Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-12-2002, 19:34
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Zijn er ook mensen op deze forum die net als ik eizoeken en jagen(heb zelf de jachtakte niet dus ga ik mee te drijven)als hobby hebben. En als je tegen jagen of eizoeken bent reageer aub niet, want ik heb geen zin in een discussie over dat jagen goed of fout is, want daar zijn al genoeg topics over.
Advertentie
Oud 03-12-2002, 12:52
DarkCat
DarkCat is offline
Totaal geen idee wat het precies in moet houden. Hier valt niet veel te jagen behalve op stadsduiven en eizoeken doe je in de supermarkt.
Jagen houdt denk ik in met een groepje mensen met geweren de bossen enzo afstruinen en proberen dieren te raken zoals hertjes enzo? En wat doe je er daarna mee? Aan je muur hangen? Laten liggen? Opeten? Gaat het om de kick zo'n dier overhoop te schieten of om de buit?
En eizoeken heb ik nooit van gehoord.. neem aan dat je dan nestjes gaat zoeken van vogeltjes en dan de eieren meeneemt ofzo? Zo ja, wat doe je ermee?

*is verziekt cyberstadswijf*
__________________
Kijk op teletekst pagina 666 voor meer opties.
Oud 03-12-2002, 21:30
Verwijderd
Citaat:
kees17 schreef:
Zijn er ook mensen op deze forum die net als ik eizoeken en jagen(heb zelf de jachtakte niet dus ga ik mee te drijven)als hobby hebben. En als je tegen jagen of eizoeken bent reageer aub niet, want ik heb geen zin in een discussie over dat jagen goed of fout is, want daar zijn al genoeg topics over.
Wat versta jij onder eizoeken? Zelf vind ik het wel leuk om te gaan kijken waar de nesten liggen. Als je dan ziet dat er steeds een kieviet of andere vogel van dezelfde plek komt, ga ik meestal even kijken en houd ik het nest in de gaten. Soms is het ook nodig om te kijken waar een nest ligt, omdat het land bewerkt moet worden en je het nest dan moet verplaatsen of tijdelijk weghalen en later terugleggen.
Met jagen ga ik nooit mee. M'n broertjes wel, maar ik heb eigenlijk weinig zin om mee te gaan. Ik vind het wel leuk om een keer een eind te gaan wandelen om te kijken wat voor dieren er rondlopen en rondvliegen. Vooral in het voorjaar is dat leuk als er hazenrammen aan het vechten zijn. Ze komen dan vlak langs je gerend zonder dat ze doorhebben dat je er staat.
Oud 03-12-2002, 22:04
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Citaat:
ABgirl schreef:
Wat versta jij onder eizoeken? Zelf vind ik het wel leuk om te gaan kijken waar de nesten liggen. Als je dan ziet dat er steeds een kieviet of andere vogel van dezelfde plek komt, ga ik meestal even kijken en houd ik het nest in de gaten. Soms is het ook nodig om te kijken waar een nest ligt, omdat het land bewerkt moet worden en je het nest dan moet verplaatsen of tijdelijk weghalen en later terugleggen.
Onder eizoeken verstaat men: nesten van (weide) vogels zoeken, de eieren roven+opeten en vervolgens gaan zeuren dat het zo slecht gaat met de weidevogelstand, en dus weer een smoes hebben om te knallen.....
excuus voor eirapen: "het is traditie"

Mijn mening hierover moge duidelijk zijn....
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Oud 04-12-2002, 18:54
MissEvil
Avatar van MissEvil
MissEvil is offline
Citaat:
D@mien schreef:
Onder eizoeken verstaat men: nesten van (weide) vogels zoeken, de eieren roven+opeten en vervolgens gaan zeuren dat het zo slecht gaat met de weidevogelstand, en dus weer een smoes hebben om te knallen.....
excuus voor eirapen: "het is traditie"

Mijn mening hierover moge duidelijk zijn....
nou lekkere hobby dat eizoeken dat vind ik nou echt sneu zoiets doe je toch niet... neem dan een paar kippen en ga die eieren lekker opeten
jagen ok maar dan ook alleen zieke dieren...

KuzZzZz.....
__________________
________________
Oud 05-12-2002, 19:52
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
D@mien schreef:
Onder eizoeken verstaat men: nesten van (weide) vogels zoeken, de eieren roven+opeten en vervolgens gaan zeuren dat het zo slecht gaat met de weidevogelstand, en dus weer een smoes hebben om te knallen.....
excuus voor eirapen: "het is traditie"

Mijn mening hierover moge duidelijk zijn....
>D@mien je bent gewoon een stadmens die er geen verstand van heeft en nog een keer voor de duidelijkheid, want lezen is zeker moeilijk bij jou:
En als je tegen jagen of eizoeken bent reageer aub niet, want ik heb geen zin in een discussie over dat jagen goed of fout is, want daar zijn al genoeg topics over.

Dus ik ga hier ook niet verder op in.



Wat versta jij onder eizoeken? Zelf vind ik het wel leuk om te gaan kijken waar de nesten liggen. Als je dan ziet dat er steeds een kieviet of andere vogel van dezelfde plek komt, ga ik meestal even kijken en houd ik het nest in de gaten. Soms is het ook nodig om te kijken waar een nest ligt, omdat het land bewerkt moet worden en je het nest dan moet verplaatsen of tijdelijk weghalen en later terugleggen.

