Oud 09-07-2006, 21:22
Verwijderd
Allo!

Ik weet wel wat van computers, maar niet gek veel. Wat ik wel weet, is dat ik eindelijk genoeg geld heb om het oude lijk waar ik nu mee werk te vervangen. De nieuwe computer zal voornamelijk gebruikt worden om spellen op te spelen en muziek op te slaan en te spelen. Ik neem aan dat hardware die dát aankan, eventueel ook wel een tekstverwerker en een browser kan hebben.

Ik hoop binnenkort een baan en dus ook wat meer inkomsten te krijgen, dus de mogelijkheid om aparte onderdelen te updaten om de performance in het algemeen omhoog te schroeven, mag op zich ook wel iets wegen.

Ik heb voor het gemak de Best Buy Guide van Tweakers.net overgenomen omdat ik hen graag als een autoriteit zie op dit gebied, ook al zijn ze het niet. Het is toch fijn om een illusie van houvast te hebben. Ik wil dus het door Tweakers aangeraadde High-End Game systeem kopen, maar voordat ik pakweg 2.000 euro uitgeef, wil ik een aantal vragen voorleggen aan de echte experts, namelijk de mensen van Hardware alhier. Ik hoop dat jullie het fijn vinden dat ik jullie zo voor mijn karretje span.

2.000 euro is trouwens vrij veel en echt de limiet van mijn budget. Als er goedkopere alternatieven zijn voor bepaalde componenten die net zo goed werken, hoor ik dat graag. Ik zou het namelijk tof vinden als ik nog wat geld overhad om wat spellen te kopen die ik kan spelen en tegelijk ook mijn vezekering te betalen.

Sommige vragen zullen vast oerdom zijn, maar goed. Hieronder de lijst van onderdelen en direct de vragen die ik erbij heb.

Processor:
AMD Athlon 64 X2 4200+
Of
Intel Core 2 Duo E6600

Ik begreep dat de Intel Core 2 Duo (Conroe?) nog niet op de markt was, maar uiteindelijk wel goedkoper en beter zou zijn. Is het het waard om daar even op te wachten, of pest ik dan mezelf alleen maar?
Ik ben overigens inmiddels wel overtuigd van het nut (qua toekomstbeeld) van Dual Core. Is dat stom?

Moederbord:
Asus M2N-SLI Deluxe.
Of
Asus P5B (Deluxe).

Ik weet geen drol van moederboarden, maar ik neem aan dat beiden me genoeg ruimte geven om een flink aantal harde schijven op te hangen? De M2N-SLI is trouwens voor als ik voor AMD ga, de andere is voor Intel.

Koeler:
Zalman CNPS9500 AM2.

Slaat dat AM2 weer terug op de vorm en kan deze alleen op die processor van AMD? In dat geval zal ik een andere koeler moeten vinden, mogelijk ook van Zalman. Ik geloof dat dat ongeveer het beste merk is?

Geheugen:
1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2 CL5 (Corsair)

Hier kan weinig mis mee gaan, denk ik.

Videokaart:
Club3D GeForce 7900 GTX 512MB

Ik snap niet echt wat dat Club3D ervoor nu inhoudt. Stellen zij de videokaart bij en verkopen ze hem daarna pas? En wat houdt die GTX precies in? In dit geval zou ik blind op Tweakers moeten vertrouwen. Help!

Geluidskaart:
Creative X-Fi XtremeMusic

Dit zal wel goed gaan, gok ik.

Harde schijven:
*
Maxtor DiamondMax 10, 300GB
Maxtor DiamondMax 10, 300GB

Deze twee schijven wil ik als data-schijven gaan gebruiken, maar ik wil nog een derde schijf waarop OS, programma's en games op komen. De draaiende onderdelen-schijf, zogezegd. Daarvoor kan ik ook een 300 GB apparaat nemen, maar is het niet verstandig om een schijf te nemen die misschien iets kleiner is, maar wel sneller? Zo ja, welke kan moet ik dan opzoeken?

DVD-brander:
NEC ND-4571 16x (Dual-layer, Labelflash)

Ik neem aan dat dit ding ook gewoon CD's brandt als ik het hem net vraag, right?

Diskettestation:
ALPS Diskette Drive 1,44MB (3,5", Zwart)

Dit zal ook geen probleem worden.

Behuizing:
Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart)

Dit is een behuizing, compleet met voeding. Geeft deze me genoeg ruimte om andere zooi in te bouwen, als ik bijvoorbeeld een TV-kaart, twee harde schijven en een paar pluche dobbelstenen erin wil hangen, bij wijze van spreken? Ik hoef overigens geen gepimpte behuizing, compleet met bitches en ho's voor in mijn hood. Deze ziet er wel redelijk normaal uit, dacht ik zo.

Monitor:
Reeds in bezit (Samsung SyncMaster 930BF (19", 4ms))

Luidsprekers:
Creative Inspire T7900

Ik houd van muziek, maar ik ben geen discotheek. Deze luidsprekers kosten volgens Tweakers rond de 100 euro. Is dat geen overkill? Daarnaast; zijn deze dingen draadloos, of bestaat dat nog niet? Mijn kamer is geen vierkante leegte en er staan andere zaken dan mijn computer. Ik heb geen zin om straks te verzuipen in de snoeren van acht speakers.

Toetsenbord:
Logitech G15 Gaming Keyboard (USB)

Het ziet er heel spannend en gelikt uit met een LCD-scherm en andere onzin, maar kun je ook nog wel normaal tikken met dit toetsenbord? Het komt me allemaal nogal overdreven en kinderachtig over. Is dit echt allemaal handig voor het gamen?
Is er een ander toetsenbord dat lekker tikt, stevig is, makkelijk schoon te maken is (niet dat alle knopjes eruit donderen zodra je hem open doet) en vooral geen extra software en onzin nodig heeft om te werken?

Muis:
Logitech G5 Laser Mouse (USB)

Mijn vriendin heeft een USB-muis en die is zwaar irritant qua uitval, elke klik dubbel registreren en doodgaan zodra er een tweede USB-poort in gebruik wordt genomen, maar tegenwoordig is het allemaal USB, geloof ik. Je krijgt bij dit ding ook gewichtjes om hem zwaarder of lichter te maken. Is dat echt zo fijn als het klinkt?

- - -

Dat alles bij elkaar is volgens mij wel een compleet systeem. Ik zou het tof vinden om antwoorden op vragen of gewoon reacties te krijgen, omdat ik vrij lang gespaard heb om het geld voor deze computer bij elkaar te krijgen. Wees dus niet zuinig met kritiek als je stomme dingen in deze lijst ziet staan.

Oh, als finishing touch; wat voor webwinkel raden jullie me aan? Ik bestel het liefste alle rommel bij één winkel. Ik had eerst het idee om de onderdelen los te bestellen en zelf in elkaar te zetten, maar gezien het gebrek aan garantie en enige twijfel aan mijn absolute kunnen, heb ik besloten om hem toch maar in elkaar te laten zetten door de winkel. Kan ik gewoon de guides van Tweakers vertrouwen en voor Azerty of gelijken gaan?

Alvast bedankt voor jullie wijsheid en excuses voor het overmatige leesvoer!

LUH-3417

Laatst gewijzigd op 09-07-2006 om 23:24.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-07-2006, 22:48
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Hey.

