Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Bekijk resultaten poll: zie topic titel
< 8 5 6.02%
9 - 10 13 15.66%
11 13 15.66%
12 17 20.48%
13 7 8.43%
14 15 18.07%
15 9 10.84%
>16 4 4.82%
Aantal stemmers: 83. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-06-2005, 20:24
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
oftewel de boeken die op de volwassen afdeling staan van de bieb.
Als je deze boeken begint te lezen voor je 13/14 ste dan heb je het probleem dat je ze niet mag lenen van de bieb.
De reden daarvoor is dat ze bang zijn dat de kinderen de boeken meenemen voor hun ouders.
Wat vinden jullie hiervan?
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-06-2005, 20:28
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Opzich begrijpelijk, doch belachelijk, ik bepaal zelf wel wat ik lees, maar ja, de bieb loopt een hoop geld mis als kinderen het voor hun ouders meenemen...

Maar ik ben op mijn 14e begonnen ofzo, ik las iig altijd wel de moeilijkere jeugdboeken, althans de trilogie Vuurstorm van Williman Nicholson is echt niet voor 10 jaar en ouder!
Dat is zo geweldig
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 20:32
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Ik las in de eerste klas 'Het Bureau', dat was het eerste boek voor 'volwassenen' dat ik las. Ik was toen 11 of 12. Maar ik las ook nog kinderboeken.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 20:37
Astuanax
Avatar van Astuanax
Astuanax is offline
goede poll!

ik op veertienjarige leeftijd. Boeken van hella haasse (hoe kwam ik daar nu bij)
__________________
Niets is helemaal waar en zelfs dat niet.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 21:11
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Het wisselde veel, heb me nooit echt los kunnen maken van die prachtige, dromerige jeugdboeken die zich in een andere tijd of dimensie afspeelden. Doch, ik wilde ook meer, daar de plaatselijke bieb maar een 'paar' rekken vol met jeugdboeken had en niet ieder jeugdboek me serieus leek te nemen.

Maar; de eerste volwassen boeken moeten al in mijn tiende jaar mijn leesgrage oogjes hebben getracht te verpesten. Ik las toen in de zomervakantie namelijk de Illias en de Odyssee, vrij moeilijke en letterlijke vertalingen, als ik met mijn klassieke opleiding nu op die boeken terugkijk.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"

Laatst gewijzigd op 07-06-2005 om 21:16.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 21:24
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Net 12 denk ik. Meteen ook lekker makkelijk *kuch*, deel 1 LOTR...
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 21:37
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
In de ban van de ring.

"Ben je daar niet een beetje jong voor?"

hehe, Acht
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 21:47
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 07-06-2005 @ 22:24 :
Net 12 denk ik. Meteen ook lekker makkelijk *kuch*, deel 1 LOTR...
Wel, dat valt dan wel weer mee.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 23:03
Droomz
Avatar van Droomz
Droomz is offline
Ik geloof rond de 15
__________________
♪ Oefenen is de sleutel tot het ongrijpbare
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 03:00
Ninpo Otaku
Avatar van Ninpo Otaku
Ninpo Otaku is offline
ligt er net aan wat je volwassen boeken vind..
Maar anders al op mijn 11de, Star Wars Romans ..
__________________
bla
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 08:52
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Echt geen idee. Ik heb vrij lang heel veel moeite gehad met lezen en ben ook pas laat begonnen met boeken voor kinderen. Ik ben pas echt goed begonnen met voor mezelf lezen in groep 7 ofzo. Heb serieus heel lang een hekel gehad aan lezen (en al helemaal aan voorlezen, maar dat laatste heb ik nog steeds en kan het ook gewoon heel slecht)
Eigenlijk ben ik nog steeds niet zo dol op die zwaardere boeken voor volwassenen. Doe mij maar een mooi fantasyverhaaltje of een harry potter waar ik lekker bij kan wegdromen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 09:00
Graph
Avatar van Graph
Graph is offline
11
maar ik las 6 kinderboeken per dag .. dus dat was best een logische stap
k heb toen de álle boeken van Virginia Andrews gelezen .. die verzamelt mn moeder ... als ik eraan trug denk zijn dat egt veel boeken

