Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2008, 13:23
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Als je in 2007 wel stufi hebt ontvangen, kun je eigenlijk niks aftrekken wat betreft studiekosten, zo slim is de belastingdienst wel

extra info studiekosten: http://www.belastingdienst.nl/download/1788.html

Als je je aangfite foutief hebt ingevuld, wat bij jou dus ook het geval is, riskeer je een boete. Het kan namelijk zo zijn dat de belastingdienst wil dat jij met bewijzen komt wat betreft je studiekosten, maar daar kan je dus niet mee komen
Beste is om opnieuw een aangifte in te dienen. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om niks te laten weten, maar fraude wordt erg serieus genomen bij de belastingdienst
Fraude wordt serieus genomen ja, maar of dit echt onder fraude valt en of er grote bedragen mee gemoeid zijn.. het valt wel mee. Veel studenten maken een misvatting met de studiekosten, maar vaak halen ze de drempel ook niet. Dan maakt het op het totaalbedrag weinig uit. Als dat wel zo is, vermoed ik dat de definitieve aanslag afwijkt van de voorlopige, maar dat er geen boete wordt gegeven.

Ik heb zoveel fout ingevulde aangiften gezien, maar nog nooit een boete eigenlijk. Of ik moet een ineens héél erg strenge Belastingdienst over het hoofd zien nu.
Advertentie
Oud 07-04-2008, 15:09
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
Fraude wordt serieus genomen ja, maar of dit echt onder fraude valt en of er grote bedragen mee gemoeid zijn.. het valt wel mee. Veel studenten maken een misvatting met de studiekosten, maar vaak halen ze de drempel ook niet. Dan maakt het op het totaalbedrag weinig uit. Als dat wel zo is, vermoed ik dat de definitieve aanslag afwijkt van de voorlopige, maar dat er geen boete wordt gegeven.

Ik heb zoveel fout ingevulde aangiften gezien, maar nog nooit een boete eigenlijk. Of ik moet een ineens héél erg strenge Belastingdienst over het hoofd zien nu.
Heb je zeker een punt, maar waarom het risico nemen?
Oud 07-04-2008, 15:58
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Heb je zeker een punt, maar waarom het risico nemen?
Die vraag deel ik.
Oud 08-04-2008, 23:35
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
Ik kom met een hele stomme vraag


Ik snap vrij weinig van belastingaangifte. Afgelopen jaren heb ik gewoon een TJ-biljet ingevuld en kreeg ik ongeveer €160 terug. Nou heb ik dit topic vluchtig doorgelezen en ik lees ook allerlei dingen over je zorgverzekering en studiekosten opgeven. Is dat ook voor mij van toepassing? (Ik heb het afgelopen jaar ongeveer €5000 verdient)

Ik hoor ook van andere mensen dat ze uren bezig zijn met hun belastingopgave terwijl ik in een kwartiertje klaar ben. Mijn vraag is dus: doe ik iets fout en kan ik ook nog geld terugkrijgen op mijn zorgverzekering, lenzen enz?
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Oud 08-04-2008, 23:38
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
Ik kom met een hele stomme vraag


Ik snap vrij weinig van belastingaangifte. Afgelopen jaren heb ik gewoon een TJ-biljet ingevuld en kreeg ik ongeveer €160 terug. Nou heb ik dit topic vluchtig doorgelezen en ik lees ook allerlei dingen over je zorgverzekering en studiekosten opgeven. Is dat ook voor mij van toepassing? (Ik heb het afgelopen jaar ongeveer €5000 verdient)

Ik hoor ook van andere mensen dat ze uren bezig zijn met hun belastingopgave terwijl ik in een kwartiertje klaar ben. Mijn vraag is dus: doe ik iets fout en kan ik ook nog geld terugkrijgen op mijn zorgverzekering, lenzen enz?
Maakt wss geen enkele ruk uit omdat je de ingehouden loonheffing toch wel volledig terugkrijgt. Zou je 10000 euro hebben verdiend, dan krijg je in principe niet alles terug en zouden aftrekposten als zorgkosten enzo wel verschil kunnen maken.
Oud 09-04-2008, 08:07
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Ik kom met een hele stomme vraag


Ik snap vrij weinig van belastingaangifte. Afgelopen jaren heb ik gewoon een TJ-biljet ingevuld en kreeg ik ongeveer €160 terug. Nou heb ik dit topic vluchtig doorgelezen en ik lees ook allerlei dingen over je zorgverzekering en studiekosten opgeven. Is dat ook voor mij van toepassing? (Ik heb het afgelopen jaar ongeveer €5000 verdient)

