Oud 29-05-2005, 15:13
Verwijderd
Citaat:
Sketch schreef op 28-05-2005 @ 22:04 :
Wat bij elkaar hoort is één lap tekst, dus 8,140 t/m 8,144 ofzo, is één lang stuk tekst.
Oh, lekker dan
Advertentie
Oud 29-05-2005, 19:06
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Ik zie net dat we donderdagmorgen met zn tweeën in de aula zitten

< verwacht een zeer spottende opmerking van de coördinator >

ff weer over de stof:

In hoeverre zijn die teksten ter vergelijking belangrijk ?
Wat leren jullie daarvan?
__________________
Het leven is geen vakantie.
Oud 29-05-2005, 19:13
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Bernero schreef op 29-05-2005 @ 19:06 :
Ik zie net dat we donderdagmorgen met zn tweeën in de aula zitten

< verwacht een zeer spottende opmerking van de coördinator >

ff weer over de stof:

In hoeverre zijn die teksten ter vergelijking belangrijk ?
Wat leren jullie daarvan?
Ik ook. In de gymzaal dan. Benieuwd of we dan ook echt 3 surveillanten hebben.

De teksten ter vergelijking heb ik nog niet bekeken.

Laatst gewijzigd op 29-05-2005 om 19:16.
Oud 29-05-2005, 19:16
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Citaat:
Sketch schreef op 29-05-2005 @ 19:13 :
Ik ook. In de gymzaal dan. Benieuwd of we dan ook echt 3 surveillanten hebben.
Haha ja, die dan constant over je schouders heen kijken of klaarstaan met een extra blaadje of om naar de wc te gaan
__________________
Het leven is geen vakantie.
Oud 29-05-2005, 20:53
spiffier
spiffier is offline
heey

Bij de teksten van hoofdstuk 8 snap ik ff iets niet: De spartanen geven antwoord op het voorstel van Mardonius, die tekst...

De laatste regels van tekst 142, regel 14 tot en met 16:
in regel 14 staat er een dativus :umiv, maar in regel 15 wordt er een participium nominativus gebruikt en in regel 16 een participium dativus, terwijl t allemaal op jullie slaat....ik snap dat epistamevoisi niet.....

iemand??????
Oud 29-05-2005, 20:56
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Ach ja, grieks. Ben benieuwd of ik dat er in twee dagen inkrijg. We zullen zien. Wij zitten met grieks met zijn drieen in een klaslokaal, ben benieuwd of we de enigen zijn of dat er ook nog Havo'ers bijkomen.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Oud 29-05-2005, 21:01
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 29-05-2005 @ 20:56 :
Ach ja, grieks. Ben benieuwd of ik dat er in twee dagen inkrijg. We zullen zien. Wij zitten met grieks met zijn drieen in een klaslokaal, ben benieuwd of we de enigen zijn of dat er ook nog Havo'ers bijkomen.
volgens mij is er die ochtend geen havo-examen
Oud 29-05-2005, 21:17
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
spiffier schreef op 29-05-2005 @ 20:53 :
heey

Bij de teksten van hoofdstuk 8 snap ik ff iets niet: De spartanen geven antwoord op het voorstel van Mardonius, die tekst...

De laatste regels van tekst 142, regel 14 tot en met 16:
in regel 14 staat er een dativus :umiv, maar in regel 15 wordt er een participium nominativus gebruikt en in regel 16 een participium dativus, terwijl t allemaal op jullie slaat....ik snap dat epistamevoisi niet.....

iemand??????
hm. volgens mij, als je naar de zin ervoor kijkt, die heeft eenzelfde constructie, met een dativus, toutooi

Volgens mij betekent het iets als 'voor jullie is het nodig niet zo te handelen' dat esti dat ontbreekt zit dan al in de zin ervoor. epistamenoisi hoort direct bij umin, 'omdat jullie weten...'
en waarom 'ei...froneontes' geen dativus is misschien omdat het een voorwaarde is ofzo, (constructie met ei)

maar ik denk/hoop niet dat er over zulke dingen een vraag zal worden gesteld.
Oud 29-05-2005, 21:29
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
Femic schreef op 28-05-2005 @ 21:25 :

Heb ik toch nog een vraag over dat chiasme. Het is vast wel 'ns bij ons in de les behandeld, maar het staat nergens in het boek.. Ik snap de uitleg hierboven toch niet helemaal, kan iemand het uitleggen aan de hand van een Grieks voorbeeld? Liefst Herodotus? En hoe groot is de kans dat zo'n soort vraag gesteld wordt...?
Iemand die dit nog even voor me kan uitleggen?

