Oud 25-05-2005, 21:58
O'malley
Avatar van O'malley
O'malley is offline
Citaat:
Femic schreef op 19-04-2005 @ 16:15 :
Klopt het dat het eindexamen voor 90% uit rekenopgaven bestaat? (hoopt.. )
Alsjeblieft niet! De redeneer vragen zijn veel makkelijker!
__________________
No escape from the mass mind rape
Advertentie
Oud 25-05-2005, 22:03
Nielson
Nielson is offline
Zijn er ook mensen die het boek Pincode gebruiken? Zo ja..heeft iemand er een samenvatting van..of sowieso een samenvatting ?
Oud 25-05-2005, 22:50
soultodeny
soultodeny is offline
Citaat:
Femic schreef op 19-04-2005 @ 16:15 :
Klopt het dat het eindexamen voor 90% uit rekenopgaven bestaat? (hoopt.. )
Reken daar maar niet op, want er zit in ieder geval een stelopdracht in (dat je een soort opstel moet schrijven dus) en daar zal wel een groot deel van de punten naar toegaan.
__________________
..how can they sleep while their beds are burning?..
Oud 25-05-2005, 22:51
Verwijderd
Ja, en beredeneer vragen over wisselkoersen enzo.
Oud 26-05-2005, 09:45
Marloeske
Avatar van Marloeske
Marloeske is offline
25% is rekenvragen. dat is altijd zo. (ook al lijkt het vaak meer)
__________________
nee
Oud 26-05-2005, 09:48
Mindlolly
Avatar van Mindlolly
Mindlolly is offline
economie is gewoon sowieso kut, rekenvragen of niet, dus
__________________
~*you send me to my corner, but you're never there*~
Oud 26-05-2005, 16:14
gewoonglenn
gewoonglenn is offline
Gegroet mijn mede economie examenkandidaten

Weet iemand waar ik die site kan vinden dat je heel gericht kan oefenen?
Als je alleen even met economische modellen wilt oefenen bijvoorbeeld.
Oud 26-05-2005, 17:18
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
gewoonglenn schreef op 26-05-2005 @ 16:14 :
Gegroet mijn mede economie examenkandidaten

Weet iemand waar ik die site kan vinden dat je heel gericht kan oefenen?
Als je alleen even met economische modellen wilt oefenen bijvoorbeeld.
Je kan hier eens kijken
Oud 26-05-2005, 19:13
chi-townsfinest
chi-townsfinest is offline
wat kan k t beste leren om aan minimaal een 4,3 te komen..?
__________________
I could let these dream killers kill my self esteem or use my arrogance as a steam to power my dreams..
Oud 26-05-2005, 19:17
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
chi-townsfinest schreef op 26-05-2005 @ 19:13 :
wat kan k t beste leren om aan minimaal een 4,3 te komen..?
alles?
Oud 27-05-2005, 18:30
jewboi
jewboi is offline
economie is mn lievelingsvak, mijns inziens het meest nuttige vak op de middelbare school. Zonder economie heb je eigelijk maar een waardeloos diploma. Wat heb je aan geld als je er niet mee om kunt gaan? moet een 8.2 hebben voor een 8.6... Succes allemaal
Oud 27-05-2005, 18:43
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Met een 8.1 sta je dus al een 9
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 27-05-2005, 18:50
jewboi
jewboi is offline
Bij ons op school zeggen ze dat je een 8.5 krijgt op je eindlijst als je een 8.5 gemiddeld staat en geen 9? Is dat alleen bij ons zo?
Oud 27-05-2005, 19:07
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Je kan geen 8.5 krijgen op je eindlijst, al je eindcijfers worden op hele cijfers afgerond en een 8.5 = een 9.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 27-05-2005, 19:40
Domenica
Avatar van Domenica
Domenica is offline
Citaat:
Marloeske schreef op 13-05-2005 @ 11:04 :
Nog een hele goede link:

http://home.iae.nl/users/economie/index2.htm
Onwijs goede link, al die domeinen uitgeprint (op school uiteraard ) en geleerd! Thanks! Bestaat er ook zo'n site over M&O.. of een andere site maar NIET watmoetikleren.nl waar al die domeinen uitgebreid op staan van M&O.. ik heb heel lang zitten zoeken maar tevergeefs.. misschien iemand die het wel heeft gevonden?
Oud 27-05-2005, 23:25
deurwaarder
deurwaarder is offline
kut, ik moet een 5.3 halen. maar tis zo moeilijk gvd. ik heb totaal geen inzicht!

bt het zijn tussen de 24 / 26 vragen met in totaal ongeveer 56punten en er is idd een opstel opdracht. die is 8 punten waard.

