Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-11-2007, 16:02
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Ik merk heel erg dat taalgebruik in kranten heel erg verschillen. Erger jij je hieraan? Als ik zo is gauw spiek op de Telegraaf - wat al een krant apart is - merk ik dat het taalgebruik echt heel erg kinderachtig en sprekender wordt verteld.
Voorbeelden:
Citaat:
''Wat is Tom Cruise toch een veelzijdig mannetje. ''
''Oh o o..Wat zal Victoria Beckham hier niet van denken? Terwijl zij met de Spice Girls ploetert voor de komende wereldtour, vierde manlief David maar liefst zeven uur feest! ''
''Ook zou de flat ziek maken. ''
''De 21 verdiepingen hoge Akkerstede is een regelrechte horrorflat, als je het filmpje op Youtube mag geloven.''
Als je echter kijkt bij andere kranten is het taalgebruik veel formeleren en minder Telegraaf-achtig. Vind jij dat een krant altijd formele en ABN Nederlands moet gebruiken? Of erger jij je niet aan zulk taalgebruik, zoals hierboven is beschreven?
__________________
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-11-2007, 16:35
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Mijn mening is dat er voor ieder een geschikte krant moet zijn. Blijkbaar zijn er veel mensen die de Telegraaf zo prettig vinden, anders hadden ze niet zo'n grote oplage. Niet iedereen is hooggeschoold en ik vind het positief dat ze dan toch enigszins op de hoogte blijven van het nieuws, anders krijg je een tweesplitsing. Mensen die liever tijdschriften lezen, krijgen leesbare tijdschrifttaal in een krant aangeboden.
Verder vind ik het wel ergerlijk dat in een krant als het NRC Handelsblad vaak taalfouten staan. Je mag toch van zo'n kwaliteitskrant wel verwachten dat er even gecheckt wordt hoe het eindresultaat is?
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 17:08
Verwijderd
Ik denk dat iedere krant graag een eigen taal hanteert, omdat iedere krant toch ook een eigen publiek (voor ogen) heeft.

Wat betreft spelfouten; mensen doen echt hun best om de fouten eruit te halen, maar kranten maken is een race tegen de klok. Vooral bij dagbladen, kan ik me voorstellen. Als er 's avonds iets gebeurd, hebben ze dat liever de volgende morgen in de krant met twee spelfouten, in plaats van dat het twee dagen erna er correct in staat. Daarnaast worden ook kranten gemaakt door mensen (en gammele spellingscontroles).
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 17:37
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik vind dat kranten wel een bepaald niveau moeten hebben, maar aangezien iedere bevolkingslaag wel de krant leest moet het daar ook op aangepast worden. Nou vind ik niet dat de krant zich geheel aan moet passen bij hun doelgroep en in 'tijdschrifttaal' moet gaan schrijven. Het blijft immers een krant (met actualiteiten) en geen roddelblad. De Telegraaf kan wat mij betreft wel iets formeler schrijven. Voor buitenlanders (die niet goed Nederlands kunnen) is de Telegraaf dus prima. Een krant als het NRC zouden ze nimmer nooit kunnen begrijpen.

Taalfouten vind ik ook niet zo erg. Fouten maken is menselijk en lang niet alle fouten kunnen uit zo'n groot pakket met tekst worden gehaald in een korte tijd. Zelfs in boeken staan nog taalfouten, terwijl die tig keer zijn gelezen en verbeterd door de uitgever. Wanneer het echt kromme zinnen zijn en stomme fouten als d's en t's zit ik me wel te verbijten, maar ach.

Ik lees zelf alleen het NRC. De Telegraaf vind ik echt een domme krant en die lees ik dan ook nooit. De enige simpele kranten die ik lees zijn de Metro en Spits, maar je moet toch iets in de trein.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 09:10
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Een krant moet zich een aanpassen aan de doelgroep. Zo werkt het nu eenmaal. Daarop moet je ook schrijven.