>In de eizoekers tijd neem ik de eieren mee en eet ik ze op. Maar ik ga niet vaak te eizoeken. Vroeger hielp ik nog mee met de nazorg. Maar met de grote aantal vossen en kraaien is daar niks meer aan.

Met jagen ga ik nooit mee. M'n broertjes wel, maar ik heb eigenlijk weinig zin om mee te gaan. Ik vind het wel leuk om een keer een eind te gaan wandelen om te kijken wat voor dieren er rondlopen en rondvliegen. Vooral in het voorjaar is dat leuk als er hazenrammen aan het vechten zijn. Ze komen dan vlak langs je gerend zonder dat ze doorhebben dat je er staat.

>Ik ga mee te drijven, want ik heb geen jachtakte. En we hebben dan ook wel eens door de wbe georganiseerde opruimdagen, ruimen we allemaal zwerfvuil op. En gewoon naar het wild kijken als ik met de hond een blokje om bent is ook altijd mooi

Totaal geen idee wat het precies in moet houden. Hier valt niet veel te jagen behalve op stadsduiven en eizoeken doe je in de supermarkt.

>De jaagbare soorten in nederland zijn de fazant, wilde eend, konijn, haas en houtduif. Misschien komt de vos, kraai, smienten en overwinterde grauwe en kolganzen derbij. En de eireren waar naar gezocht wordt zijn de kievitseieren. Ik neem de eieren van de wilde eend ook mee, mag eigelijk niet

Jagen houdt denk ik in met een groepje mensen met geweren de bossen enzo afstruinen en proberen dieren te raken zoals hertjes enzo?

>Niet alleen bossen, meestal zijn het gewoon weilanden. Ze gebruiken geweren maar ook een jachthond en bij de hazen jacht ook drijver, zij lopen gewoon mee om de hazen naar de wachters toe te drijven. Herten mag alleen met een speciale afschotsvergunning afgeschoten worden.


En wat doe je er daarna mee? Aan je muur hangen? Laten liggen? Opeten? Gaat het om de kick zo'n dier overhoop te schieten of om de buit?

>Zelf op eten of aan de poelier verkopen. Het gaat om de meeste gevallen om de wildbeheer, zorgen voor een goeden en gezonde wildstand.
Oud 12-12-2002, 17:26
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Plezierjacht en vogeleitjes eten vind ik een beetje foute instelling.

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Oud 12-12-2002, 21:08
MissEvil
Avatar van MissEvil
MissEvil is offline
Citaat:
REIE schreef:
Plezierjacht en vogeleitjes eten vind ik een beetje foute instelling.

REIE

vooral die vogel eitjes vind ik echt nergens op slaan...
ga voor een paar euro kippen kopen gooi die in een hok en voila eieren 1 per kip per dag
__________________
________________
Oud 12-12-2002, 21:34
Verwijderd
Citaat:
REIE schreef:
Plezierjacht en vogeleitjes eten vind ik een beetje foute instelling.

REIE
Als je nou de laatste post van kees17 had gelezen, had je kunnen lezen dat het helemaal niet om plezierjacht gaat, maar om wildbeheer en dat jagers ook nog eens iets voor het milieu doen, daar zwerfvuil te gaan ruimen.
Verder is het zoeken en eten van die eieren helemaal niet zo'n probleem. Er zijn ontzettend veel kievitten en eenden, en als die vogels een paar eieren missen, leggen ze er gewoon weer een paar bij totdat het legsel compleet is. Dit is bij een kievit altijd 4 eieren en bij een wilde eend meestal een stuk of 12.
Oud 14-12-2002, 15:36
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
REIE schreef:
Plezierjacht en vogeleitjes eten vind ik een beetje foute instelling.

REIE
>Plezierjacht bestaat niet , dit woord is bedacht door de mensen van de dierenbescherming.

vooral die vogel eitjes vind ik echt nergens op slaan...
ga voor een paar euro kippen kopen gooi die in een hok en voila eieren 1 per kip per dag

