Oud 24-05-2010, 05:26
Armoed
Avatar van Armoed
Armoed is offline
Ik ben zelf een enorme neuroot die zo ongeveer het hele Groene Boekje uit zijn hoofd kan opdreunen. Nu komt het weleens voor dat ik via een datingsite, forum of een gezamenlijke kennis nieuwe contacten leg via het internet.

Intelligentie is iets dat bij mij hoog in het vaandel staat en over het algemeen is taalgebruik daar wel een goede indicator van; komt het niet pretentieus over als ik een taalfout verbeter? Ik doe het voornamelijk om duidelijk te maken dat ik wel enige vorm van intelligentie heb en vlak daarna gooi ik er ook iets achteraan waaruit blijkt dat ik geen autist ben die 24/7 toekomstige fouten gaat verbeteren, maar ik vind de reacties altijd heel uiteenlopend.

Het zijn ook niet -dt fouten ofzo, maar bijvoorbeeld 'capiche' in plaats van 'capice' of 'teveel' in plaats van 'te veel' (of 'enigste' in plaats van 'enige' of 'overnieuw' of... )

Hoe zouden jullie ertegenover staan als iemand op een speelse wijze een taalfout van je verbetert?
__________________
If I had one wish I would ask for a big enough ass for the whole world to kiss
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2010, 06:39
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Ik zou het betweterig vinden.
Als je aan het chatten/msnen bent online, dan let je niet heel erg op je taal. Ik kijk wel of ik geen stomme -dt fouten maak en of mijn woorden grotendeels goed gespeld zijn, maar er glippen vaak genoeg woorden tussen door die niet goed gespeld zijn. Bijvoorbeeld doordat je snel typt (en dan niet de tijd nemen om het te verbeteren), maar ook de voorbeelden die jij aangeeft. Als ik met iemand praat heb ik echt geen zin om na te zoeken of het teveel of te veel is.
In een mailtje is het alweer anders, omdat je dan wel die snelle typfouten er uit haalt. Of ik dan een woord op ga zoeken of het goed is of niet hangt van het mailtje af.

Kortom: ik zou er niet zo zwaar aan tillen als iemand een woord verkeerd schrijft. Kan gebeuren, denk ik dan. Als die persoon dan structureel woorden verkeerd schrijft, en dan simpele woorden (niet die lastige gevallen die jij beschrijft), dan zal ik me nog eens over het hoofd wrijven en me misschien bedenken in het daten van die persoon (mits het geen dyslexie is).

En wat jij nu doet vind ik eigenlijk al helemaal niet kunnen. Als je iemand net kent, ga je geen woorden verbeteren. Dan ga je gewoon gezellig met iemand kletsen. Blijkt uit zijn taal dat hij niet zo intelligent is en dat spreekt je niet aan, dan kap je toch gewoon het contact af? Simpel zat.

En stiekem vind ik het wel een beetje autistisch overkomen...
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 07:19
Verwijderd
Ik vind het helemaal niet autistisch overkomen en ik zou het ook prima vinden als iemand dat bij mij deed. Ook als ik diegene net heb leren kennen. Ik zou dan bovendien iets meer geďnteresseerd zijn in die persoon, want ik vind het inderdaad een graadmeter van iemands intelligentie. Als ik vrijgezel was zou ik bovendien ook eerder geneigd zijn om de persoon in kwestie te doen. Want we weten allemaal wat wij chicks vinden van mannen die lichtelijk superieur zijn aan onszelf, he!!1 Als ik wist dat hij het expres deed, om over te brengen dat 'ie over enige intelligentie beschikt, en niet uit een didactisch gevoel van 'iedereen moet gewoon correct taalgebruik hanteren', dan zou ik wel weer minder geďnteresseerd zijn. Want dat staat een beetje kansloos. Maar goed, ik neem aan dat je dat er doorgaans niet bij vertelt.

Ik moet wel zeggen dat ik hierin misschien afwijk van het gemiddelde, want ik vind verbitterde mensen die veel zeuren en alles haten meestal ook (serieus) grappig en sympathiek.

Dingen als 'capiche' vind ik overigens minder tenenkrommend dan dt-fouten, 'enigste', 'als ... zijnde', etc. Als je niet pretentieus over wil komen dan kun je beter zulk soort (simpelere) fouten verbeteren, want daar nemen mensen waarschijnlijk minder aanstoot aan.

En verder is 'teveel' gewoon correct Nederlands.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 08:31
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
1
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..

