Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-01-2004, 12:17
Verwijderd
Zowel voor Latijn als Grieks
Leg ook even uit waarom je juist die schrijvers kiest.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-01-2004, 13:04
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Ik ken alleen latijn en ik houd wel van Ovidius. Na deze tekst was ik er helemaal weg van:

Ovidius, Amores 1.5
Als de dag op z’n heetst is…

Aestus erat, mediamque dies exegerat horam:
adposui medio membra levanda toro.
Pars adaperta fuit, pars altera clausa fenestrae:
quale fere silvae lumen habere solent,
qualia sublucent fugiente crepuscula Phoebo, [5]
aut ubi nox abiit, nec tamen orta dies.
Illa verecundis lux est praebenda puellis,
qua timidus latebras speret habere pudor.
Ecce, Corinna venit, tunica velata recincta,
candida dividua colla tegente coma, [10]
qualiter in thalamos famosa Semiramis isse
dicitur, et multis Lais amata viris.
Deripui tunicam; nec multum rara nocebat:
pugnabat tunica sed tamen illa tegi.
Quae cum ita pugnaret, tamquam quae vincere nollet, [15]
victa est non aegre proditione sua.
Ut stetit ante oculos posito velamine nostros,
in toto nusquam corpore menda fuit.
Quos umeros, quales vidi tetigique lacertos!
forma papillarum quam fuit apta premi! [20]
Quam castigato planus sub pectore venter!
Quantum et quale latus! Quam iuvenale femur!
Singula quid referam? Nil non laudabile vidi
et nudam pressi corpus ad usque meum.
Cetera quis nescit? Lassi requievimus ambo. [25]
proveniant medii sic mihi saepe dies!
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 13:05
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Mijn favoriet voor Latijn is Ovidius, omdat hij van die leuke metrische gedichtjes schrijft.

Mijn favoriet voor Grieks is iets moeilijker, maar ik ga voorlopig voor Homeros, omdat hij in zijn epen woorden gebruikt die je nergens anders in het Grieks tegenkomt. En vanwege het metrum natuurlijk (ben nogal weg van metra )
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 13:18
Dminor
Avatar van Dminor
Dminor is offline
Loukianos, Homeros, Euripides, pff... voor Grieks kan ik niet kiezen.
Ze hebben allemaal hun eigen charmes.

Met Latijn is Plinius Minor mij goed bevallen als prozaschrijver, ik weet eigenlijk niet waarom. Het klikte gewoon, zeg maar.
En Ovidius als dichter. Leuke verhaaltjes.
__________________
Zul je altijd zien; zit je in bad, wrijft er iemand over je lamp!!
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 14:33
Verwijderd
Grieks: Op het moment Homeros, vooral de aanhef in de Odyssee vind ik prachtig:
Citaat:
Muze, bezing mij de man, de vindingrijke, die zeer veel gezworven heeft.....
Laatst heb ik bij een tekst van een geschiedschrijver gelezen, niet Herodotes (dat is mijn eindexamenschrijver) maar een ander, die had wel een makkelijke manier van schrijven.

Latijn: Dat is wat moeilijker, aangezien ik daar niet zo heel veel van gelezen heb. Plinius minor, Catallus en Martialis. Plinius vond ik niet zo leuk, nogal een slijmbal in zijn brieven naar Traianus

Citaat:
Ik had het geluk uw verjaardag in de provincie te vieren, hetgeen veel goeds belooft
Catullus vond ik niet bijster bijzonder, Martialis had daarentegen soms wel eens leuke gedichten. Maar echt goed kan ik niet over Latijn oordelen.

Minst leuke schrijvers....daar zou ik niet zo maar antwoord op kunnen geven, ze hebben allemaal wel iets speciaals.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 15:09
fractuur
fractuur is offline
Heb er met Latijn nog maar drie gehad. Te weten Plinius (i of n: bekend stukje ), Catullus en Seneca. Plinius vond ik niet bijzonder, die hemelt echt alles en iedereen op waarvan hij weet dat hij er beter van kan worden. Verder heb ik nog maar 2 stukken Seneca gehad, dus dat schit ook niet op (waarvan stuk 4x 'Zij zijn slaven. Nee, zij zijn ...' inhield) Catullus komt er dan toch het best uit. Het is vaak lastig vertalen doordat alles door elkaar heen staat, maar de inhoud en de woordvolgorde (int Latijn dan) van zn gedichten zijn mooi.

