Oud 14-04-2005, 14:42
suikerprinses
Avatar van suikerprinses
suikerprinses is offline
Voor de mensen die gebruik maken van de LWEO-lesbrieven voor economie, hier een supergoede site waar uitgebreide samenvattingen op staan.

home.quicknet.nl/qn/prive/dewinter/eco/index.html

Misschien kunnen we ook hier een algemeen economietopic van maken, voor samenvattingen, vragen, tips enz.
Advertentie
Oud 14-04-2005, 15:35
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Die lesbrieven zijn echt handig. Heb er vorig jaar op de havo les uit gehad en nu op het vwo uit een vaag dik boek, maar goed daar staan de samenvattingen achterin.
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Oud 14-04-2005, 16:49
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ja, dat is die paarse of niet? Hebben wij ook, vind k juist wel n chill boek..
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 14-04-2005, 21:30
Lilium
Avatar van Lilium
Lilium is offline
Wij hebben ook dat dikke boek: Praktische economie. Doen we nooit wat uit omdat mijn leraar de tekst te vaag vindt. Hij geeft altijd aantekeningen en als je die leert, heb je zo een 7.
Die vragen in de examenbundel vind ik echt vaag, 7 van de 10 keer snap ik geen eens wat er gevraagd wordt.
__________________
Manuscripten verbranden niet.
Oud 14-04-2005, 22:08
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Citaat:
Femic schreef op 14-04-2005 @ 16:49 :
Ja, dat is die paarse of niet? Hebben wij ook, vind k juist wel n chill boek..
Ja inderdaad, Praktische Economie heet het zoals Lilium zei
Vind het echt geen handig boek, alles staat er maar een beetje door elkaar met een verhaal eromheen dat soms nergens op slaat omdat er toch iets moet staan. Maar ja, komt misschien doordat ik het altijd anders gewent was.
Vond mijn vorige methode echt veel handiger, waren de lesbrieven waar de topicstarter het al over had. Daar kreeg je de theorie en moest je het gelijk toepassen door een opgaven te maken die ertussen stonden en die maakte ik dan ook als ik de theorie niet helemaal 100% snapte. Nu is zowel mijn werkboek A als B nog helemaal leeg :/
Mn leraar vind het ook niet zo'n prettige methode dus werken we eigenlijk bijna alleen maar met examenopgaven en stencils
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Oud 14-04-2005, 22:35
Verwijderd
Wij hebben voor Economie het boek Percent. Morgen heb ik SE van Economie over h1,2,4t/m8,11 en 17 t/m 37.
Oud 15-04-2005, 13:04
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Ik heb ook die lesbrieven, bedankt voor de tip!

Ik heb maandag proefwerk van alle examenstof, maar we hebben alles al zoooo vaak behandeld, dat ik denk dat het wel meevalt
Oud 15-04-2005, 16:57
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
Liss schreef op 14-04-2005 @ 22:08 :
Nu is zowel mijn werkboek A als B nog helemaal leeg :/
Hehe ja ok, maar dat ligt aan jezelf
Het is idd wel zo dat er veel tekst in het boek staat die overbodig is. Maar de samenvattingen achterin zijn een prima optie .

Citaat:
Lilium schreef op 14-04-2005 @ 21:30 :

