Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-08-2002, 11:32
stout!
Avatar van stout!
stout! is offline
Op station Amersfoort lekt uit een treinwagon een giftige en explosieve stof. Ik woon 3 minuten van het station, en de wijk aan de andere kant vh station wordt op dit moment al ontruimd ! Bij ons reden geluidswagens door de straat die ons vertelden dat we ramen en deuren moesten sluiten en radio/tv aan moesten zetten. Het centrum van Amersfoort wordt afgesloten. Al het treinverkeer ligt stil en er zijn volgens mij nog geen bussen om de passagiers af te voeren. Jeez ik vind dit best wel eng eigenlijk.
Ik zoek even naar een bericht en misschien hoor ik zo meer.
__________________
All that is solid melts into air.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-08-2002, 11:44
stout!
Avatar van stout!
stout! is offline
Station na lek in trein ontruimd
Van onze verslaggevers

AMERSFOORT – Het stationsgebied van Amersfoort is vanochtend ontruimd nadat een zeer giftige brandbare stof uit een treinstel is ontsnapt. Het treinverkeer in de richting Amersfoort is volledig stilgelegd. Vanochtend was nog niet duidelijk hoe lang de ontruiming zou duren. Radio M heeft zijn taak als rampenzender opgenomen.





De ketelwagon raakte even na elf uur beschadigd doordat een pijp van een in aanbouw zijnd gebouw zich erin boorde. Voor brandweer, politie en gemeente was het ongeluk reden om het Stationsplein onmiddellijk te ontruimen.

Ongelukken hebben zich voor zover bekend niet voorgedaan. De ontsnapte stof acrylonitryl, die wordt gebruikt in de kunststoffenindustrie, is giftig en brandbaar. Hoeveel er is ontsnapt is nog niet bekend, maar volgens de woordvoerder van goederenvervoerder Railion was de tankwagen vol.

Het treinverkeer naar Amersfoort is direct na de melding stilgelegd. Duizenden reizigers zijn daardoor gestrand. Er werd bekeken of bussen worden ingezet naar Amersfoort. De Nederlandse Spoorwegen probeerden vanochtend bussen voor de lange afstand in te zetten.

De Utrechtse commissaris van de Koningin B. Staal is vrij kort na het treinongeluk ingeseind. De provincie overweegt 'opschaling'. De commissaris neemt de rampencoördinatie ter hand, wanneer er gevaar dreigt voor inwoners van meerdere gemeenten. "Op dit moment weten we nog te weinig van wat zich heeft voorgedaan", zegt woordvoerder A. Buitink.Hoe de ketelwagon even na elf uur beschadigd raakte is nog onbekend. Maar voor brandweer, politie en gemeente was het ongeluk reden om het Stationsplein onmiddellijk te ontruimen.

Vervolgens werden rond het middaguur ook de bedrijfspanden van onder meer Philips en KPN, De Amersfoortse Verzekeringen en het politiebureau op de Stationsstraat ontruimd. Wegen als de Amsterdamseweg, Vlasakkerweg en rond het station werden afgesloten, waardoor het centrum van Amersfoort onbereikbaar werd.

De brandweer sommeerde mensen in de wijde omtrek ramen en deuren gesloten te houden. Bij dierproeven op een rat werden er verschillende soorten aandoeningen geconstateerd, zoals versnelde ademhaling, stoornissen in de ademhaling, longontsteking, overgeven, schade aan de bijnieren, schade aan het zenuwstelsel en zelfs de dood. Bij orale toediening van acrylonitril worden er tumoren in de tong, in het maag- en darmkanaal, in de borstklieren en in het centrale zenuwstelsel ontdekt.


bron: http://www.amersfoortsecourant.nl
__________________
All that is solid melts into air.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 12:07
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
gezellig

succes ermee....
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 12:08
Quincy
Quincy is offline
wel spannend maar er is te weinig gas om jou te bereiken dus geen gevaar.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 12:17
stout!
Avatar van stout!
stout! is offline
Spannend? Ik ben er niet echt blij mee.
De situatie is erger geworden, het hele station en 500 m omtrek wordt ontruimd (wij wonen op ong 500 m) en de sirene gaat zo af... Er was net even paniek op de radio, ook omdat die journalisten zo snel mogelijk weg moesten. Ik woon echt dichtbij, en ookal is t misschien niet levensgevaarlijk, ik vind t toch eng.
Nou ja, ik hou jullie op de hoogte.
__________________
All that is solid melts into air.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 12:54
Screenager
Screenager is offline
Dat klinkt behoorlijk serieus ja... hou ons op de hoogte
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 14:14
stout!
Avatar van stout!
stout! is offline
5 m van ons was t afgezet, maar k heb ff een uurtje geslapen (was moe) en we horen nu op t nieuws dat t weer veilig is.
Ik ga m'n vriendin bellen dat ze toch naar me toe kan komen, en t is erg fijn om de ramen weer open te kunnen zetten want t werd toch wel benauwd. Maar blij dat t goed afgelopen is.
__________________
All that is solid melts into air.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 15:55
stout!
Avatar van stout!
stout! is offline
Niet dus, het sein 'veilig' was voorbarig en is weer ingetrokken. Er is iets misgegaan met het onschadelijk maken vd stof en er schijnt ook iets mis met een of ander ventiel. De berichtgeving (ik krijg natuurlijk ook veel uit de 2e hand) is heel vaag, en dat lijkt me geen goed teken. We mogen weer t huis niet uit. Verder weet ik op t moment niet veel. Nou ja, we zien wel.
__________________
All that is solid melts into air.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 17:16
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Tot zover onze reporter in Amersfoort
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 21:34
Verwijderd
terug naar de studio ... flauw

maar er moet toch wel iets mis zitten als er echt zoveel veiligheidsvoorzorgen zijn genomen en dan toch zoiets gebeurt...
zeiden ze niet iets van te hoge druk door te warm weer? en hoe komt dat warme weer? -->broeikas effect
en hoe komt het broeikaseffect? --> lekkage van die stoffen enzo, co2 vervuiling enz enz... oneindige cirkel..
Met citaat reageren
Oud 21-08-2002, 20:34
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
stout! schreef:
Niet dus, het sein 'veilig' was voorbarig en is weer ingetrokken. Er is iets misgegaan met het onschadelijk maken vd stof en er schijnt ook iets mis met een of ander ventiel. De berichtgeving (ik krijg natuurlijk ook veel uit de 2e hand) is heel vaag, en dat lijkt me geen goed teken. We mogen weer t huis niet uit. Verder weet ik op t moment niet veel. Nou ja, we zien wel.
Tja, wat dit soort voorvallen betreft, je kan maar beter geen enkel risico nemen als brandweer of politie, dus daarom sluiten ze alles af. Experts zullen dit soort lekkages wel kunnen oplossen. Dat ze de buurt grondig onruimen wil nog niet zeggen dat de wagon werkelijk gaat ontploffen en voor een gigantische gaat zorgen, waar dan gelukkig geen mensen bij zijn...

Zijn er nu al mensen voor de afschaffing van treinen met schadelijke stoffen?

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2002, 19:24
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Ik niet in ieder geval. Je moet dat spul dan immers of per vrachtwagen gaan vervoeren --> nog veel onveiliger, of je moet het spul helemaal niet meer gaan vervoeren --> werkloosheid.
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:22.