Oud 12-10-2004, 18:20
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Goed, het is maar een idee, maar ik wil in ieder geval weten wat jullie mening of ervaring is.

De kans is zeer goed aanwezig dat ik, met een paar vrienden ga studeren op de TU in Delft. Nou denken we dan natuurlijk meteen aan zaken als kamers, waar moet je wonen? Een vader van een van die vrienden heeft ooit in een zatte bui een deal gemaakt met een andere vader uit dezelfde vriendengroep om een huis te kopen voor ons, als groep, om het aan ons te "verhuren".

Nou zijn zatte afspraken niet echt zaken waar je teveel waarde aan moet hechten, dus zijn we zelf eens gaan nadenken en hebben we bedacht dat we eventueel wel eens zelf een huis of appartement zouden kunnen gaan huren om daar onze eigen studentenwoning van te maken.

Ik wil hier geen persoonlijke bezwaren horen, aangezien wij vrij zelfstandig en erg netjes zijn, nee, ik ben op zoek naar eventuele ervaring omrent dit onderwerp. Ik wil wel eens weten wat onze kansen zijn en hoe wij zoiets het beste kunnen aanpakken.

Financieel hoeven we opzich niet zoveel voordeel, maar per persoon willen we in ieder geval niet meer kwijt zijn dan we voor een gemiddelde studentenkamer zouden betalen, we moeten het nog steeds doen van studiefinanciering en een beetje werk

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat studenten maar erg moeilijk een appartement kunnen huren of dat er op de een of andere manier andere moeilijkheden in zitten.

Maar ongetwijfeld zijn hier mensen die mij er alles over kunnen vertellen. Brandt los, gij allen!
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-10-2004, 18:40
waaromniet?
waaromniet? is offline
Grootste probleem is denk ik dat je meestal niet zo bij een woningbouwstichting iets kan huren (daar zijn normaal gesproken lange wachttijden), en het commercieel huren van een huis/appartement al snel in de papieren gaat lopen. Mocht het mogelijk zijn dat meerdere vaders de koop zouden doen, dan is dit het makkelijkst. Wel is het belangrijk goede afspraken over verantwoordelijkheden en onderhoud te maken, en als allerbelangrijkste, hoe gaat het verder tegen de tijd dat jullie af gaan studeren /weg willen.

Mocht je geluk hebben een commerciele/prive woning te kunnen huren dan is dat natuurlijk wel ideaal, maar ook dan geldt, wat ga je doen als er mensen weg gaan? Vervangers zoeken? Steeds meer betalen met steeds minder mensen? Wie neemt de verantwoordelijkheid op zich? Toch is dit (mits je het kan vinden) een prettiger optie dan 1, denk ik. De kansen zijn echter kleiner
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 18:46
Verwijderd
Hoi,
ik studeer zelf in Delft. De kamers in Delft zijn erg schaars, de meeste studentenhuizen zijn in handen van studentenverenigingen. En dan heb je instemmingen etc, dus je kan dan niet met een groep in 1 studentenhuis. Je doet er dus verstandig aan om een etage of wat af te huren. Dat kan opzich wel. Dat doe ik zelf met 2 andere jongens ook. We betalen 660 euro excl voor 75 m2. We hebben dan 2 keukens en 2 douches.
Het huren opzich was zo lastig nog niet. Hoewel het probleem was dat de huur per half jaar betaalt moest worden. Maar die 4000 willen jullie ouders misschien wel steeds gezamelijk voorschieten. Dan kan je ook het huurcontract op je ouders naam afsluiten.

Huren in Delft is in ieder opzicht erg lastig, dus van belang is dat je er tijdig mee begint. Hoewel er nu ook nog wel wat dingen vrijstaan, die voor 1 student te duur en te groot zijn. De meeste dingen komen zo rond juni/juli vrij.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 18:48
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
@waaromniet?

Jah dat hadden wij ons ook bedacht, het is sowieso moeilijk om aan huurhuizen te komen, waar dan ook. Tjah en een huisbaas zal wel een beetje meer zekerheid willen dan een groepje studenten.

However, ik zou wel eens willen weten hoe zoiets te werk gaat. Heb je bijvoorbeeld meer kans als een volwassene met een vast inkomen het voor je huurt en je de huur aan hem betaalt?

Kijk, het is natuurlijk te gaaf als zoiets zou kunnen en nieuwe huurders zoeken is natuurlijk altijd mogelijk, mocht er iemand weggaan. Kopen is een groot risico aangezien we na een aantal jaar altijd zullen weggaan daar, dan zou je de hypotheek wel kunnen dekken, maar uiteindelijk zal na, in het slechtste geval, 4 jaar die pa er iets mee moeten doen, het zal geen echte optie zijn om te blijven verhuren, dus verkopen kan een risico en een verliesfactor zijn.

Moet zo'n vader daar bijvoorbeeld de nodige "verhuurpapieren" voor hebben of zou hij gewoon kunnen zeggen "mijn zoon en een paar vrienden wonen daar" en that's it?

