Oud 19-06-2007, 11:46
Miroir
Avatar van Miroir
Miroir is offline
Ik begin in september aan de Artez met de opleiding vrije kunst, en ik vroeg me af wat mensen zoal doen na deze opleiding?

Dit geldt trouwens ook voor mensen die een andere opleiding/richting aan de kunstacademie doen Dus hoe vind je werk? En ben je einzelgangerig bezig, of doe je projecten met andere mensen? Verdien je genoeg om rond te komen (en je stufielening af te betalen ), heb je ergens spijt van na afloop van je opleiding?

Enzovoort. TS hoort te beginnen maar ik ben nog niet begonnen met de opleiding
__________________
Every road has a turning, that's the way you keep learning..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-06-2007, 12:16
Verwijderd
Congiërge van een middelbare school worden.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 14:48
Miss_kausalaya
Miss_kausalaya is offline
Ik zat op kunstacademie Minerva in Groningen.
Hoewel ik als beroepsprofiel voor vormgeving had gekozen.. heb ik eigenlijk niks meegekregen wat betreft vormgeving..
En dus ook niks op dat gebied geleerd.
Persoonlijk vond ik dat er te veel gebaseerd was op de kunst en filosofie. Ook interessant, maar niet mijn richting.. dus ja ben er mee gestopt..
__________________
***GELOOF IN JE DROMEN***
Met citaat reageren
Oud 24-06-2007, 11:18
Nietzman
Avatar van Nietzman
Nietzman is offline
Hoelang ben je op Minerva blijven hangen dan? Het eerste jaar (Tegenwoordig halfjaar.) is algemeen, dat had je kunnen weten.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2007, 02:15
dolly fisher
Avatar van dolly fisher
dolly fisher is offline
Citaat:
Miroir schreef op 19-06-2007 @ 11:46 :
Ik begin in september aan de Artez met de opleiding vrije kunst, en ik vroeg me af wat mensen zoal doen na deze opleiding?

Dit geldt trouwens ook voor mensen die een andere opleiding/richting aan de kunstacademie doen Dus hoe vind je werk? En ben je einzelgangerig bezig, of doe je projecten met andere mensen? Verdien je genoeg om rond te komen (en je stufielening af te betalen ), heb je ergens spijt van na afloop van je opleiding?

Enzovoort. TS hoort te beginnen maar ik ben nog niet begonnen met de opleiding
Vrije kunst bij Artez is leuk omdat alle opleidingen daar in een gebouw zitten.
Ik studeer zelf de richting mode, maar ik weet van vrije kunsters die bijvoorbeeld collecties fotograferen voor modestudenten, kostuums maken voor theaterstudenten, visuals voor conservatoriumstudenten etc.
Dus doordat het zo bij elkaar zit beginnen tijdens het studeren die richtingen al te mengen, en dat gaat denk ik erna wel door.
Arnhem is trouwens sowieso echt een hele relaxte academie ook door de omgeving van de school, en ze hebben elke dag lekkere s00p?
Met citaat reageren
Oud 26-06-2007, 13:57
Retro*Love
Avatar van Retro*Love
Retro*Love is offline
Citaat:
Mortification schreef op 19-06-2007 @ 12:16 :
Congiërge van een middelbare school worden.
