Oud 10-07-2006, 22:09
Verwijderd
gegroet!

van tevoren even kleine mededeling: ik zet hier alleen mijn mening neer, ik probeer niemand te overtuigen, of flames uit te lokken, maar ik wil gewoon meningen van anderen horen enzo, dus let's keep it friendly

het is iets waar ik me al jaren aan erger( beetje nutteloos om je aan te ergeren, ik weet het, maarja, doe je niks aan)

Ik vind namelijk bijna alle Nederlandse literatuur echt crap.
Harry Mulisch, Jan Wolkers, noem het allemaal maar op, ik vind er echt geen ruk aan... ik vind ze zelfs overgewaardeerd zoals de topictitel al verraad, en ik vroeg me af wie het met me eens is, en wie er niet mee eens is.
Ik vind bijvoorbeeld iemand als Hunter S. Thompson( oa van Fear And Loathing In Las Vegas) echt goed en boeiend schrijven...

Belangrijk daarbij vind ik WAAROM je het eens/oneens bent...

don't get me wrong, ik ben geen cultuurbarbaar, maar ik vind engelse boeken vaak veel beter en interessanter.
Ik heb voor het vak nederlands op de middelbare veel boeken moeten lezen en ze waren allemaal echt oninteressant en beleefde er totaal geen plezier aan...

maargoed, voordat dit verhaal zo lang wordt dat niemand het gaat lezen: meningen graag!

Grtz

Laatst gewijzigd op 10-07-2006 om 22:11.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-07-2006, 22:45
Verwijderd
Ik vind een groot deel van de Nederlandse literatuur ook saai. Ik verveel me er meestal dood bij, het is gewoon niet echt boeiend ofzo... ik weet het niet. Giphart kan ik wel een beetje waarderen, maar die vloekt en scheldt me teveel, en Mulisch en Wolkers en Zwagerman is echt teveel seks en gedoe en onrealistische personages.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 23:15
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 10-07-2006 @ 22:45 :
Ik vind een groot deel van de Nederlandse literatuur ook saai. Ik verveel me er meestal dood bij, het is gewoon niet echt boeiend ofzo... ik weet het niet. Giphart kan ik wel een beetje waarderen, maar die vloekt en scheldt me teveel, en Mulisch en Wolkers en Zwagerman is echt teveel seks en gedoe en onrealistische personages.
Hier ben ik het erg mee eens. Hoewel er ook een paar aangename uitzonderingen zijn. Brouwers (geheime kamers) kon ik erg waarderen, Kader Abdolah is ook bijzonder (maar ja, die komt op zichzelf ook uit een andere cultuur) en het laatste boek van mijn tante vond ik ook een aangename verrassing (Nieuwe Huurders van Rosalie Sprooten)
Maar vaak vind ik het ofwel saai ofwel echt veel te grof (taalgebruik, seks etc) Hierdoor lees ik eigenlijk ook niet echt veel Nederlandstalige literatuur. Eigenlijk zou ik het meer moeten doen, dan kom ik waarscheinlijk nog wel wat mooie boeken tegen. Maar ja, tegenwoordig heb ik een beetje leestijd te weinig.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 23:15
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 10-07-2006 @ 22:45 :
Ik vind een groot deel van de Nederlandse literatuur ook saai. Ik verveel me er meestal dood bij, het is gewoon niet echt boeiend ofzo... ik weet het niet. Giphart kan ik wel een beetje waarderen, maar die vloekt en scheldt me teveel, en Mulisch en Wolkers en Zwagerman is echt teveel seks en gedoe en onrealistische personages.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 23:47
Orpheus
Orpheus is offline
Goed dat je je mening post, terwijl je weet dat je er veel aanvallen op kan krijgen.

Tip; probeer Tim Krabbé eens
__________________
Naamloos kun je niet schuilen// Het pseudoniem is gelogen vandaag.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 23:49
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Het is wel waar dat de meeste Nederlandse boeken pas literair zijn als er toch wel minstens één seksscene in voorkomt. Om maar een voorbeeldje te noemen.

Los daarvan; uit hele andere hoeken dan waar jullie ze nu zoeken komen fantastische schrijvers/schrijfsters. Denk aan Thea Beckman; wie werd niet door haar verhalen (over Thule! Of de 100-jarige oorlog!) meegesleept? ^^ Wederom maar een voorbeeldje.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 23:53
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Ik vind Hermans ook wel te pruimen, eigenlijk.