Laatst gewijzigd op 15-11-2011 om 22:06.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 08:53
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
Het zijn ook niet -dt fouten ofzo, maar bijvoorbeeld 'capiche' in plaats van 'capice' of 'teveel' in plaats van 'te veel' (of 'enigste' in plaats van 'enige' of 'overnieuw' of... )
Psst... het is capisce. Of ben ik nu betweterig?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 09:14
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Het is fucking irritant, betweter. Niks is vervelender als iemand die opschept over z'n eigen talenten, en dat is feitelijk wat je doet. Bovendien, daten via het internet is onzin, gewoon vragen 'wanna go out', nee, move to next, het zijn toch enkel nicknames. In tegenstelling tot real life heeft het op het internet géén zin om ergens omheen te draaien.

Ze zijn ergens op uit, en dat is eerder jou intresse wekken dan hun middelbare school herinneringen oproepen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 09:46
Verwijderd
In die situatie zou ik het niet doen, en het ook niet waarderen. Ik ben dan namelijk op zoek naar een flirt, date of relatie, niet naar een docent Nederlands. In een later stadium zou ik het wel accepteren overigens.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 09:50
Bright Blue
Bright Blue is offline
Ik heb een vriendje gehad die me een tijdje op msn de hele tijd verbeterde. Maar dat kwam omdat ik wel hele erge spelfouten maakte, aangezien ik dyslexie heb. Ik zou het zelf niet zo erg vinden als iemand me af en toe eens verbeterde, maar ik denk dat wanneer je iemand voor het eerst tegen komt, of voor het eerst met iemand praat, het niet zo leuk en aardig over komt. Ik denk dat je dan heel betweterig over komt.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 10:07
sicilion
Avatar van sicilion
sicilion is offline
Pff, verschrikkelijk dat soort betweterige types op datingsites!

Ik snap dat je een link legt tussen intelligentie en taalgebruik, maar je kunt je afvragen of deze in die situatie relevant is. Ik typ namelijk als een koe op het moment dat ik op dat soort sites zit. Dan doe ik meestal twintig dingen tegelijk. Sowieso zijn er genoeg andere dingen op dat moment waar je enigszins intelligentie vanaf kunt lijden, zoals woordgebruik of gevatheid. Ik vind het ook (te) belangrijk dat iemand intelligent is, maar mensen die dat zo graag willen laten zien zijn gewoon arrogante kwallen!
__________________
"Please! This is supposed to be a happy occasion. Let's not bicker and argue over who killed who."
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 10:41
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Ik kan het altijd wel waarderen als iemand me verbetert. Daar word ik alleen maar beter van. Mensen die niet fatsoenlijk kunnen typen ga ik op een gegeven moment ook vermijden omdat het zo vervelend is om te lezen/ontcijferen. Over het algemeen vind ik dat iemand blij moet zijn als je ze op hun fouten wijst. Mensen die daar moeilijk over gaan doen zijn volgens mij gewoon dom.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 11:38
Rysair
Avatar van Rysair
Rysair is offline
Citaat:
Ik kan het altijd wel waarderen als iemand me verbetert. Daar word ik alleen maar beter van. Mensen die niet fatsoenlijk kunnen typen ga ik op een gegeven moment ook vermijden omdat het zo vervelend is om te lezen/ontcijferen. Over het algemeen vind ik dat iemand blij moet zijn als je ze op hun fouten wijst. Mensen die daar moeilijk over gaan doen zijn volgens mij gewoon dom.
Het is dom om te beginnen met het verbeteren van fouten bij een date.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 11:49
Verwijderd
Het hangt er denk ik vanaf hoe vaak je het doet en hoe erg de fouten zijn. Als iemand echt slecht en onleesbaar schrijft dan lijkt het me niet slecht. Maar als je kleine dingetjes gaat verbeteren neigt het eerder naar mierenneuken. Bovendien hebben sommige mensen dyslexie en dan is het ook niet leuk als je daar telkens aan herinnerd wordt.

Verder vindt ik het niet bepaald romantisch en eerder irritant.