Grieks heb ik lang geleden laten vallen.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 13:58
Verwijderd
Heb Latijn en Grieks en zit in de 6de, dus ik heb alle schrijvers wel gehad die ik zal krijgen op school

Bij Grieks is Homeros met afstand favoriet. De Trojaanse Oorlog is mijn favoriete onderwerp en ik vind het echt heel mooi poëtisch geschreven, ook met die Homerische vergelijkingen erin.

Bij Latijn ga ik toch denk ik voor Ovidius. Catullus was op zich ook nog wel grappig, maar ik vind de verhalen van Ovidius een stuk leuker (en wat minder op sex gericht ).

Minst favoriet trouwens: bij Grieks Plato (ik heb een hekel aan die filosofische dingen waarbij je nog moet gaan nadenken als je eindelijk de zin hebt) en bij Latijn Cicero (de eindexamenschrijver: wat een verschrikkelijke zinnen en teksten!)
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 14:07
Odicanes Naso
Odicanes Naso is offline
Citaat:
Moonshine schreef op 13-01-2004 @ 14:58:
Minst favoriet trouwens: bij Grieks Plato (ik heb een hekel aan die filosofische dingen waarbij je nog moet gaan nadenken als je eindelijk de zin hebt) en bij Latijn Cicero (de eindexamenschrijver: wat een verschrikkelijke zinnen en teksten!
Wat lezen jullie van Cicero?
__________________
Les anciens, monsieur, sont les anciens, et nous sommes les gens de maintenant - Molière.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 16:50
MickeyV
MickeyV is offline
Tot nog toe komt Caesar mij voor als degene die de mooiste, meest volmaakte zinnen wrocht. Maar dat is niet te zeggen, dat Sallustius voor hem onder doet, met zijn "obscura brevitas". Eclatant.

Met gedichten heb ik niet veel op. Bijgevolg moeten de dichters het ontgelden. Met name Horatius en Catullus vind ik weinig bekoorlijk. Binnen het volk der dichters koester ik wel een voorkeur voor Ovidius.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 22:53
Verwijderd
Seneca's teksten zijn het interessantst, maar Ovidius heeft een mooiere stijl.
Bij Grieks weet ik het niet, ik heb twee jaar Grieks gehad en daarin heb ik niet echt veel belangwekkends vertaald geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 11:34
Verwijderd
Citaat:
Odicanes Naso schreef op 13-01-2004 @ 15:07:
Wat lezen jullie van Cicero?
Ehm... ik weet het niet uit m'n hoofd en heb het hier ook niet liggen. Zal nog eens kijken
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 21:27
Scholier_temp
Scholier_temp is offline
CICERO is de meest saaie schrijver die ik ooit gehad heb. Als ik nog meer teksten over zijn verlangen naar roem of hoe een hominum met dignitate moet leven knal ik mijn kop eraf. Sorry als sommige mensen dit aanstootgevend vinden.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 20:25
Anaïs
Avatar van Anaïs
Anaïs is offline
Eigenlijk vond ik Caesar best grappig om lezen... Om de haverklap komen mannen bij elkaar om te huilen
Cicero vond ik niet saai, maar interessant, vooral Scipio's droom.
Ovidius is inderdaad heel mooi geschreven. Maar qua inhoud ga ik toch voor Vergilius, zowel de Aeneïs, als de Georgica en de Bucolica konden mij best bekoren.

Even denken voor Grieks... In 5de lagr heb ik een fragment gelezen van Solon, dit vond ik heel leerrijk, was een filosofische tekst.
Nu lezen we redevoeringen van Lysias, het zal wel aan de prof (naam: Delannoy, studentennaam: devilannoy ) liggen, maar ik hou echt niet Lysias
Met citaat reageren
Oud 17-01-2004, 09:25
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
geliefdvidius + Catullus

gehaat: Caesar
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
Met citaat reageren
Oud 17-01-2004, 13:12
Dminor
Avatar van Dminor
Dminor is offline
Citaat:
Scholier schreef op 15-01-2004 @ 22:27:
CICERO is de meest saaie schrijver die ik ooit gehad heb. Als ik nog meer teksten over zijn verlangen naar roem of hoe een hominum met dignitate moet leven knal ik mijn kop eraf. Sorry als sommige mensen dit aanstootgevend vinden.
We lezen nu alleen dingen van Cicero als politicus en dat onderwerp is nou eenmaal saai, en zeker zoals Cicero er eentonigerwijs één lange ophemeling van zichzelf van maakt. Maar in hoofdstuk 6 wordt het volgens mij leuker, met de droom van Scipio. Ik hoop het in ieder geval.
__________________
Zul je altijd zien; zit je in bad, wrijft er iemand over je lamp!!
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 16:18
Verwijderd
Citaat:
Scholier schreef op 15-01-2004 @ 22:27:
CICERO is de meest saaie schrijver die ik ooit gehad heb. Als ik nog meer teksten over zijn verlangen naar roem of hoe een hominum met dignitate moet leven knal ik mijn kop eraf. Sorry als sommige mensen dit aanstootgevend vinden.