ik weet niet of dat gaat lukken met mij en eco
Oud 27-05-2005, 23:27
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Pfff, ik heb er nog niks echt aan gedaan, had me voorgenomen dit weekend alles te doen, maar... ik heb dus echt geen zin meer en het is zo warm! Ik doe een beetje alsof ik klaar ben, maar ik moet er nog 2..
Oud 27-05-2005, 23:31
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ja, same here Moet er alleen nog 3...
Ben goed in economie (sta 8.5), maar heb nog niks gedaan. En moet ook nog wiskunde (dinsdag) en Grieks (donderdag) leren. Vooral dat laatste is véél.. . Mja, morgen en overmorgen flink aan de slag
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 28-05-2005, 00:15
Blaatkop
Blaatkop is offline
ik ga echt niet meer al die lesbrieven doornemen.. link van TS + die link die net gegeven is moet voldoende zijn. misschien nog een keertje modellen doorbladeren.. ik bedoel.. komop.. we hbben het niet voor niets al een keer gehad
Oud 28-05-2005, 09:55
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Femic, heb jij een natuur-profiel? En dan aardrijkskunde gekozen? En economie 1,2? Vreemd!

We hebben het inderdaad allemaal al eens gehad, maar ik moet het echt nog wel even opfrissen. Die lesbrieven begin ik echt niet aan, ik heb samenvattingen, maar ga vooral oefenen!
Oud 28-05-2005, 11:18
$TR@NG3R
$TR@NG3R is offline
Weet iemand of er ergens online nog een uitgebreide begrippen lijst staat want uit het boek leren schiet niet op...
__________________
Think you know me?, better think again...
Oud 28-05-2005, 12:36
soultodeny
soultodeny is offline
Citaat:
Nomen Est Omen schreef op 28-05-2005 @ 09:55 :
Femic, heb jij een natuur-profiel? En dan aardrijkskunde gekozen? En economie 1,2? Vreemd!

We hebben het inderdaad allemaal al eens gehad, maar ik moet het echt nog wel even opfrissen. Die lesbrieven begin ik echt niet aan, ik heb samenvattingen, maar ga vooral oefenen!
Je kan ook E&M doen met Wiskunde B1

Ik ga nu ook maar eens beginnen met leren..
__________________
..how can they sleep while their beds are burning?..
Oud 28-05-2005, 14:29
Sawna
Avatar van Sawna
Sawna is offline
Ik lees alles 1 keer door, vooral wisselkoersen en ik herhaal de betalingsbalans en Keynes nog een keer, aangezien Keynes er sowieso in zal zitten.

Verder, ach, ik zie het wel. Ik moet een 2,4 halen om een 5 gemiddeld te staan
__________________
Neen.
Oud 28-05-2005, 15:23
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Citaat:
jewboi schreef op 27-05-2005 @ 18:50 :
Bij ons op school zeggen ze dat je een 8.5 krijgt op je eindlijst als je een 8.5 gemiddeld staat en geen 9? Is dat alleen bij ons zo?
Op je cijferlijst staan je se en je ce cijfers op 1 decimaal afgerond en erachter het afgeronde gemiddelde en het gemiddelde in letters.
Je ziet dus inderdaad niet alleen een 9 als je een 8,5 staat maar ook dat het maar net een 9 is
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Oud 28-05-2005, 15:32
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Citaat:
soultodeny schreef op 28-05-2005 @ 12:36 :
Je kan ook E&M doen met Wiskunde B1

Ik ga nu ook maar eens beginnen met leren..
Oh, dat kan bij ons ook niet..
Oud 28-05-2005, 16:06
suikerprinses
Avatar van suikerprinses
suikerprinses is offline
Citaat:
Nomen Est Omen schreef op 27-05-2005 @ 23:27 :
Pfff, ik heb er nog niks echt aan gedaan, had me voorgenomen dit weekend alles te doen, maar... ik heb dus echt geen zin meer en het is zo warm! Ik doe een beetje alsof ik klaar ben, maar ik moet er nog 2..
^dit klinkt zo bekend. ik heb de afgelopen weken wel dingen gedaan voor eco, maar nu moet ik toch nog een aantal lesbrieven en ik kan me er niet toe aanzetten.
Oud 28-05-2005, 16:39
Mindlolly
Avatar van Mindlolly
Mindlolly is offline
Citaat:
Sawna schreef op 28-05-2005 @ 14:29 :
Ik lees alles 1 keer door, vooral wisselkoersen en ik herhaal de betalingsbalans en Keynes nog een keer, aangezien Keynes er sowieso in zal zitten.
kan iemand me vertellen wat die Keynes ammel inhield?
__________________
~*you send me to my corner, but you're never there*~
Oud 28-05-2005, 17:04
soultodeny
soultodeny is offline
Citaat:
Mindlolly schreef op 28-05-2005 @ 16:39 :
kan iemand me vertellen wat die Keynes ammel inhield?
Theorie van Keynes:

Bij de crisis in de jaren ’30 hield men in eerste instantie de klassieke theorie aan. In de VS kwam in 1933 Roosevelt aan de macht die wel overheidsingrijpen wilde (de ‘New Deal’). De ‘New Deal’ had succes. Ook in Europa ging men over op meer overheidsingrijpen.

