Oud 06-12-2004, 18:57
Abstract
Avatar van Abstract
Abstract is offline
Dit schreef ik in mijn LiveJournal een tijdje terug en het is alleen maar erger geworden, ik hoorde net dat een vriend van mij klappen heeft gekregen omdat hij zei dat hij géén hekel had aan Marokkanen. En nou hoef ik geen 'Aw hoe kut is dat ' reacties want daar heeft niemand een flikker aan. We weten allemaal dat het kut is, we praten lang en uitgebreid over hoe kut het is, op hoeveel verschillende manieren het kut is.

Voelen jullie dan niet die ongelooflijke behoefte om dingen beter te maken? Of klagen jullie alleen?

En als het niet hier hoort, schop het dan maar ergers anders naartoe. Als het maar gelezen wordt, ik word zo ziek van alle mensen die het allemaal maar voorbij laten gaan 'want zo is de wereld nu eenmaal'.

_De wereld is achterlijk en niemand doet er wat aan. Of ze proberen het wel maar allemaal op z'n kleine schaal dat het dweilen is met de kraan open. Ook al zijn m'n vrienden en ik intelligenter dan een groot deel van de wereldbevolking (jaha laat me nou lekker even, grafidioten allemaal, we hebben tests gedaan en ondertussen mag ik ook wel claimen dat het waar is want ik kom regelmatig buiten en het is werkelijk teleurstellend), ik mag toch aannemen dat de rest van de wereld ook wel gewoon een hekel heeft aan oorlog, dood en pijn. Met als uitzondering misschien de mensen die als baby te vaak op de grond zijn gevallen of al vanaf dag 1 te horen krijgen dat ze moeten strijden voor hun volk, hun eer. Maar dan nog, strijden hoeft geen geweld te betekenen. Schrijf een mooi betoog en als niemand luistert moet je blijkbaar een beter betoog schrijven.
Niemand wil doodgeschoten worden DUS DAN DOE JE HET TOCH OOK EEN ANDER NIET AAN, is dat nou zo moeilijk, een beetje inlevingsvermogen. Je maakt gewoon geen mensen dood, waar haal je het idee vandaan dat jouw leven belangrijker, meer waard is dan dat van een ander? Tuurlijk zullen we dat allemaal een beetje hebben, ikke ikke ikke, overleven! Maar dat zijn instincten en daar kunnen we boven staan, dat is onze kracht. Ahh het is onsamenhangend en ik krijg er niet uit wat ik bedoel. Religies, heilige oorlogen, denk nou in vredesnaam (!!) even 10 seconden voor jezelf na en wat u niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet. Cliché's zijn niet voor niets cliché geworden, een betere wereld begint bij jezelf ja en ook ik krijg daar een beetje kotsneigingen van maar het is dus wel gewoon waar.
Ik voel me... zo ontzettend compelled om er iets aan te doen. Maar dan ook echt. Het is verleidelijk om het te negeren, om het uiteindelijk te accepteren, om ervoor te vluchten, maar daar wordt het heus niet beter van. En dan zegt men 'je kunt de last van de wereld niet op je schouders nemen' maar er is niemand anders die het doet. Het is zo'n zeurend gevoel dat de hele dag bij me blijft en op de stille momenten zo sterk overheerst, me dwingt tot actie, IETS.
Tuurlijk wordt het geprobeerd, op hun eigen manier zijn er genoeg mensen bezig met de wereld verbeteren maar er wordt niets bereikt, niets significant. En iedereen weet het, iedereen weet dat we de aarde aan het verneuken zijn en daarmee niet alleen onze eigen leefomgeving, nee die van al het leven op de planeet. Maar iemand anders zal er wel voor zorgen, laten wij maar gewoon het nieuws volgen en onze hoofden schudden klagen klagen klagen maar vooral gewoon verder gaan en wachten, wachten.

AHH zo frustrerend, iedereen is zich ervan bewust en als we ons er nou allemaal voor zouden inzetten zouden we zoveel kunnen bereiken, we zijn tot zulke geweldige dingen in staat. Maar waar moet je beginnen, in je eentje, hoe verbeter je de wereld? Niet door je afval te scheiden en te recyclen, niet door met de fiets ipv de auto te gaan, het sust je geweten maar er verandert niets. Tuurlijk is het goed om te doen maar nooit genoeg. Ik heb ook geen oplossingen, maar zoals het nu gaat werkt het gewoon niet en dat erkennen is al heel wat.
Accepteren dat de wereld zo is, is zo'n dooddoener. Idealisme, naieviteit, hoe je het ook wilt noemen, het is nodig. Als we allemaal accepterende klootzakken worden (dan kan je nog zo cynisch en zwartgallig zijn als je wilt, als je er niets aan doet, probeert te doen, ga dan ook niet lopen zeuren) verandert er nooit iets en verandering is op dit moment iets waar de wereld wel behoefte aan heeft, me dunkt.