Ik ben zelf ook een spellingfreak maar ik doe dan meestal alsof ik het niet gezien heb. Niet alles hoeft perfect te zijn. En dat iemand veel spelfouten maakt wil niet zeggen dat hij dom is of ongezellig.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 13:22
wup
wup is offline
Ik zou het zeker niet meteen doen, lijkt me niet zo´n lekker begin. Mijn nieuwe vriendje is geen ster in Nederlands (en dat vind hij zelf erg jammer). Toen we net begonnen met sms-en stoorde ik me er best aan, maar durfde ik er nog niets van te zeggen. Nu verbeter ik hem gewoon.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 13:27
Verwijderd
Citaat:
Psst... het is capisce. Of ben ik nu betweterig?
hahaha

ontopic

wat wil je ermee bereiken?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 14:30
Cherry Springs
Avatar van Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik zou het licht ergerlijk vinden als iemand dat bij mij zou doen op een datingssite omdat spelling naar mijn mening helemaal niet is waar het om draait en ik het ook geen goede indicator vind voor intelligentie. Er is wel een verschil tussen iemand die zijn werkwoorden niet kent, woorden volkomen verkeerd gebruikt etc en iemand die overnieuw zegt in plaats van opnieuw of iemand die teveel zegt in plaats van te veel. Dat zou ik behoorlijk ergerlijk vinden, iemand die daarop let en mij daarop zou bekritiseren. Ik zou intelligentie meer aflezen van de manier waarop iemand met me communiceert, of hij luistert en reageert op wat ik zeg of alles totaal langs hem heen gaat.

Daarbij vraag ik me inderdaad af wat je ermee bereikt, iemand wordt niet slimmer als je hun taalgebruik verbetert, zelf al nemen ze je advies aan. Dat is net zoiets als dat je iemand die Legally Blond een leuke film vindt bekritiseert en die film gaat afkraken, daarmee verander je die persoon niet, daarmee doe je alleen maar neerbuigend. Zoek dan gewoon iemand die wel spelt zoals jij wilt, als je dat zo belangrijk vindt.
Je hebt wel gelijk dat slechte spelling soms tenenkrommend kan zijn, ik ben ook fanatieke spellingsnazi maar dat is dan bij de schoolkrant. Er is een tijd en een plaats om je kennis over spelling te uiten, en datingsites zijn daar naar mijn mening niet zo geschikt voor, je schrikt mensen dan alleen maar af omdat je de sfeer negatief maakt door ze te bekritiseren. Dan kun je dus beter gewoon die persoon afwijzen omdat ze niet 'intelligent' genoeg overkomen.

Maar goed, als je graag iemand vindt die kickt op elitaire types en neerbuigendheid moet je vooral doorgaan, tot je eentje vindt die positief reageert.
__________________
It's easy, like getting your attention, we go "Sex! Sex! Sex! Sex! Sex!"
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 15:01
Verwijderd
Het lijkt mij enorm irritant als iemand fouten als 'teveel' enz. gaat verbeteren, het is vast ook wel een afknapper voor veel mensen. D/t-fouten verbeteren vind ik niet irritant, tenzij je echt alle fouten verbetert (een paar foutjes moet kunnen).

Edit: ben trouwens wel een beetje een taalpurist

Laatst gewijzigd op 24-05-2010 om 15:35.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 15:11
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
Het lijkt mij enorm irritant als iemand fouten als 'teveel' enz. gaat verbeteren, het is vast ook wel een afknapper voor veel mensen. D/t-fouten verbeteren vind ik niet irritant, tenzij je echt alle fouten verbetert (een paar foutjes moet kunnen).
Zeker aangezien 'teveel' gewoon mag en 'overnieuw' tegenwoordig ook (goed, ik vind 'overnieuw' ook lelijk, maar als je dan zo hoog van de toren blaast...).

Ik vind je vooral een beetje vervelend overkomen dus ik kan me voorstellen dat het op je slachtoffers net zo overkomt. Wat dat betreft beperk je je kansen wel.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 15:28
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Ik zou het, ondanks dat ik zelf een klein taal puristje ben, ook niet leuk vinden. Als je iemand daarmee verder wil helpen in het dagelijks leven, prima. Maar bij een eerste ontmoeting vind ik het echt vervelend en betweterig. Het creeert in ieder geval geen fijne basis om vanuit een relatie op te bouwen. Natuurlijk is het zo dat taal enigszins verbonden is aan een mate van intelligentie, maar misschien zegt het nog meer over de mate van nauwkeurigheid waarmee je die regels toepast. Zeker op internet wordt er wat soepeler mee omgegaan.

Nee, ik denk niet dat je er punten mee gaat scoren.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-05-2010, 15:40
Armoed
Avatar van Armoed
Armoed is offline
Eh?

'capice' kan, komt uit het Italiaans (capisce) en is ingeburgerd. 'capiche' kan niet.

'teveel' is een zelfstandig naamwoord en kan dus niet altijd. Voorbeeld: ik heb te veel tijd of ik heb een teveel aan tijd.

'overnieuw' is geen ingeburgerde contaminatie en gewoon fout, 'over het algemeen' is dan bv. wel een ingeburgerde contaminatie (in het algemeen, over het geheel).