Volgens Keynes corrigeert het prijsmechanisme de conjunctuur niet, maar versterkt hem juist: dalende vraag à verminderde productie à stijgende werkloosheid à lonen dalen à koopkracht daalt à consumptie daalt à vraag daalt etc. De overheid moet ingrijpen om deze negatieve spiraal te doorbreken. De overheid kan op 2 manieren de bestedingen beïnvloeden (stimulerend / expansief beleid en afremmend / contractief beleid):

- de bestedingen van de overheid zelf veranderen.

- Zorgen dat de particuliere bestedingen vanderd worden.

Bij Keynes ligt de nadruk op de vraagzijde.

Bij laagconjunctuur loopt het begrotingstekort vanzelf op (mensen besteden en verdienen minder zodat ze minder belasting betalen) à door de dalende vraag en productie stijgt de werkloosheid à overheid ontvangt minder en betaalt meer à als het beleid succes heeft stijgt productie à inkomen en werkgelegenheid neemt toe à begrotingstekort daalt.

Conjunctuurpolitiek: overheidsbeleid dat bij Keynes voorstond. (anticyclisch begrotingsbeleid)

Zo staat het bij http://home.quicknet.nl/qn/prive/dew...o/modellen.htm


edit: die rare a'tjes moeten volgens mij pijltjes voorstellen oid.
__________________
..how can they sleep while their beds are burning?..
Oud 28-05-2005, 17:04
Blaatkop
Blaatkop is offline
Citaat:
Mindlolly schreef op 28-05-2005 @ 16:39 :
kan iemand me vertellen wat die Keynes ammel inhield?
hehe.. als je dat niet weet.. hoef je er nu ook niet meer aan te beginnen!
Oud 28-05-2005, 17:05
$TR@NG3R
$TR@NG3R is offline
Keyniaans model of wat..?
__________________
Think you know me?, better think again...
Oud 28-05-2005, 18:17
M@@rten
M@@rten is offline
De theorie zoals hierboven staat is meer geschiedenis, kijk maar eens in je bundel en ga aan de slag met de rekenmodelletjes waar vergelijkingen als Y = C + I + O + E - M in staan
Oud 28-05-2005, 18:18
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Kan iemand me de wisselkoersen uitleggen, zodat ik het ook nog snap?
Oud 28-05-2005, 18:43
Rodion
Rodion is offline
Citaat:
Sawna schreef op 28-05-2005 @ 14:29 :
Ik lees alles 1 keer door, vooral wisselkoersen en ik herhaal de betalingsbalans en Keynes nog een keer, aangezien Keynes er sowieso in zal zitten.

Verder, ach, ik zie het wel. Ik moet een 2,45,1 halen om een 5,5 gemiddeld te staan
En de marktvormen schijnen ook altijd terug te komen.
Oud 28-05-2005, 19:24
Thoomzparty.nl
Thoomzparty.nl is offline
Ik ben een regelrechte ramp in economie en ik moet een 5,2 halen wat me dus nooit gaat lukken! Belangrijke punten zijn dus Keynes, marktvormen en..? Iemand tips om nog wat te bereiken op zo'n korte termijn?
__________________
Aan al het goede komt een eind...
Oud 28-05-2005, 19:35
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Thoomzparty.nl schreef op 28-05-2005 @ 19:24 :
Ik ben een regelrechte ramp in economie en ik moet een 5,2 halen wat me dus nooit gaat lukken! Belangrijke punten zijn dus Keynes, marktvormen en..? Iemand tips om nog wat te bereiken op zo'n korte termijn?
Modellen, verbanden tussen dingen leggen, belastingen enzo en de wisselkoersen. Kijk vooral naar oude examens en zet alle formules onder elkaar.
Oud 28-05-2005, 19:40
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Citaat:
vlindertjuh schreef op 28-05-2005 @ 18:18 :
Kan iemand me de wisselkoersen uitleggen, zodat ik het ook nog snap?
Wat snap je er niet aan?
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Oud 28-05-2005, 20:15
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Liss schreef op 28-05-2005 @ 19:40 :
Wat snap je er niet aan?
Ik snap niet waarom een wisselkoers stijgt en wanneer ie stijgt. Er is iets met de stijging van de vraag ofzoiets en dan stijgt de koers, maar dat weet ik niet zeker
Oud 28-05-2005, 20:34
-::SyrinX-NL::-
-::SyrinX-NL::- is offline
Tis heel simpel. Als een land goedkoop is heeft het een goede concurrentie positie. Dat betekent dus dat het meer zal verkopen aan het buitenland. Dat land wil natuurlijk wel in zn eigen valuta betaald worden. Dat betekent dus dat er meer vraag is naar de valuta van dat land (het buitenland moet immers wisselen). Gevolg? wisselkoers gaat omhoog.

