Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-06-2005, 14:18
Experium
Experium is offline
k wou hier eigenlijk niet over beginnen maar ik heb zelf ook een soort eetstoornis denk ik. maar dan precies andersom.. ik eet veel te veel dan goed voor me is.. ik heb vroeger een tijdje overgewicht gehad.

En toen heb ik veel getrained. en ge"dieet" en toen was ik weer op gewicht. en toen kreeg ik weer zin in vreten en toen schoot het er weer op,

ik ben nu niet echt dik meer 1.84/81 kg. maar het mag wel ietsjes minder.. 75 kg ofzo ben ik dik tevreden. maar ja, ik heb steeds zin om wat lekkers te pakken.

ik ga dit binnenkort ook tegen mijn ouders melden. want ik wil graag hun steun hebben. om een normaal eetpatroon op te stellen. want het geval is.

ik eet s'avonds ook nooit meer mee. omdat OF ik heb al gegeten. of ik lust niet wat hun op tafel zetten. ik ben zeer moeilijk met groentes eten.

voorbeeld: alle "rapen" lust ik niet. alle "kolen met uitzondering van zuurkool" lust ik niet. en dan lust ik alleen doperwten/spinazie en sperziebonen, maar dat komt ook eens je strot uit.. en ik merk het ook wel aan mn lichaam. die word steeds brozer..

mn botten doen soms pijn. ik eet nu wel vitamine pillen maar alsof dat echt een vervanger voor echte groentes zijn.. niet dus.. maarja ik wou dit ook even kwijt..

mischien dat iemand ook wat advies heeft voor mijn probleem..
Oud 08-06-2005, 14:24
Delicate
Avatar van Delicate
Delicate is offline
Dat eerste deel herken ik wel. (niet over die groentes dus)

Volgens mij haal ik op een dag wel eens 4000 calorieën. Echt gestoord veel. Maar ik kan je dus ook niet helpen. Heb het zelfde probleem..
Oud 08-06-2005, 14:24
Cookie
Avatar van Cookie
Cookie is offline
Idd de steun van je ouders vragen
Misschien kan je eens kijken naar wat je lekker vind en wat vult zodat je niet zo gaat "vreten" of op Eten&Drinken kijken.
Als het helemaal erg wordt kan je even naar een dietist gaan of meer gaan sporten natuurlijk.
Tips: kauwgom eten en veel water drinken.
__________________
Tumtiedum hups.
Oud 08-06-2005, 14:26
Experium
Experium is offline
ik heb een hele grote jojo effect ene keer bezig met afvallen. dan vreet ik me weer vol. en drinken doe ik voldoende zo'n 4-5 liter per dag op een dag.. (meestal light/water)
Oud 08-06-2005, 14:26
ninie
Avatar van ninie
ninie is offline
ey...

als je last krijgt van je botten of andere dingen zou ik toch wel ff langs de dokter gaan, ik denk dat die je wel goed kan adviseren over je eten, of hij stuurt je door naar een diëtist, en die kan je waarschijnlijk ook goed helpen!!

nou succes dan maar
Oud 08-06-2005, 14:27
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
www.sabn.nl En dan moet je even kijken bij 'Binge Eating'.

Het is geen 'omgekeerde eetstoornis' trouwens, maar een 'gewone', er is dus een naam voor.

Eetbuienstoornis wordt meestal aangeduid met de Engelse naam Binge Eating Disorder (BED), of soms met 'Compulsive Overeating', dwangmatig eten. Het verschil tussen deze twee is dat er bij BED sprake is van (vr)eetbuien, waarbij snel zeer grote hoeveelheden worden gegeten, terwijl bij Compulsive Overeating er sprake is van een meer gelijkmatige spreiding over de dag. Deze eetstoornissen lijken in veel opzichten op anorexia en boulimia. De lichamelijke effecten kunnen verschillen, maar de sociale en psychische aspecten tonen veel overeenkomsten. BED kan leiden tot gebrek aan essentiële stoffen (zoals vitamines, mineralen), en het uit balans raken van de natrium/kalium huishouding. Dit zijn heel gevaarlijke effecten.
BED is veel meer dan alleen soms een frustratie "wegeten". Het kan je hele leven gaan overheersen, en dan wordt het tijd om er iets aan te doen, en steun en hulp te zoeken voor je probleem. Als je een eetbuienstoornis hebt, zul je jezelf in veel van de onderstaande punten herkennen. Als je aan veel van de genoemde criteria voldoet, en zeker wanneer je de eerder genoemde lichamelijke verschijnselen herkent, is het belangrijk dat je hulp zoekt. Maar ook als je geen duidelijke lichamelijke klachten hebt, is het verstandig in te grijpen. Hoe eerder je hulp zoekt, hoe groter de kans op genezing.