Laatst gewijzigd op 08-06-2005 om 09:02.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 11:29
Soapsie
Avatar van Soapsie
Soapsie is offline
Citaat:
Graph schreef op 08-06-2005 @ 10:00 :
11
maar ik las 6 kinderboeken per dag .. dus dat was best een logische stap
k heb toen de álle boeken van Virginia Andrews gelezen .. die verzamelt mn moeder ... als ik eraan trug denk zijn dat egt veel boeken
I love die boeken! Heb je ze echt allemaal gelezen? Ik ben nu bezig met Ruby, het tweede deel. De 'bloemen op zolder-serie' vond ik echt fantastisch!

Verder zou ik geen idee hebben wanneer ik ben begonnen met volwassene boeken. Ik denk rond mijn vijftiende.
__________________
Schrijven is georganiseerde spontaniteit!
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 11:40
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Citaat:
Changshan schreef op 07-06-2005 @ 22:11 :
Het wisselde veel, heb me nooit echt los kunnen maken van die prachtige, dromerige jeugdboeken die zich in een andere tijd of dimensie afspeelden. Doch, ik wilde ook meer, daar de plaatselijke bieb maar een 'paar' rekken vol met jeugdboeken had en niet ieder jeugdboek me serieus leek te nemen.

Maar; de eerste volwassen boeken moeten al in mijn tiende jaar mijn leesgrage oogjes hebben getracht te verpesten. Ik las toen in de zomervakantie namelijk de Illias en de Odyssee, vrij moeilijke en letterlijke vertalingen, als ik met mijn klassieke opleiding nu op die boeken terugkijk.
Tsss, veel te wijs doen jij he
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 12:45
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Ik was 9.
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 14:09
Verwijderd
13, 14. De serieuzere 14.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 14:15
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Elf, denk ik. Maar dat zullen nog redelijk eenvoudige boeken zijn geweest. Baantjer en zo... En ik heb heel lang jeugd- en volwassenenboeken door elkaar gelezen. Ahum, dat doe ik nu eigenlijk nog steeds

Trouwens, is dat op alle bibliotheken zo dat je pas op je dertiende volwassenenboeken mag lezen? Daar heb ik nog nooit last van gehad, maar mijn moeder brengt altijd mijn boeken mee dus dat is op zich logisch, maar toch
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 14:25
Ninpo Otaku
Avatar van Ninpo Otaku
Ninpo Otaku is offline
Citaat:
Ieke schreef op 08-06-2005 @ 09:52 :
Echt geen idee. Ik heb vrij lang heel veel moeite gehad met lezen en ben ook pas laat begonnen met boeken voor kinderen. Ik ben pas echt goed begonnen met voor mezelf lezen in groep 7 ofzo. Heb serieus heel lang een hekel gehad aan lezen (en al helemaal aan voorlezen, maar dat laatste heb ik nog steeds en kan het ook gewoon heel slecht)
Eigenlijk ben ik nog steeds niet zo dol op die zwaardere boeken voor volwassenen. Doe mij maar een mooi fantasyverhaaltje of een harry potter waar ik lekker bij kan wegdromen.
Geloof me dat is beter voor je LEVEN, ik heb er genoeg OSSO liggen ..
__________________
bla
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-06-2005, 16:21
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Ik was waarschijnlijk 11, misschien 12.
Bij ons op de volwassenafdeling hebben we boeken liggen die meer aan de volwassenenkant dan aan de jeugdkant liggen, de jongerenboeken geloof ik. Ze worden gerekend tot de volwassenenboeken.
Daar ben ik mee begonnen.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 17:01
Soapsie
Avatar van Soapsie
Soapsie is offline
Leuke avatar, Silla!
__________________
Schrijven is georganiseerde spontaniteit!
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 17:50
Guenevery
Avatar van Guenevery
Guenevery is offline
Ik was elf toen ik de werkelijke ommekeer van jeugd naar volwassenen ging maken, maar eigenlijk was het al een jaar eerder, toen ik mijn docu werkstuk deed over 't Wijchens kasteel en ik alleen maar volwassenen boeken daarvoor kon gebruiken.