__________________
Het is lief en zacht.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2007, 22:10
Nietzman
Avatar van Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
dolly fisher schreef op 26-06-2007 @ 02:15 :
Arnhem is trouwens sowieso echt een hele relaxte academie ook door de omgeving van de school,
Ja, wat wil je met al die dansmariekjes in strakke pakjes.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2007, 23:46
dolly fisher
Avatar van dolly fisher
dolly fisher is offline
Citaat:
Nietzman schreef op 26-06-2007 @ 22:10 :
Ja, wat wil je met al die dansmariekjes in strakke pakjes.
bedoel je de deutsche of poolse contactgestoorde dansstudentes die de hele dag gore eigen brouwsels uit tupperware bakjes zitten te eten, of heb ik iets gemist?
Met citaat reageren
Oud 28-06-2007, 23:16
Nietzman
Avatar van Nietzman
Nietzman is offline
Nee, die wél fijne die ze kennelijk voor die ene dag dat onze academie er even kwam buurten in hadden gehuurd.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 15:22
Miroir
Avatar van Miroir
Miroir is offline
Citaat:
dolly fisher schreef op 26-06-2007 @ 02:15 :
Vrije kunst bij Artez is leuk omdat alle opleidingen daar in een gebouw zitten.
Ik studeer zelf de richting mode, maar ik weet van vrije kunsters die bijvoorbeeld collecties fotograferen voor modestudenten, kostuums maken voor theaterstudenten, visuals voor conservatoriumstudenten etc.
Dus doordat het zo bij elkaar zit beginnen tijdens het studeren die richtingen al te mengen, en dat gaat denk ik erna wel door.
Arnhem is trouwens sowieso echt een hele relaxte academie ook door de omgeving van de school, en ze hebben elke dag lekkere s00p?
Dat klinkt ontzettend relaxt. Het is ook wel een beetje hoe ik mij de komende jaren heb voorgesteld, dat de meeste richtingen wel met elkaar omgaan en dat er uberveel kanten zijn (zoals vrije kunst met productdesign mengen enzo)
Maar ik had het idee dat Vrije Kunst vooral op de Oude Kraan was? Of krijg je ook in het rietveld les?
dat was iig bij de vooropleiding zo!
__________________
Every road has a turning, that's the way you keep learning..
Met citaat reageren
Oud 02-07-2007, 12:35
dolly fisher
Avatar van dolly fisher
dolly fisher is offline
Citaat:
Miroir schreef op 30-06-2007 @ 15:22 :
Dat klinkt ontzettend relaxt. Het is ook wel een beetje hoe ik mij de komende jaren heb voorgesteld, dat de meeste richtingen wel met elkaar omgaan en dat er uberveel kanten zijn (zoals vrije kunst met productdesign mengen enzo)
Maar ik had het idee dat Vrije Kunst vooral op de Oude Kraan was? Of krijg je ook in het rietveld les?
dat was iig bij de vooropleiding zo!
Vrije kunst en 3d design is wel veel op de oude kraan maar ook in die gang waar de zeefdrukkerij enzo zit in het rietveldgebouw.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2007, 22:15
Verwijderd
ik merk eigenlijk niet zoveel van integratie binnen de academie in arnhem.

