Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-12-2001, 16:23
Dowine
Dowine is offline
Hai mensen, ik ben gek, ik weet het, maar ik doe zelfs in de kerstvakantie aan scheikunde. Ik wil namelijk meedoen aan de scheikunde olympiade dus ik moet hard oefenen. Maar nu ben ik bij een vraag gekomen waarvan ik niet zeker weet hoe ik het moet oplossen. het gaat over een titratie van zeewater met een oplossing van zilvernitraat. Ik dacht dat er dan zilverchloride moet neerslaan. Je moet daarna de chlorideconcentratie uitrekenen. Dat is allemaal niezo moeilijk. Daarna gaan ze het over een indicator hebben, namelijk kaliumchroomaatoplossing K2CrO4. Ze zeggen dat er een kleurverandering plaatsvind omdat er zilverchromaat gevormd wordt, maar dit kan pas gebeuren als de zilverconcentratie groot genoeg is. Maar dat is het rare, want die is juist heel klein omdat er zilverchloride ontstaan is en ik dus dacht dat er heel veen zilverionen al neergeslagen waren met de chlorideionen. Ik zal even wat getallen geven zodat jullie kunnen bekijken of je er wel uit komt:
ik het 5 cm3 zeewater en doe daar 20 cm3 demiwater bij. ik titreer met 16,4 cm3 zilvernitraatoplossing van 0,1 M
de indicator is een 5massa% kaliumchromaatoplossing met een dichtheid van 1,04 g cm-3. ik doe daarvan 1 cm3 bij de oplossing. Bij de werkelijke titratie ligt het equivalentiepunt op 0,0063 mol L-1. Nu moet ik de zilverconcentratie berekenen op het moment dat de vorming van het zilverchromaatneerslag begint.
Degene die me wil helpen? Alvast bedankt en mocht ik wat vaag overkomen, mail gerust
groetjes dowine
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-12-2001, 16:29
Oen
Avatar van Oen
Oen is offline
Ben je echt 15 jaar? Knap hoor, ik wil je best helpen, maar wat zit er in zeewater precies en wat is dat demiwater (half water ofzo??)? ALs je hier even antwoord op kan geven kan ik misschien wat meer voor je betekenen.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2001, 16:57
Dowine
Dowine is offline
demiwater ken ik ook niet, maar dat deden ze erbij, zodat er een fijn volume was ofzo. en in zeewater zit heeeeeeel veel, kijk maar in binas. Het meests is opgeloste natriumchloride, maar ik heb nog nooit vragen gedaan met zeewater, dus ik weet het oo nie thelemaal zeker
Met citaat reageren
Oud 27-12-2001, 18:13
Oen
Avatar van Oen
Oen is offline
Staat de vraag op het internet, of scan hem anders ff in dan maak ik hem voor je of met je.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2001, 18:54
Dowine
Dowine is offline
Okee, dit is de vraag en de antwoorden voor zover het me al gelukt is de vraag te maken:

Men brengt 5,00 cm3 zeewater met een pipet over in een erlenmeyer. om een geschikt volume te krijgen voegt met 20,00 cm3 demiwater toe en ook een indicator. De verkregen oplossing wordt dan getitreer met 16,4 cm3 0,1000 M zilvernitraatoplossing.
Geef de reactievergelijking van de titratie. Antwoord: Ag+ + Cl- -> AgCl

Bereken de chlorideconcetratie.
Antwoord: 3,28*10-1 mol L-1

De indicator is een 5,00massa% kaliumchromaatoplossing, K2CrO4. De dichtheid van de oplossing is 1,04 g cm-3. Voor de titratie word 20,00 cm3 van de oplossing toegevoegd.
Toon door berekening aan dat de chromaatconcentratie bij de werkelijke titratie in het equivalentiepunt 0,0063 mol L-1 is.
Antwoord: reken maar na, tklopt!