Doordat de wisselkoers omgaat wordt dat land juist weer relatief duur. En begint het omgekeerde weer
__________________
"Ongeluk is het verschil tussen het talent en de verwachtingen van de mens"
Oud 28-05-2005, 20:34
Bobby B
Bobby B is offline
volgens mij heeft het iets te maken onder andere met de import en export. als een land namelijk vooral goederen exporteert, moeten deze door het land door wie ze geimporteerd worden betaald worden met de valute van het exporterende land.
daardoor stijgt de vraagt naar de valuta van het exporterende land en daardoor stijgt de koers.

Bijvoorbeeld: Ethiopie exporteert veel medicijnmaskers naar Nederland, deze moeten door Nederland betaald worden met de Ethiopische roepie roepie ofzo. Daardoor stijgt de vraag naar de Ethiopische roepie roepie, dus de wisselkoers gaat omhoog.

Volgens mij zit het zo, correct me if i'm wrong!
Oud 28-05-2005, 20:35
Bobby B
Bobby B is offline
shit je was net iets eerder maar volgens mij zeggen we hetzelfde
Oud 28-05-2005, 21:01
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Citaat:
vlindertjuh schreef op 28-05-2005 @ 19:35 :
k snap niet waarom een wisselkoers stijgt en wanneer ie stijgt. Er is iets met de stijging van de vraag ofzoiets en dan stijgt de koers, maar dat weet ik niet zeker
Als er meer vraag is naar de munt en het aanbod dus daald dan stijgt de wisselkoers.
Als er minder vraag is naar de munt en het aanbod dus stijgt dan daald de wisselkoers.
Net als bij producten dus zeg maar, zijn er maar weinig van dan zijn mensen bereid er meer voor te betalen.

En zoals het hieronder al staat.. het land dat iets verkoopt krijgt betaald in zn eigen munteenheid of het moet anders vermeld worden.

Op de betalingsbalans zie je dan ook het saldo en daaruit kun je eventueel ook afleiden of er een daling of een stijging is

Is dat een beetje wat je bedoelde of niet? En snap je mn uitleg?
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Oud 28-05-2005, 21:17
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
soultodeny schreef op 28-05-2005 @ 12:36 :
Je kan ook E&M doen met Wiskunde B1
Dat dus Ik ben meer van de algebra enzo, dus Wis B ligt me veel beter dan Wis A Haha AK GEKOZEN?? Ik denk dat wel uit het topic duidelijk werd dat dat niet zo was

Ik sta een 8.5 voor Economie, ik denk niet dat ik een 8.5 haal voor het CSE, dus dan moet ik een 6.5 halen en ik denk wel dat ik dat haal. Ik ga niet meer in het boek lezen, misschien morgen nog even de samenvattingen doorlezen, heb vandaag een paar onderwerpen met de examenbundel geoefend en een proefexamen gemaakt (in een uurtje) waarvoor ik een 7.4 had ongeveer. Maak er morgen sowieso nog 1tje en wil nog met 1 onderwerp oefenen. Dan moet het maar genoeg zijn, voor mij is dit echt zo'n vak waarvan je alles gedurende 3 jaar hebt geleerd, je hebt het allemaal al eens op SE's gehad en overal mee geoefend enzo. Maak me er niet al te druk om.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 28-05-2005, 21:18
sonic boom
sonic boom is offline
Ik ga nu pas beginnen met economie...de basis van economie heb ik wel dus ik ga gewoon ff snel wat doorkijken. Welke onderdelen raden jullie me aan om echt nog een x goed door te nemen...welke dus bijna zeker terug zal komen . ty
Oud 28-05-2005, 23:33
Bobby B
Bobby B is offline
staat hier wel ergens boven...
ik ben ook vanmiddag begonnen, ga vooral het model van Y=C+I+O+E-M bekijken, elasticiteit en verder weet ik het niet precies. succes!
ik ga voor de 5.1!
Oud 29-05-2005, 00:04
deurwaarder
deurwaarder is offline
ik heb eens gekeken naar oude examens. Modellen is overduidelijk het moeilijkst om te leren en te begrijpen. het komt wel in elk examen voor. het aantal punten dat je er voor haal varieert van 9 tot 10 van de ongeveer 56. dus ongeveer 17% van je punt. dat is veel maar ik heb zoiets van: modellen doe je zeer lang over dus kun je beter de andere dingen leren zoals: markten 1&2, Wereld, Europa en welvaart. en ken de elasticiteiten zooi.

