Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-11-2008, 13:08
Dutchman111
Dutchman111 is offline
Hallo,

Ik zit in 6vwo met wiskunde B1 en moet een po maken met als onderwerp de normale verdeling. Ik moet 4 sommen bedenken met uitwerkingen. Er moet iets in zitten van met en zonder terugleggen en het gaat vooral om de verwachtingswaarde. Daarnaast tellen orginaliteit en moeilijkheidsgraad mee in de punten. Ik vraag jullie om ideeen en als je al een som in gedachten hebt, hoor ik het graag.

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-11-2008, 19:48
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Trekkingen met en zonder terugleggen beantwoorden niet aan de normaalverdeling (behalve voor limietgevallen, namelijk als je heel veel keuzes krijgt). De eigenlijke verdelingen die hier wel aan beantwoorden zijn de binomiale en hypergeometrische verdeling. Maar zoals gezegd: de normaalverdeling zal er wel in de buurt van komen als je meetgegevens voldoende uitgebreid zijn (als je populatie waarin je gaat meten een beetje omvangrijk is en de verschillende elementen niet al te exclusief zijn (bv. als je kansparameter p dicht bij 1 of 0 ligt bij je binomiaalverdeling (of gelijkaardig bij je hypergeometrische), dan krijg je een verdeling die niet op de normaalverdeling gaat lijken). Maar normaalgezien kan je daar wel afgaan op je gevoel voor wat min of meer normaalverdeeld zou kunnen zijn.

Voor je opdracht heb ik niet zo direct ideetjes, het lijkt me langs een kant ook gewoon een opdracht waar je eens rondom jezelf moet kijken en zaken proberen te zien waar je een normaalverdeling uit zou kunnen halen (of natuurlijk een situatie van teruglegging of juist niet, hebt). Denk bv. aan een snoepfabriek waar ze willen weten of hun zakjes snoep wel degelijk 100 g wegen. En je kan dan bv. ook zien als je dan een doos met honderd van die zakjes neemt, en er enkele uitneemt, wat het dan geeft (en dat nemen, tja; logischerwijs liefst zonder terugleggen (enerzijds eet je ze liever op, anderzijds is het natuurlijk leerrijker om niet altijd hetzelfde getal te meten), maar in een situatie waar je maar vlug moet controleren kan het misschien zijn dat je na het wegen direct je zakje teruglegt en dus enkele keren hetzelfde meet)
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 20-11-2008, 20:31
Verwijderd
Als het kansberekening was had ik wel een leuk onderwerp:

Kentekens.

1-Hoeveel soorten kentekens kun je maken met de combinatie CC-LLL-C (L = letter; C = cijfer)
2-Bereken hoeveel soorten combiaties je kunt maken als je de klinkers moet weglaten
3- Bereken hoeveel combinaties je kunt maken met de oude kentekens (CC-LL-LL) en hoeveel meer zijn dat er ten opzichte van de nieuwe kentekens (CC-LLL-C)
4- Bij de oude kentekens werden op de personenauto's naast de klinkers ook de letter M niet gebruikt (alleen op MOTOREN) Hoeveel combinaties kun je maken van de oude kentekens (CC-LL-LL) als je de klinkers en de letters M niet gebruikt?

ETC ETC ETC
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken kansberekening
6 06-04-2001 23:33


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:27.