Oud 07-01-2009, 19:28
Verwijderd
nu ben ik nog geen stap verder.

Moet ik nu het bedrag gebruiken wat staat onder "heffingsloon"...
of moet ik gewoon mijn totale bruto maandloon gebruiken in de gegevens?
Advertentie
Oud 07-01-2009, 19:57
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
Hoe werkt dit? Als je je zorgtoeslag 1x per jaar laat uitbetalen, kijken ze dan pas in december naar wat je inkomen is geweest?
- Zorgtoeslag begin van het jaar stop laten zetten.
- Er aan denken om voor 1 april jaar daarop alsnog zorgtoeslag aan te vragen



ik heb 'm begin 2008 stop gezet, had al 46 euro ontvangen, dus die moest ik wel teurg betalen. 16 december heb ik zorgtoeslag opnieuw aangevraagd, 31 december had ik het geld al (wat overigens absurd snel is )

Je geeft dus ook nog steeds zelf je toetsingsinkomen op, bij de definitieve berekening wordt pas gekeken naar het inkomen van je aangifte en/of jaaropgaves.

Die 46 euro per maand, of wat het dit jaar ook mag wezen, kan ik makkelijk missen. Die 550 euro achteraf is veel welkomer
Oud 07-01-2009, 21:51
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Dat staat er allemaal letterlijk..

Citaat:
Schat het jaarinkomen als volgt:

Neem het loon voor loonheffing. Soms staat dit op uw loonstrook als 'loonheffing loon', 'LH-loon', 'loon voor de loonbelasting/premies volksverzekeringen' of als 'fiscaal loon'.
Staan geen van deze termen op uw loonstrook? Gebruik dan het brutobedrag.
Vermenigvuldig het loon voor loonheffing met:
- 12, als u uw loon of uitkering maandelijks krijgt uitbetaald
- 13, als u uw loon of uitkering elke 4 weken krijgt uitbetaald
Vermenigvuldig de uitkomst bij stap 2 met 1,08.
Dit is uw loon voor loonheffing over een jaar inclusief vakantiegeld.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 07-01-2009, 22:13
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Moet je eventuele eindejaarsuitkering of 13e maand niet meerekenen dan? In dat geval moet ik het maal 1,13 doen en niet maal 1,08 namelijk.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 07-01-2009, 22:38
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Vooral...niet zo moeilijk doen

Tot een bruto jaarinkomen (of verzamelinkomen van je aangifte IB) van +/- 18.000/19.000 krijg je zowiezo maximale zorgtoeslag en maakt het dus geen zak uit wat je opgeeft.
Kom je boven de 20.000 bruto uit plak je een 1.000/2.000/3.000 euro (afhankelijk van hoe hard je het geld nodig of niet nodig hebt) boven op je bruto loon a la 13 keer je maand salaris oid. en rond dat ook nog af op 100, 500 of 1000 (wederom afhankelijk van hoe hard je het geld nodig hebt)(wel altijd omhoog afronden!).

Je toetsingsinkomen hoeft echt niet zo heel precies opgegeven te worden zoals veel mensen denken. Het is en blijft tenslotte maar een schatting, niemand kan in januari 2009 precies zeggen wat hij in dat hele jaar gaat verdienen.
Onthoud voor de zorgtoeslag gewoon dat iedere euro die je nu misschien te weinig gaat krijgen, je later achteraf met rente nog terugkrijgt.Daarom ook altijd te hoog inschatten.

Of misschien ook het overwegen waard; als je toch een vast salaris hebt, kun je die 30-50 euro per maand waarschijnlijk wel missen. Kun je het na een jaar (of halverwege het jaar) alsnog aanvragen en krijg je het geld in 1 keer. Zo heb ik dus op oudejaardsdag 553 euro zorgtoeslag gekregen van afgelopen jaar. Daar ben ik véél blijer mee dan die 46 euro per maand
Oud 08-01-2009, 09:39
Verwijderd
Interessant topic, maar zoals ook te lezen is in het Belasting topic, hoort dit daar thuis, dus ik voeg het even samen.
Oud 08-01-2009, 13:51
ganralph
ganralph is offline
wat fractal-illusio zegt

je kunt ook altijd een wijziging doorgeven als je ziet dat je inschatting totaal verkeerd was. gaat heel makkelijk met de software die op de bd-site staat.

