Oud 20-11-2010, 22:28
Verwijderd
Beste mede-scholieren/studenten,

Ik zit nu in havo 5 en ben tot de conclusie gekomen dat ik erg graag filosofie/wijsbegeerte wil gaan studeren. Dit kan echter alleen op de universiteit. Er zijn voor mij dus twee opties:

- na havo naar vwo gaan en vwo 5 en 6 doen
- een hbo studie doen, propedeuse halen en daarna naar de universiteit gaan

VWO zou een optie zijn, ik vind het geen probleem om dat te doen, alleen het lijkt me een lange weg, want ik heb geen vreemde taal (waar ik trouwens niet zeker van weet of dat moet?), en dat zou ik dus in moeten halen, als het tegenzit.
Kan iemand mij dus vertellen welke hbo-studie goed aansluit bij filosofie?

Alvast bedankt,

Panopticon
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-11-2010, 23:51
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Bij de toelatingseisen (op de RuG) staat dat je een HBO-propedeuse moet hebben, maar welke HBO's studies dat dan zijn weet ik niet. Volgens mij maakt het ook niet zoveel uit. Bij een technische studie moet je vaak wiskunde, natuurkunde of scheikunde op vwo-niveau hebben gehaald maar dus geen vak als Nederlands of Engels. Daarom denk ik eigenlijk dat het sowieso niet uitmaakt.

Een kennis van me had een soortgelijk probleem. Hij stuurde een mailtje naar een studieadviseur en kreeg meteen allerlei informatie en wist meteen waar hij aan toe was.

Het lijkt me dus het meest handig om eens een mailtje te sturen naar een studieadviseur.
RuG: FIL-study-advisor@rug.nl
UU: studievoorlichting@uu.nl (Voor vragen over de studie dus vast ook jouw vraag)
RU: studievoorlichting@dsz.ru.nl
EUR: filosofie@fwb.eur.nl
UvA: info-wijs-fgw@uva.nl
VU: info@ph.vu.nl

(Website van Universiteit Leiden was erg onduidelijk en bij de universiteit van Tilburg gaf hij een error )

Verder zijn er volgens mij nauwelijks opleidingen die goed aansluiten omdat het compleet iets anders is dan de meeste HBO-opleidingen. Ik denk dat je nog het meeste hebt aan HBO-rechten, Nederlands of Wiskunde.
Maar ik zal nog even kijken dus ik houd je op de hoogte

EDIT:
Kijk anders eens hier:
http://www.carrieretijger.nl/opleiding

Misschien culturele en maatschappelijk vorming?
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 00:07
Verwijderd
Bedankt voor je antwoord!

Ik ga sowieso nog langs bij een decaan, om te kijken wat voor andere opties er zijn. En die e-mailadressen zijn zeker handig, ik ga er even achteraan.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 08:54
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
ik denk dat je het meest hebt aan vwo.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 12:59
Verwijderd
eerst hbo dan universiteit,
tenminste dat is wat ze mij adviseren ipv vmbo-havo hbo,
dus zal het ook wel voor havo-hbo-universiteit gelden
dat omdat je dan 1 diploma extra hebt, dat kan sowieso altijd van pas komen, en mocht je de uni dan toch niets vinden heb je altijd dat hbo diploma nog om op terug te vallen, waarmee je toch nog iets meer hebt dan alleen een vwo diploma
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 14:29
Verwijderd
Ik denk dat je met elke hbo-opleiding wel naar filosofie kan overstappen na de propedeuse. Het vwo bereidt namelijk ook niet echt heel specifiek op een filosofiestudie voor.

