Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-06-2012, 12:36
JaapJ93
JaapJ93 is offline
Ik werk al een tijdje bij een supermarkt (3 jaar) en werd laatst gebeld door een leidinggevende dat ze de personeelsbestanden aan het uitzoeken was. Daar bij is ze er achter gekomen dat ze de kopie van mij id kaart zijn kwijt geraakt. Ik vind het nogal kwalijk dat dit soort gegevens kwijt raken aangezien iemand met kwade bedoelingen veel kan doen met z'n kopie.

Wat zouden jullie in z'n geval doen? Bijvoorbeeld het hoofdkantoor op de hoogte stellen of zo iets dergelijks?

Groeten, Jaap
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-06-2012, 13:40
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Wat zou iemand met een kopie van jouw ID-kaart kunnen doen? Het is vervelend dat je gegevens mogelijk 'op straat' liggen, maar de kans dat iemand schade met een kopie gaat of kan aanrichten is zeer klein. Daarnaast is de kans groter dat het kopietje in de verkeerde map of in een papierversnipperaar is beland

Natuurlijk kun je het hoofdkantoor bellen en je werkgever tegen je in het harnas jagen. Op het hoofdkantoor zullen ze je dan een zeikerd vinden, je leidinggevende zal geïrriteerd zijn, ik weet niet of dat je werkplezier ten goede komt. Op een werkplek worden nu eenmaal fouten gemaakt en raken dingen kwijt.
Je zou het (op een normale, neutrale toon) tegen je leidinggevende kunnen zeggen dat je natuurlijk wel verwacht dat ze netjes met je gegevens omspringen, of maak er een grapje over, maar ga er geen drama van maken.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 00:03
Inspire
Avatar van Inspire
Inspire is offline
Citaat:
Ik werk al een tijdje bij een supermarkt (3 jaar) en werd laatst gebeld door een leidinggevende dat ze de personeelsbestanden aan het uitzoeken was. Daar bij is ze er achter gekomen dat ze de kopie van mij id kaart zijn kwijt geraakt. Ik vind het nogal kwalijk dat dit soort gegevens kwijt raken aangezien iemand met kwade bedoelingen veel kan doen met z'n kopie.

Wat zouden jullie in z'n geval doen? Bijvoorbeeld het hoofdkantoor op de hoogte stellen of zo iets dergelijks?

Groeten, Jaap
Lijkt me een gevalletje miereneukerij. Ja, ze moeten hun zaakjes op orde hebben, maar zo werkt het nu eenmaal niet altijd. Deal with it.

Mensen gaan je niet echt aardiger vinden als je over zulke dingen gaat zeuren, dus ik zou gewoon braaf een nieuw kopietje afgeven en er niet meer aan denken.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 08:28
DeGeneraal
Avatar van DeGeneraal
DeGeneraal is offline
Citaat:
Lijkt me een gevalletje miereneukerij. Ja, ze moeten hun zaakjes op orde hebben, maar zo werkt het nu eenmaal niet altijd. Deal with it.

Mensen gaan je niet echt aardiger vinden als je over zulke dingen gaat zeuren, dus ik zou gewoon braaf een nieuw kopietje afgeven en er niet meer aan denken.
Even concreet:

Dit advies niet opvolgen en gewoon er wat van zeggen.

Je moet niet aardig gevonden willen worden. Wel op een nette manier natuurlijk aanspreken(kritisch zijn richting je baas is nooit erg) en niet direct naar het hoofdkantoor gaan.

Laatst gewijzigd op 27-06-2012 om 09:30.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 11:53
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Nee, want een goede omgang tussen werknemer/werkgever is natuurlijk niet bevorderlijk voor de werksfeer.

Je werkgever is ook degene die je vrij geeft, je werktijden bepaalt, en je contract verlengt. Als je daar over zulke trivialiteiten tegen gaat zeuren, dan kun je de vakken nog wel zo snel bijvullen maar zal het animo om je contract te verlengen niet echt hoog zijn.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 12:06
DeGeneraal
Avatar van DeGeneraal
DeGeneraal is offline
Citaat:
Nee, want een goede omgang tussen werknemer/werkgever is natuurlijk niet bevorderlijk voor de werksfeer.