Voor mij hoeft dat formele niet zo, ook al ben ik niet wars van 'moeilijke' woorden en mooie/goede zinnen. Het gaat mij om het nieuws dat de krant brengt en hoe deze dat doet. De Telegraaf en Spits vind ik daarom minder, ik lees meestal De Pers omdat ik buiten het OV niet aan de krant toekom. De Pers vind ik een best goede krant, staan goede artikelen in en de soms subtiele humor mag ik wel.
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 10:27
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
De Pers heeft geen horoscoop

Ik erger me niet aan het taalgebruik van de Telegraaf, meer aan de onderwerpen die ze belangrijk achtten. Maar er is blijbkaar vraag naar, ja.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 16:35
elysea
Avatar van elysea
elysea is offline
Citaat:
De Pers heeft geen horoscoop
is het niet juist een pré, dat ze hun handen daar niet aan vuil maken?
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 17:33
Verwijderd
De Pers heeft dan ook kwaliteitsjournalisten, in vergelijking tot Spits en Metro, die alleen bureauredacteuren hebben, geloof ik. Niets mis mee, maar voor een krant die het van het nieuws moet hebben wel lastig.

Ik heb nu al een hele poos geen De Pers meer in handen gehad, maar hoe staat het tegenwoordig met het aantal advertenties erin? Ik weet nog dat ze begonnen met in totaal driekwart pagina advertentie per pagina. Daar moest echt klauwen met geld bij en zoiets houdt een krant niet lang vol. Hebben ze nu wat meer adverteerders?
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 19:13
Nyawa
Taalgebruik maakt me niet zoveel uit zolang er geen extreme spelfouten in staan (d/t en dergelijke). Als de berichtgeving van kwaliteit is, vind ik het prima en dat men dan een keer jaren '90 in plaats van jaren negentig schrijft, ach, wat boeit het. Ik lees zelf bijvoorbeeld veel liever De Pers dan de Metro of Spits, maar dat komt niet zozeer door het taalgebruik maar door de onderwerpskeuze. In De Pers gaat men gewoon dieper in op de achtergrond van de gebeurtenissen en wordt er meer aandacht besteed aan onderwerpen die voor mij interessant zijn, bijvoorbeeld meer internationaal nieuws en minder gossip. Vaak gaat het overigens wel samen, aangezien kwaliteitsjournalisten meestal de Nederlandse taal goed beheersen.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 21:09
Choking Duck
Avatar van Choking Duck
Choking Duck is offline
De wereld vergaat elke dag met de telegraaf Met dat makkelijke taalgebruik kunnen ze toch ook wel iewat minder rampzalig schrijven? Ik lees persoonlijk liever de Pers of het AD. Net wat neutraler en wat minder wijzend. En natuurlijk geen roddelrubriek, want daar heb ik ècht een schurfthekel aan. Mettertijd zijn fouten me meer op gaan vallen, maar echt storend vind ik ze niet. Misschien ben ik daar ook niet taalkundig genoeg voor...
__________________
Of gewoon niet.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 09:29
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
is het niet juist een pré, dat ze hun handen daar niet aan vuil maken?
Absoluut niet, ik word graag op de hoogte gesteld van hoe mijn dag zal gaan verlopen
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 21-11-2007, 15:25
Verwijderd
Ik lees meestal NRC (next) omdat ik dat een goede krant vind/gewend ben. Ik vind een d-t foutje niet zo erg maar wat wel heel storend is bij de gratis ovkranten zijn de titels. Die worden namelijk vaak in stenogramstijl genoteerd alsof papa de journalist zijn kind heeft meegenomen naar het werk en zoonlief heeft gespeeld met het toetsenbord tijdens een koffiepauze.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2007, 18:12
Verwijderd
Maar een kop als 'Hond bijt man' is veel kleiner dan 'Man van middelbare leeftijd wordt zonder reden gebeten door een hondsolle labrador retriever', right? En hoe kleiner de kop, hoe groter het lettertype en dus hoe beter.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Signaleren van problemen bij jonge kinderen.
Verwijderd
8 13-07-2011 14:30
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Standpunten betoog George Bush
sweet-star
3 27-02-2009 20:57
Algemene schoolzaken Mensen met Dyslexie hoeven minder talen te doen?
lottaa
90 28-06-2006 09:49
De Kantine Allochtoon of niet?
Verwijderd
56 14-12-2005 14:14
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 01:12
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen 'Wilden' en 'Wouden'
Mara
31 10-11-2003 21:33


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:13.