Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-07-2001, 14:29
Ringmaster
Ringmaster is offline
Wat is de beste beginzin die je ooit zelf hebt gemaakt, of die je hebt gelezen.

Want ik blijf erbij dat een goede beginzin het halve werk is, die moet trekken, zoals bij een cavberatier de eerste grap het belangrijkst is voor de rest van zijn show, zo vind ik dat de eerste zin in een boek eruit moet springen.

Persoonlijk vind ik Nescio's Titaantjes en daar de 1e zin van vrij sterk. ''Jongens waren we, - maar aardige jongens.'' Het verklaart gelijk de titel 'tjes, maar ik kan begrijpen dat niet iedereen dat meteen ziet.

Ben benieuwd.

[Dit bericht is aangepast door Ringmaster (05-09-2001).]
__________________
Kottonmouth Kings: how would life be, if the world smoke weed? Guaranteed there would be peace not greed!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-07-2001, 16:37
Prada
Prada is offline
Anni Ernaux - La Honte...

Vandaag wou mijn vader mijn moeder vermoorden...
__________________
Timeo Danaos et dona ferentes...
Met citaat reageren
Oud 28-07-2001, 17:33
Ringmaster
Ringmaster is offline
Citaat:
Prada schreef:
Anni Ernaux - La Honte...

Vandaag wou mijn vader mijn moeder vermoorden...

Kijk, dit bedoel ik. Zo krijg je gelijk iets te horen, maar weet jet precies wat. Nieuwsgierig als de aard van de mens ben je benieuwd hoe dit zal aflopen.
__________________
Kottonmouth Kings: how would life be, if the world smoke weed? Guaranteed there would be peace not greed!
Met citaat reageren
Oud 29-07-2001, 17:11
Ringmaster
Ringmaster is offline
Mensen, schroom niet!

Nog een goed beginzinnetje: Zolang je een verhaal te vertellen hebt, is het nog niet gedaan met je. Mijn enige probleem is: wie gaat dit verhaal geloven?

Zelf bedacht...
__________________
Kottonmouth Kings: how would life be, if the world smoke weed? Guaranteed there would be peace not greed!
Met citaat reageren
Oud 29-07-2001, 17:52
Saraï_h
Saraï_h is offline
het is geen zin, maar het beeld wat ik had toen ik 'het leven is vurrukkuluk' las, wanneer er een gast aan een paraplu naar beneden springt (vanaf een zolder van een huis waar op dat moment een feeest gehouden werd)

ik zat buiten in de zon en ik las het en kwam gewoon niet meer bij van het lachen, is btw echt een supergrappig boek
__________________
Ik sta liever voor aap dan dat ik er vanaf stam
Met citaat reageren
Oud 30-07-2001, 12:38
Cypher
Cypher is offline
Citaat:
nirvana_girl schreef:
het is geen zin, maar het beeld wat ik had toen ik 'het leven is vurrukkuluk' las, wanneer er een gast aan een paraplu naar beneden springt (vanaf een zolder van een huis waar op dat moment een feeest gehouden werd)

ik zat buiten in de zon en ik las het en kwam gewoon niet meer bij van het lachen, is btw echt een supergrappig boek
Is idd echt een grappig boek. Dat einde met die man met die paraplu bewijst ook dat de titel niet ironisch bedoeld is, zoals in veel uittreksel hier op scholieren.com beweert wordt.

__________________
[ Appendix-club lid] Wormvormig-aanhangel pride![ Appendix-club lid]
Met citaat reageren
Oud 30-07-2001, 18:30
italianboy
Avatar van italianboy
italianboy is offline
mannen en hun emoties.