>En die vogeleitjes zijn kievit/eenden eieren en deze eet ik op. Ze smaken veel beter dan kippen eieren. Maar ik haal ook ekster en kraaien nesten leeg(deze eet ik niet op) als ik er bij kan. Het mag volgens de wet niet.(er zijn eigelijkt teveel van deze soorten) Maar deze twee vogelsoorten brengen ongelovelijk veel schade aan bij ander vogels en hun nesten. Helaas weten de makkers van de nieuwe f&f-wet dit niet.
Oud 16-12-2002, 01:10
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Eizoeken is weer eens zo'n slechte gewoonte die uit het Friese land komt
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Oud 17-12-2002, 19:36
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
Boogie schreef:
Eizoeken is weer eens zo'n slechte gewoonte die uit het Friese land komt
>Een keer raden, jij komt uit de stad?
Oud 06-01-2003, 15:20
Ellun
Avatar van Ellun
Ellun is offline
Ik vind het allebei prima, jagen en eizoeken.
Jagen vind ik zelf niet zo veel aan, maar mijn vader jaagt en mijn zusje gaat al vanaf dat ze 6 is vaak mee.
__________________
As long as I know how to love, I know I'm alive
Oud 06-01-2003, 18:47
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
Ellun schreef:
Ik vind het allebei prima, jagen en eizoeken.
Jagen vind ik zelf niet zo veel aan, maar mijn vader jaagt en mijn zusje gaat al vanaf dat ze 6 is vaak mee.
Hoor je niet vaak dat een meisje van 6 jaar oud al mee gaat te jagen, maar gelukkig komen ook steeds meer vrouwelijke jagers er bij.
Oud 10-01-2003, 19:43
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Hmmmpf... Ik weet dat ik niet mag reageren als ik tegen ben, maar kan iemand me vertellen wat er zo leuk is aan het opjagen en afschieten van onschuldige beesten die geen enkele kans maken tegen ons? En kom nou niet aanzetten met een smoes van "we moeten de stand goed houden" (weet niet hoe je het zegt, maar het betekent geloof ik dat er dan te veel zijn ofzo) want als de mens de natuur eens met rust liet, dan zouden de "verhoudingen" tussen verschillende soorten ook weer in orde komen. (Bijvoorbeeld: men wil een bepaald percentage van diersoort A vermoorden (want het is en blijft moord, probeer het maar niet goed te praten) omdat deze anders een bedreiging vormen voor diersoort B. Als wij ze met rust lieten, zal diersoort B uitsterven in dat gebied. Hierdoor is er minder voedsel waardoor en minder dieren van diersoort A komen. Doordat er minder A's zijn, zullen er weer meer dieren van dersoort B komen, wat het evenwicht herstelt). Kortom: de mens heeftal genoeg "ingegrepen",laat de natuur met rust! Wij mensen zijn niet de enige die recht hebben om in vrede op onze blauwe planeet te wonen!
P.S. Ik ben (voor mijn doen) nogal grof geweest, maar ik (de Dappere Rebel) vond dat dit moest worden gezegt, ondanks het feit "wij willen geen negatieve reacties", want mijn mening is dat als je het dan toch nodig vind om onschuldige wezens te vermoorden voor je eigen plezier, je dan ook de gevolgen moet kunnen dragen, en niet moet zeggen dat er niemand mag reageren die tegen is. For crying out loud, wees een man!!!!
P.S. P.S. Ik val niet de plaatser van dit topic aan (nou ja, misschien een beetje) maar de mensheid in het algemeen. Hebben we met onze kerwapens, luchtvervuiling en het kappen van de bossen al niet genoeg schade aangericht? wij zijn niet de enige levende wezens hier!!!! (uh oh... nu heb ik mezelf helemaal opgefokt. Ik ga gauw muziek aan zetten en heel hard door de kamer dansen)
P.S. P.S. P.S. Jagen op zieke dieren vind ik ook fout. Alsof de natuur dat niet zelf op kan lossen. Kijk maar eens in het woordenboek onder "natuurlijke selectie" (tenzij je natuurlijk een dier tegenkomt dat echt ondragelijk lijd, en nou niet bepaald goede vooruitzichten heeft. Wij hebben tenslotte ook zoiets als euthanasie)
P.S. P.S. P.S. P.S. Ik las net iets over een "gezonde wildstand". HA!!!!! Laat me niet lachen!!! Dat is iets wat de jagers zelf hebben bedacht om hun eigen geweten te sussen. Zie mijn diersoort A versus diersoort B uitleg als je traag van begrip bent

Laatst gewijzigd op 10-01-2003 om 20:30.
Oud 10-01-2003, 22:07
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Citaat:
SuperSanne schreef:
Verhaal
Thank god bestaat er nog iemand met hersens...maargoed..men zal wel weer met de lame opmerking : 'je komt zeker uit de stad' ofsow komen...
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Oud 11-01-2003, 11:30
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Héhé!!! Eindelijk iemand die snapt waar ik het over heb, en voor het geval iemand inderdaad komt met de orginele (not!!!) opmerking "jij komt zeker uit de stad", nou... Ik ben liever een verwaand stadsmens dan een moordenaar die onschuldige beessies afschiet!!!!!!!

Laatst gewijzigd op 11-01-2003 om 18:49.
Oud 12-01-2003, 10:24
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
SuperSanne schreef:
Hmmmpf... Ik weet dat ik niet mag reageren als ik tegen ben, maar kan iemand me vertellen wat er zo leuk is aan het opjagen en afschieten van onschuldige beesten die geen enkele kans maken tegen ons? En kom nou niet aanzetten met een smoes van "we moeten de stand goed houden" (weet niet hoe je het zegt, maar het betekent geloof ik dat er dan te veel zijn ofzo) want als de mens de natuur eens met rust liet, dan zouden de "verhoudingen" tussen verschillende soorten ook weer in orde komen. (Bijvoorbeeld: men wil een bepaald percentage van diersoort A vermoorden (want het is en blijft moord, probeer het maar niet goed te praten) omdat deze anders een bedreiging vormen voor diersoort B. Als wij ze met rust lieten, zal diersoort B uitsterven in dat gebied. Hierdoor is er minder voedsel waardoor en minder dieren van diersoort A komen. Doordat er minder A's zijn, zullen er weer meer dieren van dersoort B komen, wat het evenwicht herstelt). Kortom: de mens heeftal genoeg "ingegrepen",laat de natuur met rust! Wij mensen zijn niet de enige die recht hebben om in vrede op onze blauwe planeet te wonen!

