Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Bekijk resultaten poll: Wat vinden jullie van de NIEUWE spelling?
goed! 4 13.33%
Ik houd me er niet mee bezig, dus kan het me weinig schelen. 5 16.67%
het is te overdreven om weer in de spelling te gaan zitten rommelen. 20 66.67%
het is wel handig om nieuwe spellingsregels te hebben, immers veranderd de taal telkens 6 20.00%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-11-2005, 13:22
Nederlandssan
Nederlandssan is offline
Wanneer vinden jullie spelling belangrijk?


In welke tekstsorten is spelling belangrijk?


Wat vinden jullie van de hervorming van de spelling?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-11-2005, 14:24
Ici-Paris_#
Avatar van Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
Wanneer vinden jullie spelling belangrijk?
Bij een sollicitatiebrief, een e-mail en bij Nederlands


In welke tekstsorten is spelling belangrijk?
Ik denk alle tekstsoorten wel.


Wat vinden jullie van de hervorming van de spelling?
Kut, moet je het telkens weer opnieuw leren.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 14:58
Verwijderd
Ik heb gekozen voor de derde optie. De veranderingen hebben weinig met verandering van de taal te maken, er is gewoon een aantal mensen dat zijn stempel op de taal wil drukken en in de boekjes terecht wil komen, dat is iets anders.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 14:59
Verwijderd
Wanneer vinden jullie spelling belangrijk?
- Altijd.


In welke tekstsorten is spelling belangrijk?
- In alle.


Wat vinden jullie van de hervorming van de spelling?
Ik vind het raar dat er in '95 nieuwe regels zijn bedacht die nu vrijwel compleet aangepast zijn. Ik snap het nut van die regels niet... Ik ben het daar dus niet altijd mee eens, maar ik probeer me er wel aan te houden.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 16:30
Aurora
Avatar van Aurora
Aurora is offline
Ik vind spelling altijd belangrijk.

Ik vind het ontzettend overdreven dat er wéér nieuwe spellingsregels zijn. HarteNlust, wtf?
__________________
what a lovely day to shape your dreams
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 16:35
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Nederlandssan schreef op 18-11-2005 @ 14:22 :
Wanneer vinden jullie spelling belangrijk?
(1)

In welke tekstsorten is spelling belangrijk?
(2)

Wat vinden jullie van de hervorming van de spelling?
(3)
(1) + (2)
Het is in alle teksten netjes om zo foutloos mogelijk proberen te schrijven. Daar maak ik dus geen onderscheid.
Dat wil daarom niet zeggen dat iedere spelfout in een tekst even storend overkomt.
Voor alle duidelijkheid: het verkeerd vervoegen van werkwoorden als in '... immers veranderd de taal telkens' blijft een storende fout.

(3)
Het is blijkbaar de bedoeling om de nieuwe spelling van 1995 te verduidelijken en consequenter toe te passen.
De regelszijn in Het Groene Boekje inderdaad duidelijker omschreven, maar met alle veranderingen heeft men er opnieuw een soepje van gemaakt. De juiste schrijfwijze van samenstellingen en een juist hoofdlettergebruik is er niet echt duidelijker op geworden.
__________________
Let's fantasize a revolution

Laatst gewijzigd op 18-11-2005 om 16:41.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 16:47
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Ik ben zo te merken de enige die deze spellingswijziging omarmt.

Ik vind de spellingsregels zoals die waren extreem belachelijk. Een eenmalige ingreep als deze heeft een einde gemaakte aan onlogica als 'is het eerste deel een dier, het tweede een plant, dan schrijf je GEEN n'. De spelling is nu consequent en ligt dichter bij de uitspraak.

Citaat:
perseus schreef op 18-11-2005 @ 15:58 :
Ik heb gekozen voor de derde optie. De veranderingen hebben weinig met verandering van de taal te maken, er is gewoon een aantal mensen dat zijn stempel op de taal wil drukken en in de boekjes terecht wil komen, dat is iets anders.
Voor zover dit waar is, doet het er niet toe. Het gaat om de aard van waar men nu eigenlijk mee komt. En in dit geval ben ik er om boven genoemde redenen dus voor.
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 17:55
PV
PV is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 18-11-2005 @ 17:47 :
Ik vind de spellingsregels zoals die waren extreem belachelijk. Een eenmalige ingreep als deze heeft een einde gemaakte aan onlogica als 'is het eerste deel een dier, het tweede een plant, dan schrijf je GEEN n'. De spelling is nu consequent en ligt dichter bij de uitspraak.
Ja maar hallo, verander het dan in één keer goed. Nu leer je eerst het een en moet het even later weer wat anders zijn. Laat de spelling maar mooi de komende 100 jaar hetzelfde
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 18:08
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Ik heb gestemd op het derde zinnetje.

