Oud 25-01-2009, 00:20
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Afgelopen november ben ik afgestudeerd aan de HBO-opleiding biologie en medisch laboratoriumonderzoek. Ik heb vwo gedaan als vooropleiding en een jaartje biomedische wetenschappen gedaan aan de universiteit maar dat vond ik toen te theoretisch. Op zich vond ik mijn HBO-opleiding erg leuk en het werk wat ik er mee doe nu vind ik ook prima. Ik heb het erg naar m'n zin en heb veel lol in m'n werk.

Maar toch knaagt en kriebelt er iets. Ik heb er altijd veel moeite mee gehad dat ik 'maar' HBO heb gedaan na het VWO en ook vind ik het een raar idee dat ik nu klaar ben met studeren. Ik wil op zich nog wel verder studeren maar ik weet niet wat. Ik heb overwogen om een master te doen maar het werk wat je daar dan mee kan gaan doen spreekt me dan weer niet zo aan. Ik ben wel graag praktisch bezig en ben niet iemand die hele dagen achter een bureau'tje moet zitten. Ik heb waarschijnlijk geen recht meer op studiefinanciering en ben uitgekeken op een studentenhuis en wil graag een eigen flatje/appartementje.

Hebben jullie tips over een eventuele vervolgopleiding of over wat ik nog kan doen? Hoe ik dan aan inkomsten kom en hoe ik werken en studeren eventueel kan combineren. Ik wilde graag een duale master doen of in deeltijd studeren maar dat kan bijna nooit met bèta-opleidingen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-01-2009, 22:47
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Ik vind heel eerlijk gezegt dat er in onze richting heel weinig door te studeren valt waar je ook nog echt wat extra's mee kan. Je moet of echt nog jaaaaaaren studeren en raakt de praktijk kwijt, of je krijgt functies waarbij ze werkervaring eisen. Ik wil zelf gewoon graag wat taakjes erbij krijgen als ik aan het werk ben. Lesgeven, stagiaires begleiden en betrokken worden bij projecten. Maarja dat is ook geen doorstuderen.
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 20:07
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je kunt wel verder studeren door bijvoorbeeld een master van biomedische wetenschappen oid te doen maar dan verlies je zoals jij idd zegt veel van het praktisch werk en dat wil ik (op dit moment nog) niet. Promoveren kan ook maar dan kom je ook meer en meer achter een bureau'tje terecht en dat is ook niet echt wat ik wil. Je kunt hoofdanalist worden maar daar hebben ze er ook niet superveel van nodig. Aanvullende taken zoals projecten, stagiares begeleiden, etc horen bij mij nu eigenlijk al standaard bij het werk.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 22:13
Verwijderd
Ik zou geen universiteit doen puur om universiteit te doen. Ik zou het alleen doen als er echt een studie is die je graag wilt doen, omdat je het leuk vindt of omdat je er iets mee wil qua werk of wat dan ook. Als er iets is dat je leuk vindt, maar het werk dat je er mee kan doen trekt je minder, dan geeft dat niet per sé: met universiteit vaak ook best uitvoerend werk op HBO-niveau doen.

Dingen als een studentenhuis zat zijn ed vind ik niet echt goede redenen om het niet te doen: een eigen appartementje kan ook best als je studeert. Heb ik ook altijd gehad? En wat betreft de financiën: misschien kan je inderdaad parttime werken en deeltijd studeren? Of eerst een paar jaar werken en sparen en dan nog gaan studeren? Dan wil je misschien ook weer wat meer uitdaging/theorie in je werk ed wat een universitaire studie je kan bieden? En klaar zijn met studeren is altijd raar; het is een overgang en het kost wat tijd om aan de nieuwe situatie te wennen...dat houd je ook als je verder studeert, is mijn ervaring.

Maar als jij het werk wat je nu doet leuk vindt, waarom zou je dan nog universiteit willen doen? Puur om te kunnen zeggen dat je dat gedaan hebt...?
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 13:51
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Ik kan me heel erg vinden in de beginpost
Maar ik heb eigenlijk het probleem dat ik studeren gewoon heel erg leuk vind, en liever nog niet full-time aan het werk wil.