Die vragen in de examenbundel vind ik echt vaag, 7 van de 10 keer snap ik geen eens wat er gevraagd wordt.
Dan zou ik daar maar 'ns goed mee gaan oefenen, want zo ziet je eindexamen er ook uit!
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 16-04-2005, 10:34
BCR
Avatar van BCR
BCR is offline
Oeh Economie examen vond ik echt moeilijk
__________________
I'll find you.
Oud 16-04-2005, 13:55
Smobbo
Avatar van Smobbo
Smobbo is offline
Citaat:
Lilium schreef op 14-04-2005 @ 21:30 :
Wij hebben ook dat dikke boek: Praktische economie. Doen we nooit wat uit omdat mijn leraar de tekst te vaag vindt. Hij geeft altijd aantekeningen en als je die leert, heb je zo een 7.
Die vragen in de examenbundel vind ik echt vaag, 7 van de 10 keer snap ik geen eens wat er gevraagd wordt.
Dan is jou leraar best wel fout bezig...
Je denkt nu namelijk dat je een examen kan maken aan de hand van die aantekeningen, maar je moet de vraagstelling natuurlijk wel snappen.
Wel aardig van em dat ie de SE's makkelijk maakt...
Dus ik zou ff veel oude examens gaan maken zodat je de vraagstelling snapt en dus je kennis ook kan toepassen.
__________________
WOEi !
Oud 19-04-2005, 16:15
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Klopt het dat het eindexamen voor 90% uit rekenopgaven bestaat? (hoopt.. )
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 20-04-2005, 08:32
muts8848
Avatar van muts8848
muts8848 is offline
nee .... thank god
__________________
ego quoque nescio quid hic scriptum est
Oud 20-04-2005, 16:30
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Wat is dan wel de verhouding?
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 20-04-2005, 17:42
Mattaba
Avatar van Mattaba
Mattaba is offline
Volgens mij een btje half om half toch? Zo ist in de examenbundel wel iig.
Oud 21-04-2005, 00:34
RobbieS
RobbieS is offline
Deze is ook wel handig voor lesbriefgebruikers

http://members.home.nl/rsmeets

Ow, en het examen is voor ongeveer 1/3 rekenwerk (meer mag niet, is vastgelegd in het examenprogramma)
Oud 21-04-2005, 13:59
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Vroeg 't ff aan m'n docent en het is ca. 25% zegt ie. Veel mensen dénken dat het meer is, omdat om één rekenopgave soms een hele vraag heen wordt geweven, maar dat zijn dan niet allemaal rekenopgaven.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 21-04-2005, 14:20
muts8848
Avatar van muts8848
muts8848 is offline
meer dan de helft is iig puur redenatie, tenminste dat zeiden ze in Leiden. Maar redeneren is nog wel te doen
__________________
ego quoque nescio quid hic scriptum est
Oud 22-04-2005, 12:24
koekiemonstertje
Avatar van koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
ik weet echt niet hoe ik al die lesbrieven ga doorkomen, het zijn er echt meer als 10 ofzo...
__________________
Dromendief
Ads door Google
Oud 22-04-2005, 12:30
Smobbo
Avatar van Smobbo
Smobbo is offline
Citaat:
koekiemonstertje schreef op 22-04-2005 @ 12:24 :
ik weet echt niet hoe ik al die lesbrieven ga doorkomen, het zijn er echt meer als 10 ofzo...
meer dan 10 .

Achja het is veel leren, maar ook veel delen zijn heel goed te begrijpen met 1 x tje door lezen
__________________
WOEi !
Oud 23-04-2005, 00:04
Verwijderd
Citaat:
Fernand0^T0rres schreef op 14-04-2005 @ 22:35 :
Wij hebben voor Economie het boek Percent. Morgen heb ik SE van Economie over h1,2,4t/m8,11 en 17 t/m 37.
Ik vond het best moeilijk, maar ik had gelukkig nog een 6,5.
Oud 23-04-2005, 23:16
Freestyler*
Freestyler* is offline
eco 1,2 was vorig jaar echt zoooo makkelijk

maar je hoeft je tijd in ieder geval niet te verdoen met het leren van allerlei feitjes (als je nog steeds je GR er bij mag houden). Vorig jaar moest je alleen weten was paralellisatie enzo was.
Ook moet je een betoogje kunnen schrijven en op de hoogte zijn van positieve/negatieve relaties.