Ik ben nu t/m hs. 8 met leren. Morgen hs. 9 doen en dan dinsdag en woensdag (woensdag vrij gelukkig) de rest
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 29-05-2005, 21:43
Verwijderd
Ik ben vandaag tot hoofdstuk 11 gekomen, daarna wordt een beetje een probleem aangezien ik me kan herinneren dat ik daar niet altijd even actief heb deelgenomen aan de les. Daarnaast heb ik nog twee andere examens die best veel tijd vragen, moet nog maar zien hoe ik het voor elkaar krijg.

Wij zitten die ochtend met zijn tienen in een gymzaal geloof ik en de coordinator zal waarschijnlijk hoogstpersoonlijk langskomen om ons succes te wensen want die neiging heeft hij nogal eens bij de Grieks- en Latijnklas. Hij heeft een erg hoge dunk van ons, hoewel die wel omlaag is gehaald toen hij binnenkwam terwijl we met zijn allen taart zaten te eten.

@Femic: Ik zal zo wel even zoeken naar een voorbeeld ervan, maar ik kan niet beloven dat het lukt.
Oud 29-05-2005, 22:08
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Ik heb vandaag de dingen gedaan die ik nog niet voor het SE had moeten leren: Pausanias, de verdanste bruid, griekse geschiedenis, "ontmoetingen", de oorsprong van het conflict tussen perzen en grieken en de teksten ter vergelijking.

Ik moet dus nog veel doen, hopelijk zit het er allemaal nog een beetje in
__________________
Het leven is geen vakantie.
Oud 29-05-2005, 22:17
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
Bernero schreef op 29-05-2005 @ 22:08 :
en de teksten ter vergelijking.
? Waar staan die? En moet je die ook echt leren? Kunnen ze daar vragen over gaan stellen, zonder dat ze die teksten erbij geven? Of geven ze hooguit die teksten erbij en moet je dan die vergelijkingen trekken? Want dan hoef je ze natuurlijk niet te leren...
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 29-05-2005, 22:27
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Femic schreef op 29-05-2005 @ 22:17 :
? Waar staan die? En moet je die ook echt leren? Kunnen ze daar vragen over gaan stellen, zonder dat ze die teksten erbij geven? Of geven ze hooguit die teksten erbij en moet je dan die vergelijkingen trekken? Want dan hoef je ze natuurlijk niet te leren...
Achterin je tekstboek, laatste hoofdstuk. Geen idee wat ze ermee willen.
Oud 30-05-2005, 09:12
jet
Avatar van jet
jet is offline
oke mensen voorbeelden:
kopstaart verbinding is te vinden op blz 58, tekst 5.12 regel 11 en 12:
erse-arsasa (wat raar in het nederlands )
chiasme's:
7.157, regel 13:
boeteon (yar) emin, seautoi timoreeis
abba is dat dus
en dan is er no 1 in tekst 7,160, regel 7 en 8
pezou umeis, vautikou eyo

oke.. ik hoop dat het klopt
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Oud 30-05-2005, 11:12
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
In 5,20 de list van Alexander, regel 15
"Persei andri andra Makedona"

is ook een chiasme toch?
Oud 30-05-2005, 17:33
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Citaat:
Sketch schreef op 30-05-2005 @ 11:12 :
In 5,20 de list van Alexander, regel 15
"Persei andri andra Makedona"

is ook een chiasme toch?
ik vind van wel
__________________
Het leven is geen vakantie.
Oud 30-05-2005, 18:00
spiffier
spiffier is offline
Hee, moet je hoofdstuk 14, teksten ter vergelijking, ook leren??
Oud 30-05-2005, 18:05
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
Sketch schreef op 30-05-2005 @ 11:12 :
In 5,20 de list van Alexander, regel 15
"Persei andri andra Makedona"

is ook een chiasme toch?
Ja, die was ik gister tegengekomen en ik wilde al aan jullie gaan vragen of dat er ook één was Hulpboek stelt er wel een vraag over, maar gebruik term chiasme niet.. Maar goed, zal wel dan.
Thx jet!

