Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2005 / VWO
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-05-2005, 11:03
Borro
Borro is offline
http://www.digischool.nl/bioplek/site/examens.html

Dit is een goeie site: een site met schemaatjes over wat je moet leren en bepaalde onderwerpen worden zelfs met een animatie toegelicht. Vooral erg handig als je een bepaald deel niet precies snapt...
Advertentie
Oud 25-05-2005, 11:55
Tom Poes
Avatar van Tom Poes
Tom Poes is offline
Citaat:
first eror schreef op 03-04-2005 @ 01:29 :
Vis A is blind, Vis B niet. Het water wordt troebel door algen.
Welke vis is in het voordeel?
Vis B? Want die kan zien waar de algen zijn en ze dus beter opeten? Vis A sterft de hongerdood. Alstie niet al verdronken is
__________________
God is dood, en ik voel me zelf ook niet zo lekker
Oud 25-05-2005, 12:48
ironflower
ironflower is offline
Citaat:
Tom Poes schreef op 25-05-2005 @ 12:55 :
Vis B? Want die kan zien waar de algen zijn en ze dus beter opeten? Vis A sterft de hongerdood. Alstie niet al verdronken is
Ik zou juist Vis A zeggen..
Door de algen wordt het water dus troebel, en kan ook vis B niets meer zien.
Vis A is echter al aangepast op het niets kunnen zien (omdat hij al blind is) En weet dus al hoe hij aan zn voedsel moet komen.

Daarom is vis A (de blinde) in het voordeel
__________________
So it's not hard to fall When you float like a cannonball
Oud 25-05-2005, 12:53
kuik
Avatar van kuik
kuik is offline
Citaat:
Tom Poes schreef op 25-05-2005 @ 12:55 :
Vis B? Want die kan zien waar de algen zijn en ze dus beter opeten? Vis A sterft de hongerdood. Alstie niet al verdronken is
nee vis a want die is al aangepast
__________________
hangin' out after a rad day on the hill.
Oud 25-05-2005, 20:57
Maria86
Maria86 is offline
Citaat:
Tom Poes schreef op 25-05-2005 @ 12:55 :
Vis B? Want die kan zien waar de algen zijn en ze dus beter opeten? Vis A sterft de hongerdood. Alstie niet al verdronken is

Ik dacht toch ECHT dat vissen niet kunnen verdrinken, of er moet iets heel geks gebeurd zijn met de biologie

Maar ik denk ook vis A, want die kan al zonder te zien de alg eten en het maakt voor A niet uit dat het troebel is. B daarentegen moet nog leren om in troebel water, waar hij weinig kan zien, alg te eten.
Oud 25-05-2005, 21:01
Donny must die
Donny must die is offline
biodata is zeer handig, alle shit die je moet weten staat daar in. het enige wat jij nog mag doen is teksten verklaren, jippie
Oud 25-05-2005, 22:51
Tom Poes
Avatar van Tom Poes
Tom Poes is offline
Citaat:
ironflower schreef op 25-05-2005 @ 13:48 :
Ik zou juist Vis A zeggen..
Door de algen wordt het water dus troebel, en kan ook vis B niets meer zien.
Vis A is echter al aangepast op het niets kunnen zien (omdat hij al blind is) En weet dus al hoe hij aan zn voedsel moet komen.

Daarom is vis A (de blinde) in het voordeel
Wat een helden. En nog reageren ook. Maar jullie hebben allemaal gelijk!!!! Nu nog de Krebscyclus uit je hoofd kennen.
__________________
God is dood, en ik voel me zelf ook niet zo lekker
Oud 26-05-2005, 09:16
Tom Poes
Avatar van Tom Poes
Tom Poes is offline
Citaat:
Maria86 schreef op 25-05-2005 @ 21:57 :
Ik dacht toch ECHT dat vissen niet kunnen verdrinken, of er moet iets heel geks gebeurd zijn met de biologie

Maar ik denk ook vis A, want die kan al zonder te zien de alg eten en het maakt voor A niet uit dat het troebel is. B daarentegen moet nog leren om in troebel water, waar hij weinig kan zien, alg te eten.
En ik dacht toch echt dat vissen geen alg eten.
__________________
God is dood, en ik voel me zelf ook niet zo lekker
Oud 26-05-2005, 09:53
kuik
Avatar van kuik
kuik is offline
Citaat:
Tom Poes schreef op 25-05-2005 @ 23:51 :
Wat een helden. En nog reageren ook. Maar jullie hebben allemaal gelijk!!!!
__________________
hangin' out after a rad day on the hill.
Oud 26-05-2005, 11:48
Maria86
Maria86 is offline
Citaat:
Tom Poes schreef op 26-05-2005 @ 10:16 :
En ik dacht toch echt dat vissen geen alg eten.
Er is niet gezegd wat voor soort vis het is... mijn goudvis heeft soms ook de neiging om alg te eten...
Oud 28-05-2005, 14:34
Joyceb
Joyceb is offline
Is er echt zo'n verschil tussen BioData en Binas?

