Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-05-2012, 20:30
Stinkdier
Avatar van Stinkdier
Stinkdier is offline
Dag oudere scholieren
Ik vroeg me even af: ik ben nu 20 en mijn vader heeft me even verteld dat hij niks meer bijdraagt aan mijn universitaire opleiding. Ik moet dus alles van mijn IB lening doen. Mag dit en zo nee, wat heeft hij dan voor plichten en waar moet hij mij voor betalen? Hij zegt dat hij niet genoeg geld heeft, maar tripjes naar zwitserland, zweden en zuid-afrika lijken niet zo'n probleem voor m...
Groetjes

edit: overigens zijn mijn ouders gescheiden en is er uit de berekening van de IBgroep gebleken dat mijn moeder niks kan bijdragen en mijn vader 210 euro per maand

Laatst gewijzigd op 25-05-2012 om 20:40.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-05-2012, 20:57
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Tot je 21ste verjaardag moeten je ouders betalen voor je levensonderhoud en je studie. Welk maandelijks bedrag dat is? Dat hangt af van je woonsituatie, de studie die je hebt gekozen, jouw inkomen, de inkomens van je ouders, de vermogens van je ouders enz. Je moet hierover met je ouders praten/onderhandelen. Als je er niet uitkomt, dan kun je naar de rechter. Dat lijkt me niet verstandig voor de relatie met je ouders (zij worden er allebei in betrokken!) en ook niet rendabel meer: de onderhoudsplicht stopt immers op je 21ste verjaardag.

Het kan zo zijn dat in de rechtszaak wordt besloten dat je moeder wel degelijk moet bijdragen, en het kan ook zo zijn dat je vader meer (of minder) moet bijdragen dan dat bedrag van de IB-Groep.

Die bedragen van de IB-Groep zijn heel leuk, maar hebben eigenlijk geen betekenis. Het zijn suggesties.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2012, 20:57
Verwijderd
Onderhoudsplicht voor 'jongmeerderjarigen' (18-21 jr): http://www.ouders.nl/mjur2007-05.htm

Ik heb het artikel zelf niet gelezen, maar ik denk niet dat je pa verplicht is om wat bij te dragen aan je Universitaire opleiding. Volgens mij wel eten etc. Maargoed, lees dat artikel maar
Met citaat reageren
Oud 25-05-2012, 21:07
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Onderhoudsplicht voor 'jongmeerderjarigen' (18-21 jr): http://www.ouders.nl/mjur2007-05.htm

Ik heb het artikel zelf niet gelezen, maar ik denk niet dat je pa verplicht is om wat bij te dragen aan je Universitaire opleiding. Volgens mij wel eten etc. Maargoed, lees dat artikel maar
Jawel, maar hoeveel dat moet je zelf afspreken of onderhandelen. Kom je er niet uit, dan kan de rechter op verzoek het bedrag vaststellen.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2012, 21:12
Stinkdier
Avatar van Stinkdier
Stinkdier is offline
Volgens dat artikel moet mijn vader mij alimentatie betalen tot ik 21 ben. Dus er is wel degelijk een wettelijk vastgesteld bedrag daarvoor lijkt me dan.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2012, 21:42
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Nee, daarom staan er ook geen bedragen in dat artikel De rechter stelt het bedrag in elke concrete zaak vast, zeker in dit soort zaken waar het kind al meerderjarig is.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2012, 21:51
Stinkdier
Avatar van Stinkdier
Stinkdier is offline
Jawel, maar tijdens de echtscheiding is een bedrag van 400 euro alimentatie per kind per maand vastgesteld, en dat heb ik al 3 jaar niet volledig gehad (en daar zit nog indexatie bij). Lijkt me dat ie dat moet voldoen.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2012, 22:00
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Ohhh, zeg dat dan Als er kinderalimenatie is vastgesteld, is het anders. Dan heb je gewoon vanaf je 18de tot je 21ste verjaardag recht op 400 euro per maand (+ indexering, moet je zelf even berekenen).

Wijs je vader erop dat hij dit moet betalen. Eerst mondeling, dan schriftelijk: https://www.lbio.nl/public/uploads/k...and/brief1.doc

Het is jammer dat je vader al meer dan 6 maanden achterloopt. Anders kon je de zaak nog overdragen aan het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen, die bijv. het loon van je vader kan invorderen (zie www.lbio.nl). Maar dat kan dus niet meer. Je zult toch zelf naar de rechter moeten...
Met citaat reageren
Oud 25-05-2012, 22:05
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Je kunt het wel proberen bij het LBIO hoor (is gratis): als ze toch actie gaan ondernemen, zullen ze denk ik alleen de laatste zes maanden gaan innen bij je vader. Aanvraag doen kan hier: https://www.lbio.nl/alimentatie/aanv...ng-alimentatie

Heb je wel de originele gerechtelijke uitspraak nodig (die heeft je moeder neem ik aan).