Mijn feedback:
  • Voor deze prijsklasse en gezien dat Intel Core Duo (conroe) snel op de markt is, zou ik zeker nog even wachten. Ik ben dan wel AMD-fan, maar hoogstwaarschijnlijk hebben ze voor het high-end segment wel een beter aanbod eind deze maand. De vraag is wel of de processors leverbaar zullen zijn (eind dit jaar is nog slechts 25% core processor tegenover 75% netburst). Tevens zal AMD met significante prijsverlagingen komen, maar dat zou betekenen dat het mainstream en performance segment vooral interessant is voor AMD; terwijl Intel het high-end segment terugverovert. Ik zou iig geen Athlon 64 X2 4400+ kopen; koop dan gewoon een 3800+, die 200MHz maakt het verschil niet.
  • Moederborden: kijk naar de chipset (beter: kies eerst de chipset die je wilt en zoek daarna een geschikt bord met een leuk prijskaartje) en de extra features (Azalia HD-audio codec; gigabit ethernet; 6 SATA RAID poorten; eventueel firewire, etc). Zelf ben ik fan van SiS/ULi, maar wat betreft Intel chipsets ben ik weinig in thuis.
  • AM2 betekent socket AM2; AMD processors heb je in Socket 939 en Socket AM2 vorm; de laatste gebruikt DDR2-geheugen maar is, helaas, langzamer dan Socket 939. AM2 biedt echter wel virtualisatie (Pacifica). Kijk trouwens ook eens naar Arctic, die hebben coole koelers.
  • Geheugen kan zeker wat mee misgaan! Jij kiest bijvoorbeeld CL5 geheugen; terwijl vooral AMD-processors baat hebben bij een lagere latency; CL4 is aan te raden of bij voorkeur nog lager. DDR2/533 of DDR2/667 moet je vermijden; neem DDR2/800 of DDR2/1066. DDR2 geheugen wordt overigens altijd aangeduid met PC2 en niet PC! Maar ik gebruik liever de effectieve kloksnelheid ipv maximale theoretische bandbreedte.
  • Videokaart: moet het echt een kaart zijn van 400 euro? Ik weet niet precies hoe duur die kaart is, maar je kunt ook gewoon 280 uitgeven en volgens jaar een nieuwe kopen ofzo. Veel meer waar voor je geld.
  • Geluidskaart is overbodig; neem onboard Azalia audio dat is een zeer goede codec. Check ook even de cpu usage vergelijking en je ziet dat moderne onboard audio verrassend goed scoort. Met de kwaliteit van Azalia is ook niets mis.
  • Vergeet Maxtor en kijk naar Samsung als je stilte wilt of Seagate 7200.10 voor op dit moment de snelste schijf. 320GB editie doet het fijn met twee platters en een leuk prijskaartje. Koop je er twee kun je ze in RAID0 zetten (zorg wel voor backups!)
  • Overweg eens om géén diskettestation te nemen; dan zit je hele systeem ook niet meer vast als windows om een of andere reden besluit alle aandacht aan het diskettekreng te geven. Verlos jezelf van die ellende.
  • Monitor: koop ook een DVI-kabel zodat je een digitale interface naar je mooie monitor hebt!
  • Ik ben als gevorderd FPS-speler zeer tevreden over Logitech, zelf heb ik een MX512 (en voorheen MX510). Prima muizen, goede betrouwbaarheid en goede nauwkeurigheid. Aanrader. Die laser muizen bieden in de praktijk geen verbetering heb ik ergens gelezen. Oh well.
  • Tobo kun je de Ultra Flat van Logitech eens overwegen; maar daar moet je van houden! Beter ga je naar een winkel en test je zelf je toetsenbord uit. Ik zelf zou geen duur tobo kopen (>40 euro) omdat er nog wel eens een glas cola overheen gaat. En als dat dan je uber gametobo met lcd scherm blijkt te zijn dan baal je goed.

Verder mooi systeem! Hopelijk heb je wat aan mijn feedback.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 09-07-2006, 23:04
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Ik zal ook maar even een duit in het zakje doen.
  • De Intel Conroe lijkt inderdaad heel goed te zijn, maar volgens mij is 'ie er voorlopig nog niet. Eerst zien, dan geloven. Hoe dan ook, beide processoren zijn zeker geen miskoop In ieder geval is wat AMD betreft socket AM2 wel 'the way to go', hoewel het niet of nauwelijks sneller is dan 939.
  • Aan een SLI moederbord heb je natuurlijk vrij weinig met één videokaart, sowieso is SLI nogal overrated. Beter ga je voor de Asus M2N-E.
  • Zalman maakt aardige koelers, maar onderschat ook de boxed cooler niet die je bij de duurdere AMD processors krijgt. Presteert prima en is dus misschien gewoon goed genoeg.
  • Qua harde schijven zou je voor een Western Digital Raptor (10.000rpm) kunnen gaan voor OS/programma's, en dan misschien één schijf van 500GB voor data? De combinatie Maxtor - nForce chipset wil nog wel eens voor problemen zorgen, en Maxtor is recentelijk overgenomen door Seagate en vrijwel al hun producten schijnen binnenkort van de markt te verdwijnen. Dat is misschien ook iets om rekening mee te houden, en eventueel reden om naar een ander merk te kijken. Samsung maakt ook erg goeie schijven, maar echt slechte merken zijn er sowieso niet.
  • Ik heb al sinds 2003 een diskettestation, en heb het sindsdien ook niet gemist. Je kunt je afvragen of je het überhaupt nog gaat gebruiken...
  • Ik ben het wel met Enlightenment eens wat betreft de videokaart. Verhoudingsgewijs geeft een 7900GT van ~300 euro veel meer waar voor je geld dan een GTX (met overdreven veel geheugen waar je toch niks aan hebt). En Club3D is inderdaad de fabrikant, hoewel videokaarten van verschillende fabrikanten echt nauwelijks verschillen.
  • Toetsenbord: ik heb een Microsoft Comfort Curve 2000 en hij typt prima, is bovendien 'spill resistant'. Zo'n plat toetsenbord is ergonomisch gezien echt een ramp, geen aanrader.
  • Windows XP erbij? Microsoft doet steeds meer moeite om het gebruikers van illegale versies lastig te maken, en voor die 85 euro hoef je het ook niet te laten.
En wat de winkel betreft: Azerty is een hele goeie winkel met een groot assortiment en goeie prijzen, ik zou het je zeker aanraden daar te bestellen. Heb er toevallig zelf deze week nog een systeempje voor mijn broer besteld, en dat verliep allemaal prima.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.

Laatst gewijzigd op 09-07-2006 om 23:08.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2006, 23:27
Verwijderd
Bedankt voor de reacties. Zeer leerzaam, ook al snap ik niet alles.

Qua processor is het dus duidelijk dat ik beter nog even kan wachten, of ik nu ga voor AMD of voor Intel. Intel gaat nieuwe processoren introduceren die voor mij waarschijnlijk heel interessant zijn en AMD zal als reactie daarop zijn prijzen verlagen. Ik, als derde hond, hoop met het markmechanistische been ervandoor te gaan. Ik ga komende weken toch allemaal dingen doen qua vakantie en weet ik het wat, dus kan ik het nog wel even uitstellen. Ik zeg immers al 16 maanden dat ik een nieuwe computer ga kopen.
Mocht ik voor AMD gaan, is het dan niet zo dat in de toekomst processoren voornamelijk AM2 nodig gaan hebben en dat 393 eruit gaat? Misschien duurt zoiets nog jaren, ik weet het niet, maar is het iets om rekening mee te houden?

Qua moederbord; waarop zou ik moeten letten als ik een chipset voor het moederbord kies? Bepaalt het chipset ook wat voor processor en wat voor geheugen er het beste bij past?
SLI is inderdaad wel onzin en het slaat ook nergens op om het dan een moederbord te nemen die het ondersteunt. Ik geloof dat Tweakers het aanbood onder het mom van de mogelijkheid om later uit te breiden, maar volgens mij duurt het nog wel een paar jaar voordat meerdere videokaarten echt nut gaat hebben. Daar moet ik inderdaad geen geld aan uitgeven.

Is een boxed koeler niet meestal lawaaiiger dan wanneer je een duurdere, aparte koopt? Of is dat meer iets van vroeger? Het zal voor mij sowieso geweldig worden, want nu maakt de hele bende echt een takkeherrie.

Wat betreft de videokaart hebben jullie inderdaad wel gelijk. Wat er nu staat is volgens mij top of the bill, en daar betaal je naar. Met als fijne gevolg dat het over vier maanden 25% minder waard is. Misschien is het inderdaad slimmer om een kaart net onder de nieuwste modellen te kiezen. Maar 256 geheugen in plaats van 512, dat merk je toch wel bij het spelen van spellen, of kan de rest van de apperatuur zoveel geheugen toch niet aan?

Als ik geen geluidskaart neem en ik gebruik er één die op het moederbord zit, merk je dat niet aan de kwaliteit? Ik loop al jaren met diskmans en MP3-spelers, dus zo goed zijn mijn oren op zich niet, en bovendien kan het een mooie besparing zijn. Mocht ik het ooit missen, kan het er altijd later nog in.
Ik herinner me nog dat het hebben van een Creative Soundblaster 16 echt uitmaakte voor het spelen van spelletjes, dus vandaar dat ik het lastig vind om het los te laten.

Ik heb nu geloof ik Maxtor en Western Digital harde schijven en ik vind eigenlijk dat ze takkenherrie maken. Vooral die Maxtor, een oude van 20 GB, rammelt en krast nog echt als hij schrijft. Stilte is misschien wel een idee, inderdaad.
Maar de snelle OS-schijf hoeft geen 320 GB te zijn, of iets in die geest. Dat is ruimte die ik toch nooit gebruik. Alhoewel het natuurlijk zonde is om 60 GB te laten liggen als het prijsverschil maar 15 euro is, ofzo. Moet ik even naar op zoek gaan. Seagate is trouwens een merk waar ik veel goeds over gehoord hebt als het om betrouwbaarheid gaat, klopt dat? Ik zorg goed voor mijn spullen (die Maxtor is zeven jaar oud, wordt intensief gebruikt en heeft nog nooit vreemd gedaan), maar het kan geen kwaad als het goed spul is.

