Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-03-2010, 15:08
Solee
Solee is offline
Wat maakt literatuur zo bijzonder?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-03-2010, 17:46
Verwijderd
Ik lees omdat ik de echte wereld zo klote vind en ik liever leef in de droomwereld van een ander

En ik lees graag horror omdat ik een zwarte jas dragende freak ben, die een zekere fascinatie heeft voor angst, duisternis en het sluimerende kwaad dat in onze ellendige samenleving altijd om het hoekje kijkt...
Met citaat reageren
Oud 24-03-2010, 07:37
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Maar FA, kun je dat nog wat beter uitleggen? Ik lees zelf ook wel omdat ik het fijn vind om even in een andere, fictieve wereld te verkeren, om even weg te vluchten uit je bestaan, maar waarom lees je dan het liefst horror? Is het niet veel leuker om in een leukere wereld te ontsnappen? Aan de andere kant, ik lees ook genoeg niet zo vrolijke boeken, er moet natuurlijk toch altijd een probleemstelling zijn in een boek, anders wordt het al snel saai, als iedereen vrolijk en blij is, hm... Misschien gaat het dan toch echt om het ontsnappen en niet zozeer om de plek waarnaar je ontsnapt? Al kan het ene boek je wel meer opslokken dan het andere boek.

Maar ik lees toch ook omdat het leuk is om dingen gelezen te hebben en omdat je er veel van kan leren, de wereld genuanceerder kunt bekijken enzovoorts.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 24-03-2010, 10:26
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik lees ook het liefst boeken die me heel erg opslokken en waardoor ik in een droomwereld kom waarin ik ook in het echte leven een beetje kan doorleven. Ik vind dat heerlijk.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2010, 22:49
Verwijderd
Citaat:
Maar FA, kun je dat nog wat beter uitleggen? Ik lees zelf ook wel omdat ik het fijn vind om even in een andere, fictieve wereld te verkeren, om even weg te vluchten uit je bestaan, maar waarom lees je dan het liefst horror? Is het niet veel leuker om in een leukere wereld te ontsnappen? Aan de andere kant, ik lees ook genoeg niet zo vrolijke boeken, er moet natuurlijk toch altijd een probleemstelling zijn in een boek, anders wordt het al snel saai, als iedereen vrolijk en blij is, hm... Misschien gaat het dan toch echt om het ontsnappen en niet zozeer om de plek waarnaar je ontsnapt? Al kan het ene boek je wel meer opslokken dan het andere boek.
In principe heb ik niets tegen 'vrolijke' boeken en zelfs ik heb wel de nodige zwoele romantiek gelezen. Maar ik heb daar niet mijn hart aan verloren nee. Ik ben het er zelfs niet even zoek gelegd.

Ik hou heel erg van de symbolische functie die horror heeft. Het is een kunst die mij inzcht heeft in die ziekmakende gruwel die je op het nieuw ziet, zodra je de tv aanzet.
Bijna een verwerkingsproces zeg maar.

En natuurlijk zijn die boeken ook gewoonweg 'leuk' om te lezen. Anders dan die gruwel op tv, weet je tenminste dat dit slechts de fantasie van een geniale schrijver is. (Meestal toch...)
Als je hele dag bestaat uit het uren aan een stuk kijken naar cijferkolommen, dan ben je maar al te blij dat je eens op 'avontuur' kan gaan in andermans gedachten. Dat je kan verloren lopen in een vreemde stad, terwijl dichte mist zich als een strop rond je hals wikkelt...
Met citaat reageren
Oud 25-03-2010, 15:28
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ja, dat is het misschien ook nog, dat boeken spanning kunnen brengen in je leven? Door boeken te lezen, stap je even in een ander leven, een leven dat veelal veel spannender is en dat is leuk, want het is niet fijn als je leven heel saai is, maar aan de andere kant is het niet echt, dus maakt het ook niet zo veel uit dat hoofdpersonen in boeken vaak gruwelijke dingen beleven. Misschien zoiets?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 25-03-2010, 18:53
Verwijderd
exacte

Al is het natuurlijk wel zo dat bij veel hedendaagse horrorboeken, er heel veel wordt geïnvesteerd in het personage. Als de schrijver er echt in slaagt een personage tot leven tel aten wekken, dan krijg je op den duur vanzelf eigenlijk wel een band met je personage. En dan voel je wel degelijk affectie tot de nachtmerrie die je personage beleeft.
En net dan komt bij mij de zelf herkenning erbij. voor mij is het leed van de slachtoffers van de horror, de dramatisering van de banaliteit van mijn leed in mijn armtierig bestaan.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2010, 11:56
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Omdat ik lezen leuk vind? En een beetje wat Vogelvrij zegt ook wel, dat je de wereld genuanceerder kunt bekijken. Ik wil er liever niet al te veel betekenis aan geven. Lezen is gewoon lezen, een bepaalde vorm van informatie/vermaak tot je nemen. In het geval van literatuur ontstijgt het die functie en heeft de informatie ook een zekere artistieke waarde.

Je kunt het echter ook gebruiken om je eigen identiteit aan op te hangen, zoals FA hier uitstekend laat zien ("")
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 28-03-2010, 12:25
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Ik vind lezen gewoon heel fijn. Vooral het stappen in de fantasie van iemand anders, dingen voor je zien die je niet zelf kan bedenken. En het is heel ontspannend.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2010, 18:52
PunkyFunkyDucky
Avatar van PunkyFunkyDucky
PunkyFunkyDucky is offline
Je moet toch wat doen in de trein
Met citaat reageren
Oud 07-04-2010, 16:38
Verwijderd
Ik lees dan Clive Barker met met Front 242 keihard op mijn mp3 op.
En dan komt erp lots één of de andere 40 jarige zeveraar keihard aan mijn mouw trekken dat mijn muziek heel klein beetje te hard staat.

en ik zg je, dat is je doodschrikken dan!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Natuurkunde studeren
Mr.Mark
22 28-12-2009 15:49
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 20:32
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nederlandse cultuur gaat verloren
nova7
189 06-04-2004 16:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (POLL) Dekolonisatie terugdraaien?
Quantes
80 26-09-2003 15:29
Psychologie homosexualiteit is een geestelijke ziekte
Verwijderd
266 11-04-2003 13:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:46.