Maar ik weet natuurlijk niet of ze het dit jaar helemaal omgegooid hebben.
__________________
I love dr Phil :D
Oud 24-04-2005, 21:26
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ja, ik heb dat examen van vorig jaar toevallig deze week gemaakt Was goed te doen.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 25-04-2005, 14:36
Marloeske
Avatar van Marloeske
Marloeske is offline
Citaat:
koekiemonstertje schreef op 22-04-2005 @ 12:24 :
ik weet echt niet hoe ik al die lesbrieven ga doorkomen, het zijn er echt meer als 10 ofzo...
9 idd..
__________________
nee
Oud 30-04-2005, 17:09
jet
Avatar van jet
jet is offline
HOE gaan jullie het voorbereiden?
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Oud 30-04-2005, 20:49
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ik ga voor Economie niet meer uit het boek leren, alleen nog de samenvattingen die in mijn boek achterin staan. Verder gebruik ik de examenbundel om voor te bereiden, beetje oefenen enzo.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Advertentie
Oud 30-04-2005, 21:19
Verwijderd
Ik ga een paar examens maken van vorige jaren, verder leer ik alleen uit het boek nog de dingen waarvan ik denk dat ik ze nog niet helemaal snap.
Oud 30-04-2005, 21:58
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Ik heb het boekje samengevat gekocht, die ga ik nog een keertje doorlezen en dan een examen maken om te kijken wat voor cijfer ik ongeveer kan verwachten
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Oud 01-05-2005, 13:54
jet
Avatar van jet
jet is offline
ik denk dat ik dat ook maar ga doe.. eerst samengevat doorlezen en dan gewoon examenubdel maken
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Oud 01-05-2005, 16:19
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Citaat:
Femic schreef op 20-04-2005 @ 16:30 :
Wat is dan wel de verhouding?
Echt een verhouding is er niet.. de stelopdracht is zoiezo beredeneren en in derest van de opgaven zit beredeneren en rekenen, verschilt echt per examen.
Kijk anders eens een oud examen in oid.
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Oud 10-05-2005, 12:56
suikerprinses
Avatar van suikerprinses
suikerprinses is offline
ik heb van bijna elke lesbrief een samenvatting. dus eerst lees ik de lesbrief en dan de samenvatting. daarna oefenen met oude examens.
Oud 12-05-2005, 16:54
koekiemonstertje
Avatar van koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
Het is zoooo veel
ik durf het niet eens aan te raken!

Naja ik heb me maar aangemeld voor een dagje bijles economie 1,2

Die samenvattingen van de TS zijn wel heel relaxed
__________________
Dromendief
Oud 12-05-2005, 18:19
Verwijderd
Citaat:
Freestyler* schreef op 23-04-2005 @ 23:16 :
eco 1,2 was vorig jaar echt zoooo makkelijk

maar je hoeft je tijd in ieder geval niet te verdoen met het leren van allerlei feitjes (als je nog steeds je GR er bij mag houden). Vorig jaar moest je alleen weten was paralellisatie enzo was.
Ook moet je een betoogje kunnen schrijven en op de hoogte zijn van positieve/negatieve relaties.

Maar ik weet natuurlijk niet of ze het dit jaar helemaal omgegooid hebben.
was idd niet echt moeilijk nee..

maar ik denk dat economie wel echt een vak is dat je ook moet kunnen en begrijpen en zien.. inzicht is op een examen minstens even belangrijk als kennis uit je boek..
Oud 13-05-2005, 11:04
Marloeske
Avatar van Marloeske
Marloeske is offline
Nog een hele goede link:

http://home.iae.nl/users/economie/index2.htm
__________________
nee
Oud 16-05-2005, 15:54
strawberryangel
Avatar van strawberryangel
strawberryangel is offline
Citaat:
Marloeske schreef op 13-05-2005 @ 11:04 :
Nog een hele goede link:

http://home.iae.nl/users/economie/index2.htm
zucht.... economie is echt zooo veel zeker in verhouding tot de stof van de andere cse-vakken, en ik ben al niet zo'n kei in economie, al sta ik nog wel een 6,7 gelukkig. (komt vooral door mijn po's) 4,3 is wel haalbaar toch?
Oud 17-05-2005, 14:38
strawberryangel
Avatar van strawberryangel
strawberryangel is offline
vraagje: in de formule van de kruislingse prijselasticiteit gaat het 0ver de relatieve verandering van de hoeveelheid van goed B en de relatieve verandering van de prijs van goed A toch?
maar in de formule van de Mk staat ook een delta... maar gaat het hier om de relatieve verandering van de TK en Q of de absolute verandering?
Oud 17-05-2005, 15:11
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Om de procentuele verandering.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Ads door Google
Oud 18-05-2005, 09:55
strawberryangel
Avatar van strawberryangel
strawberryangel is offline
even een vraagje voor de lesbriefgebruikers... ik las op watmoetikleren.nl dat domein o (onderontwikkeling) en domein P (sociale zekerheid) vervallen, welke hoofdstukken van welke lesbrieven zijn dat precies? ik dacht dat domein o (onderontwikkeling) hoofdstuk 5 van 'de wereld' was, klopt dat? en welk hoofdstuk van welke lesbrief is sociale zekerheid dan precies?
Oud 18-05-2005, 10:03
RobbieS
RobbieS is offline
Citaat:
strawberryangel schreef op 17-05-2005 @ 14:38 :
vraagje: in de formule van de kruislingse prijselasticiteit gaat het 0ver de relatieve verandering van de hoeveelheid van goed B en de relatieve verandering van de prijs van goed A toch?
maar in de formule van de Mk staat ook een delta... maar gaat het hier om de relatieve verandering van de TK en Q of de absolute verandering?
Bij MK gaat het om de absolute verandering (absolute toename van TK als Q met 1 toeneemt)
Oud 18-05-2005, 10:05
RobbieS
RobbieS is offline
Citaat:
strawberryangel schreef op 18-05-2005 @ 09:55 :
even een vraagje voor de lesbriefgebruikers... ik las op watmoetikleren.nl dat domein o (onderontwikkeling) en domein P (sociale zekerheid) vervallen, welke hoofdstukken van welke lesbrieven zijn dat precies? ik dacht dat domein o (onderontwikkeling) hoofdstuk 5 van 'de wereld' was, klopt dat? en welk hoofdstuk van welke lesbrief is sociale zekerheid dan precies?
Domein O zit idd in Hfdstk 5 van De Wereld.

Domein P zit in Hfdstk 4 van Welvaart en Hfdstk 2 van Overheid. Beide hoofdstukken kun je echter niet helemaal overslaan, omdat daar ook het belastingstelsel in zit en dat moet je wel kennen...
Oud 18-05-2005, 10:10
strawberryangel
Avatar van strawberryangel
strawberryangel is offline
Citaat:
RobbieS schreef op 18-05-2005 @ 10:05 :
Domein O zit idd in Hfdstk 5 van De Wereld.

Domein P zit in Hfdstk 4 van Welvaart en Hfdstk 2 van Overheid. Beide hoofdstukken kun je echter niet helemaal overslaan, omdat daar ook het belastingstelsel in zit en dat moet je wel kennen...
Oke bedankt! (hoe minder stof hoe beter )
Oud 18-05-2005, 10:14
strawberryangel
Avatar van strawberryangel
strawberryangel is offline
Citaat:
RobbieS schreef op 18-05-2005 @ 10:03 :
Bij MK gaat het om de absolute verandering (absolute toename van TK als Q met 1 toeneemt)
Oke ja zoiets dacht ik al, maar omdat het bij de elastisciteit om de relatieve toename gaat en er wel die delta staat... toen raakte ik even in de war! maar bedankt he!