Je werkgever is ook degene die je vrij geeft, je werktijden bepaalt, en je contract verlengt. Als je daar over zulke trivialiteiten tegen gaat zeuren, dan kun je de vakken nog wel zo snel bijvullen maar zal het animo om je contract te verlengen niet echt hoog zijn.
Je werkgever heeft liever dat je kritiek geeft, dan dat je buigt voor hem. Werkgevers die niet tegen kritiek kunnen, moeten ander werk zoeken.
Je kan wel de baas zijn, maar dat betekent nog niet dat je zomaar gegevens kwijt mag raken. Er moet altijd ruimte zijn voor discussie.

Of je bentnatuurlijk bang zijn voor je werkgever martino?
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 14:08
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Lees eens wat ik schrijf en trek mijn posts niet uit hun context.
Een goede werkgever kan best tegen wat kritiek, maar zoals de meeste mensen hebben ook werkgevers een hekel aan zeikerds en mierenneukers. Er raakt nu eenmaal wel eens een papiertje kwijt, dat is vervelend, maar geen ramp. De werkgever van TS gaat ook niet het hoofdkantoor bellen als hij per ongeluk de gepelde tomaten bij de tomatenblokjes neerzet.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 14:20
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Nieuw kopietje afgeven en er wel bijzeggen dat je verwacht dat ze er nu wat minder slordig mee omgaan.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 20:47
Verwijderd
Citaat:
Je werkgever heeft liever dat je kritiek geeft, dan dat je buigt voor hem. Werkgevers die niet tegen kritiek kunnen, moeten ander werk zoeken.
Je kan wel de baas zijn, maar dat betekent nog niet dat je zomaar gegevens kwijt mag raken. Er moet altijd ruimte zijn voor discussie.

Of je bentnatuurlijk bang zijn voor je werkgever martino?
Natuurlijk moet er ruimte zijn voor discussie, maar zeiken over een kwijtgeraakt kopietje is geen discussie, dat is gewoon moeilijk doen over iets dat weinig voorstelt.

Gewoon nieuw kopietje geven en er dan inderdaad lachend bij zeggen dat ze die maar wat beter moeten opbergen oid.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 21:29
Verwijderd
Citaat:
Natuurlijk moet er ruimte zijn voor discussie, maar zeiken over een kwijtgeraakt kopietje is geen discussie, dat is gewoon moeilijk doen over iets dat weinig voorstelt.

Gewoon nieuw kopietje geven en er dan inderdaad lachend bij zeggen dat ze die maar wat beter moeten opbergen oid.
Normaliter zou ik het met je eens zijn, maar een kopie van een identiteitsbewijs is een persoonsgegeven en daar dient derhalve mee om te worden gegaan conform de eisen zoals die gesteld zijn in de Wet bescherming persoonsgegevens. In dit geval heb je dus zeker reden tot klagen bij je baas, maar doe dat dan wel netjes.
Eventueel kun je ook een klacht indienen bij de CBP.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 21:29
Inspire
Avatar van Inspire
Inspire is offline
Citaat:
Je werkgever heeft liever dat je kritiek geeft, dan dat je buigt voor hem. Werkgevers die niet tegen kritiek kunnen, moeten ander werk zoeken.
Je kan wel de baas zijn, maar dat betekent nog niet dat je zomaar gegevens kwijt mag raken. Er moet altijd ruimte zijn voor discussie.

Of je bentnatuurlijk bang zijn voor je werkgever martino?
Ik ben het absoluut met Martino eens. Het leven gaat over afwegingen maken, sommige dingen vragen om aktie, en anderen moet je links laten liggen.

