Oud 18-02-2006, 11:00
Suuzel
Suuzel is offline
Ik ben een tijdje geleden begonnen met een cursus Frans van de LOI. Ik ben er iedere avond een paar uurtje mee bezig. Nu vraag ik mij af hoe andere mensen die een thuisstudie of cursus volgen/hebben gevolgd dit doen:

Wat voor een thuisstudie/cursus heb je een gedaan?

Studeer je iedere dag?

Voor de mensen die een echte MBO/HBO thuisstudie doen; hoe deel jij je dag in? Sta je iedere dag vroeg op om te gaan studeren of slaap je lekker uit en studeer je wanneer je zin hebt?

Groetjes,

Suus
__________________
Altijd blijven lachen!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-02-2006, 11:55
Timothy
Timothy is offline
Ik ben bezig voor het colloquium doctum diergeneeskunde via zelfstudie. Ik ben daar inmiddels ruim een jaar mee bezig, voor 6 vakken: biologie 1,2, scheikunde 1, natuurkunde 1, wiskunde B1, Nederlands en Engels.
Ik gebruik gewone VWO boeken. Ik studeer bijna iedere dag. Ik heb gelukkig mijn eigen bedrijfje, zodat ik mijn tijd zelf kan indelen. Dagelijks ben ik zo'n 4-5 uur met de studie bezig.
In april zijn de eerste examens, dus ik hoop dat mijn inzet beloond wordt
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 12:40
Estar
Estar is offline
Ik doe in 1 jaar VWO, en ik kom van het MBO af, daarvoor VBO.

Ik doe de gewone vakken voor N&G, met natuurkunde 2 en latijn.

Ik werk in de ochtenden in de thuiszorg, omdat ik geen tegemoetkoming krijg, en ik vind het leuk om die afwisseling ook te hebben. En als ik vrij ben slaap ik lekker uit.

Dat mag ook weleens, want 6 jaar VWO in 1 jaar is vrij pittig, en aangezien ik niet echt vakanties heb vind ik dat dat ook weleens mag.

Ik doe het net als Timothy het met VWO leerboeken.

Ik doe elke dag wel iets aan mij VWO, het is een drang geworden, en ik vnd het interessant, als ik een dag niet met het stof bezig ben, lees ik boeken voor nederlands of engels, of ben ik voor een werkstuk informatie aan het zoeken.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 12:46
Timothy
Timothy is offline
Wat leuk Estar, dat jij ook zoiets doet. Ik doe dan wel geen volledig VWO, maar het niveau van de 6 vakken is wel VWO. Welke boeken gebruik jij voor natuurkunde? Ik heb Systematische Natuurkunde, maar voor zelfstudie is dat best pittig... en af en toe zie ik door de bomen het bos niet meer...
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 13:28
Estar
Estar is offline
Citaat:
Timothy schreef op 18-02-2006 @ 12:46 :
Wat leuk Estar, dat jij ook zoiets doet. Ik doe dan wel geen volledig VWO, maar het niveau van de 6 vakken is wel VWO. Welke boeken gebruik jij voor natuurkunde? Ik heb Systematische Natuurkunde, maar voor zelfstudie is dat best pittig... en af en toe zie ik door de bomen het bos niet meer...
Klopt, met die vakken heb je een volledig profiel.

Ik heb natuurkunde overal gehad en systematisch natuurkunde.

Nu heb ik samengevat en gebruik ik examenbundel, omdat daar alles instaat voor het examen, dit viel me nog erger tegen dan met de school boeken, dus ik raad je dat zeker aan!

succes met de examens
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 13:39
Timothy
Timothy is offline
Ja, de examenbundel heb ik en een paar dagen geleden heb ik Samengevat besteld. Had alleen niet verwacht dat er een levertijd van 2-3 weken opzit, dus geprobeerd via marktplaats. Twee mensen aangeschreven, maar erg snel zijn ze niet. Wel de reactie dat ze ze nog hebben, maar daarna... ik zit al weer twee dagen te wachten op een bericht...
Maar goed, ik zal wel ongeduldig zijn. Komt omdat het nu wel allemaal erg dichtbij komt!

Jij ook succes. Doe je dit voorjaar al examen?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 13:43
Estar
Estar is offline
Citaat:
Timothy schreef op 18-02-2006 @ 13:39 :
Ja, de examenbundel heb ik en een paar dagen geleden heb ik Samengevat besteld. Had alleen niet verwacht dat er een levertijd van 2-3 weken opzit, dus geprobeerd via marktplaats. Twee mensen aangeschreven, maar erg snel zijn ze niet. Wel de reactie dat ze ze nog hebben, maar daarna... ik zit al weer twee dagen te wachten op een bericht...
Maar goed, ik zal wel ongeduldig zijn. Komt omdat het nu wel allemaal erg dichtbij komt!