Ik hoor ook van andere mensen dat ze uren bezig zijn met hun belastingopgave terwijl ik in een kwartiertje klaar ben. Mijn vraag is dus: doe ik iets fout en kan ik ook nog geld terugkrijgen op mijn zorgverzekering, lenzen enz?
Go geeft eigelijk al het correcte antwoord als je 5000 euro verdiend zou je 1680 aan belasting moeten betalen. Echter is de Algemene heffingskorting al zo hoog dat je alles terug krijgt, had je nou 3360 betaald omdat je 10.000 euro verdiend had dan is het een ander verhaal en was het misschien wel intressant geweest.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Oud 10-04-2008, 08:21
yourdarkangel
yourdarkangel is offline
Vorige week dinsdag kreeg ik een brief dat ik geld terug krijg van mijn aangifte van 2006 wegens buitengewone uitgaven. Er stond in dat ze mijn rekeningnummer niet hebben (raar want die had ik in voor de uitbetaling van de teruggave over 2006 gewoon opgegeven) en dat ik een brief krijg om alsnogmijn rekeningnummer door t e geven.. hoe lang duurt dit ongeveer voordat ik de brief krijg?


En ik mag ook een beetje zorgtoeslag gaan terug betalen en krijg daar nog een acceptgiro van..kreeg ik vorige week woensdag een brief van. zou dit ook even duren voordat ik die acceptgiro krijg?

(Wel fijn, ene dag verteld het ene deel van de belasting dat je geld van ze krijgt en de dag erna krijgt het andere deel weer geld van jou )

Ik vind het niet echt prettig dat ik in beide gevallen weer moet wachten op een tweede brief...ik vertrouw dat nooit zo...
Oud 10-04-2008, 12:51
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
Vorige week dinsdag kreeg ik een brief dat ik geld terug krijg van mijn aangifte van 2006 wegens buitengewone uitgaven. Er stond in dat ze mijn rekeningnummer niet hebben (raar want die had ik in voor de uitbetaling van de teruggave over 2006 gewoon opgegeven) en dat ik een brief krijg om alsnogmijn rekeningnummer door t e geven.. hoe lang duurt dit ongeveer voordat ik de brief krijg?


En ik mag ook een beetje zorgtoeslag gaan terug betalen en krijg daar nog een acceptgiro van..kreeg ik vorige week woensdag een brief van. zou dit ook even duren voordat ik die acceptgiro krijg?

(Wel fijn, ene dag verteld het ene deel van de belasting dat je geld van ze krijgt en de dag erna krijgt het andere deel weer geld van jou )

Ik vind het niet echt prettig dat ik in beide gevallen weer moet wachten op een tweede brief...ik vertrouw dat nooit zo...
Wacht maar mooi af, niet al te paniekerig zou ik zeggen.
Oud 10-04-2008, 14:52
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
Vorige week dinsdag kreeg ik een brief dat ik geld terug krijg van mijn aangifte van 2006 wegens buitengewone uitgaven. Er stond in dat ze mijn rekeningnummer niet hebben (raar want die had ik in voor de uitbetaling van de teruggave over 2006 gewoon opgegeven) en dat ik een brief krijg om alsnogmijn rekeningnummer door t e geven.. hoe lang duurt dit ongeveer voordat ik de brief krijg?


En ik mag ook een beetje zorgtoeslag gaan terug betalen en krijg daar nog een acceptgiro van..kreeg ik vorige week woensdag een brief van. zou dit ook even duren voordat ik die acceptgiro krijg?

(Wel fijn, ene dag verteld het ene deel van de belasting dat je geld van ze krijgt en de dag erna krijgt het andere deel weer geld van jou )

Ik vind het niet echt prettig dat ik in beide gevallen weer moet wachten op een tweede brief...ik vertrouw dat nooit zo...
Briefje om je rekeningnummer mee door te geven, zou met een week of 2 bij je thuis moeten zijn. Verwerking en uitbetaling kan wel 6-8 weken duren (meestal korter )

Acceptgiro krijg je niet altijd, hoe krom het ook is, maar als je er vanaf wilt kun je via internet het geld overmaken samen met het aanslagnummer of via www.belastingdienst.nl ->particulier -> betalen of terugkrijgen het betalingskenmerk achterhalen met je aanslagnummer. Zorgtoeslag moet je terugbetalen binnen 2 maanden na dagtekening van de aanslag.
Oud 10-04-2008, 14:58
yourdarkangel
yourdarkangel is offline
Citaat:

