Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-02-2017, 12:26
Ales
Ales is offline
Hallo allemaal,

Ik moet voor school een proef bedenken met een bovenweger om de zuurgraad van oxaalzuur te bepalen.
Dat heb ik als volgt gedaan:

Ik heb een redoxreactie met aangezuurd kaliumpermanganaat toegepast, zodat oxaalzuur zijn H+jes zal afgeven.
Hierbij ontstaat CO2 en door de beginwaarde van oxaalzuur te wegen en de eindwaarde kan ik dus zien hoeveel CO2 in een bepaalde hoeveelheid oxaalzuur zit.

Redoxreactie:
H2C2O4 --> 2CO2 + 2H+ + 2e- (5x)
MnO4- + 8H+ + 5e- --> Mn2+ + 4H2O (2x)
----------------------------------------------------------
2MnO4- + 16H+ + 5H2C2O4 --> 2Mn2+ + 8H2O + 10H+ + 10CO2

Het wegen:
Om te berekenen hoeveel kaliumpermanganaat ik nodig heb voor een bepaalde hoeveelheid oxaalzuur, zodat er een overmaat ontstaat aan kaliumpermanganaat, moet ik een schatting maken naar wat de molariteit van oxaalzuur is.

Daar kwam ik achter door de oplosbaarheid (140g/L= 14g/100ml) te delen door de molmassa (90,036g/mol) van oxaalzuur.
Hier kwam ik uit op 0,15 mol/100ml
Uit de redoxreactie te lezen heb je voor 5 mol oxaalzuur 2 mol kaliumpermanganaat nodig, dus je hebt voor 100 ml oxaalzuur 0,15mol : 5 x 2 = 0,06 mol kaliumpermanganaat nodig.
De concentratie van de gebruikte kaliumpermanganaat was 0,0200 M (0,0200mol/L), dus je hebt 0,06 : 0,0200 = 3L kaliumpermanganaat nodig
Ik heb deze verhouding verkleind tot 0,1ml oxaalzuur met 3ml kaliumpermanganaat.

Echter klopte deze berekening niet, want hij ontkleurde nog steeds, dus het is te weinig kaliumpermanganaat.
Ik snap nog steeds niet wat er fout is aan deze berekening.

Hoe dan ook heb ik een titratie van oxaalzuur gedaan met natronloog en hier kwam ik uit op 0,4 mol/100ml.
0,4 : 5 x 2 = 0,32 mol
Dus je hebt 0,32 : 0,0200 = 16L kaliumpermanganaat nodig.
Deze verhouding is verkleind tot 10ml oxaalzuur dat 100x is verdund (hetzelfde als 0,1ml) met 16ml kaliumpermanganaat.
Deze verhouding werkte wel en het ontkleurde niet meer.

Mijn meetresultaten bij het wegen zijn:
10 ml H2C2O4 = 10g
16 ml KMnO4 = 21,8g
H2C2O4 + KMnO4 = 29,9g
H2C2O4 na het mengen = 29,9 - 21,8 = 8,1g
Verschil gewicht H2C2O4 begin en eind = 8,1 - 10 = -1,9g

Dat betekent dus dat 2 gram CO2 is ontstaan bij 10ml oxaalzuur.

Nu is de vraag: hoe moet ik verder????

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-02-2017, 13:58
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Dit hoort op exacte vakken. Ik verplaats je topic daarheen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 05-02-2017, 16:44
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Zie http://www.wetenschapsforum.nl/index...-redoxreactie/
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 05-02-2017, 19:06
Ales
Ales is offline
Dat heb ik zelf geschreven, niemand antwoord of het goed is
Met citaat reageren
Oud 05-02-2017, 19:16
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Laten we eens aannemen dat die 2 gram CO2 correct is. Uit hoeveel gram oxaalzuur ontstaat dit, dus wat is de concentratie oxaalzuur in gram per liter?
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 05-02-2017, 21:44
Ales
Ales is offline
Citaat:
Laten we eens aannemen dat die 2 gram CO2 correct is. Uit hoeveel gram oxaalzuur ontstaat dit, dus wat is de concentratie oxaalzuur in gram per liter?
Dit moet ik dus berekenen....
Ik weet alleen dat in de redoxreactie te zien is dat er evenveel H+ als CO2 ontstaat
Met citaat reageren
Oud 06-02-2017, 17:03
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Uit de totaalreactie volgt het aantal mol oxaalzuur dat reageert en het aantal mol CO2 dat daarbij ontstaat, dus daaruit kun je berekenen hoeveel gram oxaalzuur 2 gram CO2 kan laten ontstaan.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 06-02-2017, 17:18
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Ik zie dat er inmiddels weer een reactie aan je topic hierover op www.wetenschapsforum.nl geplaatst is. Kijk eens of je daarmee misschien iets verder komt.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:06.