- Ik vind spelling altijd belangrijk, maar in zakelijke brieven e.d. wat meer dan op MSN.

- Tekstsoorten: Kranten, zakelijke brieven, informatieve folders, wetenschappelijke artikelen.

- Vervelend. Ik begrijp wel dat taal in beweging is, maar of er nou wel of geen tussen 'n' moet staan, boeit toch niemand (anders dan de mensen die achter de regels zitten)?
Ik ga niet elke keer het groene boekje aanschaffen omdat een stel mensen dingen veranderen die in mijn ogen onnodig zijn.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 18:22
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
PV schreef op 18-11-2005 @ 18:55 :
Ja maar hallo, verander het dan in één keer goed. Nu leer je eerst het een en moet het even later weer wat anders zijn. Laat de spelling maar mooi de komende 100 jaar hetzelfde
Dat lijkt me goed, tenzij het Nederlands drastisch verandert. Dan krijg je situaties als in het moderne geschreven Engels of Frans..
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 19:30
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
In welke tekstsorten is spelling belangrijk?
In polls, want " verandert" wordt met een t gespeld als het onderwerp 2e persoon enkelvoud is. (Sorry kon het niet laten)

Bovendien wild ik de 3e stemmen, maar heb ik per ongeluk de 4e gedaan.
__________________
Elu on ilus.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2005, 00:35
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Ik heb wat tegenstrijdig 3 EN 4 gestemd, lang leve de checkbox. 3 omdat ik vindt dat de tussen-n ziekelijk is, snap niet waar het ding vandaan komt en zou hem het liefst geheel afgeschafd zien worden, maar in groep 8 heb ik mn best gedaan het precies te leren maar nu is dat dus weer anders. Maar in principe zijn de nieuwe regels wel beter dan de oude vind ik, maar het zou natuurlijk het beste zijn geweest als het in een keer goed ging. 4 omdat soms de taal zoals die geschreven dient te worden niet meer de te verdedigen is. Neem bijvoorbeeld de meervoudsvormen van buitenlandse woorden, hoe zit dat nou? Waarom zo vaak een apostroof die duidt op weggelaten letters (toch?) terwijl er helemaal niks is weggelaten?
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 19-11-2005, 00:56
Verwijderd
Citaat:
Dynamico schreef op 18-11-2005 @ 17:47 :
Ik ben zo te merken de enige die deze spellingswijziging omarmt.

Ik vind de spellingsregels zoals die waren extreem belachelijk. Een eenmalige ingreep als deze heeft een einde gemaakte aan onlogica als 'is het eerste deel een dier, het tweede een plant, dan schrijf je GEEN n'. De spelling is nu consequent en ligt dichter bij de uitspraak.
(...)
Als ik mij niet vergis gelden de andere veertien uitzonderingsregels nog steeds.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2005, 09:14
Tjaan
Avatar van Tjaan
Tjaan is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 18-11-2005 @ 17:47 :
Ik ben zo te merken de enige die deze spellingswijziging omarmt.

Ik vind de spellingsregels zoals die waren extreem belachelijk. Een eenmalige ingreep als deze heeft een einde gemaakte aan onlogica als 'is het eerste deel een dier, het tweede een plant, dan schrijf je GEEN n'. De spelling is nu consequent en ligt dichter bij de uitspraak.
http://www.taaluniversum.org: "De enige verandering in de regels is de toevoeging van de tussen-n in samenstellingen met een dierennaam als eerste en een plantkundige aanduiding als tweede deel."
Eenieder die daarin is getrapt (waaronder jij, ben ik bang) kan ik bij deze teleurstellen: er zijn nog veel meer wijzigingen (o.a. met betrekking tot verbindingsstreepjes en hoofdletters). Sla het nieuwe Groene Boekje er maar op na, en zie het zelf.

Ik ben het dus totaal niet eens met de nieuwe spelling. Ik snap overigens sowieso niet wat de reden is om krampachtig elke tien jaar een nieuwe spelling te willen lanceren, terwijl de oude nog goed is. Het wordt op deze manier alleen maar onduidelijker en ingewikkelder (de logica waarom waarom het wel Eskimo is, maar geen Indiaan (wel 'indiaan') zal toch bijna iedereen wel ontgaan?)