hou overigens ook rekening met evt. toeslagpartners. (ik ging samenwonen, vriendin kreeg dikke bonus en ganralph mocht paar honderd euro's terugbetalen - volledig te wijten aan mijn eigen onoplettendheid/luiheid uiteraard )
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 08-01-2009, 19:08
yorsport
yorsport is offline
Ik ben 14 jaar en heb een bijbaantje voor 3 uur per week.
Nu schijnt dat ik van mijn loon ook belasting betaal, maar omdat ik nog geen 18 ben zou ik geld terug kunnen krijgen van de belastingdienst door het invullen van een formulier.
Weet iemand hier meer over?
En hoe kom ik aan zo'n formulier?

Alvast bedankt!
Oud 08-01-2009, 19:50
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Als je een loonheffingskortingformulier invult, dan wordt de belasting niet meer van je loon ingehouden en krijg je het voortaan gelijk uitbetaald. http://www.pflex.nl/payrolling/downl...verklaring.pdf
De belasting van de gewerkte uren van een voorgaand jaar kun je terugvragen dmv een Tj-biljet, hier heb je wel je jaaropgave bij nodig. Dit biljet is op de site van de belastingsdienst te vinden.
__________________
Druk is een kwestie van prioriteiten stellen.
Oud 08-01-2009, 22:47
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Als je een loonheffingskortingformulier invult, dan wordt de belasting niet meer van je loon ingehouden en krijg je het voortaan gelijk uitbetaald. http://www.pflex.nl/payrolling/downl...verklaring.pdf
De belasting van de gewerkte uren van een voorgaand jaar kun je terugvragen dmv een Tj-biljet, hier heb je wel je jaaropgave bij nodig. Dit biljet is op de site van de belastingsdienst te vinden.
1. @ yorsport: Hier hebben we een mooi centraal Belastingtopic voor.
2. Door die loonheffingskorting betaal je MINDER belasting, maar je betaalt nog wel iéts. Wat je nog wel aan belasting betaalt kun je idd, zoals jij al zegt, terug vragen met een Tj-biljet.
Oud 08-01-2009, 23:19
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Het handigst is als je even wacht op je jaaropgaaf van 2008, voor de meeste mensen zal die ergens in februari komen. Daarop staat precies vermeld hoeveel je hebt betaald aan belasting, en waarschijnlijk kun je dat hele bedrag terugkrijgen. Dat kun je met een Tj-biljet doen, of met de software die de belastingdienst ervoor beschikbaar stelt.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Oud 09-01-2009, 00:35
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Maar geldt dat niet pas vanaf je 15e? Ik weet niet precies hoe het zit, maar je mag officieel toch nog niet werken als je 14 bent?
Oud 09-01-2009, 02:51
Verwijderd
Ik zou er 5 jaar mee wachten voordat het hem invult. Als je vanaf nu invult moet je vanaf nu ook elk jaar belasting betalen en het bedrag wat je terugkrijgt is bijna niks. Teon ik 17 was kreeg ik ook nog maar 200 euro terug dus ja. dat is tegenwoordig aardig opgelopen, omdat je je schoolgeld en je boeken ook kan aftrekken.
Oud 09-01-2009, 10:27
ganralph
ganralph is offline
eigenlijk moet je alles netjes doorgeven aan wijzigingen, maar als het voor je toeslag echt geen verschil maakt (zie de rekenhulp) dan kun je je de moeite natuurlijk sparen
hou er wel rekening mee dat het toetsingsinkomen over een heel jaar geld. als je dus in juni een fulltime baan krijgt, moet je ook meerekenen wat je tot die tijd verdient hebt.
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 09-01-2009, 11:19
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
@commando: je hoeft alleen belasting te betalen als je meer dan je heffingskorting moet betalen. Ik vul al vanaf mijn eerste baantje (toen was ik 14 ofzo) een Tj-biljet in, en ik kreeg volgens mij bijna ieder jaar weer wat terug.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Oud 09-01-2009, 12:19
Verwijderd
Hier hebben we inderdaad een mooi centraal belastingtopic voor. Dus ook dit topic, verhuist daarheen.
Oud 09-01-2009, 17:13
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik zou er 5 jaar mee wachten voordat het hem invult. Als je vanaf nu invult moet je vanaf nu ook elk jaar belasting betalen en het bedrag wat je terugkrijgt is bijna niks. Teon ik 17 was kreeg ik ook nog maar 200 euro terug dus ja. dat is tegenwoordig aardig opgelopen, omdat je je schoolgeld en je boeken ook kan aftrekken.
Gelukkig klopt dat totaal niet. Zou wat zijn!