Zit er zelf over te twijfelen achter een Biodata aan te gaan, zodat ik die kan gebruiken ipv Binas.
Oud 28-05-2005, 18:15
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
ik begrijp nog steeds het hele DNA kopieren niet helemaal .
Stel dat DNA de basenvolgorde ATC heeft, welke volgorde heeft het mRNA dan en welke volgorde heeft het aminozuur dat er uit moet ontstaan dan uiteindelijk?
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Oud 28-05-2005, 20:46
sdekivit
sdekivit is offline
dat DNA kopieren is eigenlijk onterecht. Maar dat terzijde. Als in het DNA een stukje DNA is dat de code ATC heeft, dan wordt daar eerst een mRNA van gemaakt door een RNA-polymerase. Deze bouwt dan aan de matrijsstreng een complementaire streng. (Hieruit volgt dat de mRNA dezelfde code heeft als de coderende streng, alleen bevat RNA uracil ipv thymine).

De code in het mRNA wordt dus UAG

vervolgens komen er tRNA-moleculen die een aminozuur hebben gebonden en die gaan dan de ribosomen in, waar de aminozuren aan elkaar worden gekoppeld. De code van het tRNA is complementair aan het mRNA. Het tRNA-molecuul dat de code UAG kan binden, heeft een stofje gebonden die de translatie stopt en de ribosoom bezet houdt en water bevat, zodat de peptideketen het ribosoom kan verlaten.
Oud 29-05-2005, 09:30
Maria86
Maria86 is offline
Citaat:
Joyceb schreef op 28-05-2005 @ 15:34 :
Is er echt zo'n verschil tussen BioData en Binas?

Zit er zelf over te twijfelen achter een Biodata aan te gaan, zodat ik die kan gebruiken ipv Binas.
Ja, er is een verschil, in Biodata staat veeeeeeel meer over biologie, maar het meeste is onzinnige informatie of dingen die we niet nodig hebben bij het examen. Binas is zo ingericht dat alles wat je nodig zou hebben bij je examen, er ook in staat. Dat staat in Biodata ook. Het is net waarmee je geleerd heb om te werken. Ik werk al drie jaar met Biodata en kan met Binas niet werken, omdat ik niet weet waar alles staat enzo. Als je Binas voor je examen even doorneemt, zie je dat je een hoop er uit kan halen, ongeveer evenveel als nuttige info uit Biodata.
Oud 29-05-2005, 14:25
charlotte87
Avatar van charlotte87
charlotte87 is offline
persoonlijk vind ik biodata echt ideaal...!!!

en vorig jaar met mijn examen (en alle SE's) als ik een woord niet snapte ging ik bij het register van de biodata kijken.. en het staat er niet elke keer in.. maar een paar keer wel.. (bijvoorbeeld bij bepaalde hormonen ofzo... bijvoorbeeld je moet weten wat de functie is van progesteron.. maar als je dat door de stress ofzo ff kwijt bent staat dat er gewoon in (denk ik ))

maar het verschilt natuurlijk per persoon.. maar ik denk dat bio wel goed te doen is.. ik heb er wel zin in!!!
__________________
xxx charlot
Oud 29-05-2005, 15:19
J3s
Avatar van J3s
J3s is offline
Volgensmij is bio goed te doen, ga er ook niet echt meer voor leren aangezien toch bijna alles meerkeuze is. Als je de afgelopen 3 jaar alles een beetje begrepen hebt moet het niet zo moeilijk zijn om een voldoende te halen
__________________
We never will think, we never will think..That's wonderfull, that's life...
Oud 30-05-2005, 08:53
coldplayfan
Avatar van coldplayfan
coldplayfan is offline
Wat hoef je nou (liefs in pagina's van Samengevat ) precies niet te leren? Want het is mij niet helemaal duidelijk meer.. met dat gedoe van voortplanting & ontwikkeling enzo.
__________________
everything's not lost
Oud 30-05-2005, 09:06
kebkebe
kebkebe is offline
Citaat:
Borro schreef op 10-05-2005 @ 12:03 :
http://www.digischool.nl/bioplek/site/examens.html