ik studeer trouwens voor docent. dus ik wil na mijn studie een baan in het onderwijs vinden. daarnaast heb ik nog wat kunsthistorische ambities, dus wellicht volgt er een studie kunstgeschiedenis voordat het echte leven begint.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2007, 19:27
siese
Avatar van siese
siese is offline
Als je pure kunsten volgt, en kunstenaar wilt worden, is het moeilijk om direct aan de bak te komen. Je moet namelijk groeien, een netwerk uitbouwen, je werk moet sterk genoeg zijn,...
Dan raad ik zeker aan om de lerarenopleiding te volgen, want dat is toch een zekerheid.
Ik deed animatiefilm, dat is meer specifiek en er zijn veel projecten waar je aan mee kan werken, of eigen projecten indienen voor steunaanvraag enzo.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2007, 23:06
dolly fisher
Avatar van dolly fisher
dolly fisher is offline
Citaat:
siese schreef op 06-07-2007 @ 19:27 :
Als je pure kunsten volgt, en kunstenaar wilt worden, is het moeilijk om direct aan de bak te komen. Je moet namelijk groeien, een netwerk uitbouwen, je werk moet sterk genoeg zijn,...
Dan raad ik zeker aan om de lerarenopleiding te volgen, want dat is toch een zekerheid.
Ik deed animatiefilm, dat is meer specifiek en er zijn veel projecten waar je aan mee kan werken, of eigen projecten indienen voor steunaanvraag enzo.
lerarenopleiding is echt totaal niet te vergelijken met een op zichzelf staande kunstvorm.
sowieso is het niveauverschil echt heel groot.
no offence verder.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2007, 21:27
Verwijderd
Citaat:
dolly fisher schreef op 09-07-2007 @ 23:06 :
lerarenopleiding is echt totaal niet te vergelijken met een op zichzelf staande kunstvorm.
sowieso is het niveauverschil echt heel groot.
no offence verder.
iemand die kunstenaar wil worden voor de klas zetten gaat echt helemaal mis. je moet zeker wel aanleg/talent/whatever hebben om docent te worden. kinderen zijn terreur.
laten we eerlijk zijn, hoeveel instromers binnen het onderwijs (uit het zakenleven, of uit de creatieve hoek) stoppen weer na een burn-out.
je moet echt niet licht denken over het docentschap. je volgt die opleiding omdat je het onderwijs in wilt, niet omdat je een halvegare kunstenaar bent/wil worden (die vallen trouwens ook als eerste af).
Met citaat reageren
Oud 11-07-2007, 17:18
Miss_kausalaya
Miss_kausalaya is offline
Citaat:
Nietzman schreef op 24-06-2007 @ 11:18 :
Hoelang ben je op Minerva blijven hangen dan? Het eerste jaar (Tegenwoordig halfjaar.) is algemeen, dat had je kunnen weten.
Iets meer dan een jaartje..
__________________
***GELOOF IN JE DROMEN***
Met citaat reageren
Oud 13-07-2007, 15:19
dolly fisher
Avatar van dolly fisher
dolly fisher is offline
Citaat:
Marloes schreef op 10-07-2007 @ 21:27 :
iemand die kunstenaar wil worden voor de klas zetten gaat echt helemaal mis. je moet zeker wel aanleg/talent/whatever hebben om docent te worden. kinderen zijn terreur.
laten we eerlijk zijn, hoeveel instromers binnen het onderwijs (uit het zakenleven, of uit de creatieve hoek) stoppen weer na een burn-out.
je moet echt niet licht denken over het docentschap. je volgt die opleiding omdat je het onderwijs in wilt, niet omdat je een halvegare kunstenaar bent/wil worden (die vallen trouwens ook als eerste af).
ik heb het ook puur over het niveau van wat er geproduceerd wordt.
als je echt veel talent hebt voor een kunst, zou het toch zonde zijn om dat te vergooien voor een klas ongeinteresseerde pubers.
iedereen weet dat het als kunstenaar moeilijker is om aan de bak te komen dan wanneer je bedrijfseconomie hebt gestudeerd, maar je kiest ervoor of niet.
verder geloof ik best dat je talent moet hebben om docent te worden en dat kinderen terreur zijn, maar dat heeft verder niet veel met kunst te maken.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2007, 12:53
Verwijderd
Citaat:
dolly fisher schreef op 13-07-2007 @ 15:19 :
ik heb het ook puur over het niveau van wat er geproduceerd wordt.
als je echt veel talent hebt voor een kunst, zou het toch zonde zijn om dat te vergooien voor een klas ongeinteresseerde pubers.
iedereen weet dat het als kunstenaar moeilijker is om aan de bak te komen dan wanneer je bedrijfseconomie hebt gestudeerd, maar je kiest ervoor of niet.
verder geloof ik best dat je talent moet hebben om docent te worden en dat kinderen terreur zijn, maar dat heeft verder niet veel met kunst te maken.
Het heeft juist heel veel met kunst te maken. Je kunt onmogelijk mensen (of ze nou 8 of 80 zijn) iets leren over kunst of ze enthousiast maken zelf kunst te produceren als je zelf niet over kennis en vaardigheden beschikt.
Daarnaast slaat het natuurlijk nergens op dat voor de klas staan talent verspillen is. Ik heb regelmatig te horen gekregen (óók op de academie) dat vrije kunst een goede optie zou zijn, maar waarom zou ik 'mijn talent niet verspillen' als ik graag docent wil worden? Dan kies ik natuurlijk voor een lerarenopleiding.
Natuurlijk het is het niveau van 'kunst' (wat echter ook maar een relatief begrip is) niet top wat er op een lerarenopleiding gemaakt wordt. Maar daarvoor zit je ook niet op die studie. Je wordt leraar.
Daarnaast moet je nog duzend vakken als vakdidactiek, kunstgeschiedenis etc volgen en enorm veel stage lopen. Het zou toch wel van de zotten zijn als mensen dan ook nog dezelfde schilderijen maakten als mensen die al hun tijd kunnen besteden aan datzelfde werk.