Acceptgiro krijg je niet altijd, hoe krom het ook is, maar als je er vanaf wilt kun je via internet het geld overmaken samen met het aanslagnummer of via www.belastingdienst.nl ->particulier -> betalen of terugkrijgen het betalingskenmerk achterhalen met je aanslagnummer. Zorgtoeslag moet je terugbetalen binnen 2 maanden na dagtekening van de aanslag.
Dat is wel een handige tip! Thanks!
Oud 11-04-2008, 07:03
Verwijderd
Ik moest wat huurtoeslag terugbetalen en kreeg daarvor wel een acceptgiro.
Maar waarom ze daar 3 brieven over stuurden is mij ook niet duidelijk...
Oud 11-04-2008, 15:06
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
Maar waarom ze daar 3 brieven over stuurden is mij ook niet duidelijk...
En je wilt niet weten hoeveel mensen vervolgens nog niet begrijpen hoe ze geld terug moeten betalen.
Oud 26-04-2008, 10:56
Go
Avatar van Go
Go is offline
Oke, nu heb ik ook even een vraagje. Ik wens op papier aangifte te doen over het jaar 2004 (programma geeft telkens foutmelding, vandaar dus). Ik heb het p-biljet besteld en netjes ontvangen. Maar nu mis ik een ding: het voorblad. Ik heb zo'n scheurblok ontvangen, maar daar zit deze niet bij. Op de site van de Belastingdienst kan ik hem ook niet los bestellen, voor zover ik weet. Iemand een idee hoe ik aan het voorblad kom (de aangifte moet immers wel ondertekend worden e.d.)?

(Ik bel maandag de BD wel even, maar als iemand het zo weet zou dat ideaal zijn natuurlijk).
Oud 26-04-2008, 11:04
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Kan je niet opnieuw zo'n biljet aanvragen?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 28-04-2008, 12:47
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
Oke, nu heb ik ook even een vraagje. Ik wens op papier aangifte te doen over het jaar 2004 (programma geeft telkens foutmelding, vandaar dus). Ik heb het p-biljet besteld en netjes ontvangen. Maar nu mis ik een ding: het voorblad. Ik heb zo'n scheurblok ontvangen, maar daar zit deze niet bij. Op de site van de Belastingdienst kan ik hem ook niet los bestellen, voor zover ik weet. Iemand een idee hoe ik aan het voorblad kom (de aangifte moet immers wel ondertekend worden e.d.)?

(Ik bel maandag de BD wel even, maar als iemand het zo weet zou dat ideaal zijn natuurlijk).
Moet je aanvragen via de belastingtelefoon
Oud 29-04-2008, 14:57
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
Moet je aanvragen via de belastingtelefoon
Klopt idd. Heb ze even gebeld. Maar nu vroeg ik me af (waar de telefoniste me geen antwoord op kon geven): waarom stuurt de BD niet standaard een voorblad mee? Want in wat voor situaties kun je dan zónder voorblad aangifte doen?
Oud 29-04-2008, 15:11
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ik weet niet beter dan dat ik altijd, en bij ieder formulier, een voorblad heb gezien.. Rare situatie!
Oud 29-04-2008, 16:57
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
Klopt idd. Heb ze even gebeld. Maar nu vroeg ik me af (waar de telefoniste me geen antwoord op kon geven): waarom stuurt de BD niet standaard een voorblad mee? Want in wat voor situaties kun je dan zónder voorblad aangifte doen?
Mensen die verplicht aangifte moeten doen krijgen of een aangiftebiljet met voorblad uitgereikt of een uitnodiging om het via internet te doen.
Die voorbladen moeten apart gedrukt worden en daarom ook op een andere manier worden aangevraagd als de biljetten zonder voorblad.

Op het moment dat iemand een e-biljet heeft ontvangen, maar een p-biljet nodig heeft, kan het voorblad van het e-biljet worden gebruikt. Of als iemand koffie over de biljetten zelf heeft gegooid maar niet over het voorblad.
Oud 01-05-2008, 09:14
yourdarkangel
yourdarkangel is offline
Had een tijdje terug gepost dat ik nog steeds geen envelop had gekregen om rekeningnummer door te geven..en wachten,wachten,wachten,na bijna 3,5 week nog steeds niks en ik weet dat ik me daaraan niet moest afspiegelen maar bij vrienden uit mijn omgeving was alles al gestuurd. Ik dacht; ik bel even de belastingtelefoon en zij zeiden dat je het ook van internet kon downloaden!!! Dus ik dat formulier ingestuurd, krijg ik 2 dagen later eindelijk een envelop...of ik mijn rekeningnummer wil doorgeven...voor de zekerheid maar ingevuld!

