Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Seksualiteit
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-03-2007, 10:19
sabrien(K)
sabrien(K) is offline
Mijn vraag als volgt voor schoolopdracht
Hebben jullie sexuele voorlichting gehad + kleine toelichting
Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 10:24
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Ik denk dat dit topic beter op seksualiteit past, maargoed

Ontopic:
ja, in de 2e tijdens biologie omdat we toen het hoofdstuk voortplanting hebben gehad. Ik geloof dat mijn leraar toen heeft voorgedaan hoe je een condoom om een banaan doet... maar toe wist ik het allemaal al, dus het was vrij zinloos.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 10:25
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
-> seksualiteit

en om antwoord te geven op je vraag:
Ja. Weet alleen niet meer welke klas (dacht 2e?). Meisjes en jongens apart, twee keer een middag. Moesten we leren om een condoom om een dildo te doen
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 10:27
Verwijderd
Ja wij hebben seksuele voorlichting gehad. Eerst al op de basisschool een beetje, er waren gebruikte condooms op het schoolplein gevonden dus vonden ze dat wij langzaam ingelicht moesten worden. Dit was denk ik in groep 6? In groep 8 moesten we naar het biologisch lescentrum met als onderwerp: 1+1=1 waar we ook een film van een bevalling tezien kregen. (Ik geloof dat mijn vriendinnen en ik daarna maanden lang hebben afgezworen ooit kinderen te krijgen.)
Nouja vorig jaar in de derde kregen we echt seksuele voorlichting over soa's, condooms, verkrachtingen, baby'tjes en alles wat je nog meer kan bedenken.

Ik hoop dat dit zo goed is?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 10:42
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Op mijn school werd het wel gegeven, maar ik kwam er onderuit doordat ik die dag naar een congres moest voor de leerlingenraad .

Er is de hele dag op school geen les, iedereen krijgt 'de voorlichting' van zijn klassenleraar/mentor en oefent met condooms etc. Verder wordt het aids-spel gespeelt.
Dat is een spel met bekertjes water, waarbij één iemand besmet is met aids (zetmeel in het water). Iedereen krijgt een kaartje met hun seksuele voorkeur en hoe vaak ze het met iemand anders doen (bv één keer in je leven, of elke week) en veilig of niet. Dan gaat iedereen rondlopen en 'het doen' met gelijk gestemden. Veilig doen is de bekertjes tegen elkaar proosten, onveilig is de bekertjes in elkaar overgieten. Na die tijd wordt dmv jodium (wat het zetmeel paars kleurt) aangetoond dat ipv één persoon ineens de halve klas aids heeft.

Verder zijn er 's middags gast sprekers, o.a. van een vrijwillige dokter in Afrika.
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 10:47
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Hmm ja, ik had in de tweede bij biologie het praktische biologische verhaal. Er werd niet écht aandacht besteed aan de sociale aspecten enzo. Ik had daarnaast verzorging, en daar kregen we dus juist op sociaal niveau voorlichting. Ook met dat bekertjesspel, zoals Konijn zegt.

Maar eigenlijk wist iedereen het al, dus was het soms meer meligheid dan voorlichting .
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 10:48
Verwijderd
haha ja dat bekertjesspel inderdaad, dat deden wij ook.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 10:57
ook hallo
Avatar van ook hallo
ook hallo is offline
We hadden in de 2de verzorging en naast een uitgebreide voorlichting van geneeskunde studenten (inclusief condoom-estafette) hadden we een lerares die overal heel erg open was en lessen lang doorlulde over minder slimme dingen die ze zelf in het verleden had gedaan En in de derde kregen we bij bio nog meer het fysieke gedeelte
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 11:30
fractuur
fractuur is offline
In groep 8 heb ik behoorlijk uitgebreide seksuele voorlichting gehad. Maar dat was ook in de randstad. Daarbuiten schijnt het een stuk bedroevender te staan met de voorlichting op basis- en middelbare scholen..
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 11:41
Verwijderd
Bij de gewone biologielessen, bij maatschappijleer, godsdienst en nog een keer een speciale les met daarbij alles over soa's, zwangerschappen, verschillende soorten anticonceptie, relaties enz enz. Moesten we Fancy's doorspitten volgens mij ook nog
Biologie was normaal, die speciale les ook en bij de andere vakken omdat ik in een klas zat die graag discussies en gesprekken aanging, waardoor we wel eens afdwaalden van het oorspronkelijke onderwerp

