Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-02-2004, 18:23
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Ik heb 'n vraagje.

'n Paar maanden terug had ik zowat alle symptomen van 'n hartaanval die ik ken, namelijk verkramping in de linkerarm, pijn in de borststreek en 'n misselijk gevoel.

Kan het zo zijn dat je 'n lichte hartaanval 'onopgemerkt' hebt?

En nog iets.
De voorbije maanden heb ik snel last van 'n slechte doorbloeding naar m'n armen en handen toe als ik m'n armen ergens leg waar ze niet 100% optimaal liggen, vroeger had ik dat nooit.

En de laatste paar dagen heb ik ook redelijk wat last van m'n hartstreek, gisteren bvb begon m'n hart ineens heel hard en snel te kloppen, echt redelijk pijnlijk...

Is it paranoia, or not? Met al die hartinfarcten bij jonge sporters de laatste maanden voel ik me niet zo gerust eigenlijk, ik ga denk ik morgen of overmorgen naar m'n dokter als m'n hart niet terug 'normaal' doet...
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 18:56
*sunrise1986*
Avatar van *sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Het fijne weet ik er niet van maar je hebt wel gradaties in hartaanvallen. Zo heeft mijn oma (die het jaren aan haar hart heeft gehad) een hartaanval gekregen toen ze in het ziekenhuis lag dat vervolgens zei tegen de zusters en die haar niet geloofden omdat je dat niet zo kan vertellen, later bleek dus dat het wel zo was. Op een scan kan je dan wel aantonen dat je een hartaanval hebt gehad.

Idd even voor de zekerheid naar de dokter gaan!
Suc6!
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 18:59
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 03-02-2004 @ 19:56:
Het fijne weet ik er niet van maar je hebt wel gradaties in hartaanvallen. Zo heeft mijn oma (die het jaren aan haar hart heeft gehad) een hartaanval gekregen toen ze in het ziekenhuis lag dat vervolgens zei tegen de zusters en die haar niet geloofden omdat je dat niet zo kan vertellen, later bleek dus dat het wel zo was. Op een scan kan je dan wel aantonen dat je een hartaanval hebt gehad.

Idd even voor de zekerheid naar de dokter gaan!
Suc6!
Mja, dat is al wel 'n paar maanden geleden, maar 't laat me niet echt los nee... :­|
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 19:01
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Ik weet niet of je een lichte hartaanval 'onopgemerkt' kunt
hebben... Ik weet wel dat het zich langzaam opbouwt,
en hoe verder het komt, hoe meer schade het aanbrengt...

Naar de huisarts ermee, zeker als het je niet lekker zit
ed. Sowieso lijkt het me niet echt gezond... En dan kun je
als het goed is wel meer zekerheid ed krijgen.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 19:02
Heleeeeen
Heleeeeen is offline
heeft mijn stiefvader laatst ook gehad. Als ik jou was zou ik even naar de huisarts gaan voor de zekerheid
__________________
;-)
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 19:03
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Mja, ben ik al van plan, maar ik wilde eerst wat horen of 't inderdaad kan, 'n lichte aanval hebben die eigenlijk zowat zonder zichtbare gevolgen gebeurde... Ik wil niet belachelijk overkomen
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 19:07
Verwijderd
Ongeveer 10% van de hartinfarcten gaat ongemerkt voorbij geloof ik. Die komen dus pas aan het licht als je klachten krijgt of als een arts dit opmerkt. Op zich hoef je je als 20-jarige niet al te veel zorgen te maken, hoewel het natuurlijk wel mogelijk is. Ga gewoon maar even naar je huisarts die kan je goed onderzoeken en eventueel doorverwijzen. Succes!
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 19:10
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 03-02-2004 @ 20:07:
Ongeveer 10% van de hartinfarcten gaat ongemerkt voorbij geloof ik. Die komen dus pas aan het licht als je klachten krijgt of als een arts dit opmerkt. Op zich hoef je je als 20-jarige niet al te veel zorgen te maken, hoewel het natuurlijk wel mogelijk is. Ga gewoon maar even naar je huisarts die kan je goed onderzoeken en eventueel doorverwijzen. Succes!
Mja, dat leek me in eerste instantie ook gerust te stellen, m'n leeftijd. Maar als ik 't zo eens bekijk, hebben de laatste tijd redelijk wat bijna-leeftijdsgenoten 't nieuws gehaald met hartaanvallen, en wat als zij dat ook 'n aantal jaar geleden genegeerd hebben? En dat m'n hart gisteren ineens rare sprongen maakte, maakt me er niet echt vrolijker op, want 't was niet te wijten aan 'n leuk meisje. ()
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 19:13
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Methuselah schreef op 03-02-2004 @ 20:03:
Ik wil niet belachelijk overkomen
Ik zou het eerder belachelijk vinden als je huisarts dat zo zou zien. En dan nog; liever belachelijk overkomen, dan dingen maar laten doormodderen ed.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 19:15
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Quiana schreef op 03-02-2004 @ 20:13:
Ik zou het eerder belachelijk vinden als je huisarts dat zo zou zien. En dan nog; liever belachelijk overkomen, dan dingen maar laten doormodderen ed.
Ik ben 't laatste jaar zo'n 13-15kg bijgekomen. Kan ook zijn dat 't gewoon 'n weight-related problem is. Maar dat zou vreemd zijn, want ik ben net zo'n 2kg afgevallen de laatste maand.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 19:16
ESCO
Avatar van ESCO
ESCO is offline
Een vriend van mij,zijn vriend van de basischool overleed in de klas aan een hartaanval.
Was op de middelbareschool in de 2e klas 15 jaar.

