Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-06-2012, 17:26
Nemo
Avatar van Nemo
Nemo is offline
Hoi,
Ik ga binnenkort verhuizen en dan deel ik samen met iemand anders een appartement. Diegene heeft mij op de kijkavond vertelt dat we huurtoeslag kunnen aanvragen. Volgens de site lijk dat ook wel te kloppen, maar ik heb vooral een vraag over hoe dat dan werkt.

Als ik het probeer aan te vragen zegt hij dat een x aantal bedrag is wat ik in 2012 verdien, nu heb ik daar zelf geen antwoord op, want ik werk met bijbaantjes ed omdat ik nog studeer. Maakt de belastingdienst zelf die berekening op basis van gegevens uit andere jaren?

En hoe zit dat met betaling. Krijg ik elke maand huurtoeslag op mijn rekening of aan het einde van het jaar een bedrag?
En als ik aan het einde van het jaar meer/minder werk dan het x bedrag dat bij de aanvraag staat, hoe krijg ik dan geld terug of moet ik geld bijbetalen?

Ik heb geen idee, dus ik hoop dat hier ergens ervaringdeskundigen/mensen die er wat vanaf weten zijn!

Thanks
__________________
*danst met bob the bear*
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-06-2012, 23:39
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
http://www.belastingdienst.nl/wps/wc...ige_woonruimte

Je moet eerst nagaan of jij een zelfstandige woning huurt. Dit zal het geval zijn indien jullie samen één contract hebben, anders woon je gewoon op kamers. Daarom gebruikt de woningbouwvereniging hier in Delft ook gezamenlijke contracten voor de duo-studentenwoningen.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2012, 07:36
bierkoning
Avatar van bierkoning
bierkoning is offline
En verder moet je op basis van je jaaropgaves een schatting maken van je verdiende geld.
Dat vul je in en op basis daarvan krijg je een x bedrag. Per maand idd.
Als je aan het einde van het jaar toch teveel hebt verdiend, krijg je een overzicht met hetgene wat je teveel hebt ontvangen, en dus moet terugbetalen. En als je teveel verdiend, krijg je gewoon geen huurtoeslag.
__________________
Als een vrouw een andere vrouw een compliment maakt, dan heeft ze wat van die andere vrouw nodig of is ze dronken.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2012, 10:30
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Verder gelden nog de voorwaarden:
-de huur voor jullie samen mag maximaal € 664,66 per maand zijn, inclusief schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten, energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten, huismeesterkosten, en kosten voor dienst- en recreatieruimten (maximaal € 12 per post).
-jullie mogen samen maximaal € 29.900 euro per jaar verdienen. Dat is wel veel. Hier kun je ermee spelen: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen
Met citaat reageren
Oud 12-06-2012, 11:55
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Wanneer jullie inderdaad samen een huurcontract delen, de huur beneden € 664,66 is en jullie samen niet meer dan € 29.900,- verdienen, klopt dit.

De Belastingdienst Toeslagen en Belastingdienst Particulier (inkomstenbelasting) zijn twee losstaande afdelingen. Wanneer jij een aanvraag huurtoeslag doet, controleert de Belastingdienst Toeslagen niet op dat moment de gegevens die jij hebt ingevoerd. Pas in het volgende kalenderjaar wordt gekeken bij de inkomstenbelasting wat je werkelijk hebt verdiend.
Je moet dus zelf een schatting maken van jouw (jullie) inkomen voor 2012 en hier ben je ook zelf verantwoordelijk voor. Geef je een hoger inkomen op dan dat je werkelijk blijkt te hebben verdiend, dan krijg je de 'misgelopen' huurtoeslag alsnog uitbetaald. Bij een te laag opgegeven inkomen andersom natuurlijk.