Dat komt van de site.
Oud 08-06-2005, 14:28
Experium
Experium is offline
nou dieten kan ik zelf prima maken. zit ik aan de 2000 kcal. 500 kcal zit ik op 30/30/40% (koolhydraten/eiwit/vet)onder onderhoud en dan val ik rustig zo'n 700 gram per week af. maar volhouden dat is het probleem vorig jaar een half jaar volgehouden en was toen 16 kg afgevallen tot 70 kg (was goed voor mijn lengte toen) was toen echt PRECIES goed. wou ook niet lager. heb ik tot het einde van de vakantie volgehouden en toen ging ik heel langzaam terug naar mn huidige eetpatroon.. ik ben opgegroeid met dit eetpatroon en dat is zeer lastig om af te leren..
Oud 08-06-2005, 14:28
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Experium schreef op 08-06-2005 @ 15:26 :
dan vreet ik me weer vol. en drinken doe ik voldoende zo'n 4-5 liter per dag op een dag.. (meestal light/water)
Dat is teveel vocht, genoeg drinken is goed natuurlijk, maar teveel is ongezond omdat je dan mineralen enzo uit kunt gaan plassen.
Oud 08-06-2005, 14:29
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Dit moet ook in het voedings en gezondheidtopic trouwens, denk ik.
Oud 08-06-2005, 14:30
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Als je je eetpatroon wil veranderen zul je jezelf toch hard aan moeten spreken over die groentes. Sta jezelf toe een bepaald aantal groentes te schrappen van de lijst en spreek met je ouders af dat je de overige groentes voortaan wel zult eten. Alleen de allersmerigste dus niet.
Je kan nou eenmaal niet altijd eten wat je lekker vindt en zegt het zelf al: het is niet best voor je lichaam om die groentes te laten liggen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 08-06-2005, 14:32
Delicate
Avatar van Delicate
Delicate is offline
Ik heb alle vakjes moeten aankruizen
Oud 08-06-2005, 14:34
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Bloem schreef op 08-06-2005 @ 15:27 :
www.sabn.nl En dan moet je even kijken bij 'Binge Eating'.

Het is geen 'omgekeerde eetstoornis' trouwens, maar een 'gewone', er is dus een naam voor.

*knip*

Het vervelende is alleen dat de meeste mensen alleen boulimia en anorexia kennen, en niet weten dat er ook nog andere eetstoornissen bestaan. En dit is wel precies het omgekeerde van anorexia natuurlijk
Oud 08-06-2005, 14:35
Experium
Experium is offline
en het is niet echt dwangmatig wat op sabn staat. maar als ik honger heb pak ik dus het verkeerde voedsel.. ik pak dus eerder een pizza dan gewoon 4-6 boterhammen en wat beleg in de middag... en dat vind ik erg moeilijk om af te leren.. en mn ouders zeggen heel simpel als ik vraag dat niet meer te kopen tijdelijk. "ja betekend dus dat wij dus ook niks lekkers meer mogen... "
Oud 08-06-2005, 14:40
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Experium schreef op 08-06-2005 @ 15:35 :
en het is niet echt dwangmatig wat op sabn staat. maar als ik honger heb pak ik dus het verkeerde voedsel.. ik pak dus eerder een pizza dan gewoon 4-6 boterhammen en wat beleg in de middag... en dat vind ik erg moeilijk om af te leren.. en mn ouders zeggen heel simpel als ik vraag dat niet meer te kopen tijdelijk. "ja betekend dus dat wij dus ook niks lekkers meer mogen... "
Tsja, dat is toch een kwestie van de knop omdraaien en een boel doorzettingsvermogen hebben...