Zoals iedereen zegt een dokter is wel zo verstandig,om het even na te vragen of na te kijken.

succes
__________________
110% ANTI Pharell Williams & Kayne West
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 20:19
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Een hartaanval op jouw leeftijd is wel héél erg zeldzaam.

Die symptomen die jij opnoemt, komen inderdaad vaak voor bij een hartinfarct. Maar ze treden ook vaak genoeg op, terwijl je helemaal geen hartinfarct hebt.

Als je twijfelt, zou ik naar de huisarts gaan. Maar ik zou je niet te druk maken als ik jou was.

Die slechte doorbloeding in je armen zou (in theorie) een extra aanwijzing kunnen zijn voor vernauwde slagaderen. Maar dat zie je eigenlijk pas bij mensen van boven de 50.

Heb je wel eens je cholesterol laten meten? Bloeddruk? Weet je of familieleden op vroege leeftijd een hartinfart (of beroerte=herseninfarct) hebben gehad? Rook je? Eet je veel vet?
Dit soort dingen kunnen de kans op een hartinfarct vergroten.

Nogmaals, de huisarts kan je meer zekerheid geven.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 20:23
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Roos schreef op 03-02-2004 @ 21:19:
Heb je wel eens je cholesterol laten meten? Bloeddruk? Weet je of familieleden op vroege leeftijd een hartinfart (of beroerte=herseninfarct) hebben gehad? Rook je? Eet je veel vet?
Dit soort dingen kunnen de kans op een hartinfarct vergroten.

Nogmaals, de huisarts kan je meer zekerheid geven.
Cholesterol is vrij verhoogd, over de 200 (door Roaccutane-pillen die ik nam tegen de acné), maar dat was eind september, normaal gezien is die sindsdien al 'n flink pak gedaald... M'n bloeddruk is vrij laag, altijd rond de 10-11 over 6 (10-11/6 ) M'n grootvader heeft ook last van z'n hart, maar dat is pas sinds 'n jaar of 3 en die is nu bijna 70. Ik rook niet maar ik eet wel vrij vet...
En dat weet ik, ik heb al wat opgezocht


Daarom ga ik daar één van de komende dagen zeker naartoe, maar ik wilde eerst nog wat meer info verzamelen. (Ik ga niet graag naar de dokter als ik niet ongeveer weet wat 't zou kunnen zijn, als ie boven m'n hoofd gaat zitten praten dan heb ik er ook niets aan)
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 20:45
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
Methuselah schreef op 03-02-2004 @ 19:23:
Ik heb 'n vraagje.

'n Paar maanden terug had ik zowat alle symptomen van 'n hartaanval die ik ken, namelijk verkramping in de linkerarm, pijn in de borststreek en 'n misselijk gevoel.