Dat zijn details die erg van belang zijn...
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 18:50
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
@ Lucky

Jah, daarom beginnen wij er nu mee. We willen ons vroeg orienteren en alvast een plan opzetten. Maar we zitten dus echt te denken aan een "huis" met zo'n 4 of 5 studenten.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 19:26
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 12-10-2004 @ 19:50 :
@ Lucky

Jah, daarom beginnen wij er nu mee. We willen ons vroeg orienteren en alvast een plan opzetten. Maar we zitten dus echt te denken aan een "huis" met zo'n 4 of 5 studenten.
Probeer je te orienteren op een huis in delft-zuid, want dicht bij de TU in de buurt zal je wschlk niet zo veel vinden.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 20:26
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 12-10-2004 @ 20:26 :
Probeer je te orienteren op een huis in delft-zuid, want dicht bij de TU in de buurt zal je wschlk niet zo veel vinden.
Okee, thanks...
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 03:36
Fu©k me žumžs
Fu©k me žumžs is offline
Mijn nichtje heeft samen met me oom een huis gekocht, me oom staat natuurlijk garant en zij heeft gewoon de huis in 2en gesplit. Zelf woont ze op de bovenste verdieping en de rest verhuurt ze an studenten. Best lekker hoor, het is een erg lange investering maar over 30 jaar hebben studenten een huis voor jou afbetaald weet je. Al ken je (minimaal) 15 studenten kwijt x 250 euro bijvoorbeeld= 3750, je betaald 3000 af aan de bank 30 jaar lang en sowieso stop je elke maan 750 euro belasting vrij in je eigen zak. Plus 1 huis en je ken meteen voor meer zelf garant staan. Best chill toch.
__________________
Everybody is somebody else's weirdo
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 10:05
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Fu©k me žumžs schreef op 14-10-2004 @ 04:36 :
Mijn nichtje heeft samen met me oom een huis gekocht, me oom staat natuurlijk garant en zij heeft gewoon de huis in 2en gesplit. Zelf woont ze op de bovenste verdieping en de rest verhuurt ze an studenten. Best lekker hoor, het is een erg lange investering maar over 30 jaar hebben studenten een huis voor jou afbetaald weet je. Al ken je (minimaal) 15 studenten kwijt x 250 euro bijvoorbeeld= 3750, je betaald 3000 af aan de bank 30 jaar lang en sowieso stop je elke maan 750 euro belasting vrij in je eigen zak. Plus 1 huis en je ken meteen voor meer zelf garant staan. Best chill toch.
Nou ja, afbetalen is natuurlijk niet echt het idee van een hypotheek, over het algemeen. Maar zoiets zaten wij inderdaad ook als alternatief aan te denken, een huis "laten" kopen en dat dan huren.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 16-10-2004, 16:41
Freestyler*
Freestyler* is offline
je mag toch niet zomaar doorverhuren
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 19:24
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 16-10-2004 @ 17:41 :
je mag toch niet zomaar doorverhuren
Daar kun je opzich vergunningen voor vragen, maar aangezien het om vaders gaat van 2 huisgenoten, heb ik me laten vertellen dat zelfs dat te omzeilen valt

Hoe zit het trouwens als wij er nog een huurder bijnemen? Die vaders kopen het huis om het weer te verkopen als wij eruit gaan, kunnen we dan een soort contract opstellen zodat we zeker weten dat die andere huurder er ook uitgaat als wij dat doen?
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 22:44
Mori
Avatar van Mori
Mori is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 19-10-2004 @ 20:24 :
Daar kun je opzich vergunningen voor vragen, maar aangezien het om vaders gaat van 2 huisgenoten, heb ik me laten vertellen dat zelfs dat te omzeilen valt

Hoe zit het trouwens als wij er nog een huurder bijnemen? Die vaders kopen het huis om het weer te verkopen als wij eruit gaan, kunnen we dan een soort contract opstellen zodat we zeker weten dat die andere huurder er ook uitgaat als wij dat doen?
Volgens mij kun je dan in het contract zetten dat het voor onbepaalde tijd verhuurd wordt totdat huurder of verhuurder het verband wil verbreken (en daar zit meestal een opzegtermijn aan)
__________________
♪ VNV Nation ♪
Met citaat reageren
Oud 23-10-2004, 10:48
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Heartworm schreef op 22-10-2004 @ 23:44 :
Volgens mij kun je dan in het contract zetten dat het voor onbepaalde tijd verhuurd wordt totdat huurder of verhuurder het verband wil verbreken (en daar zit meestal een opzegtermijn aan)
Jah, maar je hoort zovaak van mensen die dan toch mogen blijven als ze niet weg willen, zeg maar... Maar daar kan misschien een rechtenstudent iets over vertellen?

Wij hebben nu het idee om bijvoorbeeld te zeggen, 1 augustus 2011 huurt mijn buurman het pand voor 1 dag, dus dan moet iedereen eruit zijn. Zoiets... Maar eigenlijk zouden we liever iets voor vooraf onbepaalde tijd willen regelen.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:46.