Ja, je hebt wel gelijk. Ik heb nog nooit een schrijver meegemaakt die dusdanig met zichzelf bezig was als Cicero - gek word ik van die man.

Zelf ben ik wel happy met Ovidius. Hij schrijft mooi.


@MickeyV: Catullus is ook niet leuk. Catullus is gewoon plat.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 18:26
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Moonshine schreef op 13-01-2004 @ 14:58:


Minst favoriet trouwens: bij Grieks Plato (ik heb een hekel aan die filosofische dingen waarbij je nog moet gaan nadenken als je eindelijk de zin hebt) en bij Latijn Cicero (de eindexamenschrijver: wat een verschrikkelijke zinnen en teksten!)
Ik heb een stuk gezien ja, zo'n zin van 8 regels. Succes op je examen dan maar..

En Catullus richt zich idd veel op sex. Maar de constructies van zijn zinnen zijn mooi.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 08:22
Ovidius
Avatar van Ovidius
Ovidius is offline
Lijkt me duidelijk.


Overigens: Seneca heeft erg veel humor, zeker in zijn Apocolocyntosis. In de oudheid kon men ook al goed dissen. Trouwens ook in zijn Epistulae Morales hoor, die zijn ook voortreffelijk en bij vlagen erg leuk.

P. Naso Ovidius overtreft hen allemaal, met zijn voortreffelijke dichtstijl, zijn prachtige metrum, leuke woordspelingen, en onovertroffen humor en melodramatica. Een voorbeeld, na zijn verbanning, in het "boekje" dat hij toen schreef:

Och klein boekje, zonder mij zul jij naar Rome gaan (en niet benijd ik jou),
wee mij!, omdat mij jouw meestertje niet toegestaan is te gaan.
Ga, maar ongetooid, zoals het betaamd te zijn komende van een balling:
heb, ongelukkige, de houding van deze tijd.
Laten noch de hyacinten je kleuren met purperkleurige orseille:
niet is die kleur passend bij zulke rouwklachten:
en laat noch jouw opschrift door minie, noch jouw blad door cederhout kenbaar gemaakt worden,
laat jij noch witte hoorntjes dragen op jouw zwarte kaft.
deze instrumenten sieren gelukkige boekjes:
het past dat jij een herinnering aan mijn lot bent.
en laten noch jouw tweevoudige kaften gepolijst worden met fragiel puimsteen,
opdat jij door uitgespreide haren verwilderd schijnt.
en schaam je niet voor vlekken. Zij die hen zullen zien,
zullen wel aanvoelen dat ze door mijn traantjes gemaakt zijn.
Ga, boekje, en groet met mijn woorden heilige plaatsen:
zeker zal ik hen omarmen met de voet waarmee het mij mogelijk is [de versvoet!!].




Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-01-2004, 15:47
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
Citaat:
Ovidius schreef op 20-01-2004 @ 09:22:
lap tekst van de tristia van Ovidius ( denk ik
ik ken betere vertalingen ...
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 05:59
.krz
Avatar van .krz
.krz is offline
Wij minst favoriete lataijnse schrijver is met stip Cicero. En met de dag wordt mijn hekel aan hem meer. Hij is saai, arrogant en weet ik wat niet allemaal en iedere letter latijn die ik van hem moet lezen is een kwelling. Zo dat is duidelijk.
Mijn favoriet is denk ik toch Catullus met zijn sexuel getinte gedichtjes. En opzich vond ik die gedachtegangen van Seneca ook wel leuk, maar Catullus blijft tochmijn favoriet.
__________________
'Tja, dan zit je in dubio. Neem je boterham met ham of met kaas?'
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 22:07
rene-gn
rene-gn is offline
bij grieks hebben wij gelezen Lucianus, fabels, Xenophon, Lisias, Plato en nu Homerus, en ik denk dat ik Plato, zeker dat stuk uit het Symposion wat wij hebben gelezen, het minst leuk was. De fabels en Homerus vind/vond ik wel leuk om te lezen.