>Dat van dier a en dier b verhaal klopt niet. Een goed voorbeeld nu is de vos, voor als je het nu nog niet wiste de jacht op de vos is met de ingaan van de nieuwe flora en fauna wet verboden en het jaar dat voor kon niet op de vos bejaagt worden vanwege de mkz. En het verbod op de jacht op de vos kun je nu terug zien aan de populatie van de weidevogels, deze gaat hard achteruit. Er komen steeds meer roofvogels en dat kan je zien dat er steeds weiniger zangvogels komen. Maar stel de vos heeft alle weidevogels opgegeten(diersoort uitgestorven) dan zijn er genoeg andere diersooten over dat op zijn menu kan staan en er komt bij dat de vos zich ook een tijd met bessen in leven kan houden.
En nu de zin 'laat de natuur met rust' In nederland wordt de natuur beheert. Want als je niks aan de natuur zou doen houden we hier alleen bos over, dit verhaal heb ik al duizend keer verteld, en geen rietvelden en blauwgras landen elk van deze biotoop heeft zijn eigen flora en fauna en dat kan niet verloren gaan door dat er alleen maar een bosbiotoop is. En daarom moet je maaien en andere werkzaamheden uitvoeren. En jacht hoort daar ook bij, want door de jacht hebben we een uitgebreidde en ook een gezonde fauna in nederland gekregen.

P.S. Ik ben (voor mijn doen) nogal grof geweest, maar ik (de Dappere Rebel) vond dat dit moest worden gezegt, ondanks het feit "wij willen geen negatieve reacties", want mijn mening is dat als je het dan toch nodig vind om onschuldige wezens te vermoorden voor je eigen plezier, je dan ook de gevolgen moet kunnen dragen, en niet moet zeggen dat er niemand mag reageren die tegen is. For crying out loud, wees een man!!!!

>IK heb wel groffere woorden gehoord van mensen die tegen de jacht waren en het was alleen omdat ze het zielig vinden. Ze roepten maar wat maar echt verstand hadden ze niet eens over de jacht. Als deze mensen zich eens lieten infomeren over de jacht krijgen ze wel meer begrip over de jacht, maar ik zegt niet dat ze er gelijk voor zijn.


P.S. P.S. Ik val niet de plaatser van dit topic aan (nou ja, misschien een beetje) maar de mensheid in het algemeen. Hebben we met onze kerwapens, luchtvervuiling en het kappen van de bossen al niet genoeg schade aangericht? wij zijn niet de enige levende wezens hier!!!! (uh oh... nu heb ik mezelf helemaal opgefokt. Ik ga gauw muziek aan zetten en heel hard door de kamer dansen)

>Ik ben de plaatser van deze topic, En ik wil even uitleg over de zin 'het kappen van bossen al niet genoeg schade aangericht' want ik ben het met deze zin oneens, want echte bosbouw hebben we in nederland niet meer. Het is nu meer bosbeheer. Af en toe een boom er tussen uitzagen om de bomen die er omheen staat meer ruimte te geven. Maar ik ben niet tegen bosbouw, want na mijn opleiding die ik nu doe en nog maar een half jaar duurt wil ik de opleiding bos en natuurbeheer doen. Btw kernwapens hebben we niet in nederland.


P.S. P.S. P.S. Jagen op zieke dieren vind ik ook fout. Alsof de natuur dat niet zelf op kan lossen. Kijk maar eens in het woordenboek onder "natuurlijke selectie" (tenzij je natuurlijk een dier tegenkomt dat echt ondragelijk lijd, en nou niet bepaald goede vooruitzichten heeft. Wij hebben tenslotte ook zoiets als euthanasie)

>Reeen/andere die mank/ziek zijn worden afgeschoten omdat dat ze zich voortplanten ook in andere generaties voor kan deze ziekte komen. En dan heb je een zieke populatie dieren inplaats van een gezonde.

P.S. P.S. P.S. P.S. Ik las net iets over een "gezonde wildstand". HA!!!!! Laat me niet lachen!!! Dat is iets wat de jagers zelf hebben bedacht om hun eigen geweten te sussen. Zie mijn diersoort A versus diersoort B uitleg als je traag van begrip bent

>Heb ik ook gezien alleen dat diersoort verus diersoort werkt hier in nederland niet. Ik zou zeggen laat je eens wat meer over de jacht infomeren dan in plaats van de muziek hard zetten en door je kamer gaan dansen.

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
SuperSanne schreef:
Verhaal
--------------------------------------------------------------------------------



Thank god bestaat er nog iemand met hersens...maargoed..men zal wel weer met de lame opmerking : 'je komt zeker uit de stad' ofsow komen...

