Oud 30-05-2005, 13:12
JasperKoekie
JasperKoekie is offline
10 jaar geleden konden mensen zelf de vakken kiezen, als ik dat zou mogen doen dan had ik nooit maar dan ook nooit wiskunde gekozen... Ik kan dat gewoon niet, dus ik zal ook nooit verder gaan in de wiskunde, waarom staat zo'n vak dan in het algemene deel? Ik vind dat wiskunde een keuzevak moet worden voor de m-profielen, de n-profilen zijn exacter en kunnen daarom niet zonder wiskunde. Maar alles wat ik in 4, 5 en 6V aan wiskunde heb geleerd zal ik hoogstwaarschijnlijk nooit meer gebruiken. Wiskunde moet naar mijn mening echter wel in de eerste 3 jaren gegeven worden omdat men daar nog spreekt van een basis... Wat vinden jullie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-05-2005, 13:16
fractuur
fractuur is offline
=> S&S

Als je bij EM geen wiskunde stopt, dan zijn de opleidingen daarna echt niet meer te doen, het vak Economie an sich ook niet denk ik. CM is een ander verhaal, maar anders wordt het zo'n nutteloos profiel, en moeten ze al helemaal allerlei vreemde vakken bij elkaar rapen om aan hun slu te komen.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 13:18
JasperKoekie
JasperKoekie is offline
Citaat:
fractuur schreef op 30-05-2005 @ 13:16 :
=> S&S

Als je bij EM geen wiskunde stopt, dan zijn de opleidingen daarna echt niet meer te doen, het vak Economie an sich ook niet denk ik. CM is een ander verhaal, maar anders wordt het zo'n nutteloos profiel, en moeten ze al helemaal allerlei vreemde vakken bij elkaar rapen om aan hun slu te komen.
Ik kan er genoeg bedenken hoor....
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 13:30
fractuur
fractuur is offline
Studies na EM? Het is Economie & Maatschappij. Ik weet niet hoor, maar misschien leidt het hoofdzakelijk op voor Economie, Bedrijfkunde etc etc? Daar kan je echt niet zonder wiskunde. Als je weinig wiskunde had gewild, had je CM moeten kiezen. Eén uurtje per week kan je toch onmogelijk nog een moeilijk en volwaardig vak noemen.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 13:40
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ja, ik vind het ook stom! Ik doe Cultuur en Maatschappij en ben gewoon heel zwak in elk vak met getallen, dus ik vind Wiskunde echt een afschuwelijk vak. En het is nog nutteloos ook, want ik heb bekant niets geleerd en wat ik heb geleerd, heb ik ook echt nooit meer nodig.

Dat met die studies geldt ook alleen voor Economie, want met Cultuur en Maatschappij ga je niet van die wiskundige of economische studies doen, dan moet je er al Economie hebben bijgekozen.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 14:01
Verwijderd
Om dezelfde reden waarom ik als N&G-leerling verplicht ben om bijv. Duits 1 te volgen; er wordt qua algemene ontwikkeling gelukkig nog íets verwacht van vwo'ers.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 14:04
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 30-05-2005 @ 13:40 :
Ja, ik vind het ook stom! Ik doe Cultuur en Maatschappij en ben gewoon heel zwak in elk vak met getallen, dus ik vind Wiskunde echt een afschuwelijk vak. En het is nog nutteloos ook, want ik heb bekant niets geleerd en wat ik heb geleerd, heb ik ook echt nooit meer nodig.