Bij latijn hebben wij Plinius, Seneca, Ovidius, Tertullianus gelezen. Ovidius roeleert!! En Seneca is wel te doen, ik vind het wel leuk maar wij bespreken de tekst gelukkig vrij uitgebreid, zelf kom je er niet uit.
__________________
~dat beer weer beter wordt, de poes morgen wel weer opstaat~
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 20:58
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Wie mijn favoriete schrijvers zijn weet ik niet, ik weet wel dat ik een schurfthekel heb aan Caesar om de een of andere reden.
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 15:52
Verwijderd
Mijn favoriete Griekse schrijver was Euripides, maar dankzij die stomme *%$#^ met z'n belachelijke stijlmiddelen heb ik weer een onvoldoende voor me examen te pakken...
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 17:15
Catullus
Catullus is offline
Citaat:
.krz schreef op 21-01-2004 @ 06:59:
Wij minst favoriete lataijnse schrijver is met stip Cicero. En met de dag wordt mijn hekel aan hem meer. Hij is saai, arrogant en weet ik wat niet allemaal en iedere letter latijn die ik van hem moet lezen is een kwelling. Zo dat is duidelijk.
Mijn favoriet is denk ik toch Catullus met zijn sexuel getinte gedichtjes. En opzich vond ik die gedachtegangen van Seneca ook wel leuk, maar Catullus blijft tochmijn favoriet.
Et tu mea!
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 15:56
knir
Avatar van knir
knir is offline
Echt ik kan die Cicero niet meer luchten of zien, en dan hebben ze uitgerekend hem uitgekozen voor het CE. Momenteel zijn we bezig met een brief die hij schreef aan een onbekende geschiedschrijver, waarin hij vraagt of diegene aaaaalsjeblieft iets over Cicero en het gedoe met Catillina (en cicero's verbanning) wil vertellen. Hij vraagt ook gewoon letterlijk of diegene de waarheid wil verdraaien, en alles mooier laten lijken.

Die kerel kent geen schaamte
__________________
i am not a nugget
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2004, 16:08
Verwijderd
Citaat:
kNir schreef op 27-01-2004 @ 16:56:
Die kerel kent geen schaamte
Jammer dat we niet weten of Lucceius zijn verzoek ook werkelijk gehonoreerd heeft. ik denk het niet.

Maar jullie zijn bij hetzelfde gedeelte
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 15:14
Franse imbeciel
Avatar van Franse imbeciel
Franse imbeciel is offline
Vergilius, geweldig gewoon. Titus Livius vind ik ook wel interessant. Ik vind eigenlijk alles wel mooi.
__________________
un petit coup de chance, c'est toujours là.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 21:15
Luego
Luego is offline
Citaat:
kNir schreef op 27-01-2004 @ 16:56:
Echt ik kan die Cicero niet meer luchten of zien, en dan hebben ze uitgerekend hem uitgekozen voor het CE. Momenteel zijn we bezig met een brief die hij schreef aan een onbekende geschiedschrijver, waarin hij vraagt of diegene aaaaalsjeblieft iets over Cicero en het gedoe met Catillina (en cicero's verbanning) wil vertellen. Hij vraagt ook gewoon letterlijk of diegene de waarheid wil verdraaien, en alles mooier laten lijken.

Die kerel kent geen schaamte

zijn jullie dan pas bij H5??


ontopic: heb een pesthekel aan tacitus.
aan de persoon cicero ook, maar z'n zinnen zijn tenminste logisch opgebouwd.
wel leuk: ovidius, vergilius, en ja nog wel meer, maar deze schieten me meteen tebinnen.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 07:51
Verwijderd
Citaat:
Luego_407 schreef op 02-02-2004 @ 22:15:
zijn jullie dan pas bij H5??
Nee, hoofdstuk 4, hoofdstuk 5 is het laatste hoofdstuk bij ons
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 15:47
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Ik ben er nog niet helemaal uit maar ik vind Seneca heel leuk (heb er alleen nog maar weinig van gelezen, maar ik moet ooit ook nog wel een eigen pensum lezen oid. dus dat wordt nog wel meer)
En Griekse schrijver, ik denk ook iets filosofisch, Plato, Socrates en Aristoteles. Ik kan niet kiezen!


En ik heb echt een hekel aan geschiedschrijving, dus Livius, Tacitus, Sallustius (Herodotos gaat nog)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:31.