Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2010, 15:57
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Tuurlijk zijn die profielen lastiger. Mijn vriendin had veel meer tentamens dan mij met haar N profiel dan ik met mijn M profiel. Bovendien weten ze na de studie veel meer van.. uhm, alles, met uitzondering van kunst.

Ze hebben ook meer examenvakken, 8, tegenover waar CM soms maar 4 heeft.
Maar met een N profiel mag je ook veel meer vervolgopleidingen gaan doen,

Ik weet dat sommige Economische studies liever N mensen heeft dan M, puur omdat N profielen logica supporten.
dat komt omdat CM meer vakken hebben die ze alleen als school examen hoeven te doen en geen centraal. EM heeft echter wel weer meer vakken waarin ze centraal examen moeten doen. en met een N profiel vergeleken met CM kan je meer vervolgopleidingen doen maar als je EM hebt is de keuze ongeveer gelijk aan N profielen. (maar het ligt er vaak erg aan wat voor vakken je hebt in je vrije ruimte. als je daar tekenen hebt kan je minder vervolgopleidingen kiezen dan wanneer je daar met een N profiel economie bij zou doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-01-2010, 17:41
Verwijderd
Mja in theorie moet je bij de natuurprofielen gewoon meer abstract denken en dat kan niet iedereen even goed. Daarnaast kom je door de meeste talenvakken wel heen als je een beetje woordjes en regeltjes uit je hoofd kunt leren, ookal spreek je de taal heel slecht. Dat wil niet zeggen dat je minder slim bent als je een maatschappijprofiel doet, maar wel dat je een maatschappijprofiel gemakkelijker kunt halen als je wat minder intelligent bent, zolang je maar een beetje kunt leren.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2010, 17:50
Carova
Avatar van Carova
Carova is offline
Ik ben zelf van havo naar vmbo-t afgezakt en dacht echt dat ik het daar niet ging overleven puur omdat het vmbo-t was. Nu bevalt het me prima op het vmbo en ik ben echt geen jongen die je zou zien als vmbo-er tenminste ik zou me zelf niet zo zien
En ik denk dat vmbo leerlingen veel beter zijn in andere dingen zoals ik heb een vriend die vmbo-p (praktijk of whatever) doet en hij is een hele goede kok en hij kan heel snel elk instrument leren bespelen.

in het kort: ik denk dat mensen heel snel vmbo-ers als hooligans zien terwijl ze net zo goed op VWO zouden kunnen zitten en ik denk dat vmbo-ers andere kwaliteiten hebben
Met citaat reageren
Oud 12-01-2010, 19:01
Kirstenh1992
Kirstenh1992 is offline
Ik heb echt serieus niks tegen vmbo'ers. Ik heb namelijk zelf op vmbo gezeten, en daarna naar havo overgestapt.
Maar het is wel echt zo dat de instelling op vmbo anders is dan op havo, op havo zijn de mensen echt meer gemotiveerd. Het is niet zo dat vmbo'ers ongemotiveerd zijn, begrijp me niet verkeerd.
En natuurlijk zijn er op havo ook ongemotiveerde mensen..
Met citaat reageren
Oud 13-01-2010, 17:17
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
T_ID: Maar vinden mensen die op VMBO niveau zitten óók dat het erg makkelijk is? Of vinden wij dat alleen maar?
Ik denk dat jullie dat alleen vinden.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 13-01-2010, 22:31
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ik heb persoonlijk meer respect voor iemand die hard werkt op het vmbo dan voor iemand die neuspeuterend zit te verkondigen dat het vwo zo makkelijk is en nooit wat doet. Natuurlijk heb je heel erg veel tokkies op het vmbo, maar dat is ook een hele grote groep. Ze kunnen wat minder goed leren, maar dat houdt vaak ook in dat ze met de handen werken zelf ook leuker vinden en er moeten ook mensen zijn die dat doen. Ik vind het alleen wel stom dat ze gaan whinen dat ze negatief behandeld worden, want ze doen het zelf ook bij andere mensen. Ik kom bijvoorbeeld uit een grote vmbo-familie en elke keer als ik thuis ben word ik er door hen aan herinnerd dat ik toevallig wel goed kan leren. Ik doe niet anders tegen hen, maar zij maken zelf stomme opmerkingen. En dan kan het wel jaloezie zijn oid, maar het werkt gewoon twee kanten op. Vmbo'ers zeiken ook vaak genoeg dat vwo'ers leerberen zijn etc.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 09:11
Verwijderd
Citaat:
Tuurlijk zijn die profielen lastiger. Mijn vriendin had veel meer tentamens dan mij met haar N profiel dan ik met mijn M profiel. Bovendien weten ze na de studie veel meer van.. uhm, alles, met uitzondering van kunst.