Laatst gewijzigd op 18-03-2007 om 11:44.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 11:41
Faerie
Avatar van Faerie
Faerie is offline
Op de basisschool helemaal niet, op de middelbare alleen in de 2de Biologie, inderdaad bij het hoofdstuk voortplanting. Verder echt helemaal niks, zelfs bij Verzorging niet.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 11:55
Verwijderd
Citaat:
Nala schreef op 18-03-2007 @ 12:41 :
Bij de gewone biologielessen, bij maatschappijleer, godsdienst en nog een keer een speciale les met daarbij alles over soa's, zwangerschappen, verschillende soorten anticonceptie, relaties enz enz.
Zelfde school dus vergelijkbare lessen. Ik herinner me vooral verzorging in de tweede - wij mochten ook een condoom om een dildo doen, geloof ik. En mensen van Stichting Chris die kwamen vertellen dat wachten tot het huwelijk wel een topidee was. En biologie, waarbij de nerd van de klas (die natuurlijk nog nooit gezoend had) een 10 haalde voor voortplanting

Op de basisschool trouwens ook al wel, maar dan meer over hoe en waarom meisjes ongesteld werden. Dat was wel zonder jongens, trouwens.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 11:59
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Op de basisschool, bij biologie, bij godsdienst, bij verzorging.. En dat allemaal binnen 3 jaar.

Bij bio kregen we gewoon de lichamelijke feiten zeg maar. Verzorging was sowieso een flutvak. En op de basisschool kwam er niet zoveel van door al het gegiechel en de juf die het eigenlijk ook niet durfde te doen.
Bij godsdienst was eerlijk gezegd nog het interessantste omdat het goed gedaan werd. Verschillende aspecten bespreken (seks voor het huwelijk, abortus, adoptie, etc) maar zonder dat je een mening werd opgedrongen.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 12:16
RHCP_NAC
Avatar van RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
In groep 7 van de basisschool, daarnaast met biologie op de middelbare school.
__________________
I’d say the purpose of life is joy in the present moment, and anyone who tells you different is a lying conniving asshole. -- Pat Condell over religie.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 12:57
BendeBen
Avatar van BendeBen
BendeBen is offline
goh ik heb dan eigenlijk wel verdacht weinig voorlichting gehad zeg als ik de reacties zo bekijk

alleen wat geblaat over voortplanting en ook dat aids spel maar thats it

en dat in almere...
__________________
man, it must be great being you watching me.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 14:30
Verwijderd
In groep 8 wel wat gehad, we gingen met de klas wat filmpjes kijken waarin dan het een en ander uit te doeken gedaan werd.
Ik geloof dat niemand echt serieus zat te kijken, want stel je toch voor dat je zoiets viezigs als seks boeiend vond om iets over op te steken..
achteraf gezien was het eigenlijk best interessant, maar denk toch een verkeerde manier om het kinderen te vertellen..

Daarna met biologie natuurlijk gewoon de technische voortplantingsdingen, hoe het allemaal werkt.
En met verzorging(bestaat dat vak uberhaupt nog?) in de 2e inderdaad geleerd een condoom om te doen, wij moesten dat dan om een banaan of om 2 vingers van een klasgenoot doen..

verder nooit wat gehad, maar ja, al doende leert men toch?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 14:50
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Op de basisschool niet, gelovige school.
Middelbare school bij verzorging nauwelijks, bij biologie wel wat uitgebreider.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 14:51
Verwijderd
nee.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 15:48
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
pfff, kan t me niet echt herrinneren van de basisschool, vooral veel van mn ouders en vriendjes/vriendinnetjes gehoord.

op de middelbare school in de eerste klas bij het vak verzorging, en in de 2e bij biologie.