Maar ik ben eigenlijk gewoon om gegaan toen ik zo goed als 'alles' had gelezen van de jeugdafdeling. Een veelvraat op het gebied van boeken is wel het juiste woord. En ik begon zoals de meeste volgens mij, ook met boeken van Baantjer, Christie en John Grisham. 't Is ook een beetje gekomen doordat ik niet wist van het bestaan van een jeugdroman afdeling, daar kwam ik dus achter toen ik vorig jaar bij de bieb zelf ging werken.
__________________
'Een Hollander is een Engelsman die rechts rijdt' Louis Paul Boon
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 18:22
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Ik las/lees dezelfde boeken als mijn ouders, dat was makkelijk voor op vakantie, zo hoefden ze geen kinderboeken mee te nemen! Ik denk dat ik zo rond de 14 15 begon, maar ik heb maar 15 aangevinkt. Ik weet trouwens niet meer wat mijn eerste grote-mensen-boek was...
Verder lees ik soms nog kinderboeken, sommige kan ik niet laten liggen!
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 19:49
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik heb het even aan mijn moeder gevraagd...

Die regel bestaat inderdaad zodat kinderen niet boeken voor volwassenen gaan meenemen. Bij twijfel krijg je ze dan dus niet mee. Als ze je echter kennen en weten dat je gewoon graag veel leest, kan je als twaalfjarige ook volwasseneboeken mee krijgen. Ook als je een werkstuk moet maken en er zijn geen geschikte boeken op de jeugdafdeling, mag je naar de volwassenafdeling.

Op zich wel logisch, toch?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 20:21
Guenevery
Avatar van Guenevery
Guenevery is offline
Citaat:
I C U schreef op 08-06-2005 @ 19:22 :

Verder lees ik soms nog kinderboeken, sommige kan ik niet laten liggen!
net Pluk van de Petteflat weer gelezen... dat blijft een geweldig boek. Nu maar verder met Jip en Janneke, of Hannes en Kaatje Ik kan niet kiezen!
__________________
'Een Hollander is een Engelsman die rechts rijdt' Louis Paul Boon
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 20:41
Verwijderd
Toen ik twaalf was las ik Eilandgasten, De avondboot en Het laatste seizoen. Dus eeh, ja.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-06-2005, 21:25
Verwijderd
Ik heb ook 12 gestemd, maar het 't is wel een beetje vaag..
Toen ik m'n eerste volwassenen boek pakte, las ik ook nog kinderboeken.. welk boek dat was en wanneer precies weet ik niet meer helemaal..
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 01:25
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
<8
Ik kreeg zelfs ruzie met de invalbibliothekaresse van de bibliobus omdat ik een boek wou lenen wat volgens haar niet geschikt was. Sloeg nergens op, was gewoon een roman. De echte bibliothekaresse liet me altijd lekker m'n gang gaan