Ze hebben ook meer examenvakken, 8, tegenover waar CM soms maar 4 heeft.
Maar met een N profiel mag je ook veel meer vervolgopleidingen gaan doen,

Ik weet dat sommige Economische studies liever N mensen heeft dan M, puur omdat N profielen logica supporten.
Nouja dat klopt misshcien niet helemaal.
Bij mij hebben mensen met CM/EM 9 tentamenvakken op dit moment, bij NG/NT is dat ongeveer evenveel. Het minste aantal tentamenvakken tot nu toe gespot staat op 8. Al heeft CM misschien mee vakken waar ze geen eindexamen in doen, maar je kan niet zeggen dat je voor hun tentamens niks te doen hebben.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 10:46
Verwijderd
Citaat:
Ik heb persoonlijk meer respect voor iemand die hard werkt op het vmbo dan voor iemand die neuspeuterend zit te verkondigen dat het vwo zo makkelijk is en nooit wat doet. [...]
Helemaal mee eens

Ik ken genoeg mensen die keihard hebben gewerkt om (toen nog) de Mavo te halen en later het MBO, daar heb ik echt heel veel respect voor. Natuurlijk zitten er ook mensen tussen die wél aan het stereotype voldoen, maar op het gymnasium zitten net zo goed ook leerlingen met een brilletje, een enorme rugzak en een voorliefde voor schaken (ik zeg maar wat ).
In het geval van het (V)MBO vind ik het wel heel jammer dat ook de leerlingen die écht hun best doen worden vergeleken met de (V)MBO'ers die dat absoluut niet doen.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 14:08
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Kunst en geschiedenis ik ken iemand en die had ng en die wist niet wat de emancipation proclamation was :').
Algemene kennis van N mensen over het algemeen hoger. Het is hinderlijk dat ruwweg 80% van alle CM mensen die ik ken, geen idee hebben hoe ze 19% btw van een TV van 230 euro moeten afhalen.
Het is voor zelfstandig wonen en met financien zelfs hinderlijk dat je niet weet hoe je rentepercentages over de jaren heen moet uitrekenen.

Citaat:
Al heeft CM misschien mee vakken waar ze geen eindexamen in doen, maar je kan niet zeggen dat je voor hun tentamens niks te doen hebben.
Per tentamen niet nee, het zijn immers dezelfde tentamens. Maar in totaal zijn het minder tentamens, en dus minder stof.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 14:12
Verwijderd
Citaat:
Algemene kennis van N mensen over het algemeen hoger. Het is hinderlijk dat ruwweg 80% van alle CM mensen die ik ken, geen idee hebben hoe ze 19% btw van een TV van 230 euro moeten afhalen.
Het is voor zelfstandig wonen en met financien zelfs hinderlijk dat je niet weet hoe je rentepercentages over de jaren heen moet uitrekenen.
Maar dat is allemaal stof die je bij M&O/Economie krijgt. Dat van die BTW is inderdaad iets wat iedereen zou moeten kunnen, maar rentepercentages vond ik ongeveer het moeilijkste onderwerp van M&O en je krijgt het trouwens alleen bij M&O. Dus ik snap wel dat mensen zonder M&O dat niet kunnen.