(the end)

prachtig (kweet niet meer van wie die is, kneem aan een vrouw )
Met citaat reageren
Oud 31-07-2001, 16:40
Heelduh
Heelduh is offline
"Katrien de Schryver schoot per ongeluk haar man dood"

Ik dacht dat zo Het goddelijke monster van Tom Lanoye begint. Ik moest er erg om lachen. (Fantastisch boek trouwens, net als het vervolg Zwarte tranen)

Het leven is verukkuluk heb ik nooit uitgelezen, ik vond het vreselijk!!!
__________________
Als je een vinger in je oor steekt en je teen in je mond en je draait op één been 20 rondjes, val je dan om?
Met citaat reageren
Oud 31-07-2001, 16:52
Heelduh
Heelduh is offline
Volgens mij bestaat er een prijs voor de slechtste beginzin, bedenk ik me nu...
Kan helaas nergens info vinden. t zal wel brits of amerikaans geweest zijn
__________________
Als je een vinger in je oor steekt en je teen in je mond en je draait op één been 20 rondjes, val je dan om?
Met citaat reageren
Oud 03-08-2001, 12:43
LeonoorW
LeonoorW is offline
Mijn vader handelde in postzegels, in ieder geval dat dachten mijn moeder en ik.

Blauwe Maandagen, van Aron Grunberg
Met citaat reageren
Oud 03-08-2001, 13:14
Odicanes Naso
Odicanes Naso is offline
Citaat:
Heelduh schreef:
Volgens mij bestaat er een prijs voor de slechtste beginzin, bedenk ik me nu...
Kan helaas nergens info vinden. t zal wel brits of amerikaans geweest zijn
Klopt. Aan een Amerikaanse universiteit (waarvan ik de naam geweten heb ) wordt elk jaar een prijs uitgeloofd voor de slechtste beginzin van het jaar. In het jaar 1999 werd de volgende beginzin uitverkoren (naar mij idee met recht, want hij is echt heel slecht):

"In de aanzwellende duisternis van de oktobernamiddag sjokte Stanley Ruddlethorp lusteloos over het vuile, gebarsten plaveisel, glad van het sputum van de wolken, de heuvel op, aan de voet waarvan het kerkhof lag waar zijn vrouw, zijn zus, zijn broer en drie kinderen waren begraven, en hij opende moeizaam de deur van zijn vervallen huis, nog geheel onwetend van de naderende ramp die zijn leven zou verwoesten"



Als je deze tekst graag geanalyseerd ziet (in vergelijking met een zin uit Bouazza's Momo), kijk dan een op deze site: www.neerlandistiek.nl (heel interessante website). Daar is een essay te vinden over stijl van Ton Anbeek en Arie Verhagen, waarin dit fragment is opgenomen.

__________________
Les anciens, monsieur, sont les anciens, et nous sommes les gens de maintenant - Molière.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2001, 11:21
stroopwafel
Avatar van stroopwafel
stroopwafel is offline
das wel een heel slechte zin ja..
__________________
de havenmeester is ook niet perfect, maar zolang de worst vliegt, heerst de bloemkool de wereld..
Met citaat reageren
Oud 04-08-2001, 12:50
metzondernix
metzondernix is offline
Wat vin je van deze? Ik heb 'm ooit eens gelezen in een stoffig boekje.
dit waren de eerste zinnen:

Dat was zo. Zo was het en niet anders. Daar waren we het natuurlijk weer eens niet over eens en dat leidde tot vervelende argumenten van Enks die de mijne de grond in boorden.

Dat waren de eerste zinnen en in de rest van het boek kwam je er niet achter wat daarmee bedoeld werd, want dat was het begin van een hoofdstukje en daarna begon er een heel ander verhaal. Très vaag!
__________________
OE MOEME NOEMOE!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 04-09-2001, 14:55
metzondernix
metzondernix is offline
wat vinden julle daar nu van?
__________________
OE MOEME NOEMOE!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 04-09-2001, 20:01
stroopwafel
Avatar van stroopwafel
stroopwafel is offline
waarschijnlijk ook tres vaag
__________________
de havenmeester is ook niet perfect, maar zolang de worst vliegt, heerst de bloemkool de wereld..
Met citaat reageren
Oud 05-09-2001, 08:13
Verwijderd
Hij woonde in een hol, geen nat en onaangenaam hol maar netjes, met deuren en raampjes.

