Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2003, 09:20
Green Day
Avatar van Green Day
Green Day is offline
En Johnny trok ten strijde ( Johnny got his gun) van Dalton Trumbo. Zwaar indrukwekkend boek over de gevolgen van de oorlog gezien vanuit het perspectief van een zwaar verminkte soldaat. Zet nogal aan tot denken.



en niet geheel toevallig basseerde Metallica " One" hierop"

Laatst gewijzigd op 10-11-2003 om 09:22.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-11-2003, 22:46
JerryLowlife
JerryLowlife is offline
Hersenschimmen van Bernlef, because its the last book i read.

Nee maar eerlijk, dat zinnetje komt uit The Perks of being a Wallflower van Stephen Chbosky, en das echt een aanrader! Zeker cool en o zo emo.

Welke ik ook heel erg cool vond waren de ontdekking van de hemel en Het theater, de brief en de waarheid van Mulisch.
Symboliek voor beginners is zo vet.


Net uit: Kafka - Der Prozess (wie heeft er nog meer de neiging om "das" te zeggen? Zeer gevaarlijk, vooral omdat ik het voor literatuur niet als vertaling mag lezen ). Ook heel cool, ook omdat hij min of meer de nazi- scheinprocessen voorspelde.

en zometeen kom ik met een hele lijst die ik nog vergeten ben, let maar op.
ik ken mijzelf.
__________________
"Not only did she smell very bad, she died."
Met citaat reageren
Oud 12-11-2003, 19:54
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 27-08-2003 @ 19:34:
Die is inderdaad geniaal. Hoort zeker in mijn tien favorieten. Samen met Dostojevksi - De Gebroeders Karamazow, Beckett - Watt, Beckett - Molloy, Toergenjev - Vaders En Zonen, Gerard Reve- De Avonden en nog teveel om op te noemen.

LUH-3417 - Er moet meer Reve gelezen worden. Iedereen die nu Giphart leest, moet weer Reve lezen. Daar zit toch ook seks in.
De avonden vond ik eigenlijk nogal saai, ik zag de ironie (tragiek) er wel in. Ik heb het uiteindelijk ook wel uitgelezen, maar echt niet het beste van Reve.

Het beste boek wat ik ooit gelezen heb is toch wel De ontdekking van de Hemel, alle elementen van een goed boek zaten er in.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2003, 20:05
Ndimension
Ndimension is offline
Hedendaagse Nederlandse leraren vinden helaas dat de 4 havo'ers te jong zijn om 'De ontdekking van de hemel' te lezen, want zij snappen het niet... Lekker dan, lever ik een boekverslag zegt de leraar:'Van wie is dit verslag? Heb jij daadwerkelijk alle 900 blz gelezen? En heb je het gesnapt? Volgens mij heb jij dit niet gedaan, zowel dan is dit heel knap van je. Dit is boek van 6 vwo niveau'.
De jeugd wordt onderschat!
__________________
© Ndimension
Met citaat reageren
Oud 12-11-2003, 20:47
antigone
Avatar van antigone
antigone is offline
"die verwantlung" van franz kafka. absoluut het beste wat ik ooit heb gelezen. erg origineel, en gewoon prachtig geschreven.
__________________
dónde está la playa?
Met citaat reageren
Oud 12-11-2003, 21:28
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Ndimension schreef op 12-11-2003 @ 21:05:
Dit is boek van 6 vwo niveau'.
De jeugd wordt onderschat!
Nee. Jouw leraar Nederlands overschat Mulisch.
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Oud 12-11-2003, 21:40
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Ndimension schreef op 12-11-2003 @ 21:05:
Hedendaagse Nederlandse leraren vinden helaas dat de 4 havo'ers te jong zijn om 'De ontdekking van de hemel' te lezen, want zij snappen het niet... Lekker dan, lever ik een boekverslag zegt de leraar:'Van wie is dit verslag? Heb jij daadwerkelijk alle 900 blz gelezen? En heb je het gesnapt? Volgens mij heb jij dit niet gedaan, zowel dan is dit heel knap van je. Dit is boek van 6 vwo niveau'.
De jeugd wordt onderschat!
Ik had ene keer een gesprek met mn leraar Nederlands, leraar tekenen en een klasgenoot over boeken, en die van tekenen zat de hele tijd 'ja dat boek, en dit boek, en die' en mn nl leraar: 'snappen ze niet, nee dat snappen ze ook niet, dat hebben ze niet door'. En dan zit je in 6vwo.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 13:56
pimomes1987
Avatar van pimomes1987
pimomes1987 is offline
Haha niet de jeugd, maar het lerarenvolk verloederd!!!
__________________
Van de maan af gezien zijn we allemaal even groot.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 16:06
Lady Jane
Avatar van Lady Jane
Lady Jane is offline
Ontdekking van de hemel - Harry Mulisch. ( denk ik )
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 20:50
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 12-11-2003 @ 22:28:
Nee. Jouw leraar Nederlands overschat Mulisch.
Zeker, Mulisch is een van de meest overschatte schrijvers, het is een arrogante bal die allerlei semi-filosofische en nep symboliek in zijn boeken pleurt en zo intelligent over te komen. Daarbij is het einde van 'De ontdekking van de hemel' gewoon slecht.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 11:09
*Rupsje*
Citaat:
Ferrum schreef op 24-10-2003 @ 19:51:
De Buitenvrouw van Joost Zwagerman

