Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-12-2016, 10:37
Uitwaaien
Avatar van Uitwaaien
Uitwaaien is offline
Vertel!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-12-2016, 10:48
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Niet per sé het beste, wel het meest vermakelijke: Douglas Coupland - Speler 1
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2016, 11:03
Verwijderd
Ik heb "War: what is it good for?: The role of conflict in civilisation, from primates to robots" van Ian Morris (in het Engels) de hoogste rating gegeven, zie ik. Dat is geen roman maar een boek van een historicus. Superinteressant en relevant. Het legt zo veel zaken goed en helder uit. Hij heeft soms wat rare aannames, je moet niet alles wat hij doortrekt naar de toekomst als waar nemen uiteraard (dat legt hij zelf ook duidelijk uit overigens), maar toch.

"Storm of steel" van Ernst Jünger (ik heb dit boek in het Engels gelezen maar origineel is Duits) zou ik genoemd hebben als ik niet gespiekt had in mijn boekleesapp. Ook geen roman, maar Jünger heeft zijn dagboeken uit de Eerste Wereldoorlog bewerkt tot een leesbaar geheel. Ik krijg kippenvel nu ik er aan terugdenk, tijdens het lezen zijn er vele momenten dat je je hoofd schudt, kippenvel krijgt of zelfs tranen in je ogen. Jünger promoveert van soldaat via onderofficier naar officier in de loop van het boek, en mede-ontwikkelaar van verkenningsmethodes in de vijandelijke loopgraven en van het gebruik van handgranaten in close combat. Het boek begint zakelijk en blijft grotendeels zakelijk, zonder brede strategische beschrijvingen maar gewoon zijn ervaringen. Maar die ervaringen zijn ontzettend grafisch. Hij beschrijft ook heel goed en zonder zichzelf te sparen de emoties. Van het opgejut worden en in een soort "kill frenzy" terecht komen tot volledig getraumatiseerd, jankend als een pasgeboren baby in een krater in foetushouding liggen tijdens een 24 uur durend artillerie-bombardement waarin van de 120 man van zijn groep er 105 het leven lieten. Aan het begin speelt dat allemaal niet zo maar hoe verder de oorlog vordert en het boek gaat, hoe bizarder en emotioneler de verhalen.

Ik lees heus ook wel niet-oorlogsboeken en romans Ik denk dat "Under the Dome" van Stephen King (in het Engels wederom ) de beste roman was. Lekker gedachteloos weglezen

Ten slotte hebben we wellicht nog een onderhanden werk dat hoge ogen scoort. Ik ben fan van de bekende werken van George Orwell en heb al zijn andere romans gekocht en ben daar nu in begonnen. Ben bezig met "Burmese Days" van hem (in het Engels ) en de eerste 35 bladzijden bevallen goed. Het is fictie maar hij was in die tijd politie-agent in Birma, destijds een Britse kolonie, en het is duidelijk welke invloed dat heeft, ook op latere werken. Corruptie en dwang is aan de orde van de dag. Leuk detail: tot nog toe beschrijft Orwell bij iedere scene even kort het weer. Om 8 uur 's ochtends is het verzengend heet, om 9 uur 's ochtends is het niet uit te houden vanwege de hitte, om half tien is iedereen doornat van het zweet door de nimmer aflatende zon. Op die manier. Ik hoop dat hij dit het hele boek volhoudt

Excuus als dit een te summiere samenvatting van mijn leesgenot dit jaar is.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2016, 12:01
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Ik vond Faller van Will McIntosh heel vermakelijke scifi!

Ben nog bezig in Shadow van KJ Parker, maar die is best wel shit

Verder klimtheorie, neuroscience en ADHD lectuur maar dat zal ik jullie besparen.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 01-12-2016, 12:08
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
On the Other Side - Carrie Hope Fletcher
Het fijnste verhaal. Ik heb gelachen en bijna gehuild bij dit boek. De wereld die Carrie opbouwt in dit boek is zo prachtig beschreven, een tikkeltje magisch maar tegelijkertijd ook herkenbaar.