Trouwens, wat Batave zegt: Ik denk niet dat het heel erg is als je weinig van kunst of geschiedenis weet. Geschiedenis kan nog handig zijn voo je algemene ontwikkeling, maar hget lijkt me nuttiger om iets van bijv. scheikunde te weten dan van kunst.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 14:25
Verwijderd
Rentepercentages alleen bij M&O? Ik kreeg dat toch ook echt bij economie en zelfs bij wiskunde (maar dan in de brugklas geloof ik).
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 14:35
Verwijderd
Percentages uitrekenen is ook niet wat ik bedoel, maar interestberekenen, dat hele gedoe met Contante Waarde enzo. Bijvoorbeeld iemand wil over zoveel jaar 10.000 euro op zijn rekening hebben, tegen welk rentepercentage moet hij zijn geld dan op de bank zetten?
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 15:45
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Citaat:
Algemene kennis van N mensen over het algemeen hoger. Het is hinderlijk dat ruwweg 80% van alle CM mensen die ik ken, geen idee hebben hoe ze 19% btw van een TV van 230 euro moeten afhalen.
Het is voor zelfstandig wonen en met financien zelfs hinderlijk dat je niet weet hoe je rentepercentages over de jaren heen moet uitrekenen.



Per tentamen niet nee, het zijn immers dezelfde tentamens. Maar in totaal zijn het minder tentamens, en dus minder stof.
Dat is gewoon dom.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 16:13
Verwijderd
Citaat:
Percentages uitrekenen is ook niet wat ik bedoel, maar interestberekenen, dat hele gedoe met Contante Waarde enzo. Bijvoorbeeld iemand wil over zoveel jaar 10.000 euro op zijn rekening hebben, tegen welk rentepercentage moet hij zijn geld dan op de bank zetten?
Ook dat kreeg ik bij economie en bij wiskunde
Annuďteiten kregen we weer wel alleen bij M&O.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 16:49
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
[QUOTE=NaamInGebruik;30084515]Algemene kennis van N mensen over het algemeen hoger. Het is hinderlijk dat ruwweg 80% van alle CM mensen die ik ken, geen idee hebben hoe ze 19% btw van een TV van 230 euro moeten afhalen.
Het is voor zelfstandig wonen en met financien zelfs hinderlijk dat je niet weet hoe je rentepercentages over de jaren heen moet uitrekenen.
QUOTE]

ik wil niet lullig overkomen maar wat je nu vertelt is wel onzin. dingen in de richting van BTW enzo is juist economie kant en dus juist M kant. als je op een redelijke school zit zou het omgedraaid moeten zijn. dat mensen met een M profiel daar meer verstand van hebben. dus of het onderwijs opp jou school is slecht of de CMers die jij kent zijn gewoon heel dom.

en bij dat mensen met een N profiel meer algemene kennis hebben dan ligt het eraan wat jij algemene kennis vindt. als je genetische modificatie tot algemene kennis vindt horen zal niet iedereen het er mee eens zijn net als dat niet iedereen het er mee eens is dat iemand een balans op zou moeten kunnen stellen. Waar men veel van af weet ziet men vaak de iets makkelijkere dingen van als algemene kennis terwijl dat niet altijd het geval is.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 17:10
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Dingen in de richting van BTW en dus met percentages zijn algemeen inzicht, die helemaal niet gebonden zijn aan een profiel. Als je niet de prijs van een product zonder btw kan berekenen moet je je basisschool overnieuw doen.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 17:14
klompje
Avatar van klompje
klompje is offline
Dit is ook al zo'n discussie die jaren bezig is, en waar toch nooit iets uit zal komen.