Dit is een goeie site: een site met schemaatjes over wat je moet leren en bepaalde onderwerpen worden zelfs met een animatie toegelicht. Vooral erg handig als je een bepaald deel niet precies snapt...
Als ik alles van deze site leer (heb het allemaal uitgeprint), weet ik dan genoeg voor m'n examen? Ik vind het namelijk heel duidelijk & overzichtelijk, in tegenstelling tot mijn bio-boeken.
Oud 30-05-2005, 09:10
fractuur
fractuur is offline
Kan iemand een goed overzicht geven van de Binastabellen die je vaak nodig hebt? Wij hebben op school voor Biologie nooit met Binas mogen werken, en nu heb ik geen idee waar alles staat, en wat er in staat uberhaupt...
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 30-05-2005, 09:43
Joyceb
Joyceb is offline
Citaat:
fractuur schreef op 30-05-2005 @ 10:10 :
Kan iemand een goed overzicht geven van de Binastabellen die je vaak nodig hebt? Wij hebben op school voor Biologie nooit met Binas mogen werken, en nu heb ik geen idee waar alles staat, en wat er in staat uberhaupt...
Nooit bij SE-toetsen mogen werken met Binas? Dat gaat in tegen de wettelijke regels!

Denk dat je het meeste hebt aan Binas gewoon zelf doornemen, dan leer je vanzelf waar alles staat. Bovendien heeft binas een duidelijke inhoudsopgave en register (die gebruik ik zelf eigenlijk vaker dan uit mn hoofd de tabellen opzoeken).
Oud 30-05-2005, 09:47
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Joyceb schreef op 30-05-2005 @ 10:43 :
Nooit bij SE-toetsen mogen werken met Binas? Dat gaat in tegen de wettelijke regels!

Denk dat je het meeste hebt aan Binas gewoon zelf doornemen, dan leer je vanzelf waar alles staat. Bovendien heeft binas een duidelijke inhoudsopgave en register (die gebruik ik zelf eigenlijk vaker dan uit mn hoofd de tabellen opzoeken).
Tip: doe paperclips bij de belangrijkste tabellen. Dan hoef je niet meer zo vaak te zoeken.
Oud 30-05-2005, 11:56
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
en alle biologiebladzijdes zitten toch na elkaar dus je hoeft niet steeds je hele binas door te bladeren.
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Oud 30-05-2005, 12:08
fractuur
fractuur is offline
Ok, dank jullie wel. Ik zal al wat staan over dna enzo, dus ik denk dat ik dat morgen middag maar eens ga uitpluizen.

En nee, wij hebben het echt nooit mogen gebruiken.. Waat staan de regels voor dat soort dingen?
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 30-05-2005, 14:00
Joyceb
Joyceb is offline
www.watmoetikleren.nl staan uitgebreid de examenregels, en de SE-regels lijkt mij ook (weet ik niet zeker).

Als ik jou was zou ik je docenten erop wijzen dat je wettelijk gezien recht heb gehad op die binassen tijdens de toetsen en dat je er vanuit gaat dat ze in het vervolg de wet toch wel respecteren
Oud 30-05-2005, 18:45
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
BadlyDrawnGirl schreef op 01-04-2005 @ 17:46 :
wij gebruiken Binas, en ik kan uit ervaring zeggen dat je je Binas bij Bio1,2 weinig nodig zal hebben.