Bedankt voor alle andere reacties iig.
__________________
If I had one wish I would ask for a big enough ass for the whole world to kiss
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 15:43
Verwijderd
Taalgebruik als indicator (pfff) voor intelligentie, hmmm

Mocht het zo zijn dat slecht spellen/ taalgebruik iets zegt over intelligentie, dan heeft het weinig zin heeft om deze mensen te verbeteren; ze waren ten slotte niet slim genoeg om de taalregels in eerste instantie te begrijpen. Voor mij zegt het voornamelijk iets over interesse.

Beschouw deze mensen als afgetest en ga op zoek naar een intellectuele evenknie (hoewel, hoe moet het dan met die betweterige neigingen)....
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 15:45
Armoed
Avatar van Armoed
Armoed is offline
Citaat:
Taalgebruik als indicator (pfff) voor intelligentie, hmmm

Mocht het zo zijn dat slecht spellen/ taalgebruik iets zegt over intelligentie, dan heeft het weinig zin heeft om deze mensen te verbeteren; ze waren ten slotte niet slim genoeg om de taalregels in eerste instantie te begrijpen. Voor mij zegt het voornamelijk iets over interesse.

Beschouw deze mensen als afgetest en ga op zoek naar een intellectuele evenknie (hoewel, hoe moet het dan met die betweterige neigingen)....
Volgens mij mis je een beetje de vraag. Vaak zijn dit ook figuren die andere mensen afzeiken op grond van simpelere fouten (-dt, dialect, ...,), dus ik dacht zelf dat ze het wel konden waarderen als ze eenmalig in iets gecorrigeerd werden. Beetje een band scheppen I guess.
__________________
If I had one wish I would ask for a big enough ass for the whole world to kiss
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 15:45
Verwijderd
Citaat:
Eh?

'capice' kan, komt uit het Italiaans (capisce) en is ingeburgerd. 'capiche' kan niet.

'teveel' is een zelfstandig naamwoord en kan dus niet altijd. Voorbeeld: ik heb te veel tijd of ik heb een teveel aan tijd.

'overnieuw' is geen ingeburgerde contaminatie en gewoon fout, 'over het algemeen' is dan bv. wel een ingeburgerde contaminatie (in het algemeen, over het geheel).

Bedankt voor alle andere reacties iig.
'capiche' heeft een wiktionary-entry, 'capice' niet (maar die laatste wordt wel genoemd): http://en.wiktionary.org/wiki/capisce

Ik zou er niet tegen kunnen als iemand daar over gaat zeuren tijdens het flirten, maar als het voor jou belangrijk is dat iemand anders daar tegen kan of juist zelf ook graag spelling van anderen corrigeert, dan is het misschien handig er toch iets over te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 15:55
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
Eh?

'capice' kan, komt uit het Italiaans (capisce) en is ingeburgerd. 'capiche' kan niet.

'teveel' is een zelfstandig naamwoord en kan dus niet altijd. Voorbeeld: ik heb te veel tijd of ik heb een teveel aan tijd.

'overnieuw' is geen ingeburgerde contaminatie en gewoon fout, 'over het algemeen' is dan bv. wel een ingeburgerde contaminatie (in het algemeen, over het geheel).

Bedankt voor alle andere reacties iig.
Waarom zou 'capice' dan wel kunnen en 'capiche' niet als het blijkbaar toch niet uitmaakt dat je het verkeerd spelt? Ik kan 'capice' niet vinden in het woordenboek hoor .

En je gaat nu mierenneuken over verschillende vormen van 'teveel'/'te veel' omdat je nu lullig overkomt (althans, dat is wat ik sterk vermoed). Iedereen weet dat 'te veel' ook bestaat, maar jij insinueerde wel dat 'teveel' per definitie fout zou zijn.

'Overnieuw' staat tegenwoordig gewoon in het woorden boek dus... nee, sorry, je wint het nog niet erg hier.

Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 15:55
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij mis je een beetje de vraag. Vaak zijn dit ook figuren die andere mensen afzeiken op grond van simpelere fouten (-dt, dialect, ...,), dus ik dacht zelf dat ze het wel konden waarderen als ze eenmalig in iets gecorrigeerd werden. Beetje een band scheppen I guess.
Waar leg je zelf de grens tussen afzeiken en corrigeren?

Ik zou de d/t regelgeving overigens niet perse simpel willen noemen, zeker niet simpeler dan bijvoorbeeld het gevalletje overnieuw.