Maar ik heb, nadat ik drie jaar HAVO gedaan had, ook een jaar VMBO gedaan. En het beviel me daar erg prima. Leuke/lieve mensen ontmoet die echt niet dom waren.
Er zaten natuurlijk wel wat mensen op school (en nou moet ik eerlijk zeggen dat dat vooral de VMBO basis mensen waren) met een enorme grote bek tegen alles, en die veel blowden/zuipten enz. Maar het was eigenlijk vooral het enorm grote bek gedeelte wat ik als een groot verschil heb gezien tegenover hoe ik de mensen op hetHAVO/VWO ervaarde.
Na mijn VMBO diploma ben ik weer HAVO gaan doen. En daar speelde het drugs en alcohol gebruik minstens net zoveel als op het VMBO.

Verder heb ik nog een vergelijking van m'n zusje en ik. We doen allebei een opleiding tot verpleegkundige, maar zij doet dit op MBO niveau en ik op HBO niveau. Wat zij als voordeel heeft is dat zij enorm veel meer kennis uit de praktijk heeft als zij dadelijk haar diploma krijgt. Maar kan dan weer mooi adviesnota's maken enzo. Maar doordat mijn zusje vooral veel kennis uit de praktijk opdoet, hoeft zij ook minder in de boeken te duiken. Van de HBO verpleegkundigen verwachten ze meer dat wij onze kennis uit de boeken opdoen.
Ik weet niet of dit ook met andere opleidingen te vergelijken is verder.
__________________
ohw
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 17:14
Verwijderd
Citaat:
Dingen in de richting van BTW en dus met percentages zijn algemeen inzicht, die helemaal niet gebonden zijn aan een profiel. Als je niet de prijs van een product zonder btw kan berekenen moet je je basisschool overnieuw doen.
Idd, ik weet enorm zeker dat ik percentages ook op de basisschool heb gehad en vervolgens nog wat meer in de brugklas, dat staat helemaal los van niveau of profiel.

Maar goed, we dwalen af
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 17:21
djmobilaycrew
djmobilaycrew is offline
Citaat:
“(V)MBO’ers pikken het niet meer!” is de titel van het persbericht dat de (v)mbo-actie aankondigt. Volgens de studentenorganisaties JOB en LAKS moet er actie ondernomen worden om de negatieve beeldvorming die er over (v)mbo’ers is, te veranderen. (V)MBO’ers worden, volgens hen, ten onrechte gezien als criminelen, nietsnutten en lastpakken. Volgens JOB en LAKS hebben de media en de politiek hier een belangrijke rol in en houden zij dit beeld in stand.


Wat vindt je hiervan? Bestaat er een negatief beeld over deze groep jongeren? Zo ja, is dit te wijten aan de media en de politiek? En wat zou een mogelijke oplossing kunnen zijn?
ja dan moeten ze maar eens bij mij op school komen kijken hoe gezellig de sfeer is en dan pas oordelen
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 18:50
Verwijderd
Citaat:
Idd, ik weet enorm zeker dat ik percentages ook op de basisschool heb gehad en vervolgens nog wat meer in de brugklas, dat staat helemaal los van niveau of profiel.

Maar goed, we dwalen af
Nou heb ik nog wel een erg gęnant voorbeeld van mensen die bepaalde dingen niet weten. Op de HAVO heb je met profiel CM alleen een soort basisschoolwiskunde, met staartdelingen etc. Nou was het in elk geval vorig jaar zo dat de leerlingen daar zelfs nog vieren op haalden. Die wiskunde werd trouwens gegeven omdat veel CM'ers PABO gingen doen. Ik vraag me af hoeveel mensen dat ook echt gaan halen met hun vieren op onderdelen als staartdelingen etc. Later heb ik die dingen zelf weer geprobeerd en na een minuut geheugen opfrissen kon ik hem zo weer maken. Ik bedoel maar, als je dát al niet kan..