Geweld, ik snap het niet, en het is zo zwak. Iedereen kan een knuppel oppakken en een schedel inslaan, maar het vereist zelfcontrole en denkvermogen om daarboven te staan, om een discussie aan te gaan en concessies te maken, want mensen zullen het nooit volledig eens worden met elkaar, tuurlijk niet. Met geweld bewijs je alleen maar dat je met je bek vol tanden staat en dus maar gaat meppen. En hoe denken mensen geweld op te lossen met meer geweld?
Grrdamn ik wil dat m'n handen kunnen vertellen wat ik zo duidelijk weet, en voel, maar er zit ergens een blokkade tussen en dat is misschien nog wel het meest frustrerende.

Ik wil dat het anders wordt, ik wil het anders maken, en ik kan me niet voorstellen dat het merendeel van de wereldbevolking pleit vóór oorlog (ja, oorlog tegen de slechterikken, maar niet voor hun eigen deur, zo hopeloos hypocriet), vóór de pleurisvervuiling. Maar ze pleiten ook niet tegen, niet hard genoeg, niet vaak genoeg, met te weinig. We weten het allemaal, waarom gaat het dan nog steeds de verkeerde kant op?
Hoe maak je deze wereld een betere plek zo in je eentje, ik voel me zo machteloos en hopeloos, hoe zorg je ervoor dat deze vraag en dit gevoel je niet veranderen in iemand die zo volkomen zinloos door het leven gaat, die wel mekkert maar niets doet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-12-2004, 19:22
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Wat doe jij eraan?
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 19:26
Verwijderd
Citaat:
Abstract schreef op 06-12-2004 @ 19:57 :

1: Voelen jullie dan niet die ongelooflijke behoefte om dingen beter te maken? Of klagen jullie alleen?

2: We weten het allemaal, waarom gaat het dan nog steeds de verkeerde kant op?

3: Hoe maak je deze wereld een betere plek zo in je eentje, ik voel me zo machteloos en hopeloos, hoe zorg je ervoor dat deze vraag en dit gevoel je niet veranderen in iemand die zo volkomen zinloos door het leven gaat, die wel mekkert maar niets doet?
1: jawel. en ik klaag niet. maar ik weet ook niet wat ik er aan kan doen. dat is de nietigheid van het individu. maar je kan je natuurlijk aansluiten bij een organisatie die strijdt voor mensenrechten of iets dergelijks.

2: omdat wij het goed hebben; wij willen wel (af en toe) geïnformeerd worden over de ellende op de wereld, maar verder, wij hebben het toch goed? dat is toch het belangrijkste ()

3: accepteer de wereld nou eens eerst. een wereld zonder geweld is toch onmogelijk. mekkeren doen al zoveel mensen; doe er wat aan, maar hou er rekening mee dat je niet alle ellende van de wereld kan laten verdwijnen.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 19:27
Abstract
Avatar van Abstract
Abstract is offline
Naast m'n frustraties uiten tegen ieder die het wil horen verdomd weinig, want in je eentje begin je niet zoveel, of, ik weet niet waar ik moet beginnen. Daarom wil ik zo graag doordringen tot mensen, dat vuur aanwakkeren wat ik ook voel, want dan kunnen we er wat mee.
Wat me tegenstaat zijn al die mensen die wel kunnen klagen over dat het zo slecht gaat met de wereld, en vervolgens gewoon verder gaan met hun leven alsof er niets aan de hand is. Ik kan dat niet.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 19:32
*ABC*
Avatar van *ABC*
*ABC* is offline
Wat kan je eraan doen, en waar zouden we dan moeten beginnen?
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 19:37
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Abstract schreef op 06-12-2004 @ 20:27 :
Naast m'n frustraties uiten tegen ieder die het wil horen verdomd weinig, want in je eentje begin je niet zoveel, of, ik weet niet waar ik moet beginnen. Daarom wil ik zo graag doordringen tot mensen, dat vuur aanwakkeren wat ik ook voel, want dan kunnen we er wat mee.
Wat me tegenstaat zijn al die mensen die wel kunnen klagen over dat het zo slecht gaat met de wereld, en vervolgens gewoon verder gaan met hun leven alsof er niets aan de hand is. Ik kan dat niet.
Ik kan ook niets in m'n eentje.

Niemand kan iets in z'n eentje.

Je kan het zovaak zeggen als je wil.. en iedereen zal instemmend knikken en het meestal nog wel menen ook. Maar de realiteit is dat er bijzonder weinig gedaan kan worden.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 19:51
Verwijderd
Dat vind ik nou net het stomme, want iedereen denkt hetzelfde; wat bereik ik nou in mijn eentje? Ik denk net zo hoor, daar niet van. Maar toch, als iedereen dan wel wat zou doen, misschien helpt het.