Het rare is dat dit ook is gebeurd toen ik niks hoorde over mijn huurtoeslag...toen had ik het al 3 maanden ingedied...dat ik ook ineens 2 dagen later de beschikking had...zouden ze soms wakker geschud moeten worden omdat het anders blijft liggen?
Oud 07-05-2008, 17:46
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Had een tijdje terug gepost dat ik nog steeds geen envelop had gekregen om rekeningnummer door te geven..en wachten,wachten,wachten,na bijna 3,5 week nog steeds niks en ik weet dat ik me daaraan niet moest afspiegelen maar bij vrienden uit mijn omgeving was alles al gestuurd. Ik dacht; ik bel even de belastingtelefoon en zij zeiden dat je het ook van internet kon downloaden!!! Dus ik dat formulier ingestuurd, krijg ik 2 dagen later eindelijk een envelop...of ik mijn rekeningnummer wil doorgeven...voor de zekerheid maar ingevuld!

Het rare is dat dit ook is gebeurd toen ik niks hoorde over mijn huurtoeslag...toen had ik het al 3 maanden ingedied...dat ik ook ineens 2 dagen later de beschikking had...zouden ze soms wakker geschud moeten worden omdat het anders blijft liggen?
Belastingdienst is een chaos momenteel. Het systeem werkt niet goed, kan de aangiften niet aan. Komt regelmatig in het nieuws hiermee, denk maar aan de duizenden kwijtgeraakte aangiften in februari dit jaar.
In de kranten heeft gestaan dat een klacht of bezwaarschrift schrijven niet eens zin heeft, omdat ze daar ook geen tijd voor hebben.

Maar goed, bellen is altijd verstandig! Inderdaad wil het dan wel eens gebeuren dat ze je 'voortrekken' en even wat vaart achter je zaak zetten. Maar uit ervaring weet ik dat het niet altijd zo werkt, helaas.
Oud 08-05-2008, 16:09
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Belastingdienst is een chaos momenteel. Het systeem werkt niet goed, kan de aangiften niet aan. Komt regelmatig in het nieuws hiermee, denk maar aan de duizenden kwijtgeraakte aangiften in februari dit jaar.
In de kranten heeft gestaan dat een klacht of bezwaarschrift schrijven niet eens zin heeft, omdat ze daar ook geen tijd voor hebben.

Maar goed, bellen is altijd verstandig! Inderdaad wil het dan wel eens gebeuren dat ze je 'voortrekken' en even wat vaart achter je zaak zetten. Maar uit ervaring weet ik dat het niet altijd zo werkt, helaas.
Aha, daarom heb ik zeker ook nog geen definitieve aanslag 2006!
Oud 08-05-2008, 16:33
Verwijderd
Citaat:
Aha, daarom heb ik zeker ook nog geen definitieve aanslag 2006!
Same here, al heb ik nog niet eens een voorlopige (heb het pas half februari opgestuurd, maar toch...).
Oud 08-05-2008, 17:45
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
Belastingdienst is een chaos momenteel. Het systeem werkt niet goed, kan de aangiften niet aan. Komt regelmatig in het nieuws hiermee, denk maar aan de duizenden kwijtgeraakte aangiften in februari dit jaar.
In de kranten heeft gestaan dat een klacht of bezwaarschrift schrijven niet eens zin heeft, omdat ze daar ook geen tijd voor hebben.

Maar goed, bellen is altijd verstandig! Inderdaad wil het dan wel eens gebeuren dat ze je 'voortrekken' en even wat vaart achter je zaak zetten. Maar uit ervaring weet ik dat het niet altijd zo werkt, helaas.
Pas dondersgoed op als je vanwege deze reden geen bezwaarschrift indient als iets verkeerd is vastgesteld (even afgezien van doorgeven rekeningnummer). Want dan heb je later geen poot om op te staan namelijk als je een correctie eist.
Oud 13-05-2008, 08:39
Verwijderd
@ bezwaarschriften;

http://www.zuid-holland.nl/ediensten...ate_beslissing

Volgens mij geldt dat ook voor belastingenbezwaarschriften?
Oud 16-05-2008, 17:38
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
Same here, al heb ik nog niet eens een voorlopige (heb het pas half februari opgestuurd, maar toch...).
De belastingdienst mag er dan 3 jaar over doen om jou een aanslag op te leggen.
De enige garantiepost die er is, is als je voor 1 april je aangifte over het voorgaande jaar indiend, je ook voor 1 juli bericht krijgt.