De kleurverandering wordt veroorzaakt door een rood neerslag van zilverchromaat gevormd wordt. Dit neerslag ontstaat pas als de zilverconcentratie in de oplossing voldoede groot is.
Bereken de zilverconcentratie op het moment dat de vorming van het zilverchromaatneerslag begint. (dit snap ik dus niet)

Bereken ter vergelijk de zilverconcetratie op het eigenlijke equivalentiepunt. (dit snap ik ook niet)

Nou, veel succes
Met citaat reageren
Oud 27-12-2001, 23:03
Oen
Avatar van Oen
Oen is offline
Ik zal ereens naar kijken.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2001, 17:00
cmoi
cmoi is offline
Citaat:
Dowine schreef:
demiwater ken ik ook niet, maar dat deden ze erbij, zodat er een fijn volume was ofzo. en in zeewater zit heeeeeeel veel, kijk maar in binas. Het meests is opgeloste natriumchloride, maar ik heb nog nooit vragen gedaan met zeewater, dus ik weet het oo nie thelemaal zeker
demiwater is gewoon gedeminilariseerd water, dus puur H20

Met citaat reageren
Oud 28-12-2001, 17:38
cmoi
cmoi is offline
Citaat:
De kleurverandering wordt veroorzaakt door een rood neerslag van zilverchromaat gevormd wordt. Dit neerslag ontstaat pas als de zilverconcentratie in de oplossing voldoede groot is.
Bereken de zilverconcentratie op het moment dat de vorming van het zilverchromaatneerslag begint. (dit snap ik dus niet)
Ik neem aan dat je een binas boek hebt; anders kom je niet ver met scheikunde opgaven.

Kijk in tabel 46 - oplosbaarheidsprodukten.

oplosbaarheidsprodukt = Ks

de Ks van Ag2CrO4 = 9,0 * 10^-12
Ks = [Ag(+)]²[CrO4(2-)] = 9,0 * 10^-12
[Ag(+)]² * 0,0063 = 9,0 * 10^-12

[Ag(+)] = 3,8 * 10^-5 mol/liter
Met citaat reageren
Oud 28-12-2001, 18:32
Dowine
Dowine is offline
Ja, natuurlijk heb ik een binas Dus Ag2CrO4 is gewoon weer een zout met een oplosbaarheidsproduct...tja, zo had ik het nog niet bekeken, logisch eigenlijk, DANKJEWEL!
Met citaat reageren
Oud 28-12-2001, 21:27
Oen
Avatar van Oen
Oen is offline
Moet ik het nu nog oplossen?/
Vandaag moest ik werken duz heb er nix aan gedaan. Zeg maar eens wat. BLABLA VLa
Ik ben een Oen en ik mag Dowine heel erg, waarom weet hij niet.

Met citaat reageren
Oud 28-12-2001, 21:58
Dowine
Dowine is offline
Nee, oplossen hoeft niet meer denk ik sorry...Maar ik heb binnenkort wel weer een nieuwe vraag voor je, want de olympiade vragen zijn af en toe echt heeeeeel lastig en dan weet ik echt niet waar ik in godsnaam de informatie vandaan moet halen. Normaal vraag ik het op school aan mijn leraar, maar in de vakantie is dat natuurlijk wat moeilijk...maar bedankt iig voor de moeite die je genomen hebt!
xus voor Oen!
Groetjes dowine
Met citaat reageren
Oud 28-12-2001, 22:11
Oen
Avatar van Oen
Oen is offline
Oke ik zit met het probleem bij de Natuurkunde, ben namelijk druk bezig met holografie en niet alles snap ik, als ik hier een vraag stel weet niemand een fastoendelijk antwoord te geven, alle maal dommeriken, Oen
Met citaat reageren
Oud 29-12-2001, 01:41
cmoi
cmoi is offline
Citaat:
Oen schreef:
Oke ik zit met het probleem bij de Natuurkunde, ben namelijk druk bezig met holografie en niet alles snap ik, als ik hier een vraag stel weet niemand een fastoendelijk antwoord te geven, alle maal dommeriken, Oen
ziet zo snel nergens een natuurkunde vraag van je staan

Met citaat reageren
Oud 29-12-2001, 11:26
Oen
Avatar van Oen
Oen is offline
Nee en die zonelens dan. Nog geen goed antwoord van gekregen. Ook al was de vragensteller Badtothebone, ik ken die heel goed namelijk (zelfde ip)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:19.