Oh, en wat betreft die tussen-n: zo eenduidig is die nu ook weer niet. Het is niet dat je nu zomaar kunt zeggen dat elke samenstelling een tussen-n krijgt. Klein voorbeeld: het is nu 'vlekkeloos'; zowel een vlekkeloos (was 'vlekkenloos' ) tapijt als een vlekkeloze presentatie. Je argument 'de spelling is nu consequent' kan dus meteen met één voorbeeld onderuit gehaald worden, en ook 'de spelling licht dichter bij de uitspraak' vind ik niet kloppen: spreek jij elke tussen-n uit? Nee dus. 'Dicht bij de uitspraak' zou dus zijn wanneer elke tussen-n juist weggelaten zou worden.
__________________
"De toekomst is zwanger van hoopgevende mogelijkheden."
Met citaat reageren
Oud 19-11-2005, 10:28
Verwijderd
Ik vind dat mensen die polls openen over de Nederlandse spelling, daarin geen fouten moeten maken.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2005, 10:44
Verwijderd
Citaat:
Dynamico schreef op 18-11-2005 @ 17:47 :
Ik ben zo te merken de enige die deze spellingswijziging omarmt.

Ik vind de spellingsregels zoals die waren extreem belachelijk. Een eenmalige ingreep als deze heeft een einde gemaakte aan onlogica als 'is het eerste deel een dier, het tweede een plant, dan schrijf je GEEN n'. De spelling is nu consequent en ligt dichter bij de uitspraak.
Dichter bij de uitspraak? Zelfs in Groningen wordt de tussen-N zelden tot nooit uitgesproken...
Met citaat reageren
Oud 19-11-2005, 12:21
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Wanneer vinden jullie spelling belangrijk?

Te allen tijde.

In welke tekstsorten is spelling belangrijk?

In alle tekstsoorten.

Wat vinden jullie van de hervorming van de spelling?

Sommige zaken zijn een beetje overdreven. Maar een taal is dynamisch en dus moet ook de spelling met de tijd meegaan.
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2005, 13:13
ratonita7
Avatar van ratonita7
ratonita7 is offline
Wanneer vinden jullie spelling belangrijk?
Spelling is sowieso belangrijk. Als ik thuis een reclamebrief of zo krijg met dt-fouten erin heb ik al geen zin meer om er verder aandacht aan te besteden
Trouwens in de poll staat er ook één: veranderD moet veranderT worden (foei foei ;-))


In welke tekstsorten is spelling belangrijk?
Vooral voor zakelijke teksten maar eigenlijk voor alle tekstsoorten

Wat vinden jullie van de hervorming van de spelling?
[/QUOTE]
Ik vind het eerlijk gezegd niet nuttig. Ik heb 4 jaar gestudeerd om taalkundige te worden en al die uitzonderingsregeltjes vanbuiten te leren en nu willen ze weer alles veranderen. Sorry maar daar heb ik geen zin meer voor. Zo kunnen we eeuwig bezig blijven...
__________________
Grow up! What for?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-11-2005, 13:29
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
Tjaan schreef op 19-11-2005 @ 10:14 :
http://www.taaluniversum.org: "De enige verandering in de regels is de toevoeging van de tussen-n in samenstellingen met een dierennaam als eerste en een plantkundige aanduiding als tweede deel."
Eenieder die daarin is getrapt (waaronder jij, ben ik bang) kan ik bij deze teleurstellen: er zijn nog veel meer wijzigingen (o.a. met betrekking tot verbindingsstreepjes en hoofdletters). Sla het nieuwe Groene Boekje er maar op na, en zie het zelf.

Ik ben het dus totaal niet eens met de nieuwe spelling. Ik snap overigens sowieso niet wat de reden is om krampachtig elke tien jaar een nieuwe spelling te willen lanceren, terwijl de oude nog goed is. Het wordt op deze manier alleen maar onduidelijker en ingewikkelder (de logica waarom waarom het wel Eskimo is, maar geen Indiaan (wel 'indiaan') zal toch bijna iedereen wel ontgaan?)

Oh, en wat betreft die tussen-n: zo eenduidig is die nu ook weer niet. Het is niet dat je nu zomaar kunt zeggen dat elke samenstelling een tussen-n krijgt. Klein voorbeeld: het is nu 'vlekkeloos'; zowel een vlekkeloos (was 'vlekkenloos' ) tapijt als een vlekkeloze presentatie. Je argument 'de spelling is nu consequent' kan dus meteen met één voorbeeld onderuit gehaald worden, en ook 'de spelling licht dichter bij de uitspraak' vind ik niet kloppen: spreek jij elke tussen-n uit? Nee dus. 'Dicht bij de uitspraak' zou dus zijn wanneer elke tussen-n juist weggelaten zou worden.
Hmm, ik moet bekennen dat ik me verder absoluut niet in de wijzigingen heb verdiept. Ik had de autoriteiten - geheel onterecht, zo blijkt - wel in staat geacht om de vele bezwaren, die bij de vorige spelling naar boven zijn komen drijven, ongedaan te maken. Maar helaas, we moeten het dus nog steeds stellen met een inconsequente, onlogische spelling.