>he d@mien ben jij er ook weer, tijd niet gezien
Ads door Google
Oud 12-01-2003, 16:07
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Dat van diie bossen... ik bedoelde meer de wereld in het algemeen enzo, je weet wel het afbranden van de regenwouden voor landboud, die richting, en over die gezond wildstand behouden enzo.... mijn standpunt is iets soepeler geworden (anders ben ik wel heel er niet-sociaal) het is nu: liever niet, en alleen als het niet anders kan (kunnen ze geen vossen verplaatsen naar een ander gebied?). Wat de natuur met rust laten bedoel ik eigenlijk, dat "de mens"(iedereen dus) te veel heeft ingegrepen. Regenwouden kappen, walvisjacht, die richting. Mijn theorie is dat als wij (in het verleden) de natuur niet uit haar balans zouden hebben gebracht, we nu geen problemen zouden hebben als teveel vossen en teveel vogels. Ik bedoel ook positieve dingen die verkeerd uitpakken, zoals meer voedsel (het is bij ons op het moment eht een zooitje, je ziet gewooon hele zakken palat en halve hamburgers op straat liggen). Maar ja... helemaal stoppen kunnen we nooit, onze huizen nemen ruimte in beslag waar bomen kunnen groeien, er zal altijd wel één of andere dombo rondlopen die te lui is om z'n afval in de afvalbak te doen, en we de natuur helemaal met rust willen laten, moet ik m'n vetbollen uit de tuin halen, en niet meer de eendjes voeren (het was niet mijn idee!!!! ik werd meegesleept door m'n geschifte zusje, als iemand van school me heeft herkend ben ik bang dat ze eraan gaat). Ik ben nog steeds tegen jacht (moet steeds aan bambi denken), maar ja, je kan niet iedereen z'n zin geven...
P.S. Ik heb het de hogere machten gemakkelijk gemaakt door vrijwillig aan het kortste eind te trekken, zodat ze niet in hoeven te grijpen. Dan zou ik toch wel een beetje kosmische hulp bij m'n proefwerkweek verdienen? (aan de andere kant, volgens mij is het niet mogelijk om met de kosmos te onderhandelen, ik heb het al vaak genoeg geprobeert... )
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 13-01-2003, 12:12
Hukkie
Avatar van Hukkie
Hukkie is offline
Ik ben nog nooit meegeweest met jagen (mijn vader deed dat vroeger nogal regematig, maar alleen als het nodig was) maar heb wel vaak eieren gezocht. Het is leuk om te doen, quality time, en als je er verstand van hebt is er niks aan de hand. Je kunt rustig een eitje meenemen als je dat wil, zolang je er maar 1 of 2 laat liggen. Dat heeft verder geen gevolgen voor de kiviet-populatie.

@ SuperSanne
Even een toevoeging: er is idd zoiets als 'een gezonde wildstand': jagen is nou eenmaal nodig omdat de mens al vrij vroeg is begonnen zich met bepaald evenwichten te bemoeien. Zo heeft de dierenbescherming het een poosje geleden de jagers onmogelijk gemaakt op vossen te jagen, terwijl de taak van een 'gediplomeerd' jager juist is het aantal vossen op een bepaald aantal te houden om schade te voorkomen. Wat is nu het geval? Door toedoen van dit verbod is het aantal vossen in Nederland ontzettend toegenomen waardoor:
#veel vossen nu richting de steden trekken, wat overlast veroorzaakt
# de kans op een uitbraak van hondsdolheid aanzienlijk groter wordt (er zijn in het noorden van Nederland al een aantal gevallen bekend )
# er gevaar dreigt voor de populatie weidevogels: een prooi van de vos

Dat heeft helemaal niets te maken met eieren zoeken. Daarnaast: denk je echt dat jagers zomaar even een excuus zoeken om te gaan jagen zoals een enorme daling in de weidevogels-populatie? Ik denk het niet: het aantal vossen in Nederland wordt nauwkeurig bijgehouden door oa boswachters, die zullen echt geen cijfers uit grond gaan stampen om een potje te gaan jagen.

Als de mens zich nu niet bemoeit met de vos e.d. is de kans groot dat je over een poosje geen weidevogels meer ziet, dus het lijkt we ons niet onttrekken van de jacht. Het is misschien tegenstrijdig; een vegetarïer die vóór de jacht is, maar het is ergens goed voor (ik weet waar ik over praat) en als je je dan toch ergens druk over wil maken, doe dat dan liever over zaken als de bio-industrie: DAT gaat pas nergens over.

(hetzelfde verhaal voor roeken en andere kraaisoorten btw: die zijn er nu ook teveel)
__________________
http://213.93.79.22/ # Gujenèvend....

Laatst gewijzigd op 13-01-2003 om 12:29.
Oud 13-01-2003, 14:16
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
ja... maar niet iedereen houd zich aan de jachtregels. Niet iedereen zal braaf een paar eieren laten liggen, en sommige boeren die zien dat hun kippenhok is leeggeroofd door vossen, zullen hun geweer pakken en het heft zelf in handen nemen...
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 13-01-2003, 22:18
Verwijderd
Citaat:
SuperSanne schreef:
ja... maar niet iedereen houd zich aan de jachtregels. Niet iedereen zal braaf een paar eieren laten liggen, en sommige boeren die zien dat hun kippenhok is leeggeroofd door vossen, zullen hun geweer pakken en het heft zelf in handen nemen...
Misschien een hele enkele, maar voor zover ik weet gebeurt dat niet hoor. Meestal gaan ze pas op jacht naar vossen zodra duidelijk wordt dat er teveel vossen zitten. Niet eerder.
Oud 14-01-2003, 10:08
Hukkie
Avatar van Hukkie
Hukkie is offline
Citaat:
SuperSanne schreef:
ja... maar niet iedereen houd zich aan de jachtregels. Niet iedereen zal braaf een paar eieren laten liggen
Iemand die eieren zoekt, doet dat voor zn plezier. Het selecte groepje dat naar eieren zoekt zal het echt wel uit zn hoofd laten ALLE eieren te rapen, want je wilt natuurlijk volgend jaar ook nog wat te doen hebben op een vroege zondagochtend in maart. Een eierenzoeker weet wel wat hij/zij doet.