"Evie Snow is eighty-two when she quietly passes away in her sleep, surrounded by her children and grandchildren. It's the way most people wish to leave the world but when Evie reaches the door of her own private heaven, she finds that she's become her twenty-seven-year-old self and the door won't open.

Evie's soul must be light enough to pass through so she needs to get rid of whatever is making her soul heavy. For Evie, this means unburdening herself of the three secrets that have weighed her down for over fifty years."


I'll Give You The Sun - Jandy Nelson
Het meest verrassende boek. Ik had er weinig van verwacht. Ja, het was een young adult book dat erg gehyped werd, maar ik had niet voorzien dat dit boek me zo zou raken. In het boek maak je kennis met een artistieke tweeling en maak je de ontwikkeling van beide karakters mee. De broer worstelt met homoseksuele gevoelens, de zus met haar verleden en het overlijden van haar moeder en grootmoeder. Vooral dat laatste, de manier waarop dit meisje haar leven laat beïnvloeden door de geest van haar moeder en de manier waarop ze daar los van komt vond ik bijzonder goed beschreven.

"Jude and her twin brother, Noah, are incredibly close. At thirteen, isolated Noah draws constantly and is falling in love with the charismatic boy next door, while daredevil Jude cliff-dives and wears red-red lipstick and does the talking for both of them. But three years later, Jude and Noah are barely speaking. Something has happened to wreck the twins in different and dramatic ways . . until Jude meets a cocky, broken, beautiful boy, as well as someone else—an even more unpredictable new force in her life. The early years are Noah's story to tell. The later years are Jude's. What the twins don't realize is that they each have only half the story, and if they could just find their way back to one another, they’d have a chance to remake their world."

We Were Liars - E. Lockhart
Meest verrassende plottwist. Ik kende deze schrijfster alleen van meidenboeken die ik las toen ik dertien was, boeken over jongens en verliefdheden, met verder weinig inhoud. Ik was op zoek naar een makkelijk boek en verwachtte dat We Were Liars precies zo'n boek zou zijn. De eerste hoofdstukken sleepte me mee naar een prachtig eiland waar een familie vakantie viert, luxe huizen, gezelligheid. Naarmate het verhaal zich verder ontwikkeld krijgt dit prachtige eiland een donker randje, dat steeds donkerder en treuriger wordt.

"A beautiful and distinguished family.
A private island.
A brilliant, damaged girl; a passionate, political boy.
A group of four friends—the Liars—whose friendship turns destructive.
A revolution. An accident. A secret.
Lies upon lies.
True love.
The truth.

We Were Liars is a modern, sophisticated suspense novel from New York Times bestselling author, National Book Award finalist, and Printz Award honoree E. Lockhart.

Read it.

And if anyone asks you how it ends, just LIE."
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 01-12-2016, 12:23
Verwijderd
Citaat:
Ik vond Faller van Will McIntosh heel vermakelijke scifi!
Op "to read" gezet!

Citaat:
We Were Liars - E. Lockhart
Die heeft mijn vriendin onlangs gelezen maar ik kan me totaal niet herinneren wat ze er nou van vond
Met citaat reageren
Oud 01-12-2016, 14:42
Yne
Avatar van Yne
Yne is offline
Ik lees een Nederlands boek en ik ben er best wel verknocht aan! Alleen met de Goden van Alex Boogers
__________________
'Weet je wat dom is? Je haar moeten verven om rijst te snuiven.'
Met citaat reageren
Oud 01-12-2016, 16:37
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Ik denk dat dat 'Ik was Alice' van Melanie Benjamin is! Goed geschreven biografieën En deze is echt heel goed.

Ik ga thuis even op mijn lijstje kijken welke ik nog meer heel goed vond.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 01-12-2016, 17:42
pj eilander
pj eilander is offline
De slinger van Foucault
Met citaat reageren
Oud 01-12-2016, 18:48
H-/
Avatar van H-/
H-/ is offline
Ik heb de divergent series gelezen
__________________
Count what you have. Not what you miss.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2016, 19:47
Mema
Avatar van Mema
Mema is offline
The gift of rain van Tan Twan Eng