Ik weet niet of ik zonder diskettestation wil. Ik haal om de zoveel tijd nog wel iets stoms uit waardoor ik via een floppy disk weer moet gaan etteren (per ongeluk de verkeerde partitie verwijderen, bijvoorbeeld). Wat dat betreft is het misschien wel handig nog.

Een DVI-kabel heb ik trouwens al. Kreeg ik netjes bij deze monitor toen ik hem kocht.

Qua toetsenbord is cola wel iets om in overweging te nemen. Mijn huidige toetsenbord kreeg pas ook iets te drinken van me, maar deze kan ik gelukkig gewoon openschroeven, een printplaat eruit halen en de rest onder de kraan houden.
Ik werk sowieso al vijf jaar met toetsenborden van twee tientjes, dus zou het onzin zijn om nu een gepimpte Optimus Prime Control Deck aan te schaffen.

En Windows XP hoeft er op zich niet bij. Ik geloof dat mijn vader er nog één heeft liggen die hij niet gebruikt en anders zijn er wel andere manieren. Of ik zet er gewoon weer Windows 2000 op.

Oh, en over die speakers; ik hoef eigenlijk helemaal geen superturbo dolby surround of weet ik het wat. Het is een computer en geen mediatheek. Ik werk nu al vier maanden met twee oude Labtec boxen van acht jaar oud en ik vind dat ook al goed. Alleen is het jammer dat mijn FLAC-cd's hetzelfde klinken als CD's die ik op 128 kbp/s rip.

Hartstikke bedankt voor de reacties in ieder geval.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 00:10
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 09-07-2006 @ 23:27 :
Mocht ik voor AMD gaan, is het dan niet zo dat in de toekomst processoren voornamelijk AM2 nodig gaan hebben en dat 393 eruit gaat? Misschien duurt zoiets nog jaren, ik weet het niet, maar is het iets om rekening mee te houden?
Socket 939 gaat er inderdaad uit. Socket AM2 is gewoon het nieuwste, wat mij betreft is het dan ook logischer om dat aan te schaffen. Voor 939 zullen ook geen nieuwe processoren meer uitkomen, dus het is redelijk dood. Zulke dingen gaan (helaas, en zeker bij AMD) vrij snel.
Citaat:
Qua moederbord; waarop zou ik moeten letten als ik een chipset voor het moederbord kies? Bepaalt het chipset ook wat voor processor en wat voor geheugen er het beste bij past?
Nou ja, je hebt natuurlijk de keuze uit een bepaald aantal moederborden, en die kun je weer onderverdelen in moederborden met verschillende chipsets (bijvoorbeeld een chipset van nVidia, SiS of Intel). Het is natuurlijk belangrijk dat je een goed presterende chipset kiest, maar ik geloof niet dat er tegenwoordig nog heel veel verschil zit tussen de verschillende chipsets, qua prestaties. Voor AMD heeft bijvoorbeeld nVidia een hele goeie naam en dat wordt dan ook vaak aangeraden, maar feit is dat SiS en ULi chipsets maken die gewoon net zo goed presteren. Ze zijn alleen wat 'obscuurder' en vaak te vinden op budget/value-moederborden, wat ze natuurlijk minder interessant maakt voor veel 'hardware-enthusiasts'.
Je moet natuurlijk ook kijken naar de features die een moederbord je te bieden heeft; bijvoorbeeld veel SATA-aansluitingen en HD Audio. En iets waar ik persoonlijk erg op let is de aanwezigheid van een actieve chipsetkoeling: dit gebeurt namelijk altijd met behulp van een lawaaierige 40mm fan, die vroeg of laat stuk gaat. Dit vond je eigenlijk vooral op de oudere nForce-chipsets, de nieuwe (voor socket AM2) zijn gelukkig allemaal passief gekoeld.
Citaat:
Is een boxed koeler niet meestal lawaaiiger dan wanneer je een duurdere, aparte koopt? Of is dat meer iets van vroeger? Het zal voor mij sowieso geweldig worden, want nu maakt de hele bende echt een takkeherrie.
Een boxed koeler zal wel altijd wel wát lawaaiger zijn, maar gelukkig hebben vrijwel alle moderne moederborden wel een soort van 'fan control' die de snelheid van de fan aanpast naar gelang de temperatuur van de processor (en aangezien processoren 99% van de tijd helemaal niks doen...). Maar de reden waarom ik dat zei is eigenlijk deze; uit die review blijkt namelijk dat die boxed koeler echt heel erg goed koelt, beter zelfs dan een dure koeler van Thermalright, en heeft een temperatuurgestuurde fan om hem stil te houden. Boxed koelers zijn tegenwoordig echt wel méér dan een blokje aluminium met een goedkoop fannetje erop geschroefd
Citaat:
(...) Maar 256 geheugen in plaats van 512, dat merk je toch wel bij het spelen van spellen, of kan de rest van de apperatuur zoveel geheugen toch niet aan?
Voor zover ik weet heeft het weinig nut en is 256MB meer dan voldoende. Een mooie onderbouwing kan ik je helaas niet geven, maar het heeft iets mee te maken met het feit dat een videokaart dat geheugen gebruikt om textures in op te slaan; 512MB is alleen nuttig bij textures van een dusdanig hoge kwaliteit dat je ook een héél erg snelle videokaart ervoor nodig hebt. Geloof ik.
Citaat:
Als ik geen geluidskaart neem en ik gebruik er één die op het moederbord zit, merk je dat niet aan de kwaliteit? Ik loop al jaren met diskmans en MP3-spelers, dus zo goed zijn mijn oren op zich niet, en bovendien kan het een mooie besparing zijn. Mocht ik het ooit missen, kan het er altijd later nog in.
Ik geloof dat de huidige onboard audio best redelijk is, maar natuurlijk zal een losse kaart altijd wel beter klinken. Echter, als je met Labtec speakers werkt dan denk ik niet dat 100 euro aan een geluidskaart een zinvolle besteding is.
Citaat:
Maar de snelle OS-schijf hoeft geen 320 GB te zijn, of iets in die geest. Dat is ruimte die ik toch nooit gebruik. Alhoewel het natuurlijk zonde is om 60 GB te laten liggen als het prijsverschil maar 15 euro is, ofzo. Moet ik even naar op zoek gaan. Seagate is trouwens een merk waar ik veel goeds over gehoord hebt als het om betrouwbaarheid gaat, klopt dat? Ik zorg goed voor mijn spullen (die Maxtor is zeven jaar oud, wordt intensief gebruikt en heeft nog nooit vreemd gedaan), maar het kan geen kwaad als het goed spul is.
Daarom zou ik ook suggeren: 74GB Raptor (snelle schijf, maar niet zo groot) voor je OS + programma's, en dan een wat langzamere SATA-schijf voor je data. Dat is een setup die veel mensen gebruiken, en niet zonder reden natuurlijk.
Citaat:
Ik weet niet of ik zonder diskettestation wil. Ik haal om de zoveel tijd nog wel iets stoms uit waardoor ik via een floppy disk weer moet gaan etteren (per ongeluk de verkeerde partitie verwijderen, bijvoorbeeld). Wat dat betreft is het misschien wel handig nog.
Mwah, ik kan serieus niets bedenken waar een floppy drive handig voor zou zijn. Opstarten kunnen we tegenwoordig vanaf CD's en zelfs USB sticks.
Citaat:
En Windows XP hoeft er op zich niet bij. Ik geloof dat mijn vader er nog één heeft liggen die hij niet gebruikt en anders zijn er wel andere manieren. Of ik zet er gewoon weer Windows 2000 op.
Dat laatste zou ik je echt niet aanraden, niet in de laatste plaats omdat Windows 2000 inmiddels wel érg oud begint te worden, het heeft gewoon geen plaats op zulke moderne hardware. Bovendien gaat het al aardig richting EOL (End Of Life). XP is echt op alle fronten beter.
Citaat:
Oh, en over die speakers; ik hoef eigenlijk helemaal geen superturbo dolby surround of weet ik het wat. Het is een computer en geen mediatheek. Ik werk nu al vier maanden met twee oude Labtec boxen van acht jaar oud en ik vind dat ook al goed. Alleen is het jammer dat mijn FLAC-cd's hetzelfde klinken als CD's die ik op 128 kbp/s rip.
Heel verstandig Ik heb zelf ook gewoon stereo-geluid met 2 speakers, surround is hoogstens leuk voor films, en die kijk je natuurlijk hangend op de bank met een zak chips en een biertje, niet op je computer.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.