ik ben antiheld in wiskundige dingen en vandaar dat ik modellen oversla. ik heb het ooit gerpobeerd, alles gemaakt. nog geeen voldoende voor mn SE. mja, hopelijk heb ik daar nog genoeg kennis van over om 3 puntjes te pakken op die vragen.

en oefenen, het zijn echt nadenkt vragen. die kun je niet zomaar beantwoordne als je samenvatting hebt gelezen. denk ik. bwah, zo weinig tijd!


btw: kan iemand mij een website geven waar ik oude exonomie examens kan fixen? ik heb er namelijk maar 2 die wij van onze leraar hadden gekregen.

danke

Laatst gewijzigd op 29-05-2005 om 00:17.
Oud 29-05-2005, 00:17
Rodion
Rodion is offline
Citaat:
Bobby B schreef op 28-05-2005 @ 23:33 :

ik ga voor de 5.1!
Same here! 5.1 de gekste!
Oud 29-05-2005, 00:23
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
economie!

Ik weet echt absoluut niks meer ervan maar ik ga proberen morgen genoeg in m'n hoofd te stoppen voor een 8.1.
Oud 29-05-2005, 00:42
ladyS
ladyS is offline
hey mensen ik had een vraagje ik hoop dat iemand het me uit kan leggen:
ik begrijp dit niet

Er zijn oplossingen voor inflatie die door de ECB en door de overheid opgelost kan worden namelijk

ECB: - kan de rente verhogen waardoor mensen meer gaan sparen/minder lenen
- de algemene banken moeten een grotere reserve bij de ECB aanhouden. oke dit begrijp ik niet hoe kan dat nou de inflatie oplossen?
- banken moeten vreemde valuta kopen van de ECB om inflatie te voorkomen
- liquiditeiteneis > dekkingspercentage

overheid
- kan de belastingen verhogen >snap ik niet
- kan de uitgaven verminderen > snap ik niet
__________________
ssss
Oud 29-05-2005, 07:48
Rodion
Rodion is offline
Citaat:
ladyS schreef op 29-05-2005 @ 00:42 :
hey mensen ik had een vraagje ik hoop dat iemand het me uit kan leggen:
ik begrijp dit niet

Er zijn oplossingen voor inflatie die door de ECB en door de overheid opgelost kan worden namelijk

ECB: - kan de rente verhogen waardoor mensen meer gaan sparen/minder lenen
- de algemene banken moeten een grotere reserve bij de ECB aanhouden. oke dit begrijp ik niet hoe kan dat nou de inflatie oplossen?
- banken moeten vreemde valuta kopen van de ECB om inflatie te voorkomen
- liquiditeiteneis > dekkingspercentage
Volgens mij heeft deze vraag er ook mee te maken: Leg uit hoe openmarktpolitiek en kasreservepolitiek de discontopolitiek effectief kunnen maken.
Dus als iemand hier antwoord op heeft...

Citaat:
overheid
- kan de belastingen verhogen >snap ik niet
- kan de uitgaven verminderen > snap ik niet
Wat snap je hier niet aan?
Oud 29-05-2005, 08:51
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
kwibus schreef op 29-05-2005 @ 07:48 :
Volgens mij heeft deze vraag er ook mee te maken: Leg uit hoe openmarktpolitiek en kasreservepolitiek de discontopolitiek effectief kunnen maken.
Dus als iemand hier antwoord op heeft...



Wat snap je hier niet aan?
Discontopolitiek

Ik ben echt een ramp met economie
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Schoolboeken Economie 1,2
Matsh
5 18-06-2008 14:50
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Economie 1,2 zelftest markten 1
economie89
3 09-03-2007 00:52
HAVO economisch betoog (economie 1,2)
Swiss
6 30-05-2006 13:55
Eindexamens 2004 Economie 1,2 Stof
levi's
7 06-04-2004 17:35
Eindexamens 2003 eco 1,2 havo in C&M vrije deel ???
Jeanineshere
5 30-05-2003 09:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:52.