is dat serieus het beste boek dat je ooit gelezen hebt? Het was mijn verschrikkelijkste boek dat ik ooit gelezen heb. Wat vond je er dan zo goed aan?
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 21:40
Aksirampje
Aksirampje is offline
Dat is echt een moeilijke vraag... er zijn zoveel hele goede boeken! Nou ok, kinderboeken:
De Gebroeders Leeuwenhart van Astrid Lindgren geloof ik
alle boeken van Per Nilsson
Torenhoog en Mijlenbreed van Tonke Dragt (die hele serie trouwens)
en natuurlijk Thea Beckman
en dan "volwassenen-boeken":
De Ontdekking Van De Hemel
Het Lelietheater van Lulu Wang
en er zijn er nog veel meer maar daar kom nou even niet op...
__________________
niets is wat het lijkt
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 14:59
Freestyler*
Freestyler* is offline
over tom lanoye gesproken: kartonnen dozen
eerst vond ik het echt walgelijk, maar achteraf was het toch wel een meesterlijk boek
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 10:38
bumblebee
Avatar van bumblebee
bumblebee is offline
De Wereld van Sofie van Jostein Gaarder
Het boek Dina van Herbjorg Wassmo
__________________
Lievelieve Valentijn, mag ik jouw tjikkie zijn? :p LOL
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 23:40
Expanium
Avatar van Expanium
Expanium is offline
trainspotting (absoluut het boek, de film wil ik niet eens zien) en de avonden

Het stenen bruidsbed staat ook wel op mijn lijstje meest aangrijpende boeken. American psycho (ook het boek, de film werderom nog niet gezien) is apart maar intrigerend geschreven, een toppertje!
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 10:30
lucy48
Avatar van lucy48
lucy48 is offline
Pluk van de Petteflat
Zo'n leuke fantasiewereld, maar toch komt het, op mij in ieder geval, realistisch over
__________________
msn=stom en van roken ga je dood
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 10:32
lucy48
Avatar van lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
Expanium schreef op 19-11-2003 @ 00:40:
trainspotting (absoluut het boek, de film wil ik niet eens zien)
Heb je Less than zero ook gelezen?
__________________
msn=stom en van roken ga je dood
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 21:40
SSER
Avatar van SSER
SSER is offline
-Sultana van een Engelse schrijver waarvan ik de naam kwijt bent. Erg mooi waargebeurd verhaal van een meisje die opgroeid in Saoedie-Arabie en daar over de overheersing van mannen vertelt.

-De kleine blonde dood van Boudewijn Buch. Valt me tegen dat niet meer mensen die in hun lijst hebben staan Superrealistisch en tragisch verhaal over een jongen die opgroeid met een door de oorlog getraumatiseerde vader.

En nog wel een paar eigenlijk

Ik ben nu trouwens bezig met 'In de naam van Ismael' van Giuseppe Genna, het is verfilmd (In the name of Ismael) en gaat over terroristische aanslagen in Milaan. Iemand die het kent?
__________________
nee ik geen ss'er is.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 10:45
nova7
Avatar van nova7
nova7 is offline
"Anders dan jij "van Per Nilsson & "Red ons,Maria Montanelli" van Herman Koch
__________________
white material will stain, my pocket knife's gotta shiny blade
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 17:59
CrazyIkke
Avatar van CrazyIkke
CrazyIkke is offline
ik heb flink wat nieuwe ideeën om te lezen voor mijn leesverslag.
bedankt
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 18:26
kneisje
Avatar van kneisje
kneisje is offline
Citaat:
SSER schreef op 18-12-2003 @ 22:40:
[B
-De kleine blonde dood van Boudewijn Buch. Valt me tegen dat niet meer mensen die in hun lijst hebben staan Superrealistisch en tragisch verhaal over een jongen die opgroeid met een door de oorlog getraumatiseerde vader.