Ik hoef je er niet op te wijzen denk ik dat als je zover gaat, het niet bevorderlijk is voor de relatie met je vader.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2012, 22:07
Stinkdier
Avatar van Stinkdier
Stinkdier is offline
Ok! doen we het voor. Voor zover ik heb gelezen werkt dit overigens met terugwerkende kracht. en ja, ma heeft de originele versie, en als mijn vader me een beetje gaat lopen naaien dan kan die relatie me niks bommen, hij was toch al matig na eerdere shit die hij me geflikt had.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2012, 22:28
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Je vader moet alle alimentatie die je hebt gemist inderdaad aan jou betalen, maar het LBIO kan zelf waarschijnlijk alleen de laatste zes maanden opeisen. Voor de rest moet je zelf een procedure starten. Maar eerst maar eens kijken wat eruit komt ja.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2012, 10:47
Verwijderd
Je hoeft niet naar de rechter te gaan (er is een vonnis aanwezig met een executoriale titel). Er staat dat hij alimentatie moet betalen. Er is al een vonnis aanwezig(er is een kracht van gewijsde en een gezag van gewijsde aanwezig), dus in principe kan je hem aanmanen. hij doet dit niet, moet je een deurwaarder inschakelen en beslag leggen op zijn goederen in de vorm van een executoriale titel.

Of je kan een ontvangstmachtiging vragen aan de rechter. Dan wordt het automatisch gestort.

Er zijn meerdere opties. Mijn persoonlijke keuze is dat het via de deurwaarder wordt gedaan. Dat zorgt voor iets minder werk en kost ook minder
Met citaat reageren
Oud 26-05-2012, 10:57
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Je hebt gelijk. Alleen als de rechtbank toen iets fout heeft gedaan, is er geen executoriale titel.

Ik zou het LBIO inschakelen, eventueel gevolgd door een deurwaarder voor oudere achterstanden.

Laatst gewijzigd op 26-05-2012 om 16:33.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2012, 16:16
Verwijderd
Citaat:
Je hebt gelijk. Alleen als de rechtbank toen iets fout heeft gedaan, is er geen executoriale titel.

Ik zou het LBIO inschakelen, eventueel gevold door een deurwaarder voor oudere achterstanden.
Nee hoor, het is een vonnis en wordt automatisch een executoriale titel (231 RV)Althans, de griffier verstrekt een afschrift. Dit eindvonnis is een afschrift dat wordt verstrekt aan ene partij die tot tenuitvoerlegging van dat vonnis kan overgaan, opgemaakt in een executoriale vorm.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2012, 16:33
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Nee hoor, het is een vonnis en wordt automatisch een executoriale titel (231 RV)Althans, de griffier verstrekt een afschrift. Dit eindvonnis is een afschrift dat wordt verstrekt aan ene partij die tot tenuitvoerlegging van dat vonnis kan overgaan, opgemaakt in een executoriale vorm.
Het (afschrift van het) vonnis kan bij vergissing niet zijn opgemaakt in executoriale vorm. Die vorm is echter wel essentieel. Anders kan een deurwaarder er niks mee.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2012, 17:46
Verwijderd
Citaat:
Het (afschrift van het) vonnis kan bij vergissing niet zijn opgemaakt in executoriale vorm. Die vorm is echter wel essentieel. Anders kan een deurwaarder er niks mee.
Ik denk dat jij je vergis. De executoriale vorm is de "veroordeling". Ik ga vanuit dat de rechter vindt dat de vader moet betalen(een bedrag van 400 euro).
Of bedoel jij dit ook?
Met citaat reageren
Oud 26-05-2012, 18:48
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Is het niet zo dat zijn vader de alimentatie aan de ouder, die voor het levensonderhoud van "het kind" moet zorgen (in dit geval z'n moeder), moet betalen ?
Oftewel; als moeders dit geld niet ontvangt mag ZIJ naar de rechter en vertellen dat haar ex verzaakt te betalen. Daar heeft "het kind" niet zoveel mee te maken volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2012, 19:27
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ik denk dat jij je vergis. De executoriale vorm is de "veroordeling". Ik ga vanuit dat de rechter vindt dat de vader moet betalen(een bedrag van 400 euro).
Of bedoel jij dit ook?
Nee, je weet toch wel op welk stempel ik doel
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-05-2012, 19:28
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Is het niet zo dat zijn vader de alimentatie aan de ouder, die voor het levensonderhoud van "het kind" moet zorgen (in dit geval z'n moeder), moet betalen ?
Oftewel; als moeders dit geld niet ontvangt mag ZIJ naar de rechter en vertellen dat haar ex verzaakt te betalen. Daar heeft "het kind" niet zoveel mee te maken volgens mij.
Dat klopt tot de 18de verjaardag van het kind. Daarna moet er tot de 21ste verjaardag aan het kind zelf worden betaald.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2012, 22:04
Verwijderd
Citaat:
Nee, je weet toch wel op welk stempel ik doel
oooh jaaa oke maar dat kan gewoon worden herstelt
Met citaat reageren
Oud 29-05-2012, 13:42
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Dat klopt tot de 18de verjaardag van het kind. Daarna moet er tot de 21ste verjaardag aan het kind zelf worden betaald.
Hmmm. kan me zo een situatie voorstellen dat zoonlief goedkoop bij mams woont, zo'n €3,000 verdient en paps alle eindjes aan elkaar moet knopen om te zorgen dat hij z'n huis niet wordt uitgeknikkerd met z'n bijstandsuitkering. Lijkt me een clausule waardig.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2012, 13:46
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Hmmm. kan me zo een situatie voorstellen dat zoonlief goedkoop bij mams woont, zo'n €3,000 verdient en paps alle eindjes aan elkaar moet knopen om te zorgen dat hij z'n huis niet wordt uitgeknikkerd met z'n bijstandsuitkering. Lijkt me een clausule waardig.
Dan moet vader zelf de rechter verzoeken de alimentatieverplichting te verlagen. Clausules / bij voorbaat rekening mee houden gebeurt praktisch niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:04.