Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-10-2011, 12:41
The Larch
Avatar van The Larch
The Larch is offline
Hai,
Omdat ik best wel veel sog tijd heb, en omdat ik van projectachtige dingetjes houd, had ik het bedacht dat het wel leuk zou zijn om vijftig keer mijn eigen linkerhand na te tekenen. Mijn linkerhand, omdat mijn handen het enige zijn dat ik altijd bij me heb op een goed zichtbare plaats, en omdat ik mijn rechter al nodig heb op mee te tekenen. Op het moment heb ik er twintig, kijk:

Spoiler


Ze worden steeds beter, dus (al is het ook niet dat iedere nieuwe hand persé beter is dan de vorige. Je kan echt belachelijk goed zien hoeveel zin en concentratie ik had op moment van tekenen.), maar er kloppen nog steeds duisent dingen niet aan. Vraag: wat klopt er precies niet aan, en hoe zorg ik ervoor dat ik, als ik er nog dertig heb (fffuuu dat klinkt veel. Ik hoop dat ik zolang zin houd om handen te tekenen.) echt een hand kan tekenen die echt op de mijne lijkt?
En ik denk dat ik een gum ga kopen, want die heb ik nu niet. Er is niks gegumd en dat is ook wel te zien, want soms zag ik een beetje te laat dat ik een lijn in de verkeerde richting tekende (o, dat is ook zoiets. Dat doe ik echt heel erg vaak. Waarshijnlijk is dat ook het verschil tussen wel en niet kunnen tekenen, maar zijn er trucjes om dat te leren of moet men gewoon duisent lijnen tekenen voor ze zo'n beetje de goede kant opgaan?) en dan heb ik er óf overheen getekend, óf hem doorgekrast. (zie №17 en №14, bijvoorbeeld. )
Liefs!
__________________
And now, no.1: The Larch.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-10-2011, 15:18
Verwijderd
Je handen leren gaandeweg om min of meer in de goede richting te gaan Ondertussen kan ik uit de losse pols zonder correcties redelijk lijkende portretjes tekenen bijvoorbeeld, of een cirkel die min of meer echt rond is. Maar daar heb je helaas wel écht gewoon heel heel erg veel oefening voor nodig. Je potlood doet gewoon steeds beter wat je wilt. (Ook als je niet de hele tijd oefent in cirkels tekenen, want dat doe ik dus nooit ).

Wat de handen betreft, je bent heel erg gefocust op de omtrek. Dat is júist lastig in het begin omdat eh... ik denk niet dat ik dit logisch uit ga leggen, maar de omtrek is alleen maar het gevolg van de massa en de plaats waar je object zich bevindt en waar jij je bevindt (dus de kijkrichting ). Als je de mássa kent, volgt die omtrek vanzelf wel. Je moet dan ook zien te leren hoe zo'n hand van binnenuit gevormd is. En dan bedoel ik niet eens letterlijk waar de botten precies zitten, maar als je snápt hoe een hand in elkaar zit, dan is het een stuk gemakkelijker om hem te tekenen!

Dat is wel lastig te leren Ik heb wel heel veel omtrekken getekend, maar dat is een beetje een omweg denk ik. Het helpt wel om vanuit de diepte te tekenen, dus probeer het eens met licht en donker en laat die omtrek even helemaal zitten. Het is dan misschien ook prettig om bijvoorbeeld grijs papier te nemen (of karton met een kleurtje oid), zodat je de schaduwen donkerder kunt maken en de highlights lichter, dan kun je beide kanten op zeg maar.

Ik had op een gegeven moment ook zo'n klik, en vanaf dat moment snapte ik handen gewoon min of meer en gingen ze altijd wel goed. Bij voeten moet ik die klik nog steeds hebben, ik snap ze nog steeds echt niet goed
Met citaat reageren
Oud 25-10-2011, 17:16
The Larch
Avatar van The Larch
The Larch is offline
Aha! Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, geloof ik, maar ik ga het gewoon proberen. Hoe bedoel je dat van die highlights lichter maken? Dat ik de kleur van het karton zegmaar weggum?

Dank je, in ieder geval.
__________________
And now, no.1: The Larch.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2011, 17:33
Isengrim
Avatar van Isengrim
Isengrim is offline
Citaat:
Je handen leren gaandeweg om min of meer in de goede richting te gaan Ondertussen kan ik uit de losse pols zonder correcties redelijk lijkende portretjes tekenen bijvoorbeeld, of een cirkel die min of meer echt rond is. Maar daar heb je helaas wel écht gewoon heel heel erg veel oefening voor nodig. Je potlood doet gewoon steeds beter wat je wilt. (Ook als je niet de hele tijd oefent in cirkels tekenen, want dat doe ik dus nooit ).