[/B]
Inderdaad om te huilen zo mooi! Ik heb alles van hem gelezen en dit vind ik zijn beste werk. Veel van zijn boeken gaan over hetzelfde thema, maar hier heeft hij het het mooist verwoord.

Verder 'De eeuwige jachtvelden' - Nanne Tepper

Van wat ik tot nu toe gelezen heb dan, maar er valt nog zoveel te lezen...
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 19:14
Ninpo Otaku
Avatar van Ninpo Otaku
Ninpo Otaku is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 14-11-2003 @ 21:50:
Zeker, Mulisch is een van de meest overschatte schrijvers, het is een arrogante bal die allerlei semi-filosofische en nep symboliek in zijn boeken pleurt en zo intelligent over te komen. Daarbij is het einde van 'De ontdekking van de hemel' gewoon slecht.
Tsjah ik vind het persoonlijk ook mee vallen met de moeilijkheidsgraad van het boek..
Mss omdat ik al snel dingen snap, maar ik vond het een mooi boek..
Het einde vond ik idd ietsje minder..
Maar ik vond hoe de vriendschap van Max en Onno werd beschreven en al hun gesprekken echt mooi om te lezen..
Ik kan me daar wel in vinden in zo''n vriendschap..

Naast dit boek vond ik Indische Duinen van Adriaan van Dis erg goed..
Ook In het Schaduw van het Rijk trilogie van Timothy Zahn heb ik 2 keer met veel plezier gelezen..
Fight Club van Chuck Palaniuk was ook erg tof om te lezen..
__________________
bla
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 20:06
Maarten
Avatar van Maarten
Maarten is offline
Een van deze drie

A brave new world van Aldous Huxley
1984 van George Orwell
Survivor van Chuck Palahniuk
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 20:25
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
1984 van George Orwell.

Waarom? Tja.. het is gewoon om kippenvel van te krijgen; de manier waarop hij het kille regime van Big Brother beschrijft en de gevoelens van Winston, die compleet alleen staat in een wereld van bedrog.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 22:50
Verwijderd
Ik vond 1984 eigenlijk ook wel goed, maar ik stoorde me wel enorm aan die affaire tussen Winston en dat meisje (Julia? Iets in die geest?) ik vond het weinig toevoegen aan het boek... een beetje meer plakkerigheid om er een semi-conventioneel verhaal van te maken. Maar ik houd sowieso niet zoveel van liefdesverhalen. Dat stuk vond ik dus een beetje saai.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 03-01-2004, 14:51
Ellàn
Avatar van Ellàn
Ellàn is offline
In de Ban van de Ring. En dan alle delen dus Ik zie het eigelijk ook als 1 boek. Ik heb nog nooit een boek gelezen waar ik zo 'in' het verhaal zat. Je wordt gewoon betoverd door al die mooie omschrijvingen en karakters. Maar ik denk dat ik hier niemand van hoef te overtuigen

Daarnaast heeft "De verborgen geschiedenis'' van Donna Tarrt ook een grote indruk op mijn achter gelaten. Ik vond het niet een het beste boek maar je zit in zo'n apart sfeertje als je hem leest.
Ik moet ook nog maar eens een keer "De kleine vriend" lezen...
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 19:20
Verwijderd
"Anders dan jij "van Per Nilsson
"Hersenschimmen" van J. Bernlef
"De droom van de magere tijger" van Marion Bloem

en zo veel meer, maar mn hersenen willen nu niet, update later
ook nog eervolle vermelding aan Roald Dahl en Jostein Gaarder
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 15:37
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
favoriete boek is A Prayer for Owen Meany van John Irving. Echt een beschrijving van een persoon zoals ik het nog nooit gelezen heb. Wel in het engels lezen natuurlijk, net als the green mile van stephen king, ook erg mooi.
Favoriete jeugdboek is gebroeders Leeuwenhart van Astrid Lindgren, prachtig boek over het hiernamaals en broederschap.

Uit Nederland vind ik Giph van Giphart, Bezonken Rood van Jeroen Brouwers erg leesbaar, maar beste boeken ooit? dat niet
Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 22:15
spunky
Avatar van spunky
spunky is offline
Ik heb al een paar keer geprobeerd hier iets te posten maar ik weet simpelweg niet wat het beste boek is dat ik ooit gelezen heb. Heel vreemd. Ik kan je goede boeken noemen maar ik blijf dan het gevoel hebben dat ik ooit wel een mooier boek gelezen heb.

