Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-09-2003, 12:00
fruitvliegje
Avatar van fruitvliegje
fruitvliegje is offline
Hey allemaal,

Ik heb heel af en toe last van nachtmerries. Ik word dan wakker en ben dan zo paranoia of zo bang dat ik gewoon niet meer naar de wc durf op dat moment (terwijl ik écht niet snel bang ben normaal, ook niet in 't donker).

Nu,wat ik wou weten, zijn er aanleidingen voor nachtmerries?
Bv de hoeveelheid alcohol of suikers of weet ik veel in het bloed,...?
Of is het iets pshychologisch? (Mijn leven zit goed enzo, ik ben gelukkig,dus...)
Wat denken jullie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-09-2003, 12:06
Lionheart
Citaat:
fruitvliegje schreef op 13-09-2003 @ 13:00:
Hey allemaal,

Ik heb heel af en toe last van nachtmerries. Ik word dan wakker en ben dan zo paranoia of zo bang dat ik gewoon niet meer naar de wc durf op dat moment (terwijl ik écht niet snel bang ben normaal, ook niet in 't donker).

Nu,wat ik wou weten, zijn er aanleidingen voor nachtmerries?
Bv de hoeveelheid alcohol of suikers of weet ik veel in het bloed,...?
Of is het iets pshychologisch? (Mijn leven zit goed enzo, ik ben gelukkig,dus...)
Wat denken jullie?
Goeie vraag... Heb je n levendige fantasie?
Met citaat reageren
Oud 13-09-2003, 12:11
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Dingen die veel indruk op je gemaakt hebben,
en overdag (onbewust) getriggerd worden door bepaalde
dingen, kunnen in je dromen weer terugkomen.

Sowieso komen dingen waarmee je (on)bewust
veel mee bezig bent vaak in je dromen terug,
in je dromen verwerk je nl de dag, als ik het me goed herinner.

Misschien kunnen bepaalde voedingsmiddelen
invloed hebben op de gevoeligheid voor nachtmerries
ed, maar ik denk niet dat ze zèlf voor een nachtmerrie
kunnen zorgen...
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2003, 12:29
Sannetje
Avatar van Sannetje
Sannetje is offline
fruit eten voordat je gaat slapen zorgt voor meer/intensief dromen. Dit kunnen leuke dromen zijn, maar natuurlijk ook mindere...
(misschien suikers in het algemeen, maar dat weet ik niet)

Heel warm slapen kan ook voor nachtmerries zorgen. Hoe het kan, weet ik niet, maar ik heb het al vaker gelezen en volgens mij klopt het ook wel.

Daarnaast natuurlijk als je veel met een negatief geladen onderwerp bezig bent geweest, bijvoorbeeld in gesprekken ofzo...
__________________
*pro-hug* *anti-krullie* *anti-school* *pro-kunstacademie* *anti-slaap* *pro-leuk* *anti-stom* *pro-lieve-mensen* *anti-bijna-alles* *NEE*
Met citaat reageren
Oud 13-09-2003, 12:42
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
fruitvliegje schreef op 13-09-2003 @ 13:00:
Ik heb heel af en toe last van nachtmerries. Ik word dan wakker en ben dan zo paranoia of zo bang dat ik gewoon niet meer naar de wc durf op dat moment (terwijl ik écht niet snel bang ben normaal, ook niet in 't donker).
Wat denk je precies op dat moment dan?
Wat voel je?
Omschrijf de situatie als je niet naar de WC durft eens precies in alel details...
Met citaat reageren
Oud 13-09-2003, 17:33
fruitvliegje
Avatar van fruitvliegje
fruitvliegje is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 13-09-2003 @ 13:42:
Wat denk je precies op dat moment dan?
Wat voel je?
Omschrijf de situatie als je niet naar de WC durft eens precies in alel details...
Hmm, moeilijke vraag... het is namelijk alleen op dat moment dat ik dat weet,omdat ik het dan beleef,en anders normaal nooit veel bang ben.
Ik word gewoon wakker, en behoud het gevoel dat ik had in m'n droom, dus angst of paranoia...
Ik durf dan niet uit m'n bed, en zeker niet in de gang als die donker is...