Het zijn heel veel verhaaltjes en daar moet je je info uithalen. Zo was het vorig jaar, en zo is het bij bijna elk ouder examen. Verder mag de school zelf verzinnen welk ze gebruiken. Je mag natuurlijk niet je eigen Binas/Biodata meenemen. Ze worden verstrekt door school
Hoezo is dat logisch?
Ik gebruik binas en bij alle examens mag ik gwn mn eigen gebruiken, dat doet iedereen
Oud 30-05-2005, 18:47
kuik
Avatar van kuik
kuik is offline
Citaat:
***ailá*** schreef op 30-05-2005 @ 19:45 :
Hoezo is dat logisch?
Ik gebruik binas en bij alle examens mag ik gwn mn eigen gebruiken, dat doet iedereen
Ja ik denk dat het bij elke school anders is. Bij ons op school mogen we geen eigen Binas gebruiken.
__________________
hangin' out after a rad day on the hill.
Oud 30-05-2005, 19:03
kebkebe
kebkebe is offline
Kan iemand uitleggen wat gewenning, inprenting en conditionering precies is? (Het verschil ertussen?) Het staat zo onduidelijk in m'n boek.
Oud 30-05-2005, 20:33
kuik
Avatar van kuik
kuik is offline
Citaat:
kebkebe schreef op 30-05-2005 @ 20:03 :
Kan iemand uitleggen wat gewenning, inprenting en conditionering precies is? (Het verschil ertussen?) Het staat zo onduidelijk in m'n boek.
ja kan kijken op http://www.digischool.nl/bioplek/6at...se_gedrag.html
ik weet het niet uit mijn hoofd
__________________
hangin' out after a rad day on the hill.
Oud 30-05-2005, 20:38
kuik
Avatar van kuik
kuik is offline
oh het staat er niet eens
ik zal t voor je opzoeken in mn samengevat:
gewenning: habituatie, 'afleren', bij herhaling van een prikkel wordt steeds minder gereageerd, b.v. een schrikreactie op een geluid
inprenting: leerproces dat snel verloopt in de eerste levensfase (bij mensen tot 1,5 jaar), is gebonden aan een gevoelige periode en is niet meer af te leren, b.v. het herkennen van ouders
conditionering: bepaalde gedrag wordt geleerd door beloning en/of straf

maar gewenning kan toch ook iets 'aanleren' zijn?
__________________
hangin' out after a rad day on the hill.
Oud 30-05-2005, 20:39
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
kebkebe schreef op 30-05-2005 @ 20:03 :
Kan iemand uitleggen wat gewenning, inprenting en conditionering precies is? (Het verschil ertussen?) Het staat zo onduidelijk in m'n boek.
gewenning: zoals het woord al zegt, veelvuldig blootstellen aan een omgevingsfactor leidt tot het wennen van het organisme. Dus: als je langs een snelweg gaat wonen zul je het in het begin nog horen maar na een tijdje niet meer.

inprenting: is het aanleren van gedrag in de eerste levensjaren en leer je nooit meer (herkennen van je ouders bijvoorbeeld)

conditionering: denk aan de honden va Pavlov --> belletje is speekselproductie. Dus gedrag dat voorkomt uit beloning /straf.

de laatste moet je niet verwarren met trial-and-error want dat is proefondervindelijk leren. Dus dan ga je meerdere dingen proberen wat eindelijk tot resultaat leidt.

Laatst gewijzigd op 30-05-2005 om 20:42.
Oud 30-05-2005, 20:41
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
kuik schreef op 30-05-2005 @ 21:38 :

maar gewenning kan toch ook iets 'aanleren' zijn?
als jij veelvuldig wordt blootgesteld aan een geluid waardoor er gevaar optreedt, kun je door gewenning best iets aanleren, zoals je verstoppen bijvoorbeeld.
Oud 30-05-2005, 20:45
kuik
Avatar van kuik
kuik is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 30-05-2005 @ 21:41 :
als jij veelvuldig wordt blootgesteld aan een geluid waardoor er gevaar optreedt, kun je door gewenning best iets aanleren, zoals je verstoppen bijvoorbeeld.
hulp
__________________
hangin' out after a rad day on the hill.
Oud 30-05-2005, 21:00
kebkebe
kebkebe is offline
Bedankt allemaal! Alleen ik vind gewenning in dat laatste voorbeeld wel veel op conditionering lijken:

als jij veelvuldig wordt blootgesteld aan een geluid waardoor er gevaar optreedt/eten gegeven wordt , kun je door gewenning best iets aanleren, zoals je verstoppen/speeksel produceren bijvoorbeeld.

Of leer je bij conditionering iets aan dat dan automatisch gebeurt, niet uit vrije wil?
Oud 31-05-2005, 22:52
Waltz
Avatar van Waltz
Waltz is offline
Meh, ik zie best op tegen Bio. Zoveel leerwerk.
Oud 01-06-2005, 08:42
fractuur
fractuur is offline
Bio is veel.

H3 en H4 van Samengevat vallen uit toch?
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 01-06-2005, 08:52
kebkebe
kebkebe is offline
Maar als bio veel is, zullen ze vast niet diep op de stof in kunnen gaan Ik maak vanmiddag na M&O wel een proefexamen.