stel je voor dat er geen leraren tekenen bestonden. hoe zou de academie dan ooit gevuld worden met enthousiaste jonge mensen die voor de kunst willen gaan?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-07-2007, 14:02
Miroir
Avatar van Miroir
Miroir is offline
Hulde aan Marloes Mee eens.

Ik heb zelf ook aan de lerarenopleiding gedacht, want loukie begon daar over, maar vrije kunst kriebelde toch meer.
Ik heb al mn introductieweek spullen, echt heel vet!
__________________
Every road has a turning, that's the way you keep learning..
Met citaat reageren
Oud 18-07-2007, 01:55
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
Miroir schreef op 19-06-2007 @ 11:46 :
Ik begin in september aan de Artez met de opleiding vrije kunst, en ik vroeg me af wat mensen zoal doen na deze opleiding?

Dit geldt trouwens ook voor mensen die een andere opleiding/richting aan de kunstacademie doen Dus hoe vind je werk? En ben je einzelgangerig bezig, of doe je projecten met andere mensen? Verdien je genoeg om rond te komen (en je stufielening af te betalen ), heb je ergens spijt van na afloop van je opleiding?

Enzovoort. TS hoort te beginnen maar ik ben nog niet begonnen met de opleiding
De meeste mensen die ik ken die aan de kunstacademie hebben gestudeerd verdienen nu amper een boterham en krijgen een kunstenaarsuitkering.
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Met citaat reageren
Oud 19-07-2007, 00:22
dolly fisher
Avatar van dolly fisher
dolly fisher is offline
Citaat:
Marloes schreef op 17-07-2007 @ 12:53 :

Natuurlijk het is het niveau van 'kunst' (wat echter ook maar een relatief begrip is) niet top wat er op een lerarenopleiding gemaakt wordt. Maar daarvoor zit je ook niet op die studie. Je wordt leraar.
dit is precies wat ik zeg.
als je veel talent hebt om kunst te maken moet je geen docentenopleiding doen want je wordt leraar.
en als je talent hebt om leraar te worden moet je dat vooral doen, op een kunstacademie danwel de pabo.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2007, 16:28
Verwijderd
Citaat:
dolly fisher schreef op 19-07-2007 @ 00:22 :
dit is precies wat ik zeg.
als je veel talent hebt om kunst te maken moet je geen docentenopleiding doen want je wordt leraar.
en als je talent hebt om leraar te worden moet je dat vooral doen, op een kunstacademie danwel de pabo.
Je snapt het niet hè.
Wat ik probeer te zeggen, is dat je prima met 'veel talent' naar de docentenopleiding kunt gaan. Enkele van mijn klasgenoten hebben echt 'veel talent', kunnen geweldige dingen maken, hebben er echter niet zoveel tijd voor en zien het kunstenaarsschap gewoon niet zitten.
Met veel talent hoef je echt niet persé vrije kunst te gaan doen omdat het anders 'zonde' zou zijn. Als je leraar wil worden moet je dat lekker doen, boeiend dat je je 'talent' zou 'verspillen'. Dat schilderen kan altijd nog. Evenals een lerarenopleiding. Of wat dan ook.

als je goed kan lesgeven moet je dus echt níet naar een pabo gaan. ga dan liever linea recta door naar een fatsoenlijke hbo lerarenopleiding, op een bepaald vakgebied.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 16:51
siese
Avatar van siese
siese is offline
Citaat:
dolly fisher schreef op 19-07-2007 @ 00:22 :
dit is precies wat ik zeg.
als je veel talent hebt om kunst te maken moet je geen docentenopleiding doen want je wordt leraar.
en als je talent hebt om leraar te worden moet je dat vooral doen, op een kunstacademie danwel de pabo.
Je kan perfect overdag leraar zijn en na je uren kunstenaar

Nee, wat ik wil zeggen is:
Stel dat je echt talent hebt en ervoor kiest om kunstenaar te worden, dan duurt het meestal nog een tijd tegen dat je ontdekt wordt en gewaardeerd. Tegen dat je kan leven van de kunst die je maakt.
Ondertussen moet je toch ergens je geld van halen, dan kan je de lerarenopleiding doen. Dan ben je nog altijd bezig in de branche van wat je gestudeerd hebt, toch?
Het is in ieder geval een zekerheid die je dan hebt.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2007, 17:14
brinta
brinta is offline
Citaat:
siese schreef op 29-07-2007 @ 16:51 :
Je kan perfect overdag leraar zijn en na je uren kunstenaar

Het is in ieder geval een zekerheid die je dan hebt.
Zo zeker is dat niet, ik surfde hier net langs kunstinzicht vacatureoverzicht
Minstens drie werkloze afgestudeerde docenten op zo'n prikbordje, klinkt niet als een veelbelovende carriere-optie.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2007, 17:57
Wenomic
Wenomic is offline
Ik doe de opleiding Illustratie in Breda (St Joost)
Na mijn school denk ik dat ik eerst in de reclamewereld terecht zou komen. Het is wel fijn dat je contacten kan leggen tijdens je stage natuurlijk. Ik hoop deze te kunnen doen in het buitenland.

Je moet ook zelf dingen ondernemen. Kijken waar er expo's zijn waar je zo aan mee kan doen en over het internet een beetje jezelf promoten. Bij cafés wat visitekaartjes achterlaten of in de brievenbussen van mensen doen werkt ook wel als je een eigen website hebt.

Denk dat ik ook in Amerika nog een studie artschool wil volgens bij CalArts maar dat is nog zo ver weg. Eerst nog maar 3 jaartjes academie
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Waargebeurd verhaal
Nijn*
153 31-08-2004 16:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:34.