(ofzoiets)

De Hobbit, Tolkien

enige beginzin die ik me kan herinneren althans :-s
Met citaat reageren
Oud 05-09-2001, 09:25
Hannibal
Hannibal is offline
"There was me, that is Alex, and my three droogs, that is Pete, Georgie, and Dim, Dim being really dim, and we sat in the Korova Milkbar making up our rassoodocks what to do with the evening, a flip dark chill winter bastard though dry."
__________________
We are all one. I do not follow a better path, I just follow another path.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2001, 09:30
Internationalist
Avatar van Internationalist
Internationalist is offline
Citaat:
Odicanes Naso schreef:


"In de aanzwellende duisternis van de oktobernamiddag sjokte Stanley Ruddlethorp lusteloos over het vuile, gebarsten plaveisel, glad van het sputum van de wolken, de heuvel op, aan de voet waarvan het kerkhof lag waar zijn vrouw, zijn zus, zijn broer en drie kinderen waren begraven, en hij opende moeizaam de deur van zijn vervallen huis, nog geheel onwetend van de naderende ramp die zijn leven zou verwoesten"




Ik vin 't nie een zo heel broerde zin. Ik vin zo openingszin wel sterk .
__________________
*ONKRUID VERGAAT NIET* *Doc is de meest drinkende forumbaas* *ik slaap in hetzelfde bed als Iotje* *ik= wanabe WC-ontstopper*
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-09-2001, 16:10
Woodstock
Avatar van Woodstock
Woodstock is offline
Citaat:
metzondernix schreef:
Wat vin je van deze? Ik heb 'm ooit eens gelezen in een stoffig boekje.
dit waren de eerste zinnen:

Dat was zo. Zo was het en niet anders. Daar waren we het natuurlijk weer eens niet over eens en dat leidde tot vervelende argumenten van Enks die de mijne de grond in boorden.

Dat waren de eerste zinnen en in de rest van het boek kwam je er niet achter wat daarmee bedoeld werd, want dat was het begin van een hoofdstukje en daarna begon er een heel ander verhaal. Très vaag!
dit heb je verzonnen, draai er maar niet omheen. plagiaat is erg - maar het ongekeerde is erger!

Ruuth, je citeert verkeerd. het moet zijn: "Jongens waren we - maar aardige jongens."
zonder dat 'maar' gaat het effect weg.

een van de mooiste beginzinnen vind ik nog altijd: "Zing van de man van duizend listen, Muze, die zoveel rondzwierf, nadat hij de heilige stad van Troje verwoest had.." enzovoort.
ook mooi: "En het geschiedde in die dagen, dat..."


__________________
Eat jazz, drink sunshine, listen to honey, talk to tea
Met citaat reageren
Oud 05-09-2001, 17:30
metzondernix
metzondernix is offline
wat is nou weer plagiaat? en mét het 'maar' vind ik het effect juist weggaan!
ik verzin nooit wat. weet je best. nee even zerieus, deze heb ik écht ergens gelezen!

en deze ook: "Oh," zei de man die een glas liet vallen.

die vind ik gooooooooeeeeeeeed!
__________________
OE MOEME NOEMOE!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 05-09-2001, 21:43
Ringmaster
Ringmaster is offline
Citaat:
Woodstock schreef:
dit heb je verzonnen, draai er maar niet omheen. plagiaat is erg - maar het ongekeerde is erger!

Ruuth, je citeert verkeerd. het moet zijn: "Jongens waren we - maar aardige jongens."
zonder dat 'maar' gaat het effect weg.

een van de mooiste beginzinnen vind ik nog altijd: "Zing van de man van duizend listen, Muze, die zoveel rondzwierf, nadat hij de heilige stad van Troje verwoest had.." enzovoort.
ook mooi: "En het geschiedde in die dagen, dat..."