En verder heeft Chang gelijk, Thea Beckman is tof. En tja, jeugdboeken, Annie M.G. Schmidt en Sjoerd Kuyper en dat soort dingen. Ik lees echt nog steeds meer kinderboeken dan literatuur, geloof ik.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 00:18
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Wij moeten zeggen waarom we het met je oneens zijn, maar tegelijkertijd verklaar jij de topictitel ook niet nader? 'echt crap, geen ruk aan vinden, overgewaardeerd', waarom?
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 00:29
Luminon
Avatar van Luminon
Luminon is offline
Ik lees sowieso veel liever in het engels; veel expressievere taal. Daarbij komt natuurlijk ook dat er in het engels gewoon veel meer geschreven wordt waardoor de gemiddelde kwaliteit van het werk dat gepubliceerd wordt hoger ligt.
Maar voor de TS: vergelijk je nu niet literatuur met gewone fictie? Ik ben ook niet zo'n fan van nederlandse literatuur, maar vind je 'gewone' Nederlandse fictie ook zo slecht dan?
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 00:48
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Iets van Tommy Wieringa gelezen?
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 07:08
Verwijderd
Over Thea Beckman: te feministisch en te anti-Duitsland
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 10:46
Verwijderd
Jeugdliteratuur had ik nog even niet aan gedacht, maar daar ben ik wel weg van, dat heb ik met anderstalige literatuur ook, dat ik de jeugdliteratuur leuker vind.
Ik heb nog niet zoveel gelezen van Nederlandse schrijvers die als literatuur worden bestempeld, maar wat ik heb gelezen beviel nou niet echt goed. Vandaar dat ik een beetje argwanend ben.

@ Orpheus: van die seksscenes is volgens mij wel zo...

Citaat:
Reynaert schreef op 11-07-2006 @ 00:48 :
Iets van Tommy Wieringa gelezen?
Die leek me dus echt heel saai. Dat gebeurt me wel vaker, boeken met rare personages waar ik me niet in kan verplaatsen. Gestoorde mensen, mensen zonder benen, met een rare thuissituatie... dat heb ik allemaal niet, dus ik snap ze niet
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 10:59
Ndimension
Ndimension is offline
Citaat:
Belangrijk daarbij vind ik WAAROM je het eens/oneens bent...
Kerel, geef zelf maar eens aan waarom je die bepaalde mening hebt. En leer eens fatsoenlijk Nederlands typen, Jezus. Je hoeft bepaald geen taalkundig genie te zijn om een zin met een hoofdletter te laten beginnen.
__________________
© Ndimension
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 11:40
Verwijderd
Oh, en veel Engelse boeken zijn natuurlijk wel heel slecht... die heb je er altijd tussen.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 13:25
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Grimm schreef op 11-07-2006 @ 07:08 :
Over Thea Beckman: te feministisch en te anti-Duitsland
Thea Beckman is top. En feminstisch, oké

Tonke Dragt<3

De Nederlandse jeugdliteratuur is in elk geval geweldig, ik denk dat iedereen het daar toch wel over eens kan zijn? Alleen al Annie MG Schmidt, maar ook bijvoorbeeld Dick Bruna en Simone van der Vlugt.

Ik ben het eigenlijk helemaal niet met jullie eens, ik vind dat de Nederlandse literatuur in het algemeen juist onderschat wordt. Iedereen doet net alsof Engelse literatuur zoveel beter zou zijn, maar er zijn gewoon veel meer Engelse boeken De TS noemt één Engelse schrijver, die ken ik helaas niet, maar ik ken toch ook wel een aantal Nederlandse schrijvers die ik echt goed vind: Connie Palmen, Boudewijn Büch, A.F.Th. van der Heijden. Geheime Kamers van Jeroen Brouwers vond ik ook echt heel gaaf en De ontdekking van de hemel trouwens ook.

Met al die seksboeken heb ik inderdaad ook niet zoveel, maar er blijft nog zoveel moois over! Ik vind het zonde dat veel mensen zo neerkijken op Nederlandse boeken en meteen Engels gaan lezen, onze taal kan ook zo mooi zijn...
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 13:28
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Ja, maar het is natuurlijk wel logisch dat als je meer Engelstalige mensen hebt, je ook meer kans hebt op een shitload aan goede boeken. (Op Krummeltje)

Ik vind Zwagermans opzet over het algemeen wat clichématig en zonder doel, natuurlijk ook met te veel seks, maar ik moet hem wel nageven dat ie erg lekker schrijft. Geert Mak schrijft overigens ook lekker, en heeft zelfs enkele boeken met een bepaalde lijn geschreven die niet eigen is aan de Nederlandse 'literaire' schrijvers.

En dan wat Orpheus al zei; probeer eens Tim Krabbé. Ik vond vooral De Grot ronduit geniaal in elkaar steken. Geen doodlopende lijnen, een rond verhaal dat ook nog eens totaal niet chronologisch verloopt zodat de lezer een stuk voorgeschoteld krijgt dat precies genoeg vragen opwerpt om verder te lezen en er toch bij te blijven.