Belasting betaal je als je meer dan 6000 euro per jaar verdient. Verdien je minder, dan kun je vrijwel alles wat je aan belasting betaalde terug krijgen. Heb jij dus 1000 euro belasting betaald, dan krijg je 1000 euro terug. Had jij maar 200 euro betaald, dan kreeg je 200 euro terug. Voor een 14-jarige is 200 euro overigens een hele hoop geld.
Je kan er ook voor kiezen geen belasting te betalen. Dit doe je door loonheffingskorting aan te vragen via je werk. Als je toch al weet dat je onder die 6000 euro per jaar blijft, kun je dat het beste doen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 09-01-2009, 17:35
naam ingebruik
Avatar van naam ingebruik
naam ingebruik is offline
Ik kom in aanmerking om geld terug te krijgen van de belasting,
Maar ik heb mijn jaar opgave van dat bedrijf niet. Is er dan een manier om dat geld toch terug te kunnen krijgen?

naam ingebruik
__________________
.
Oud 09-01-2009, 18:23
Verwijderd
De jaaropgave opvragen bij dat bedrijf. Verder hoort deze vraag in het centrale Belastingtopic.
Oud 09-01-2009, 19:22
naam ingebruik
Avatar van naam ingebruik
naam ingebruik is offline
Daar staat hij dan nu.

Ik ben allang weg bij dat bedrijf
__________________
.
Oud 09-01-2009, 19:30
Verwijderd
Dan nog moeten ze jou een jaaropgave verstrekken. Je zou er zelfs niet eens om hoeven vragen maar die gewoon toegestuurd moeten krijgen.
Oud 09-01-2009, 20:07
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Je laatste loonstrook is meestal ook goed. Staat 9 van de 10 keer ook alle gegevens op die op je jaaropgave staan.

Mocht je ook geen loonstroken hebben, dan kun je ervoor kiezen om een schatting te maken van je loon, loonheffing, etc. Alle werkgever moeten namelijk ook hun gegevens toesturen en aan de hand daarvan wordt je definitieve aanslag gemaakt. Het is dus wel dat als dan blijkt dat je te hoog hebt geschat, je geld terug moet betalen. (meld zoiets sowieso wel altijd schriftelijk aan je belastingkantoor, anders loop je zelfs het risico een boete te krijgen)
Buiten dat is een werkgever je gewoon verplicht een jaaropgave toe te sturen.
Oud 10-01-2009, 11:53
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Je jaaropgave krijg je doorgaans gewoon opgestuurd, zonder er om te vragen. Ook als je al weg bent bij het baantje.
Het is helemaal niet raar als je hem nu nog niet hebt, ik heb hem nog van geen enkele baantjes. Ik denk dat ze rond februari komen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 12-01-2009, 13:00
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Even een snelle vraag, omdat ik mijn belastingmeneertje niet te pakken krijg.

Ik zit nu op het WO en krijg dus geen stufi meer (eerst HBO gedaan). Nu hoorde ik dat ik dan een deel van mijn collegegeld kan terugvragen/opgeven aan de belasting; is dit zo?
En boeken?
En eventueel een laptop...?