Dat met die studies geldt ook alleen voor Economie, want met Cultuur en Maatschappij ga je niet van die wiskundige of economische studies doen, dan moet je er al Economie hebben bijgekozen.
Bij de meeste studies krijg je statistiek. Er zijn maar een paar uitzonderingen. En ja, voor die statistiek heb je wiskunde nodig.
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 14:25
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
El Kim schreef op 30-05-2005 @ 14:04 :
Bij de meeste studies krijg je statistiek. Er zijn maar een paar uitzonderingen. En ja, voor die statistiek heb je wiskunde nodig.
Mja, oké.. Maar bijvoorbeeld Duits1 heb je maar één jaar (in de bovenbouw dus), terwijl je Wiskunde wel drie jaar hebt. En dát vind ik dus een beetje oneerlijk. Want ja, een beetje algemene kennis mag natuurlijk ook wel

En ik ga Literatuurwetenschap doen en hoop van harte dat ik dan geen Wiskunde krijg
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 14:29
Schoenveter
Avatar van Schoenveter
Schoenveter is offline
Ik vind dat wiskunde er zeker wel bij hoort, ook bij een C&M-profiel. Dat je er slecht in bent vind ik geen goede reden om te zeggen: we halen het uit het profiel. Heel veel praktisch nut zal wiskunde waarschijnlijk niet hebben in het dagelijks leven, maar het is ook een soort inzicht dat je krijgt. En aan dat inzicht heb je wel degelijk iets.

Zelf doe ik C&M met Wiskunde B1. Beetje apart, ik weet het. Simpelweg omdat ik vond dat er bij C&M weinig wiskunde in het pakket zit. Wiskunde A1 bijvoorbeeld is heel miniem. Wil je zelfs dat helemaal wegstrepen?
__________________
Doe maar gek, dan doe je al gewoon genoeg.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 14:30
Schoenveter
Avatar van Schoenveter
Schoenveter is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 30-05-2005 @ 14:25 :
En dát vind ik dus een beetje oneerlijk.
Daar ben ik het wel helemaal mee eens. Beta's moeten gewoon meer alfa-vakken krijgen!
__________________
Doe maar gek, dan doe je al gewoon genoeg.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 14:37
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 30-05-2005 @ 14:25 :
Mja, oké.. Maar bijvoorbeeld Duits1 heb je maar één jaar (in de bovenbouw dus), terwijl je Wiskunde wel drie jaar hebt. En dát vind ik dus een beetje oneerlijk. Want ja, een beetje algemene kennis mag natuurlijk ook wel

En ik ga Literatuurwetenschap doen en hoop van harte dat ik dan geen Wiskunde krijg
Ligt aan de school, ik heb dus 3 jaar duits1 en frans1 gehad. Beetje onzinvergelijking dus.

Ik vind het terecht dat het zo geregelt is. Beetje kennis op elk niveau mag je wel van iemand verwachten die op het VWO zit. Ik heb ook heel erg veel moeite gehad met de talen, maar ik vind het ook zeer terecht dat C&Mers een beetje wiskunde krijgen.

Verder is het gewoon zo dat je voor economie wel wiskunde nodig hebt. Al helemaal als je bedrijfskunde of economie wil gaan studeren. De universiteiten klagen nu al over het wiskundeniveau van de nieuwe studenten. Men heeft zelfs bijspijkercursussen moeten opzetten om het niveau op te krikken. Denk dat er weinig te klagen valt.
Ook is het idd zo dat je in de meeste vervolgopleidingen wel statistiek krijgt, dus een beetje wiskundige basis wel noodzakelijk is.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 14:48
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ieke schreef op 30-05-2005 @ 14:37 :
Ligt aan de school, ik heb dus 3 jaar duits1 en frans1 gehad. Beetje onzinvergelijking dus.

Ik vind het terecht dat het zo geregelt is. Beetje kennis op elk niveau mag je wel van iemand verwachten die op het VWO zit. Ik heb ook heel erg veel moeite gehad met de talen, maar ik vind het ook zeer terecht dat C&Mers een beetje wiskunde krijgen.

Verder is het gewoon zo dat je voor economie wel wiskunde nodig hebt. Al helemaal als je bedrijfskunde of economie wil gaan studeren. De universiteiten klagen nu al over het wiskundeniveau van de nieuwe studenten. Men heeft zelfs bijspijkercursussen moeten opzetten om het niveau op te krikken. Denk dat er weinig te klagen valt.
Ook is het idd zo dat je in de meeste vervolgopleidingen wel statistiek krijgt, dus een beetje wiskundige basis wel noodzakelijk is.
Ow... Ik wist niet dat dat ook kon, bij ons op school is dat maar één jaar. Beetje raar eigenlijk

Hm... Oké, misschien is het wel terecht, maar dan vind ik het nog knap vervelend. Zeker als je het vergelijkt met vroeger toen je gewoon de vakken kon nemen die je wel lagen. Ze dringen je nu vakken op die je helemaal niet wilt hebben en die je ook niets kunnen schelen.

