Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-01-2003, 17:31
DarkCat
DarkCat is offline
Ik heb een neef die al een paar jaar depressief is. Hij is 30 jaar en woont bij mijn tante, na een eerder mislukte poging om te gaan samenwonen (meisje bedroog hem). Hij heeft nog een broer van 25, die totaal geen problemen heeft. Hun vader, mijn oom dus, is ongeveer twee jaar geleden overleden. Ook dit heeft er aardig op in gehakt bij mijn neef, meer als bij zijn broer en moeder.
Ik ken mijn neef slecht, ik ken hem van vroeger (10 jaar geleden, ik 10 en hij 20 jaar oud), hij was toen een stoere volwassen man die lekker uitging, in videotheken en kroegen werkte en veel muziek had liggen. Hij had voor zover ik weet totaal geen sociale problemen.
Maar goed, back to the point, het gaat steeds slechter met hem. Mijn moeder en ik onderhouden goed contact met mijn tante. Mijn neef is gestopt met werken, wil niet meer eten, is paranoia om alleen thuis te zijn of de straat op te moeten, sluit zich de hele dag op in zijn kamer. Zijn isolatie wordt steeds erger.
Op zich maakte ik me weinig zorgen om hem; mijn halve familie bestaat uit depressieve en/of problematische mensen, en ik doe mijn best om mij daarvan te onderscheiden (wat ondanks mijn omstandigheden redelijk lukt vind ik). Dus toen ik voor het eerst hoorde dat mijn neef depressief was, dacht ik, hmm, alweer zo eentje.
Maar gisteravond had ik iets heel bizars, de reden dat ik dit stukje schrijf. Ik lag in bed, ik sliep nog niet. Ik draaide me om, en opeens zag ik beelden voor mijn ogen flitsen. Een huis, een man en een jongen. Een trap, een donkere kamer, posters aan de muren, een zolderdak, een raam, een tuin, een jonge man in de opening van het zolderraam... ik schrok me echt de pleuris..
Het klinkt misschien als bullshit, maar ik heb dit soort dingen eerder gehad en ik ga me zorgen maken. Ik wil niet geloven in telepathie en dat soort ongein, aan de andere kant heb ik het vermoeden dat hij gisteravond min of meer innerlijk om hulp heeft geschreeuwd. Zo hard dat ik het kon voelen.
Weet er iemand raad? Of soortgelijke situaties?

Cat

ps. sorry van het lange verhaal
__________________
Kijk op teletekst pagina 666 voor meer opties.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2003, 17:34
Verwijderd
contact opnemen met je neef? Op 1 of andere manier opzoeken en proberen te helpen? Er voor hem te zijn? Heeft ie al hulp eigenlijk?

Ik heb dit soort ervaringen ook weleens en mijn intuitie heeft dat altijd wel gelijk.. Probeer je er niet door mee te laten slepen.

sterkte
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 17:48
nogwatjuh
nogwatjuh is offline
sommige mensen krijgen last van hallucinaties bij erge gebeurtenissenn gloof ik.. verder denk k dat je gewoon meer tijd met hem moet gesteden. gewoon aardig doen, laat hem weten dat je dr voor hem bent.. verder als hij zegt dat t wel goed komt, laat je niet afschepen, blijf doorzetten.. ga leuke dingen met hem doen.. ga met hem praten.. k denk dat dat t meeste helpt..
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 17:53
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
**Moonflower** schreef:
contact opnemen met je neef? Op 1 of andere manier opzoeken en proberen te helpen? Er voor hem te zijn? Heeft ie al hulp eigenlijk?
Hij gaat volgende week naar een psychiater, eindelijk.
Maar ik hoor het meeste over hem via mijn tante. Ik vind het ook moeilijk om contact op te nemen met hemzelf. Hij weet niet dat ik ook depressief ben geweest. Ik ben bang dat ik in zijn ogen een klein meisje ben dat zich niet met hem moet bemoeien.
Toch ga ik binnenkort bij mijn tante langs en ik hoop hem dan ook even te spreken. Ik maak me écht zorgen.. maar niet in de zin dat het mij erg beinvloed. Alleen die droom dan, dat vond ik bizar..
__________________
Kijk op teletekst pagina 666 voor meer opties.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 18:03
zozze
Avatar van zozze
zozze is offline
Citaat:
DarkCat schreef:
Ik ben bang dat ik in zijn ogen een klein meisje ben dat zich niet met hem moet bemoeien.
Daar mag je niet bang voor zijn. Al mijn beste vrienden zijn 18, 19 jaar en ik was er in het begin ook bang voor om contact te zoeken, onterecht dus. Als je neef echt hulp wilt denk ik dat hij zich aan het kleinste gebaar zal vastklampen.
__________________
Massive
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 19:25
Verwijderd
Citaat:
DarkCat schreef:
Hij gaat volgende week naar een psychiater, eindelijk.
Maar ik hoor het meeste over hem via mijn tante. Ik vind het ook moeilijk om contact op te nemen met hemzelf. Hij weet niet dat ik ook depressief ben geweest. Ik ben bang dat ik in zijn ogen een klein meisje ben dat zich niet met hem moet bemoeien.
Toch ga ik binnenkort bij mijn tante langs en ik hoop hem dan ook even te spreken. Ik maak me écht zorgen.. maar niet in de zin dat het mij erg beinvloed. Alleen die droom dan, dat vond ik bizar..
Ik zou toch contact met hem opnemen. Je hoeft hem geen advies te gaan geven of wat dan ook, dat zal niemand van je verwachten, maar hem een kaartje sturen dat je je zorgen maakt.. dat je het gevoel hebt gehad dat hij om hulp riep, zo sterk dat jij het kon voelen, en dat hij daarom telkens door je hoofd blijft spoken etc.