Oud 12-01-2009, 17:21
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Je kunt op je belastingaangifte je studiekosten vermelden ja, daar is een apart kopje voor.
Doorgaans zijn die kosten niet hoog genoeg, omdat we compensatie krijgen in de vorm van studiefinanciering.
Maar als jij hoge kosten hebt én je hebt geen compensatie, dan kan het zo zijn dat het je voordeel oplevert bij je aangifte.

Ik weet alleen niet in welke vorm: ofwel als aftrekpost van je verzamelinkomen ofwel dat je een deel terug krijgt.
Dat laatste kan wel uitmaken voor het bedrag wat je uiteindelijk terug zal krijgen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 12-01-2009, 23:33
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Je mag niet 'zomaar' studiekosten opgeven. Dit kopje is sowieso al niet bedoeld voor studenten met stufi (tenzij de opleiding aantoonbaar duurder is dan gemiddelde opleidingen, en dus erkend door de overheid).
Deze aftrekpost is bedoeld voor mensen die studeren om daarmee meer te kunnen met hun eigen baan, of hogerop kunnen komen binnen hun functie of binnen het bedrijf. Ik weet dus ook niet zeker of jij het in dit geval op mag geven, maar ik moet zeggen dat deze regel me ook niet helemaal bekend is. (De belastingdienst hamerde tijdens de cursus alleen maar dat het niet voor studenten is en dat zij het niet mogen opgeven, dat het bedoeld is voor het bedrijfsleven.)
Oud 13-01-2009, 10:37
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Als je in het belastingprogramma kijkt (tenminste, ik heb even die van 2007 geopend), dan spreken ze daar helemaal niet over. Het moet een studie zijn voor je toekomstig beroep, wat ook voor studenten geldt. Daarnaast laten ze zelfs zien hoe je het moet berekenen als je studiefinanciering krijgt. Waarschijnlijk kom je dan niet eens aan het bedrag waarover zij het hebben, maar toch, het mag blijkbaar wel.

Dus tenzij er sinds 2007 iets is veranderd, kun je het zeker proberen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 13-01-2009, 23:43
Verwijderd
Citaat:
Gelukkig klopt dat totaal niet. Zou wat zijn!

Belasting betaal je als je meer dan 6000 euro per jaar verdient. Verdien je minder, dan kun je vrijwel alles wat je aan belasting betaalde terug krijgen. Heb jij dus 1000 euro belasting betaald, dan krijg je 1000 euro terug. Had jij maar 200 euro betaald, dan kreeg je 200 euro terug. Voor een 14-jarige is 200 euro overigens een hele hoop geld.
Je kan er ook voor kiezen geen belasting te betalen. Dit doe je door loonheffingskorting aan te vragen via je werk. Als je toch al weet dat je onder die 6000 euro per jaar blijft, kun je dat het beste doen.
ow crap! 6000 ik heb nl 3 baantjes, bij een heb ik in totaal iets meer dan 5000 verdiend, andere 1000 ofzo en die 3e rond de 600, krijg ik nou helemaal niks meer terug? of maar een bepaalde hoeveelheid? (heb op 1 heffingskorting en die andere 2 niet dus betaal ik 33% op)
Oud 14-01-2009, 14:59
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
ow crap! 6000 ik heb nl 3 baantjes, bij een heb ik in totaal iets meer dan 5000 verdiend, andere 1000 ofzo en die 3e rond de 600, krijg ik nou helemaal niks meer terug? of maar een bepaalde hoeveelheid? (heb op 1 heffingskorting en die andere 2 niet dus betaal ik 33% op)
Nee gelukkig niet

Ik zal het even voor je uitrekenen. Moet ik wel bij zeggen dat ik in mijn voorbeeld uit ga van een zuivere 6000 euro als grens, terwijl die in werkelijkheid rond dat bedrag ligt.

Je hebt dus 6600 euro verdiend. Over de eerste 6000 euro hoef je geen loonheffing te betalen. Over wat over blijft (600 euro) betaal je 33% = 200 euro.
Als jij in een jaar (bijvoorbeeld!) 600 euro loonheffing hebt afgestaan, dan krijg je dat terug min die 200 euro. Dus 400 euro krijg je terug.