Maar meestal duurt het een maand of 4-5 voordat je bericht krijgt. Als er tenminste geen redenen zijn om je aangifte extra goed te controleren.
Oud 16-05-2008, 17:40
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
@ bezwaarschriften;

http://www.zuid-holland.nl/ediensten...ate_beslissing

Volgens mij geldt dat ook voor belastingenbezwaarschriften?
Grapjas

Dit is puur voor bezwaarshriften tegen de provincie Zuid-Holland.
Als zoiets voor de belastingdienst zou gelden, vind je dat zeker terug in de krant en op de website.
Oud 16-05-2008, 20:03
Verwijderd
Citaat:
De belastingdienst mag er dan 3 jaar over doen om jou een aanslag op te leggen.
De enige garantiepost die er is, is als je voor 1 april je aangifte over het voorgaande jaar indiend, je ook voor 1 juli bericht krijgt.

Maar meestal duurt het een maand of 4-5 voordat je bericht krijgt. Als er tenminste geen redenen zijn om je aangifte extra goed te controleren.
Ik las hier laatst dat ze binnen 8 weken op een T-biljet moeten reageren?
Hoe dan ook, ik heb ze van de week gebeld en er was met precies het soort formulier dat ik had ingevuld een probleem met de verwerking oid. Moest over een paar weken maar weer eens bellen...
Oud 16-05-2008, 20:04
Verwijderd
Citaat:
@ bezwaarschriften;

http://www.zuid-holland.nl/ediensten...ate_beslissing

Volgens mij geldt dat ook voor belastingenbezwaarschriften?
Dit is inderdaad specifiek voor de provincie zuid-holland.

Mar het is wel zo dat ze je rente betalen voor de tijd die je moet wachten op uitbetaling. (als je voor teruggave in aanmerking komt)
Oud 17-05-2008, 20:25
Verwijderd
Citaat:
Dit is inderdaad specifiek voor de provincie zuid-holland.

Mar het is wel zo dat ze je rente betalen voor de tijd die je moet wachten op uitbetaling. (als je voor teruggave in aanmerking komt)
Juist! dat bedoelde ik. Had het niet over zuid-holland zelf, maar moest even snel een voorbeeld vandaan toveren waar dat ook geldt.

excuses voor de verwarring
Oud 18-05-2008, 06:09
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Ik krijg vaak wat geld in m'n handen geduwd van m'n ouders en m'n grootouders. Maandelijks loopt dat al gauw op tot 200 à 300 euro, dat stort ik dan op m'n internetspaarrekening zonder bepaalde omschrijving (waar dat geld vandaan komt, waarom ik 't ontvangen heb, etc.). Hoe wordt dit fiscaal gezien? Of kjkt de Belastingdienst er niet van op als ik aan 't eind van 't jaar gemiddeld 3000 euro "uit 't niets" tevoorschijn heb getoverd? Ik ben namelijk bang dat ze me gaan verdenken van zwart werken ofzo.
__________________
En dat meen ik!
Oud 18-05-2008, 07:16
Verwijderd
Citaat:
Juist! dat bedoelde ik. Had het niet over zuid-holland zelf, maar moest even snel een voorbeeld vandaan toveren waar dat ook geldt.

excuses voor de verwarring
Helaas moet je ook rente aan hun betalen als je bij moet betalen en dat 'te laat' is...
Oud 19-05-2008, 18:20
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
Ik krijg vaak wat geld in m'n handen geduwd van m'n ouders en m'n grootouders. Maandelijks loopt dat al gauw op tot 200 à 300 euro, dat stort ik dan op m'n internetspaarrekening zonder bepaalde omschrijving (waar dat geld vandaan komt, waarom ik 't ontvangen heb, etc.). Hoe wordt dit fiscaal gezien? Of kjkt de Belastingdienst er niet van op als ik aan 't eind van 't jaar gemiddeld 3000 euro "uit 't niets" tevoorschijn heb getoverd? Ik ben namelijk bang dat ze me gaan verdenken van zwart werken ofzo.
Dat van je ouders niet als schenking, omdat het gewoon uit hun onderhoudsverplichting t.a.v jou voortvloeit. Dat van je grootouders waarschijnlijk wel als schenking, maar hier geldt een vrijstelling van € 2688 per jaar (2008). Trouwens, als de inspecteur van mening is dat het geld dat jij op je rekening stort/gestort krijgt afkomstig is van zwartwerken, zal hij dat moeten bewijzen. Maar volgens mij hoef je je geen zorgen te maken
Oud 20-05-2008, 12:17
yourdarkangel
yourdarkangel is offline
Ok....eerst krijg ik drie brieven over dat ik zorgtoeslag moet terugbetalen (1. de beschikking 2. de acceptgiro 3. de manieren waarop ik kan betalen (in termijnen of niet enz))