@ Vogelvrij: Simone van der Vlugt heeft nu in ieder geval ook al één volwassen roman geschreven, De Reünie. Steekt ook goed in elkaar, bevat geen onnodige liefdesperikelen en heeft een aantal nogal onverwachte wendingen.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"

Laatst gewijzigd op 11-07-2006 om 13:31.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 13:40
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
@Chang: Ik wist dat ze die had geschreven, ze heeft er nu toch zelfs al twee? Maar ik heb die niet gelezen, dus heb er geen mening over
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 13:47
Verwijderd
Het ligt er ook aan op wat voor manier je te maken krijgt met Nederlandse literatuur. Voor de meeste houdt de eerste kennismaking in dat een stoffige docent een stapel afgekloven kutboeken door je strot duwt met de boodschap dat dat literatuur is. Kijk, dat is natuurlijk niet echt lekker.

Daarnaast is het inderdaad ook zo dat er veel meer boeken in het Engels verschijnen dan in het Nederlands, dus is de keuze veel groter. Maar op zich denk ik dat er ook in Nederland wel schrijvers te vinden zijn die de richting van Thompson op gaan. Ik zou alleen niet weten welke.

Maar het is natuurlijk wel zo dat de Nederlandse literatuur na het succes van Elckerlijc uit 1495 niet echt meer noemenswaardige Nederlandse literatuur is verschenen. Als je kijkt naar de mondiale ontvangst ervan. En het toevallige Franse enthousiasme voor Hella Haasse en de film over Mulish Ontdekking van de Zeme... pardon, hemel, reken ik niet mee.

Ik ben zelf niet echt op de hoogte van de Nederlandse literatuur, moet ik bekennen, maar ik denk dat de bekende schrijvers over het algemeen veel te lang hebben doorgezeverd over de oorlog. Althans; de grote mannen die bepalen wat Kunst is hebben te lang schrijvers goed gevonden die doorzeveren over oorlog. Ik geloof dat we daar nu wel een beetje van af zijn, maar als het gevolg ervan is dat we in het Brusselmans-tijdperk (Vlaams?) zitten, hoeft het voor mij niet meer.

LUH-3417
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-07-2006, 14:45
Verwijderd
Ik vind dat er zowel een heleboel goede als een heleboel slechte Nederlandse boeken zijn, maar kun je iets anders vinden? De kunst is om er de betere exemplaren tussenuit te halen en ja, dat is moeilijk. Maar ik vind leuke Engelse en/ of Duitse of weet ik wat voor een boeken vinden net zo moeilijk, zo niet moeilijker omdat ik er nog veel minder in thuis ben dan in de Nederlandse literatuur.
Verder vind ik het tamelijk onzinnig om alle boeken die uit een taalgebied komen over één kam te scheren. Er zijn gewoon goede en ook een heleboel minder goede schrijvers, maar die maken nog niet dat de literatuur in het algemeen goed of slecht is.
Ook denk ik dat we meer goede Engelse auteurs kennen (als dat dus al zo is), omdat eenvoudigweg alleen de betere of goed verkopende boeken ook hier in de publiciteit komen of in de biebliotheek komen te liggen.

@ Changshan: als er één boek is wat ik niet onder het kopje ''literatuur'' zou willen zetten, is het wel De Reünie. Wat een baggerzooi.

én, Tommy Wieringa is alles behalve saai.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 15:01
Alwien
Avatar van Alwien
Alwien is offline
Citaat:
Ik wist dat ze die had geschreven, ze heeft er nu toch zelfs al twee? Maar ik heb die niet gelezen, dus heb er geen mening over
Ja, ook iets van Schaduwzuster. Vond ik zelf niet zo heel geweldig, vrij voorspelbaar (het zegt iets als ik weet wie de moord gepleegd heeft, ik ben slecht in dat soort dingen)

Hm. Ik lees veel Nederlands, niet alles is even geweldig, maar toch. Werk van mensen als v. Beijnum (De Ordening <3) en Glastra van Loon en zo kan ik meestal wel waarderen.

Ik vind wel dat sommige oudere boeken overgewaardeerd worden. Ik heb ondervonden dat je echt niet moet proberen in het bijzijn van Neerlandici mensen als Ter Braak en Hermans en Reve af te vallen. Terwijl dat absoluut mijn smaak niet is.
__________________
Als je luistert naar de wolken, als je luistert naar de wind
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 15:02
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Quis schreef op 11-07-2006 @ 14:45 :
@ Changshan: als er één boek is wat ik niet onder het kopje ''literatuur'' zou willen zetten, is het wel De Reünie. Wat een baggerzooi.
Nou meis, onderbouw maar.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 15:04
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Alwien schreef op 11-07-2006 @ 15:01 :
Ja, ook iets van Schaduwzuster. Vond ik zelf niet zo heel geweldig, vrij voorspelbaar (het zegt iets als ik weet wie de moord gepleegd heeft, ik ben slecht in dat soort dingen)

Hm. Ik lees veel Nederlands, niet alles is even geweldig, maar toch. Werk van mensen als v. Beijnum (De Ordening <3) en Glastra van Loon en zo kan ik meestal wel waarderen.