Stel dat je nou bij geen enkel baantje loonheffing had betaald, dan had je dus een naheffing gekregen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 14-01-2009, 19:51
Verwijderd
owja zo zat dat (hm al best lang geen economie meer gehad ) maar bedankt voor t uitleggen!
Oud 17-01-2009, 20:01
ginnut
Avatar van ginnut
ginnut is offline
Ik kwam er een tijdje geleden achter dat ik dubbele loonheffings korting ontvang, terwijl ik toch duidelijk aangegeven had dit bij één werkgever niet te willen. Vanaf die tijd heb ik iedere maand een nieuwe 'verklaring' (geen idee hoe dit heet) ingeleverd bij de deze werkgever, waar ik aangeef dat ik geen loonheffingskorting wil. Nu ongeveer 6 maanden verder... en 6 pogingen dus... Is de zaak eindelijk over genomen en heb ik het maar eens aangegeven bij de nieuwe werkgever die er heel serieus op in ging en er metee werk van zou gaan maken.
heel fijn nu allemaal, maar toch blijft het feit dat ik 6 maanden starfbaar bezig ben geweest staan.
nu probeer ik uit te rekenen hoeveel ik ongeveer terug moet betalen aan de belastingsdient, maa dit lukt mij niet zonder mijn jaar opgave (die ik nog niet heb).
iemand enig idee waarop ik kan rekenen, ik verdien hier zo ongeveer 600 per maand?????

alvast bedankt
Oud 18-01-2009, 17:44
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Wat je moet weten is:
- Hoeveel verdien je bij baan 1 per maand en hoeveel maanden heb je daar gewerkt?
- Hoeveel verdien je bij baan 2 per maand en hoeveel maanden heb je daar gewerkt?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 19-01-2009, 00:31
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
Ik kwam er een tijdje geleden achter dat ik dubbele loonheffings korting ontvang, terwijl ik toch duidelijk aangegeven had dit bij één werkgever niet te willen. Vanaf die tijd heb ik iedere maand een nieuwe 'verklaring' (geen idee hoe dit heet) ingeleverd bij de deze werkgever, waar ik aangeef dat ik geen loonheffingskorting wil. Nu ongeveer 6 maanden verder... en 6 pogingen dus... Is de zaak eindelijk over genomen en heb ik het maar eens aangegeven bij de nieuwe werkgever die er heel serieus op in ging en er metee werk van zou gaan maken.
heel fijn nu allemaal, maar toch blijft het feit dat ik 6 maanden starfbaar bezig ben geweest staan.
nu probeer ik uit te rekenen hoeveel ik ongeveer terug moet betalen aan de belastingsdient, maa dit lukt mij niet zonder mijn jaar opgave (die ik nog niet heb).
iemand enig idee waarop ik kan rekenen, ik verdien hier zo ongeveer 600 per maand?????