Jij ook succes. Doe je dit voorjaar al examen?
Ik heb het via vandijk besteld, met een paar dagen had ik alle boeken met uitzondering van 1 boek, daar moest ik 2 weken op wachten omdat het nog nageleverd moest worden.
aar moet je invullen op welke school je zit, dus ik heb roc gezegd, ze controleren toch niet

Ik doe in mei staatsexamen
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 13:46
Timothy
Timothy is offline
Hmm, misschien moet ik 'm dan maar bij van dijk bestellen en hopen dat hij met een paar dagen binnen is.
Ik heb veel boeken bij van Dijk besteld. Je kunt ook zonder school bestellen, dan moet je op de link "ik bestel voor de eerste keer" klikken en daarna klikken, onderaan, op de link voor als je school er niet bijstaat. Dan kom je in een zoek en bestel veld.
Afijn, ik ga 'm direct daar bestellen!

Succes voor in mei alvast!
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 14:39
Timothy
Timothy is offline
Estar, ik heb nog een vraagje. Hoe studeer jij met dat boekje Samengevat? Leer je gewoon alles waat daarin staat? Ik heb van de andere vakken een samengevat, maar er echt mee werken doe ik niet, terwijl ik dat wel zou willen.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 15:21
Suuzel
Suuzel is offline
Ik vind het echt knap van jullie dat jullie thuis zo’n zware opleiding volgen! Heel veel succes allebei!
@ Estar: Wat goed van je dat je van het VBO naar het VWO bent gegaan! Wat een doorzettingsvermogen zeg!Wat wil je hierna gaan doen?
__________________
Altijd blijven lachen!
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 19:13
Estar
Estar is offline
Citaat:
Suuzel schreef op 18-02-2006 @ 15:21 :
Ik vind het echt knap van jullie dat jullie thuis zo’n zware opleiding volgen! Heel veel succes allebei!
@ Estar: Wat goed van je dat je van het VBO naar het VWO bent gegaan! Wat een doorzettingsvermogen zeg!Wat wil je hierna gaan doen?
Ik wil graag geneeskunde gaan doen

En jij!

@ Timothy, dank je wel!
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 18:14
IcedEarth
Avatar van IcedEarth
IcedEarth is offline
wat goed zeg

maar na het mbo heb je toch geen toelating tot het vwo?
of mag gewoon iedereen zich voor het staatsexamen inschrijven?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 18:18
Estar
Estar is offline
Citaat:
IcedEarth schreef op 28-02-2006 @ 18:14 :
wat goed zeg

maar na het mbo heb je toch geen toelating tot het vwo?
of mag gewoon iedereen zich voor het staatsexamen inschrijven?
Iedereen kan zich inschrijven voor staatsexamen, je moet zelf kijken hoe je op vwo examen niveau komt.

De examen is hetzelfde als wat op reguliere scholen wordt gegeven dus de diploma is even veel waard, ook universiteiten vinden het geen nadeel als je je diploma via staatsexamen behaald.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 08:46
Timothy
Timothy is offline
Je kunt ook cursussen doen, bij de LOI ofzo. Die zijn ook voor het staatsexamen. Of dus gewoon zelfstudie. Ik heb in 1986 mijn (toen nog) Mavo-diploma gehaald en nu ben ik dus pas weer aan de studie gegaan. Gewoon met schoolboeken. Tegenwoordig erg makkelijk want meestal zitten er boeken met uitwerkingen bij. Je schrijft je in december in voor de staatsexamens en dan krijg je informatie over wat je moet kennen en kunnen. Heel simpel
Als je precies weet wat je wilt, als je tenminste wilt gaan verder studeren, kun je ook een colloquium doctum aanvragen van de betreffende studie. Is dus ook op VWO niveau (ik doe zelf het colloquium doctum diergeneeskunde, maar dat had ik al verteld, geloof ik). Er zijn dan alleen schriftelijke tentamens en geen mondelinge.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 09:19
Alwien
Avatar van Alwien
Alwien is offline
Wow, ik heb echt respect voor jullie. Ik heb zelf "gewoon" VWO gedaan op school, en dat was af en toe al moeilijk genoeg. Vooral qua discipline lijkt het me echt moeilijk als je alles thuis doet. Ik wens jullie nog heel veel succes!
__________________
Als je luistert naar de wolken, als je luistert naar de wind
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 11:24
Estar
Estar is offline
Citaat:
Timothy schreef op 01-03-2006 @ 08:46 :

Als je precies weet wat je wilt, als je tenminste wilt gaan verder studeren, kun je ook een colloquium doctum aanvragen van de betreffende studie. Is dus ook op VWO niveau (ik doe zelf het colloquium doctum diergeneeskunde, maar dat had ik al verteld, geloof ik). Er zijn dan alleen schriftelijke tentamens en geen mondelinge.
Dit duurt toch minstens 1 jaar? vertel er eens iets meer over.