Een nieuwe studie is meteen weer vier jaar, je krijgt geen studiefinanciering meer en mijn ouders hebben ook geen zin om aan mijn nieuwe studie mee te betalen (logisch!). Dit betekent dus dat je dezelfde onkosten hebt als bij je eerste studie (minimaal 800 euro in de maand), terwijl je geen tijd hebt om zoveel bij te verdienen, tenzij je deeltijd studeert. Bovendien ben je dan ook weer vier jaar verder voordat je klaar bent en moet je als minimaal 28 jarige als starter gaan beginnen (in mijn ogen toch wel vrij oud).

Verder weet ik ook helemaal niet wat ik dan wil gaan studeren en of ik dan wel iets aan die opleiding heb (of ik er iets mee ga doen).

Vandaar dat ik nu aan het reizen ben geslagen
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 28-01-2009, 09:59
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Wat vind je niet leuk genoeg aan het werk wat je nu doet?
Want als het puur is dat het 'werken' nog even niet ziet zitten, zou ik niet een andere studie gaan doen.

Er zijn best part-time masters, dus afhankelijk van je interesses kun je natuurlijk altijd rondkijken en informeren. Sommige masters worden niet part-time genoemd, maar kunnen na twee maanden full-time, part-time afgemaakt worden.

Binnenkort is de Masterbeurs, misschien dat je daar iets leuks tegen komt?
__________________
Met citaat reageren
Oud 28-01-2009, 20:27
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
In Leiden is er voor biomedische wetenschappen de mogelijkheid om een premaster te doen en daarna een tweejarige master. Ik ken het premaster programma niet, ik weet alleen dat het maar een half jaar duurt. Van de 120 ECTS is zeker 70 stagelopen, in 2 stages, maar die mogen niet teveel overlap hebben. Het kan ook niet in deeltijd.

Is het trouwens niet gewoon een kwestie van wennen? Ik overweeg ook om te gaan werken, omdat de master me niet zo bevalt en het voor mij geen meerwaarde heeft (ik zie het niet zitten om te promoveren). Maar ik vind het ook maar een gek idee. Zeker omdat ik "maar" een bachelor of science ben. Zonder veel praktijkervaring.

Als ik jou was zou ik mezelf ook afvragen wat je precies zou willen met zo'n master. Dat het niet studeren om het studeren wordt. Zeker als je nu ook al lol hebt in je werk.

Tsja en verder. "maar" HBO. Er zijn zat mensen die het je niet nadoen. Bovendien heb je het al geprobeerd en weet je dat de universiteit dus te theoretisch is. Ik ben me hier ook aan het verdiepen, biomedische wetenschappen kan dan wel leuk een praktische opleiding zijn in vergelijking met andere WO studies, vergeleken met de HBO variant is het natuurlijk super theoretisch. Het gaat er toch om dat je doet wat je leuk vindt, niet dat je de hoogst mogelijke titel hebt die er te halen is? Nouja, dat is verder aan jou, maar zo zie ik het.

@spekkie: hoe kom je aan 800 euro in de maand? Het opstarten kost even mega veel, maar in latere jaren werk je vaak in dezelfde boeken. En het collegegeld is 1565 euro per jaar, dat is ongeveer 130 euro per maand. Nogal een verschil. Zelfs het boven de 30 tarief is echt niet zo hoog. Voor groningen: http://www.rug.nl/studenten/inuitsch...chelorTarieven Deze tarieven gelden natuurlijk niet alleen in Groningen, maar gewoon overal, omdat ze wettelijk bepaald zijn.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.