alvast bedankt

Strafbaar ben je niet en het terugbetalen aan de Belastingdienst valt wel mee, omdat je vrij weinig belasting betaalt met een inkomen van 600 euro per maand (volgens deze site zo'n 35 euro per maand, maar dit is wel afhankelijk van je specifieke situatie: http://www.loonwijzer.nl/home/brutonetto).
Oud 19-01-2009, 10:36
ganralph
ganralph is offline
mn vriendin had ooit hetzelfde. uiteraard alles moeten terug betalen, maar met 50,- administratiekosten/boete/whatever erboven op. nu gaat het niet om die vijf tientjes, maar om het feit dat jij extra kosten krijgt door de fout van een ander.
strafbaar is overigens idd niet het woord.
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 19-01-2009, 17:58
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Strafbaar ben je niet en het terugbetalen aan de Belastingdienst valt wel mee, omdat je vrij weinig belasting betaalt met een inkomen van 600 euro per maand (volgens deze site zo'n 35 euro per maand, maar dit is wel afhankelijk van je specifieke situatie: http://www.loonwijzer.nl/home/brutonetto).
Ho, er staat niet dat ze een inkomen heeft van 600 euro per maand hè?
Er staat: "ik verdien hier zo ongeveer 600 per maand?????"
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 20-01-2009, 14:50
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
Ho, er staat niet dat ze een inkomen heeft van 600 euro per maand hè?
Er staat: "ik verdien hier zo ongeveer 600 per maand?????"
Verkeerd gelezen dus. Hoe dan ook, strafbaar is ze mijns inziens sowiezo niet en tsja, misschien moet ze later wat terugbetalen. Zet het geschatte bedrag dan in ieder geval veilig aan de kant op een spaarrekening.
Oud 22-01-2009, 23:08
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Je kunt op je belastingaangifte je studiekosten vermelden ja, daar is een apart kopje voor.
Doorgaans zijn die kosten niet hoog genoeg, omdat we compensatie krijgen in de vorm van studiefinanciering.
Maar als jij hoge kosten hebt én je hebt geen compensatie, dan kan het zo zijn dat het je voordeel oplevert bij je aangifte.
Citaat:
Je mag niet 'zomaar' studiekosten opgeven. Dit kopje is sowieso al niet bedoeld voor studenten met stufi (tenzij de opleiding aantoonbaar duurder is dan gemiddelde opleidingen, en dus erkend door de overheid).
Ik zal het nog eens navragen
Ik krijg namelijk géén stufi meer, dus dat argument gaat voor mij niet meer op. Maar goed, dan merk ik het wel Haha.
Oud 23-01-2009, 11:36
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb van de week nogmaals in het belasting programma gekeken en nu die van 2008.
Volgens mij staat er vrij duidelijk dat je het gewoon in mag vullen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 23-01-2009, 17:54
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Ik ging even post ophalen op mijn oude adres en vond daar drie brieven van de belastingdienst. Waarin staat dat alle zorgtoeslag die ik over 2008 ontvangen heb moet terugbetalen . Nou weet ik zeker dat dat niet klopt, ik heb lang niet genoeg verdient, heb ook maar vijf maanden van 2008 een (bij)baan gehad. Maargoed, nu moet ik dus even zorgen dat ik dat geld (553 euro) niet hoef terug te betalen. Ik heb dus drie brieven gehad, maar ik weet niet de volgorde waarin ik ze heb gehad. Wel staat er een datum op de brief. Brief 1 heeft als datum 14 januari, en daarin staat "onlangs heeft u het verzoek gekregen toeslag terug te betalen" en verder mogelijkheden om te betalen. Maar dat verzoek waar ze het over hebben heb ik dus nooit gehad Of ze moeten daarmee brief 2 bedoelen. Brief 2 heeft als datum 16 januari, en is zo'n roze brief waarop voorschot en maandbedrag enzo staat, wat dus nu allemaal op 0 staat. Brief 3 is een acceptgiro.
Probleem is dus dat ik niet weet waarom ik precies volgens hun geen recht had op zorgtoeslag in 2008. Dat verzoek waarin ik gok dat dat heeft gestaan heb ik nooit gekregen (of het is brief 2, maar die heeft een latere datum en daar staat ook geen reden op). Er staat in brief 2 dat ik bezwaar kan maken en hoe ik dat moet doen, maar ik weet dus niet waartegen ik precies bezwaar moet maken. Ook staat er ergens dat ik kan bellen met de belastingtelefoon, maar ik woon in het buitenland dus dat wordt waarschijnlijk een duur grapje.
Iemand een leuk advies?
__________________
Hela världen är så underbar
Oud 23-01-2009, 18:39
ganralph
ganralph is offline
heb je heel 2008 in het buitenland gewoond? dan kan dat er mee te maken hebben dat je geen recht op toeslag meer hebt/had (als je geen Nederlandse werkgever hebt/geen NL-uitkering ontvangt):

http://www.toeslagen.nl/particulier/...ag2007-07.html

het kan iig niets met de hoogte van je inkomen te maken hebben, omdat de inkomstenbelasting pas na april (de grote aangifte) wordt verrekend.

belastingtelefoon vanuit het buitenland (mocht je die niet hebben): +31 55 5 385 385


en altijd de mooie "ps." van de belastingdienst:
Citaat:
Wij kunnen u tot 5 jaar na het jaar waarover u de toeslag krijgt, een definitieve berekening sturen.
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 23-01-2009, 18:44
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Nee pas vanaf september, en toen ik weg ging heb ik contact opgenomen met de belastingdienst en toen zeiden zij dat ik gewoon nog zorgtoeslag blijf ontvangen omdat ik in Nederland mn verzekering heb.