Verder; behandel mensen zoals jij zelf behandeld wilt worden..
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 21:11
Bird-one
Avatar van Bird-one
Bird-one is offline
Citaat:
Abstract schreef op 06-12-2004 @ 20:27 :
Naast m'n frustraties uiten tegen ieder die het wil horen verdomd weinig, want in je eentje begin je niet zoveel, of, ik weet niet waar ik moet beginnen. Daarom wil ik zo graag doordringen tot mensen, dat vuur aanwakkeren wat ik ook voel, want dan kunnen we er wat mee.
Wat me tegenstaat zijn al die mensen die wel kunnen klagen over dat het zo slecht gaat met de wereld, en vervolgens gewoon verder gaan met hun leven alsof er niets aan de hand is. Ik kan dat niet.

volgens mij lukt het je anders aardig goed. je doet toch nog steeds wat je altijd heb gedaan?

ik zou de auto niet pakken, ik zou mijn eten zelf willen verbouwen, en ik zou willen dat iedereen dat zou doen. maar ik maak eerst mijn havo af. ja, omdat ik toch niet zonder geld iets kan beginnen in een wereld waar geld noodzakelijk is. en omdat ik eerst veel meer kennis wil opdoen, zodat ik later weet wat ik doe.
en als jij niks doet omdat je denkt dat je alleen niks kan bereiken heb je het mis. er zijn mensen die zo denken en die zo veel mogelijk mensen zoeken die zo denken en die iets willen doen. doe met ze mee. hoe groter die groep word hoe meer mensen ervan overtuigd worden. er zijn idd zat mensen die weten dat het fout gaat met de wereld, maar er is ook een deel van die mensen die het niet gewoon accepteren en lekker meedoen, die er wel wat aan doen.

je bent echt niet de enige.
je zegt zelf ook al dat je vrienden zo denken, je moet gewoon zo veel mogelijk mensen ervan overtuigen er iets aan te doen. wat je er aan wil doen? tja, dat is best moeilijk he. maar zoals ze idd zeggen.. een betere wereld begint bij je zelf. en dat geloof ik.
__________________
who rubs our noses in the night?
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 22:56
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
"Liberté, paternité, fraternité"

Vrijheid, gelijkheid, broederschap"
Drie termen die lijnrecht tegenover elkaar staan, maar die toch al jaren de drie-eenheid vormen van de zogenaamde maatschappij.

Je hebt de vrijheid te zeggen wat je wilt, maar je stem gaat verloren in de zee van andere stemmen. Tenzij je mening controversieel is, kwetsend, waarop de term gelijkheid jou direct buitenspel zet. Daardoor blijft er slechts een gematigde houding over. En bovendien; als individu ben je niets. Als groep sta je sterk. Kijk maar naar de politiek, hoe goed 225 man dit land weet te besturen.
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 01:20
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Sorry, meid, maar zo ís de wereld nu eenmaal. Wat kunnen w;ij daaraan doen? Wij zitten niet op de plekken van onze wereldleiders, die werkelijk invloed kunnen uitoefenen. En dan nog is hun macht maar heel beperkt, want zij hebben altijd te maken met collega-leiders die dwarsliggen. En tegen asociaal gedrag binnen een samenleving doe je toch niks. Met een discussie rondom normen en waarden, zoals wat JPB doet, los je toch niets op. De wereld is hard en rotzakken zullen er altijd zijn. Wen er maar aan.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 09:10
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Wat je wel zou kunnen doen, is bijvoorbeeld het beginnen van een geheime terroristische groepering. Als je dan in het geheim aanslagen voert op moskeeen, imam's en moslims die controversiele uitspraken doen op TV, dan verzint de overheid vast ook wel een wetje in jou voordeel.
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 10:09
Verwijderd
Ik vraag me dat ook wel eens af, wat doen we er nu eigenlijk aan? Maar ik weet het niet. Steeds vaker besluipt me de gedachte dat wat ik ook zeg niets uit maakt. Alles wordt besloten in hogere kringen. Met onleefbare situaties heb ik weinig te maken, in mijn omgeving zijn weinig probleemjongeren en ik prijs me daar gelukkig mee. Ik probeer zoveel mogelijk positiviteit de wereld in te blazen, probeer mensen te helpen die het niet zien zitten of wat dan ook. Wat zou je nog meer kunnen doen
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 15:13
Verwijderd
Je kunt de wereld niet veranderen. De wereld willen veranderen (anders gezegd: jezelf het lot van de hele wereld aantrekken) is een onmogelijke en zeer onnuttige aangelegenheid. Als je echt de drang hebt om iets te betekenen, dan moet je dat in je eigen omgeving willen doen, want verder reikt je invloed gewoon niet. Geef geld aan een goed doel, help af en toe eens een oud omaatje oversteken.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 06:42
ExVaal
Avatar van ExVaal
ExVaal is offline
Ik vind je helemaal niet zo intelligent als je je voordoet.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 10:06
Dizzee Rascal
Avatar van Dizzee Rascal
Dizzee Rascal is offline
Citaat:
Vaal schreef op 08-12-2004 @ 07:42 :
Ik vind je helemaal niet zo intelligent als je je voordoet.
Dat geldt ook voor jou, knaapje
__________________
The teenage guide to popularity
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 10:38
ExVaal
Avatar van ExVaal
ExVaal is offline
Citaat:
Dizzee Rascal schreef op 08-12-2004 @ 11:06 :
Dat geldt ook voor jou, knaapje
Mijn nickname is tenminste niet afgeleid van een neger, knaapje.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 10:56
Sartre
Sartre is offline
ik dacht dat we de hippie tijd allemaal wel een beetje ontgroeid waren...
__________________
Единый, могучий Советски
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 12:52
gekkie:D
Avatar van gekkie:D
gekkie:D is offline
Ik herken het gevoel wel dat je de wereld wilt veranderen.
Maar de wereld veranderen lukt niet zo in 1,2,3.... helaas!
Maar je kan natuurlijk wel wat doen op kleine schaal!!!