Citaat:
SuperSanne schreef:
en sommige boeren die zien dat hun kippenhok is leeggeroofd door vossen, zullen hun geweer pakken en het heft zelf in handen nemen...
Ik denk niet dat de boer van tegenwoordig daar nog tijd voor heeft. Bovendien zie je niet zoveel 'kippenhokken' meer, des te meer legbatterijen e.d.
__________________
http://213.93.79.22/ # Gujenèvend....
Oud 15-01-2003, 18:47
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
SuperSanne schreef:
ja... maar niet iedereen houd zich aan de jachtregels. Niet iedereen zal braaf een paar eieren laten liggen, en sommige boeren die zien dat hun kippenhok is leeggeroofd door vossen, zullen hun geweer pakken en het heft zelf in handen nemen...
>Dat zal weleens gebeuren dat een boer een vos afschiet van wege dat de vos zijn kippenhok heeft geplundert, eigelijk heb ik daar nu niet eens problemen mee omdat er nu teveel vossen zijn. Ik zelf schiet wel eens een kraai of ekster met de luchtbuks, omdat er teveel van deze vogels zijn. Nu zeg ik niet dat alle vossen en kraaiachtigen dood moeten,want zij horen ook bij onze natuur, maar de populatie vossen en kraaiachtigen moeten gewoon beheert worden en dat gebeurt nu 'nog' niet.

Vossen kun je niet verplaatsen naar een andere gebied, omdat 1.het mag niet volgens de wet. 2.Je verplaats het probleem, en in heel nederland zitten al vossen 3.De populatie wordt er niet kleiner mee.

Op internet heb ik een pagina gevonden over reewildbeheer, deze site is van de wbe Susteren/Greatheide. Het adres is http://www.wbesusterengraetheide.com/reewildbeheer.htm
Oud 21-01-2003, 10:22
Shadow X
Avatar van Shadow X
Shadow X is offline
Waarom zijn er teveel kraaien en eksters?
Advertentie
Oud 22-01-2003, 18:50
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
Shadow X schreef:
Waarom zijn er teveel kraaien en eksters?
Door de nieuwe flora en fauna wet is verboden om kraaien en eksters te doden. Met uitzondering als je een afschotvergunning krijgt, deze vergunnig krijg je als je aan kan tonen dat er bij jou overlast is van kraaien, bv schade aan appels, mais, weidevogelse, enz.
Op dit moment heeft de kraai geen natuurlijke vijand in nederland en daarom is de populatie te groot geworden(veel jongen, maar weinig kraaien die worden gedood door een andere roofdier(verkeer enz. horen er ook bij) en dit kan je terug zien aan schade aan landbouw gewassen en de weidevogelstand(dit heeft ook een deel te maken door de vossen).
Oud 23-01-2003, 14:13
Shadow X
Avatar van Shadow X
Shadow X is offline
De schade die kraaien en eksters aan landbouwgewassen toebrengen is naar mijn idee nihil. Weidevogels hebben meer te vrezen van de vos, maar die is er ook niet de belangrijkste veroorzaker van dat het zo slecht gaat met de grutto en zijn vriendjes.
Oud 24-01-2003, 07:38
Hukkie
Avatar van Hukkie
Hukkie is offline
Citaat:
Shadow X schreef:
De schade die kraaien en eksters aan landbouwgewassen toebrengen is naar mijn idee nihil. Weidevogels hebben meer te vrezen van de vos, maar die is er ook niet de belangrijkste veroorzaker van dat het zo slecht gaat met de grutto en zijn vriendjes.
Dat valt wel tegen hoor, de populatie kraaien e.d. is enorm uit de hand gelopen en is wel degelijk een kriem voor akkerbouwers.

Wat vossen betreft: die hebben het nu, naast weidevogels, ook op schapen voorzien.
__________________
http://213.93.79.22/ # Gujenèvend....
Oud 25-01-2003, 13:59
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
Hukkie schreef:
Dat valt wel tegen hoor, de populatie kraaien e.d. is enorm uit de hand gelopen en is wel degelijk een kriem voor akkerbouwers.

>Kijk maar eens naar mais en boomgaarden met appels en peren.(en dat is niet nihil, shadow x)