Tja ach was niet echt boeiend op een of andere manier.
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 16:17
Verwijderd
Ik herinner me niets van seksuele voorlichting op de basisschool, wel in de tweede en derde van de middelbare school.

In de tweede deden we bij verzorging het welbekende bekertjes-spel en moesten we met condooms klooien. Bij verzorging moesten we ons ook opsplitsen in 2 groepen (jongens en meisjes) en dan met de juf praten over onderwerpen als ontmaagding en wat je zou doen als iemand het niet veilig wilde doen etc.

Bij biologie in de tweede ging mijn bio leraar een condoom vullen met water en in de derde moesten we technische specificaties leren.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 16:52
Estar
Estar is offline
Ja vanaf groep 7 elk jaar(behalve in de 1 of 2e van de middelbare)
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 16:54
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Zo jullie hebben dat allemaal uitgebreid gehad, bij de klassen waar ik kom om voor te lichten weten ze niet eens wat chlamydia is.
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 18:04
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Niet erg expliciet. Op de basisschool hebben er wat boekjes achter in de klas gestaan waaruit iedereen heel wat leerde. Maar het enige klassikale over seksualiteit kwam van een spreekbeurt van twee jongens.
Op de middelbare school hebben we het bij biologie over de lichamelijke aspecten van seks gehad: hoe de geslachtsorganen eruit zagen, hoe de bevruchting plaatsvond en wat over soa's. Maar dat was theoretische leerstof, niet echt voorlichting.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 20:53
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
hmm... alleen de 'technische' kant, zeg maar. Dus dat je weet dat als een bepaald iets niet meer werkt je nog wel kan klaarkomen, maar geen sperma meer kan produceren etc.
Ook het bekertjesspel hebben we gespeeld.
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 22:43
sabrien(K)
sabrien(K) is offline
Bedankt!!
Hier ga ik zeker wat aan hebben
Nogmaals bedankt voor ju llie moeite
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 00:47
Verwijderd
Nee, wel seksuele.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 08:56
_Moby_
Avatar van _Moby_
_Moby_ is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-03-2007 @ 01:47 :
Nee, wel seksuele.
Offtopic: zullen we jouw topics eens gaan controleren op spelfouten? Of was dit wederom een zinloze poging om grappig te zijn?


Ontopic: Nee nooit gehad. Op de basisschool niets en op de Middelbare school alleen het hoofdstuk voortplanting, waar we dus alleen iets over menstruatie geleerd kregen . Mja gelukkig zijn we niet echt van de voorlichting van de scholen afhankelijk.
__________________
Como se dice..
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 09:30
Verwijderd
Basisschool kan ik me niet duidelijk herinneren, maar er zal ongetwijfeld wat over gezegd zijn.
Op de middelbare school in de tweede klas bij bio al de theoretische aspecten enzo. Naar de derde klas keek iedereen altijd uit, want daar gingen we condoomrollen op plastic piemels. Dat was wel hilarisch. Ook kregen we toen van die filmpjes te zien dacht ik met: wat zou jij dan nu doen etc. Verder ook nog zo'n blokje over soa's enzo.

Dat aidsspel hebben we nooit gedaan, maar dat lijkt me wel grappig.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 10:01
Verwijderd
juh en het was gappig maar meer niet ;x
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 11:45
Muchacha
Avatar van Muchacha
Muchacha is offline
Ja, in het vijfde van de basisschool (dan ben je 10-11 jaar). Hoe kindjes worden gemaakt, wat er verandert tijdens de puberteit, een beetje over seks. Ook nog in het 2de middelbaar (dan ben 13-14) bij de lessen biologie, iets gedetailleerder op het lichamelijke aspect, en nog eens tijdens het vijfde middelbaar (dan ben 17-18). Heel gedetailleerd, hoe je seks beleeft, de seksuele handelingen en de leerkracht die over zijn eigen ervaringen vertelt