Laatst gewijzigd op 10-07-2006 om 00:14.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 04:32
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 09-07-2006 @ 23:27 :
Bedankt voor de reacties. Zeer leerzaam, ook al snap ik niet alles.
Als je dingen niet begrijpt; vraag! Alleen zo wordt je wijzer. Je moest eens weten hoeveel topics ik in het verleden aanmaakte omdat ik wilde weten hoe het zat. Dat is wel de manier: vallen en opstaan.
Citaat:
Mocht ik voor AMD gaan, is het dan niet zo dat in de toekomst processoren voornamelijk AM2 nodig gaan hebben en dat 393 eruit gaat? Misschien duurt zoiets nog jaren, ik weet het niet, maar is het iets om rekening mee te houden?
Ik vind van niet; het upgraden van enkel de processor is eigenlijk iets wat alleen kon tijdens het Socket A-tijdperk (AMD K7). Die ging van Athlon 750MHz t/m Athlon XP 3200+, alhoewel de FSB-snelheid van de chipset bepaalde welke generatie het moederbord geschikt is; dus ook hier weer kun je niet zomaar upgraden. Voor wat betreft AM2: de opvolger (Socket AM3) staat al in de steigers. Dus kies gewoon wat nu de beste keus voor je is; en vergeet dat hele upgraden van je CPU; dat is net als SLI-moederbord kopen en dan de 'mogelijkheid' hebben er een jaar later een verouderde kaart bij te zetten, dat doe je gewoon niet. En daar kom je pas echter als dat jaar verstreken is, en zie je in dat upgraden gewoon niet werkt als je een goed uitgebalanceerd systeem koopt; en dan hoef je ook niet te upgraden! Alleen je videokaart hooguit omdat dat zelfstandig heel veel uit kan maken in games; en ontwikkelingen gaan heel snel in de grafische chipmarkt.
Citaat:
Qua moederbord; waarop zou ik moeten letten als ik een chipset voor het moederbord kies? Bepaalt het chipset ook wat voor processor en wat voor geheugen er het beste bij past?
Bij AMD bepaalt de processor wat voor geheugen erbij past; bij AMD zit de geheugencontroller namelijk in de processor zelf en niet meer in de chipset. Bij Intel nog niet, alhoewel ze dat ook wel zien zitten. Maar Intel is nog niet zo ver op dat gebied. De chipset is eigenlijk het hart van je computer: het verbindt alle apparaten (processor, geheugen, videokaart, hardeschijven, etc.). Vroeger zat er veel verschil tussen chipsets op gebied van snelheid; tegenwoordig is dat veel minder zo. Zeker bij AMD, waar de geheugencontroller is verhuisd naar de processor zelf ("on-die memory controller"), dus heeft de Chipset maar weinig echt snelheid-gerelateerde taken. Slechte chipsets zijn er gelukkig ook niet meer, alhoewel sommige zich onderscheiden op het gebied van features, prijs en warmteproductie. ULi/SiS stoken minder warmte van bijvoorbeeld nForce4 (van nVidia) en dat betekent vrijwel altijd een passief gekoelde chipset (zonder fannetje die lawaai kan gaan maken). Dat geniet bij mij de voorkeur. Moderne chipsets van ULI (de M1697) bieden daarnaast zeer veel features, dus voor AMD is dat een zeer aantrekkelijke chipset. Helaas zijn er weinig borden die hem gebruiken, maar een is de ASRock 939SLI-ESATA2. Vergeet de "SLI" in de benaming; hij heeft gewoon twee PCI-express x16-slots. Verder een erg goed bord, ook verkrijgbaar in AM2-uitvoering geloof ik.
Citaat:
Is een boxed koeler niet meestal lawaaiiger dan wanneer je een duurdere, aparte koopt? Of is dat meer iets van vroeger? Het zal voor mij sowieso geweldig worden, want nu maakt de hele bende echt een takkeherrie.
Vooral Intel had crappy boxed coolers IMHO. Tegenwoordig valt het wel mee. Maar als je zo'n duur systeem koopt kun je ook best ruimte vinden voor een 17 euro kostende Arctic Freezer 64 Pro, die superstil is en supergoed koelt. Ik ben er zeer tevreden over. Zie:
http://arctic-cooling.com/cpu2.php?idx=80&disc=
Citaat:
Maar 256 geheugen in plaats van 512, dat merk je toch wel bij het spelen van spellen, of kan de rest van de apperatuur zoveel geheugen toch niet aan?
Videogeheugen is alleen nuttig als het ook wordt gebruikt. Sommige spellen (Quake4, Doom3) kunnen wel gebruik maken van veel videogeheugen, anderen zitten bij 128MB al aan de max en heeft extra geheugen dus 0,0 nut. 256MB is opzich al redelijk veel. Zelf zou ik er niet een prijsverschil van meer dan 15 euro voor over hebben.
Citaat:
Als ik geen geluidskaart neem en ik gebruik er één die op het moederbord zit, merk je dat niet aan de kwaliteit?
Niet als je een goede audiochip hebt, zoals Azalia codec. Vroeger was onboard erg crappy, tegenwoordig vaak nog beter dan Creative dingen, terwjil die ook wel goed zijn opzich. Zelf heb ik liever zo min mogelijk PCI-achtige uitbreidingssloten in gebruik; minder storingsgevoelig. Dat bleek wel met de VIA corruption bug die uiteindelijk te wijten viel aan de Creative Soundblaster. Oh well. Ik zou zeggen: neem een goede onboard codec en je bent meer dan tevreden. Die doen ook 5.1 enzo.
Citaat:
Ik heb nu geloof ik Maxtor en Western Digital harde schijven en ik vind eigenlijk dat ze takkenherrie maken.
Nieuwere Maxtor's zijn ook redelijk stil hoor. Maar als je echt stilte wilt hebben kan ik je Samsung aanraden; superstille schijven, en 5 jaar garantie (net als Seagate). Seagate was vroeger stil, tegenwoordig een middenmoter.
Citaat:
Maar de snelle OS-schijf hoeft geen 320 GB te zijn, of iets in die geest. Dat is ruimte die ik toch nooit gebruik. Alhoewel het natuurlijk zonde is om 60 GB te laten liggen als het prijsverschil maar 15 euro is, ofzo. Moet ik even naar op zoek gaan.
Waarom wil je eigenlijk je OS en data gescheiden houden? Dat kan ook met een partitie, of gewoon met directories (hetgeen mijn voorkeur geniet). Als je voor een RAID0-setup gaat heb je in elk geval snelheid genoeg. RAID0 houdt in dat je twee of meer schijven samen koppelt en dat levert een snelheidsvoordeel op. Tevens is het voordeel dat twee schijven van 300GB opeens 600GB worden, zodat je een grote partitie kunt hebben (of meerdere als je dat wilt). Het nadeel is dat als een van de twee schijven crasht je de data op beide kwijt bent. Maar voor mij is dat geen issue: je moet niet de gok nemen alles kwijt te raken, maar backups maken of voor redundantie kiezen (RAID1, RAID10, RAID5). Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn twee Seagate 7200.10 320GB schijven in RAID0 en daarnaast een losse 320GB schijf voor backup (moet je wel handmatig backuppen).
Citaat:
Seagate is trouwens een merk waar ik veel goeds over gehoord hebt als het om betrouwbaarheid gaat, klopt dat?
Ja maar Seagate levert ook aan OEM's (= Dell/HP etc) en dat heeft grote impact op de RMA-rate (het percentage schijven dat teruggestuurd wordt ter reparatie/vervanging). Maxtor levert ook veel Retail (verkoop aan eindgebruikers) en daar zitten dus ook veel slechte zelfbouwers tussen en mensen die hun PC intensief gebruiken; dan heb je dus een ander gebruikspatroon en dat valt te zien aan de RMA-rate; alhoewel ik wel geloof dat Maxtor iets minder betrouwbaar is dan bijvoorbeeld Samsung of Seagate. Maar altijd geldt: zorg voor redundantie (RAID) of maak backups! Hardeschijven zijn mechanische apparaten die elk moment kunnen crashen. Houd ze in elk geval wel koel! Het beste is als je een fan hebt die op de hardeschijv(en) blaast.