Wat de handen betreft, je bent heel erg gefocust op de omtrek. Dat is júist lastig in het begin omdat eh... ik denk niet dat ik dit logisch uit ga leggen, maar de omtrek is alleen maar het gevolg van de massa en de plaats waar je object zich bevindt en waar jij je bevindt (dus de kijkrichting ). Als je de mássa kent, volgt die omtrek vanzelf wel. Je moet dan ook zien te leren hoe zo'n hand van binnenuit gevormd is. En dan bedoel ik niet eens letterlijk waar de botten precies zitten, maar als je snápt hoe een hand in elkaar zit, dan is het een stuk gemakkelijker om hem te tekenen!

Dat is wel lastig te leren Ik heb wel heel veel omtrekken getekend, maar dat is een beetje een omweg denk ik. Het helpt wel om vanuit de diepte te tekenen, dus probeer het eens met licht en donker en laat die omtrek even helemaal zitten. Het is dan misschien ook prettig om bijvoorbeeld grijs papier te nemen (of karton met een kleurtje oid), zodat je de schaduwen donkerder kunt maken en de highlights lichter, dan kun je beide kanten op zeg maar.

Ik had op een gegeven moment ook zo'n klik, en vanaf dat moment snapte ik handen gewoon min of meer en gingen ze altijd wel goed. Bij voeten moet ik die klik nog steeds hebben, ik snap ze nog steeds echt niet goed
Dit en dingen hebben geen omtrek. Kijk maar eens om je heen, nergens zit een zwarte lijn omheen, je ziet alleen lijnen door diepte verschil en licht en donker (schaduwwerking).

Dus als je in vlakken gaat tekenen en gaat tekenen wat je ziet, ipv wat je denkt te zien, lijkt het al snel een stuk logischer wat je hebt getekend.
__________________
Het blijft toch ook een groot ministerie he.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2011, 17:33
Isengrim
Avatar van Isengrim
Isengrim is offline
Citaat:
Aha! Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, geloof ik, maar ik ga het gewoon proberen. Hoe bedoel je dat van die highlights lichter maken? Dat ik de kleur van het karton zegmaar weggum?

Dank je, in ieder geval.
Ik denk dat ze bedoelt dat je dan ook met een lichtere kleur kunt werken, of wit.
__________________
Het blijft toch ook een groot ministerie he.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2011, 18:31
The Larch
Avatar van The Larch
The Larch is offline
Citaat:
Ik denk dat ze bedoelt dat je dan ook met een lichtere kleur kunt werken, of wit.
O, dat kan ook, natuurlijk. Maar dat heb ik allemaal niet. Ik heb eigenlijk alleen zo'n steenachtig potlood en papiertjes die ik uit mijn scheikundeschrift scheur. Maar ik zal het kopen.

En, vlakjes tekenen! Aha. Dat zal ik proberen!
__________________
And now, no.1: The Larch.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2011, 18:34
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Gaaf idee, The Larch! En succes/veel plezier met de volgende dertig handen.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 25-10-2011, 21:28
Verwijderd
Je bent er al goed op vooruit gegaan
Als je ze realistischer wilt laten lijken dan kun je misschien sommige delen nog donkerder maken, bijna zwart. Maar ik weet niet of dat je bedoeling is, om ze realistisch te maken?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2011, 08:41
The Larch
Avatar van The Larch
The Larch is offline
Citaat:
Gaaf idee, The Larch! En succes/veel plezier met de volgende dertig handen.
Dank je!

Citaat:
Je bent er al goed op vooruit gegaan
Als je ze realistischer wilt laten lijken dan kun je misschien sommige delen nog donkerder maken, bijna zwart. Maar ik weet niet of dat je bedoeling is, om ze realistisch te maken?
Ja, dat is mijn bedoeling. Jij ook bedankt!

En, kijk, ik heb er nog een gemaakt. Met vlakjes.

Spoiler


En ik was vanochtend begonnen aan nog een met vlakjes, maar na elf minuten klopte er iets heel fundamenteels niet en toen had ik geen zin meer, dus dat is №21,5:

Spoiler
__________________
And now, no.1: The Larch.