Kan het zo zijn dat je 'n lichte hartaanval 'onopgemerkt' hebt?

En nog iets.
De voorbije maanden heb ik snel last van 'n slechte doorbloeding naar m'n armen en handen toe als ik m'n armen ergens leg waar ze niet 100% optimaal liggen, vroeger had ik dat nooit.

En de laatste paar dagen heb ik ook redelijk wat last van m'n hartstreek, gisteren bvb begon m'n hart ineens heel hard en snel te kloppen, echt redelijk pijnlijk...

Is it paranoia, or not? Met al die hartinfarcten bij jonge sporters de laatste maanden voel ik me niet zo gerust eigenlijk, ik ga denk ik morgen of overmorgen naar m'n dokter als m'n hart niet terug 'normaal' doet...
Ik zou naar de dokter gaan, die weet toch het beste wat er aan de hand is.
Ik sluit een hartaanval/hartklachten niet uit -ook al is het idd zeldzaam op zo'n jonge leeftijd maar het kan altijd-, maar ik weet wel dat ik zelf een aantal jaar geleden (toen was ik 19) ook dacht dat ik iets aan mn hart mankeerde: mn hart klopte veel te hard en te snel en ook onregelmatig, ik voelde en hoorde m gewoon bonzen...ik kon er snachts niet eens van slapen.
Het leek geen echt aanwijsbare reden te hebben (niet gestresst, angstig, opgewonden ofzo) dus ik dacht dat het lichamelijk was.
Ook was ik vaak duizelig en voelde ik me beroerd.
Later bleek dat het een soort van hyperventilatie/ angstaanvallen waren geweest....ook al hyperventileerde ik verder niet en ook al voelde ik me op dat moment niet zwaar gestresst of angstig ofzo (ja tuurlijk wel bezorgd omdat ik echt dacht dat het lichamelijk was)...ik bedoel maar...dat kan dus ook nog.
Hyperventilatie en dat soort dingen geven vaak klachten die lijken op hartklachten.

Dat van die armen: als ik met mijn armen boven mijn hoofd kom en/ of als ik op mn armen ga liggen of op mn armen/ handen wil steunen (ook al is het maar kort) dan doen ze binnen no-time pijn of gaan slapen. Heb dus beetje hetzelfde als jij wat dat betreft denk ik. Ik vind dat ook superirritant -kan vanuit ligstand geen TV kijken want mn armen gaan dan pijn doen als ik daar op ga liggen of op ga steunen enz.- en heb het volgens mij ook niet mn hele leven gehad.
Maar met hartklachten heeft het bij mijn weten bij mij niks te maken, heb n gewoon normaal hart naar mijn weten.

Laatst gewijzigd op 03-02-2004 om 20:52.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 20:52
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
Offtopic: aait roel, weet niet wat zeggen
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 13:00
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
Methuselah schreef op 03-02-2004 @ 21:23:
Cholesterol is vrij verhoogd, over de 200 (door Roaccutane-pillen die ik nam tegen de acné), maar dat was eind september, normaal gezien is die sindsdien al 'n flink pak gedaald... M'n bloeddruk is vrij laag, altijd rond de 10-11 over 6 (10-11/6 )
Wat een rare getallen, die bloeddruk zal in Nederland wel 100-110/60 genoemd worden...
Maar ik ben alleen bekend met cholesterolgehaltes tussen de 3 en pakweg 12 ofzo (waarbij je een licht verhoogd gehalte hebt boven de 5).

Nou ja succes bij de dokter als je gaat
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 15:23
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Roos schreef op 04-02-2004 @ 14:00:
Wat een rare getallen, die bloeddruk zal in Nederland wel 100-110/60 genoemd worden...
Maar ik ben alleen bekend met cholesterolgehaltes tussen de 3 en pakweg 12 ofzo (waarbij je een licht verhoogd gehalte hebt boven de 5).