Laatst gewijzigd op 28-01-2009 om 20:46.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2009, 20:49
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Is het trouwens niet gewoon een kwestie van wennen? Ik overweeg ook om te gaan werken, omdat de master me niet zo bevalt en het voor mij geen meerwaarde heeft (ik zie het niet zitten om te promoveren). Maar ik vind het ook maar een gek idee. Zeker omdat ik "maar" een bachelor of science ben. Zonder veel praktijkervaring.
Ik heb het geloof ik al eens eerder gezegd, maar ik zou toch eigenlijk echt een master doen. Hoeft niet per se in het onderzoek, kan ook management, communicatie of educatie zijn. Na een bachelor bmw kun je namelijk niet echt veel. Je staat haast niet eens gelijk aan een analist, want je praktische vaardigheden heb je opzich wel, maar veel te weinig beoefend. Je hebt een flinke portie kennis die je eigenlijk niet toe kunt passen. En je hoeft niet een aio-baan te nemen na een master. Je kunt ook direct bij een biomedisch/farmaceutisch bedrijf gaan werken en daar bv. onderzoek doen.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2009, 21:01
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Ik heb het geloof ik al eens eerder gezegd, maar ik zou toch eigenlijk echt een master doen. Hoeft niet per se in het onderzoek, kan ook management, communicatie of educatie zijn. Na een bachelor bmw kun je namelijk niet echt veel. Je staat haast niet eens gelijk aan een analist, want je praktische vaardigheden heb je opzich wel, maar veel te weinig beoefend. Je hebt een flinke portie kennis die je eigenlijk niet toe kunt passen. En je hoeft niet een aio-baan te nemen na een master. Je kunt ook direct bij een biomedisch/farmaceutisch bedrijf gaan werken en daar bv. onderzoek doen.
Daar zijn de meningen over verdeeld. Het is niet dat ik per abuis besluit goh, laat ik maar aan het werk gaan, daar verdiep ik me eerst in natuurlijk. En omdat er maar weinig cijfers bekend zijn kun je niet veel meer dan conclusies trekken op basis van gevoel of redeneren. Je stelling houdt geen stand.

Overigens ken ik iemand die met een bachelor BW aan werk is gekomen op het vakgebied.

Verder kent het curriculum van Leiden een stage van 16-18 weken = 22 tot 25 ECTS. Dus je hebt op zich een begin.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.

Laatst gewijzigd op 28-01-2009 om 21:26.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2009, 17:02
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
@spekkie: hoe kom je aan 800 euro in de maand?
Misschien was ik niet duidelijk genoeg, maar ik bedoelde alle kosten die je hebt Dus je huur, verzekering, schoolgeld, boodschappen etc. Met al deze onkosten (minimaal 800 euro in de maand) heb je te maken, en met een voltijd studie kun je echt geen 800 euro in de maand bijverdienen!
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 30-01-2009, 21:01
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als ik besluit om een master te gaan doen dan doe ik dat niet alleen omdat ik dan universiteit gedaan heb maar zeker ook omdat een master me best leuk lijkt. Het probleem is alleen dat de master me leuk lijkt maar het werk wat je daarna kan doen niet/minder Het werk wat ik nu doe vind ik leuk maar ik vraag me af of dit is wat ik de rest van m'n leven wil doen. Heel veel van mijn collega's werken er al 25 jaar en dat zie ik mezelf nog niet echt doen ofzo. Ik kan echt nog heel veel kanten op maar ik ben bang dat ik op een gegeven moment toch iets anders wil. Met een masteropleiding nemen ze je als analist (het werk wat ik nu doe) niet meer zo snel aan. Mijn huidige teamleider zegt dat hij die mensen bij voorbaat al niet uitnodigt voor een gesprek (en we zitten heel hard te springen om personeel) en ik heb dat bij meerdere instellingen gehoord. In eerste instantie dacht ik er ook zo over 'ik ga een master doen en zie dan wel wat ik wil, kan ook altijd nog met mijn HBO-diploma aan de slag' tot ik met een collega hierover aan de praat raakte en zij me dit vertelde.

Werken en studeren combineren kan wel maar wordt wel lastig. Ze zitten bij m'n werk absoluut niet te springen om parttimers, dan lever je gelijk heel veel qua werkzaamheden in. Mijn ouders willen ook niet meer mee betalen nu ik een studie afgerond heb. Bovendien ben ik nog geen master biomedische wetenschappen (want die zou ik dan willen gaan doen) tegen gekomen die je in deeltijd of duaal kan doen (en in de buurt is). Ik ben al twee keer op de masterbeurs geweest en daar schiet ik niet veel mee op. Behalve dat als ik een master ga doen, ik het liefst biomedische wetenschappen aan de VU ga doen want daar hoef ik geen premaster te doen. Het nadeel van een master is wel weer dat het vaak heel veel stagelopen is, en dat is eigenlijk hetzelfde werk wat ik nu doe, maar dan onbetaald (of onderbetaald).