Het heeft geen zin om mensen die je niet kent te corrigeren, het komt per definitie irritant over.hoe speels de wijze ook. Impliciet zeg je eigenlijk tegen ze; wat dom dat je dat niet weet.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 16:03
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Ik zou 't wel leerzaam vinden als iemand mijn taalfouten zou verbeteren , maar liever niet door mensen die ik net heb leren kennen . 't Is sowieso al moeilijk om van iemand anders aan te nemen dat hij/zij 't beter weet, dus je moet diegene toch wel redelijk goed kennen om open te staan voor zijn/haar kritiek .
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2010, 16:56
Thinus
Avatar van Thinus
Thinus is offline
Citaat:
Het is fucking irritant, betweter. Niks is vervelender als iemand die opschept over z'n eigen talenten, en dat is feitelijk wat je doet. Bovendien, daten via het internet is onzin, gewoon vragen 'wanna go out', nee, move to next, het zijn toch enkel nicknames. In tegenstelling tot real life heeft het op het internet géén zin om ergens omheen te draaien.

Ze zijn ergens op uit, en dat is eerder jou intresse wekken dan hun middelbare school herinneringen oproepen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 18:11
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Men mag me best wijzen op de fouten die ik maak, maar zelf verbeter ik andere mensen niet, omdat ik me daar overheen kan zetten.
Iemand die de (Nederlandse) taal goed beheerst en woordgrapjes maakt, krijgt wel pluspunten.

Laatst gewijzigd op 24-05-2010 om 18:24.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 18:37
*oma*
Avatar van *oma*
*oma* is offline
Ga gewoon mensen in het echte leven ontmoeten. Dan hoor je niet of iemand teveel of te veel zegt.

Echt... ik ben nu al afgeknapt.
__________________
I love mittens made out of kittens
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 18:57
Verwijderd
Precies wat wijze oma hierboven zegt.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 18:59
Verwijderd
Of moet het ehh 'typte' zijn.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 19:51
Armoed
Avatar van Armoed
Armoed is offline
Wat een hypocrisie overigens in dit topic
__________________
If I had one wish I would ask for a big enough ass for the whole world to kiss
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 20:25
WAT
WAT is offline
dude, als jij belangrijk vind dat anderen een goed taalgebruik hebben, dan vind jij dat. Net zoals iemand er op kan afknappen dat iemand boert tijdens het eten of lang haar heeft.

Het is wat jij belangrijk vind, als de ander dat niet vind en het vervelend vind dan zijn jullie zowiezo niet compatible. Dus waarom zou je je er druk om maken?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 20:42
Verwijderd
wel apart dat als mensen een tegengeluid geven, dat er meteen met termen als hypocrisie gesmeten wordt...

Dat zal een lekkere relatie zijn. Nadat het wicht in kwestie taalmatig de oren gewassen krijgt, wordt ze beschuldigd van hypocrisie als ze het in haar botte hersens haalt om het oneens te zijn met onze illustere Armoed.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 20:48
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
wel apart dat als mensen een tegengeluid geven, dat er meteen met termen als hypocrisie gesmeten wordt...

Dat zal een lekkere relatie zijn. Nadat het wicht in kwestie taalmatig de oren gewassen krijgt, wordt ze beschuldigd van hypocrisie als ze het in haar botte hersens haalt om het oneens te zijn met onze illustere Armoed.
Citaat:
Micromensje schreef:
Verder vindt ik het niet bepaald romantisch en eerder irritant.

Ik ben zelf ook een spellingfreak [...]
Ik vind dat je hier best mag spreken van hypocrisie hoor
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 21:09
Verwijderd
Ow. Ja, maar dan had hij er micromensje direct op aan moeten spreken, ipv iedereen maar te beschuldigen. Beetje onduidelijk zo
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 22:20
Cherry Springs
Avatar van Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Maar alsnog, hier gaat het ook om iets informeels als een forum, daar zou ik me ook niet al te druk willen maken om hoe mensen spellen, een d/t foutje hier en daar glipt er wel eens tussendoor.
__________________
It's easy, like getting your attention, we go "Sex! Sex! Sex! Sex! Sex!"
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-05-2010, 22:40
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
1
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..

Laatst gewijzigd op 15-11-2011 om 22:06.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 23:26
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
Ik betrap mijzelf ook wel eens op een 'kost duur' en daar mag iedereen mij - met een knipoog - op corrigeren. Anders is het wanneer iemand op een geërgerde of betweterige manier (en online is iemands toon lastig te interpreteren waardoor diegene al gauw het nadeel van de twijfel krijgt) mijn fouten gaat verbeteren. Ik zou me nogal gekleineerd voelen en dat belemmerd een prettige voortgang van conversatie.