Ik zit nu te denken, ik heb laatst mn zorgtoeslag voor vanaf 2009 opgezegd, omdat ik dacht dat ik mn Nederlandse verzekering niet meer nodig had (wat dus later weer niet zo bleek te zijn, maargoed), misschien is daarmee iets mis gegaan? Dat ik het per ongeluk voor 2008 heb opgezegd ofzo of dat er bij hun iets verkeerd is gegaan? Hmmm, en dan is de vraag weer of ik dan moet laten weten dat dat toch niet doorgaat of dat ik toch bezwaar moet maken... Pfff, wat een gedoe

Edit: ik kan het niet zelf verkeerd hebben gedaan, want ik heb het via dat programmaatje via de site gedaan en dat is alleen voor 2009.
__________________
Hela världen är så underbar
Oud 23-01-2009, 18:54
ganralph
ganralph is offline
vervelend dat je (waarschijnlijk) niet alle brieven hebt. als je iets wijzigt krijgt je hier normaal gesproken ook een bevestiging van; kan even duren, dus misschien moet je even wachten. dan weet je iig of je een fout hebt gemaakt.

in dit soort gevallen (ik heb ook wel eens wat onduidelijkheden met de belastingdienst ) stuur ik altijd gewoon een complete brief waarin ik alles uitleg. die brieven worden bij mij altijd gewoon verwerkt als óf "wijzigingsaanvraag" óf als "bezwaar", maar dat beslissen ze zelf maar als ze hem gelezen hebben
heb je meteen alles schriftelijk itt belastingtelefoon.



ps. over de bel.tel.: ik heb eens vier keer met dezelfde vraag gebeld en kreeg vier keer een totaal ander antwoord. sindsdien alles schriftelijk.
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 24-01-2009, 16:34
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ik wil graag verhuizen naar een zelfstandige kamer waarvoor ik dan huurtoeslag aan kan vragen. Omdat ik nog onder de 23 ben mag mijn kale huur niet hoger zijn dan 350, maar in het geval voor deze kamer is de subsidiale huur 310, maar als ik dat dan invul bij proefberekening huurtoeslag dan krijg ik de melding dat die huur niet hoger mag zijn dan 350. Maar dat is het toch niet? Vergeet ik iets ofzo? Ik heb er verder geen verstand van, maar ik snap het niet echt.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Oud 24-01-2009, 16:56
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Ik wil graag verhuizen naar een zelfstandige kamer waarvoor ik dan huurtoeslag aan kan vragen. Omdat ik nog onder de 23 ben mag mijn kale huur niet hoger zijn dan 350, maar in het geval voor deze kamer is de subsidiale huur 310, maar als ik dat dan invul bij proefberekening huurtoeslag dan krijg ik de melding dat die huur niet hoger mag zijn dan 350. Maar dat is het toch niet? Vergeet ik iets ofzo? Ik heb er verder geen verstand van, maar ik snap het niet echt.
Je kale huur en de servicekosten zijn van belang. DIt bij elkaar opgeteld mag niet hoger zijn die die 348 euro.

groet
ivo
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Oud 24-01-2009, 17:05
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Dat klopt ook niet, want ik heb ook wel vaak dat ik daar iets uitreken en dat dat samen ook over die 350 euro komt en dat ie het dan wel iets berekent. (bv 250 kaal en 150 servicekosten).
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Oud 24-01-2009, 17:41
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Oh laat maar ik weet het al, die site van de woningbouw is gewoon onduidelijk.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Oud 24-01-2009, 23:22
justme136
justme136 is offline
Hallo mensen,