Nou ja succes bij de dokter als je gaat
Jups, dat klopt (vergeet altijd dat jullie anders tellen)
En die cholesterolgehaltes worden ook al anders berekend? Dat wist ik niet


Vanavond om 19u15...
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 15:46
D-sire
Avatar van D-sire
D-sire is offline
Ik hoop voor je dat het niets ernstigs blijkt te zijn en vind het goed dat je naar de dokter gaat. Laat wel even weten hoe het is gegaan! Succes ermee!
__________________
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 16:08
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Dreamzy schreef op 04-02-2004 @ 16:46:
Ik hoop voor je dat het niets ernstigs blijkt te zijn en vind het goed dat je naar de dokter gaat. Laat wel even weten hoe het is gegaan! Succes ermee!
Ik hoop 't ook...

En zal ik zeker doen, iets laten weten wat 't nou is (of niet was )
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 20:29
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Niets aan de hand, ik heb gewoon last van 'n overslag, een onschuldige ritmestoornis...

Wat ik meemaakte, was gewoon dit:

Stel dat dit 'n normaal ritme is:
| ... | ... | ... | ... | ... | ... | ... | ... |

Dan heb ik vaak:
|| .. ... | ... | ... | ... | ... | ... | ... || .. ... |
waarbij 't tweede streepje de overslag is, waarna de 'normale' overgeslagen wordt en dan terug hervat...

En wat er eergisteren hoogstwaarschijnlijk gebeurde, was 't volgende:
|| .. ... || .. ... || .. ... || .. ... || .. ... || .. ... |
dus dat meerdere van die overslagen elkaar opvolgden...

Het is pas problematisch bij bvb.
| . | .. | . | . || ... | .. | ..... |
wanneer er dus geen patroon in te ontdekken valt.

Dit kan ook gebeuren
| ... | ... | ... | . | . | . | . | . | . | . | . | . | .| . | . | . | ... | ... |
waarbij die snelle overslagen elkaar altijd blijven opvolgen, meestal 5-10min maar soms ook langer (vaak na 'n plotse gebeurtenis, een soort van schrikreactie van het lichaam als het ware) maar ook vrij onschuldig... Je zit dan wel aan 'n hartslag van rond de 140-150 in rust...

Ik moet pas 'n cardiogram laten maken als wat er bij mij gebeurde, regelmatig weerkeert... Maar ik moet me dus nergens zorgen om maken, gelukkig...
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 20:33
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Roos schreef op 03-02-2004 @ 21:19:
Die slechte doorbloeding in je armen zou (in theorie) een extra aanwijzing kunnen zijn voor vernauwde slagaderen. Maar dat zie je eigenlijk pas bij mensen van boven de 50.
Inderdaad, en dat gecombineerd met de symptomen in de hartstreek die hij beschrijft vind ik dermate zorgwekkend dat ze een bezoek aan de cardioloog rechtvaardigen.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 20:35
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Methuselah schreef op 04-02-2004 @ 21:29:
Niets aan de hand, ik heb gewoon last van 'n overslag, een onschuldige ritmestoornis...

Wat ik meemaakte, was gewoon dit:

Stel dat dit 'n normaal ritme is:
| ... | ... | ... | ... | ... | ... | ... | ... |

Dan heb ik vaak:
|| .. ... | ... | ... | ... | ... | ... | ... || .. ... |
waarbij 't tweede streepje de overslag is, waarna de 'normale' overgeslagen wordt en dan terug hervat...

En wat er eergisteren hoogstwaarschijnlijk gebeurde, was 't volgende:
|| .. ... || .. ... || .. ... || .. ... || .. ... || .. ... |
dus dat meerdere van die overslagen elkaar opvolgden...

Het is pas problematisch bij bvb.
| . | .. | . | . || ... | .. | ..... |
wanneer er dus geen patroon in te ontdekken valt.

Dit kan ook gebeuren
| ... | ... | ... | . | . | . | . | . | . | . | . | . | .| . | . | . | ... | ... |
waarbij die snelle overslagen elkaar altijd blijven opvolgen, meestal 5-10min maar soms ook langer (vaak na 'n plotse gebeurtenis, een soort van schrikreactie van het lichaam als het ware) maar ook vrij onschuldig... Je zit dan wel aan 'n hartslag van rond de 140-150 in rust...