Wij zouden in elk geval niet bij elkaar passen. Wat iemands taalfouten verbeteren dan misschien wel tot een goede indicator voor het slagen van de date maakt.

Overigens had ik nog nooit van het woord capisce/capise gehoord
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Met citaat reageren
Oud 25-05-2010, 10:52
Verwijderd
Citaat:
Ow. Ja, maar dan had hij er micromensje direct op aan moeten spreken, ipv iedereen maar te beschuldigen. Beetje onduidelijk zo
Is er iets? *vaagheid*

OT: Als ik iemand zou tegenkomen die me direct begon te verbeteren zou ik heel hard wegrennen
Met citaat reageren
Oud 25-05-2010, 11:07
JustADreamer
JustADreamer is offline
Mijn vriendje heeft dyslexie, en dat terwijl ik ook best een taalpuristje ben. Ik vind het eigenlijk totaal niet vervelend, als hij een woord niet weet te schrijven help ik hem, júist omdat ik het wel weet. Als hij nou naast dyslect ook nog dom was geweest, dan was het een ander verhaal, want ik moet wel een beetje op één niveau zitten met iemand.

Waar ik me wel aan stoor zijn mensen die niet eens moeite doen om normaal Nederlands te typen, ook op msn, datingsites of wáár dan ook. Op msn geef ik meestal één keer aan dat ik het niet 'chill' vind als iemand zo typt, wordt er niets mee gedaan dan verwijder ik die persoon gewoon. En op datingsites zou ik mezelf al helemaal de moeite besparen om iemands spelling te corrigeren. Ik vind persoonlijk dat iemand daar zelf op zou moeten letten, en zichzelf zou moeten afvragen hoe hij/zij wil overkomen. Als die ander er geen moeite in wil stoppen, waarom zou ik dat dan wel doen?

Ook al let ik graag op mijn spelling, op msn typ ik per ongeluk ook wel eens een woordje verkeerd, en als het nog steeds leesbaar is ga ik dat echt niet verbeteren hoor... Het gaat meer om het totaalbeeld wat je krijgt, hoe iemand zinnen formuleert, wáár hij over praat en of hij de Nederlandse taal in principe wel beheerst. Als iemand in perfect geformuleerde zinnen gaat vertellen over zijn verzameling postzegels/miniatuur reuzen/knopen dan haak ik net zo hard af als bij iemand die totaal niet op zijn spelling let.
__________________
I'm just a dreamer, dreaming of better days...
Met citaat reageren
Oud 25-05-2010, 11:58
sicilion
Avatar van sicilion
sicilion is offline
Citaat:
Overigens had ik nog nooit van het woord capisce/capise gehoord
Dat soort woorden zijn alleen maar ingeburgerd, omdat een sexy man dat ooit in een reclame zei!
__________________
"Please! This is supposed to be a happy occasion. Let's not bicker and argue over who killed who."
Met citaat reageren
Oud 25-05-2010, 12:14
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Ik vind dat een foutje moet kunnen, maar dingen als 'hun hebben', wat hier in de omgeving redelijk ingeburgerd is, vind ik vreselijk. Dan heb ik het nog niet eens over 'ik ben groter als jou'-fouten. Over d-tjes en t-tjes zou ik in het begin niet zo snel vallen, je kan ook te ver gaan.

Ik geloof niet dat ik het fijn vind als mensen mij corrigeren, zeker in het begin. Ik zou me redelijk aangevallen voelen, vooral omdat ik het idee heb dat mijn Nederlands bovengemiddeld goed is, of dat nu klopt of niet. Het hangt van de situatie en de fout af of ik het kan waarderen.
Oh, en het is wel zo dat iemand die de taal goed beheerst pluspunten krijgt en iemand die de taal niet goed beheerst minpunten krijgt. Maar goed, taal is toch een deel van een groter geheel Dus om iemands intelligentie daar helemaal van af te laten hangen...

Overigens kan ik het wel waarderen wanneer mensen me op fouten wijzen in een andere taal (Engels, Duits etc.) aangezien ik nog niet uitgeleerd ben wat dat betreft.
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2010, 12:14
Verwijderd
Ik vind chatten heel informeel, het is eigenlijk net alsof je met iemand aan het praten bent. Dus schrijf je ook een beetje in 'spreektaal'.

Woorden als enigste, overnieuw of teveel vind ik dan dus echt niet de moeite waard om te gaan verbeteren.

