12-03-2010 08:56
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Debat nederlands (abortus van kinderen met het syndroom van down)
Havo 5
8 21-09-2008 12:26
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Debat Nederlands
wouser
5 21-11-2005 23:32
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen debat nederlands
mopske
3 01-09-2005 20:15
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Gezocht: informatie voor debat Nederlands!
0 26-10-2001 13:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:54.