Ik moet pas 'n cardiogram laten maken als wat er bij mij gebeurde, regelmatig weerkeert... Maar ik moet me dus nergens zorgen om maken, gelukkig...
Vaag. Ik vind het zorgwekkend omdat je er pijn bij had. Heb je dat verteld?
En heb je wel duidelijk verteld over wat je in je arm had?
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 20:39
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 04-02-2004 @ 21:35:
Vaag. Ik vind het zorgwekkend omdat je er pijn bij had. Heb je dat verteld?
En heb je wel duidelijk verteld over wat je in je arm had?
Ja, natuurlijk heb ik dat verteld. Ik heb die arme man doodgepraat bijna.
Jups, te wijten aan 'n slecht liggende zenuw, dat was de verklaring voor 't tintelen in m'n armen, niet 'n slechte doorbloeding...
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 23:32
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
Tulpje6 schreef op 03-02-2004 @ 21:45:
Ik zou naar de dokter gaan, die weet toch het beste wat er aan de hand is.
Ik sluit een hartaanval/hartklachten niet uit -ook al is het idd zeldzaam op zo'n jonge leeftijd maar het kan altijd-, maar ik weet wel dat ik zelf een aantal jaar geleden (toen was ik 19) ook dacht dat ik iets aan mn hart mankeerde: mn hart klopte veel te hard en te snel en ook onregelmatig, ik voelde en hoorde m gewoon bonzen...ik kon er snachts niet eens van slapen.
Het leek geen echt aanwijsbare reden te hebben (niet gestresst, angstig, opgewonden ofzo) dus ik dacht dat het lichamelijk was.
Ook was ik vaak duizelig en voelde ik me beroerd.
Later bleek dat het een soort van hyperventilatie/ angstaanvallen waren geweest....ook al hyperventileerde ik verder niet en ook al voelde ik me op dat moment niet zwaar gestresst of angstig ofzo (ja tuurlijk wel bezorgd omdat ik echt dacht dat het lichamelijk was)...ik bedoel maar...dat kan dus ook nog.
Hyperventilatie en dat soort dingen geven vaak klachten die lijken op hartklachten.

Dat van die armen: als ik met mijn armen boven mijn hoofd kom en/ of als ik op mn armen ga liggen of op mn armen/ handen wil steunen (ook al is het maar kort) dan doen ze binnen no-time pijn of gaan slapen. Heb dus beetje hetzelfde als jij wat dat betreft denk ik. Ik vind dat ook superirritant -kan vanuit ligstand geen TV kijken want mn armen gaan dan pijn doen als ik daar op ga liggen of op ga steunen enz.- en heb het volgens mij ook niet mn hele leven gehad.
Maar met hartklachten heeft het bij mijn weten bij mij niks te maken, heb n gewoon normaal hart naar mijn weten.
Nog even een aanvulling op mijn relaas: ben uiteindelijk dus naar de dokter geweest toen. Hij vertelde mij toen dat er niks met mn hart kon zijn gezien mijn leeftijd en achtergrond en dat het waarschijnlijk iets van hyperventilatie was.
Hij had mn hart ook even naar geluisterd terwijl ik zat en hij hoorde niks aparts, geen ruis of iets.
Echter: hij mat het daarna op vanuit ligstand (ook om bloedstroom van mn darmen te beluisteren of daar iets zat) en toen ging mn hart ineens heel erg overslaan en veel sneller dan toen ik zat...en dat was echt niet omdat ik gespannen was omdat het de dokter was ofzo...echt heel weird. Ik had dat toen volgens mij vaker, dat als ik lag, het erger werd.

Maarja er was nog steeds niks aan de hand Alhoewel t wel vreemd was.

Laatst gewijzigd op 04-02-2004 om 23:37.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het Grote Lucht-Je-Hart-Topic #119
Verwijderd
500 05-10-2020 18:34
Verhalen & Gedichten Mijn eigen boeken
Demipet660
6 04-09-2015 06:41
Lichaam & Gezondheid Ik "voel" mijn hart kloppen
Jivisstudios
31 16-03-2005 14:24
Verhalen & Gedichten [verhaal]
.boris
14 04-02-2004 05:31
Verhalen & Gedichten msn-improviseer-verhaal-experiment
Just Johan
6 12-02-2003 15:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:00.