En ja, volgens de vader van n vriendin, die docent klassieke talen is, moet je ook de teksten ter vergelijking (globaal) kennen.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 30-05-2005, 19:25
jet
Avatar van jet
jet is offline
mijn lerares zei dat je ze een keer door moet lezen, zodat je ze wel herkent
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Oud 31-05-2005, 11:24
jet
Avatar van jet
jet is offline
hebben we er zin in?
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Oud 31-05-2005, 11:26
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
jet schreef op 31-05-2005 @ 11:24 :
hebben we er zin in?
Nee!
Oud 31-05-2005, 11:29
jet
Avatar van jet
jet is offline
ik ook niet
ik ben ziek, en ik mag een 3.4 halen als ik voor de 5 ga. en dat ga ik, want ik heb nog geen onvoldoende buiten mn profiel

er binnen al 2, maar daar hebben we het niet over
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Oud 31-05-2005, 11:45
Verwijderd
Citaat:
jet schreef op 31-05-2005 @ 11:24 :
hebben we er zin in?
Nee

Ik moet nog wel een aardig stuk leren en mijn motivatie is volkomen weg. Ik ga wel voor de voldoende, daarvoor heb ik een 3,7 nodig. Een onvoldoende is geen probleem, maar ik wil wel een voldoende voor Grieks op mijn gymnasiumdiploma.
Oud 31-05-2005, 11:46
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Precies, dat heb ik nou ook! Ik ga voor de 7.1 voor gem. een 8, maar een 5.1 voor een 7 mag ook...
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 31-05-2005, 11:47
jet
Avatar van jet
jet is offline
wat staan jullie hoog!
ik sta een 5.6
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Oud 31-05-2005, 11:48
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ja, ik 7.9. En eigenlijk mag ik mijn docent niet teleurstellen
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 31-05-2005, 11:49
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Femic schreef op 31-05-2005 @ 11:48 :
Ja, ik 7.9. En eigenlijk mag ik mijn docent niet teleurstellen
Ik sta ook een 7,9
Oud 31-05-2005, 11:49
Verwijderd
Ach, ik heb een relaxte docent en in de 4e wilde ik me nog wel eens inzetten.
Oud 31-05-2005, 11:49
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Ik een 8,8

dus wat femic zegt

bovendien koopt ze weleens kleding bij mijn moeder in de winkel, dus ik mag r niet al te pissed maken
__________________
Het leven is geen vakantie.
Oud 31-05-2005, 11:57
jet
Avatar van jet
jet is offline
nou begin ik me heel onzeker te voelen
maar voor het SE over deze stof had ik wel een 8.2
dus tsja.. hopelijk gaat dat jaar bijles nu zn vruchten afwerpen
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Oud 31-05-2005, 11:58
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ow komt helemaal goed dan toch!
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 31-05-2005, 11:59
jet
Avatar van jet
jet is offline
als ik nou is zou gaan beginnen met leren



eerst nog een lekker in bad, kijken of ik me dan beter voel
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Oud 31-05-2005, 12:01
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Ik moet vandaag eerst nog wiskunde maken, daarna iemand helpen met z'n scheikunde, en dan kan ik morgen de hele dag gaan 'leren'.
Oud 31-05-2005, 12:19
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
jet schreef op 31-05-2005 @ 11:24 :
hebben we er zin in?
Ja! Na dat examen latijn en mijn 7,7 SE zie ik het wel zitten...
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Oud 31-05-2005, 12:22
jet
Avatar van jet
jet is offline
Gezocht: iemand die net als ik geen frikking 8 staat
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Oud 31-05-2005, 12:52
spiffier
spiffier is offline
ik

en ik heb nog niet veel geleerd, alleen de geschiedenis een beetje. Ik weet al die woordje suit de teksten nevernooit en d evragen doe ik denk morgen.