Qwuartz, misschien is het dan beter als je er eens met iemand over praat? Hoeft niet meteen proffesionele hulp te zijn, hoewel dat misschien op termijn ook geen verkeerd idee is. Maar als je het kunt delen met iemand scheelt het misschien al wat?
Oud 08-06-2005, 14:42
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Nonaj schreef op 08-06-2005 @ 15:34 :
Het vervelende is alleen dat de meeste mensen alleen boulimia en anorexia kennen, en niet weten dat er ook nog andere eetstoornissen bestaan. En dit is wel precies het omgekeerde van anorexia natuurlijk
Ja, daarom zeg ik ook extra dat het een 'gewone' eetstoornis is
Oud 08-06-2005, 14:52
Mara
Mara is offline
Ga 's langs 't Grote Voedings en Gezondheidstopic, bovenaan deze pagina.

Verder:
- Post 's wát je dan eet.
- 40% van je calorieen uit vet hoeft nou ook weer niet he Mag gerust iets lager zijn!
- Wat betreft dat niet lusten: Léér het eten. Ja, stel je niet aan, ik ben wat dat soort dingen betreft kei- en keihard. Sommige dingen zal je écht niet lusten, dat heeft denk ik iedereen wel, maar een boel dingen kan je gewoon leren te eten. Het zal dan nooit je favoriete eten worden, maar je kan het leren.
Oud 08-06-2005, 15:00
Delicate
Avatar van Delicate
Delicate is offline
Citaat:
Bloem schreef op 08-06-2005 @ 15:40 :
Tsja, dat is toch een kwestie van de knop omdraaien en een boel doorzettingsvermogen hebben...

Qwuartz, misschien is het dan beter als je er eens met iemand over praat? Hoeft niet meteen proffesionele hulp te zijn, hoewel dat misschien op termijn ook geen verkeerd idee is. Maar als je het kunt delen met iemand scheelt het misschien al wat?
Ik heb het er wel eens met een vriendin gehad (niet irl, dat durf ik niet zo goed) maar zij eet zelf ook gigantisch veel, maar op een hele andere manier. Ik merk zelf gewoon dat ik echt haast verslaafd ben aan eten. Ik heb een tijdje gedacht dat er 'iets' aan de hand was maar ik kon er nooit info over vinden dus dacht dat ik me aangesteld. Maar als ik zo die site doorlees herken ik gewoon alles.

Het is echt gestoord hoeveel ik eet en ik doe ook alles om aan eten te komen. Misschien is het interessant om een stukje uit mijn dagboek hier te plaatsen (Gewoon om het even kwijt te ku nnen )

En opeens drong het gewoon gruwelijk tot me door. Ik zat aan tafel.
Ik heb echt een probleem. En het word maar eens tijd om dat serieus te nemen.

Toen ik 10 was vond ik mezelf te dik. Hoewel ik maar 40 kilo woog vond ik dat te veel.
En sindsdien is het alleen maar bergafwaarts gegaan. Ik kan het niet eens uit leggen.
Ik weet niet hoe ik moet uit leggen hoe het is om elke dag op te staan en er tegen te vechten.

Toen ik elf was schreef ik mijn eigen boek. Over een dieet. Ja, ik was echt elf.
Toen was ik er al mee bezig. Ik schreef een bladzij of 20 over (di)eten.
Sindsdien, nu een jaar of 3/4 ben ik geobsedeerd door dieten.

Eerst was er niet zo veel reden toe, ik was immers niet heel dik, hooguit een tikje mollig.
Maar nu ben ik dus ook nog echt dik, en heb ik er nog een probleem bij.
Ik weet niet waar ik moet beginnen om uit te leggen hoe ik met eten om ga.

Ik zal maar met mijn 'gezonde' periodes beginnen. Die zijn nog enigszins positief.
Ik begin vol goede moed aan een gezond voedingspatroon. Hou het in de hand.
Een week of 3, maar door al het gesmokkel verlies ik hooguit een kilo.

Dan val ik weer terug en ga ik maar als een gek crashen. Op het gestoorde af.
Ik weet precies hoe het werkt, hoe ik in een week 10 kilo kan verliezen.
Ik heb het al een paar keer gedaan, 3 dagen bijna niks eten en 5 kilo afvallen.

Wat een kick, maar hoe ongezond. En dan is er weer die tegenslag.
Dan heb ik weer zoiets : Ach, boeiend dat ik wat dikker ben.
En tegelijk : Gatverdamme, ik zie er niet uit. Lelijke dikkerd.

En dan begint het weer van voorafaan. Maar om even in te springen bij het 'boeiend'.
Dan begint de echte ellende. Het liegen, bedriegen, volproppen en zelfs stelen.
Het vreselijke gevoel dat ik volgepropt ben en bijna moet overgeven.