Edit: echter nooit geleerd hoe je een condoom praktisch moet gebruiken, wel de handleiding ervan. Ook veel over soa's en aids gezien.
__________________
La vida es como la espuma, por eso hay que darse como el mar...
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 12:09
Fayette
Citaat:
fractuur schreef op 18-03-2007 @ 12:30 :
In groep 8 heb ik behoorlijk uitgebreide seksuele voorlichting gehad. Maar dat was ook in de randstad. Daarbuiten schijnt het een stuk bedroevender te staan met de voorlichting op basis- en middelbare scholen..
Ik heb ook in groep 8 uitgebreid 'les gehad' in de wereld van de bloementjes en de bijtjes. Er kwam zelfs een gynaecoloog langs. Toch niet slecht voor een Brabantse...
Was trouwens maar goed ook, want op de middelbare school vond ik het erg tegenvallen qua voorlichting. Bij biologie het standaard verhaal over 'hoe alles werkt' en bij verzorging een melige lerares die een condoom om een bezemsteel probeert te frutselen. (ze was nog lesbisch ook geloof ik)
Nee, het viel tegen, geen kinky filmpjes of gedoe met bekertjes...
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 12:55
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 18-03-2007 @ 11:47 :
Hmm ja, ik had in de tweede bij biologie het praktische biologische verhaal. Er werd niet écht aandacht besteed aan de sociale aspecten enzo. Ik had daarnaast verzorging, en daar kregen we dus juist op sociaal niveau voorlichting. Ook met dat bekertjesspel, zoals Konijn zegt.

Maar eigenlijk wist iedereen het al, dus was het soms meer meligheid dan voorlichting .
^ wat zij zegt. En we hebben nu in de vierde weer voortplanting gehad, maar het hele voorlichtingsgedeelte is er zo'n beetje uit gehaald. We hebben wel een hoop filmpjes uit het jaar 1900 gezien met een zootje mensen die gingen praten over hun beleving van seks en dat was best gappig. En op de basisschool heb ik ook wel seksuele voorlichting gehad, maar vrij miniem.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 15:20
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ja, op de basisschool hadden we een tekenfilmpje van een vrouw die lachend weeën kreeg, lachend het ziekenhuis in ging, lachend een kind kreeg (dat was opzich al lachwekkend) en lachend naar huis ging.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 16:01
BleuEyes
Avatar van BleuEyes
BleuEyes is offline
Ja, in groep 8 en op de middelbare met biologie.
__________________
Je hebt een vriend, iemand die voor jou door vuur gaat, elke dag weer voor je klaar staat, voor altijd aan je zij**
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 16:01
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 19-03-2007 @ 16:20 :
Ja, op de basisschool hadden we een tekenfilmpje van een vrouw die lachend weeën kreeg, lachend het ziekenhuis in ging, lachend een kind kreeg (dat was opzich al lachwekkend) en lachend naar huis ging.
Wtf.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 16:34
Erbenda
Avatar van Erbenda
Erbenda is offline
Ja op de basisschool in groep 5 dacht ik, al ben je dan wat jong over zwangerschap etc. Nja en later in groep 8 hadden we een bak waarin we briefjes met vragen over vanalles en nog wat konden doen, en meestal ging dat vooral over seks enzo. Op de middelbare heb ik het in de 2e gehad, maar dan ook vooral de biologische aspecten en de standaardzinnetjes als dat je nooit wat tegen je zin moet doen.
__________________
Kun je het lezen???
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 16:38
Verwijderd
Ja in groep 8 en in de 1e en ik wist 80% al
dus veel te laat met voorlichten op school dan
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 17:00
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
89ok schreef op 19-03-2007 @ 17:38 :
Ja in groep 8 en in de 1e en ik wist 80% al
dus veel te laat met voorlichten op school dan
Nou ik wil niet veel zeggen, maar mijn zusjes wisten op hun vierde al "hoe kindjes gemaakt worden" en écht niet van school, dus is hun school dan ook te laat met seksuele voorlichting? School is niet het enige waar je leert eah. Of ik begrijp je verkeerd.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 17:52
Verwijderd
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 19-03-2007 @ 16:20 :
Ja, op de basisschool hadden we een tekenfilmpje van een vrouw die lachend weeën kreeg, lachend het ziekenhuis in ging, lachend een kind kreeg (dat was opzich al lachwekkend) en lachend naar huis ging.
PROPANGANDA!
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 18:08
KiMZz
Avatar van KiMZz
KiMZz is offline
Ik heb niet echt seksuele voorlichting gehad. Alleen biologie-les: een hoofdstuk over voortplanting en daarbij hoorde ook een of ander filmpje over de pubertijd en een stijve krijgen en seks hebben enzo.
Maar t ging ook over voortplanting bij dieren dus echt seksuele voorlichting was t niet.
__________________
Ik ben niet subtiel. Get used to it.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 18:14
Supersuri
Supersuri is offline
In de 2e met verzorging en in de 3e met biologie.