Ja, bij Economie en Maatschappij vind ik ook wel dat je wiskunde nodig hebt, maar bij Cultuur niet echt.

En waarom heb ik wel zes jaar wiskunde gehad en nooit economie? Ik bedoel, het schoolsysteem zit heus wel slecht in elkaar, kei onlogisch allemaal Volgens mij heb je meer aan Economie dan aan Wiskunde...
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 14:55
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 30-05-2005 @ 14:25 :
Mja, oké.. Maar bijvoorbeeld Duits1 heb je maar één jaar (in de bovenbouw dus), terwijl je Wiskunde wel drie jaar hebt. En dát vind ik dus een beetje oneerlijk. Want ja, een beetje algemene kennis mag natuurlijk ook wel

En ik ga Literatuurwetenschap doen en hoop van harte dat ik dan geen Wiskunde krijg
Ik heb in totaal evenveel uren Duits gehad als een CM-er wiskunde, dus die vergelijking gaat niet op. Sowieso zou ik het prima vinden als er nog iets alfa's aan de betakant kwam, want alleen Engels en Nederlands is echt miniem.

En dat vroegere schoolsysteem is niet voor niets afgeschaft. Ik wil als beta geschiedenis gaan studeren, en mijn leraar zegt dat beta's erg gewild zijn, omdat ze juist dat extra stukje inzicht hebben geleerd. De meeste studies zijn dan ook echt niet te doen zonder wiskunde, en bij andere studies is het gewoon handig om wiskunde te hebben. En geloof me, wat jullie aan wiskunde hebben, is echt het minste wat je kan geven.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 15:06
madwoman
madwoman is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 30-05-2005 @ 14:48 :
Ow... Ik wist niet dat dat ook kon, bij ons op school is dat maar één jaar. Beetje raar eigenlijk

Ja, bij Economie en Maatschappij vind ik ook wel dat je wiskunde nodig hebt, maar bij Cultuur niet echt.

En waarom heb ik wel zes jaar wiskunde gehad en nooit economie? Ik bedoel, het schoolsysteem zit heus wel slecht in elkaar, kei onlogisch allemaal Volgens mij heb je meer aan Economie dan aan Wiskunde...
Het aantal SLU is voor Duits1 en wiskundeA1 gelijk. Dus het is helemaal eerlijk volgend mij.

Zoals eerder gezegd heb je bij bijna elke universitaire vervolg opleiding statistiek. Daarvoor heb je echt wiskunde nodig en geen economie. Dus dat je verplicht wiskunde hebt en geen economie is best logisch.
__________________
you can't milk a cow with your hands in your pants!!
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 16:29
Verwijderd
en wiskunde heb je nodig voor economie.
de c&m'ers die ik ken kunnen nog geen afgeleide berekenen, wat ze ook weer in de problemen brengt bij economie, want daar moet je dat soort kennis toepassen.

nee. ook op cm moet wiskunde. want je hebt het bv. ook nodig voor sociale studies, en als je later wat met economie gaat doen, bv. 'zelfstandig kunstenaar' oid
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 16:39
JasperKoekie
JasperKoekie is offline
Citaat:
citroen schreef op 30-05-2005 @ 16:29 :
en wiskunde heb je nodig voor economie.
de c&m'ers die ik ken kunnen nog geen afgeleide berekenen, wat ze ook weer in de problemen brengt bij economie, want daar moet je dat soort kennis toepassen.