Misschien is het een kwestie van wennen, daarom ben ik ook niet gelijk door gaan studeren terwijl ik niet weet wat ik er mee wil en eerst gaan werken om te kijken hoe dit bevalt. Op zich bevalt het prima maar het blijft gewoon kriebelen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 30-01-2009, 21:20
Verwijderd
Als je het werk wat je nu doet nu leuk vindt en een master er voor zou zorgen dat ze je voor die functie minder snel aan zullen nemen, waarom zou je dan nu een master doen? Als je over tien jaar ander werk wilt doen, dan kan je dan toch alsnog een master volgen? Ik denk dat dat ook veel meer zin heeft, omdat er dan toch zoveel veranderd is dat je aan een master van dan meer hebt dan aan een master van nu?

Bijkomend voordeel is dat je dan tien jaar hebt om te sparen.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2009, 22:09
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Dat overweeg ik ook wel ja, is mede ook de reden dat ik nu wel ben gaan werken, dat het altijd nog kan. En als ik het wil is dat omdat ik het werk wat ik nu doe niet meer leuk vind en dat is dan gelijk een extra motivatie om weer te gaan studeren.

Alleen dan niet over tien jaar want dan betaal ik duizenden euro's per jaar collegegeld en na je 30e heb je helemaal geen recht meer op stufi, ook niet op lenen en een OV
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 31-01-2009, 08:51
Verwijderd
Wellicht heb je tegen die tijd wel een werkgever die het voor je wil betalen. En/of kun je de studie volgen in de stad waar je woont en heb je dus niet eens een OV nodig.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2009, 10:45
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Misschien was ik niet duidelijk genoeg, maar ik bedoelde alle kosten die je hebt Dus je huur, verzekering, schoolgeld, boodschappen etc. Met al deze onkosten (minimaal 800 euro in de maand) heb je te maken, en met een voltijd studie kun je echt geen 800 euro in de maand bijverdienen!
Wel Ik verdien 800 euro per maand, terwijl ik voltijd studeer aan de RuG. Ik werk 16 uur per week, en heb vijf dagen per week college. Al met al is het een behoorlijke aanslag op je tijd, maar het kàn wel. Ik moet eigenlijk minder werken, omdat ik anders de bijverdienstengrens passeer.

Daarnaast zijn er ook deeltijdopleidingen... Je betaalt iets minder collegegeld, kan geld terugvorderen via de belastingdienst en daarnaast heb je genoeg tijd om er bij te werken!
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2009, 11:50
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Wel Ik verdien 800 euro per maand, terwijl ik voltijd studeer aan de RuG. Ik werk 16 uur per week, en heb vijf dagen per week college. Al met al is het een behoorlijke aanslag op je tijd, maar het kàn wel. Ik moet eigenlijk minder werken, omdat ik anders de bijverdienstengrens passeer.
Dan heb je wel een riant uurloon (meer dan 11 euro per uur... wat ik iig nog nooit verdiend heb), want voor het minimumloon (ongeveer 7,5 euro) moet je toch echt minimaal 24 uur per week werken om aan de 800 euro te komen! En 24 uur per week naast mijn studie was niet te doen, wel een keer, maar niet wekelijks.