Momenteel denk ik dat Het geheim van de kaarten van Jostein Gaarder voor mij het beste boek was.

Maar ik wil ook graag even vermelden dat ik ook gesmuld heb van de boeken van Anthony Horowitz. Heerlijk luguber en zeker niet alleen voor kinderen.
__________________
www.dagelijkseportienelleke.tk --> voor al uw dagelijkse behoeften!

Laatst gewijzigd op 07-01-2004 om 22:18.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 10:51
ZHAzha
Avatar van ZHAzha
ZHAzha is offline
Citaat:
Type schreef op 24-10-2003 @ 13:34:
Lydia Rood - Een Mond Vol Dons

Aangrijpend, invloedrijk, en een verhaal dat ik zelf wel eens mee zou willen maken, of waarvan ik in ieder geval de hoofdpersonen eens zou willen ontmoeten...

__________________
hm
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 17:33
SSER
Avatar van SSER
SSER is offline
Citaat:
popcorn schreef op 02-01-2004 @ 19:26:
Inderdaad om te huilen zo mooi! Ik heb alles van hem gelezen en dit vind ik zijn beste werk. Veel van zijn boeken gaan over hetzelfde thema, maar hier heeft hij het het mooist verwoord.

Wat vond je van het vervolg, Geestegrond ofzo?
Ik vond het iig een stuk minder dan dkbd, ben op een gegeven moment ook maar gestopt met het boek..
__________________
nee ik geen ss'er is.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 17:50
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
MarkB schreef op 02-01-2004 @ 21:25:
1984 van George Orwell.

Waarom? Tja.. het is gewoon om kippenvel van te krijgen; de manier waarop hij het kille regime van Big Brother beschrijft en de gevoelens van Winston, die compleet alleen staat in een wereld van bedrog.
Geweldig inderdaad, het einde vind ik ook mooi, die totale overgave aan BB.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 13:29
Snakeboy
Avatar van Snakeboy
Snakeboy is offline
Het meisje in de bus
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 21:43
kebkebe
kebkebe is offline
Het beste, tja, dat weet ik niet zeker. Deze vind ik wel heel goed:

Honderd jaar eenzaamheid - Gabriel García Márquez

Omdat het zo koel is geschreven en toch heel aangrijpend. Een zielig verhaal terwijl het nooit overdreven sentimenteel word. Gewoon heel goed

Wereld en wandel van Michael K. - J.M. Coetzee

Omdat in de boeken van Coetzee altijd meerdere lagen te lezen zijn. Ik houd niet van lagen (dacht ik) maar Coetzee schrijft zo geniaal dat ik deze lagen geweldig vind. Hij beschrijft het leven van een persoon geweldig, hij zorgt ervoor dat ik zaken vanuit een ander standpunt bekijk en de geschiedenis van een land wordt beschreven. Zonder dat het irritant is.

Jewgeni Onegin - Poesjkin

Van dit boek heb ik zo enorm genoten om het te lezen. Alledrie te keren. Ik word er gewoon blij van, zo leuk geschreven. En er zit nog een verhaal in ook.

Laatst gewijzigd op 15-01-2004 om 21:46.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 22:11
Verwijderd
Jevgeni Onegin is zo geweldig. Ik heb het gelezen voor een college over ironie en ben sindsdien op zoek naar een tweedehands versie ervan. Echt prachtig, dat gezever over kleine damesvoetjes.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 22:25
juliettebinoche
Avatar van juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Dostojevski (Schuld & Boete), Reve (De Avonden), Elsschot (Villa des roses) en natuurlijk Mulisch (Twee vrouwen, Siegfried, etc.).
Ook is Leon de Winter goed, maar ik zou hem niet onderbrengen in 'beste boek ooit gelezen'. (Maar toch een vermelding waard.)
__________________
http://roospleonasmes.blogspot.com | ~rosacrouch
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Stel een vraag aan de forummer onder je
Verwijderd
500 27-02-2013 06:11
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Geen referendum EU-verdrag
Verwijderd
151 27-09-2007 16:55
Verhalen & Gedichten Slechte boeken
Verwijderd
64 14-01-2007 17:21
Levensbeschouwing & Filosofie Dit gedicht!!!!!!!! is verplicht!!!!!!!!! duidelijkheid over de islam!!!
IGRA
1 15-01-2004 16:53
Levensbeschouwing & Filosofie de bijbel klopt niet
Korsakoff
122 21-10-2003 17:18
ARTistiek Mooiste, diepste, kortom beste beginzin...
Ringmaster
28 07-09-2001 18:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:33.