Succes.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 05:25
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@rco schreef op 10-07-2006 @ 00:10 :
Socket 939 gaat er inderdaad uit. Socket AM2 is gewoon het nieuwste, wat mij betreft is het dan ook logischer om dat aan te schaffen. Voor 939 zullen ook geen nieuwe processoren meer uitkomen, dus het is redelijk dood. Zulke dingen gaan (helaas, en zeker bij AMD) vrij snel.
Juist bij AMD? AMD is de enige die lange tijd SocketA had, alleen nu volgen de sockets - evenals bij Intel - zich snel op. Of je nou Socket 939 of AM2 neemt: je kunt niet over anderhalf jaar een CPU upgrade doen. Kan wel maar dat doe je niet, omdat je geen 300 euro gaat uitgeven voor 20% cpu snelheidswinst. Bovendien met een goede dualcore zit je voorlopig wel goed; videokaart performance is wel iets waar een continu honger naar is. Maar processor is al snel snel genoeg; wat je ziet in benchmarks waarbij een nog snellere processor zich niet vertaalt in extra frames per seconde.

Bovendien, Socket AM2-processors zijn langzamer dan hun Socket 939-broertjes. Dat komt omdat de hogere latency van DDR2-geheugen AMD weinig goeds doet. CAS4 geheugen ipv CAS5 kan enige zachtheid verhelpen. Maar ik zie dus geen directe reden om AM2 te nemen ipv 939. Als hij AMD kiest, kan hij dus gerust voor S939 gaan. Een factor die wel belangrijk is, is de stijgende prijs van DDR1-geheugen in de toekomst, net zoals SDRAM geheugen wat twee maal de prijs van DDR geheugen kreeg nadat het uit de gratie was. De prijs wordt namelijk vooral bepaald door productievolume en is dus gekoppeld aan de vraag van de markt op dat moment. Zie voor snelheids-vergeljiking dit artikel eens:
http://tweakers.net/reviews/626/6

Citaat:
En iets waar ik persoonlijk erg op let is de aanwezigheid van een actieve chipsetkoeling: dit gebeurt namelijk altijd met behulp van een lawaaierige 40mm fan, die vroeg of laat stuk gaat. Dit vond je eigenlijk vooral op de oudere nForce-chipsets, de nieuwe (voor socket AM2) zijn gelukkig allemaal passief gekoeld.
De Gigabyte moederborden met passief gekoelde nForce4-chipset worden anders wel erg warm, voor de zekerheid zou ik er zelf dan een casefan tegenaan laten blazen. Wat dat betreft hebben SiS/ULi toch wel een plus: de zijn heerlijk koel te houden met passieve koeling.
Citaat:
512MB is alleen nuttig bij textures van een dusdanig hoge kwaliteit dat je ook een héél erg snelle videokaart ervoor nodig hebt.
True, that.
Citaat:
Ik geloof dat de huidige onboard audio best redelijk is, maar natuurlijk zal een losse kaart altijd wel beter klinken.
Dat is zeker niet per definitie zo; nVidia Soundstorm behaalde een betere kwaliteit dan een dure Audigy Platinum. En met Azalia is niets mis; ook niet qua CPU verbruik.
Citaat:
Daarom zou ik ook suggeren: 74GB Raptor (snelle schijf, maar niet zo groot) voor je OS + programma's, en dan een wat langzamere SATA-schijf voor je data. Dat is een setup die veel mensen gebruiken, en niet zonder reden natuurlijk.
Nee, de reden is de status/reputatie/bekendheid die de Raptor geniet. Het gaat zo: WD besluit een van hun serverschijven in een SATA jasje uit te brengen; het product wordt getarget op servergebruik (het is immers een serverschijf waarbij seek times de meest belangrijke snelheidsfactor zijn). De raptor beland op Tweakers en valt daarbij in de gratie door de mooie benchmarks. Veel mensen die een high-end PC kopen, willen daarom een Raptor; terwijl ze RAID totaal laten liggen. WD ziet brood in het verkopen van serverspul aan 'enthousiast' consumenten (dat is een toverwoord van de markt om aan te geven dat de consument niet uit is op een rationele prijs-prestatie verhouding maar 'het beste' wilt hebben, waaraan veel geld valt te verdienen). De campagne van WD moet nog goed beginnen, maar ze zullen er best succesvol in zijn schat ik.

Het probleem is dat een Raptor voor desktopgebruik niet de snelheidsvoordelen biedt die het voor multiuser servergebruik heeft. Daarnaast gaan veel reviewers en tweakers totaal voorbij aan de effecten van plattercapaciteit! Al die mooie benchmarks zijn namelijk uitgevoerd op een lege schijf; dus met offset 0 bytes (en soms 63 sectoren als ze door een slechte reviewer zijn uitgevoerd). Aangezien hardeschijven het snelst zijn in de buienste cylinders betekent dat, dat de snelste porties van de hardeschijf getest worden. Daar is opzich niets mis mee, zij het dat de verhouding tussen Raptor en een desktopschijf totaal verandert als de offset toeneemt. Voorbeeld:

Bij 0GB (offset 0) doet de Raptor 75MB/s sequential. De Seagate doet 78MB/s.
Bij 60GB (offset 125829120) doet de Raptor 55MB/s sequential. De Seagate doet 74MB/s.

Nog erger zijn vergelijkingen met RAID0 arrays waarbij de reviewer een capitale fout maakt door een offset van 63 sectors te hanteren. Voor de enkele schijf maakt dit niets uit, maar bij de RAID0 array worden 64-sector (~32KB) requests nu altijd verdeeld over twee schijven, waardoor vrijwel ieder voordeel van RAID0 verdwijnt op het gebied van seekrates; terwijl hooguit de pure 1-concurrent sequential transfer rates wel hoger liggen.

Ik ben zelf bezig met een mega RAID-review en specifiek hardware RAID vs softwareraid vs pseudoraid ("raidware"). Als ik daarmee klaar ben stuur ik je wel een linkje.

Goed alvast een voorproefje:

Code:
Areca RAID5 (8x da, 64KB stripe, 64KB blocksize newfs, NCQ enabled; offset 0)
              -------Sequential Output-------- ---Sequential Input-- --Random--
              -Per Char- --Block--- -Rewrite-- -Per Char- --Block--- --Seeks---
Machine    MB K/sec %CPU K/sec %CPU K/sec %CPU K/sec %CPU K/sec %CPU    /sec
ARC8xR5Y 8480 127721 98.1 266971 59.1 111526 30.1 103141 98.0 392334 55.2 114.9
Hardware RAID5 met 8 schijven: ~390MB/s read en ~265MB/s write STR. ~110MB/s rewrite performance!

Maar voornamelijk multi-concurrency tests zijn belangrijk, aangezien die in hogere mate overeenkomen met het verwachte gebruikspatroon van de gebruiker; daarbij kun je ook goed ontdekken welke softwarematige implementaties slecht in elkaar zitten waardoor alleen de single concurrency sequential tests een mooie score laten zien. Daarin onderscheiden de mannen zich dus van de jongens.

Goed, ik dwaal af.

Mijn keus zou eerder zijn twee Seagate 7200.10 320GB schijven in RAID0 en dan een losse schijf voor backup. Dan zit je sowieso een factor 2 boven de prestaties van de Raptor, en is nog goedkopr ook. En veel meer ruimte.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)

Laatst gewijzigd op 10-07-2006 om 06:16.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 20:51
Verwijderd
Die Seagate 7200.10 schijnen wel een takkeherrie te maken als je de SPCR forums mag geloven. Idle schijnt wel te gaan maar vooral tijdens seek schijnen ze onuitstaanbaar te zijn.

Overigens is het verschil in performance tussen bijv. een Raptor 74GB en een 7200.10 320 GB al niet meer zo geweldig schokkend. 10K RPM techniek is wel eens aantrekkelijker geweest.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 21:52
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-07-2006 @ 20:51 :
Die Seagate 7200.10 schijnen wel een takkeherrie te maken als je de SPCR forums mag geloven. Idle schijnt wel te gaan maar vooral tijdens seek schijnen ze onuitstaanbaar te zijn.
Ik heb zelf geen echte test gedaan, ik vond het zelf wel meevallen. Enige wat ik hoopte is toch een lagere warmteproductie dankzij slechts 2 platters, maar dat valt tegen; wellicht dat perpendiculaire opslagtechnologie nog iets moet groeien voor de echt leuke schijven uitkomen. Seagate is tenslotte de eerste die 3,5" desktop schijven hiermee uitrust.