Wat ik er mee wil zeggen is: het is moeilijk om rond te komen als je nog een tweede (full-time) studie gaat doen
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 31-01-2009, 11:53
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Dan heb je wel een riant uurloon (meer dan 11 euro per uur... wat ik iig nog nooit verdiend heb), want voor het minimumloon (ongeveer 7,5 euro) moet je toch echt minimaal 24 uur per week werken om aan de 800 euro te komen!
En 24 uur per week naast mijn studie was niet te doen, wel een keer, maar niet wekelijks.
Mkay, ik verdien inderdaad 12,40 euro bruto per uur en ontvang daarnaast in de weekenden onregelmatigheidstoeslagen... Ik ging ervan uit dat je misschien ergens parttime kunt werken, in het verlengde van je HBO-studie? Dan verdien je meer dan in de weinig betalende detailhandel/ horeca? Maar goed, ik weet niet of parttime werken überhaupt tot de mogelijkheden behoort in de setting waar je afgestudeerd bent?
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2009, 17:49
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Parttime werken kan wel maar bij m'n huidige baan zijn ze er niet heel happig op. Sowieso moet je eerst een jaar fulltime werken en daarna kan je een aanvraag doen en dat is dan voor drie jaar. Het is dan nog maar de vraag of het goedgekeurd wordt of niet. Parttimers zijn in dit geval heel lastig omdat je rouleert over meerdere werkplekken en als je parttime werkt doe je bepaalde taken minder, waardoor je de feeling verliest. Als je niet rouleert over alles is het weer lastiger om het rooster in te plannen. Vandaar dat ze het liefst fulltimers hebben en dat zijn er op dit moment al nog maar vier. Ik denk dat m'n teamleider gaat gillen als ik zeg dat ik parttime wil gaan werken
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-02-2009, 14:59
SerieuzeJongen
SerieuzeJongen is offline
Gewoon doorstuderen joh
Met citaat reageren
Oud 02-02-2009, 00:52
fractuur
fractuur is offline
Heeft Biologie geen leuke master? Maar wat ik snap niet zo goed wat je wilt. Aan de ene kant ben je bang dat je de praktijk gaat missen, aan de andere kant heb je geen zin om een half jaar stage te lopen? Ik snap wel dat beide argumenten uit een andere hoek komen, maar het botst wel. Wat voor soort baan zou je op het oog hebben als je klaar was met je master? En welke werkomgeving? Wat zou er beter zijn dan nu?

Allemaal zaken die je op een rijtje moet zetten, nog buiten de vraag of die ene perfecte master er is.

@spekkie: 800 per maand zou ik ook wel kunnen halen hoor, je moet er tijd voor willen vrijmaken. En een sector zoeken waarbij je onregelmatigheidstoeslag kunt krijgen.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2009, 19:20
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
@spekkie: 800 per maand zou ik ook wel kunnen halen hoor, je moet er tijd voor willen vrijmaken. En een sector zoeken waarbij je onregelmatigheidstoeslag kunt krijgen.
Het kán wel, maar het is heel lastig. In mijn branche (heb Diermanagement gedaan) mag je al blij zijn als je vrijwillig een baantje kunt vinden Ik heb als studentvoorlichter gewerkt en ik kreeg niet veel (7,50 euro per uur), maar het tikte wel aan omdat ik mijn reistijd ook vergoed kreeg, maar dat moet dan ook weer passen in je schoolrooster, die elke week anders was. Eigenlijk kon ik alleen vanaf 18.00u een baantje zoeken vanwege veel lesuren en onregelmatige lestijden. Dus dan is het nog moeilijker om aan de 800 euro te komen.

Ik wil gewoon aangeven dat een tweede full-time studie vrij lastig te financiëren is, en dat dit ook een factor is die je moet meewegen of je nog een tweede studie wilt doen.
(Een aansluitende master is anders, omdat die vaak maar 2 jaar duurt en je soms zelfs nog één jaar extra stufi ontvangt, zeker met beta masters die vijf jaar duren tov een vierjarige hbo studie).
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren HBO > WO [Natuurkunde]
MartijnOmmel
8 03-03-2016 23:40
Studeren verder studeren (kunstacademie) - andere richting?
poetic_tragedy
0 10-06-2006 18:40
Studeren Spaans studeren in het buitenland
Sangria
3 02-05-2006 19:28
Algemene schoolzaken studiefinanciering bij vervolgstudie
Verwijderd
12 24-04-2005 16:41
Algemene schoolzaken Geen toga voor hbo-doorstromers
Charlottetje
86 22-03-2004 18:54
Algemene schoolzaken wanneer ben je student?
matrix21
104 11-04-2003 09:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:13.