nee. ook op cm moet wiskunde. want je hebt het bv. ook nodig voor sociale studies, en als je later wat met economie gaat doen, bv. 'zelfstandig kunstenaar' oid
Ik vind het gewoon vreemd, maar waarom wel een ce wiskunde A! en geen ce duits 1 of frans1?
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 16:50
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
JasperKoekie schreef op 30-05-2005 @ 16:39 :
Ik vind het gewoon vreemd, maar waarom wel een ce wiskunde A! en geen ce duits 1 of frans1?
Omdat het aantal slu overeenkomt, maar de N-ers het waarschijnlijk te druk hebben om er ook nog Duits bij te doen. En zeg nou zelf; het aantal uren Wiskunde van jullie is minimaal, dan kan je beter 2 uur in de 6de geven met een ce. Duits voor beta´s vind ik trouwens een prima idee.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 16:51
Verwijderd
Citaat:
citroen schreef op 30-05-2005 @ 16:29 :
de c&m'ers die ik ken kunnen nog geen afgeleide berekenen
Huh?

Anyway, ik heb zelf 1 jaar wiskunde A1 gehad in mijn profiel. Ik had graag meer gewild (werd me verboden). Het is niet zo dat de kennis die je als C&M'er opdoet bij wiskunde A echt erg nuttig is (ligt natuurlijk aan je vervolgstudie). Je krijgt echter wel een stukje inzicht. Je hersenen leren ook (tot op zekere hoogte) logisch en analytisch na te denken. Voor sommige mensen zal dat beter gaan dan voor anderen, maar een deeltje in je hersenpan dat analytisch problemen kan bekijken is nooit weg.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-05-2005, 16:52
Faerie
Avatar van Faerie
Faerie is offline
Nou ja, dan moet er dus de mogelijkheid zijn om Wiskunde te kiezen als je bijvoorbeeld Economie wil gaan doen. Dan maakt het toch niet uit. Nu zitten de mensen die niks met economie willen gaan doen ermee opgezadeld. Het is toch veel handiger als het een keuzevak wordt
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 16:53
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Snoopy249 schreef op 30-05-2005 @ 16:52 :
Nou ja, dan moet er dus de mogelijkheid zijn om Wiskunde te kiezen als je bijvoorbeeld Economie wil gaan doen. Dan maakt het toch niet uit. Nu zitten de mensen die niks met economie willen gaan doen ermee opgezadeld. Het is toch veel handiger als het een keuzevak wordt
Mensen die in de derde een profiel moeten kiezen hebben dat besef en inzicht echt nog niet.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 16:54
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
DutchECK schreef op 30-05-2005 @ 16:51 :
Huh?
Redelijk makkelijk onderdeel van a2, b1 en b2.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 17:07
1435
1435 is offline
Wiskunde in de m-profielen? Op de HAVO stelt wiskunde in de m-profielen geen moer voor. Dat ze dat nog wiskunde durven te noemen. Over het VWO kan ik dat niet oordelen.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 17:07
Go
Avatar van Go
Go is offline
Bij e&m heb je echt wiskunde nodig, vooral als je later een economische studie gaat volgen. Natuurlijk kan je wiskunde wegwerken en in een verkapte vorm bij economie terug laten komen, maar daar schiet je natuurlijk niks mee op. Meer uurtjes economie en bij de economische wiskunde kan je ook zo moeilijk maken als je wilt.

Bij c&m lijkt het vak wiskunde met idd niet echt zinvol, afgezien van misschien economie 1 die velen bij het profiel volgen.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 17:25
Faerie
Avatar van Faerie
Faerie is offline
Nou ja dat inzicht hebben ze dan inderdaad niet.
Maar je weet wel wat je kunt en wat je niet kunt (dat weet je in de derde toch al wel?), ik denk niet dat mensen snel een carriere met economie zouden kiezen terwijl ze het niet kunnen.
Ik zelf wist dat in de derde al, ben altijd al slecht geweest in wiskunde etc. Maar bij E&M is het idd zeker wel nodig.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 17:51
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Snoopy249 schreef op 30-05-2005 @ 17:25 :
Nou ja dat inzicht hebben ze dan inderdaad niet.
Maar je weet wel wat je kunt en wat je niet kunt (dat weet je in de derde toch al wel?), ik denk niet dat mensen snel een carriere met economie zouden kiezen terwijl ze het niet kunnen.
Ik zelf wist dat in de derde al, ben altijd al slecht geweest in wiskunde etc. Maar bij E&M is het idd zeker wel nodig.
In de derde dacht ik dat ik Economie&Maatschappij zou gaan doen. Ik had maar twee maanden economie gehad en ik had daar wel problemen mee omdat ik niet kan rekenen en dus veel berekingen fout had, maar ik dacht dat ik het wel ging redden. En alles was beter dan Tekenen