Ik vind wel dat sommige oudere boeken overgewaardeerd worden. Ik heb ondervonden dat je echt niet moet proberen in het bijzijn van Neerlandici mensen als Ter Braak en Hermans en Reve af te vallen. Terwijl dat absoluut mijn smaak niet is.
Waarom ben jij niet online?

Glastra van Loon, ja

Die oudere boeken heb ik meestal niet eens gelezen, hehe.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 15:10
Verwijderd
Citaat:
Changshan schreef op 11-07-2006 @ 15:02 :
Nou meis, onderbouw maar.
- ik heb werkelijk móeite moeten doen het uit te krijgen, zo niet ''spannend'' vond ik het.
- het taalgebruik was té gewoontjes en degelijk
- het plot was wel oké, maar kwam als je het mij vraagt helemaal niet uit de verf.
- ik heb me doodgeërgerd aan de hoofdpersoon, die buiten op momenten totaal hersenloos te zijn, ook nogal ongeloofwaardig op me overkwam.
- er zat geen humor in, geen spanning, geen mooi taalgebruik, geen opinie, geen symboliek, maar ook niet ''gewoon een lekker verhaal''.
- het gíng maar door in dezelfde trant.

En ja, dit is misschien niet het meest overtuigende rijtje argumenten dat ik ooit neergepend hebt, maar ik ben én moe en kan dus niezogoe nadenken, én het is twee jaar geleden dat ik het gelezen heb.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 15:11
Orpheus
Orpheus is offline
Citaat:
Alwien schreef op 11-07-2006 @ 15:01 :

Ik vind wel dat sommige oudere boeken overgewaardeerd worden. Ik heb ondervonden dat je echt niet moet proberen in het bijzijn van Neerlandici mensen als Ter Braak en Hermans en Reve af te vallen. Terwijl dat absoluut mijn smaak niet is.

Jouw smaak geldt dan ook niet voor heel het literaire bedrijf denk ik

Het is vrij eenvoudig in Nederland; als je eenmaal naam hebt gemaakt, kun je moeilijk nog kapot.

Nog een aanrader - De kleine blonde dood - Boudewijn Büch.

En verder vind ik het al tien jaar lang de tijd voor de nieuwe garde om op te staan. Maar ja, dat gaat niet zo makkelijk heb ik ondervonden.
__________________
Naamloos kun je niet schuilen// Het pseudoniem is gelogen vandaag.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 15:20
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Quis schreef op 11-07-2006 @ 15:10 :
- ik heb werkelijk móeite moeten doen het uit te krijgen, zo niet ''spannend'' vond ik het.
- het taalgebruik was té gewoontjes en degelijk
- het plot was wel oké, maar kwam als je het mij vraagt helemaal niet uit de verf.
- ik heb me doodgeërgerd aan de hoofdpersoon, die buiten op momenten totaal hersenloos te zijn, ook nogal ongeloofwaardig op me overkwam.
- er zat geen humor in, geen spanning, geen mooi taalgebruik, geen opinie, geen symboliek, maar ook niet ''gewoon een lekker verhaal''.
- het gíng maar door in dezelfde trant.

En ja, dit is misschien niet het meest overtuigende rijtje argumenten dat ik ooit neergepend hebt, maar ik ben én moe en kan dus niezogoe nadenken, én het is twee jaar geleden dat ik het gelezen heb.
Zo oud is het boek anders nog niet. Maar de rest van je argumenten getuigen gewoon van ons verschil in smaak.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-07-2006, 15:50
Verwijderd
Citaat:
Changshan schreef op 11-07-2006 @ 15:20 :
Zo oud is het boek anders nog niet. Maar de rest van je argumenten getuigen gewoon van ons verschil in smaak.
Háha, oké, anderhalf jaar geleden dan? Dat zal het zijn ja, smaakverschil, maar tóch.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 18:14
Verwijderd
Goed, interessante reacties, thanks enzo

Verder heb ik mijn mening met opzet nog niet onderbouwd omdat ik eerst andere reacties/meningen wou lezen.

De reden dat ik de meeste boeken oninteressant vind, is eigenlijk afhankelijk van de schrijver...

Ik vind dat Harry Mulisch schrijft alsof hij zo moeilijk mogelijk wil schrijven en de onderwerpen in zijn boeken interesseren me geen hol( uitzondering: Siegfried vond ik wel redelijk te doen, als onderdeel van mijn literatuurlijst voor Nederlands)

Verder bijvoorbeeld Jan Wolkers met Turks Fruit: wat een verschrikkelijk boek. Alsof hij er zoveel mogelijk seks in wou hebben, en verder maakt het me echt het hele boek lang niks uit wat er met die relatie van die twee gebeurt. Het doet me gewoon niks en de film vind ik overigens net zo waardeloos. Ik heb geen enkele keer het gevoel dat die Erik echt van Olga houdt.