Maar is het zo erg als je de schijven hoort als ze ook echt flink bezig zijn? Zelf vind ik dat zelfs fijn; dan weet je dat de schijven bezig zijn als je computer iets traag is. Vaak zit ik naar de HDD-led te kijken als ik langer dan een seconde moet wachten (ik ben van het ongeduldige type ). Dus dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur denk ik. Maar sommige schijven maken zo'n TAKKEherrie als ze idle zijn, dat is echt niet leuk meer.
Citaat:
Overigens is het verschil in performance tussen bijv. een Raptor 74GB en een 7200.10 320 GB al niet meer zo geweldig schokkend. 10K RPM techniek is wel eens aantrekkelijker geweest.
Sequential niet, maar dat heb ik al heel veel keer gezegd hier op s.com.

Maar vooral multuple-concurrency verslaan ze elke desktop schijf met gemak. Veel benchmarks doen dat overigens niets mee en testen alleen onder ideale condities de STR's. Dat is wel leuk maar niet altijd even toepasselijk op real-life usage. Maar vooral servers hebben baat bij een hogere rotatiesnelheid zodat het aantal IOps bij multicurrent access flink hoger wordt. Leuk zijn testen bij databaseservers; dan merk je het verschil wel tussen een desktop schijf en een legertje raptors/SCSI serverschijven.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 07:51
Verwijderd
Duh. Maar tests met hoge concurrency hebben absoluut geen plaats in een desktoppatroon van een huisvader of tiener en een beetje surft, office't en een beetje games speelt. Niet iedereen draait een eigen server thuis.

En wat de herrie betreft: jij vindt de Freezer 64 Pro ook 'heel stil' dus dan zul je deze schijf ook wel niet horen.

Laatst gewijzigd op 11-07-2006 om 07:59.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 07:58
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Daarom is de Raptor ook geen desktopschijf maar een serverschijf. Alhoewel je zeker wel baat zult hebben; slechts weinig gebruikspatronen zijn echt puur sequential. Lage seek times zal zeker helpen bij het laden van spellen, booten van besturingssysteem en bijvoorbeeld het uitpakken van een ZIP-bestand (lezen en schrijven naar dezelfde schijf).

Maar een veel interessantere setup is twee Seagate 7200.10 schijven in RAID0, aangenomen dat je backups kunt maken.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 08:00
Verwijderd
De firmware is nog steeds veel belangrijker. Om SPCR even te parafraseren: 'STR en access time van een schijf meten is niet veel meer dan een AMD 3000+ meten en constateren dat hij inderdaad op 1.8 GHz draait'.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 14:48
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Vast heilig dat SPCR.
Maar zowel STR als seek times zijn belangrijk; het geeft de potentie van de schijf aan. Welke scores je er uiteindelijk uithaalt hangt uiteraard van je gebruikspatroon af; daarom heb je meer ingewikkeldere benchmarks die proberen een soort gebruikspatroon te simuleren, zodat je een redelijk goed idee krijgt wat je schijf in zo'n situatie kan bieden.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 19:19
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 11-07-2006 @ 07:58 :
Daarom is de Raptor ook geen desktopschijf maar een serverschijf. Alhoewel je zeker wel baat zult hebben; slechts weinig gebruikspatronen zijn echt puur sequential. Lage seek times zal zeker helpen bij het laden van spellen, booten van besturingssysteem en bijvoorbeeld het uitpakken van een ZIP-bestand (lezen en schrijven naar dezelfde schijf).

Maar een veel interessantere setup is twee Seagate 7200.10 schijven in RAID0, aangenomen dat je backups kunt maken.
Je spreekt jezelf wel een beetje tegen hier. Er zijn inderdaad vrij weinig gebruikspatronen sequential, tenzij je de hele dag met bestanden van 4+ GB werkt oid, dus wat is er dan nog zo interessant aan RAID0? Dat kenmerkt zich júist door een hogere STR, de seek time verandert helemaal niet.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 00:25
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@rco schreef op 11-07-2006 @ 19:19 :
Je spreekt jezelf wel een beetje tegen hier. Er zijn inderdaad vrij weinig gebruikspatronen sequential, tenzij je de hele dag met bestanden van 4+ GB werkt oid, dus wat is er dan nog zo interessant aan RAID0? Dat kenmerkt zich júist door een hogere STR, de seek time verandert helemaal niet.
Van afzonderlijke schijven niet, maar omdat er meer schijven zijn kunnen er meer IO operaties per seconde worden verwerkt. Dus als je 1 IO request hebt van beperkte grootte dan is die niet sneller in RAID0, maar heb je er meerdere; dan worden ze verdeeld over de individuele schijven; de latency wordt niet lager maar het aantal verwerkte IO requests per seconde stijgt wel. Je kunt dit principe vergelijking met pipelining in processors; de tijd dat 1 instructie verwerkt word blijft gelijk, maar er kunnen dankzij pipelining wel meer instructies per seconde worden afgewerkt. Een soort parallellisatie is het.

Dus het is zeker niet zo dat RAID0 (of RAID5) alleen de STR omhoog helpt. Dan zou het voordeel voor desktop- en al helemáál servergebruik flink tegenvallen.

Benchmarks
Hier zijn wat benchmarks die ik net gedraaid heb, gebruikmakend van raidtest; een utility waarmee je zelf een patroon van I/O operaties kunt samenstellen en testen op een raw device (zonder dat hij gemount is; dus er komt geen OS file buffer/cache aan te pas). Het gebruikspatroon is ingesteld op 50% read en 50% write operaties met een random offset. Dus de meest random I/O die je je maar kunt voorstellen. I/O request size is 4KB tot en met 128KB, dus van sequential toegang is totaal geen sprake. Dit is echt pure random I/O. Goed de resultaten:

Code:
Single drive (ad8)
concurrency     Performance in I/O's per sec.   average
1               106     106     107             106
4               106     106     106             106
16              116     116     116             116
32              127     125     126             126
128             151     151     150             150
256             156     156     157             156
Code:
gstripe 4xad - 128KB stripe - FM off
concurrency     Performance in I/O's per sec.   average
1               173     173     173             173
4               270     270     270             270
16              338     338     338             338
32              370     370     370             370
128             444     434     434             437
256             465     465     465             465
Code:
Areca 4xRAID0 - 128KB stripe - NCQ enabled
concurrency     Performance in I/O's per sec.   average
1               188     192     190             190
4               384     384     392             386
16              588     588     606             594
32              645     666     666             659
128             740     714     740             731
256             740     740     714             731
Bovenste is een enkele schijf; zonder RAID. Middelste is software RAID (gstripe) en de onderste is echte hardware RAID met eigen 128MB buffercache. De buffer stelt de controller in staat om I/O requests te herordenen en zo te zorgen dat de kop (head) van de hardeschijf minder hoeft te verplaatsen; een soort NCQ dus maar dan met véél meer I/O depth dankzij de 128MB buffercache. Zowel software RAID en hardware RAID zijn met 4 schijven.

Zoals je ziet is de performance ten opzichte van de enkele schijf significant, en levert RAID0 derhalve dus zeker niet alleen bij STR grote performancewinst.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)

Laatst gewijzigd op 12-07-2006 om 03:48.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 01:43
achoe
achoe is offline
Geheugen kan zeker wat mee misgaan! Jij kiest bijvoorbeeld CL5 geheugen; terwijl vooral AMD-processors baat hebben bij een lagere latency; CL4 is aan te raden of bij voorkeur nog lager. DDR2/533 of DDR2/667 moet je vermijden; neem DDR2/800 of DDR2/1066. DDR2 geheugen wordt overigens altijd aangeduid met PC2 en niet PC! Maar ik gebruik liever de effectieve kloksnelheid ipv maximale theoretische bandbreedte.



DDR2/533 of DDR2/667 moet je vermijden; neem DDR2/800 of DDR2/1066

Kan je me uitleggen waarom
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 01:50
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
achoe schreef op 13-07-2006 @ 01:43 :
DDR2/533 of DDR2/667 moet je vermijden; neem DDR2/800 of DDR2/1066

Kan je me uitleggen waarom
Omdat door de hogere latency DDR2/533 langzamer is dan DDR/400 geheugen, in elk geval bij AMD-chips. Latency is de vertraging; de tijd dat het duurt voordat de opgevraagde informatie uit het relatief trage geheugen de processor heeft bereikt. Bij DDR2 is deze 'latency' hoger dan bij traditioneel DDR geheugen; waardoor DDR2 eigenlijk helemaal geen voordeel biedt maar juist nadelen.

Zelfs DDR2/667 met CL5 behaalt een negatieve score bij de meeste benchmarks. DDR2/800 en DDR2/1066 hebben een flink hogere bandbreedte; waardoor DDR2 ondanks de hogere latencies toch nog een snelheidswinst kan boeken.

