Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2012, 21:54
BabyDoll91
ik heb twee vragen over het examen scheikunde 2011-1e tijdvak waar ik niet echt uit kom.

ten eerste vraag 32 waar je een onvolledige redox vergelijking over moet nemen, kloppend maken en e- aan de juiste kant moet zetten.
de onvolledige vergelijking in de vraag is: NH4+ + H20 --------> NO2- + H+
mijn kloppende vergelijking was: NH4+ +2H20 ---------> NO2- + 8H+ + 8e-
het enige wat daaraan fout is, is dat het niet 8e- is maar 6e-. dit begrijp ik niet.

ten tweede was er een vraag over HC03- (vraag 35) (het is best wel een lange stuk tekst vandaar dat ik de vraag en tekst niet erbij zet)
hier snap ik het antwoord deels wel maar niet waarom HC03- geen zuur is maar base.
in mijn binas tabel staat HCO3- zowel onder de lijst van zuren als onder de lijst van basen. omdat het H+ ionen bevat ging ik er eigenlijk van uit dat het een zuur was. maar in het antwoordmodel staat expliciet dat het om een base gaat, en als je het antwoord hebt gebaseerd op het feit dat je er van uit ging dat het een zuur was is het dus helemaal fout en krijg je dan ook 0 van de 2 punten.

Graag iemand die hier uitleg over kan geven. in de uitwerkingen van de examens staat niet echt in detail hoe ze aan het antwoord zijn gekomen, maar meer welke onderdelen je in je antwoord moet hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-05-2012, 23:51
ThomasJu
ThomasJu is offline
Een hco3 oplissing is altijd meer basisch dan zuur. Dit komt omdat KB groter is als KZ.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2012, 22:30
4beta
Avatar van 4beta
4beta is offline
Opgave 32 heb ik toevallig vandaag nog op video gezet. Nu helaas geen tijd meer voor 35...

http://www.youtube.com/watch?v=E8rk9...6&feature=plcp
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Help me! Ik ben op 1 vak gezakt! Wat moet ik doen?
wooper1992
35 29-06-2011 19:31


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:00.