*Sluit je aan bij doelen die opkomen voor de rechten van een mens>>> zoals: amnesty international
*Praat er veel over: hoe meer mensen realiseren dat de wereld beter moet worden, hoe beter de wereld uit eindelijk wordt! Want die mensen geven dat ook weer door! (kijk naar de film: pass it forwards )

nou suc6 alvast! (en geeft nooit op!)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-12-2004, 15:17
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Grijp de macht in een revolutie zou ik zeggen...

Maar serieus. Het is onmogelijk om de wereld/maatschappij te veranderen. Die verandert zichzelf wel op den duur.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 15:25
Verwijderd
Kijk, ik deel je mening voor een groot gedeelte hoor. Maar het punt is gewoon dat er weinig aan te doen valt. Niemand wil of kan iets alleen doen. En men is te schijterig om een actiegroep of iets dergelijks op te richten. Hoewel ik betwijfel of een actiegroep wel zin heeft. Leer er mee leven, het is nou eenmaal zo. Je kunt er beter aan wennen dan het te gaan verafschuwen.

Voelen jullie dan niet die ongelooflijke behoefte om dingen beter te maken? Of klagen jullie alleen?
Natuurlijk wil ik graag dingen beter maken. Ik wil wel wereldvrede, gelijke rechten, iedereen even rijk, geen ziektes, geen racisme, geen rare extremisten. Ik denk dat iedereen dat wel wil, het is alleen niet haalbaar. Omdat hoe dan ook er altijd één iemand zal blijven die die dingen niet deelt en een eigen wereldbeeld gaat creeëren waar een aantal andere sukkels intrappen en tada, terug bij af.

We weten het allemaal, waarom gaat het dan nog steeds de verkeerde kant op?
Omdat iedereen het wel weet, maar niets doet.

Hoe maak je deze wereld een betere plek zo in je eentje, ik voel me zo machteloos en hopeloos, hoe zorg je ervoor dat deze vraag en dit gevoel je niet veranderen in iemand die zo volkomen zinloos door het leven gaat, die wel mekkert maar niets doet?
Alleen? Onmogelijk. Wil je toch iets doen? Word lid van Amnesty, Unicef, Greenpeace, WNF, Natuurmonumenten en weet ik veel wat nog meer.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 17:14
Abstract
Avatar van Abstract
Abstract is offline
Die vraag in de titel was misschien een beetje jammer, ik hoef er ook niet zo nodig reacties op, ik hoef helemaal geen reacties eigenlijk. Ik wil gewoon zo graag dat mensen zich eens wat minder makkelijk neerleggen bij dingen, wat meer voor zichzelf gaan denken.
Wat de meesten van jullie zeggen 'Ja leuk, maar het lukt toch niet' klopt inderdaad en dat komt door mensen die precies hetzelfde denken, en ik ben nog steeds naief genoeg om te geloven dat als je genoeg mensen bereikt met een zinnige boodschap dat er dan wel wat moet veranderen. Ik wil het in ieder geval proberen. Ik snap niet hoe we collectief zoveel dingen negeren en zo weinig mensen daar problemen mee lijken te hebben.
En bij een organisatie gaan, hoe kun je dat genoeg vinden? Zo kleinschalig en uiteindelijk volkomen nutteloos, dus een beetje je best doen zodat je geweten gesust is, nou ja, dat is bij mij dus niet genoeg.
Je hoeft het ook niet eens te zijn met wat ik schrijf natuurlijk, waar het me vooral om gaat, is dat vuur delen met zoveel mogelijk mensen, ik wil jullie aansteken, want in m'n eentje kan ik inderdaad heel weinig beginnen.
Tuurlijk is het een loze onderneming, maar dat wil ik niet geloven en dat doe ik stiekem ook nog niet helemaal. Mensen die zeggen 'Accepteer het nu maar gewoon', daar word ik niet goed van, zo verander je natuurlijk nooit iets en draag je eigenlijk alleen maar bij aan het probleem.