Als ik de avond naar bed ga, heb ik trek in eten. Soms zelfs zware trek.
Ik bedenk wat ik de volgende dag ga eten en hoe ik aan eten kom.
Hoe ik aan geld kom om mijn eetschulden af te betalen houd me dagelijks bezig.

Ik zorg dat ik zo vaak mogelijk in de mcdonalds kom, in de super, in de kantine.
Ik kies de juiste tijden om geld te stelen om eten te kopen.
Ik zoek thuis naar eten en tel de minuten af dat mijn moeder vertrekt.

Dan, nauwelijks een half uur na het eten prop ik me vol met hagelslag, boter, koekjes.
Alles, ik lust werkelijk alles wat ongezond is. Gezond eten lust ik niet meer.
Met lange tanden zit ik aan het avondeten, waar ik mijn eetlust kwijt ben.

En dit al 3 jaar lang, vind je het gek dat mijn gezondheid verschrikkelijk is?
Vind je het gek dat.. weetikveel wat? God, wat een opluchting om dit kwijt te kunnen.
Maar ik weet het niet meer, ik weet niet meer wat ik moet doen.

Eten beheerst mijn leven, zowel tijdens een dieet als tijdens mijn volpropperiodes.
Dit loopt uit de hand maar ik weet het niet meer. Eten is een regelrechte obsessie.
Ik weet niet meer wat ik moet doen

verdomme

Ga maar eens na dat ik in minder dan 2 jaar 25 kilo (!) ben aangekomen.
Weet je hoe ontiegelijk veel dat is? Volgens mij zien mensen dat niet hoor.
Iemand zei laatst : Ach, jij weegt minder dan mij, in alle oprechtheid.

Hoe zwaar ben je nou, een kilo'tje of 70? Nou, nee, 170 komt meer in de buurt.
En heus, niet alleen m'n gewicht vind ik erg hoor. het is gewoon vreslijk om zo te leven.
Ik was echt wel op mijn dieptepunt toen ik geld aan het jatten was om te eten.

Ik weet niet of ik nu overdrijf of weetikveelwat, ik kan het alleen niet meer.
Het is uitzichtloos.



Oud 08-06-2005, 15:05
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Qwuartz schreef op 08-06-2005 @ 16:00 :
Ik heb het er wel eens met een vriendin gehad (niet irl, dat durf ik niet zo goed) maar zij eet zelf ook gigantisch veel, maar op een hele andere manier. Ik merk zelf gewoon dat ik echt haast verslaafd ben aan eten. Ik heb een tijdje gedacht dat er 'iets' aan de hand was maar ik kon er nooit info over vinden dus dacht dat ik me aangesteld. Maar als ik zo die site doorlees herken ik gewoon alles.

Het is echt gestoord hoeveel ik eet en ik doe ook alles om aan eten te komen. Misschien is het interessant om een stukje uit mijn dagboek hier te plaatsen (Gewoon om het even kwijt te ku nnen )

Verhaal


Och meis, dat klinkt heel wanhopig en verdrietig. Ik denk dat het een goed idee is als je hulp gaat zoeken, proffesionele hulp, want anders is het heel moeilijk om hier uit te komen. SABN heeft een forum, ook voor BED, je zou daar eens kunnen kijken om met mensen te praten die hetzelfde hebben als jij, daar vind je dan misschien herkenning. En probeer er met je moeder over te praten, als dat kan, dat lost misschien wel niks op, maar dan is er in elk geval iemand in je omgeving die weet hoe moeilijk je het ermee hebt.
Oud 08-06-2005, 15:08
Experium
Experium is offline
quartz dat is wel klote joh... zo erg is het bij mij gelukkig niet.. ik neem alleen het verkeerde voedsel.. maarja
Oud 08-06-2005, 15:49
Verwijderd
Citaat:
Bloem schreef op 08-06-2005 @ 15:29 :
Dit moet ook in het voedings en gezondheidtopic trouwens, denk ik.
Dit past idd goed in het voedings- en gezondheidstopic.
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Dit of dat?
Verwijderd
358 12-10-2014 18:39
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Geestelijke gezondheidszorg voor jongeren gaat uit de zorgverzekering
PetitieJeugd
39 31-10-2013 13:01
Lichaam & Gezondheid Voedings-en-gezondheids-topic #13
coopergirl
500 18-08-2006 20:31
Psychologie Heb ik ANOREXIA?
sweet dreams
19 14-02-2003 22:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:57.