Nogmaals: Ik vind niet ALLE Nederlandse schrijvers overgewaardeerd, ik vond bijvoorbeeld Lisa's Adem van Karel Glastra van Loon wel leuk om te lezen.

Ik gaf al aan dat Hunter Thompson een goede schrijver was, ik heb het boek Fear and loathing in Las Vegas gelezen, en ik vond het echt zo'n boek wat ik meteen uit moet lezen. Het leest snel en er zit goede humor in. Het is 1 van de weinige boeken waar ik hard op om kan lachen. Dit heeft natuurlijk ook te maken met de film, omdat het dan beter te visualiseren is, maar ik vind het boek beter dan de film.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 18:18
Verwijderd
Citaat:
Orpheus schreef op 10-07-2006 @ 23:47 :
Goed dat je je mening post, terwijl je weet dat je er veel aanvallen op kan krijgen.

Tip; probeer Tim Krabbé eens
Ik heb Het Gouden Ei gelezen en ik heb het met tegenzin uitgelezen
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 21:30
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 11-07-2006 @ 13:25 :
Thea Beckman is top. En feminstisch, oké
De Thule-trilogie
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 21:32
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 11-07-2006 @ 21:30 :
De Thule-trilogie
Vrouwen rulen, wir sind gegen die Badeners. Feminisme en Duitserhaat op zijn best
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 21:34
Verwijderd
Citaat:
In-Flames schreef op 11-07-2006 @ 18:14 :
Verder bijvoorbeeld Jan Wolkers met Turks Fruit: wat een verschrikkelijk boek. Alsof hij er zoveel mogelijk seks in wou hebben, en verder maakt het me echt het hele boek lang niks uit wat er met die relatie van die twee gebeurt. Het doet me gewoon niks en de film vind ik overigens net zo waardeloos. Ik heb geen enkele keer het gevoel dat die Erik echt van Olga houdt.
Daar ben ik dus in begonnen, maar ik vond het werkelijk waar verschrikkelijk al die seks en zo... ik snap best dat dat 1) verkoopt en 2) ongetwijfeld interessant is, maar het is totaal niet functioneel en dus overbodig. Voor Giphart geldt hetzelfde trouwens. Waar seks wel enigszins functioneel is, is in de Voorlezer van Bernhard Schlink (Duitse schrijver).

Citaat:
Grimm schreef op 11-07-2006 @ 21:32 :
Vrouwen rulen, wir sind gegen die Badeners. Feminisme en Duitserhaat op zijn best
Heerlijk
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 21:41
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 11-07-2006 @ 21:34 :
*knip*
Als elementen alleen in boeken mogen zitten als ze functioneel zijn, blijven er weinig exemplaren over geloof ik. Of ik volg je redenering niet...
(en ik geloofde het trouwens wel, dattie van Olga hield, de rest heb ik wat overheen gelezen)
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 22:33
vidaaa
Avatar van vidaaa
vidaaa is offline
Ik denk dat je niet kunt stellen dat Nederlandse schrijvers in het algemeen overgewaardeerd worden. Iedereen heeft een persoonlijke voorkeur voor schrijvers, Nederlands of buitenlands, en uit die voorkeur en ervaring met boeken leidt wel of niet een waardering voor een schrijver. Kortom: ik denk dat alle positieve of negatieve waardering gebaseerd is op persoonlijke ervaring met en perceptie van boeken van schrijvers. In dat geval bestaat er dus geen overwaardering.
__________________
ich seh dein herz, dein echolot, schlägt wellen in die see
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 23:01
Luminon
Avatar van Luminon
Luminon is offline
Citaat:
vidaaa schreef op 11-07-2006 @ 22:33 :
Ik denk dat je niet kunt stellen dat Nederlandse schrijvers in het algemeen overgewaardeerd worden. Iedereen heeft een persoonlijke voorkeur voor schrijvers, Nederlands of buitenlands, en uit die voorkeur en ervaring met boeken leidt wel of niet een waardering voor een schrijver. Kortom: ik denk dat alle positieve of negatieve waardering gebaseerd is op persoonlijke ervaring met en perceptie van boeken van schrijvers. In dat geval bestaat er dus geen overwaardering.
We kunnen dus wel stoppen met discussieren over literatuur en het lezen van recensies want over smaak valt toch niet te twisten? Ik dacht het niet, als je de discussie hier bekijkt zie je dat mensen best objectief over boeken kunnen discussieren.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 23:15
vidaaa
Avatar van vidaaa
vidaaa is offline
Citaat:
Luminon schreef op 11-07-2006 @ 23:01 :
We kunnen dus wel stoppen met discussieren over literatuur en het lezen van recensies want over smaak valt toch niet te twisten? Ik dacht het niet, als je de discussie hier bekijkt zie je dat mensen best objectief over boeken kunnen discussieren.
Ik denk niet dat we moeten stoppen met discussieren over literatuur, maar of je een schrijver of boek waardeert is volledig subjectief toch? Daarom denk ik dat overwaardering niet bestaat, aangezien waardering mij altijd oprecht lijkt vanuit een persoonlijke perceptie.
__________________
ich seh dein herz, dein echolot, schlägt wellen in die see
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 23:51
Verwijderd
Citaat:
Luminon schreef op 11-07-2006 @ 23:01 :
We kunnen dus wel stoppen met discussieren over literatuur en het lezen van recensies want over smaak valt toch niet te twisten?
Zwart wit kijken de gekste Aan subjectiviteit ontkom je trouwens niet. Daar zijn wij mens voor, emotionele wezens.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-07-2006, 00:02
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Grimm schreef op 11-07-2006 @ 21:32 :
Vrouwen rulen, wir sind gegen die Badeners. Feminisme en Duitserhaat op zijn best
Ach, als dat het enige toonbeeld van haar feminisme is, vind ik het niet erg overtuigend. Het vormt prima stof voor een vernieuwend verhaal en dat zal het belangrijkste zijn geweest.