Het is even een kunstje te schatten wat je (samen) verdient. Wanneer je ook maar één euro boven de maximale grens hebt verdiend, moet je de gehele huurtoeslag terugbetalen. Wanneer je na berekening twijfelt of je teveel zal verdienen, kun je ook besluiten te wachten tot je belastingaangifte over 2012 doet. Dan weet je je verzamelinkomen en weet je of je alsnog recht had op huurtoeslag. Die kun je dan met terugwerkende kracht aanvragen en krijg je in één keer.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2012, 12:11
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Het is even een kunstje te schatten wat je (samen) verdient. Wanneer je ook maar één euro boven de maximale grens hebt verdiend, moet je de gehele huurtoeslag terugbetalen. Wanneer je na berekening twijfelt of je teveel zal verdienen, kun je ook besluiten te wachten tot je belastingaangifte over 2012 doet. Dan weet je je verzamelinkomen en weet je of je alsnog recht had op huurtoeslag. Die kun je dan met terugwerkende kracht aanvragen en krijg je in één keer.
De huurtoeslag neemt natuurlijk wel af naarmate je dichter in de buurt van de € 29.900 gaat zitten, dus het effect van dan 1 euro over die grens gaan wordt kleiner.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2012, 13:32
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Nouja, in mijn geval had het me € 1200,- gekost het jaar na mijn afstuderen, dus het kan best een slok op een borrel zijn! (ok, ligt ook aan de hoogte van je huur)
Met citaat reageren
Oud 13-06-2012, 11:02
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Je kunt zulke situaties toch ondervangen door zodra je inkomen hoger wordt (omdat je bijvoorbeeld afgestudeerd bent en gaat werken) je geschatte inkomen te wijzigen? Dat duurt maximaal een maand voordat de wijziging is verwerkt en je toeslag lager wordt.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 13-06-2012, 12:29
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Je kunt zulke situaties toch ondervangen door zodra je inkomen hoger wordt (omdat je bijvoorbeeld afgestudeerd bent en gaat werken) je geschatte inkomen te wijzigen? Dat duurt maximaal een maand voordat de wijziging is verwerkt en je toeslag lager wordt.
Klopt, dat kan.

Bij mij liep het alleen net iets anders (en dat moet je van tevoren maar weten): ik heb de eerste vijf maanden van het kalenderjaar na mijn afstuderen niet veel verdiend en had huurtoeslag eigenlijk hard nodig. In juni vond ik een baan en toen kwam de inkomensgrens van de huurtoeslag rond december wel erg dicht in de buurt.
De huurtoeslag kent maar een beperkte hardheidsclausule en een inkomensstijging door het vinden van een baan valt daar niet onder. Wanneer je een euro meer hebt verdiend dan de inkomensgrens, mag je de gehele huurtoeslag van dat jaar terugbetalen. En daar moet je zo hard voor oppassen.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2012, 13:35
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Klopt, dat kan.

Bij mij liep het alleen net iets anders (en dat moet je van tevoren maar weten): ik heb de eerste vijf maanden van het kalenderjaar na mijn afstuderen niet veel verdiend en had huurtoeslag eigenlijk hard nodig. In juni vond ik een baan en toen kwam de inkomensgrens van de huurtoeslag rond december wel erg dicht in de buurt.
De huurtoeslag kent maar een beperkte hardheidsclausule en een inkomensstijging door het vinden van een baan valt daar niet onder. Wanneer je een euro meer hebt verdiend dan de inkomensgrens, mag je de gehele huurtoeslag van dat jaar terugbetalen. En daar moet je zo hard voor oppassen.
Maar als je 1 euro minder verdiend had dan de inkomensgrens, moest je bijna net zoveel terugbetalen?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2012, 08:33
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Maar als je 1 euro minder verdiend had dan de inkomensgrens, moest je bijna net zoveel terugbetalen?
Dat kun je beperken door je inkomen aan te passen, wat jij al zei.

Ik had iets van 21.000 opgegeven en het geld apart gezet. De terugvordering was nihil.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Het grote Belasting-topic
Verwijderd
482 18-12-2017 18:30
Werk, Geld & Recht Huurtoeslag - "deur"
Levitating Nun
12 12-12-2007 17:03
Werk, Geld & Recht Huurtoeslag
Orange_Orange
11 25-04-2007 11:54
Werk, Geld & Recht huurtoeslag
dwight88
19 01-04-2007 13:32
Werk, Geld & Recht Op kamers
Shadina
98 01-10-2006 16:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:57.