Oud 29-04-2012, 15:33
Gambino92
Gambino92 is offline
Goedendag allemaal, ik ben een jongen van 19 en heb heel veel moeite om de juiste studie te kiezen. Ik heb een HAVO diploma en heb vorig jaar HBO SJD aan de HU gedaan. Die studie vond ik echter niet bij mij passen, omdat ik het niet leuk vind om mensen te helpen op zo'n manier.

Ik heb nu een tussenjaar, maar wil volgend jaar dolgraag weer een HBO studie doen. Ik weet alleen niet hoe ik erachter kan komen welke opleiding bij mij past. Hoe kan ik daar in godsnaam achter komen? Ik was niet goed in economie op de HAVO, dus een economische studie zit er niet in. Ik zat zelf te denken aan IVK, maar daar hoor ik van mensen slechte verhalen over en ik weet niet of het werk wat uiteindelijk daarbij hoort wat is. Voor de rest heb ik geen idee wat ik wil worden en hoe ik daar het best achter kan komen. Iemand enig idee hoe die mij kan helpen?

Bij voorbaat dank.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-04-2012, 16:18
Pythagoras.
Avatar van Pythagoras.
Pythagoras. is offline
Een aantal van je vragen zijn in ieder geval al op te lossen door simpelweg te zoeken op internet. Over IVK kun je hier wel het een en ander vinden. Je weet in ieder geval al dat je een opleiding in de maatschappelijke hoek wil, denk ik? De opleidingen waar je het over hebt zitten namelijk allebei bij de FMR, dus misschien zit daar iets anders tussen wat je leuk lijkt.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2012, 16:19
Gambino92
Gambino92 is offline
Dat internet is nou net het probleem. Ik weet niet waar ik moet beginnen met zoeken. Ik heb heel internet afgezocht, maar op de een of andere manier zit dé opleiding die ik zoek er niet tussen. Heel frusterend allemaal.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2012, 16:31
Pythagoras.
Avatar van Pythagoras.
Pythagoras. is offline
Je zou eens kunnen beginnen met kijken naar alle maatschappelijke opleidingen bij de HU. Vervolgens kan je wegstrepen wat je sowieso niet wil en wat overblijft kan je je in verdiepen.
  • Creatieve Therapie (Amersfoort)
  • Culturele en Maatschappelijke Vorming
  • HBO-Rechten
  • Integrale Veiligheidskunde
  • Kandidaat-Gerechtsdeurwaarder (HBO-Rechten)
  • Maatschappelijk Werk en Dienstverlening
  • Human Resource Management
  • Sociaal Juridische Dienstverlening
  • Sociaal Pedagogische Hulpverlening
Het is frustrerend, maar met alleen zoeken op internet ben je nog niet ver genoeg. Bezoek open dagen, vraag brochures aan, kijk of er meeloopdagen zijn, misschien ken je mensen in je omgeving die iets studeren wat je wat lijkt, etc.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2012, 13:21
Gambino92
Gambino92 is offline
Het is inderdaad frusterend en aan zo'n flut beroepskeuzetest heb ik ook niks. Enig idee hoe ik aan brochures kan komen?
Met citaat reageren
Oud 05-05-2012, 13:59
Gambino92
Gambino92 is offline
Laat maar, gevonden. Iemand nog tips?
Met citaat reageren
Oud 05-05-2012, 16:24
Mark52
Avatar van Mark52
Mark52 is offline
Beste Gambino92,

het vinden van een studie die bij je past is inderdaad lastig. Het eerste wat je moet doen is erachter komen waar je interesses liggen. Je kunt dit het beste doen door een studiekeuze en/of beroepskeuzetest te doen. Misschien kan je school jou hierbij helpen? Ik heb het ooit een keer aan mijn school gevraagd en die hebben mij er toen mee geholpen. Het bleek namelijk dat mijn school daar zelfs een hele test voor ontwikkeld had.

Wat je daarna kunt doen, zoals hierboven al gezegd werd, op het internet zoeken naar studies. Ga gewoon eens naar de site van bijvoorbeeld de HvA en klik eens op wat studies om er iets meer over te lezen. Vervolgens maak je een lijst van studies die je leuk lijken en ga je naar de open dagen van die studies. Als er dan nog een studie is die je leuk lijkt, dan kijk je of je een dagje mee kunt lopen. Dit kan namelijk vaak bij een HBO studie.

Alleen als ik het goed begrijp wil jij volgend jaar al weer met een studie beginnen? Volgens mij zijn zo'n beetje alle open dagen al geweest, dus dan ben je wel vrij laat, maar hopelijk heb je iets aan mijn andere tips.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2012, 15:27
Maayke86
Maayke86 is offline
Hallo Gambino92,

Ik lees dat je moeite hebt met het vinden van de juiste studie.
Nu ben ik sinds kort werkzaam bij de stichting zorg aan zet, welke een imagocampagne heeft bedacht om mensen zoals jij te helpen bij de studiekeuze.

Heb je wel eens gehoord van de site 'Ik ben belangrijk'? Anders heb je hier de link: http://www.ikbenbelangrijk.nu/
Hier kun je online tests doen (onder andere) om te kijken wat bij je past en wat niet. Ook kun je filmpjes bekijken van diverse opleidingen en beroepen in de sector zorg en welzijn, de sector waar wij ons op richten.

Daarnaast zijn er diverse info avond de komende maand en maanden, waaronder het ROC in Eindhoven en Nijmegen (zorggerelateerd en meer...). Morgen is er toevallig een open avond op het ROC in Eindhoven. Misschien is het iets..

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Geestelijke gezondheidszorg voor jongeren gaat uit de zorgverzekering
PetitieJeugd
39 31-10-2013 14:01
De Kantine We've been expecting you, Mr. Saai #214
TopDrop
500 23-05-2008 11:53
Levensbeschouwing & Filosofie moslima's in nederland>>>referaat voor nederlands
malaika
5 28-09-2005 22:36
Verhalen & Gedichten Johannes de Doper [Komedie]
Green Day
11 15-08-2005 17:35
Verhalen & Gedichten Humor: Johannes de Doper
Green Day
9 09-08-2005 22:35
Levensbeschouwing & Filosofie Literatuurbesprekingen
Verwijderd
17 15-07-2004 16:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:31.