Voor de huidige AMD-processors heeft DDR2 alleen nut vanaf DDR2/800 (beter nog DDR2/1066). Anders kun je beter nog voor Socket 939 gaan met gewoon DDR/400 geheugen; dat is simpelweg sneller. Zie ook:
http://tweakers.net/reviews/626/5

(scroll naar onder; met name de game benchmarks zijn van belang)
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 13:00
achoe
achoe is offline
ah bedankt.
Maar als je nu DDR2 533 hebt en je steekt er meer geheugen van in dan dat je met DDR2 800 zou doen. Zal die 533 dan toch evenrap of rapper zijn? Of heeft die snelheid niets te maken met de hoeveelheid ram.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-07-2006, 13:41
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
achoe schreef op 13-07-2006 @ 13:00 :
ah bedankt.
Maar als je nu DDR2 533 hebt en je steekt er meer geheugen van in dan dat je met DDR2 800 zou doen. Zal die 533 dan toch evenrap of rapper zijn? Of heeft die snelheid niets te maken met de hoeveelheid ram.
nee, snelheid en hoeveelheid zijn totaal anders.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 13:43
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 13-07-2006 @ 13:41 :
nee, snelheid en hoeveelheid zijn totaal anders.
wel zal je systeem sneller zijn met 1 gig ddr2 533 dan met 512 MB ddr2 800
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 13:43
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Nou ja... een systeem met 1GB DDR2/533 is natuurlijk vele malen sneller dan een systeem met 256MB DDR2/800
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 15:30
achoe
achoe is offline
k thx
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 16:57
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 13-07-2006 @ 13:43 :
wel zal je systeem sneller zijn met 1 gig ddr2 533 dan met 512 MB ddr2 800
Maar enkel en alleen als de software deze hoeveelheid kan gebruiken! Bij moderne spellen is dat inderdaad zo; maar voor een nieuwe computer mag je nu wel denken aan 2GB. Je moet gewoon zorgen dat je geen tekort aan geheugen krijgt.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 14-07-2006, 10:16
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
AM2 valt tegen, ga mooi voor een Conroe.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 19-07-2006, 15:17
Verwijderd
Aloha!

Ik ben terug van mijn vijfdaagse vakantie en na deze periode, waarin ik veel gemediteerd heb over wat voor computer ik aan wil schaffen, met jullie wijsheid in het achterhoofd, kan ik met trots een nieuwe lijst met meer zekerheid en minder vragen presenteren!

Vooraleerst wil ik jullie nogmaals en alvast bedanken, aangezien jullie uitstekende adviseurs zijn. Niet al te anaal-retentief wanneer het gaat om eindeloos uitzoeken welke apparatuur die ene frame per seconde extra geeft (hoewel de Raptor-discussie me bang maakt) en prijsbewust genoeg om in te zien welke markttrends onzin zijn en waar geld valt te besparen. Ik hoop dat jullie dan ook deze configuratie willen bekijken en mij willen adviseren of ik opvallend stomme dingen doe, of probeer een systeem samen te stellen waarin bijvoorbeeld processor en muis (?) elkaar de hersens in willen slaan.

Ik hoop dat jullie opnieuw jullie verblindende licht willen laten schijnen op mijn nieuwe selectie:

- - -

Processor
Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775, Boxed € 325,77

Ik doe gezellig mee aan de Conroe-kontkusgekte. “‘Zoveel mensen kunnen nooit ongelijk hebben’, zei Napeleon, en hij vertrok naar Waterloo”. Nee, zonder dollen. De E6600 is, zodra hij uitkomt, het beste qua prijs/kwaliteit, me dunkt. Het enige probleem is dat iedereen hem zo graag wil hebben dat ik vast een maand of twee op dat ding zit te wachten.


Moederbord:
Asus P5B, Retail € 148,27
Of
Asus P5B Deluxe/WiFi-AP, Retail € 200,24

De Deluxe is passief gekoeld (‘fanless’, althans), terwijl de normale P5B met fans werkt. Ik kan me haast niet voorstellen dat het vijftig euro waard is om passieve koeling te hebben. Daar ik geen flauw idee heb wat ik met WiFi zou moeten (ik verwacht niet opeens een Nintendo DS te hebben), maar ben mogelijk wel van plan een Wii te kopen. Gaat die dat ook gebruiken? Is WiFi zo hard de toekomst dat het die 50 euro waard is, of zitten er nog andere fijnheden in de Deluxe die hem fundamenteel beter maken dan de normale P5B? Ik heb de overzichten met eigenschappen voor me, maar ze zeggen me niet zoveel. Ik vind 150 euro eigenlijk al duur genoeg voor een moederbord.


Koeler:
Komt samen met de processor. Ik heb geen idee wat voor koeler dat is, maar het zal wel goed zijn, lijkt me.


Geheugen:
Ik wil mijn computer waarschijnlijk bij Azerty.nl bestellen. Daar kan ik bij het geheugen kiezen uit ECC, non-ECC en ECC-reg. Wat betekent dit allemaal? Daarnaast heb ik nog de vraag wat voor PC#### ik nodig heb, gelet op moederbord en processor. Ik begreep van Enlightenment dat het bij AMD het geval is/was dat je flink geld kon neertellen voor geheugen waar je geen aars aan hebt. Hoe zit dat bij deze Intel processor/chip en wat voor geheugen past er dan wel goed bij?


Videokaart:
Club3D GeForce 7900 GT, 256 MB, DDR3, PCI Express x16 € 275,77

Ik vetrouw op jullie wijsheid wat betreft het geheugen van de videokaart en bespaar mezelf 200 euro.


Geluidskaart:
Die zit dus al op het moederbord, ongeacht of ik de Deluxe of de normale neem P5B.


Harde schijven:
*
Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 € 96,68
Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 € 96,68

Ik weet nog steeds niet goed wat voor schijf ik wil voor OS, games en programma’s. Een raptor met 150 euro voor 74 GB data lijkt me inderdaad wat duur, zeker als het verschil in snelheid niet echt mijn harenwapperend is. De Seagate Barracuda 7200.10, 250 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 voor € 85,50 lijkt me fijn. Goed plan?


DVD-brander:
NEC ND-4571, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 36,74

Onveranderd. De kleur is afhankelijk van de kleur van de behuizing die ik ga nemen, maar heeft geen effect op de prijs.


Diskettestation:
Ze hebben geen goedkope bij Azerty, dus laat ik deze maar zitten. Mocht het ooit essentueel worden voor het fixen van mijn computer, kan ik altijd nog een tijdelijke uit een andere computer halen en erin zetten.


Behuizing:
Antec Sonata II, Zwart € 112,79

450 Watt voeding is wel voldoende voor dit systeem, toch? Of zal ik voor meer moeten gaan? Het moederbord past er sowieso in en ik geloof de rest ook wel. Vier slots voor harde schijven lijkt me ook wel genoeg. Met de prijzen die HDD’s nu hebben zou het geen doodzonde zijn om over twee jaar, als ik geen ruimte meer heb, een HDD weg te doen en een nieuwe te kopen met meer opslag.


Monitor:
Reeds in bezit (Samsung SyncMaster 930BF (19", 4ms))


Luidsprekers:
Creative Inspire T7900 € 96,68

Ik twijfel nog wat speakers betreft. Ik heb misschien geen ruimte om vijf neer te zetten, zeker niet als ik allerlei snoeren moet aanleggen. Toch wil ik wel speakers hebben die een redelijk geluid geven qua games en MP3’s afspelen. Ik heb geen radio of CD-speler, dus mijn muziek moet uit mijn computer komen. Suggesties?


Toetsenbord:
Komt nog. In ieder geval geen duur poepding met fratsen. +/- € 20


Muis:
Logitech MX518, Zwart, zilver, Retail € 45,57

Flink wat geld voor een muis, maar ik ben van plan veel te gamen, waaronder een boel FPS. Ik zal niet proberen wereldkampioen Counter Strike te worden, maar het kan geen kwaad om goed materiaal te hebben. Het feit dat hij NIET draadloos is, is een groot voordeel voor mij. Ik mag draadloze muizen niet echt.

- - -

Dit alles komt neer op € 1242, met de volgende kanttekeningen:

Mogelijk komt er 50 euro bij voor het Deluxe moederbord.
De speakers zijn niet meegerekend.
Het geheugen is niet meegerekend. Ik gok dat 2 GB geheugen me ongeveer 200 euro kost.
De verzendkosten zijn niet meegerekend. Ik weet niet hoeveel die zijn bij Azert.nl voor een compleet systeem.
De assemblatiekosten van het volledige systeem, plus 1 jaar garantie en geen geïnstalleerde Windows is 35 euro. Dat komt er ook nog bij.