Ik ben van plan om dit jaar te beginnen met een deeltijd studie (wo rechten). Alleen inschrijfgeld is al 1000 per maand, mááár deeltijders krijgen geen studiefinanciering en ovkaart. Beetje jammer. Nu hoorde ik dat ik wel wat af kan trekken via de belastingsdienst. Maar op die site stond alles weer in het chinees, dus ik heb geen idee hoeveel geld ik 'terug krijg'?
Kan iemand mij hier mee helpen? Thanks!
Oud 25-01-2009, 00:04
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb dit jaar negen maanden afstudeerstage gelopen. Hiervoor kreeg ik geen maandelijkse stagevergoeding, alleen aan het eind kreeg ik eenmalig een bedrag als stagevergoeding. Ik neem aan dat ik hier geen jaaropgave oid van krijg en dat ik gewoon belastingaangifte kan doen als ik al mijn andere jaaropgaves wel heb?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 25-01-2009, 01:29
Verwijderd
Ja ja. Dat weet ik. Dat weet ik. Ik zal een voorbeeld noemen

Stel 1500 collegeld, 800 studifinanciering en OV per jaar Er geldt een drempel van 500 euro geloof ik (de eerste 500 euro moet je wel belasting over betalen, daarna kun je pas aftrekken)

Je betaalt 1500 euro - "vergoeding" à 800euro studifinanciering = 700 euro.
700 euro (die je 'echt' hebt moeten betalen) - drempel van 500 euro = 200 euro.

Dit bedrag (200 euro) kan je aftrekken van je verzamelinkomen. Het betekent dat je over deze 200 euro geen belasting hoeft te betalen, die krijg je terug.

Het OV telt niet mee, omdat dat valt onder het woon-werkverkeer en heeft niets met het aftrekken van studiegelden te maken.

Onder deze regeling valt bijna alles wat je voor school nodig hebt. Boeken, schriften, kopieergeld, papier, pennen, potloden, laptop zelfs (Regekl: 1x in de drie jaar kun je een nieuwe aftrekken) noem maar op. Zelfs het halen van een vrachtrijbewijs of busrijbewijs valt hieronder, omdat het een 'beroepsopleiding' is.
Oud 25-01-2009, 11:15
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Hallo mensen,

Ik ben van plan om dit jaar te beginnen met een deeltijd studie (wo rechten). Alleen inschrijfgeld is al 1000 per maand, mááár deeltijders krijgen geen studiefinanciering en ovkaart. Beetje jammer. Nu hoorde ik dat ik wel wat af kan trekken via de belastingsdienst. Maar op die site stond alles weer in het chinees, dus ik heb geen idee hoeveel geld ik 'terug krijg'?
Kan iemand mij hier mee helpen? Thanks!
Vorige jaar heb ik in deeltijd gestudeerd. Een beslastingadviseur van mijn ouders heeft het geregeld, maar al met al kreeg ik ruim 600 euro terug. Die drempel van de eerste 500 euro zelf betalen klopt inderdaad. Als je in het kader van je studie inktpatronen, boekentas, papier, boeken, readers of andere zaken nodig hebt, kun je deze ook declareren. Hoe deze man het feitelijk heeft ingevuld, weet ik niet. Die belastingadviseur benoemde ook dat als ik een nieuwe pc wilde aanschaffen, ik het bedrag daarvan over drie jaar kon uitsmeren.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht anti-kraak vraagjes
gijsss
44 08-10-2008 18:29
Werk, Geld & Recht Wat jij?
bibibruin
1 20-09-2008 20:43
Werk, Geld & Recht [Centraal] Belasting topic 2007
dwight88
500 11-08-2008 19:39
Werk, Geld & Recht Loonheffing en belasting bij albert heijn
robbieh
1 08-07-2008 11:10
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Zijn die Belgen gek geworden??
sjaakiesjoffel
60 19-06-2007 23:34
Software & Hardware [Centraal] Geheugen
Enlightenment
32 04-08-2005 01:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:50.