Dat kan toch wel? Dan weet hij dat er iemand aan hem denkt.. en misschien doet hem dat goed, kwaad kan het lijkt me in ieder geval neit doen?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 20:19
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
DarkCat schreef:
Het klinkt misschien als bullshit, maar ik heb dit soort dingen eerder gehad en ik ga me zorgen maken. Ik wil niet geloven in telepathie en dat soort ongein, aan de andere kant heb ik het vermoeden dat hij gisteravond min of meer innerlijk om hulp heeft geschreeuwd. Zo hard dat ik het kon voelen.
Weet er iemand raad? Of soortgelijke situaties?
Waarom zou je er niet in geloven? Omdat het door de samenleving belachelijk wordt gemaakt?...Niemand weet precies waar het brein toe in staat...Je kan t beter als een waarschuwing beschouwen (wellicht vanuit je eigen onbewuste gedachten) dan het wegwuiven met de wind...
Neem contact met m op...
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 20:52
shy girl
shy girl is offline
hey meis,
diedroom hoeft natuurlij kniet uit tekomen, ma tis in ieder geval iets waar je bang voor bent ,das duidelijk. zoals de meesten al zeiden zou ik er zoveel mogelijk proberen te zijn voor je neef, laten blijken dat je om hem geeft. enmisschien kun je proberen regelmatig te vragen hoe het gaat bij depsychiater , maja ik kan je niet verzekeren dat hij de waarheid spreekt, dat voel jij misschien beter aan. Ik weet niet of je veel contact met em hebt dus.. ma probeer iig wel een beetje erachter te komen of hij iets heeft aan de gesprekken met dep sychiater succes !xx
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 21:06
darkangel112
darkangel112 is offline
ik geloof er wel in dat het niet voro niets is dat jij die droom heb gehad......
en ja telepathie ongein? ik weet het niet..
ik heb vaak dat ik me bijvoorbeeld in 1x onwijs kut en ga huilen enzo terwijl er met mij niets is. maar blijkt er met mn beste vriendin wel iets ergs te zijn.......


Iig slat dit waarschijnlijk nergens op maar ik wil je heel veel succes en sterkte wensen!!!

Liefs, -x-
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 22:50
Boywonder
Boywonder is offline
Citaat:
DarkCat schreef:
Hij gaat volgende week naar een psychiater, eindelijk.
Maar ik hoor het meeste over hem via mijn tante. Ik vind het ook moeilijk om contact op te nemen met hemzelf. Hij weet niet dat ik ook depressief ben geweest. Ik ben bang dat ik in zijn ogen een klein meisje ben dat zich niet met hem moet bemoeien.
Toch ga ik binnenkort bij mijn tante langs en ik hoop hem dan ook even te spreken. Ik maak me écht zorgen.. maar niet in de zin dat het mij erg beinvloed. Alleen die droom dan, dat vond ik bizar..
Het feit dat hij zelf contact zoekt met een psychiater geeft volgens mij aan dat hij openstaat voor hulp van buitenaf en dat deze hulp ook effectief kan zijn. Ik ken je neef natuurlijk niet en weet niet hoe hij zal reageren, maar ik denk dat je gewoon moet doen wat je gevoel zegt. Over die droom denk ik alleen maar(ik geloof niet in telepathie) dat jouw diepste gevoelens zeggen dat je hem moet helpen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2003, 16:50
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
Sithan schreef:
Waarom zou je er niet in geloven? Omdat het door de samenleving belachelijk wordt gemaakt?...
Nee, omdat ik mezelf niet voor de gek wil houden.

Maarja ik ga binnenkort gewoon langs.. en anders stuur ik misschien een brief. Mijn moeder stuurde al eerder een brief, en dat stelde hij niet zo op prijs..
__________________
Kijk op teletekst pagina 666 voor meer opties.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Een sprankje hoop ('Verrader. Moordenaar.')
Lucky Duck
125 13-06-2004 08:35
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35
Psychologie Mijn verhaal.
ExcommunicatedAngel
13 23-12-2001 12:50
ARTistiek Verhaal - Joey en ik
U-NiQ
7 30-08-2001 17:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:59.