Gelukkig moet je bij ons op school pas in de vierde kiezen, want toen kwam ik erachter dat ik veel liever iets met talen ging doen en dat ik dan beter C&M kon doen. Dus in de derde weet je denk ik toch vaak nog niet echt wat je wilt, hoor!

En oké, ik vind dus wel dat er wat wiskunde nodig is, maar écht nuttig is het voor mijn gevoel niet, maar oké. En dan nog vind ik het flauw dat wij wel CE moeten doen in Wiskunde (ik heb al zeven andere vakken, NT'ers vaak maar vijf!!!) en mensen met Natuur niet in Frans en/of Duits.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-05-2005, 17:55
Inges
Avatar van Inges
Inges is offline
ik doe E&M op VWO en ga hierna niks doen wat iets met wiskunde te maken heeft, en zo zijn er wel meer, Ik heb gekozen voor E&M omdat ik a-creatief ben (dus geen beeldende vorming) en zo mogelijk nog a-muzikaler.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 18:01
Verwijderd
Citaat:
JasperKoekie schreef op 30-05-2005 @ 13:12 :
10 jaar geleden konden mensen zelf de vakken kiezen, als ik dat zou mogen doen dan had ik nooit maar dan ook nooit wiskunde gekozen... Ik kan dat gewoon niet, dus ik zal ook nooit verder gaan in de wiskunde, waarom staat zo'n vak dan in het algemene deel? Ik vind dat wiskunde een keuzevak moet worden voor de m-profielen, de n-profilen zijn exacter en kunnen daarom niet zonder wiskunde. Maar alles wat ik in 4, 5 en 6V aan wiskunde heb geleerd zal ik hoogstwaarschijnlijk nooit meer gebruiken.
Niet meer zeuren over vroeger he, die tijd is voor bij. Accepteer nou maar dat die 2de fase eris .

Verder wiskunde is wel voor je algemene ontwikkeling. Gewoon het feit dat je bepaalde dingen leert daar, zodat je later mss wat meer dingen begrijpt. Dat je later tegen je kinderen kan zeggen hey dat heb ik ook geleerd

De rede van dat je het nood meer gebruikt vind ik ook een beetje onzin. Ik heb N&G gedaan, en doe nu hbo- verpleegkunde, nou daar doe ik niks meer met alle vakken (muv bio) die ik op het vwo gevolgd heb! Maar toch heeft het mij gevormd.

Ik denk dat je gewoon moet accepteren dat het zo is, net zoals ik altijd geaccepteerd heb dat ik du 1 en fr 1 heb gehad!
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 18:02
Verwijderd
Tenminste enige zeer basale kennis van de wiskunde is wel onderdeel van je algemene ontwikkeling, vind ik.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 18:09
Crunchie
Avatar van Crunchie
Crunchie is offline
Kan iemand mij vertellen wat het verschil in lesstof is tussen wiskunde A1 en wiskunde A2?
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 18:14
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Crunchie schreef op 30-05-2005 @ 18:09 :
Kan iemand mij vertellen wat het verschil in lesstof is tussen wiskunde A1 en wiskunde A2?
Het is gewoon meer. Wiskunde a1 was nu alleen maar kansverdeling, normale verdeling, rijen, lineaire en exponentiele formules, matrices (maar niet op CE), logaritme..