Laatst gewijzigd op 27-10-2011 om 07:36. Reden: Even gezorgd dat ze zichtbaar zijn.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2011, 09:17
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Ik vind dat je wel goed op weg bent!
en respect voor jou dat je al die plaatjes een voor een geupload hebt, ik moet er niet aan denken wat een werk
Met citaat reageren
Oud 26-10-2011, 10:04
The Larch
Avatar van The Larch
The Larch is offline
Citaat:
Ik vind dat je wel goed op weg bent!
en respect voor jou dat je al die plaatjes een voor een geupload hebt, ik moet er niet aan denken wat een werk
Dank je! Maar het uploaden is, vergeleken bij het tekenen, niet zo erg veel werk hoor. Volgens mij deed ik over de eerste tekening ongeveer tien minuten, maar dat werden er steeds meer. De laatste uit de eerste post waren twintig minuten, denk ik. En sinds ik met vlakjes probeer te tekenen is het veertig of zo. Maar ik beweeg ook niet zo snel als ik rustig ben, en van me concentreren word ik rustig, of zo.

En ik heb er nog een af:

Spoiler
__________________
And now, no.1: The Larch.

Laatst gewijzigd op 27-10-2011 om 07:36. Reden: Idem
Met citaat reageren
Oud 26-10-2011, 10:16
Verwijderd
Met wit ja! Maar als je het niet hebt, dan kun je het ook gewoon met potlood, hoor. Dan moet je alleen van tevoren wit laten wat highlights zijn; het is ietsje gemakkelijker als je dat later kan doen.

Oh je kunt ook het hele vak eerst grijs kleuren en dan de highlights erin gummen en de schaduwen gewoon donkerder maken Maar wel alleen met een goede gum en een goed potlood.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2011, 11:36
Isengrim
Avatar van Isengrim
Isengrim is offline
Ik vind ze al een heel stuk realistischer zo.
__________________
Het blijft toch ook een groot ministerie he.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2011, 11:51
The Larch
Avatar van The Larch
The Larch is offline
Citaat:
Met wit ja! Maar als je het niet hebt, dan kun je het ook gewoon met potlood, hoor. Dan moet je alleen van tevoren wit laten wat highlights zijn; het is ietsje gemakkelijker als je dat later kan doen.

Oh je kunt ook het hele vak eerst grijs kleuren en dan de highlights erin gummen en de schaduwen gewoon donkerder maken Maar wel alleen met een goede gum en een goed potlood.
Of ueberhaupt een gum. Maar ik heb intussen wel een beter potlood gevonden! (dwz, ik hoef niet zo hard te drukken om te tekenen, en hij is langer dan vijf centimeter)

Citaat:
Ik vind ze al een heel stuk realistischer zo.
Ik ook! Dank je voor de tip.
__________________
And now, no.1: The Larch.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2011, 14:00
Noedelhap
Avatar van Noedelhap
Noedelhap is offline
Ik zie de nieuwe niet!
__________________
Voor het onrecht is het bij mij kwaad kersen eten.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2011, 14:13
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik zie de nieuwe alleen als ik quote en de link kopieer! Maar dan vind ik ze wel een stuk erop vooruit gaan. Goedzo! en door jou krijg ik zin om ook x keer iets te tekenen
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 26-10-2011, 18:30
Verwijderd
Uitstekende manier om te oefenen, Larch Dat is hoe het hoort. Ik heb weinig toe te voegen aan wat Freyja al gezegd heeft, ook omdat je er heel goed naar aan het luisteren bent. Snap je al hoe de vlakjes zich ongeveer verhouden tot de massa die ze laten zien?

Misschien moet je ook ergens een wat zachter potlood vinden, zodat je wat meer contrast kunt maken. En beter kijken kan ook nooit kwaad, echt goed kijken naar je hand en dan tekenen wat je ziet. Maar dat ben je al best goed aan het doen, zo te zien.

Laatst gewijzigd op 26-10-2011 om 18:46. Reden: typefout :@
Met citaat reageren
Oud 26-10-2011, 18:33
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Ik denk dat ik ook maar ns een bepaald aantal keer iets na ga tekenen en dan met steeds meer details ofzo...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-10-2011, 07:35
The Larch
Avatar van The Larch
The Larch is offline
Citaat:
Ik zie de nieuwe niet!
Hemeltje! Ik ga er wat aan doen!