Oh en de welwillenden... Weet even niet meer van welke schrijver dat is... Extreem dik boek en lang verhaal maar erg indrukwekkend.
__________________
Wie/Wat is ertur?
Met citaat reageren
Oud 01-12-2016, 21:03
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Ohja, ik heb dit jaar ook nog 'De wereld van Sofie' gelezen en die vond ik geweldig! En 'Looking for Alaska' van John Green was ook heel mooi. Over plottwists gesproken.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 01-12-2016, 21:17
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ohja, ik heb dit jaar ook nog 'De wereld van Sofie' gelezen en die vond ik geweldig! En 'Looking for Alaska' van John Green was ook heel mooi. Over plottwists gesproken.
Looking for Alaska
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 03-12-2016, 08:11
Sortjuh
Avatar van Sortjuh
Sortjuh is offline
Ik heb alleen maar studieboeken gelezen.
__________________
Sort zegt het en Sort is de baas. © Not for Sale | Hertog Jan.<3 | Stem BLANCO!! | ST!
Met citaat reageren
Oud 03-12-2016, 20:35
betercore
Avatar van betercore
betercore is offline
Ik heb dit jaar voor t eerst catcher in the rye gelezen
__________________
Mario Götze ist ein deutscher Fußballspieler, der in den Niederlanden bei der PSV Eindhoven unter Vertrag steht
Met citaat reageren
Oud 03-12-2016, 20:43
Mema
Avatar van Mema
Mema is offline
Citaat:
Ik heb dit jaar voor t eerst catcher in the rye gelezen
Ik ook, vond je die erg goed?
__________________
Wie/Wat is ertur?
Met citaat reageren
Oud 03-12-2016, 20:47
df
Avatar van df
df is offline
Heb eindelijk de Hitler-biografie van Kershaw gelezen, erg goed. Verder vooral studieboeken.
__________________
Het kapitalisme is een geweldige vondst en heeft slechts dat ene nadeel dat je geld moet hebben om eraan deel te kunnen nemen.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2016, 20:50
Verwijderd
Ik ben in veel boeken begonnen maar weinig waren er interessant genoeg om uit te lezen. Animal Farm wint het dan denk ik.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-12-2016, 22:10
Mema
Avatar van Mema
Mema is offline
Mijn reading challenge bij goodreads was 26 boeken dit jaar en daar zit ik nu overheen
__________________
Wie/Wat is ertur?
Met citaat reageren
Oud 03-12-2016, 22:30
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Mijn reading challenge bij goodreads was 26 boeken dit jaar en daar zit ik nu overheen
Respect hoor. Mijn challenge is ook 26 maar ik moet nog twee-en-half boek. Al lees ik ook wel veel dikke boeken dus dat vertraagt ook.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 03-12-2016, 22:56
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als het zaterdag wordt van Nicci French. Maar verder las ik vooral plebs
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 04-12-2016, 07:41
Mema
Avatar van Mema
Mema is offline
Citaat:
Respect hoor. Mijn challenge is ook 26 maar ik moet nog twee-en-half boek. Al lees ik ook wel veel dikke boeken dus dat vertraagt ook.
Ja zeker, ik heb ook een paar dikke (eentje van 900) maar daar tegenover ook wat dunnere. Ik heb mezelf dat opgelegd omdat ik anders te veel bezig ben met studeren en slechte tv kijken omdat ik lui ben, terwijl ik van lezen me veel beter voel
__________________
Wie/Wat is ertur?
Met citaat reageren
Oud 04-12-2016, 19:09
betercore
Avatar van betercore
betercore is offline
Citaat:
Ik ook, vond je die erg goed?
Nee , maar wel het enige boek dat ik heb gelezen! Voor de rest vooral audiobooks onderweg, nu bezig met The Dark Tower, boek 5
__________________
Mario Götze ist ein deutscher Fußballspieler, der in den Niederlanden bei der PSV Eindhoven unter Vertrag steht
Met citaat reageren
Oud 04-12-2016, 20:46
aumgn
Avatar van aumgn
aumgn is offline
Ik heb er dit jaar zes gelezen, tranentrekkend weinig vergeleken met eerdere jaren.