Ach, mensen zijn ook hopeloos, en toch zijn we in staat tot zulke mooie, geweldige dingen. Waarom doen we dat niet wat meer...
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 19:00
gekkie:D
Avatar van gekkie:D
gekkie:D is offline
Ik ben het wel met je eens. Alleen één ding: bij een organisatie gaan is egt niet volkomen nutteloos! Er worden egt wel mensen geholpen door organisaties als unicef en amnesty international etc!
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 19:04
yavanna
Avatar van yavanna
yavanna is offline
weet je wat ik nou zo grappig vind? je zit eerst een uur te klagen over wat we toch allemaal toelaten en accepteren en dat veel mensen denken 'in m'n eentje kan ik toch nix' en dat dat nergens op slaat etc. etc. en vervolgens zet je in je volgende post dat je zelf niets kan doen in je eentje. Dat is wel een beetje tegenstrijdig he....

We leven met heel veel mensen op de wereld, echt heel veel, waardoor mensen zo'n beetje de moed kwijt beginnen te raken om er wat van te zeggen. Ze zijn bang de wereld tegen zich te krijgen en helemaal alleen te staan. Dat vind ik wel een beetje begrijpelijk maar we moeten niet zo moedeloos zijn!
Samen staan we sterk zou ik zeggen...
Daarom zijn organisaties voor de mensenrechten enz. ook heel goed!

Wat je zegt slaat dus wel ergens op en ik begrijp het wel dat je je er zo aan ergert, maar je moet ook weer niet teveel overdrijven. Overdrijven mag, maar niet te veel.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 19:26
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Citaat:
gekkie schreef op 09-12-2004 @ 20:00 :
Ik ben het wel met je eens. Alleen één ding: bij een organisatie gaan is egt niet volkomen nutteloos! Er worden egt wel mensen geholpen door organisaties als unicef en amnesty international etc!
Ja!!!! Echt wel!
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 21:56
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
RanC schreef op 09-12-2004 @ 20:26 :
Ja!!!! Echt wel!
Thank God! Iemand anders die het zegt! Hoef ik het niet meer te doen! *Kust de grond waar RanC gelopen heeft*

En @Abstarct: zelfs met heel veel mensen verenigd kunnen we nog niks doen. Kijk maar eens voor de gein naar de VN.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-12-2004, 12:13
Verwijderd
Evolutie zou helpen. Het recht van de sterkste zou in de huidige wereld het recht van de slimste zijn. Helaas kan iedere mongool en z'n imbeciele neefje zich voortplanten zodat de evolutie eigenlijk stilstaat. (Enige kennis van de evolutietheorie is wel vereist wil je dit tot zijn volste implicaties snappen)
De enige (inhumane en facistische) oplossing die ik zie is dat men gewoon gaat selecteren op intelligentie en de dommere mensen castreert of doodmaakt. Maar dit is moreel zo verwerpelijk dat er toch nooit iets zal gebeuren. Zodoende zal de mens zichzelf uiteindelijk vrijwel uitroeien, en daarna weer opnieuw beginnen met een klein groepje overlevenden. Dat denk ik tenminste. Het is gewoon een herhalende cyclus. Hoelang deze planeet dat echter volhoudt weet ik niet.

En misschien zou het zelfs niet eens beter gaan met sterk intelligentere mensen.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 14:59
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Citaat:
********** schreef op 17-12-2004 @ 13:13 :
selecteren op intelligentie en de dommere mensen castreert of doodmaakt.
Waar slaat dat nou weer op.

Intelligentere mensen zijn niet per definitie mensen die 't goed gemunt hebben met de rest van de wereld; en dommere mensen hoeven niet per definitie de wereld aan gort te helpen.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 16:27
Verwijderd
Citaat:
Marcade schreef op 17-12-2004 @ 15:59 :
Waar slaat dat nou weer op.

Intelligentere mensen zijn niet per definitie mensen die 't goed gemunt hebben met de rest van de wereld; en dommere mensen hoeven niet per definitie de wereld aan gort te helpen.
Lees ook mijn laatste zin in de post?

Maar ik denk het eerlijk gezegd wel, omdat intelligentere mensen beter de implicaties van hun acties kunnen inzien. En sowieso over het algemeen meer algemene kennis hebben.

En ik ben me volledig bewust van het feit dat dit generaliserend is. Ik zeg ook niet dat ik het zou doen als ik de keuze had. Het is wel typerend dat je het eerste deel van de zin die je van me quote weglaat.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 16:33
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Citaat:
********** schreef op 17-12-2004 @ 17:27 :
Lees ook mijn laatste zin in de post?