Mooi gezegd overigens, Grimm, die laatste reactie. ^^

Jullie zullen me doodslaan, maar ergens vond ik de seks en alle fantasie eromheen in Gimmick! (Joost Zwagerman) nog wel een functie hebben. Beetje de gedachte die ook binnen het theaterwezen bestaat, volgen: kies één lijn en zet die écht goed uit. En hij deed dat. Hij maakte een boek dat bestond uit seks en allerhande vreemde fantasieën. Ik vind het best fascinerend, en het boek was helemaal briljant geweest als hij het iets eerder had laten stoppen, net na de chaos, precies dat stuk dat op een climax leek. Naar mijn (en Kristophs) idee heeft hij het verhaal daarna een beetje te lang op zijn dooie gemak laten voortsudderen, waardoor er geen lijn meer in leek te zitten.

Oh en als reactie op Quis: ik heb liever wél dat bijna alle elementen in een boek hun functie hebben.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 00:21
Luminon
Avatar van Luminon
Luminon is offline
Citaat:
vidaaa schreef op 11-07-2006 @ 23:15 :
Ik denk niet dat we moeten stoppen met discussieren over literatuur, maar of je een schrijver of boek waardeert is volledig subjectief toch? Daarom denk ik dat overwaardering niet bestaat, aangezien waardering mij altijd oprecht lijkt vanuit een persoonlijke perceptie.
Mijn punt blijft: wat heeft esthetica nog voor zin als je alle argumenten binnen de discussie als subjectief beschouwt?
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 00:23
elysea
Avatar van elysea
elysea is offline
het probleem bij het vergelijken van nederlandse en buitenlandse literatuur als nederlander is dat er altijd een vooroordeel is over het nederlandse. het staat te dichtbij en is te onavontuurlijk, niet creatief genoeg- alles is creatief in een ander medium dan dat waar je mee bent opgegroeid.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 00:29
vidaaa
Avatar van vidaaa
vidaaa is offline
Citaat:
Luminon schreef op 12-07-2006 @ 00:21 :
Mijn punt blijft: wat heeft esthetica nog voor zin als je alle argumenten binnen de discussie als subjectief beschouwt?
In de discussie in dit topic moet je overwaardering erbij betrekken. Mijn punt was dat overwaardering theoretisch eigenlijk niet bestaat.
Ik denk dat esthetica wel nog zin heeft als alle argumenten subjectief zijn. Juist door subjectiviteit ontstaat esthetica.
__________________
ich seh dein herz, dein echolot, schlägt wellen in die see
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 00:41
Verwijderd
Citaat:
Quis schreef op 11-07-2006 @ 21:41 :
Als elementen alleen in boeken mogen zitten als ze functioneel zijn, blijven er weinig exemplaren over geloof ik. Of ik volg je redenering niet...
(en ik geloofde het trouwens wel, dattie van Olga hield, de rest heb ik wat overheen gelezen)
Ja, maar ik heb liever functioneel dan excessief veel seks in boeken, bedoelde ik. En ik vind het meestal niet eens mooi, ofzo. Het is meer dat ik het gevoel heb dat de seks er dan in zit 'omdat er seks in moet zitten, want dat verkoopt zo lekker.' Daar pas ik wel een beetje voor liever functionele seks dan.

