Oud 21-11-2002, 15:42
Milayo
Milayo is offline
Voor mensen die nogmaals een onderbouwing willen zien van Raymzter zelf over z'n nummer. Hij is nu te gast bij mtf
__________________
moobrettel
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-11-2002, 17:10
Souljah
Souljah is offline
Citaat:
Milayo schreef:
Voor mensen die nogmaals een onderbouwing willen zien van Raymzter zelf over z'n nummer. Hij is nu te gast bij mtf
mtf toch?
__________________
gezien
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 17:35
AGH
Avatar van AGH
AGH is offline
Ach ja, altijd hetzelfde gemierenneuk over ‘discriminatie’, ‘stereotypen’ en genuil dat er ook mensen zijn die buiten de stereotypering vallen.
Uiteraard zijn er altijd mensen die buiten deze stereotypen vallen, maar er zijn ook mensen die binnen de stereotypen vallen.
Een kut Marokkaan is exact hetzelfde als een kut Nederlander, maar een kut Nederlander is geen discriminatie. Dat is een belediging….
Hetzelfde geldt voor ‘jood’ en ‘boer’ met welk doelloos scheldwoord je er nog eventueel voor kunt zetten.
Een Turks vlaggetje op je jas is nationalisme, een Nederlands vlaggetje is racisme.
Kortom, ik vind dat er bij een discussie over racisme al helemaal geen onderscheid mag worden gemaakt in land van herkomst, baan, geloof en/of eventuele intelligentie.

Zoeken naar oplossingen is prima, maar het probleem ontkennen lijkt me niet de beste oplossing. Stereotypen zijn er inderdaad niet voor niets en dat is heel lullig voor de goedwillende Marokkanen, maar overal bestaan stereotypen.
Of hebben we niet allemaal een mening over gabbers, alto’s, VVD’ers, Feyenoorders met messen, boeren op klompen, Katja Schuurman als wereldmeid achter haar Intel Pentium (hihi), vakantiegangers in Thailand (mooie natuur), coke snuivers (ha je nog wat!), fietsendieven (Marokkanen), VBO’ers (scooters), rapmuziek (wannabe’s) of gewoon ventjes die achter hun computer op een forum even vertellen hoe zij de stereotypen bekijken (lafbekken).
Is het racisme als ik zeg dat alle Katja Schuurmannen drinkend een racespelletje op een Intel Pentium spelen?
Of is het racisme wanneer ik zeg dat Marokkanen fietsendieven zijn?

Kortom ik ben van mening dat we niet zo moeten gaan fitten op het woord ‘racisme’, want daar neigen we wel heel snel naar wanneer iets te direct wordt gezegd.
Dit is overigens geen pleidooi in het voordeel van Pim Fortuyn, want dat was gewoon een racist. En alle mensen die Pim Fortuyn voor racist uitmaken zijn demoniserende mensen!
Helaas, ik demoniseer Pim Fortuyn en hoewel ik weet dat niet alle mensen gelijk zijn neig ik snel naar de stereotypen.
Niet omdat ik graag mensen over één kam scheer, maar omdat het makkelijk is.
Ik heb het niet zo op gabbers, omdat ik een hekel heb aan nazi’s.
Ik heb het niet zo op Marokkanen, omdat ik een hekel heb aan hangjeugd die m’n vriendin half aanranden en mij vertellen dat ik bang moet zijn omdat ik half niet weet wie ze allemaal kennen.

En ik weet het, het spoort voor geen meter.
Ik heb zowel een ‘gabber’ als een ‘Marokkaan’ in mijn vriendengroep zitten, maar wat de boer niet kent dat eet hij niet en dat vertrouwt hij ook niet.
Kortom, ik vind dat we niet zo gigantisch moeilijk moeten doen over zogenaamde stereotypen en andere randzaken.

Het gaat naar mijn mening om de oplossing en niet over gezemel of een stereotype wel of niet blijkt te kloppen, want inderdaad gaan stereotypen niet voor alle gevallen op.
Maar over deze gevallen ging het hier volgens mij ook niet!
Wie de meeste en beste bronnen weet aan te tonen draagt niet bij aan de oplossing, maar is wel de beste bronnenaandrager. Ook een leuke nominatie!