We kunnen onszelf natuurlijk ook als autoriteit opwerpen en gewoon consequent alle dergelijke samenstelllingen zonder n spellen.
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2005, 17:32
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Wanneer vinden jullie spelling belangrijk?

Ik vind spelling altijd belangrijk. Ben op dat gebied een beetje een freak en ik zit ook altijd andermans teksten te controleren.

In welke tekstsorten is spelling belangrijk?

In alle teksten.

Wat vinden jullie van de hervorming van de spelling?

Merendeel vind ik overbodig en taalvern**king. Sommige dingen zijn er moeilijker op geworden, andere dingen slaan werkelijk nergens meer op.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2005, 09:42
Lilium
Avatar van Lilium
Lilium is offline
Citaat:
Nederlandssan schreef op 18-11-2005 @ 14:22 :
Wanneer vinden jullie spelling belangrijk?


In welke tekstsorten is spelling belangrijk?


Wat vinden jullie van de hervorming van de spelling?
1. Ik vind spelling altijd belangrijk. Ik krijg last van uitslag als ik een tekst moet lezen die vol met spelfouten staat. Mijn docent formuleerde het als volgt: "Als jullie niet de tijd nemen om je werkstuk te verzorgen en te controleren op spelfouten, neem ik niet de moeite om je werkstuk na te kijken." Ik vind dat hij gelijk heeft, spelfouten horen niet in een tekst.
2. In alle tekstsoorten is spelling belangrijk.
3. Ik vind het vervelend als de spelling steeds veranderd wordt. Dan raak ik alleen maar in de war. Verwarring kan nooit de bedoeling zijn van nieuwe spellingsregels.
__________________
Manuscripten verbranden niet.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2005, 10:47
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Ik vind het soms nogal overdreven die nieuwe spelling. Iedereen komt erdoor in de war en laat het gewoon lekker zoals ie is.
__________________
move your body next to me
Met citaat reageren
Oud 20-11-2005, 10:48
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 19-11-2005 @ 14:29 :
We kunnen onszelf natuurlijk ook als autoriteit opwerpen en gewoon consequent alle dergelijke samenstelllingen zonder n spellen.
Zouden we dat kunnen? Om een groot genoeg aantal mensen te krijgen die de tussen-n verbant zodat hij straks officieel ook niet meer hoeft. In Duitsland zie je wel eens dat kranten weigeren een nieuwe spelling aan te nemen.
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 20-11-2005, 12:40
Verwijderd
Citaat:
Keith schreef op 20-11-2005 @ 11:48 :
Zouden we dat kunnen? Om een groot genoeg aantal mensen te krijgen die de tussen-n verbant zodat hij straks officieel ook niet meer hoeft. In Duitsland zie je wel eens dat kranten weigeren een nieuwe spelling aan te nemen.
In theorie zou je wel met een aantal taalwetenschappers een autoriteit kunnen opwerpen, denk ik, de Van Dale werpt zich immers ook vaak op als autoriteit.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2005, 13:48
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Nou, er zijn hier ast mensen op het forum die zich inmiddels taalwetenschapper mogen noemen, wat vinden die ervan?
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-11-2005, 13:51
Verwijderd
Voor zover ik weet zijn er weinig afgestudeerden op dit forum, met studenten schiet men denk ik niet zo heel veel op. Met een aantal neerlandici daarentegen zou het best kunnen lukken, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2005, 17:57
Verwijderd
Over 3 jaar doe ik mee
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Gekke Nederlandse spelling?!?
Verwijderd
68 07-11-2007 00:04
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De Nederlandse taal verandert te snel
Gatara
180 30-05-2005 14:09
Software & Hardware [WORD] spellings kontrole..
micra
13 25-06-2003 11:43
Verhalen & Gedichten spelling
nar_cyste
8 01-01-2003 18:29
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap spelling revolutie
nar_cyste
22 23-12-2002 15:13
Software & Hardware Word 2000 en spelling
diamondvoodoo
1 01-10-2002 13:15


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:04.