Oud 04-01-2010, 16:25
fozywozy
fozywozy is offline
Hoi, ik moet voor morgen bij Nederlands een gedicht analyseren van de dichter Leo Vroman.
Ik heb er zelf niet echt een duidelijke interpretatie bij hopelijk kan iemand mijn zijn interpretatie uitleggen.
Het gedicht;
____________________________
De Jongeren

Joan Baez puilt uit haar keel
het mooiste geluid op aarde.
Misschien heeft ze zwaar bebaarde
lippen, is misselijk scheel
en houdt zelfs van opera;
maar ja.

Via drie microfoons, een vent,
vier volt, een kerel, 14 transistoren
en een spiraal, rillend en dun gepend,
meent mijn inwendig hoofd haarzelf te horen
en weent wellicht om elektronica,
maar ja.

wild van de inkt kunnen zelfs doden van papier
bestaan uit waarheid tot een wrong verhard;
Joan mag dus bierlucht, of een buideldier,
of een bedolven tong zijn voor mijn part
als deze jeugd mij maar zó overstemt
dat ik verknars, mijn dorrende ogen
tot vuistjes knoop, een pijlijk droge
zakdoek in de natte hand geklemd.

Maar ja,
dat ook haar broze borst zal kraken
als een van pure winkelhaken
toonloze harmonika,
nee, dat niet.
__________________________________

Bvd.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2010, 19:37
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Hoi, ik moet voor morgen bij Nederlands een gedicht analyseren van de dichter Leo Vroman.
Ik heb er zelf niet echt een duidelijke interpretatie bij hopelijk kan iemand mijn zijn interpretatie uitleggen.
Het gedicht;
____________________________
De Jongeren

Joan Baez puilt uit haar keel
het mooiste geluid op aarde.
Misschien heeft ze zwaar bebaarde
lippen, is misselijk scheel
en houdt zelfs van opera;
maar ja.

Via drie microfoons, een vent,
vier volt, een kerel, 14 transistoren
en een spiraal, rillend en dun gepend,
meent mijn inwendig hoofd haarzelf te horen
en weent wellicht om elektronica,
maar ja.

wild van de inkt kunnen zelfs doden van papier
bestaan uit waarheid tot een wrong verhard;
Joan mag dus bierlucht, of een buideldier,
of een bedolven tong zijn voor mijn part
als deze jeugd mij maar zó overstemt
dat ik verknars, mijn dorrende ogen
tot vuistjes knoop, een pijnlijk droge
zakdoek in de natte hand geklemd.

Maar ja,
dat ook haar broze borst zal kraken
als een van pure winkelhaken
toonloze harmonika,
nee, dat niet.
__________________________________

Bvd.
M.i. is het een ode aan de protestjeugd van 60' tot midden 80'er jaren. (en Leo's eigen verleden)

In de eerste strofe beschrijft Leo een ikoon die hem inziens wellicht een ruwe bolster is maar desondanks zijn de woorden die uit Joan kwamen voor Leo de moeite waard.

in de tweede strofe beschrijft Leo wellicht een presentatie van haar in Amsterdam of Groningen dit weet ik niet zeker dat is afhankelijk van de schrijfdatum van het gedicht,
De doden van papier zijn uiteraard de uitgestorven protesten die sinds generatie X en de verloren jaren negentig plaats hebben gemaakt voor conformiteit en normalisering, maar hoe oud hoe dood of hoe irrelevant de protesten nu ook lijken toch geeft die terugblik erop (en op Joan) een emotionele reactie bij Leo, met "als deze jeugd mij maar zó overstemt" doelt hij wederom op Joan maar ook de gehele jeugd uit dat tijdperk. (blommenkinders)

De laatste strofe is een sluitstuk waarbij hij erop wijst dat ze oud maar niet "toonloos" is.


Het veelvuldig maar ja-en is normaal niet mijn stijl, maar met dit onderwerp is het erg gepast en goed in het gedicht verwerkt, vooral het "weent wellicht om elektronica" is ijzersterk.

Hoop dat je er iets aan hebt.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 04-01-2010 om 19:46.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 19:46
fozywozy
fozywozy is offline
Super, hartstikke bedankt.. Er zit dus eigenlijk een hele achterliggende gedachte bij..
Maar in die 1e zin 'Joan Baez puilt uit haar keel' wie/wat wordt er dan met 'haar' bedoeld?
En het Lyrisch subject, zit dat er wel in?

bedankt!
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 19:51
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Super, hartstikke bedankt.. Er zit dus eigenlijk een hele achterliggende gedachte bij..
Maar in die 1e zin 'Joan Baez puilt uit haar keel' wie/wat wordt er dan met 'haar' bedoeld?

bedankt!
Er zit altijd een achterliggende gedachte in gedichten.