Gaat allemaal goed komen......denk ik, ik moet een 5.3 halen
Oud 31-05-2005, 17:55
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Citaat:
spiffier schreef op 31-05-2005 @ 12:52 :
ik

en ik heb nog niet veel geleerd, alleen de geschiedenis een beetje. Ik weet al die woordje suit de teksten nevernooit en d evragen doe ik denk morgen.

Gaat allemaal goed komen......denk ik, ik moet een 5.3 halen
Je hebt nu wel de gelegenheid om woorden uit t pensum op te zoeken, dat zou kunnen helpen. Maar dan moet je natuurlijk niet alles op gaan zoeken

Ik ga de teksten die ik nog niet heb gedaan (dat is alles vanaf t begin tot de goedheid van pausanias) gewoon goed doorlezen, zodat ik weet waar alles zo'n beetje staat. Eerst deed ik alles opdreunen, daar heb ik nou geen tijd meer voor. Die teksten die ik nog moet doen heb ik al een keer geleerd voor t SE. Globale kennis en woordenboek moet een goede combinatie zijn om een 8,3 of hoger te halen, want vertalen kan ik als de beste, dat zal geen punt zijn.
__________________
Het leven is geen vakantie.
Oud 31-05-2005, 18:58
spiffier
spiffier is offline
zozo

hee er spookt telkens een naam door mn hoofd: Pigres!!!!! Bestond die haah? Kan wel pericles vinden, maar Pigres niet en hij blijft maar door mn hoofd spoken
Oud 31-05-2005, 19:01
spiffier
spiffier is offline
haha ik ben eg dom soms, k weet t al, het is 1 van die twee Paoniers. waar lag Paoenie eigenlijk? Mja, dat boeit vast nie zow, mijn geografische kennis reikt niet ver.
Oud 31-05-2005, 19:07
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Citaat:
spiffier schreef op 31-05-2005 @ 19:01 :
haha ik ben eg dom soms, k weet t al, het is 1 van die twee Paoniers. waar lag Paoenie eigenlijk? Mja, dat boeit vast nie zow, mijn geografische kennis reikt niet ver.
Volgens mij vertellen ze zelf in die tekst waar het lag

Darius vroeg er namelijk zelf naar.
__________________
Het leven is geen vakantie.
Oud 31-05-2005, 19:24
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Hehe ja kolonisten van de Trojanen ofzo? Njaa weet het niet pcies meer
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 01-06-2005, 12:09
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Bernero, jij hebt (had) ook Latijn, wat voor vragen kunnen we verwachten morgen? Hoe goed moeten we de teksten kennen, de achtergronden, wat doen ze met de teksten die we in vertaling hebben gelezen?
Oud 01-06-2005, 12:25
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Citaat:
Sketch schreef op 01-06-2005 @ 12:09 :
Bernero, jij hebt (had) ook Latijn, wat voor vragen kunnen we verwachten morgen? Hoe goed moeten we de teksten kennen, de achtergronden, wat doen ze met de teksten die we in vertaling hebben gelezen?
Bij Latijn kregen we een Nederlands stukje als inleiding op de eerste Latijnse tekst. Er was een vraag waarbij je uit het Nederlands tekstelementen moest citeren die overeenkwamen met tekstelementen uit het Latijn. Ook moest je iets uitleggen over een tekstelement uit het Latijn door iets uit het Nederlands te citeren (in het Latijn stond dat Aglauros vroeg aan Mercurius wie hij was, maar was niet nodig geweest, want in het Nederlands stond dat hij zich niet had omgetoverd). Ik zou niet echt weten of je zulke vragen ook bij Herodotus kan stellen, maar het zou wel kunnen. Je moet denk ik wel goed de loop van de geschiedenis kennen.