Marokkanen terugsturen is volgens mij ook geen oplossing, dat is het probleem alleen maar verleggen. Het is in ieder geval ook niet echt sociaal om een ander land met het probleem op te zadelen. Dat zou betekenen dat ik ook maar het beste mijn hond in de tuin van de buren kan uitlaten, want dan ben ik er maar mooi vanaf.
Volgens mij zit het probleem in de groepsvorming. Mensen die een groep vormen voelen zich altijd bedreigd, juist omdat ze zich anders voelen.
En daar komt nog eens een lakse opvoeding (stereotype, hoeft niet per definitie op te gaan voor alle Marokkaanse ouders!) bij, wat het vredelievende proces ook niet echt versoepeld.
Het gaat er bij mij niet in dat crimineel gedrag genetisch en dus ook cultureel is bepaald, crimineel is naar mijn mening altijd te herleiden naar bepaalde sociale kanten.

Mannen hebben de zwakke eigenschap altijd en overal de beste, de grootste, de sterkste, de slimste en de weet ik veel watste willen zijn.
De casanova wil de knapste vriendin (het liefst 6), de zakenman wil het liefst zoveel mogelijk geld verdienen, de slimme student wil het liefst het hoogste cijfer van de klas halen en jongeren die nergens echt in uitblinken willen graag deel uit maken van een groep. Deel uitmaken van een groep is altijd een surrogaat voor een ander gemis.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 09:44
Outsider
Avatar van Outsider
Outsider is offline
Citaat:
NN schreef:
Hier kom ik voor de zoveelste keer met uitleg waarom het wel discriminatie is:

Er is hier een discussie gaande over een plan van demissionair minister Hilbrand Nawijn van de LPF waarin hij stelde dat hij Nederlanders met een Marokkaanse achtergrond wilde sturen naar Marokko. Nederlanders daarentegen die al altijd in dit land wonen worden niet uitgezet. Hier wordt dus onderscheid gemaakt tussen Nederlanders. Dit onderscheid is dus niets meer of minder dan discriminatie.
(Zie art. 1 en 2 GW over gelijke behandeling en Nederlanderschap.)
Helemaal juist!
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 00:57
Amaka
Amaka is offline
Citaat:
Miss_Maroc schreef:
Jullie hebben het nummer vast al gehoord, hij is superclip bij MTV en het meest aangevraagde nummer bij the BOX. Gister zat ik rustig het 6 uur NOSjournaal te kijken toen ik ineens Raymzter voorbij zag skippen met zijn nummer: KutMarokkanen??!. Ook netwerk en rtl besteedden gister aandacht aan hem. Mijn vraag aan jullie is wat jullie van het nummer vinden. Hieronder een stukje dat over Raymzter in de trouw stond.

'Ik kreeg die muziek. D'r zat een Arabisch thema in. Zat ik te tobben: wat voor tekst ga ik daar op maken? Maar toen deed Rob Oudkerk opeens die uitspraak over kutMarokkanen. Toen dacht ik: daar ga ik iets mee doen. Er zijn al genoeg raps die gaan over vrouwen en geld en gouden kettingen en snelle auto's. Hadden we Oudkerk net gehad, kwam die meneer Nawijn met z'n uitspraken, dat alle criminele Marokkanen het land maar uit moeten. Toen wist ik helemaal zeker waar de tekst over moet gaan.''