Ook heeft het niet zoveel met intelligentie te maken, het is maar net goed je hebt opgelet bij Nederlands en hoe belangrijk je dat soort regeltjes vindt.

Wat ik zelf wel echt irritant/dom vind (ik kom dat op mijn werk tegen), zijn mensen die anderen verkeerd verbeteren, terwijl ze zelf ook nog eens veel taalfouten maken.

Ik heb vooral de neiging om dingen te verbeteren bij mensen die ik heel goed ken en die er wel tegen kunnen, of bij mensen die enorm vaak anderen verbeteren. Maar dat is irl, ik chat namelijk nooit meer.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2010, 14:01
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik schaam me altijd een beetje als mensen me op taalfouten betrappen, omdat ik altijd probeer om zo min mogelijk taalfouten te maken en het ook belangrijk vind om correct te schrijven, maar juist daardoor zou ik het niet erg vinden als mensen me verbeterden. Zeker niet in het Engels, ik leer graag Als het tikfouten zijn, zou ik het wel irritant vinden, het kan altijd een keer voorkomen in een msn-gesprek dat je neit in plaats van niet schrijft, dan snap ik zelf ook wel hoe het moet.

Ik heb verder geen verstand van datingsites, maar het lijkt me handig als Armoed gewoon blijft verbeteren, aangezien je op zo'n site toch het liefst elkaar zo snel mogelijk leert kennen, dus dan is het fijn als je alvast weet dat degene met wie je praat het hele Groene Boekje uit zijn hoofd kent.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 25-05-2010, 15:31
Kaa
Avatar van Kaa
Kaa is offline
Als je je wat meer zou concentreren op sociale ontwikkeling in plaats van taalkunde, zou je wellicht merken dat tijdens een echte date iemand heel intelligent kan overkomen en minder taalfouten maakt. Om er vervolgens later achter te komen dat tijdens een update op msn diegene ook gewoon taalfoutjes kan maken.
Of vraag je tijdens een gesproken date ook 'Zeg, bedoel je nu 'teveel' of 'te veel'?'.
Is iemand die jij in het dagelijks leven ontmoet en volgens jou intelligent is opeens 'afgeschreven' wanneer later op bijvoorbeeld een chatsite blijkt dat diegene ook taalfouten maakt?
Het lijkt me lastig om je gevoelens in bedwang te houden totdat je je vermoedelijke nieuwe liefde hebt zien schrijven...Tenzij je enkel meisjes oppikt op het internet.
Als je de neiging hebt continu te verbeteren zou ik een puppy in opleiding nemen. Ik denk namelijk niet dat mensen op datingsites je gaan waarderen op deze manier. Zelfs als je goede intenties hebt.
__________________
*Signature*
Met citaat reageren
Oud 25-05-2010, 16:06
Armoed
Avatar van Armoed
Armoed is offline
Citaat:
wel apart dat als mensen een tegengeluid geven, dat er meteen met termen als hypocrisie gesmeten wordt.
Wel tegen het verbeteren van taalfouten zijn (in het algemeen, niet alleen tijdens het flirten) maar dan wel proberen mij te verbeteren? Dat vind ik vrij hypocriet eigenlijk.

Citaat:
Ik betrap mijzelf ook wel eens op een 'kost duur' en daar mag iedereen mij - met een knipoog - op corrigeren.
Ik heb een Brabants accent en in de spreektaal rolt er ook weleens zoiets uit (kost duur/hoe zwaar weeg je/ik kon haar nog van vroeger/etc.), dan vind ik het ook fijn als iemand me verbetert. Als die persoon dat tenminste niet constant doet, ik zou geen vriendin willen hebben die constant mijn Brabants gaat verbeteren ofzo.

Ik ben veel bezig met taal (ik ben schrijver/columnist van beroep en verbeter ook taalfouten tegen betaling) en het is voor mij een makkelijke manier om een 'klik' te krijgen met een meisje dat ik pas ken. Dit was echter niet altijd succesvol (hehehe) dus daarom maakte ik deze discussietopic.
__________________
If I had one wish I would ask for a big enough ass for the whole world to kiss
Met citaat reageren
Oud 25-05-2010, 16:11
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:

Ook heeft het niet zoveel met intelligentie te maken, het is maar net goed je hebt opgelet bij Nederlands en hoe belangrijk je dat soort regeltjes vindt.
Dat is niet per definitie waar, denk ik. Volgens mij zegt het meer uit wat voor milieu je komt dan over hoe goed je hebt opgelet bij Nederlands. Ik heb nooit opgelet bij Nederlands maar doordat mijn omgeving over het algemeen goed Nederlands spreekt, zal ik niet dingen als 'het kost duur' of 'enigste' zeggen, gewoon omdat ik het om me heen altijd goed heb gehoord.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2010, 16:13
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
Wel tegen het verbeteren van taalfouten zijn (in het algemeen, niet alleen tijdens het flirten) maar dan wel proberen mij te verbeteren? Dat vind ik vrij hypocriet eigenlijk.