Open ik net mijn brievenbus, weer een envelop over toeslagen. Ik vroeg me stilletjes af wat voor toeslagenbrief dit was want van de huurtoeslag had ik ook al 3 enveloppen gehad over terugbetalen van 2006 dus dacht dat ik wel verzadig was qua post van de toeslagendienst.

Open ik de envelop staat er rechtsboven 'Zorgtoeslag 2006 herziene beschikking'. Het geld dat ik heb overgemaakt omdat ik terug moest betalen, krijg ik nu weer terug inc. extra geld vanwege rente omdat er nieuwe feiten zijn ontdekt die van invloed zijn op de hoogte van mijn toeslag.....

Ik krijg iig een extra brief (nummer 5 ) waarin wordt uitgelegd wat deze nieuwe feiten zijn. Er staat nadrukkelijk in 'in de brief die u afzonderlijk ontvangt'

Hmm zijn ze niet heel erg onhandig bezig Ik vind het niet erg dat ik geld terug krijg maar vind het nogal omslachtige manier... En ben zeer benieuwd wat die feiten zijn!
Oud 20-05-2008, 13:03
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Tja dat heeft te maken met de vele afdelingen die de belastingdienst heeft. Afdeling 1 onderzoekt, afdeling 2 stuurt de brief dat er een fout is gemaakt en afdeling 3 maakt een brief om de fout uit te leggen .....
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Oud 20-05-2008, 17:29
Verwijderd
Citaat:
Ok....eerst krijg ik drie brieven over dat ik zorgtoeslag moet terugbetalen (1. de beschikking 2. de acceptgiro 3. de manieren waarop ik kan betalen (in termijnen of niet enz))

Open ik net mijn brievenbus, weer een envelop over toeslagen. Ik vroeg me stilletjes af wat voor toeslagenbrief dit was want van de huurtoeslag had ik ook al 3 enveloppen gehad over terugbetalen van 2006 dus dacht dat ik wel verzadig was qua post van de toeslagendienst.

Open ik de envelop staat er rechtsboven 'Zorgtoeslag 2006 herziene beschikking'. Het geld dat ik heb overgemaakt omdat ik terug moest betalen, krijg ik nu weer terug inc. extra geld vanwege rente omdat er nieuwe feiten zijn ontdekt die van invloed zijn op de hoogte van mijn toeslag.....

Ik krijg iig een extra brief (nummer 5 ) waarin wordt uitgelegd wat deze nieuwe feiten zijn. Er staat nadrukkelijk in 'in de brief die u afzonderlijk ontvangt'

Hmm zijn ze niet heel erg onhandig bezig Ik vind het niet erg dat ik geld terug krijg maar vind het nogal omslachtige manier... En ben zeer benieuwd wat die feiten zijn!

Ik vind het ook erg omslachtig. Ik bedoel, stop gewoon die drie brieven in één envelop. Maar waarschijnlijk zou het alleen nog maar langer duren als de afdelingen onderling óók nog moeten gaan comuniceren...

Of nog beter: voeg het samen tot één brief!
Oud 20-05-2008, 18:47
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Regelmatig heb ik met ongeveer minimaal 7 belastingbrieven verspreid over een tafel gezeten, om uit te zoeken wat precies de ontwikkelingen waren. Inderdaad is het onoverzichtelijk en dat maakt het zo vervelend. Belastingtelefoon is er ook niet altijd aardig onder: lees de brieven maar goed, er volgr nog een brief, we snappen het zelf niet helemaal maar laten dat jou niet merken, enz.