Wat vossen betreft: die hebben het nu, naast weidevogels, ook op schapen voorzien.
>Eksters pikken ook wel eens de ogen van schapen er uit. Maar kraaiachtigen eten ook de eieren van de weidevogels, maar ook van duiven en ander nestbroeders.
Oud 25-01-2003, 21:36
Verwijderd
Citaat:
Shadow X schreef:
De schade die kraaien en eksters aan landbouwgewassen toebrengen is naar mijn idee nihil. Weidevogels hebben meer te vrezen van de vos, maar die is er ook niet de belangrijkste veroorzaker van dat het zo slecht gaat met de grutto en zijn vriendjes.
Wie is/zijn dan wel de belangrijkste veroorzaker(s)?
Oud 27-01-2003, 10:36
Shadow X
Avatar van Shadow X
Shadow X is offline
De boeren
Oud 27-01-2003, 10:44
R(e=mc2)O
Avatar van R(e=mc2)O
R(e=mc2)O is offline
ik vind boeren wel roelen
Oud 27-01-2003, 10:45
Shadow X
Avatar van Shadow X
Shadow X is offline
De bedoeling is dat er serieus geantwoord wordt Reurink!
Oud 28-01-2003, 16:50
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
ik ken een verhaaltje: er was eens een gezellig dorpje in afrika. Plotseling verdwenen er mensen, ze waren opgegeten (!) door tijgers (en wij maar denken dat die kraaien lastig waren). De burgemeester wilde de tijgers laten afschieren, maar gelukkig was er een man die een beter idee had: er waren veel buffels gevangen door de bewoners, waardoor er minder voedsel was voor de tijgers. Gedreven door honger moesten onze katachtige vrienden op zoek naar een andere prooi, iets dat vol ewit zat en niet erg snel kon lopen. Wij dus. De mens. Hiep hoi. Hoe dan ook, deze man kwam met het idee om meer buffels uit te zetten als voor voor de tijgers. De burgemeester zag wel wat in het plan, en al snel werden er geen mensen meer aangevallen.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 28-01-2003, 17:44
Hukkie
Avatar van Hukkie
Hukkie is offline
Citaat:
Shadow X schreef:
De boeren
Dat is lulkoek. Boeren zijn min of meer verplicht om broedplekken van weidevogels te markeren met een duidelijk zichtbaar plastic staafje. De oogst die ze daadoor mislopen, krijgen ze 'vergoed': een win-win-situatie.
__________________
http://213.93.79.22/ # Gujenèvend....
Oud 28-01-2003, 17:48
Hukkie
Avatar van Hukkie
Hukkie is offline
Citaat:
SuperSanne schreef:
ik ken een verhaaltje: er was eens een gezellig dorpje in afrika. Plotseling verdwenen er mensen, ze waren opgegeten (!) door tijgers (en wij maar denken dat die kraaien lastig waren). De burgemeester wilde de tijgers laten afschieren, maar gelukkig was er een man die een beter idee had: er waren veel buffels gevangen door de bewoners, waardoor er minder voedsel was voor de tijgers. Gedreven door honger moesten onze katachtige vrienden op zoek naar een andere prooi, iets dat vol ewit zat en niet erg snel kon lopen. Wij dus. De mens. Hiep hoi. Hoe dan ook, deze man kwam met het idee om meer buffels uit te zetten als voor voor de tijgers. De burgemeester zag wel wat in het plan, en al snel werden er geen mensen meer aangevallen.
Als ik jouw verhaaltje even vertaal naar het vossenprobleem: wat bereiken we daarmee? Het overschot aan vossen wordt er niet mee opgelost en zelfs juist in de hand gewerkt. (ik dacht trouwens dat jij zo vóór minder bemoeienis van de mens was ) Uiteindelijk kweek je hier alleen maar meer problemen mee.
__________________
http://213.93.79.22/ # Gujenèvend....
Ads door Google
Oud 29-01-2003, 11:19
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
Hukkie schreef:
Als ik jouw verhaaltje even vertaal naar het vossenprobleem: wat bereiken we daarmee? Het overschot aan vossen wordt er niet mee opgelost en zelfs juist in de hand gewerkt. (ik dacht trouwens dat jij zo vóór minder bemoeienis van de mens was ) Uiteindelijk kweek je hier alleen maar meer problemen mee.
Wat moeten we dan doen,suppersanne meer weidevogels uitzetten(volgens mij niet eens mogelijk). Zodat de vos ze weer kan opeten? Er zijn te veel vossen en de einige oplossing is een paar afschieten. Veel mensen zijn tegen het afschieten van de dieren, maar het moet gewoon gebeuren in nederland om hier toch een variabele wildstand te houden. En dat verhaal van de afrikanen geld allang niet meer in nederland(btw buffels komen toch in amerika voor?). De jagers zorgen dat er altijd genoeg wild overblijf en dat er niet teveel van een soort komt, dit is een onderdeel van wildbeheer.(helaas is dat verandert met de nieuwe flora en founa wet, maar gelukkig doen de provincies er wat aan).
Oud 29-01-2003, 11:35
Hukkie
Avatar van Hukkie
Hukkie is offline
__________________
http://213.93.79.22/ # Gujenèvend....
Oud 29-01-2003, 19:01
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Hukkie schreef:
Als ik jouw verhaaltje even vertaal naar het vossenprobleem: wat bereiken we daarmee? Het overschot aan vossen wordt er niet mee opgelost en zelfs juist in de hand gewerkt. (ik dacht trouwens dat jij zo vóór minder bemoeienis van de mens was ) Uiteindelijk kweek je hier alleen maar meer problemen mee.
Ben ik ook, we hebben het hier wél over een verhaaltje dat ik vorig jaar in m'n ANW boek heb gelezen. (en je bent toch wel een heel zielig persoon als je ANW boeken gaat schrijven, dus als ik dat verhaal geloofde was ik ook zielig en eh.... nu ben ik in de war...
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 29-01-2003, 19:13
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Mag ik weten wat een anw boekje is?
Oud 29-01-2003, 19:24
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Algemene Natuur Wetenschap. Ook wel bekent als het meest saaie en nutteloze schoolvak Aller Tijden (beetje in je boek bladeren, propjes schieten en uit je neus eten, dan had je het wel weer gehad...)
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 29-01-2003, 19:50
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
SuperSanne schreef:
Algemene Natuur Wetenschap. Ook wel bekent als het meest saaie en nutteloze schoolvak Aller Tijden (beetje in je boek bladeren, propjes schieten en uit je neus eten, dan had je het wel weer gehad...)
>Hoor je wel vaker dat kleine kinderen op school en tv tegen de jacht worden gemaakt. Bekend voorbeeld is kids for animals, vroeger was dat een kinderprograma(weet niet dat nog steeds bestaat) van de dierenbescherming. Veel kinderen en ook nog wel volwassen mensen kunnen er niet over dat ze zien hoe een dier wordt geschoten en daar maakt de dieren- en faunabescherming ge(mis)bruik van. Ze laten alleen beelden zien van konijnen, hazen en vossen die worden afgeschoten, vooral de beelden dat de dieren zijn aangeschoten doen het goed. Maar dan stop het fragment opeens. Ze laten niet zien dat de jachthond het wild ophaalt en het dier daarna wordt dood gemaakt. Dus veel mensen denken dat het dier achterblijft met een schotwond. Of ze laten beelden zien van stropers die fazanten los laten en om ze vervolgen af teschieten, maar het worden jagers genoemt inplaats van stropers. Het uitzetten van fazanten is in nederland verboden en jagers zullen dit dan ook niet doen. Maar je hoor nooit iest over wildbeheer, alleen maar dat jagers het voor de plezier doen. Ze gebruiken worden zoals plezierjacht, trofeejacht en consuntiejacht, woorden die ik nooit eerder heb gehoort. Laats hoorde ik nog een bericht(bron van een dierenbeschermer) dat grofwild als herten, wildzwijn en reen gewoon weer op mag worden geschoten. Dit bericht is niet waar alleen beheersjacht mogen op deze dieren worden uitgeoefent, zorgen dat er niet teveel en zieke dieren van deze diersoorten komen. Maar als jager mag je ze niet zomaar afschieten, daar voor moet je een afschotsvergunning hebben.
Oud 01-02-2003, 13:47
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Ik probeer mezelf tijdens dat soort programma's altijd te troosten met de gedachten dat die vossen/herten/mammoeten in ieder geval een vrij leven hebben gehad, en dat zij tenminste niet voor hun dood in een klein hokje hebben gezeten zonder zonlicht en met eten dat voor 99% uit hormonen bestaat...
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 03-02-2003, 08:50
Hukkie
Avatar van Hukkie
Hukkie is offline
Het is gewoon omdat het moet, óók voor de welvaart van de soort zelf, dat moet je vooral niet vergeten. Kijk, ik zou het ook totaal iets anders vinden als het de jagers alleen om de pels zou gaan, maar dat is overduidelijk niet zo.
__________________
http://213.93.79.22/ # Gujenèvend....
Oud 03-02-2003, 19:33
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
SuperSanne schreef:
Ik probeer mezelf tijdens dat soort programma's altijd te troosten met de gedachten dat die vossen/herten/mammoeten in ieder geval een vrij leven hebben gehad, en dat zij tenminste niet voor hun dood in een klein hokje hebben gezeten zonder zonlicht en met eten dat voor 99% uit hormonen bestaat...
>Nog een troost mammoeten komen niet meer in nederland voor. En herten zijn in nederland alleen bejaagbaar met de beschikte vergunningen.