Telt sex met je leraar/lerares ook als voorlichting?
__________________
Velen denken te weten, weinig weten te denken.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 18:57
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Zao schreef op 19-03-2007 @ 18:52 :
PROPANGANDA!
Van wat, lachend baby's krijgen? .
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 19:07
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 19-03-2007 @ 19:57 :
Van wat, lachend baby's krijgen? .
Nee van kinderen krijgen, want je wordt er vrolijk van. ;x
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 19:31
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Roosje schreef op 19-03-2007 @ 20:07 :
Nee van kinderen krijgen, want je wordt er vrolijk van. ;x
Ontopic .

Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 19:44
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 20:58
Fides
Fides is offline
Seksuele voorlichting is mijn inziens niet het hoofdstuk voortplanting van biologie maar echt gewoon een dag/halve dag met een bepaalde docent leuteren over gebruik van condooms, SOA's, seks, hoe om te gaan met ongewilde avances (vooral voor meisjes natuurlijk) en dat soort dingen. Dat hebben wij in de 2e gehad op de middelbare school.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 21:07
luchtballon
Avatar van luchtballon
luchtballon is offline
In groep 6 denk ik (zat samen met 7 en 8 maar volgens mij was het zo vroeg) kregen we mensen op school die kwamen uitleggen wat seks precies was en verliefd worden en ook de gevaren,maar vrij simpel

In de 1e kregen we een middag met de mentrix en moesten we spelletjes doen en seksgerelateerde woorden opnoemen en die werden dn uitgelegd (en net toen we 'vluggertje zeiden kwam de conrector binnen en die vond dat wel een beetje raar )
En in de 1e of 2e bij verzorging ook nog een klein beetje.
__________________
Don't worry, be happy
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 21:30
Magican
Avatar van Magican
Magican is offline
Ja, op de basisschool in groep 8 en op de middelbare in de 2e geloof ik.
__________________
I did it for teh lulz
Met citaat reageren
Oud 20-03-2007, 10:36
Anaïs
Avatar van Anaïs
Anaïs is offline
Ja in het 5de leerjaar (basisschool), toen vloog ik samen met nog wat mensen buiten omdat we het te grappig vonden... Tjah wat wil je als ze een tekenfilm tonen met spermazwemwedstrijden en dergelijke.

Ook in het 6de leerjaar, en de eerste drie jaren van het middelbaar. En ook nog een vragendag in het 4de middelbaar.

Dus ik weet wel hoe de vork in de steel zit
Met citaat reageren
Oud 20-03-2007, 13:39
jongen1986
Avatar van jongen1986
jongen1986 is offline
volgens mij ergens op de middelbare school, maar geenidee meer hoe of wat...
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Seksualiteit Klaarkomen..
Randy1992
30 04-05-2009 20:29
Verhalen & Gedichten [verhaal] De mens is niet monogaam, en jongens van 16 al helemaal niet.
RedWarrior
43 10-06-2005 20:06
Seksualiteit Sexuele voorlichting
Emoboy
48 17-09-2004 15:22
Seksualiteit Waar leerde jij je 'seksuele opvoeding'?
lso
53 13-06-2004 13:21
Algemene schoolzaken "nieuw" vak? ("huishoudkunde")
Verwijderd
40 28-07-2002 20:10
Seksualiteit kinderseks
JinX_the_Pioneer
73 24-02-2002 20:51


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:48.