Ik baal nu wel dat ik Bio12 EN M&O als bijvakken heb gekozen.
Oud 01-06-2005, 09:47
kuik
Avatar van kuik
kuik is offline
een vriendin zei dat je vooral alles met DNA goed moet weten, ik denk dat ze daar wel diep op in gaan
__________________
hangin' out after a rad day on the hill.
Oud 01-06-2005, 10:21
Tom Poes
Avatar van Tom Poes
Tom Poes is offline
Citaat:
fractuur schreef op 01-06-2005 @ 09:42 :
Bio is veel.

H3 en H4 van Samengevat vallen uit toch?
Hoe kom je daarbij? Of beter, Hoe kan ik dat checken?
__________________
God is dood, en ik voel me zelf ook niet zo lekker
Oud 01-06-2005, 10:45
suli
suli is offline
Citaat:
fractuur schreef op 01-06-2005 @ 09:42 :
Bio is veel.

H3 en H4 van Samengevat vallen uit toch?
Volgens mij vallen H2 en H3 weg, H4 is populatiegenetica en dat zit er gewoon in voor zover ik weet.

Valt wel op te zoeken op www.watmoetikleren.nl geloof ik.
Oud 01-06-2005, 10:50
--Pipeloi--
Avatar van --Pipeloi--
--Pipeloi-- is offline
levenscyclus van de cel en van de mens hoef je niet te leren

Dat houdt ook erfelijkheid in , met stambomen aflezen en berekenen hoeveel kans blabla, maar ook meiose enz.



Als ik het mis heb hoor ik het graag!
__________________
Love is a battlefield.
Oud 01-06-2005, 10:52
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
suli schreef op 01-06-2005 @ 11:45 :
Volgens mij vallen H2 en H3 weg, H4 is populatiegenetica en dat zit er gewoon in voor zover ik weet.

Valt wel op te zoeken op www.watmoetikleren.nl geloof ik.
e hebt gelijk, ik had verkeerd gekeken.
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 01-06-2005, 11:25
Phlox
Avatar van Phlox
Phlox is offline
Gedver ik moet bijna alles nog

Mijn lerares zei dat er wel veel over planten in zou zitten, want dat zat er voorgaande jaren niet in ofzo.
__________________
That ís a tasty burger!
Oud 01-06-2005, 11:41
fractuur
fractuur is offline
Planten.

Ik zit nu midden in de assimilatie en dissimulatie. En ik moet nog zo'n 100 pagina's.. Daarna nog opgaven maken, en morgen oude examens. Dan vind ik het wel weer genoeg, en hoop ik dat het examen een beetje meevalt.
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 01-06-2005, 11:51
Verwijderd
Planten *stuiptrekt*
Oud 01-06-2005, 11:52
kuik
Avatar van kuik
kuik is offline
bah ik moet nog maar 13 deelhoofdstukjes van de samenvatting van bioplek gadver
__________________
hangin' out after a rad day on the hill.
Oud 01-06-2005, 12:22
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Anders leer je gewoon niet, of alleen samengevat ofzo, want die examens hebben vaak toch geen ene zooi met de stof te maken. Behalve dat je de meest basale begrippen moet weten.
Oud 01-06-2005, 12:25
Kurogane
Avatar van Kurogane
Kurogane is offline
idd vergt meer leesvaardigheid en inzicht
Oud 01-06-2005, 12:42
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 01-06-2005 @ 13:22 :
Anders leer je gewoon niet, of alleen samengevat ofzo, want die examens hebben vaak toch geen ene zooi met de stof te maken. Behalve dat je de meest basale begrippen moet weten.
shit, je verwoord wat ik probeer te onderdrukken, ik had dit niet moeten lezen
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Oud 01-06-2005, 12:57
elined
elined is offline
Wat moet je nou van erfelijkheid weten? Helemaal niks of wel populatie genetica?
Oud 01-06-2005, 13:01
hanki2*2
hanki2*2 is offline
nothing
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eindexamens 2006 Biologie 1,2 VWO
[ccc]ivopila
3 17-05-2006 15:55
VWO niet-examenstof biologie
puto
8 10-05-2005 12:17
Eindexamens 2003 Biologie 1,2 VWO
jos-fan
3 22-05-2003 19:28
Eindexamens 2003 biologie en grafische rekenmachine?
wilookmeepraten
7 07-05-2003 19:05


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:10.