Shit...normaal ben ik de baas boven de baas...en hoe voelt datom het ook een keer te zijn?? Dank voor de rectificatie!
__________________
Kottonmouth Kings: how would life be, if the world smoke weed? Guaranteed there would be peace not greed!
Met citaat reageren
Oud 06-09-2001, 13:40
Verwijderd
ik las net in een recensie de beginzin van een nieuw boek.. een debuut, maar ik weet de titel niet meer, alleen de zin

"toen ik veertien was werd ik een moordenaar..."
Met citaat reageren
Oud 06-09-2001, 13:42
Verwijderd
Citaat:
Woodstock schreef:

een van de mooiste beginzinnen vind ik nog altijd: "Zing van de man van duizend listen, Muze, die zoveel rondzwierf, nadat hij de heilige stad van Troje verwoest had.." enzovoort.
ook mooi: "En het geschiedde in die dagen, dat..."

in het grieks is het mooier...


andra moi ... en dan nog gescandeerd jahjahjah

Met citaat reageren
Oud 06-09-2001, 15:08
Woodstock
Avatar van Woodstock
Woodstock is offline
Citaat:
Ringmaster schreef:
Shit...normaal ben ik de baas boven de baas...en hoe voelt datom het ook een keer te zijn?? Dank voor de rectificatie!
ah, het voelt zeldzaam goed
graag gedaan! voor een Oneindiger doe ik dat toch gewoon
__________________
Eat jazz, drink sunshine, listen to honey, talk to tea
Met citaat reageren
Oud 06-09-2001, 16:47
Ringmaster
Ringmaster is offline
Citaat:
*pixie* schreef:
ik las net in een recensie de beginzin van een nieuw boek.. een debuut, maar ik weet de titel niet meer, alleen de zin

"toen ik veertien was werd ik een moordenaar..."

Da's toch Patrick Suskind - Das Parfum?
__________________
Kottonmouth Kings: how would life be, if the world smoke weed? Guaranteed there would be peace not greed!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-09-2001, 18:01
Lindansje
Avatar van Lindansje
Lindansje is offline
Citaat:
Ringmaster schreef:

Da's toch Patrick Suskind - Das Parfum?
Nein!

"Im achtzehnten Jahrhundert lebte in Frankreich ein Mann, der zu den genialsten und abscheulichsten Gestalten dieser an genialen und abscheulichen Gestalten nicht armen Epoche gehörte."

__________________
No sig today.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2001, 21:11
Ringmaster
Ringmaster is offline
Citaat:
Lindansje schreef:
Nein!

"Im achtzehnten Jahrhundert lebte in Frankreich ein Mann, der zu den genialsten und abscheulichsten Gestalten dieser an genialen und abscheulichen Gestalten nicht armen Epoche gehörte."

Goede rectificatie!! DANK!!

__________________
Kottonmouth Kings: how would life be, if the world smoke weed? Guaranteed there would be peace not greed!
Met citaat reageren
Oud 07-09-2001, 13:47
Woodstock
Avatar van Woodstock
Woodstock is offline
wat krijgen we nou, Ruuth, da's al de tweede keer dat iemand jou moet verbeteren, zo kennen we je niet!
__________________
Eat jazz, drink sunshine, listen to honey, talk to tea
Met citaat reageren
Oud 07-09-2001, 18:59
Ringmaster
Ringmaster is offline
Citaat:
Woodstock schreef:
wat krijgen we nou, Ruuth, da's al de tweede keer dat iemand jou moet verbeteren, zo kennen we je niet!

Dat krijg je met werkweken van 64 uur....het is geen excuus, meer een dooddoener

__________________
Kottonmouth Kings: how would life be, if the world smoke weed? Guaranteed there would be peace not greed!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:02.