Maar ik denk het eerlijk gezegd wel, omdat intelligentere mensen beter de implicaties van hun acties kunnen inzien. En sowieso over het algemeen meer algemene kennis hebben.

En ik ben me volledig bewust van het feit dat dit generaliserend is. Ik zeg ook niet dat ik het zou doen als ik de keuze had. Het is wel typerend dat je het eerste deel van de zin die je van me quote weglaat.
Het ging me puur om dat stukje; niet om de dingen eromheen.

Een slim iemand heeft geen implicaties van zijn acties.

Generaliseer dan niet.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 17:00
Verwijderd
Citaat:
Marcade schreef op 17-12-2004 @ 17:33 :
Het ging me puur om dat stukje; niet om de dingen eromheen.

Een slim iemand heeft geen implicaties van zijn acties.

Generaliseer dan niet.
Die middelste zin moet je me toch even uitleggen.

Bovendien is een post 1 geheel en als je er willekeurig dingen uit buiten beschouwing laat dan is het wel heel makkelijk om kritiek te leveren.

En tja, wie weet zit ik er wel naast. Ik beweer toch niet de waarheid in pacht te hebben. Ik heb alleen zelf het idee dat intelligentie nauw samengaat met het bewustzijn van de gevolgen van je acties. En met de mogelijkheid tot vooruit kijken. Diep in ons instinct ligt de wil om te overleven. Hoe meer je vooruit kijkt, hoe beter je kan zien dat we op deze manier op termijn allemaal naar de klote gaan.
Maar natuurlijk zijn er slimme mensen met een instelling van "Na mij de zondvloed".
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 20:25
Verwijderd
Citaat:
gekkie schreef op 09-12-2004 @ 20:00 :
Ik ben het wel met je eens. Alleen één ding: bij een organisatie gaan is egt niet volkomen nutteloos! Er worden egt wel mensen geholpen door organisaties als unicef en amnesty international etc!
Wil niet vervelnd zijn maar 3/4 van je geld komt terecht in zakken van de organisatie en niet in de vorm van steun aan een land ,kinderen e.d.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 22:18
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Citaat:
********** schreef op 17-12-2004 @ 18:00 :
Die middelste zin moet je me toch even uitleggen.

Bovendien is een post 1 geheel en als je er willekeurig dingen uit buiten beschouwing laat dan is het wel heel makkelijk om kritiek te leveren.

En tja, wie weet zit ik er wel naast. Ik beweer toch niet de waarheid in pacht te hebben. Ik heb alleen zelf het idee dat intelligentie nauw samengaat met het bewustzijn van de gevolgen van je acties. En met de mogelijkheid tot vooruit kijken. Diep in ons instinct ligt de wil om te overleven. Hoe meer je vooruit kijkt, hoe beter je kan zien dat we op deze manier op termijn allemaal naar de klote gaan.
Maar natuurlijk zijn er slimme mensen met een instelling van "Na mij de zondvloed".
Ja maar zoals 1*5*3*2*8*9*1233*93784*23*45*1323*344*0 ook een geheel is; als er een *0 in zit dan houd het alsnog vrij snel op.

Oftewel als je een heel verhaal houd over dat domme mensen de oorzaak zijn en dat we ze misschien maar moeten castreren of doodmaken .. dan hoef ik alleen maar dat te bespreken en te zeggen dat ik dat oppervlakkig en generaliserend vind. Daarmee introduceer ik een *0 waardoor de rest van je verhaal ook niet meer staat.

Ik probeerde te zeggen dat ja, intelligente mensen zijn bewuster van hun acties, maar dat staat los van 't verband of intelligente mensen goedszins of kwaadzins zijn.

Ik denk dat over 't algemeen, seriemoordenaars bijvoorbeeld, behoorlijk intelligente mensen zijn .. maar dat er gewoon een steek los bij ze zit .. (.. wat ze niet *dom* maakt)

De moordenaar op van gogh en de moordenaar op fortuyn zijn/waren beide ook niet dom voor zover ik het begrepen heb.

Er valt geen criteria vast te leggen van .. "Ok, die mensen gaan in de toekomst voor problemen zorgen" .. misschien globaal .. maar dan zal 't zeker niet op intelligentie gebied zitten lijkt me.

Mensen die generaliseren; zijn die trouwens ook niet een beetje dom?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 22:25
Ischenbaert
Avatar van Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Citaat:
Zut Alors! schreef op 06-12-2004 @ 23:56 :
"Liberté, paternité , fraternité"

Vrijheid, gelijkheid, broederschap"
Ik dacht het niet. Egalité.
dus

Laatst gewijzigd op 17-12-2004 om 22:27.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 23:12
Verwijderd
Citaat:
Marcade schreef op 17-12-2004 @ 23:18 :
Ja maar zoals 1*5*3*2*8*9*1233*93784*23*45*1323*344*0 ook een geheel is; als er een *0 in zit dan houd het alsnog vrij snel op.