Ik dank u voor uw aandacht.

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-07-2006, 15:59
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
De gewone P5B is ook gewoon passief gekoeld hoor, kijk maar (en actieve chipsetkoeling wil je echt niet, zo'n stom klein fannetje dat vrijwel altijd binnen afzienbare tijd kapot gaat). Ik heb me nog niet echt verdiept in Conroe-moederborden maar de chipset is prima (één van de twee nieuwe chipsets speciaal ontworpen voor Conroe) en verder zit al het nodige erop (6 SATA-poorten, Gigabit-LAN, HD Audio), het merk is ook prima. Ik zie geen bezwaren

Wat betreft het geheugen: je moet "gewoon" DDR2 hebben, dus geen ECC en ook niet Registered (dat heeft te maken met foutcorrectie, wordt eigenlijk alleen gebruikt in servers e.d.). Misschien is dit een goede optie? Twee gigabyte, van een goed merk voor een goeie prijs.

Die kast is prima, evenals de bijbehorende voeding. 450W is echt meer dan genoeg voor welk systeem dan ook. Laat je vooral niet gekmaken door mensen die 500W+ voedingen aanbevelen, dat is de grootst mogelijke onzin, zeker met een energiezuinige processor als de Conroe.

En de speakers: een 7.1 set zoals je nu hebt uitgekozen lijkt me wel een beetje overdreven (als in: wat moet je met zoveel speakers?). Ik heb zelf de Creative Gigaworks T20; gewoon stereo en geen subwoofer, maar het geluid wat eruit komt is echt uitstekend te noemen. Maar ja, geluid is natuurlijk altijd een subjectieve beleving, misschien is het eventueel een goed idee om die achteraf bij een winkel te halen waar je ze eerst even kunt beluisteren (bijv. de Media Markt)?

Overigens hebben ze bij Azerty voor minder dan 10 euro al een diskettestation, dus dat moet het probleem niet zijn. Ik vraag me echter wel af wat je eraan hebt, tien tegen één dan je het gewoon nooit gaat gebruiken; bovendien zijn diskettes zwaar achterhaald en ontzettend onbetrouwbaar.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.

Laatst gewijzigd op 19-07-2006 om 18:17.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2006, 18:05
Verwijderd
Als je de speakers hebt gekocht omwille van (ik neem aan) audiofilie en/of een zo goed mogelijk geluid, zou ik toch echt eens gaan kijken naar de speakers van andere merken als Klipsch e.d.
Duurder, maar zeker de moeite waard.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2006, 15:16
Verwijderd
Hm, zo'n screenshot van een moederbord zegt me niet zoveel, maar ik geloof je op je woord. Ik had de specificaties van dat moederbord bekeken en zag het er niet meteen bijstaan, en bij de Deluxe wel. Maar op zich is die normale P5B dus ook goed.

Dat geheugen ziet er goed uit, alleen kan ik weinig met 'PC5300' of met de kloksnelheid van 667 MHz. Zijn dat snelheden die mijn processor en moederbord aankunnen, of is het overkill? Valt wel mee, toch?

Speakers achteraf halen is zeker een goed idee. Ik ben sowieso niet van plan een set van 100 euro of duurder erbij te doen. Alleen zijn die Gigaworks T20 die jij hebt ook 80 euro bij Azerty. Misschien is hij op dat gebied gewoon duur.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 20-07-2006, 18:08
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 20-07-2006 @ 15:16 :
Dat geheugen ziet er goed uit, alleen kan ik weinig met 'PC5300' of met de kloksnelheid van 667 MHz. Zijn dat snelheden die mijn processor en moederbord aankunnen, of is het overkill? Valt wel mee, toch?
Dat moederbord kan maximaal geheugen aan met een snelheid van 800MHz (als ik de Asus-site moet geloven); dat is echter wel iets duurder, ze hebben bijvoorbeeld dit setje voor 200 euro. Of het ook echt een zinvolle investering is: ik kan het je helaas niet zeggen, maar voor slechts 35 euro extra is het misschien het overwegen waard. Als je toch een redelijk high-end systeem aan het samenstellen bent...
Citaat:
Speakers achteraf halen is zeker een goed idee. Ik ben sowieso niet van plan een set van 100 euro of duurder erbij te doen. Alleen zijn die Gigaworks T20 die jij hebt ook 80 euro bij Azerty. Misschien is hij op dat gebied gewoon duur.
Azerty is niet zozeer duur, het zijn gewoon redelijk dure speakers (adviesprijs in de "echte" winkel is volgens mij 99 euro) Maar ik zou je gewoon aanraden om eens in de winkel wat setjes te gaan beluisteren, het is altijd lastig om mensen dingen als speakers aan te bevelen.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 09:46
Verwijderd
Hm, ik kan volgens mij nergens benchmarks vinden voor dat RAM, maar als Asus zegt dat het moederbord het aankan, zal het een soort van nut hebben. Op zich wel de 35 euro waard, inderdaad.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 25-07-2006, 17:03
Verwijderd
Ik heb nog het een en ander gelezen (Tweakers en een Conroe Buying Guide op AnandTech) en ik overweeg nu Asus P5W DH Deluxe, Retail als moederboard te kopen. Momenteel is hij dik 50 euro duurder dan een non-Deluxe P5B, maar aangezien een moederboard iets is wat niet echt makkelijk te upgraden is en wat hopelijk een lange tijd mee zal gaan, kan het misschien geen kwaad om er wat meer geld in te steken.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 25-07-2006, 19:35
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Geen slechte keuze, ze zijn er bij AnandTech inderdaad nogal enthousiast over
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 23:00
Verwijderd
Goed. Ik heb de afgelopen dagen een boel gelezen en ik denk dat dit mijn uiteindelijke opstelling wordt:

Processor:
Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775, Boxed € 318,35


Moederbord:
Asus P5W DH Deluxe, Retail € 210,42


Geheugen:
Corsair ValueSelect, 2048 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz, 2 x € 160,82


Videokaart:
Club3D Radeon X1900 XT, 512 MB, DDR3, PCI Express x16 € 371,85


Harde schijven:
Seagate Barracuda 7200.10, 250 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 € 85,12
Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 € 96,29
Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 € 96,29


CD/DVD-(re)writer:
NEC ND-4571, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 36,74


Behuizing:
Antec Sonata II, Zwart € 112,79


Monitor:
Reeds in bezit.


Geluidskaart:
Reeds aanwezig op moederbord.


CPU-koeler:
Komt samen met processor.


Muis:
Komt later.


Toetsenbord:
Komt later.


Boxen:
Komen later.

Dan ben ik voor iets minder dan 1500 euro klaar, zonder het randgebeuren.
Ik heb gekozen voor dit geheugen omdat 533 MHz het maximale is dat dit moederboard en de Conroe aankunnen, zonder overklokken. Dat wil zeggen: geheugen van 800 MHz zou alleen nut hebben als ik overklok. Aan een lage latency (Cas 4) heb ik dan meer.
Ik heb deze videokaart gekozen omdat ik toch niet wilde bezuinigen op de GPU bij een gamesysteem, maar toch niet de max wilde kopen. Deze is al genoeg in prijs gedaald, maar is nog steeds één van de grote jongens, geloof ik. Zeker bij Oblivion scoort hij heel erg goed.

Final verdict?

LUH-3417

Laatst gewijzigd op 27-07-2006 om 23:03.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 19:28
Verwijderd
Sorry, ik bump weer.

De Conroe is kennelijk pas vanaf augustus de week van de 21ste leverbaar in Nederland. Iemand nog suggesties aan welke onderdelen ik een halve dag onderzoek zou kunnen besteden om het helemaal goed te hebben?

LUH-3417

Laatst gewijzigd op 30-07-2006 om 21:16.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [Tweewekelijks] Forumpeiling & Tweede Kamerverkiezingen 2012
Martiño
62 03-08-2012 21:19
Levensbeschouwing & Filosofie Nietzsche
hans01
29 19-01-2006 17:33
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Terreur teistert scholier
koelieboelie
191 27-06-2005 02:59
Verhalen & Gedichten [Verhaal]
KIET
0 11-03-2004 00:02
Psychologie Ze zijn een beetje aan ’t vechten binnen in…
Elka
17 09-10-2002 17:58
Psychologie Info over MPS en SCHIZOPHRENIE
Droomvlucht
4 28-05-2002 11:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:55.