Zijn artiestennaam als rapper is Raymzter, hij is 22 en met zijn eerste single Kutmarokkanen staat hij op doorbreken. Vanaf volgende week maandag ligt de single in de platenwinkel, maar deze week is het nummer al gebombardeerd tot Superclip van de muziekzender MTV. Dat betekent dat Raymzters eersteling deze week zestig tot tachtig keer te horen en te zien zal zijn:

Ze willen ons zwart maken als ze over ons praten

We hebben ze niks gedaan en toch nog willen ze ons haten

Ze willen ons zwart maken als ze over ons praten

Tijd dat dit verandert heb je dat niet in de gaten

Het is hoog tijd voor tegengas, vindt Raymzter. ,,Ik hoop dat de single maakt dat mensen gaan nadenken over het beeld dat ze van Marokkanen hebben. Dat het heel gek is als je in de media leest: 'Marokkaan opgepakt wegens bankroof'. Natuurlijk zijn er criminele Marokkanen; er zijn ook criminele Nederlanders. Dan schrijven de kranten toch ook niet 'Nederlander opgepakt wegens bankroof'?''

Volgens Raymzter hebben de massamedia veel meer aandacht voor criminele Marokkanen dan voor Marokkanen die een boek schrijven of een cd maken. ,,Zodra een Marokkaan iets misdoet is het nieuws. Of misschien raakt het me wel meer wanneer ik lees 'Marokkaan pleegt overval'. Maar als je elke keer opnieuw zulke berichten leest, dan gaan mensen vanzelf generaliseren. Dan scheren ze alle Marokkanen over één kam. Mijn nummer is geen protestsong ofzo, ik wil niet bijdragen aan een 'hun tegen ons'-sfeertje. Ik wil juist graag dat er voortaan gewoon weer twee soorten mensen zijn: criminelen en mensen die niemand kwaad doen. Niet: Nederlanders en Marokkanen.''

De hoes van Raymzters single is een persiflage op de voorpagina van De Telegraaf. De kop luidt KutMarokkanen??!. Een streamer meldt dat ,,Marokkaanse jongeren nu ook de hitlijsten onveilig maken'', en de showbizz-redactie schrijft dat Marokkaanse jongeren steeds vaker professionele westerse popmuziek maken - tot groot ongenoegen van een diskjockey ,,die liever anoniem wil blijven''.

Raymzter, zoon van een Marokkaanse vader en een Nederlandse moeder, won in 2001 de Grote Prijs van Nederland - in de wereld van de hiphop een prestigieuze prijs, want vóór hem won de inmiddels beroemde Brainpower die prijs ook. Maar Raymzter is niet erg tevreden over de richting die de hiphop de laatste jaren is ingeslagen: ,,Het is natuurlijk begonnen met bands als Public Enemy, die aandacht vroegen voor de positie van zwarten in de VS. Maar de laatste jaren gaat het alleen nog over vrouwen, geld, auto's. Dat is óók m'n bedoeling: om het engagement weer een beetje terug te brengen. Wanneer straks m'n eerste album uitkomt staan daar heel verschillende nummers op hoor, niet alléén nummers als Kutmarokkanen. Ik ben in de eerste plaats muzikant. Maar toch heb ik geen moment geaarzeld dat dit nummer de single moest worden.''

,,Shit als dit kan mijn dag bederven: als ik langs een vrouw loop en ik zie haar d'r tas verbergen

Maar mijn vader had het vast nog erger, hij was een Berber, een gast uit de bergen

Maar ik ben hier geboren dat kan je vast aan me horen

Je kijkt me vies aan van achter en eerlijk van voren

Mijn eerlijke woorden doen zeer aan je oren

Met zo'n mentaliteit gaat de wereld verloren.''



Dus nogmaals.. Wat vinden jullie ervan??
Ik vind he maar een K*T lied! Begrijp ook eerlijk gezegt niet dat het bij TMF de SUPERCLIP was.
Slechte rapper en song..fantasieloze melodie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Een op de drie moslims wil weg uit Nederland om Wilders
Verwijderd
442 14-09-2009 06:52
Liefde & Relatie Gabber of marokkaan?
Terreur Teef
9 02-03-2009 18:51
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Ongeregeldheden bij 'Shouf shouf habibi'
Plusmarktboy
178 07-02-2004 20:33
Verhalen & Gedichten Die Arme Marokkanen
klootzak2001
10 06-11-2002 16:27
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap PvdA voorman Rob Oudkerk spreekt van 'kut-Marokkanen'
Vincent Vega
1 19-03-2002 17:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:05.