Oftewel als je een heel verhaal houd over dat domme mensen de oorzaak zijn en dat we ze misschien maar moeten castreren of doodmaken .. dan hoef ik alleen maar dat te bespreken en te zeggen dat ik dat oppervlakkig en generaliserend vind. Daarmee introduceer ik een *0 waardoor de rest van je verhaal ook niet meer staat.

Ik probeerde te zeggen dat ja, intelligente mensen zijn bewuster van hun acties, maar dat staat los van 't verband of intelligente mensen goedszins of kwaadzins zijn.

Ik denk dat over 't algemeen, seriemoordenaars bijvoorbeeld, behoorlijk intelligente mensen zijn .. maar dat er gewoon een steek los bij ze zit .. (.. wat ze niet *dom* maakt)

De moordenaar op van gogh en de moordenaar op fortuyn zijn/waren beide ook niet dom voor zover ik het begrepen heb.

Er valt geen criteria vast te leggen van .. "Ok, die mensen gaan in de toekomst voor problemen zorgen" .. misschien globaal .. maar dan zal 't zeker niet op intelligentie gebied zitten lijkt me.

Mensen die generaliseren; zijn die trouwens ook niet een beetje dom?
een steekje los is een term die door mensen wordt gebruikt om aan te duiden dat ez niet in de huidige mstandaard passen, dat geldt voor alles.

Generalisatie; het overkomt iedereen, denk maar eens na of jij niet ergens stereotypen van hebt. En ja de mens is een kuddedier--> sociaal gericht dus er heerst een algemene opvatting, oftewel generalisatie komt overal voor.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 16:41
goodfella
goodfella is offline
ik had geen zin om je lappen tekst te lezen maar waarom het altijd maar slechter gaat met de wereld: de zelfde reden waarom het hier zo slecht gaat met de intergratie, er zijn er een paar die het verspesten voor de rest. Sociale goedwillende mensen kunnen vaak niet opboksen tegen grote ego's
__________________
each day we will spill their blood until it rains down from the skies
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 17:49
yavanna
Avatar van yavanna
yavanna is offline
Citaat:
goodfella schreef op 19-12-2004 @ 17:41 :
ik had geen zin om je lappen tekst te lezen maar waarom het altijd maar slechter gaat met de wereld: de zelfde reden waarom het hier zo slecht gaat met de intergratie, er zijn er een paar die het verspesten voor de rest. Sociale goedwillende mensen kunnen vaak niet opboksen tegen grote ego's
dat is idd waar
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-12-2004, 16:30
Verwijderd
Citaat:
Marcade schreef op 17-12-2004 @ 23:18 :
Ik probeerde te zeggen dat ja, intelligente mensen zijn bewuster van hun acties, maar dat staat los van 't verband of intelligente mensen goedszins of kwaadzins zijn.

Ik denk dat over 't algemeen, seriemoordenaars bijvoorbeeld, behoorlijk intelligente mensen zijn .. maar dat er gewoon een steek los bij ze zit .. (.. wat ze niet *dom* maakt)

De moordenaar op van gogh en de moordenaar op fortuyn zijn/waren beide ook niet dom voor zover ik het begrepen heb.

Er valt geen criteria vast te leggen van .. "Ok, die mensen gaan in de toekomst voor problemen zorgen" .. misschien globaal .. maar dan zal 't zeker niet op intelligentie gebied zitten lijkt me.

Mensen die generaliseren; zijn die trouwens ook niet een beetje dom?
Ik geloof niet in goed of kwaad, alleen in heersende waarden en normen. Wat ik wel denk is dat ieder mens geboren is met het instinct om te overleven, en dat dat niet eens alleen betrekking heeft op je eigen leven maar die van de mens als geheel. Elke mens zou het jammer vinden als de mensheid zou uitsterven. En hoe slimmer je bent, hoe meer rekening je daar mee kan houden.

Het gaat natuurlijk niet altijd op, juist vaak de directies van multinationals die echt niet dom zijn gaan vaak over lijken om meer winst te maken. Toch denk ik dat er met slimmere mensen ook eerder aan een oplossing gewerkt kan worden, ook omdat ze simpelweg betere dingen kunnen bedenken.

Dus wat betreft 'goed en kwaad' geloof ik niet dat er verschil in zit tussen de ene en andere groep mensen, wat dat betreft is intelligentie inderdaad geen goede maatstaaf. Maar 'goed en kwaad' is denk ik niet te meten. Dus daar hebben we niet zoveel aan.

Daarnaast denk ik dat het voor de samenleving in het algemeen beter zou zijn als mensen slimmer zouden zijn, niet alleen voor het overleven.