Verder had ik vandaag vrij veel last van een 4 MAVO groep waarmee wij samen in een lokaal tentamen hadden. Gisteren waren ze wel stil, maar hier werd ik echt een gek van. Ik wil niet zeggen dat ze dan dom zijn ofzo, maar het is wel duidelijk dat hun concentratie waarschijnlijk bar slecht moet zijn geweest. Nou moet ik wel zeggen dat de surveillant ook geen orde kan houden, maar V6 was wél stil na het uitdelen van blaadjes en M4 niet. Ik bedoel maar, verschil moet er zijn maar dit waren echt van die stereotypes.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 18:58
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Dingen in de richting van BTW en dus met percentages zijn algemeen inzicht, die helemaal niet gebonden zijn aan een profiel. Als je niet de prijs van een product zonder btw kan berekenen moet je je basisschool overnieuw doen.
ik zei in de richting van. ik zei niet dat BTW niet tot de algemene kennis hoort. er zijn ook mensen die denken dat alles wat zij weten andere mensen ook horen te weten. dat is dan weer niet zo
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 19:01
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Citaat:
ik zei in de richting van. ik zei niet dat BTW niet tot de algemene kennis hoort. er zijn ook mensen die denken dat alles wat zij weten andere mensen ook horen te weten. dat is dan weer niet zo
Dat begrijp ik, ik vraag van jou ook niet of jij mij de bluesladder op een piano uit kan leggen, maar zoiets als een originele prijs berekenen tel ik wel tot basiskennis.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2010, 12:15
Verwijderd
Citaat:
Nou heb ik nog wel een erg gęnant voorbeeld van mensen die bepaalde dingen niet weten. Op de HAVO heb je met profiel CM alleen een soort basisschoolwiskunde, met staartdelingen etc. Nou was het in elk geval vorig jaar zo dat de leerlingen daar zelfs nog vieren op haalden. Die wiskunde werd trouwens gegeven omdat veel CM'ers PABO gingen doen. Ik vraag me af hoeveel mensen dat ook echt gaan halen met hun vieren op onderdelen als staartdelingen etc. Later heb ik die dingen zelf weer geprobeerd en na een minuut geheugen opfrissen kon ik hem zo weer maken. Ik bedoel maar, als je dát al niet kan..

Verder had ik vandaag vrij veel last van een 4 MAVO groep waarmee wij samen in een lokaal tentamen hadden. Gisteren waren ze wel stil, maar hier werd ik echt een gek van. Ik wil niet zeggen dat ze dan dom zijn ofzo, maar het is wel duidelijk dat hun concentratie waarschijnlijk bar slecht moet zijn geweest. Nou moet ik wel zeggen dat de surveillant ook geen orde kan houden, maar V6 was wél stil na het uitdelen van blaadjes en M4 niet. Ik bedoel maar, verschil moet er zijn maar dit waren echt van die stereotypes.
Dus omdat jij beter bent in wiskunde zijn zij meteen dom? Ik vind dat erg kort door de bocht; er zijn vast ook dingen die zij weer beter kunnen dan jij...

En je vergelijkt 4 Mavo met 6 VWO; daar zit ook nog een leeftijdsverschil tussen van 2 jaar. Mijn herinneringen van 4 Havo en VWO zijn precies zoals jij 4 Mavo hier beschrijft
Met citaat reageren
Oud 15-01-2010, 13:51
Verwijderd
Rare mavo mensen, vandaag waren ze wel stil bij Economie. Al waren dat andere mensen.
Alsnog is het feit dat je 4 mavo bent nog geen excuses om door te klas te gaan schreeuwen en in discussie te gaan met de leraar terwijl andere mensen tentamens aan het maken zijn. Vind het sowieso onbegrijpelijk dat ze die twee groepen bij elkaar neerzetten, maargoed dat zal wel weer aan mij liggen.