Helaas weinig aan te doen.
Oud 21-05-2008, 07:04
yourdarkangel
yourdarkangel is offline
Ik had ze idd ook even naast elkaar gelegd en vergeleken
Mijn inkomen is hetzelfde gebleven als in brief 1 volgens brief nummer 4 dus ik ben echt nieuwsgierig maar hopen dat brief 5 vandaag in de bus ligt

Maar ik vind wel dat ze het vaak summier weergeven hoor.
Oud 22-05-2008, 19:57
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Ik heb vandaag mijn belastingteruggave gehad, maar het is meer dan ik had opgegeven. Zo'n 50 euro (=ongeveer 2% van het totaalbedrag) meer. Is dit de heffingsrente die de belastingdienst erbij doet of zou het ook nog wat anders kunnen zijn?
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Oud 22-05-2008, 20:14
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Voorlopige aanslag of definitieve? Belastingdienst kan altijd afwijken van de aangifte.
Oud 28-05-2008, 18:40
kalinho
Avatar van kalinho
kalinho is offline
Ik kreeg vandaag mijn voorlopige brief en ipv 500 terug te krijgen moet ik 400 betalen???

Nou heb ik eens zitten kijken op mijn loonstrook en er wordt ongeveer per maand 60 euro ingehouden, met de woorden:

ZVW 7,200 %

Ik heb dit niet op dat online programmatje ingevuld omdat ik dacht dat zoiets alleen gelde voor fulltimers, of als je boven de 23 bent. Kan het zijn dat ik daardoor die aanslag krijg?
Ik ben gewoon student met een bijbaantje en that's all. Ik heb 5 maanden stage gelopen in 2007 en daar werd 100 eu per maand ingehouden aan loonheffing, dus ik hoor toch alleen die 500 terug te krijgen en neits te hoeven betalen?
__________________
Das ook lef....om een heel volk uit te moorden; en daarna plastic speelgoedpoppetjes van te maken....Hebben ze in Duitsland toch nooit echt aangedurfd
Oud 29-05-2008, 07:53
yourdarkangel
yourdarkangel is offline
Gepubliceerd: gisteren 09:08
Update: gisteren 13:26

De Belastingdienst heeft opnieuw geblunderd. Door een computerfout krijgen ongeveer tienduizend mensen te weinig geld terug. Het gaat om degenen die met een papieren E-biljet aangifte hebben gedaan.

Bij het verwerken van de formulieren werd het vakje over de 'eigen woningschuld' niet ingescand. Daardoor worden hypotheek- en onderhoudskosten niet als aftrekpost meegenomen. Mensen voor wie dat geldt, kunnen een lagere teruggave krijgen of moeten zelfs geld toeleggen.

De fiscus benadrukt dat het om een relatief kleine groep gaat. In totaal zijn er zo'n zeven miljoen voorlopige aanslagen de deur uitgedaan. Hoeveel mensen daarvan met het papieren E-biljet aangifte hebben gedaan, is onbekend.

Een woordvoerder van de Belastingdienst laat weten dat mensen niets hoeven te doen en dat de fout binnen enkele weken door de Belastingdienst zelf wordt gecorrigeerd. "Wel is het natuurlijk altijd handig als mensen hun belastingen zelf goed in de gaten houden." Belastingbetalers krijgen een e-mail of een brief met informatie over de fout.

Staatssecretaris van Financiën Jan Kees de Jager (CDA) laat in een brief aan de Tweede Kamer weten volgende week terug te komen op het incident. Volgende week woensdag tijdens het algemeen overleg krijgt de Kamer hier meer informatie over.

De Belastingdienst kampt al tijden met problemen. Zo werd in februari bekend dat ongeveer 730 duizend mensen die via internet hun belastingaangifte hadden gedaan, dat opnieuw moesten doen. Door een technische fout konden de aangiftes niet meer worden gebruikt. Een jaar eerder moest staatssecretaris De Jager ingrijpen bij de dienst na problemen met het afhandelen van zorg- en huurtoeslagen.

De woordvoerder maakt zich niet heel druk om eventuele nieuwe imagoschade die de fiscus door de dwaling oploopt. "Het belangrijkste is dat dit vervelend is voor mensen. Daarna is het pas erg voor ons", zegt de woordvoerder. "Het gaat bovendien maar om een klein groepje. Als je kijkt naar wat we allemaal verwerken is dit procentueel maar een heel klein deel."
Oud 29-05-2008, 17:38
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
Ik kreeg vandaag mijn voorlopige brief en ipv 500 terug te krijgen moet ik 400 betalen???