En generalisaties zijn niet altijd dom. Ik kan zeggen dat de meeste bananen geel zijn zonder dom te zijn. Wat wel dom is zijn generalisaties die niet op argumenten zijn gebaseerd, zoals 'iedereen met een niet-blanke huidskleur is crimineel'
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 18:59
Verwijderd
Sluit je aan bij mijn beweging, zou ik zeggen
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 07:26
pienie
Citaat:
goodfella schreef op 19-12-2004 @ 17:41 :
ik had geen zin om je lappen tekst te lezen maar waarom het altijd maar slechter gaat met de wereld: de zelfde reden waarom het hier zo slecht gaat met de intergratie, er zijn er een paar die het verspesten voor de rest. Sociale goedwillende mensen kunnen vaak niet opboksen tegen grote ego's
khad idd ook geen zin om alles te gaan zitten lezen maargoed...
Kdenk trouwens eerder dat het slecht gaat met de integratie deels doordat alles zo lekker opgeklopt word door de media, deels aan gebrek aan bewegingsruimte, waarschijnlijk zijn er nog tal van punten op te noemen...


Ik las dat je wel zelf je steentje bij wilde dragen aan de wereldsituatie en dat kan, je kunt allerlei soorten vrijwilligerwerk gaan doen bij tal van organisaties waarvan veel informatie te vinden is op internet, effe googelen dus...
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 08:42
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
Ischenbaert schreef op 17-12-2004 @ 23:25 :
Ik dacht het niet. Egalité.
dus
Dus? de strekking is nog steeds hetzelfde, ook al zit ik met het verkeerde woord.

Wat betreft intelligente en domme mensen: Intelligente mensen vormen toch een grotere risicogroep omdat zij vaker neurotisch zijn en dus acties uitvoeren die juist behoorlijke consequenties kunnen hebben. Het zou me bijvoorbeeld niets verbazen als Volkert vdG en Mohammed (?) een hoog IQ hebben.

Bovendien zegt IQ niets over hoe men met normen en waarden omgaat. Dit hangt vooral af van de opvoeding.
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 13:31
Verwijderd
Citaat:
Zut Alors! schreef op 24-12-2004 @ 09:42 :
Dus? de strekking is nog steeds hetzelfde, ook al zit ik met het verkeerde woord.

Wat betreft intelligente en domme mensen: Intelligente mensen vormen toch een grotere risicogroep omdat zij vaker neurotisch zijn en dus acties uitvoeren die juist behoorlijke consequenties kunnen hebben. Het zou me bijvoorbeeld niets verbazen als Volkert vdG en Mohammed (?) een hoog IQ hebben.

Bovendien zegt IQ niets over hoe men met normen en waarden omgaat. Dit hangt vooral af van de opvoeding.

Over dat eerste, dan heb je het inderdaad over invloedrijke moorden. Maar hoewel ze veel in het nieuws zijn, is dat natuurlijk maar een klein percentage van de criminaliteit, en de meeste criminaliteit komt toch vanuit de lager opgeleiden.

Wat betreft opvoeding, ik denk dat iedereen wel weet dat slimmere ouders meestal ook kinderen hebben die meer normen en waarden bijgebracht zijn. Nogmaals, het is heus geen 1 op 1 relatie, het zal heus niet altijd opgaan. Maar generaliserend genomen klopt het wel.

En toevoeging: Moorden als die op pim fortuyn en theo van gogh zijn natuurlijk absoluut walgelijk, maar ze werden wel gepleegd door mensen die dachten dat ze er iets goeds mee deden. Hoe gek en verknipt dat denkbeeld ook is, het zegt wel dat ze meer bezig zijn met de maatschappij. Ik verwacht inderdaad zelf ook niet dat iemand met een lage opleiding ooit een politieke moord zal plegen.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 13:57
Xonzo
Avatar van Xonzo
Xonzo is offline
vandaag en morgen het hoogtepunt van de hypocrisie van de wereld:
kerstmis!!
__________________
Just how many? I can't wait for freedom
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 15:33
pepperen88
Avatar van pepperen88
pepperen88 is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-12-2004 @ 16:13 :
Je kunt de wereld niet veranderen. De wereld willen veranderen (anders gezegd: jezelf het lot van de hele wereld aantrekken) is een onmogelijke en zeer onnuttige aangelegenheid. Als je echt de drang hebt om iets te betekenen, dan moet je dat in je eigen omgeving willen doen, want verder reikt je invloed gewoon niet. Geef geld aan een goed doel, help af en toe eens een oud omaatje oversteken.
inderdaad
het begint bij jezelf en om dan tegen andere mensen te gaan zeggen dat ze niet aan dat soort dingen denken is gewoon onzin, iedereen probeert een betere wereld te maken op hun "eigen" manier en dat mijn lieve kind is "het" probleem
__________________
Your the only gay eskimo I know...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De ongefundeerde afkeer naar George W. Bush en de Amerikanen.
the atmosfere
154 17-08-2003 15:43
Software & Hardware Daar is-ie weer! De IRC-funnies!
Verwijderd
40 28-06-2002 07:48


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:43.