Voor mij was deze keuze geen optie, omdat ik twijfelde tussen diergeneeskunde en geneeskunde, en verder nog veel andere interesses had, ook in studies, waardoor ik liever gewoon een reguliere diploma wilde, zodat ik over 10 jaar gewoon bijna alle studies zou kunnen volgen mocht ik het willen.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 11:53
Timothy
Timothy is offline
Citaat:
Estar schreef op 01-03-2006 @ 11:24 :
Dit duurt toch minstens 1 jaar? vertel er eens iets meer over.

Voor mij was deze keuze geen optie, omdat ik twijfelde tussen diergeneeskunde en geneeskunde, en verder nog veel andere interesses had, ook in studies, waardoor ik liever gewoon een reguliere diploma wilde, zodat ik over 10 jaar gewoon bijna alle studies zou kunnen volgen mocht ik het willen.

Dat ligt eraan hoe snel je studeert en hoe je het precies doet. Je kunt alle vakken ineens doen, maar ook gespreid. Er staat geen termijn voor de geldigheid van het testimonium (per vak). Je mag dus zo vaak examen doen als je wilt (en dat kost je niks extra, op je eigen tijd na)), behalve voor een enkele studie (in ieder geval niet voor (dier)geneeskunde; daar mag je zo vaak examen doen als je wilt).
Ik ben natuurlijk niet zo heel jong meer en heb een eigen bedrijfje naast mijn studie. Ik heb dus twee jaar alle vakken bestudeerd (6 stuks) en afgelopen januari het colloquium doctum aangevraagd. Inmiddels heb ik hun "toestemming" binnen (kan tot 3 maanden duren, maar ik had 't al met een week of 3) en heb ik het examenrooster ontvangen. Ik doe echter dit voorjaar in 4 vakken examen en de laatste twee (de moelijkste voor mij: wis- en natuurkunde) in november 2006 en januari 2007.
Echter als je alle tijd hebt en sneller alle stof onder de knie hebt, zou je in principe in een half jaar alle vakken bij elkaar kunnen hebben (januari aanvragen, examens in april/mei/juni).
Tegenwoordig denk ik trouwens niet dat ze veel problemen maken als je de vakken die je voor geneeskunde hebt afgelegd voor diergeneeskunde zou gebruiken. Die vakken zijn namelijk indentiek en ik las laatst op de site van het JBI dat de testimonia tegenwoordig ook op andere universiteiten en HBO's worden geaccepteerd.

Alwien: dank je voor je wensen! Ik hoop zelf ook dat het goed afloopt!
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 12:14
Estar
Estar is offline
Wat ik had gelezen over wat jij doet, is dat als je toegelaten bent na zo' n examen het ook echt is voor die ene opleiding en dat je er met een andere opleiding niks meer mee kunt, dat vond ik een beetje te vaag en dat vond ik een beetje te sonde van de tijd die je erin steekt.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-03-2006, 12:23
Timothy
Timothy is offline
Dat klopt, dat staat nog steeds op de website ook. Maar in de brochure van het colloquium doctum staat dus dat de testimonia tegenwoordig ook op andere universiteiten en HBO's worden geaccepteerd. De examens worden tegenwoordig ook landelijk afgenomen en niet meer alleen in Utrecht.
Ik weet het dus niet zeker, maar volgens mij zouden ze geen problemen maken ls je bijvoorbeeld voor diergeneeskunde de examens aflegd, daarvoor slaagt, maar drie keer wordt uitgeloot en dus over wil stappen naar geneeskunde. Eigenlijk zou het ook raar zijn: moet je dezelfde vakken nogmaals afleggen...
Maar goed, ik weet dat dus niet zeker en voor mij is het dus ook niet belangrijk, want ik wil alleen diergeneeskunde doen.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 13:45
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Ik doe de studie Psychologie via de Open Universiteit.
Ik probeer mijn dagen er altijd hetzelfde uit te laten zien (al is het altijd afwachten hoe ik me voel). Als je elke dag op dezelfde tijd studeert, geeft dat een 'zetje' om elke dag ook daadwerkelijk te gaan studeren.
Dat ziet er ongeveer zo uit:

Maandag - Donderdag: rond 9 uur opstaan, wat dingetjes doen (huishouden bv.), mail checken etc. Tussen de middag eten, en daarna zo'n beetje van één / half twee tot half zes / zes uur studeren.
Vrijdags en zaterdags werk ik, en zondags is mijn 'vrije' dag (klinkt raar als je 'alleen maar' vrije dagen hebt, maar met een thuisstudie heb je eigenlijk 'nooit' een vrije dag).
Ik doe dit nu sinds september, en ben hierna dus nog minimaal 4 jaar bezig met deze studie. Ik hoop dat het me gaat lukken, tot nu toe valt het me niet tegen.
Alleen als er minder interessante hoofdstukken zijn, valt het me soms moeilijk om mezelf te motiveren om aan het werk te gaan, en blijf ik veel te lang achter de pc hangen etc..
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 13:54
Estar
Estar is offline
Konijn, waarom ben je bij de open universiteit gaan studeren?

En wat wil je met je diploma psychologie gaan doen?
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 14:37
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Ik heb ME/CVS en aan een gewone universiteit studeren kan ik niet.
Ik weet nog niet precies wat ik wil, maar ik ga denk ik arbeids- en organisatie psychologie doen. En daarna bij een bedrijf op personeelszaken werken of iets dergelijks..?
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 15:33
Estar
Estar is offline
Citaat:
Konijn schreef op 01-03-2006 @ 14:37 :
Ik heb ME/CVS en aan een gewone universiteit studeren kan ik niet.
Ik weet nog niet precies wat ik wil, maar ik ga denk ik arbeids- en organisatie psychologie doen. En daarna bij een bedrijf op personeelszaken werken of iets dergelijks..?
Dit is absoluut niet om je te demotiveren, want ik vind het knap wat je doet, maar mijn vriend wilde ook psychologie gaan studeren bij de open universiteit, maar daar heeft hij vanaf gezien omdat de open universiteit niet wordt gezien als een doorgaande universiteit en dus geen studiefinanciering, maar ook dat de diploma bij veel bureau's niet geaccepteerd wordt ofzo

Misschien zijn het gewoon leugens hoor, maar ik zou het sneu voor je vinden als je er pas na een jaar of 4 achter komt dat je er helemaal niks mee kan( als het waar is natuurlijk)
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 20:22
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Estar schreef op 01-03-2006 @ 15:33 :
Dit is absoluut niet om je te demotiveren, want ik vind het knap wat je doet, maar mijn vriend wilde ook psychologie gaan studeren bij de open universiteit, maar daar heeft hij vanaf gezien omdat de open universiteit niet wordt gezien als een doorgaande universiteit en dus geen studiefinanciering, maar ook dat de diploma bij veel bureau's niet geaccepteerd wordt ofzo

Misschien zijn het gewoon leugens hoor, maar ik zou het sneu voor je vinden als je er pas na een jaar of 4 achter komt dat je er helemaal niks mee kan( als het waar is natuurlijk)
Dat ik geen studiefinanciering krijg weet ik uiteraard..
En of ze wel of niet geaccepteerd worden:
De OU is een geaccrediteerde instantie, en heeft de diploma's zijn dus in principe hetzelfde als die van elke andere universiteit in Nederland.
En als een werkgever moet kiezen tussen twee mensen, één die van bv. de RUG komt en één die van de OU komt, kan hij een aantal overwegingen maken: bijvoorbeeld studeren aan de OU zou een teken kunnen zijn dat je social skills (kan even niet op het nederlands komen) niet zo goed ontwikkeld zijn, aan de andere kant kan het bijvoorbeeld een teken zijn dat je goed zelfstandig kunt werken en veel discipline hebt. Zo zijn er een aantal dingen te bedenken, voor- en nadelen.

En bovendien: ik kan wel zeggen dat ik er niet mee doorga omdat de diploma's eventueel niet zoveel gewaardeerd worden, maar ik kán nou eenmaal geen gewone hbo- of uni opleiding doen. Dus waarom zou ik het dan niet gewoon proberen.. om met mn gymnasium een mbo opleiding secretaresse te gaan doen vind ik ook zo zonde..
__________________
Keep on rockin'

Laatst gewijzigd op 02-03-2006 om 21:17.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 20:31
Estar
Estar is offline
Ik had wat anders gehoord, maar dat is dus niet waar,gelukkig
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Spoiler: zeer lang verhaal
Scarlet Spider
21 21-09-2012 12:27
Algemene schoolzaken Thuisstudie VWO (NHA of LOI)?
harimau
2 09-09-2009 16:33
Studeren Loi studies
twim
6 24-05-2006 10:52
Psychologie Iets over mijn broer.
Verwijderd
19 14-10-2004 19:05
Algemene schoolzaken Thuis Studeren??
Wes1987
5 03-03-2004 14:56
Algemene schoolzaken Vraag over bijscholing!
summer1986
1 27-01-2003 20:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:24.