Nou heb ik eens zitten kijken op mijn loonstrook en er wordt ongeveer per maand 60 euro ingehouden, met de woorden:

ZVW 7,200 %

Ik heb dit niet op dat online programmatje ingevuld omdat ik dacht dat zoiets alleen gelde voor fulltimers, of als je boven de 23 bent. Kan het zijn dat ik daardoor die aanslag krijg?
Ik ben gewoon student met een bijbaantje en that's all. Ik heb 5 maanden stage gelopen in 2007 en daar werd 100 eu per maand ingehouden aan loonheffing, dus ik hoor toch alleen die 500 terug te krijgen en neits te hoeven betalen?
Vul alles eens opnieuw in en kijk of het verschil maakt. Maak vervolgens bezwaar tegen de belastingaanslag en maak duidelijk dat je die aftrekpost wél wilt hebben. Maak je geen bezwaar, dan moet je de 400 euro gewoon betalen, dus maak bezwaar!
Oud 29-05-2008, 22:43
kalinho
Avatar van kalinho
kalinho is offline
Citaat:
Vul alles eens opnieuw in en kijk of het verschil maakt. Maak vervolgens bezwaar tegen de belastingaanslag en maak duidelijk dat je die aftrekpost wél wilt hebben. Maak je geen bezwaar, dan moet je de 400 euro gewoon betalen, dus maak bezwaar!
Thanks, ik zou alleen bij god niet weten waar ik dan het bedrag moet invullen. Op mijn jaar opgaaf staat het vermeld als :

Ingehouden bijdrage ZVW
__________________
Das ook lef....om een heel volk uit te moorden; en daarna plastic speelgoedpoppetjes van te maken....Hebben ze in Duitsland toch nooit echt aangedurfd
Oud 30-05-2008, 16:24
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb ook wel een euro of 400 / 500 in totaal aan ingehouden bijdrage ZVW op m'n jaaropgave staan, maar volgens mij heb ik dat nergens in het programma in moeten vullen en krijg je dat ook niet terug ofzo.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 30-05-2008, 19:47
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
Ik heb ook wel een euro of 400 / 500 in totaal aan ingehouden bijdrage ZVW op m'n jaaropgave staan, maar volgens mij heb ik dat nergens in het programma in moeten vullen en krijg je dat ook niet terug ofzo.
Ziektekosten of andere buitengewone uitgaven -> Ziektekosten -> algemene uitgaven
Oud 30-05-2008, 23:51
kalinho
Avatar van kalinho
kalinho is offline
Citaat:
Ziektekosten of andere buitengewone uitgaven -> Ziektekosten -> algemene uitgaven
Aight en daar kan ik het gewoon invullen zonder dat ik alsnog in december moet terugbetalen?
__________________
Das ook lef....om een heel volk uit te moorden; en daarna plastic speelgoedpoppetjes van te maken....Hebben ze in Duitsland toch nooit echt aangedurfd
Oud 31-05-2008, 12:05
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Jullie hebben gelijk. Ik ging er net naar kijken en het staat er echt; ik heb altijd gedacht dat het voor extra zorgkosten was, niet voor dingen als je basispremie en je bijdrage ZW. Ik krijg hierdoor nu 50 euro extra terug. Ik ging het net aan m'n ouders vertellen en die hebben dat ook nog nooit ingevuld
Maar voor mensen met een hoger inkomen zal het wel niet zulke grote gevolgen hebben.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 06-06-2008, 16:41
Naru
Avatar van Naru
Naru is offline
Ik heb voor 1 april 2008 aangifte gedaan via internet. Nu heb ik daar nog steeds helemaal niets van gehoord. Gen brief, mail niets. Krijg ik dat dan zomaar ineens op mijn rekening gestort zonder brief? Of komt dat vlak na elkaar? Er staat mij namelijk iets van bij dat dat vorig jaar bij mij ook het geval was. Zijn er nog meer mensen die nog niets hebben gehoord/ontvangen?
Oud 06-06-2008, 16:48
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb ook nog niks gehoord of ontvangen, maar dat klopt ook want de belastingdienst heeft nog tijd tot 1 juli om je te laten weten of je geld terug krijgt. Dus gewoon nog geduld hebben.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 07-06-2008, 19:36
the exploding boy
Avatar van the exploding boy
the exploding boy is offline
Ik heb ook tijdig aangifte gedaan en niks ontvangne nog. De afgelopen jaren kreeg ik meestal rond deze tijd en brief en ongever gelijktijdig stond het op de rekening. Ik wacht het af
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht [Centraal] Het Belasting-topic
Verwijderd
500 28-01-2010 13:12
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Zijn die Belgen gek geworden??
sjaakiesjoffel
60 19-06-2007 22:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:00.