heeft iemand trouwens nog een goeie tip wat betreft het leren van economie? ik weet even niet zo goed wat er nu echt belangrijk is en wat minder belangrijk mijn leraar had namelijk de irritante eigenschap om vrijwel alleen sommen te geven op se's maar nu lees ik hierboven dat maar 25% ofzo sommen is... dus ik vind het een beetje lastig om te bepalen wat de hoofd- en bijzaken zijn
Oud 18-05-2005, 12:14
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
strawberryangel schreef op 17-05-2005 @ 14:38 :
vraagje: in de formule van de kruislingse prijselasticiteit gaat het 0ver de relatieve verandering van de hoeveelheid van goed B en de relatieve verandering van de prijs van goed A toch?
maar in de formule van de Mk staat ook een delta... maar gaat het hier om de relatieve verandering van de TK en Q of de absolute verandering?
Citaat:
Femic schreef op 17-05-2005 @ 15:11 :
Om de procentuele verandering.
Sorry ik dacht dat je wilde weten welke verandering je moet hebben bij kruislingse prijselasticiteit
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 18-05-2005, 12:16
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
strawberryangel schreef op 18-05-2005 @ 10:14 :
heeft iemand trouwens nog een goeie tip wat betreft het leren van economie? ik weet even niet zo goed wat er nu echt belangrijk is en wat minder belangrijk mijn leraar had namelijk de irritante eigenschap om vrijwel alleen sommen te geven op se's maar nu lees ik hierboven dat maar 25% ofzo sommen is... dus ik vind het een beetje lastig om te bepalen wat de hoofd- en bijzaken zijn
Ik zou je met name richten op de examenbundel. Economie is heel veel kunnen toepassen, je hoeft niet zozeer veel parate kennis te hebben.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 18-05-2005, 13:49
strawberryangel
Avatar van strawberryangel
strawberryangel is offline
Citaat:
Femic schreef op 18-05-2005 @ 12:16 :
Ik zou je met name richten op de examenbundel. Economie is heel veel kunnen toepassen, je hoeft niet zozeer veel parate kennis te hebben.
Nouja... ik heb dus geen examenbundel maar het oefenen van oude examens is dus echt aan te bevelen bij een vak als economie?
Oud 18-05-2005, 17:20
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
strawberryangel schreef op 18-05-2005 @ 13:49 :
Nouja... ik heb dus geen examenbundel maar het oefenen van oude examens is dus echt aan te bevelen bij een vak als economie?
Je kan het beste zo veel mogelijk examens oefenen. Dan wen je ook aan de manier van vragen. Sommige vragen komen heel vaak terug in een examen, bijvoorbeeld verbanden uitleggen of met wisselkoersen werken. Vooral opgave 6 van 2004, eerste tijdvak is een belangrijke opgave.
Oud 18-05-2005, 18:30
Verwijderd
Citaat:
vlindertjuh schreef op 18-05-2005 @ 17:20 :
Vooral opgave 6 van 2004, eerste tijdvak is een belangrijke opgave.
Ik heb die net ff bekeken, maar die is gelukkig wel te doen he.
Oud 18-05-2005, 18:37
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Fernand0^T0rres schreef op 18-05-2005 @ 18:30 :
Ik heb die net ff bekeken, maar die is gelukkig wel te doen he.
Jeps, je moet vooral goed in de gaten hebben of het een positief of een negatief verband is. Je moet ook niet gaan denken dat als er een minnetje staat, dat het dan altijd daalt. Een minnetje betekent dat er het tegenovergestelde gebeurt.
Oud 18-05-2005, 18:47
Verwijderd
Maar 1 vraagje he: hoe leren jullie economie precies?
Ik leer eigenlijk gewoon door wat oefen examens van vorige jaren te maken, en jullie?
Oud 19-05-2005, 11:55
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
strawberryangel schreef op 18-05-2005 @ 10:14 :
heeft iemand trouwens nog een goeie tip wat betreft het leren van economie? ik weet even niet zo goed wat er nu echt belangrijk is en wat minder belangrijk mijn leraar had namelijk de irritante eigenschap om vrijwel alleen sommen te geven op se's maar nu lees ik hierboven dat maar 25% ofzo sommen is... dus ik vind het een beetje lastig om te bepalen wat de hoofd- en bijzaken zijn
--------------------------------------------------------------------------------


Citaat:
Femic schreef op 18-05-2005 @ 12:16 :
Ik zou je met name richten op de examenbundel. Economie is heel veel kunnen toepassen, je hoeft niet zozeer veel parate kennis te hebben.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 20-05-2005, 11:58
Snuitermans
Snuitermans is offline
Dit jaar alles goed geleerd, even samenvattingen doornemen en dan proefexamens maken. Schema's en het belastingstelsel schijnen examenmakers goed op te geilen, daar ga ik dit jaar dus wél rekening mee houden.
__________________
Fingerspitzengefühl.
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Schoolboeken Economie 1,2
Matsh
5 18-06-2008 14:50
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Economie 1,2 zelftest markten 1
economie89
3 09-03-2007 00:52
HAVO economisch betoog (economie 1,2)
Swiss
6 30-05-2006 13:55
Eindexamens 2004 Economie 1,2 Stof
levi's
7 06-04-2004 17:35
Eindexamens 2003 eco 1,2 havo in C&M vrije deel ???
Jeanineshere
5 30-05-2003 09:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:22.