- Van die zes waren er drie delen van de Tandeloze Tijd van Afth van der Heiden, dus qua aantal pagina's doe ik het best netjes. Vooral Advocaat van de Hanen was heel goed, mooi opgebouwd verhaal waarin vooral het tijdsbeeld mooi wordt beschreven.

- Verder ook nog Tonio gelezen. Had het binnen een dag uit, dat zegt op zich ook wel wat over hoe goed een boek is.

- Asian Godfathers van Joe Studwell moest ik voor mijn studie lezen, maar ik vond er geen reet aan. Het boek beloofde een spannende vertelling te zijn van alle nasty shit die machtige Aziaten uitspoken, maar het was erg taai opgeschreven allemaal. Beetje jammer wel.

- De Prooi van Jeroen Smit, over ABN Amro, was een leuk boek. Tenenkrommend om te lezen hoe leiding wordt gegeven aan zo'n bank, met mannetjes als Rijkman Groenink.

Ondertussen ben ik nog bezig met de biografie van Gerbrandy, die premier van Nederland was tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ik vind de rol van refo's als Kuyper en Colijn in het vooroorlogse Nederland superinteressant. Dit boek sluit daar wel mooi op aan. Aanrader, ook omdat Cees Fasseur het prachtig opschrijft.

Ook ben ik nog half bezig in de Tranen der Acacia's van WF Hermans, een van de laatste boeken van hem die ik nog moet lezen. Maar het voelt net iets te veel als een 'moet', dus het gaat niet zo hard. En voor het volgende deel van de Tandeloze Tijd ga ik in de kerstvakantie wel even tijd gaan maken.
__________________
There was a shopping mall, now it's all covered with flowers.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2016, 21:46
Abby.
Abby. is offline
Oh wacht, ik heb ook nog Broer van Esther Gerritsen gelezen. Dat vond ik me toch een saai boek. Ze kan beter toneel schrijven.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-12-2016, 22:14
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
Niet echt goed maar vooral leuk: Of ik gek ben en iene miene mutte
Met citaat reageren
Oud 05-12-2016, 06:47
Mema
Avatar van Mema
Mema is offline
Citaat:
Nee , maar wel het enige boek dat ik heb gelezen! Voor de rest vooral audiobooks onderweg, nu bezig met The Dark Tower, boek 5
Ik ook niet, dacht al dat het aan mij lag


En aan iedereen die meer dan twee boeken tegelijkertijd leest: hoe doen jullie dat? Dan ben je toch volledig uit het verhaal of niet?
__________________
Wie/Wat is ertur?
Met citaat reageren
Oud 05-12-2016, 07:29
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Citaat:
En aan iedereen die meer dan twee boeken tegelijkertijd leest: hoe doen jullie dat? Dan ben je toch volledig uit het verhaal of niet?
Als je op een logisch punt stopt valt dat best wel mee vind ik.

Series kijk ik ook vaak door elkaar omdat er elke week een nieuwe aflevering komt. Is een beetje hetzelfde idee
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2016, 08:27
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Ik ook niet, dacht al dat het aan mij lag


En aan iedereen die meer dan twee boeken tegelijkertijd leest: hoe doen jullie dat? Dan ben je toch volledig uit het verhaal of niet?
Neuh. Meestal lees ik dan het ene boek in het Engels en het andere boek in het Nederlands of zijn het andere genres oid, dan gaat het prima.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 05-12-2016, 08:31
Verwijderd
Meestal als ik twee boeken tegelijk lees, dan is één een zwaar/serieus boek, vaak ook geen fictie, bijvoorbeeld een boek over de Eerste Wereldoorlog waarbij twee bladzijden gedachtenloos lezen betekent dat je niet meer weet wie Generaal MacZusenzo is en waarom het belangrijk is dat Kutdorpeau sur Marne ingenomen wordt, en het ander juist iets dat je zonder concentratie prima weg kan lezen. Maar in de regel doe ik dat zo goed als niet meer.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2016, 10:47
Verwijderd
Citaat:
Ik ook niet, dacht al dat het aan mij lag