Even ter info: Ik zat vanochtend bij Geschiedenis samen met VWO 4 en die waren wel gewoon stil. Alleen die mensen bij Wiskunde waren druk.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2010, 17:57
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Rare mavo mensen, vandaag waren ze wel stil bij Economie. Al waren dat andere mensen.
Alsnog is het feit dat je 4 mavo bent nog geen excuses om door te klas te gaan schreeuwen en in discussie te gaan met de leraar terwijl andere mensen tentamens aan het maken zijn. Vind het sowieso onbegrijpelijk dat ze die twee groepen bij elkaar neerzetten, maargoed dat zal wel weer aan mij liggen.

Even ter info: Ik zat vanochtend bij Geschiedenis samen met VWO 4 en die waren wel gewoon stil. Alleen die mensen bij Wiskunde waren druk.
Eng hč, Mavo'ers die gewoon stil zijn. Is het wel eens in je op gekomen dat niet iedereen die Mavo doet een grote schreeuwlelijk is? Sowieso ben je voor iemand die VWO doet wel erg simpel. Het is dat je hier forumbaas bent, want anders had je ik er van verdacht om gewoon één grote trol te zijn.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2010, 19:56
Verwijderd
Is het misschien opgevallen hoe belachelijk het idee is om V6 en M4 in 1 lokaal te zitten? Heel ander soort mensen allebei, dus dan weet je al bijna zeker dat het een keer mis gaat.

Maarja ik heb toch al geklaagd over de mensen bij wiskunde.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2010, 21:10
Verwijderd
Het is ook een slecht idee om mensen met blauwe ogen bij mensen met bruine ogen te zetten. Je weet zeker dat het ooit een keer mis gaat.

:')
Met citaat reageren
Oud 15-01-2010, 22:21
Verwijderd
In een groot aantal landen, waaronder bijvoorbeeld Finland, heb je de eerste vier jaar alle leerlingen op de middelbare school bij elkaar. Dat werkt prima.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2010, 22:25
Verwijderd
En op welke leeftijd gaan kinder daar naar de middelbare school?
Met citaat reageren
Oud 15-01-2010, 23:07
Verwijderd
Ik heb ook tot m'n 15de in gemengde klassen gezeten; no problem.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2010, 23:19
Verwijderd
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dat beter is.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2010, 07:44
Verwijderd
Citaat:
En op welke leeftijd gaan kinder daar naar de middelbare school?
Tot ongeveer 16 jaar, geloof ik. Daarna moet je volgens mij nog een extra jaar als je naar de universiteit wil (en zijn er op uni's toelatingsexamens).

In het VK heb je een vergelijkbaar systeem: vier jaar dezelfde stof voor iedereen, en dan nog twee jaar A-levels op een hoger niveau als je naar de universiteit wil.

Zo'n systeem is veel beter voor de sociale mobiliteit.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2010, 13:11
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Tot ongeveer 16 jaar, geloof ik. Daarna moet je volgens mij nog een extra jaar als je naar de universiteit wil (en zijn er op uni's toelatingsexamens).

In het VK heb je een vergelijkbaar systeem: vier jaar dezelfde stof voor iedereen, en dan nog twee jaar A-levels op een hoger niveau als je naar de universiteit wil.

Zo'n systeem is veel beter voor de sociale mobiliteit.
Lijkt mij ook wel een mooi systeem.
Moet je trouwens alle vakken een jaar langer doen of alleen die vakken die bij de vervolgopleiding passen. Dus als iemand bijvoorbeeld wiskunde wil studeren, dat hij/zij dan een jaar vooral veel exacte vakken krijgt.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 16-01-2010, 13:12
Verwijderd
Citaat:
Tot ongeveer 16 jaar, geloof ik. Daarna moet je volgens mij nog een extra jaar als je naar de universiteit wil (en zijn er op uni's toelatingsexamens).

In het VK heb je een vergelijkbaar systeem: vier jaar dezelfde stof voor iedereen, en dan nog twee jaar A-levels op een hoger niveau als je naar de universiteit wil.