Joan is een haar

Je probleem is waarschijnlijk dat je te jong bent nog en je ouders in jouw jeugd al gecomformeerd waren, mij pa liep 30 jaar achter, dat helpt.

Citaat:
En het Lyrisch subject, zit dat er wel in?
Is lastig te bepalen, in zekere zin doelt Leo met het lyrisch subject: "de jongeren" persoonlijk op Joan maar ook wellicht algemener.
Als je het nog anders wilt zien kan het zelfs een zelfreflectie van Leo zijn doormiddel van een iconische jongere van toen (hij komt uit 1915 en was destijds dus een jaar of 45 en van de oorlogen, Joan is van 41 en was toen dus pak em beet 20)

Zelf zou ik Joan geen lyrisch subject noemen.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 20:05
fozywozy
fozywozy is offline
Oke bedankt alweer

Strofe 1: Het maakt voor Leo niet uit hoe Joan eruit ziet, het geluid blijft prachtig.

Heel strofe 2 slaat dus op een concert van haar.
Maar ik begrijp de woorden niet allemaal: 'drie microfoons, een vent,vier volt, een kerel, 14 transistoren en een spiraal, rillend en dun gepend,' waar slaan "een vent" en "een kerel" op? Die andere dingen hebben allemaal met een concert te maken, en "een spiraal rillend en dun gepend" begrijp ik ook niet helemaal hoe je dat moet zien?
regel 11: " weent wellicht om elektronica" bedoelt hij daarmee dat hij haar via de radio oid hoort en dus haar via elektronica hoort (niet rechtstreeks) en daardoor ontroert word.

En in strofe 4 begrijp ik de vergelijking met winkelhaken niet?

bvd alweer!
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 20:32
fonzywonzy
hoi fozzywozzy,

zou daar niet een muziekaparaat (gramofoonplaat ofzo) mee bedoeld kunnen worden?

doei fozzywozzy
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 20:36
fozywozy
fozywozy is offline
Zitten al die attributen dan op een grammofoon dan? Een vent? een kerel ???
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 20:38
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Heel strofe 2 slaat dus op een concert van haar.
Nouja een concert zal het niet geweest zijn, maar ja een voordracht.
Citaat:
Maar ik begrijp de woorden niet allemaal: 'drie microfoons, een vent,vier volt, een kerel, 14 transistoren en een spiraal, rillend en dun gepend,' waar slaan "een vent" en "een kerel" op? Die andere dingen hebben allemaal met een concert te maken, en "een spiraal rillend en dun gepend" begrijp ik ook niet helemaal hoe je dat moet zien?
een vent en een kerel laten het lekker lopen en daarmee bedoelt hij m.i. de mensen die zo'n "concert" mogelijk maken, 4 volt laagspanning transistoren een spiraal (spoelen, electronica magneten e.d.) wat hij precies met dun gepend bedoelt weet ik niet, wellicht letterlijk, hoe dan ook het zijn allemaal middelen om mee te versterken.

\l/

Citaat:
regel 11: " weent wellicht om elektronica" bedoelt hij daarmee dat hij haar via de radio oid hoort en dus haar via elektronica hoort (niet rechtstreeks) en daardoor ontroert word.
Nou niet daardoor maar desondanks, je moet je even voorstellen dat het de jaren 60 is, audioversterkers en dergelijke waren er maar sporadisch, het ging om grote groepen jongen op pleinen soms met een luidspreker soms puur op passie

nu veel later hoort hij haar terug, ouder en electronisch versterk, hierom weent (huilt) zijn vroegere geest wellicht maar toch grijpt het hem nog steeds aan, ondanks dat het niet meer "als toen" was.

Citaat:
En in strofe 4 begrijp ik de vergelijking met winkelhaken niet?
bvd alweer!
Citaat:
winkelhaak: Een constructie van metaal om hoekverbanden te versterken
Haar oude borst kraakt als de winkelhaken in de hoeken van houten huizen, maar toonloos, nee dat niet.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 20:42
fozywozy
fozywozy is offline
Oke hartstikke bedankt!!!!!
Nu moet het wel lukken
Ik zal morgen laten weten hoe het gegaan is!
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 20:58
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Doe dat suc6
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Gedichtanalyse Middeleeuwen
timB
0 17-03-2012 14:34
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Gedichtanalyses
Bazookar
10 26-03-2007 09:01
Verhalen & Gedichten Bekende dichters info
FishBrain
5 18-02-2003 15:36
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen gedichtanalyse
MASTerr
3 09-04-2002 16:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:39.