Echter kun je niet heel veel met een master filosofie. Dus ik raad je eigenlijk aan om een hbo-opleiding te kiezen waar je eventueel ook nog wel verder in zou willen, en dan na je propedeuse filosofie daarbij te gaan studeren (dat kan wel, filosofie heeft maar weinig contacturen en ook vrij weinig zelfstudie-uren; veel mensen doen het als tweede studie) en zo niet alleen een master filosofie te behalen, maar ook een hbo-bachelor. Zodat je na je studie in elk geval werk kunt vinden dat aan die hbo-opleiding gerelateerd is.
Je bent met twee studies waarschijnlijk wel wat langer aan het studeren, maar als sollicitatiecomissies op je cv zien staan dat je twee opleidingen hebt afgerond, vinden ze die studievertraging niet zo erg
Let er dan wel op dat je beide bachelors ongeveer tegelijk behaalt, anders moet je ineens heel veel collegegeld gaan betalen.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 16:56
Verwijderd
Citaat:
ik denk dat je het meest hebt aan vwo.
Hm, geeft natuurlijk wel wat meer zekerheid, maar is wel lastiger.
Citaat:
eerst hbo dan universiteit,
tenminste dat is wat ze mij adviseren ipv vmbo-havo hbo,
dus zal het ook wel voor havo-hbo-universiteit gelden
dat omdat je dan 1 diploma extra hebt, dat kan sowieso altijd van pas komen, en mocht je de uni dan toch niets vinden heb je altijd dat hbo diploma nog om op terug te vallen, waarmee je toch nog iets meer hebt dan alleen een vwo diploma
Dat is zo ja.
Citaat:
Ik denk dat je met elke hbo-opleiding wel naar filosofie kan overstappen na de propedeuse. Het vwo bereidt namelijk ook niet echt heel specifiek op een filosofiestudie voor.

Echter kun je niet heel veel met een master filosofie. Dus ik raad je eigenlijk aan om een hbo-opleiding te kiezen waar je eventueel ook nog wel verder in zou willen, en dan na je propedeuse filosofie daarbij te gaan studeren (dat kan wel, filosofie heeft maar weinig contacturen en ook vrij weinig zelfstudie-uren; veel mensen doen het als tweede studie) en zo niet alleen een master filosofie te behalen, maar ook een hbo-bachelor. Zodat je na je studie in elk geval werk kunt vinden dat aan die hbo-opleiding gerelateerd is.
Je bent met twee studies waarschijnlijk wel wat langer aan het studeren, maar als sollicitatiecomissies op je cv zien staan dat je twee opleidingen hebt afgerond, vinden ze die studievertraging niet zo erg
Let er dan wel op dat je beide bachelors ongeveer tegelijk behaalt, anders moet je ineens heel veel collegegeld gaan betalen.
Je kunt inderdaad met elke propedeuse van een hbo studie naar de universiteit, maar ik gooi mezelf liever niet in een zwart gat en kies een hbo opleiding uit die er een beetje bij aansluit.

Ik ga sowieso nog naar open dagen van alle verschillende universiteiten en ga een meeloopdag doen om een beter beeld te vormen, of ik deze studie wel aan kan of niet.

Hartstikke bedankt voor jullie advies en meedenken!
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 17:11
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Ik ga sowieso nog naar open dagen van alle verschillende universiteiten en ga een meeloopdag doen om een beter beeld te vormen, of ik deze studie wel aan kan of niet.

Hartstikke bedankt voor jullie advies en meedenken!
Dan kom je dit jaar een keer naar Groningen...
22 april (hmm.. dat is volgend jaar) en dan ga ik ook mee Kom ik jou ook nog eens tegen

http://www.rug.nl/filosofie/informat...lichtingsdagen
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 17:18
Verwijderd
Citaat:
Dan kom je dit jaar een keer naar Groningen...
22 april (hmm.. dat is volgend jaar) en dan ga ik ook mee Kom ik jou ook nog eens tegen

http://www.rug.nl/filosofie/informat...lichtingsdagen
Prima plan
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 17:20
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Prima plan
Duurt nog wel even, maar daar hebben we het dan nog wel over.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 17:27
Verwijderd
Citaat:
Duurt nog wel even, maar daar hebben we het dan nog wel over.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren klopt dit?
Verwijderd
9 21-12-2010 18:48


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:57.