Zo'n systeem is veel beter voor de sociale mobiliteit.
In het VK is het zo dat je, als je goed bent in wiskunde, in een andere klas zit dan iemand die daar niet goed in is, het volgende uur zit je, als je goed bent in geschiedenis, weer in een hogere klas daarmee.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2010, 13:19
Verwijderd
Citaat:
In het VK is het zo dat je, als je goed bent in wiskunde, in een andere klas zit dan iemand die daar niet goed in is, het volgende uur zit je, als je goed bent in geschiedenis, weer in een hogere klas daarmee.
Er zijn verschillen, maar die zijn niet op basis van wat de ouders willen zoals bij het Nederlandse systeem.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2010, 14:27
Verwijderd
Citaat:
In het VK is het zo dat je, als je goed bent in wiskunde, in een andere klas zit dan iemand die daar niet goed in is, het volgende uur zit je, als je goed bent in geschiedenis, weer in een hogere klas daarmee.
Oh ik dacht al, het is namelijk nogal frustrerend als jij dingen snapt maar andere mensen het nog dertig keer uitgelegd moeten krijgen voordat ze het snappen. Zou het persoonlijk irritant gaan vinden, verschillen worden dan toch wel duidelijk en zo heb je geen stof 'op niveau'. Maar alsnog vind ik het Nederlandse systeem beter, gewoon met mensen van hetzelfde niveau bij elkaar.