Best veel toch? Maar a2 heeft nog meer
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 18:29
Crunchie
Avatar van Crunchie
Crunchie is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 30-05-2005 @ 18:14 :
Het is gewoon meer. Wiskunde a1 was nu alleen maar kansverdeling, normale verdeling, rijen, lineaire en exponentiele formules, matrices (maar niet op CE), logaritme..

Best veel toch? Maar a2 heeft nog meer
Ja, maar wat dan?
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 18:54
Mus
Mus is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 30-05-2005 @ 18:01 :
Ik denk dat je gewoon moet accepteren dat het zo is, net zoals ik altijd geaccepteerd heb dat ik du 1 en fr 1 heb gehad!
Ja, maar du 1 en fr 1 gaat eraf!! Vanaf overvolgend schooljaar hoef je alleen nog óf fr1 óf du 1, terwijl ze meer nadruk gaan leggen op de bèta-vakken in de basisvorming/onderbouw...

gelukkig ben ik dan van school af, maar ik heb te doen met de talentvolle en gemotiveerde C&M'ers na mij.. die dan ineens met allerlei worden gefrustreerd.
__________________
Logic brings you from A to B Imagine brings you everywhere (gejat van Einstein)
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 19:01
Freestyler*
Freestyler* is offline
bij wetenschappelijk onderzoek heb je wiskunde/statistiek nodig
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 19:01
Verwijderd
Citaat:
Mus schreef op 30-05-2005 @ 18:54 :
Ja, maar du 1 en fr 1 gaat eraf!! Vanaf overvolgend schooljaar hoef je alleen nog óf fr1 óf du 1, terwijl ze meer nadruk gaan leggen op de bèta-vakken in de basisvorming/onderbouw...

gelukkig ben ik dan van school af, maar ik heb te doen met de talentvolle en gemotiveerde C&M'ers na mij.. die dan ineens met allerlei worden gefrustreerd.
Volgens mij moeten vwo'ers straks, vanaf 2007, in ieder geval óf Duits óf Frans volgen, de splitsing tussen Duits 1 en Duits 2 respectievelijk Frans 1 en Frans 2 zal verdwijnen. Dat houdt in dat de echte bèta's het een stukje moeilijker zullen krijgen, vind ik.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 19:19
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 30-05-2005 @ 14:48 :
Ow... Ik wist niet dat dat ook kon, bij ons op school is dat maar één jaar. Beetje raar eigenlijk

Hm... Oké, misschien is het wel terecht, maar dan vind ik het nog knap vervelend. Zeker als je het vergelijkt met vroeger toen je gewoon de vakken kon nemen die je wel lagen. Ze dringen je nu vakken op die je helemaal niet wilt hebben en die je ook niets kunnen schelen.

Ja, bij Economie en Maatschappij vind ik ook wel dat je wiskunde nodig hebt, maar bij Cultuur niet echt.

En waarom heb ik wel zes jaar wiskunde gehad en nooit economie? Ik bedoel, het schoolsysteem zit heus wel slecht in elkaar, kei onlogisch allemaal Volgens mij heb je meer aan Economie dan aan Wiskunde...
Het is iets wat een school zelf kan beslissen.

Ik vond het net zo goed vervelend dat ik frans1 en duits1 moest doen. (ik ben ook dyslsctisch, dus heb erg veel moeite met talen)
Maar in het systeem van vroeger kan je wel een pretpakket kiezen waar jeuiteindelijk niks mee kan. Het lijkt me juist goed dat ze het nu zo gedaan hebben (wil niet zeggen dat ik de 2e fase perfect vind).