Euh, voorbeeldje; ik droomde eens dat ik en m'n vriend achtervolgd werden door een persoon, die ons wou vermoorden ofzo (dat was niet bekend, maar zo beleefde ik het wel), en de laatste "scene" was dat ik en m'n vriend onder het raam zaten,ineengedoken,omdat we buiten "BONK BONK BONK" hoorden, Die persoon die op zijn auto bonkte, dat was het sein dat hij er was,al heel die droom.
En dat mn vriend zei "wow,je ziet lijkbleek"

Ik word dan wakker en ben extreem paranoia, maar moet echt dringend naar de wc, dus ik haast me enorm, en ben heel opgejaagd,...

Laatst gewijzigd op 13-09-2003 om 17:53.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 12:13
pe51
Avatar van pe51
pe51 is offline
Citaat:
fruitvliegje schreef op 13-09-2003 @ 13:00:
Hey allemaal,

Ik heb heel af en toe last van nachtmerries. Ik word dan wakker en ben dan zo paranoia of zo bang dat ik gewoon niet meer naar de wc durf op dat moment (terwijl ik écht niet snel bang ben normaal, ook niet in 't donker).

Nu,wat ik wou weten, zijn er aanleidingen voor nachtmerries?
Bv de hoeveelheid alcohol of suikers of weet ik veel in het bloed,...?
Of is het iets pshychologisch? (Mijn leven zit goed enzo, ik ben gelukkig,dus...)
Wat denken jullie?
Hallo Fruitvliegje,

Ik leg dagelijks dromen uit op het internet, dan lees je wel eens wat. Ik denk dat er 2 soorten oorzaken zijn voor nachtmerries: geestelijke en lichamelijke. Omdat de toestand van je lichaam de toestand van je geest kan beïnvloeden (medicijnen, moeheid, ziekte, slecht gegeten hebben enz).

Ik heb op 2 pagina's op mijn website hierover geschreven:Op deze laatste pagina staan 5 hoofdoorzaken van nachtmerries genoemd, maar er ontbreekt nog iets, dat ga ik erbij zetten. Dat het eten van moeilijk verteerbaar eten (als chocolade bijv.) nachtmerries kan veroorzaken. Dat ben ik tegengekomen bij droomuitleg (in: droomforum WS: chocola )

Hierin schreef ik toen:
Citaat:
Er zijn verschillende oorzaken voor nachtmerries, ik ben bezig aan een artikel over nachtmerries voor mijn website. Maar energiegebrek door slecht eten vlak voor het slapen is er één van.

Wanneer je moe bent, heb je meer last van sommige problemen dan wanneer je fit bent. Dat is volgens mij niet alleen overdag zo, maar ook ' s nachts. Ook al besef je het dan niet, omdat je slaapt. Wat me bij het uitleggen van dromen al eerder opgevallen is, is dat mensen als ze heel moe zijn, vaak dromen krijgen over problemen, waar ze anders geen dromen over krijgen. Blijkbaar kon hun (onbewuste) geest ze niet verwerken toen ze te weinig lichaamsenergie hadden. En wél, toen ze niet moe waren, dus genoeg lichaamsenergie hadden.

Moe zijn kan op verschillende manieren komen, en één van de manieren is: Slecht eten. En eten vlak voor het slapen gaan. Als er nog voedsel verteerd moet worden als je gaat slapen, dan kost dat energie, en die energie is dan niet te gebruiken voor andere dingen, het verwerken van indrukken, het sterker zijn dan sommige problemen. Daarom kan het zijn dat je door te eten vlak voor het slapen gaan, en vooral door slecht te eten (dingen met veel suiker bijvoorbeeld), meer last van nachtmerries hebt als anders. In de yoga ook wordt het bijv. steeds afgeraden, met een volle maag te gaan slapen.

De een heeft dan last van nachtmerries, een ander nooit. Dat komt omdat de een ‘meer weerstand heeft’ dan de ander (een lichaam heeft, wat sterker is van binnen, dat wil zeggen: meer reserve-energie heeft dan de ander). Die heeft er dan wel last van, maar kan dit niet voelen. Pas als er weinig of geen reserve-energie over is, wordt het effect merkbaar in bijv. nachtmerries. Door gezond te leven en eten blijf je sterker dan je problemen, je blijft er boven staan. Dan is het niet nodig dat je ze geestelijk oplost, daarom krijg je er dan geen dromen of nachtmerries over.