En aan iedereen die meer dan twee boeken tegelijkertijd leest: hoe doen jullie dat? Dan ben je toch volledig uit het verhaal of niet?
Het is meestal andersom, dat ik niet echt lekker in het verhaal kom en dat ik dan in een ander boek begin wat aantrekkelijker lijkt Of van sommige boeken weet ik dat ik er alleen in kan lezen op bepaalde momenten, als ik echt een paar uur de tijd heb of zo. En anderen zijn juist weer van nature zo dat er niet echt een verhaal is om in te komen, zoals veel boeken die ik semi voor mijn PhD en semi uit interesse las. Dat is vaak vrij zwaar om doorheen te komen dus dan moet je ook niet de illusie hebben dat je dat in een keer uitleest, maar de hoofdstukken staan gelukkig ook op zich.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2016, 10:48
Verwijderd
Oh wat Ertur zegt dus.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2016, 10:49
Mema
Avatar van Mema
Mema is offline
Nee ik lees zelf ook wel eens twee boeken tegelijkertijd, inderdaad een serieus boek waar je niet snel doorheen komt en een ander. Maar als ik meer dan twee boeken ga lezen ben ik echt kwijt wat er waar gebeurde
__________________
Wie/Wat is ertur?
Met citaat reageren
Oud 05-12-2016, 11:08
Verwijderd
Citaat:
Nee ik lees zelf ook wel eens twee boeken tegelijkertijd, inderdaad een serieus boek waar je niet snel doorheen komt en een ander. Maar als ik meer dan twee boeken ga lezen ben ik echt kwijt wat er waar gebeurde
Misschien komt dat omdat jij zo regelmatig leest. Ik lees soms sowieso een paar weken niet dus dan moet ik toch weer even inkomen of soms zelfs wat teruglezen.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2016, 11:51
betercore
Avatar van betercore
betercore is offline
Citaat:
Ik ook niet, dacht al dat het aan mij lag


En aan iedereen die meer dan twee boeken tegelijkertijd leest: hoe doen jullie dat? Dan ben je toch volledig uit het verhaal of niet?
Heb het hele boek zitten wachten op "wanneer gebeurt het nou?" Gaat ie een school overhoop schieten? whats going to happen? En uiteindelijk gebeurt er geen fuck!

heeft opzich ook wel zn charme, maar ik vond t tegenvallen
__________________
Mario Götze ist ein deutscher Fußballspieler, der in den Niederlanden bei der PSV Eindhoven unter Vertrag steht
Met citaat reageren
Oud 05-12-2016, 19:02
pj eilander
pj eilander is offline
Citaat:
Niet echt goed maar vooral leuk: Of ik gek ben en iene miene mutte
Jaa, Of ik gek ben is echt een leuk boek! Dat boek van hem dat daarna kwam, tilt, vind ik geen reet aan.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-12-2016, 13:36
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Ik was een erg groot fan van de trilogie van Miss Peregrine's school for peculiar childeren . 3 boeken in 1 ruk uitgelezen. dat was me het hele jaar nog niet gelukt.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 07-12-2016, 13:41
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ik was een erg groot fan van de trilogie van Miss Peregrine's school for peculiar childeren . 3 boeken in 1 ruk uitgelezen. dat was me het hele jaar nog niet gelukt.
Die heb ik ook dit jaar gelezen en dat las inderdaad als een trein
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 09-12-2016, 17:43
Mema
Avatar van Mema
Mema is offline
Ik heb alleen nog maar het eerste boek gelezen, maar die volgende twee wel al in huis
__________________
Wie/Wat is ertur?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Boekenrecensie literatuur
Bubbeldoosje
1 19-03-2009 22:19
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Geen referendum EU-verdrag
Verwijderd
151 27-09-2007 16:55
Verhalen & Gedichten [Schrijfadviezen]
Verwijderd
0 22-03-2006 15:04
Levensbeschouwing & Filosofie Dit gedicht!!!!!!!! is verplicht!!!!!!!!! duidelijkheid over de islam!!!
IGRA
1 15-01-2004 16:53
Levensbeschouwing & Filosofie de bijbel klopt niet
Korsakoff
122 21-10-2003 17:18
Levensbeschouwing & Filosofie Het verschil tussen de Bijbel en de Qu’ran gebaseerd op een lezing van dr. Gary Mille
Mirage2000
137 18-02-2002 08:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:09.