Ik heb wel economie gehad buiten wat ik gekozen heb ik de bovenbouw. Was in de 2e. Dacht zelfs dat dat ook de bedoeling is in de onderbouw.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 19:21
Verwijderd
Citaat:
Freestyler* schreef op 30-05-2005 @ 19:01 :
bij wetenschappelijk onderzoek heb je wiskunde/statistiek nodig
Je hebt het natuurlijk niet bij alle soorten onderzoek nodig, maar het is vaak wel handig. Taalkundig, historisch en rechtswetenschappelijk onderzoek hebben wiskunde niet echt heel hard nodig.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-05-2005, 19:35
Global
Avatar van Global
Global is offline
elk mens op vwo hoort wiskunde A gewoon te kunnen. (niveau van wiskunde is al drastisch laag)
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 20:04
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-05-2005 @ 19:21 :
Je hebt het natuurlijk niet bij alle soorten onderzoek nodig, maar het is vaak wel handig. Taalkundig, historisch en rechtswetenschappelijk onderzoek hebben wiskunde niet echt heel hard nodig.
nee ok misschien niet
maar ik doelde meer op -naast de technische en economische studies - populaire sociale studies, zoals psychologie, waar ook statistiek van belang is.
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 20:54
JasperKoekie
JasperKoekie is offline
We hebben het over wiskunde A1, krijg je daarvan nou zoveel kennis mee dat je het later moet gebruiken bij onderzoek, ik denk dat ik na het VWO mijn GRM weinig zal gebruiken, terwijl de stof van wiskunde A1 (helemaal dit ce) niet zonder GRM kan, dan denk ik welke kennis vergaar ik? de kennis van de GRM?

vertel het mij
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 21:05
the tourist
the tourist is offline
Voor veel vervolgstudies is het gewoon erg handig om wiskunde te hebben gehad. Als je een Geesteswetenschappen-studie gaat doen krijg je geen wiskunde meer en heb je er inderdaad niet veel aan gehad. Maar als je een studie als Psychologie of Sociologie gaat doen na C&M krijg je weer wiskunde en heb je die voorkennis van de middelbare school zeker nodig. Dat is ook de reden dat ze wiskunde voor iedereen weer verplicht hebben gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 21:58
muts8848
Avatar van muts8848
muts8848 is offline
ik heb een gloeiende hekel aan wiskunde maar als ik het niet zou hebben zou ik volgend jaar wel lekker in de problemen komen. Ik ga politicologie doen en zonder wiskunde op vwo kom je echt niet door dat statistiek tentamen heen... grr...
__________________
ego quoque nescio quid hic scriptum est
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 22:27
Verwijderd
Citaat:
JasperKoekie schreef op 30-05-2005 @ 20:54 :
We hebben het over wiskunde A1, krijg je daarvan nou zoveel kennis mee dat je het later moet gebruiken bij onderzoek, ik denk dat ik na het VWO mijn GRM weinig zal gebruiken, terwijl de stof van wiskunde A1 (helemaal dit ce) niet zonder GRM kan, dan denk ik welke kennis vergaar ik? de kennis van de GRM?

vertel het mij
Algemene ontwikkeling.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 07:24
Verwijderd
Citaat:
fractuur schreef op 30-05-2005 @ 13:30 :
Eén uurtje per week kan je toch onmogelijk nog een moeilijk en volwaardig vak noemen.
Kom ik aan met 70 minuten wiskunde, scheikunde, natuurkunde en biologie per week, en een n-profiel
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 09:25
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 30-05-2005 @ 17:51 :
En oké, ik vind dus wel dat er wat wiskunde nodig is, maar écht nuttig is het voor mijn gevoel niet, maar oké. En dan nog vind ik het flauw dat wij wel CE moeten doen in Wiskunde (ik heb al zeven andere vakken, NT'ers vaak maar vijf!!!) en mensen met Natuur niet in Frans en/of Duits.
Volgens mij zijn slu niet met elkaar te vergelijken, want de CM-ers zijn de mensen die er nog een vak bij moeten kiezen vanwege hun slu..

En nogmaals: wij hebben onze uren Duits en Frans er wel opzitten hoor. Ik ben echt blij dat je volgend jaar blijkbaar kan kiezen, zodat je een heel vak hebt, maar ik heb vooral in de vierde erg veel duits en Frans gehad.

@Evatjuh: Same here, en dan vrijwillig nog met Geschiedenis, wat door CM-ers vaak het moeilijkste vak wordt gevonden. In welke klas zit je, en hoeveel uur wis heb jij per week?
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 13:03
Verwijderd
Economie en maatschappij.