Het is gewoon omdat het moet, óók voor de welvaart van de soort zelf, dat moet je vooral niet vergeten. Kijk, ik zou het ook totaal iets anders vinden als het de jagers alleen om de pels zou gaan, maar dat is overduidelijk niet zo.

> Maar ik vind het niet erg als het geschoten wild voor het opeten of dat de pels er af wordt gehaalt, want het dier is toch al dood en het zal zonde wezen als je het vlees gewoon laat verrotten. Het is net zo met een aangereden ree, die neem ik ook mee.
Oud 04-02-2003, 08:12
Hukkie
Avatar van Hukkie
Hukkie is offline
Tuurlijk, maar als het op een gegeven moment alleen om het vlees/de pels gaat, dan ben ik niet meer vóór.
__________________
http://213.93.79.22/ # Gujenèvend....
Oud 05-02-2003, 08:43
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Ik bedoel eigenlijk, dat ik nooit vrolijk zal worden bij het word "jagen", maar dat het vlees eten van iets dat je zelf hebt geschoten, beter is dat iets eten uit de bioindustrie.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 05-02-2003, 11:21
Hukkie
Avatar van Hukkie
Hukkie is offline
Ik zeg ook niet dat ik daar vrolijk van wordt, maar uiteindelijk is het wel de beste oplossing voor iedereen
__________________
http://213.93.79.22/ # Gujenèvend....
Oud 05-02-2003, 11:30
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Hukkie schreef:
Ik zeg ook niet dat ik daar vrolijk van wordt, maar uiteindelijk is het wel de beste oplossing voor iedereen
Je bedoelt hier toch niet de bioindustrie mee? (en denk heel goed na over je andwoord.... )
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 05-02-2003, 11:32
Hukkie
Avatar van Hukkie
Hukkie is offline
Citaat:
SuperSanne schreef:
Je bedoelt hier toch niet de bioindustrie mee? (en denk heel goed na over je andwoord.... )
Ik refereerde naar jagen...
__________________
http://213.93.79.22/ # Gujenèvend....
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Flora & Fauna nijlgans .....hier!?
kleine wicca
35 25-05-2005 23:08
Flora & Fauna visstekjes
ArieP
91 15-08-2003 23:56
Flora & Fauna Nh (Natuur Historie)
snarl
27 03-08-2003 15:11
Flora & Fauna Wereld natuur fonds , aaaaarrrrgh *zeer boos*
happy human being
56 12-03-2003 18:20
Flora & Fauna wat zou jij doen als zo een dierenhater....
Verwijderd
89 12-02-2003 14:21
Flora & Fauna 50 eenden, kippen ganzen en ander gevogelte gedood
Kupu
87 13-10-2002 08:48


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:07.