Laatst gewijzigd op 12-07-2006 om 18:29.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 00:59
Luminon
Avatar van Luminon
Luminon is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 12-07-2006 @ 00:41 :
Ja, maar ik heb liever functioneel dat excessief veel seks in boeken, bedoelde ik. En ik vind het meestal niet eens mooi, ofzo. Het is meer dat ik het gevoel heb dat de seks er dan in zit 'omdat er seks in moet zitten, want dat verkoopt zo lekker.' Daar pas ik wel een beetje voor liever functionele seks dan.
Het heeft natuurlijk ook zijn historische context he, veel van de typische middelbare-school literatuur komt uit de jaren '60-'80 waarin seksuele bevrijding nog een grote rol speelde. Ze sloegen een beetje door na de oerconservatieve jaren '50 bij wijze van spreken. Dat is intussen voor het grootste deel alweer voorbij dus al die seks lijkt tegen onze culturele achtergrond excessief, maar was in die tijd (hopelijk) wel relevant.
Citaat:
vidaaa schreef op 12-07-2006 @ 00:29 :
In de discussie in dit topic moet je overwaardering erbij betrekken. Mijn punt was dat overwaardering theoretisch eigenlijk niet bestaat.
Ik denk dat esthetica wel nog zin heeft als alle argumenten subjectief zijn. Juist door subjectiviteit ontstaat esthetica.
Hoe kun je in een discussie zonder gemene deler of zonder variatie in de validiteit van argumenten nou tot een bevredigende conclusie komen? Zeggen dat de subjectieve beleving van iets de enige graadmeter is voor de waarde ervan is een erkenning dat alles eigenlijk buiten de subjectieve waardering ervan gelijk is en geen intrinsieke waarde heeft. Het is helemaal niet zo moeilijk om een oblectieve discussie te houden over de waarde van een kunstwerk hoor, en hoewel smaak hier zeker een rol in zal spelen is het volgens mij helemaal niet de dooddoener die jij er van maakt.
__________________
A man said to the Universe: "Sir, I exist!" - "However," Replied the universe, "the fact has not created in me a sense of obligation."
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 01:13
vidaaa
Avatar van vidaaa
vidaaa is offline
Citaat:
Luminon schreef op 12-07-2006 @ 00:59 :
Hoe kun je in een discussie zonder gemene deler of zonder variatie in de validiteit van argumenten nou tot een bevredigende conclusie komen? Zeggen dat de subjectieve beleving van iets de enige graadmeter is voor de waarde ervan is een erkenning dat alles eigenlijk buiten de subjectieve waardering ervan gelijk is en geen intrinsieke waarde heeft. Het is helemaal niet zo moeilijk om een oblectieve discussie te houden over de waarde van een kunstwerk hoor, en hoewel smaak hier zeker een rol in zal spelen is het volgens mij helemaal niet de dooddoener die jij er van maakt.
Hmm, ik kan in ieder geval niet objectief naar een boek kijken, allerlei externe invloeden beinvloeden mijn perceptie. Aannemende dat geen enkel mens dat een boek leest een tabula rasa is is objectiviteit onmogelijk. Je kan natuurlijk wel streven naar een zo objectief mogelijk oordeel, maar juist een oordeel dat neigt naar enige objectiviteit lijkt mij voort te komen uit meerdere deskundige subjectieve meningen die gewogen en vergeleken worden. Nice discussion though.
__________________
ich seh dein herz, dein echolot, schlägt wellen in die see
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 10:46
Verwijderd
Citaat:
Luminon schreef op 12-07-2006 @ 00:59 :
Het heeft natuurlijk ook zijn historische context he, veel van de typische middelbare-school literatuur komt uit de jaren '60-'80 waarin seksuele bevrijding nog een grote rol speelde. Ze sloegen een beetje door na de oerconservatieve jaren '50 bij wijze van spreken. Dat is intussen voor het grootste deel alweer voorbij dus al die seks lijkt tegen onze culturele achtergrond excessief, maar was in die tijd (hopelijk) wel relevant.
Dat hoop ik, ja. Anders krijgen we nog járen gefrustreerde schrijvers, daar heb ik geen zin in
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 11:25
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 12-07-2006 @ 00:41 :
Ja, maar ik heb liever functioneel dat excessief veel seks in boeken, bedoelde ik. En ik vind het meestal niet eens mooi, ofzo. Het is meer dat ik het gevoel heb dat de seks er dan in zit 'omdat er seks in moet zitten, want dat verkoopt zo lekker.' Daar pas ik wel een beetje voor liever functionele seks dan.
Dan ben ik het met je eens.

@ Changshan: Gimmick, is dat zo'n boek over een aantal mensen die nachtclubs afstruinen en tussendoor niet veel uitvoeren? Ik geloof dat ik het eens gelezen heb, maar op mijn twaalfde of zo, toen snapte ik er dus echt niks van.

En ik ben het eens met die persoon die zegt dat we bevooroordeeld zijn ten op zichte van Nederlandse ''literatuur''.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 13:17
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Natuurlijk zijn we bevooroordeeld. Iedereen is dat. Jammer alleen dat niet iedereen daarvan uit gaat.