Bovendien is statistiek, zoals gezegd, nodig voor veel opleidingen. En de M-profielen zijn al veel makkelijker dan de N-profielen, waarom moeten ze nóg makkelijker?
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 13:10
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Wiskunde draagt bij aan je ontwikkeling voor inzicht. Ik vind het wel voor iedereen belangrijk.

En inderdaad, statistiek vormt ook een belangrijk deel op de universiteit. Enige wiskunde kennis is dan wel vereist.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 13:31
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Mus schreef op 30-05-2005 @ 18:54 :
Ja, maar du 1 en fr 1 gaat eraf!! Vanaf overvolgend schooljaar hoef je alleen nog óf fr1 óf du 1, terwijl ze meer nadruk gaan leggen op de bèta-vakken in de basisvorming/onderbouw...

gelukkig ben ik dan van school af, maar ik heb te doen met de talentvolle en gemotiveerde C&M'ers na mij.. die dan ineens met allerlei worden gefrustreerd.


Dat vind ik raar. Overigens is Duits1 en Frans1 echt tien keer zo moeilijk als Duits2 en Frans2. Tenminste, bij mij op school

Ik heb ook al medelijden. Zo is het nog een beetje redelijk verdeeld; iedereen heeft nu vakken die hij niet kan, maar ja
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 14:53
JasperKoekie
JasperKoekie is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 31-05-2005 @ 13:03 :
Economie en maatschappij.

Bovendien is statistiek, zoals gezegd, nodig voor veel opleidingen. En de M-profielen zijn al veel makkelijker dan de N-profielen, waarom moeten ze nóg makkelijker?
Maar bij Cultuur en maatschappij dan? en een vervolg in bijvoorbeeld Journalistiek
__________________
Last van een vietnamsyndroom
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 15:34
Syzygy
Avatar van Syzygy
Syzygy is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 31-05-2005 @ 13:03 :
Economie en maatschappij.

Bovendien is statistiek, zoals gezegd, nodig voor veel opleidingen. En de M-profielen zijn al veel makkelijker dan de N-profielen, waarom moeten ze nóg makkelijker?
Ligt eraan waar je goed in bent, de meeste mensen die ik ken die een natuur& profiel hebben zijn slecht in talen, dus voor hen is een maatschappijprofiel weer moeilijk.

Ontopic: Wiskunde moet inderdaad verplicht zijn bij economie&maatschappij want daar heb je het echt wel nodig!
Bij cultuur en maatschappij heb je het volgens mij alleen nodig als je ook economie volgt, dus kunnen ze het niet gewoon zo doen, dat als je economie hebt gekozen dat je dan verplicht wiskunde A1 d'r bij krijgt, en als je geen economie hebt gekozen dan niet.
De wiskunde die CM'ers krijgen is inderdaad niet zo uitgebreid dat je er later iets mee kan lijkt me, ik vraag me al af wat ik later aan wiskunde A12 zal hebben.
__________________
Ha ! I laugh at danger and drop ice cubes down the vest of fear.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 15:45
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Gooi wiskunde A1 naar de basisvorming.

Maak 2 wiskunde's A (voor EM) en wiskunde B (NG en NT)

En raad de mensen van CM wiskunde A en economie1 aan.

Mijn mening is ook vakken kiezen , maar ik heb ook een heel eigen beter schoolsysteem gemaakt. Zullen ze waarschijnlijk niet invoeren . (wil je meer info mag je mij pm en )
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Weet niet wat ik moet doen
Ralnagor
8 10-03-2015 23:36
Studeren Vraag voor Natuurkunde-veteranen
midib
2 12-03-2011 20:18
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Plan kabinet voor reorganiseren onderwijs
T_ID
58 16-12-2010 00:14
Algemene schoolzaken studiehuis/ tweede fase- mening gevraagd
Verwijderd
32 08-09-2005 18:09
Algemene schoolzaken Dyslexie
Lotte
181 22-08-2004 16:06
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Sollicitatiebrief + CV
Balance
10 13-01-2004 21:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:16.