Oud 21-03-2011, 20:31
Profielkeuze!
Profielkeuze! is offline
Hallo allemaal,
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik zit dit jaar in de 3e klas van het atheneum, en moet dit jaar dus ook een profielkeuze maken.
In mijn vakkenpakket is het ook mogelijk om Management & Organisatie (m&o/meo) te kiezen. Ik vroeg me af of jullie misschien ervaring met dit vak hebben, en of het jullie bevalt.
Zouden jullie misschien zo vreselijk aardig willen zijn om een aantal voorbeeld opgaven te laten zien?
Zo kan ik de moeilijkheidsgraad een beetje inschatten!
Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-03-2011, 20:57
piraat013
piraat013 is offline
niet aan beginnen aan economie heb je genoeg het is de hel op aarde iets in de richting van wiskunde a +ec zoiets best kut
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 21:06
Verwijderd
Ik kan je niet aan voorbeeldopgaven helpen, want ik volg het zelf niet. Maar wat ik van jaargenoten hoor is dat het makkelijker en praktischer is dan economie (dat heb ik wel).
En de moeilijkheidsgraad van opgaven inschatten terwijl je de theorie nog nooit behandeld hebt is best moeilijk
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 21:06
Profielkeuze!
Profielkeuze! is offline
Maar is M&O dan niet zo belangrijk, voegt het niets toe?
Ik ben niet van plan (tenminste, zo denk ik er nu over) om iets in de economische richting te doen.
Als ik M&O niet zou kiezen, wil ik Grieks en Latijn doen?
Welke keuze zou beter zijn?
En Sweetsmile, wat versta je ongeveer onder praktischer?
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 21:22
Verwijderd
Met praktischer bedoel ik dat het iets dichter bij je staat. Je kunt je er iets meer bij voorstellen. (Volgens mijn jaargenoten)
Als je niet van plan bent om iets in economische richting te doen, zou ik geen m&o kiezen. En als je dat later wel wil, is dat nog steeds niet erg. Als vwo'er wordt je tot economische studies toegelaten zonder dat je economie of m&o in je profiel hebt.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 21:27
Profielkeuze!
Profielkeuze! is offline
Word je echt toegelaten, ook al heb je in jouw profiel geen economie en m&o?
Dat vind ik eigenlijk wel fijn!
Maar zou Grieks en Latijn dan een betere keuze zijn?
Ik zie mezelf ook nog geen docent worden, wat wel voor de hand ligt bij deze vakken.
(Sorry dat ik zoveel vragen stel trouwens.)
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 21:33
piraat013
piraat013 is offline
Ik MEEN het echt M&O vinden veel mensen lastig en saai het is geen boekhouden maar meer bedrijfskunde let niet op mijn fouten geen zin om normaal abn te typen

Laatst gewijzigd op 21-03-2011 om 21:41.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 21:35
sannemaria
Avatar van sannemaria
sannemaria is offline
Ik hoor van zoveel mensen die het hebben dat het echt vreselijk is. Zelf heb ik niet en wat ik erover hoor, ben ik er eerlijk gezegt ook aardig blij mee.
Ik doe zelf C&M, dit is voor talen heel handig en als bijvoorbeeld de kant van kunst op zou willen, komt het ook nog wel een beetje van pas.

Heel veel succes met kiezen.<3
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 21:46
Verwijderd
Hier kun je kijken voor alle toelatingseisen voor wo-bachelors met een vwo-diploma: http://www.gymnasium-apeldoorn.nl/co...63c3c02fdce802

Eerlijk gezegd weet ik over grieks of latijn vrij weinig. Misschien dat je als je latijn kiest, je hier nog iets aan hebt bij Frans (als je dat hebt). Maar hier kan ik niet echt een zinnige uitspraak over doen.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2011, 20:16
Profielkeuze!
Profielkeuze! is offline
Sorry dat ik zo laat reageer hoor.
Bedankt voor jullie reacties allemaal! Jij ook SweetSmile, ik denk dat ik daar wel wat aan heb!
Jullie vinden het dus over het algemeen een moeilijk vak?
Heeft iemand misschien ook nog een paar voorbeelden van de sommen? ;$
Met citaat reageren
Oud 23-03-2011, 20:23
Profielkeuze!
Profielkeuze! is offline
Trouwens, ik zat te denken.
Ik doe het profiel E&M, als keuzevak is het mogelijk om biologie te hebben.
Maar daar heb je zeker niet heel veel aan bij E&M?
Sorry dat ik zoveel vraag hoor...
Met citaat reageren
Oud 23-03-2011, 21:04
piraat013
piraat013 is offline
http://www.examenblad.nl/9336000/1/j...t=vg41h1h4i9qe Dit is examen 2010 vwo 6 m&o kun je zien wat je te wachten staat op havo is het al een rot vak op vwo is het veel erger denk ik. biologie is best een goede keuze als je er goed in bent waarom niet?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2011, 22:58
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
Laat je niet direct bang maken, voor M&O geldt net als elk ander vak dat het natuurlijk te doen en te halen is. En net als voor elk ander vak geldt dat de een het leuker/makkelijker vindt dan de ander. Persoonlijk vind ik het leuk om met cijfertjes te goochelen en dan is M&O een leuk vak.

Het vak M&O is in wezen een introductie tot bedrijfseconomie, in plaats van naar een heel land of naar marktvormen te kijken zoals je bij economie veelal doet kijk je bij M&O naar bedrijven en . Bij M&O zal je begrippen als balansen, resultatenrekeningen en aandelen enzo tegenkomen, leren hoe je deze moet opstellen of gebruiken en er informatie uit halen. Het rekenwerk ervan is vaak niet lastig, je moet alleen weten hoe je het moet berekenen.
Beste voorbeeld is inderdaad het examen, maar natuurlijk is dat het eindniveau en niet iets wat je nu als derde jaars al zal snappen.