Verder was er ook een vraag over de historische achtergrond (je moest een stukje uit een roman vergelijken met wat je over de geschiedenis had geleerd) en ook over verschillen tussen de Metamorphosen en de Aeneïs, een belangrijk onderwerp in het pensum. Ik verwacht morgen zeker ook vragen over de achtergronden en theoretische vragen over Herodotus' zn verteltechniek.

Het zal me niet verbazen als Damsté en Van Dolen erin voorkomen.

Als je snel bent met vertalen heb je genoeg tijd om eventueel woordjes op te zoeken in het woordenboek bij de vragen. Je hoef die teksten heus niet van buiten te kennen, wel goed waar ze over gaan en waar alles ongeveer staat.

Verder zou ik even een oud Herodotus examen bekijken, zoveel anders zal die niet zijn
__________________
Het leven is geen vakantie.
Oud 01-06-2005, 12:36
spiffier
spiffier is offline
hee, kennen jullie al die namen???? bijvoorbeeld de namen die herodotus opnoemt voor t huewelijk, of de volken die meevechten met de Scythen? Ik niet hoor.....zo moeilijk
Oud 01-06-2005, 12:38
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Citaat:
spiffier schreef op 01-06-2005 @ 12:36 :
hee, kennen jullie al die namen???? bijvoorbeeld de namen die herodotus opnoemt voor t huewelijk, of de volken die meevechten met de Scythen? Ik niet hoor.....zo moeilijk
Die vragen ze heus niet hoor

ik kan me nog wel de Androphagen herinneren bij de Scythen, waren dat nou kannibalen ?

En bij dat huwelijk Hippokleides en Megakles natuurlijk

btw, ik heb nog ff opgezocht waar de rivier de Strymon ligt (die bij Paionië) en die ligt helemaal niet zo dichtbij de Hellespont

Wel ergens in Grieks Macedonië

Hemelsbreed 220 km

Nou ja vergeleken met de afstand van Sparta naar Sousa is dat wel kort.
__________________
Het leven is geen vakantie.

Laatst gewijzigd op 01-06-2005 om 12:44.
Oud 01-06-2005, 12:51
Verwijderd
Nog 4 teksten en dan ben ik eindelijk klaar
Oud 01-06-2005, 14:46
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 01-06-2005 @ 12:51 :
Nog 4 teksten en dan ben ik eindelijk klaar
Ik ben net klaar met Aristagoras

Dus ik moet nog Gelon en die twee hoofdstukken met Mardonios doen.
__________________
Het leven is geen vakantie.
Oud 01-06-2005, 14:50
jet
Avatar van jet
jet is offline
jeetje ik moet nog beginnen
wat ben ik grappig
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Oud 01-06-2005, 14:54
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Ik heb de teksten zondag en de week voor de examens gelukkig al doorgenomen. Ik kan me nu echt niet motiveren om te gaan leren. 'k Heb vandaag de teksten ter vergelijking gelezen, verder nog niks.
Oud 01-06-2005, 20:53
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Ok, vraagje. Het stukje over Alexander van Macedonie, 5,17 ev, gebeurt dat nu later dan het stukje over Aristagoras, 5,36 ev?
Of wacht, dat kan helemaal niet, want het stukje ervoor is rond 513. Maar er staat in de achtergronden dat Macedonie bij de eerste Perzische Oorlog werd veroverd...

Laatst gewijzigd op 01-06-2005 om 21:08.
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Grieks lettertype
Verwijderd
24 08-03-2009 21:01
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Hoe zijn of waren jouw lerar(ess)en Grieks, Latijn en/of KCV?
Cherry Springs
5 18-09-2008 16:51
Algemene schoolzaken Grieks erbij, moeilijk?!
deleugen
13 03-10-2006 13:27
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Grieks erbij, moeilijk?! (dit bericht staat ook bij Studie & School)
deleugen
1 02-10-2006 20:35
De Kantine Turks of Grieks...?
nati
2 31-05-2006 19:07
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen ontzettend teleurgesteld in latijn & grieks
original charlie
10 19-02-2002 18:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:48.