Daarom geloof ik het wel, dat chocolade eten voor het slapen gaan nachtmerries geeft. Ik meen ook dat ik het wel eens eerder gehoord heb. Ik zie het dus zo, dat je ’s nachts ook energie nodig hebt. In de praktijk blijk je bijv. ook beter te slapen door te douchen vlak voor het slapen gaan, de reiniging van je lichaam van binnen begint dan meteen al en wordt de hele nacht niet verstoord, je hebt hierdoor minder slaap nodig en wordt frisser wakker. Als je eet voor het slapen gaan, doe je het omgekeerde: je zorgt voor te weinig energie, en dat kan soms nachtmerries geven.
Wat Sannetje schrijft over fruit eten: fruit eten kan denk ik extra energie geven (fruit is makkelijk verteerbaar, heeft ook natuurlijke suikers). En extra energie voor je lichaam betekent denk ik, dat er voor je geest meer energie over is, en omdat dromen krijgen energie kost, zul je dan meer dromen kunnen krijgen. Als ik te weinig slaap neem, krijg ik 1-3 dromen per nacht, als ik genoeg slaap neem, meestal een stuk of zes. Op 's ochtends moe of weinig dromen? heb ik er meer over opgeschreven.

groeten, peter.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 12:15
pe51
Avatar van pe51
pe51 is offline
Fruitvliegje,

bij achtervolgingsdromen word je meestal achtervolgd door een deel van jezelf, wat verdrongen is. Het zal hier om een verdrongen angst gaan die jij en je vriend samen hebben, denk ik. Meer over achtervolgingsdromen kun je hier vinden: achtervolgingsdromen. Het gevoel (in jouw geval: de angst) die je meteen na een droom gaat voelen, hoort bij de droom. Is samen met de droom één boodschap. De angst laat je zien, hoe het onderwerp van je droom er in de praktijk uitziet of aanvoelt. In jouw geval zal het een boodschap zijn, dat het niet "alleen maar een droom is", maar dat het om iets gaat wat in het dagelijkse leven heel reeële angsten zijn. Dat je de droom dus beter serieus kunt nemen. Als je meer over de droom wilt weten, stuur dan maar een privé-bericht of mailtje.

Je kunt de angst na een droom dus het beste kwijt raken, door hem als boodschap te begrijpen, als onderdeel van de droom. Daarvoor is hij ook bedoeld. De droom gaat dan over zulke angsten. Als je dat doet, gaat hij soms weg of wordt minder.

Wat ook helpt is, de droom gaan opschrijven in een droomschrift, het hele verhaal van het begin tot het einde, met alle details. Zo ben je op een heel andere manier bezig met je droom, verstandelijk. En dan neem je automatisch al afstand van de droom en de angst. Je begrijpt misschien iets, en daardoor gaat de angst langzaam weg, en kun je weer verder gaan slapen.

Maar ik begrijp, dat het niet zo werkt, als je nodig naar de wc moet. Dan is het eerst uitstellen en naar de wc meestal, en dan kun je pas gaan schrijven.

groeten, peter.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 14:22
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Ik heb wel eens gehoord dat het vooral creatieve mensen zijn die nachtmerries krijgen (en er is trouwens ook weer een verschil tussen nachtangsten en nachtmerries; creatieve mensen kregen dan dus nachtmerries maar wat het verschil tussen nachtangst en nachtmerrries was weet ik dus niet meer precies)
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 19:21
kleine wicca
kleine wicca is offline
Ja shit dit heb ik ook.
Met mij nix mis psychologisch ofsow....
Bij mij komt het vaak door iets wat ik heb meegemaakt. Heel vaag, dat is dan iets wat ik heb meegemaakt, en dat dan heel lang blijft hangen, terwijl het me op dat moment niet kon schelen, maar om de een of andere reden toch verwerkt moet worden.
Kan een stukje uit n boek zijn (hoeft niet eens eng te zijn), een gedachte, een kleine gebeurtenis.
__________________
SHIT HAPPENS
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 19:35
Verwijderd
Er zijn zoveel dingen die nachtmerries kunnen veroorzaken...