Zeuren over dit soort kleinigheden heeft echt geen zin, ook niet praktisch gezien. Het enige wat er gebeurt is dat je werkgever denk dat je een zijkerd bent, hij zal echt niet nu voorzichtiger gaan doen omdat jij hem is even op z'n flikker geeft.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2012, 22:55
DeGeneraal
Avatar van DeGeneraal
DeGeneraal is offline
Citaat:
Normaliter zou ik het met je eens zijn, maar een kopie van een identiteitsbewijs is een persoonsgegeven en daar dient derhalve mee om te worden gegaan conform de eisen zoals die gesteld zijn in de Wet bescherming persoonsgegevens. In dit geval heb je dus zeker reden tot klagen bij je baas, maar doe dat dan wel netjes.
Eventueel kun je ook een klacht indienen bij de CBP.
Ja, dit is ook uiteindelijk mijn punt en ik sluit mij hier bij aan.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2012, 13:25
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Ik zou gelijk even de arbeidsinspectie en de FIOD bellen dan, die willen vast een inval doen om dit tot de bodem uit te zoeken! Want wat zou er allemaal aan de hand zijn bij dat verderfelijke bedrijf, zomaar een papiertje kwijtraken! Wat denken ze dan wel niet! En dan de brutaliteit hebben om een nieuw kopietje te vragen. Misschien kan TS terecht bij slachtofferhulp?
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 28-06-2012, 19:03
Verwijderd
Citaat:
Normaliter zou ik het met je eens zijn, maar een kopie van een identiteitsbewijs is een persoonsgegeven en daar dient derhalve mee om te worden gegaan conform de eisen zoals die gesteld zijn in de Wet bescherming persoonsgegevens. In dit geval heb je dus zeker reden tot klagen bij je baas, maar doe dat dan wel netjes.
Eventueel kun je ook een klacht indienen bij de CBP.
Als er een map met kopietjes op straat lag oid, dan was ik het met je eens, maar in dit geval is de kans groot dat het kopietje gewoon per ongeluk in de versnipperaar is gegaan of ergens in een andere map zit. Ik zou er geen issue van gaan maken iig...
Met citaat reageren
Oud 28-06-2012, 20:41
Verwijderd
Citaat:
Ik zou gelijk even de arbeidsinspectie en de FIOD bellen dan, die willen vast een inval doen om dit tot de bodem uit te zoeken! Want wat zou er allemaal aan de hand zijn bij dat verderfelijke bedrijf, zomaar een papiertje kwijtraken! Wat denken ze dan wel niet! En dan de brutaliteit hebben om een nieuw kopietje te vragen. Misschien kan TS terecht bij slachtofferhulp?
*zucht*
Citaat:
Als er een map met kopietjes op straat lag oid, dan was ik het met je eens, maar in dit geval is de kans groot dat het kopietje gewoon per ongeluk in de versnipperaar is gegaan of ergens in een andere map zit. Ik zou er geen issue van gaan maken iig...
Ik zeg ook niet dat je er een probleem van moet maken, maar je moet het ook zeer zeker niet maar gewoon over je heen laten gaan. Die wetgeving is er niet voor niets want met een kopie van een id-kaart kán je identiteit gestolen worden (worst case scenario he). Je mag daarom best je baas aanspreken op zijn verantwoordelijkheid en dat je verwacht dat ze dit soort zaken in het vervolg beter regelen.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2012, 20:48
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Ik zou er ook in dit geval geen probleem van maken, maar in principe wordt bijv. aangeraden je burgerservicenummer (dat op je ID-kaart staat) niet overal te laten rondslingeren. In combinatie met je naam en geboortedatum, maak je identiteitsfraude/identiteitsdiefstal daardoor al duidelijk een stuk makkelijker.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2012, 11:09
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Zou me niks verbazen als er veel meer persoonlijke gegevens van TS openbaar op Facebook te vinden zijn..
Met citaat reageren
Oud 13-07-2012, 19:30
Verwijderd
Om ook even aan te geven welk belang de Overheid hieraan hecht:
https://tweakers.net/nieuws/83138/re...-verhogen.html
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:42.