Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-05-2008, 10:20
appelsap13
Avatar van appelsap13
appelsap13 is offline
Iemand een idee? wel een beetje reëel, ik heb nog niet zoveel levenservaring
__________________
Rock on!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-05-2008, 10:45
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Wat voor iets vind je leuk?
Je kan ook in de VingerOefeningen-topics kijken, hier staan vast wat ideeen voor je in, hiervoor kun je de zoekfunctie gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2008, 12:58
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Je was toch nog bezig met een verhaal? Kijk gewoon om je heen, lees de krant, daal af in de diepste, duisterste krochten van je fantasie
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 14-05-2008, 10:47
Tolchok
Avatar van Tolchok
Tolchok is offline
Mijn advies is: begin pas met schrijven als je echt inspiratie hebt en iets hebt waarvan je denkt 'daar wil ik over schrijven'.

Als je alsnog een drang hebt om te schrijven, begin dan eens met wat gedichten te schrijven over uiteenlopende onderwerpen. Denk dan niet meteen aan zware onderwerpen als liefde/dood etc. maar ook aan dingen zoals vriendschap, het gevoel wat je had toen je laatst lekker uitgeslapen wakker werd, een mooie dag uit je leven, etc.
__________________
[TSBS] ja leuk, maar ff stil
Met citaat reageren
Oud 14-05-2008, 23:07
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Beginnen met gedichten? Waarom zou dat makkelijker zijn dan proza?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 08:08
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Als je alsnog... Het klinkt net alsof je ervan genezen moet worden, alsof het iets is wat je niet zou willen doen "Als je alsnog zin hebt om te roken..."

Overigens vind ik helemaal niet dat je moet wachten met schrijven tot je inspiratie hebt, dan kun je vaak wachten tot je een ons weegt. Je moet schrijven als je zin hebt om te schrijven, soms lukt het dan vanzelf. En soms ook niet. En gedichten zijn op een bepaalde manier ook wel makkelijker te schrijven dan proza: ze zijn korter en je hoeft niet na te denken over een verhaallijn en plot. Maar een goed gedicht is misschien wel weer moeilijker te schrijven dan een goed verhaal.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 08:44
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Het doel is toch altijd om iets te schrijven dat goed is? En dan is het wat mij betreft helemaal niet zo helder wat makkelijker is om te schrijven, een gedicht of een verhaal.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 08:47
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Dat is het uiteindelijke doel, ja. Maar dat lukt vaak niet in één keer, in de tussentijd kan je best wat trainen door dingen te schrijven die misschien niet geniaal zijn. Als ik mezelf opleg dat ik iets goeds moet schrijven, sla ik mezelf meteen helemaal lam. En nou ja, ik vind gedichten soms makkelijker te schrijven, dat is natuurlijk wel wat persoonlijks Voor verhalen heb ik meer inspiratie nodig, wil dat echt wat worden.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 09:04
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Dat is het uiteindelijke doel, ja. Maar dat lukt vaak niet in één keer, in de tussentijd kan je best wat trainen door dingen te schrijven die misschien niet geniaal zijn. Als ik mezelf opleg dat ik iets goeds moet schrijven, sla ik mezelf meteen helemaal lam.
Dat is lastig, dan kan je nooit optimaal schrijven. Natuurlijk hoeft het niet geniaal te zijn, maar er is dan ook een verschil tussen 'goed' en 'geniaal'. 'Goed' is wat mij betreft de moeite van het schrijven én lezen waard, en als je dat al niet nastreeft kan je net zo goed niet schrijven.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 09:05
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Nee, dat ben ik dus niet met je eens, maar misschien werkt het bij jou ook gewoon anders bij mij, of ben jij gewoon beter dan ik Oefenen is ook belangrijk en dan is misschien niet alles het lezen waard, maar het maakt wel dat ik later hopelijk beter kan schrijven, als ik een keer echt inspiratie heb.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 09:08
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Bepaal jij van tevoren 'nu ga ik iets schrijven dat niet goed is want ik ga alleen oefenen'? Lijkt mij tijdverspilling, je kan toch net zo goed de intentie hebben om er het beste van te maken? Hoezo slaat die gedachte je lam?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 09:17
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Soms wel, want dan heb ik zin om te schrijven maar geen idee waarover. Natuurlijk probeer ik dan wel het beste van te maken, maar dan voorvoel ik al wel dat dit niet een meesterwerk gaat zijn. Dus dan schrijf ik, omdat ik van schrijven houd en ik probeer om het in de eerste plaats een hobby te laten zijn. Ik probeer gewoon realistisch te blijven, want ik weet wel van mezelf dat ik eigenlijk graag de grootste dingen wil doen terwijl ik daar misschien niet echt voor gemaakt ben. En soms raak ik dan alleen maar gefrustreerd, zo van: als ik geen meesterwerk kan schrijven, dan maar helemaal niet. Maar dat is eigenlijk best wel zonde, want schrijven kan ook gewoon leuk zijn. Leuke dingen zijn geen tijdsverspilling. Vandaar.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 18-05-2008, 21:49
Giles
Avatar van Giles
Giles is offline
Bedenk eerst in welk genre. En schrijf anders over je noninspiratie, je zal niet de eerste zijn
__________________
'I wanna torture you. I used to love it, and it's been a long time. I mean, the last time I tortured somebody, they didn't even have chainsaws.'
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:03.