M&O is niet direct nodig als je later economie wilt studeren, het kan echter wel makkelijk zijn.
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 24-03-2011, 20:21
Profielkeuze!
Profielkeuze! is offline
@ Stff
Aangezien jij het leuk vindt om met cijfertjes te goochelen neem ik aan dat jij vrij wiskundig bent?
Als je niet zo'n mega-ster in deze soort vakken bent, is het dan te doen?

Nog iets,
Bij ons op school is het mogelijk om een extra vak te kiezen, die niet ingeroosterd wordt.
Dit vak moet je dus gedeeltelijk in je vrije tijd en onder andere vakken volgen.
Weet iemand hoeveel tijd je in zo'n extra vak moet steken?
Met citaat reageren
Oud 24-03-2011, 21:10
Verwijderd
Ik denk dat je in zo'n extra vak net zoveel tijd moet steken in een 'normaal' vak. Dan moet je dus lessen en huiswerk meetellen. Het zal wel liggen aan het vak dat je kiest. Ik wil je wel even waarschuwen, want het werkt alleen maar met een vak dat je écht leuk vind en waar je zelf gedisciplineerd aan kunt werken.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2011, 11:20
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
Citaat:
@ Stff
Aangezien jij het leuk vindt om met cijfertjes te goochelen neem ik aan dat jij vrij wiskundig bent?
Als je niet zo'n mega-ster in deze soort vakken bent, is het dan te doen?
Eerlijkheidshalve ben ik totaal geen ster in wiskunde. M&O is ook anders dan wiskunde, je zal wel veel moeten rekenen, maar veel ervan is niks meer dan optellen en aftrekken waarbij je de economische gedachte door moet hebben om het goede antwoord te krijgen.
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 25-03-2011, 21:43
sander26
sander26 is offline
Ik weet wel dat m&o handig is bij sommige beroepen/opleidingen.
Voor bijvoorbeeld de hogere hotelschool wordt m&o aangeraden.
Stel dat het een opleiding is waar je niet zomaar voor wordt aangenomen, dan is het natuurlijk wel een voordeeltje als je m&o hebt gedaan. Ik doe vwo en heb ook voor m&o gekozen.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2011, 21:16
Profielkeuze!
Profielkeuze! is offline
@ Sander26
En wat vond je ervan?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-03-2011, 22:39
sander26
sander26 is offline
@Profielkeuze!

Ik krijg het pas volgend jaar maar heb het gekozen in mijn vakkenpakket.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2011, 23:12
piraat013
piraat013 is offline
een tip niet onderschatten
Met citaat reageren
Oud 28-03-2011, 19:59
Steelpan
Avatar van Steelpan
Steelpan is offline
Ik heb M&O en ben niet erg wiskundig. Als je gewoon door hebt hoe je de dingen uit moet rekenen (bij mij niet altijd het geval) dan is het best te doen. Het is een mooie voorbereiding voor als je later iets met bedrijfskunde wilt gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2011, 22:38
Eadlyn
Eadlyn is offline
Het is leuk (vind ik haha), maar zeker niet onderschatten. Het is echt enorm veel. Als je het boek In Balans krijgt, kan je zeker rekenen op 44 hoofdstukken... Drama.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2011, 19:44
sander26
sander26 is offline
hahha ok, nu hebben jullie me bang gemaakt xd
Nu vrees is ook voor m&o.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2011, 20:54
piraat013
piraat013 is offline
Het is veel en kleine foutjes kunnen leiden tot een slechte voldoende een 5,8 ofzo xd
Met citaat reageren
Oud 21-04-2011, 12:33
claudtje
claudtje is offline
ik heb zelf wel m&o op vwo niveau gedaan, het is idd vrij lastig maar ik vond het totaal niet vervelend om te doen. Ik vond balansen opstellen zelfs altijd wel leuk om te doen, beetje goochelen met getallen.

Ik had trouwens als profiel N&G/N&T + M&O en was werkelijk een ramp in wiskunde B, dus laat je er niet van weerhouden om m&o te kiezen als je slecht bent in wiskunde. Want het is totaal anders.

Het waren idd ook 44 hoofdstukken die je voor je kiezen krijgt, maar meestal zijn het niet zulke grote hoofdstukken als bij natuurkunde, aardrijkskunde, geschiedenis etc.

Zelf dacht ik vorig jaar het examen m&o niet te halen, maar wonder boven wonder had ik dit examen wel goed gemaakt. Ik heb wel horen zeggen dat het echt een heel pittig examen was in vergelijking met voorgaande jaren. Dus let niet alleen op dat examen als je voorbeeld sommen bekijkt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-05-2011, 19:46
Imaginairy
Imaginairy is offline
Het is om te huilen. Doe het jezelf niet aan!
Met citaat reageren
Oud 06-05-2011, 11:49
-jose-
-jose- is offline
heb zelf ook M&O en ik vind het best meevallen, mits je het vergelijkt met economie. Wil zelf de managment kant uitgaan en dan heb je veel meer aan M&O dan aan economie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Vraag over Management & Organisatie
jamieros
0 14-01-2017 13:52
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie [HBO Management & Organisatie]
Verwijderd
0 18-09-2009 14:31
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Management & Organisatie
Marco19
6 05-06-2007 12:02
Algemene schoolzaken Filosofie & management&organisatie
SkNaWidomoor
5 01-12-2006 23:39
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie PO management & organisatie
Golden afca
0 21-02-2006 15:06
VWO Management & Organisatie
Kaa
186 20-07-2005 13:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:53.