Ik heb een Brabants accent en in de spreektaal rolt er ook weleens zoiets uit (kost duur/hoe zwaar weeg je/ik kon haar nog van vroeger/etc.), dan vind ik het ook fijn als iemand me verbetert. Als die persoon dat tenminste niet constant doet, ik zou geen vriendin willen hebben die constant mijn Brabants gaat verbeteren ofzo.

Ik ben veel bezig met taal (ik ben schrijver/columnist van beroep en verbeter ook taalfouten tegen betaling) en het is voor mij een makkelijke manier om een 'klik' te krijgen met een meisje dat ik pas ken. Dit was echter niet altijd succesvol (hehehe) dus daarom maakte ik deze discussietopic.
Toch snap ik niet zo goed hoe je een 'klik' krijgt door iemand te verbeteren. Ik kan me voorstellen dat je iemand (onbewust) een beetje beoordeeld op zijn/haar taalgebruik maar de klik moet toch ergens anders vandaan komen, lijkt me. En je merkt vanzelf wel of iemand de taal goed beheerst of niet, toch? Dat verbeteren staat daar verder helemaal los van. Ik zou het in ieder geval niet direct als charme-offensief opvatten als iemand me verbetert.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2010, 16:16
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:

Ik ben veel bezig met taal (ik ben schrijver/columnist van beroep en verbeter ook taalfouten tegen betaling) en het is voor mij een makkelijke manier om een 'klik' te krijgen met een meisje dat ik pas ken. Dit was echter niet altijd succesvol (hehehe) dus daarom maakte ik deze discussietopic.
Maar dan moet je dus bedenken hoe belangrijk je het vindt dat je toekomstige vriendin op haar taalgebruik let. Want ik kan me dus voorstellen dat je dat belangrijk vindt, het is inderdaad een makkelijke manier om een 'klik' te hebben met iemand, dus dan is het geen probleem om taalfouten te verbeteren, maar als je daardoor iedereen afschrikt en je ermee zou kunnen leven als iemand af en toe 'teveel' in plaats van 'te veel' of 'middenin' in plaats van 'midden in' schrijft, dan moet je je misschien wat meer gaan inhouden

@Mevrouw Lul: Oké, dat verbeteren an sich veroorzaakt natuurlijk geen klik, maar als iemand dat waardeert, kun je er wel zo achter komen dat je allebei taal belangrijk vindt, misschien?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 25-05-2010, 16:20
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Ik vind dat een foutje moet kunnen, maar dingen als 'hun hebben', wat hier in de omgeving redelijk ingeburgerd is, vind ik vreselijk. Dan heb ik het nog niet eens over 'ik ben groter als jou'-fouten. Over d-tjes en t-tjes zou ik in het begin niet zo snel vallen, je kan ook te ver gaan.
Vanuit taalwetenschappelijk oogpunt is dit wel grappig. Juist de dingen waar jij over valt, zijn de dingen die slecht leerbaar zijn. d-tjes en t-tjes zijn prima leerbaar en iedereen krijgt daar les in want het gaat puur om grammatica/spelling. "hun hebben" en "groter als" zijn echte taalfouten en die zijn veel hardnekkiger omdat die er veel meer van nature wel of niet in zitten.

Citaat:
Ik schaam me altijd een beetje als mensen me op taalfouten betrappen, omdat ik altijd probeer om zo min mogelijk taalfouten te maken en het ook belangrijk vind om correct te schrijven, maar juist daardoor zou ik het niet erg vinden als mensen me verbeterden. Zeker niet in het Engels, ik leer graag Als het tikfouten zijn, zou ik het wel irritant vinden, het kan altijd een keer voorkomen in een msn-gesprek dat je neit in plaats van niet schrijft, dan snap ik zelf ook wel hoe het moet.

Ik heb verder geen verstand van datingsites, maar het lijkt me handig als Armoed gewoon blijft verbeteren, aangezien je op zo'n site toch het liefst elkaar zo snel mogelijk leert kennen, dus dan is het fijn als je alvast weet dat degene met wie je praat het hele Groene Boekje uit zijn hoofd kent.
Ik sluit me hierbij aan.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:06.