Citaat:
Ik denk dat ik ook maar ns een bepaald aantal keer iets na ga tekenen en dan met steeds meer details ofzo...
Citaat:
Ik zie de nieuwe alleen als ik quote en de link kopieer! Maar dan vind ik ze wel een stuk erop vooruit gaan. Goedzo! en door jou krijg ik zin om ook x keer iets te tekenen
O gaaf, ik motiveer mensen. Maar Duckdonkey: waarom zou je in Godesname zonder details beginnen? Dat ik op het begin amper details had is niet omdat ik dacht 'o hmmm ik ga eens mijn hand zonder details tekenen' maar omdat ik de ene helft van de details die ik later wel heb niet zag en de andere helft gewoon niet kon tekenen. Je kan het ook zien - ik heb een moedervlek ergens op de grens van mijn hand en mijn pols, richting mijn duim. Die heb ik wel getekend, omdat hij makkelijk te tekenen was. (Eigenlijk viel dat laatste nog best tegen, want op de tekening is het net alsof ik een potlood met de punt naar beneden erop heb laten vallen en in het echt niet, maar het is niet zo'n complex ding, op zich.)

Citaat:
Uitstekende manier om te oefenen, Larch Dat is hoe het hoort. Ik heb weinig toe te voegen aan wat Freyja al gezegd heeft, ook omdat je er heel goed naar aan het luisteren bent. Snap je al hoe de vlakjes zich ongeveer verhouden tot de massa die ze laten zien?

Misschien moet je ook ergens een wat zachter potlood vinden, zodat je wat meer contrast kunt maken. En beter kijken kan ook nooit kwaad, echt goed kijken naar je hand en dan tekenen wat je ziet. Maar dat ben je al best goed aan het doen, zo te zien.
Dank je. Ik begrijp dat van die verhouding niet zo goed, geloof ik, nee. Of ja, ik zie wel steeds beter waarom sommige stukken licht zijn en sommige stukken donker, maar massa... nee, niet echt.

En ik ga een zacht potlood zoeken! En al die andere dingen - een witte, een gum, karton, dat soort dingen.

En ik heb er nog twee af:

Spoiler


De tweede is eigenlijk niet zo af, maar de keukentafel was bezet, dus ik heb hem op bed gemaakt, op een schoenendoos, met mijn hand op een kussen en mijn benen in een rare kronkel. Na een tijdje sliep alles (behalve mijn tekenhand, maar ja, die functioneert niet los van de rest van mij) dus toen dacht ik JA GOED HET IS WEL MOOI GEWEEST. Maar dat had ik eigenlijk niet moeten denken, want nu is hij niet echt af.

En nu ga ik werkende plaatjes in de andere posts editten.

[edit] O, er stond dat Mutant dat al gedaan had, maar ik zag ze zelf nog steeds niet, eigenlijk. Hoe dan ook. Nu doen ze het weer.
__________________
And now, no.1: The Larch.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2011, 16:47
The Larch
Avatar van The Larch
The Larch is offline
Vandaag heb ik een zachter potlood, een puntenslijper en een gum gekocht. Al is de gum onder voorbehoud, want die kan ik nergens meer vinden. Misschien heb ik hem op de toonbank laten liggen. Met dat potlood heb ik nog een keer mijn hand getekend, maar dit keer deehhhmmm. Ik weet even niet meer hoe dat heet. Wat je ziet als je je hand omdraait. Dat durfde ik eigenlijk niet want het leek me erg moeilijk, maar goed, het is een beetje zonde om na vijftig keer een hand tekenen nog steeds alleen maar de bovenkant te hebben. Dus dit is hem:

Spoiler


De foto is een beetje wazig, maar het lukte hem niet om hem scherper te maken, op een of andere manier.

En ik heb twee gerichte vragen, namelijk:

1. Mijn papier spiegelt soms zo erg dat ik helemaal niet meer zie wat ik aan het doen ben. Hoe komt dat/hoe gaat het weg?
2. Is het normaal dat je hand allemaal rare bobbels en verkleuringen heeft?
__________________
And now, no.1: The Larch.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2011, 16:57
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik vind die laatste echt gaaf! Tenminste, het lijkt of er echt diepte in zit, vooral het deel bij de muis/begin van de duim. En je bent pas op de helft, dus ehm, jij kunt straks vast poppetjes met hoofddoekjes tekenen met 3dhanden.

En ik vind het knap als je de 50 echt red. Ik denk dat ik het niet zou kunnen. Weet je wat, ik probeer het gewoon, ik hoef er dan nog maar 48 (ik vond mijn lessen saai en je idee inspirerend).
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 27-10-2011, 17:10
The Larch
Avatar van The Larch
The Larch is offline
Citaat:
Ik vind die laatste echt gaaf! Tenminste, het lijkt of er echt diepte in zit, vooral het deel bij de muis/begin van de duim. En je bent pas op de helft, dus ehm, jij kunt straks vast poppetjes met hoofddoekjes tekenen met 3dhanden.
Nu ga ik er denk ik een poppetje aan vastmaken, ja. Met hoofddoekje. Een driehoekje met hoofddoekje. En dank je!