Ja, dat is een onderdeel van Gimmick!. Er komt ook een vakantie en nog wel wat meer in voor. Maar het op je twaalfde lezen lijkt me inderdaad niet zo'n gezond idee.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 19:14
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Luminon schreef op 12-07-2006 @ 00:21 :
Mijn punt blijft: wat heeft esthetica nog voor zin als je alle argumenten binnen de discussie als subjectief beschouwt?
Maar dat vind ik sowieso een raar uitgangspunt, want niet alle verhaalelementen zijn subjectief, toch? Natuurlijk is het subjectief of je een verhaal als moeilijk of makkelijk leesbaar beschouwt, maar je kunt wel aanwijzen waarom het ene boek moeilijker is dan het andere, bijvoorbeeld. Sommige dingen, zoals tijdstructuur en karakterisatie, staan gewoon vast. Het subjectieve is alleen dat de een dit waardeert en de ander dat, maar dat is nu juist het mooie hè?

De trilogie van Thule

En ik ga Lisa's Adem lezen op vakantie, maar dat is dus wel een goed boek?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 19:38
Alwien
Avatar van Alwien
Alwien is offline
Citaat:
Orpheus schreef op 11-07-2006 @ 15:11 :
Jouw smaak geldt dan ook niet voor heel het literaire bedrijf denk ik

Gelukkig niet, dat zou saai zijn

Citaat:
En ik ga Lisa's Adem lezen op vakantie, maar dat is dus wel een goed boek?
Het is best oke
__________________
Als je luistert naar de wolken, als je luistert naar de wind
Met citaat reageren
Oud 14-07-2006, 07:17
86dagreed
Avatar van 86dagreed
86dagreed is offline
Ik ben een aantal jaar geleden eens begonnen de Nederlandse Literatuur door te spitten en ben het er mee oneens dat het overgewaardeerd is.

Na oorlogse literatuur met de grote 3 Reve, Hermans en Mulisch hebben best goede boeken opgeleverd. En zeker met daarbij schrijvers als Wolkers en Brouwers. Een 'de Avonden' is toch wel een boek wat veel mensen is bijgebleven en heeft gediend als inspiratiebron voor veel schrijvers die dachten 'zo kan het dus ook'.
Zo heeft elk van deze 3 schrijvers iets bijzonders, de een hangt zijn verhaal op aan de hand van filosofische stellingen, de ander kan het kleinburgelijke van Nederland niet uitstaan en een ander worstelt met het geloof. En dit heeft toch prima boeken opgeleverd (Avonden, Ontdekking van de hemel, Terug naar Oegstgeest, Nooit meer slapen etc.) boeken die naar mijn inziens niet onder hoeven te doen voor bijv Amerikaanse literatuur

Het ligt er natuurlijk aan wat je referentiekader is. Schrijvers als Giphart en Van Beijnum schrijven meer met humor en geven seks een plaats in het verhaal. Dit doet het goed bij de jeugd, en dat is geen probleem, het kan ene opstap zijn naar meer lezen, net zoals LUH zei 'studenten worden met hun verplichte literatuurlijst opgezadeld met oude verstofte boeken'.

Nederlandse literatuur heeft niet altijd de beste verhalen, maar het worstelen met problematiek of de de 'tussen letters door' boodschap in een ogenschijnlijk saai verhaal vind ik toch vrij boeiend.

De vraag is of het aan overwaardering ligt of aan gebrek aan waardering. En dat laatste is sowieso het getal. Kijk je naar literatuurgeschiedenisboeken uit buitenland komt een Hugo Claus er in voor, wellicht een Multatuli (die op basis van een boek onterecht maar meteen werd uitgeroepen tot beste schrijver ooit in NEderland) en met een beetje geluk een Hermans of Mulisch. En in Zweden dan Maarten 't Hart (die vind ik, schitterende boeken heeft geschreven)

Het heeft in grote delen ook te maken met het land waarin we leven, als je kijkt naar Russische of Franse schrijvers, daar gebeurd een hoop meer dan in Nederland, de geschiedenis van een land bepaalt vaak ook de boodschap van schrijvers in boeken.

Toch raad ik diegenen aan die vinden dat het 'allemaal maar net niet was' om eens een wat in huis te halen van Elsschot, Brouwers, "t Hart en een verzameld werk van bijv. een Reve.
Er is toch heel watmoois uitgekomen.
__________________
Never judge a book by its movie.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2006, 08:43
Orpheus
Orpheus is offline
Citaat:
Toch raad ik diegenen aan die vinden dat het 'allemaal maar net niet was' om eens een wat in huis te halen van Elsschot,
Het Dwaallicht

Citaat:
Brouwers,
Bezonken Rood.


(Maar ik vind het niet goed dat je Amerikaanse literatuur aanhaalt om het te vergelijken met Nederlandse literatuur. Engelse, Franse of Russische literatuur was meer op de plaats geweest. Wat betreft de geschiedenis van de landen geef ik je gelijk - dissidenten moesten gedreven schrijven om in ieder geval nog het plebs achter zich te krijgen. )
__________________
Naamloos kun je niet schuilen// Het pseudoniem is gelogen vandaag.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Harry Potter]
FF-FeliX-FF
25 15-09-2004 15:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:57.