Als het warm en/of benauwd is in de kamer waarin ik slaap weet ik zeker dat ik nachtmerries krijg. Ook als ik het (erg) druk heb of veel dingen te verwerken heb (of heb gehad), slaap ik vaak onrustig en/of krijg ik nachtmerries. En zo zijn er nog veel meer dingen die er ook voor (kunnen) zorgen.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 21:16
Metallinos
Metallinos is offline
Toevallig. Ik dacht er laatst aan om een soortgelijke topic te openen. Toen ik klein was had ik ongelooflijk veel nachtmerries en ik vraag me weleens af hoe dat nou kwam en hoe het kwam dat ik het op zo'n jonge leeftijd al had. De dromen hadden vooral te maken met achtervolgingen (door de vreemdste wezens soms) of met in de steek gelaten worden. Zou het mogelijk zijn om geboren te worden met angst in je te hebben, of moet er iets gebeurd zijn op jonge leeftijd die deze angst in me gebracht heeft?

Nu is het gelukkig wel een stuk minder, maar nog steeds zijn als ik dromen heb meestal nachtmerries.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 09:01
pe51
Avatar van pe51
pe51 is offline
Citaat:
EternalDarkness schreef op 14-09-2003 @ 22:16:
Toevallig. Ik dacht er laatst aan om een soortgelijke topic te openen. Toen ik klein was had ik ongelooflijk veel nachtmerries en ik vraag me weleens af hoe dat nou kwam en hoe het kwam dat ik het op zo'n jonge leeftijd al had. De dromen hadden vooral te maken met achtervolgingen (door de vreemdste wezens soms) of met in de steek gelaten worden. Zou het mogelijk zijn om geboren te worden met angst in je te hebben, of moet er iets gebeurd zijn op jonge leeftijd die deze angst in me gebracht heeft?

Nu is het gelukkig wel een stuk minder, maar nog steeds zijn als ik dromen heb meestal nachtmerries.
Sorry voor de late reactie. Maar mijn mening hierover is dit:

Er zijn meer mensen, die op jonge leeftijd al nachtmerries hadden. Dat kan volgens mij komen doordat ze met angsten in zich geboren worden, maar ook door gebeurtenissen, die ze niet aankunnen. Het kan ook nog, dat ze als kind in hun dagelijkse leven niet echt schokkende gebeurtenissen, maar wel veel angsten in zichzelf hebben, en die angsten niet aankunnen. Wat dat "met angst geboren worden" betreft: Je kunt hierbij denken aan de erfenis van vorige levens, als je daarin gelooft. Maar ook aan 'niet te verteren indrukken' die ze tijdens de zwangerschap opgedaan hebben. Misschien door vallen, stoten, onrust in de moeder tijdens zwangerschap enz.

Achtervolgingsdromen beelden vaak uit, dat je "achter jezelf aanzit". Het ene deel van jezelf achter het andere deel van jezelf. Ergens voel je dit, ergens anders dat, en die twee zijn in strijd met elkaar. Het zou bijv. kunnen gaan om dat je te hard voor jezelf bent, of om dat je bepaalde gedachten en gevoelens niet aankunt, en die bent gaan verdringen. Ze komen dan terug in de (symbolische) vorm van achtervolgers.

Hoe minder je van die gedachten of gevoelens begrijpt, des te onbegrijpelijker zullen ze je dus voorkomen in je geest. Een droom beeldt ze dan als heel vreemd uit. Als je er bang van bent, is het een heel enge gedachte/gevoel voor je. Een droom kan ze dan als heel eng uitbeelden.

Als je meer over je eigen nachtmerries zou willen weten, kun je ze posten in mystiek in de algemene droomtopic (sticky, bovenaan in dat forum):

http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=586969

groeten, peter.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Extreme nachtmerries/hallucinaties
Unknown123
19 10-04-2014 22:21
De Kantine vertel je ergste nachtmerrie
Verwijderd
54 19-11-2007 09:12
Lichaam & Gezondheid nachtmerries
moon
19 30-04-2006 14:20
Psychologie Nachtmerries !!!
Tieneke
48 07-07-2005 14:06
Psychologie nachtmerrie
moon
3 31-03-2004 17:19
Psychologie nachtmerries: ANGST
Fantôme
27 07-10-2003 17:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:08.