B.t.w. Graph, toffe avatar
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 07:48
Verwijderd
Citaat:
I C U schreef op 08-06-2005 @ 19:22 :
Ik las/lees dezelfde boeken als mijn ouders, dat was makkelijk voor op vakantie, zo hoefden ze geen kinderboeken mee te nemen! Ik denk dat ik zo rond de 14 15 begon, maar ik heb maar 15 aangevinkt. Ik weet trouwens niet meer wat mijn eerste grote-mensen-boek was...
Verder lees ik soms nog kinderboeken, sommige kan ik niet laten liggen!
Niemand leest in principe kinderboeken als regel meer op hun 15e, dacht ik ?
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 10:30
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 08-06-2005 @ 20:49 :
Die regel bestaat inderdaad zodat kinderen niet boeken voor volwassenen gaan meenemen. Bij twijfel krijg je ze dan dus niet mee. Als ze je echter kennen en weten dat je gewoon graag veel leest, kan je als twaalfjarige ook volwasseneboeken mee krijgen. Ook als je een werkstuk moet maken en er zijn geen geschikte boeken op de jeugdafdeling, mag je naar de volwassenafdeling.
Ik ging altijd met mijn grote broer naar de bieb, en hij had al die boeken al gelezen, dus moest ik ze ook lezen natuurlijk.
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 11:45
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
het allereerste boek voor 'volwassenen' dat ik las was het verrotte leven van floortje bloem.
Ik was ehh, 10 of 11 denk ik. Heb m later nog voor school willen lezen (toen ik 14 was) en dat mocht nog niet, omdat het 'te moeilijk' zou zijn. Hoe dat mens daar nou ooit bij is gekomen.... (maar goed, zij had het ook altijd over het raam los doen enzo, heb haar met mijn eigenwijsheid en bijdehandheid nog wel eens weten te corrigeren)

Charlotte
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 11:51
Jannekus
Avatar van Jannekus
Jannekus is offline
Dat zeggen ze vaak ja (het boek is te moeilijk voor je)

Als je toch de behoefte hebt om een moeilijk boek te gaan lezen dan moet je dat zeker doen, vind ik.
Ikzelf was 11 toen ik mijn eerste volwassenboek las maar dat was er ook maar ééntje... Ik vind jeugdboeken vaak nog steeds leuker omdat het meer over je leeftijd gaat. Nu lees ik bijna alleen volwassenboeken en vooral Nicci French en Danielle Steel vind ik mooie schrijvers...
__________________
Neti gaat studeren <3
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 14:39
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Op mijn 13/14e.
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 15:22
Crystall Girl
Avatar van Crystall Girl
Crystall Girl is offline
Hmm op mijn 13e begon ik met Virginia Andrews en daarna ben ik volwassene boeken gaan lezen.
__________________
Justice, in a society, is when each level of a hierarchy works within his place and is content with it. Plato, the Republic
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 15:34
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
Soapsie schreef op 08-06-2005 @ 18:01 :
Leuke avatar, Silla!
Beetje laat, maar.. dank je

Ik las al eerder boeken die eigenlijk te hoog voor me gegrepen waren, bijvoorbeeld toen ik ongeveer acht jaar was las ik een boek dat eigenlijk een flink C-boek was voor twaalfjarigen. Ik begreep er ook niet écht veel van, maar vond het gewoon geweldig om te lezen. Prachtig, dat vond ik het. Vraag me niet waarom.

Laatst gewijzigd op 09-06-2005 om 15:36.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 16:18
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Silla schreef op 09-06-2005 @ 16:34 :
Beetje laat, maar.. dank je

Ik las al eerder boeken die eigenlijk te hoog voor me gegrepen waren, bijvoorbeeld toen ik ongeveer acht jaar was las ik een boek dat eigenlijk een flink C-boek was voor twaalfjarigen. Ik begreep er ook niet écht veel van, maar vond het gewoon geweldig om te lezen. Prachtig, dat vond ik het. Vraag me niet waarom.
Ik ben door die reden bang geword oa. griezelboeken lezen waar je niet aan toe bent
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 16:21
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Wat veel reacties al

Maar ik ben met mn eerste boek voor volwassene begonnen in groep 8 , ik was toen 11 jaar oud.
Het was een boek waar mensen en dinosauriers bij elkaar leefden.
Een jongen Cerick komt bij jonge leeftijd bij dinosauriers terecht en leer hun manieren en taal. Hij komt uiteindelijk achter hun zwakke punt en zo weet hij de mensen te beschermen.

De dinosauriers zijn een intelligent ras, even of mischien inteligenter dan de mensen ( valt niet te vergelijken). En de vrouwen zijn daar de baas.