@Barabas: Oogkleur is natuurlijk niet te vergelijken met niveau, dat lijkt me wel logisch.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2010, 17:25
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
In het VK is het zo dat je, als je goed bent in wiskunde, in een andere klas zit dan iemand die daar niet goed in is, het volgende uur zit je, als je goed bent in geschiedenis, weer in een hogere klas daarmee.
Met andere woorden, de leerlingen volgen elk vak op hun eigen niveau. Wat grappig, aangezien m'n moeder al jaren een voorstander van dit systeem is.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 16-01-2010, 18:10
Verwijderd
Citaat:
@Barabas: Oogkleur is natuurlijk niet te vergelijken met niveau, dat lijkt me wel logisch.
Hoezo niet? Bij oogkleur weet je ook bijna zeker dat het een keer mis gaat.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2010, 22:43
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Citaat:
In het VK is het zo dat je, als je goed bent in wiskunde, in een andere klas zit dan iemand die daar niet goed in is, het volgende uur zit je, als je goed bent in geschiedenis, weer in een hogere klas daarmee.
Dus er zit niet een niveauverschil in schoolsysteem, maar per vak?
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 16-01-2010, 22:49
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 16-01-2010, 22:51
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Topsysteem dan, mag hier ook wel
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 17-01-2010, 20:10
*oma*
Avatar van *oma*
*oma* is offline
Citaat:
Oh ik dacht al, het is namelijk nogal frustrerend als jij dingen snapt maar andere mensen het nog dertig keer uitgelegd moeten krijgen voordat ze het snappen. Zou het persoonlijk irritant gaan vinden, verschillen worden dan toch wel duidelijk en zo heb je geen stof 'op niveau'. Maar alsnog vind ik het Nederlandse systeem beter, gewoon met mensen van hetzelfde niveau bij elkaar.
Je haalt echt het bloed onder mijn nagels vandaan. God kind, doe niet zo kortzichtig.
__________________
I love mittens made out of kittens
Met citaat reageren
Oud 17-01-2010, 20:14
*oma*
Avatar van *oma*
*oma* is offline
Citaat:
Met andere woorden, de leerlingen volgen elk vak op hun eigen niveau. Wat grappig, aangezien m'n moeder al jaren een voorstander van dit systeem is.
Ik geloof dat dit type onderwijs ook in Nederland bestaat. Ik weet alleen niet hoe het heet.
__________________
I love mittens made out of kittens
Met citaat reageren
Oud 18-01-2010, 11:21
Verwijderd
Ik ben ook voor een systeem met ieder vak op eigen niveau, dan wordt onderwijs ook veel flexibeler.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2010, 18:03
Verwijderd
Citaat:
Je haalt echt het bloed onder mijn nagels vandaan. God kind, doe niet zo kortzichtig.
Blijkbaar heb jij nooit met van die mensen in de klas gezeten die het op de basisschool na tien keer uitleggen nog niet snapten. Best als ze dan wat extra uitleg krijgen, maar dan graag apart en verveel de mensen die het wel snappen er dan niet mee.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2010, 13:28
Verwijderd
Citaat:
Blijkbaar heb jij nooit met van die mensen in de klas gezeten die het op de basisschool na tien keer uitleggen nog niet snapten. Best als ze dan wat extra uitleg krijgen, maar dan graag apart en verveel de mensen die het wel snappen er dan niet mee.
Ah, jij had op de basisschool mensen in je klas. Die zo waren. Tjonge. Je hebt het maar zwaar. Heb je ze geholpen?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2010, 13:51
*oma*
Avatar van *oma*
*oma* is offline
Citaat:
Blijkbaar heb jij nooit met van die mensen in de klas gezeten die het op de basisschool na tien keer uitleggen nog niet snapten. Best als ze dan wat extra uitleg krijgen, maar dan graag apart en verveel de mensen die het wel snappen er dan niet mee.
Natuurlijk had ik zulke mensen in mijn klas. Ik ben de enige die nu op de uni zit en de rest heeft mbo gedaan. Naar mijn weten heb ik mij er nooit aan geërgerd. Sterker nog: mijn beste vriendin toentertijd ging ivbo doen.
__________________
I love mittens made out of kittens
Met citaat reageren
Oud 19-01-2010, 14:02
Verwijderd
Citaat:
Ah, jij had op de basisschool mensen in je klas. Die zo waren. Tjonge. Je hebt het maar zwaar. Heb je ze geholpen?
Ik kan me best voorstellen dat dat irritant is, 't ligt er ook aan hoe de school er zelf mee omgaat; op mijn basisschool was het heel normaal dat de leerlingen die iets nog niet begrepen later even bij de leraar aan z'n bureau kwamen voor verdere uitleg, terwijl de rest alvast begon aan de opdracht. En soms werden leerlingen die het wel begrepen ook gevraagd iets in hun eigen woorden uit te leggen aan de leerlingen die het niet begrepen, dat werkte vaak ook heel verhelderend. Als de hele klas telkens moet wachten tot iedereen iets heeft begrepen, kan dat best irritant zijn. (Ik merk het nu ook nog vaak; studenten die iets niet begrijpen en dan de hele zaal van zo'n 200 mensen gewoon laten wachten... maar goed, daar speelt ook nog mee dat die studenten vaak te lui zijn om een college voor te bereiden; als ze even de stof hadden doorgelezen, hadden ze 't wel begrepen.)

Mijn middelbare school ging er eigenlijk net zo mee om als mijn basisschool; als je het begreep, ging je gewoon werken, begreep je het nog niet, dan ging je even naar de docent voor verdere uitleg.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2010, 15:17
Verwijderd
Je kan er ook gewoon iets van begrip voor hebben, hoe irritant het ook is. Die mensen doen dat heus niet expres.
edit; op een basisschool dan.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2010, 17:53
Verwijderd
Citaat:
Je kan er ook gewoon iets van begrip voor hebben, hoe irritant het ook is. Die mensen doen dat heus niet expres.
edit; op een basisschool dan.
Nee, idd, ik heb er ook wel begrip voor (en 't kwam ook wel eens voor dat ik iets niet begreep en de rest wel ). Maar als het komt door pure luiheid (wat op de middelbare school en nu op de universiteit vaak het geval was/is), dan kan ik er slecht tegen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:46.