Citaat:
En ik vind het knap als je de 50 echt red. Ik denk dat ik het niet zou kunnen. Weet je wat, ik probeer het gewoon, ik hoef er dan nog maar 48 (ik vond mijn lessen saai en je idee inspirerend).
Ik ben al op de helft he! Dus ik denk dat ik het best ga redden. Al moet ik mezelf slaan! Met een zweep! Of twee!

En ik vind het gaaf dat je het ook gaat doen.
__________________
And now, no.1: The Larch.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2011, 17:25
Verwijderd
Ik vind het een heel gaaf idee, ook mooi om te zien hoe je vooruit gaat. Meeste tips zijn al gegeven, dus ik heb er niet echt iets aan toe te voegen. Ik zou het ook wel willen doen, maar mijn luiheid heerst.

Over het papier, je gebruikt ruitjespapier, dat is gebleekt enzo denk ik. Misschien een idee om een echt schetsboek aan te schaffen, dat tekent veel fijner, plus is korreliger, dus spiegelt ook minder.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2011, 09:43
Verwijderd
Huhu :') je hebt mij ook geïnspireerd!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2011, 09:49
Noedelhap
Avatar van Noedelhap
Noedelhap is offline
Moet je die laatste eens vergelijken met de eerste, een wereld van verschil Je gaat duidelijk vooruit!
__________________
Voor het onrecht is het bij mij kwaad kersen eten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-10-2011, 12:25
Verwijderd
Nummer 22 is tot nu toe m'n favoriet
Met citaat reageren
Oud 28-10-2011, 16:01
The Larch
Avatar van The Larch
The Larch is offline
Citaat:
Ik vind het een heel gaaf idee, ook mooi om te zien hoe je vooruit gaat. Meeste tips zijn al gegeven, dus ik heb er niet echt iets aan toe te voegen. Ik zou het ook wel willen doen, maar mijn luiheid heerst.

Over het papier, je gebruikt ruitjespapier, dat is gebleekt enzo denk ik. Misschien een idee om een echt schetsboek aan te schaffen, dat tekent veel fijner, plus is korreliger, dus spiegelt ook minder.
O. Eigenlijk had ik een beetje met tekenen begonnen (en niet met fagotspelen oid) omdat je voor tekenen zo weinig nodig hebt. Maar misschien koop ik ooit nog wel eens zoiets, als ik zo gemotiveerd raak dat ik na al die handen ooit nog iets anders ga tekenen.

Citaat:
Huhu :') je hebt mij ook geïnspireerd!


Citaat:
Moet je die laatste eens vergelijken met de eerste, een wereld van verschil Je gaat duidelijk vooruit!
Ja! Bij de eerste was ik een beetje van 'omfg een potlood kan streepjes tekenen als ik hem over het papier beweeg ' en bij de laatste was dat allemaal al veel beter.

Ik heb er intussen trouwens meer gemaakt, maar ik kan ze nu niet uploaden.
__________________
And now, no.1: The Larch.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2011, 16:23
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Wat een goed project! Wat me wel opvalt is dat je, bij de handen die je op de rug ziet, de twee bovenste kootjes van je middelvinger (en soms ook je ringvinger) tot één kootje worden. Bij nummer 23 zijn het wel echt twee kootjes met twee botjes en een knak ertussen, maar bij bijvoorbeeld 22 zie ik dat veel minder.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2011, 15:10
The Larch
Avatar van The Larch
The Larch is offline
Citaat:
Wat een goed project! Wat me wel opvalt is dat je, bij de handen die je op de rug ziet, de twee bovenste kootjes van je middelvinger (en soms ook je ringvinger) tot één kootje worden. Bij nummer 23 zijn het wel echt twee kootjes met twee botjes en een knak ertussen, maar bij bijvoorbeeld 22 zie ik dat veel minder.
Ohja, dat is zo, ja. Dank je!

Ik kan niet uploaden, dus ik kan mijn voortgang nu niet tonen, maar het gaat ook niet zo hard. Ik heb zo ontzettend veel halve delen! Dat ze na tien minuten het licht aandoen waardoor de schaduwen ineens totaal anders liggen, of me nodig hebben, of de tafel nodig hebben. En ik durf niet zo vaak te tekenen, want ze denken thuis een beetje dat ik een autistische stoornis heb als ik te vaak mijn hand nateken.
Hoe dan ook. Vijftig handen komen er, vraag is een beetje wanneer.
__________________
And now, no.1: The Larch.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:51.