Erg leuk boek
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-06-2005, 00:03
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 09-06-2005 @ 08:48 :
Niemand leest in principe kinderboeken als regel meer op hun 15e, dacht ik ?
Pas op wat je zegt he. Sommige kinderboeken zijn voor altijd herleesbaar.
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 09:11
Verwijderd
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 10-06-2005 @ 01:03 :
Pas op wat je zegt he. Sommige kinderboeken zijn voor altijd herleesbaar.
Uiteraard uiteraard. Maar ik bedoel, dat het niet bijzonder is als je op je 15e volwassenboeken leest, maar in zekere zin juist normaal.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 09:12
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 09-06-2005 @ 17:18 :
Ik ben door die reden bang geword oa. griezelboeken lezen waar je niet aan toe bent
'bang geworden'?? Gewoon, in het algemeen zeg maar .
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 09:42
Who_Knows
Avatar van Who_Knows
Who_Knows is offline
ik was 11, toen las voor het eerst In de Ban van de Ring. Vanaf toen heb nauwelijks nog "kinderboeken" gelezen.
__________________
=^.^= lml
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 16:17
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
ongeveer rond mijn 10e jaar, toen had ik alle kinderboeken die een beetje leuk waren zo'n beetje gehad.. Jahjah, ik was een fanatieke lezer.. Toen ben ik maar verder gegaan
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 16:42
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Rond mijn elfde, ik begon geloof ik meteen met Heksendochter.
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 19:20
Sasbeest
Avatar van Sasbeest
Sasbeest is offline
Ik was 12, was op vakantie en had al de boeken die ik had meegebracht al uit. En ja wat doe je dan? Juist, je leest de Harry Mulisch van je vader. ( )
__________________
Liefde was als de regen, ze veranderde in ijs of verdween
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 15:35
zoef de haas
Avatar van zoef de haas
zoef de haas is offline
rond mijn 10e op vakantie de Aanslag volgens mij of Floortje Bloem weet niet eens meer mijn biebboeken waren op *mocht er maar 4 lenen * nou ja dus zoals al eerder hier werd gezegd maar de boeken van m'n mam gaan lezen
Las al toen ik 4 was dus had op m'n 10e alle voor mij boeiende boeken wel gehad...
Alleen nu als ik me echt verveel ofzo zoals nu *vakantie enzo* pak ik nog wel eens een Snelle Jelle of Maaike en Kwispel uit de kast gewoon voor de lol en omdat ze daar anders ook maar zo staan....
__________________
It's not lost, it's kept frozen in frost
Omdat t kan!
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 15:47
noewkie
noewkie is offline
uhm valt bouketreeks ook onder volwassen boeken hahahahah dan was ik 10 en verder lees ik gwoon boeken die ik leuk vindt, maakt niet uit welke leeftijd eraan vast hangt.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 15:49
Multilot
Avatar van Multilot
Multilot is offline
Ik was 11 en begon met boeken van Yvonne Keuls. Mijn zus zat toen in het examenjaar van de Mavo, en moest die boeken lezen. Ik heb ze toen ook maar direct gelezen...
Ondanks dat ben ik nooit gestopt met het lezen van jeugd/kinderboeken. In de boekhandel ga ik altijd eerst daar kijken..
Ik heb ook zo'n rare tik, dat ik alles wat ik lees ook wil hebben...
__________________
Lief zijn!
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 15:53
Verwijderd
Citaat:
Changshan schreef op 07-06-2005 @ 22:11 :
Het wisselde veel, heb me nooit echt los kunnen maken van die prachtige, dromerige jeugdboeken die zich in een andere tijd of dimensie afspeelden.
Herkenbaar, herkenbaar
Ik lees nog steeds het liefste jeugdboeken, eigenlijk.
Maar toen ik tien was heb ik de Dollanganger-saga van Virginia Andrews gelezen, hoewel ik daar natuurlijk lang niet alles van snapte...
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 16:27
Rodion
Rodion is offline
Ik begon al heel vroeg in de hobbit (ja, van tolkien). Ik zat denk ik in groep 4. Ik snapte er bijna niks van, maar vond het toch mooi.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:05.