Oud 15-05-2003, 19:22
nicole1987
nicole1987 is offline
ik heb een probleem,ik ben 15 jaar en heb vandaag een test gedaan.. Ik bleek zwanger te zijn.. ik weet niet goed wat ik moet doen.. ik ga volgende week nog een test halen voor de zekerheid... ik ben al meer dan 2 weken over tijd, terwijl ik meestal regelmatig ongesteld ben.. waar kan ik terecht? Ik wil het mij ouders 'nog' niet vertellen... heeft iemand tips om me door deze tijd te zetten.. Ik ben al een paar dagen heel erg misselijk? Hoort dit erbij?

liefs mij
Oud 15-05-2003, 19:29
bassgirl
Avatar van bassgirl
bassgirl is offline
je moet er eerst is heel goed over na denken wat je met het kind wil doen? of je het wilt houden. ik weet niet of dat misselijkheuid erbij hoort maar meestal begint dat toch pas als je 2 maanden zwanger bent...d8 ik teminste mischien wel door de stress ofzo

ook ff aan je vriend vertellen.. en je zal het denk ik toch tegen je ouders moeten zeggen

suc6
__________________
i'm addicted to music
Oud 15-05-2003, 19:57
Verwijderd
Citaat:
bassgirl schreef op 15-05-2003 @ 19:29:
je moet er eerst is heel goed over na denken wat je met het kind wil doen? of je het wilt houden. ik weet niet of dat misselijkheuid erbij hoort maar meestal begint dat toch pas als je 2 maanden zwanger bent...d8 ik teminste mischien wel door de stress ofzo

ook ff aan je vriend vertellen.. en je zal het denk ik toch tegen je ouders moeten zeggen

suc6
mee eens behalve het laatste.. je moet niks.. ze kunnen je wel heel goed steunen denk ik..maar als ik zwanger zou worden dan zou ik het absoluut niet tegen mn moeder vertellen (okeej, behalve als ik het kind wil houden)..

sterkte meis!
Oud 15-05-2003, 19:58
kleine wicca
kleine wicca is offline
hmmz de misselijkheid hoort dr wel bij, zal bij de een wel vroeger komen dan bij de ander. (kan idd ook gwoon stress zijn he).
Weet je vriend het al ijglijk? denk datje heel goed met hem moet bespreken wat je wilt doen, maar uiteindelijk is het jouw lichaam, jouw leven, jouw toekomst. Het ligt er ook heel erg aan wat jouw plannen voor de toekomst zijn en hoe belangrijk die voor je zijn. Als je zeker weet dat je een studie wil doen en dat daarnaast je vriend bij je weggaat, wordt het wel moeilijker een kindje op te voeden (niets is onmogelijk natuurlijk). Maar het wordt al makkelijker als jullie besluiten er samen voor te zorgen natuurlijk.
Er zijn een heleboel instanties voor tienermoeders die je kunnen helpen bij het nemen van beslissingen en je kunnen helpen een toekomst op te bouwen (ook financieel dus). Misschien moetje gewoon es op internet rondkijken of naar een vertrouwenspersoon gaan daarvoor.

heel veel succes drmee iig.
__________________
SHIT HAPPENS
Oud 15-05-2003, 20:05
Verwijderd
Ik zou het toch tegen je ouders zeggen, ze kunnen je steunen en je kunt dan iig met iemand praten over wat je wel/niet wilt ed en je weet dan ook hoe zij er tegen over staan. En idd tegen je vriend vertellen... Maar goed, dat is wat ik zou doen als ik in jouw schoenen zou staan... Ligt ook aan de band ed die je met je ouders hebt, denk ik. Ik zou er iig met iemand over praten, in je eentje is het, denk ik, nog moeilijker ed. Maar probeer je niet te laten beinvloeden, doe wat jij denkt dat goed is (dat weet je nu misschien nog niet) en wat jij wilt ed. Je kunt ook met je huisarts gaan praten of desnoods de kindertelefoon bellen ofzo.
Oud 15-05-2003, 21:30
Verwijderd
Citaat:
Loontjuh schreef op 15-05-2003 @ 19:57:
maar als ik zwanger zou worden dan zou ik het absoluut niet tegen mn moeder vertellen (okeej, behalve als ik het kind wil houden)..

sterkte meis!
Hmh, ze is pas 15.. misschien is het wel goed voor haar om steun van haar ouders te krijgen. Een abortus is niet niks en een baby met 15 jaar ook niet.

topicstartster: sterkte.
Oud 15-05-2003, 21:36
loezepoez
loezepoez is offline
heyy meid,
kom op je moet door deze tijd heen. ik zal het in ieder geval aan je ouders vertellen dan kunnen hun je steunen als je dat nodig heb. en als je het wil houden dan moet er heel wat gebeuren wat jij niet allemaal alleen kan. daarvoor heb je echt je ouders nodig. je kunt ook met hun praten wat het besten is voor jou en de baby maar uiteindelijk moet je echt zelf beslissen. kom op je komt er wel door heen heel veel succes

xxxxxxxx loezepoez
Oud 15-05-2003, 21:50
Verwijderd
Citaat:
Jadie schreef op 15-05-2003 @ 21:30:
Hmh, ze is pas 15.. misschien is het wel goed voor haar om steun van haar ouders te krijgen. Een abortus is niet niks en een baby met 15 jaar ook niet.

topicstartster: sterkte.
ja, oke.. heb je gelijk in..
ben benieuwd wat je beslist...
Oud 16-05-2003, 12:30
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
het heeft iig geen nut om nog een test te doen, komt toch het zelfde uit. Jah ik ou het toch maar aan je ouers vertellen en eventueel een afspraak maken bij de dokter om te kijken hoe je verder wilt... tis een lastig e situatie....
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Oud 16-05-2003, 13:39
smilegirl
smilegirl is offline
ik ben ook 15 en toevallig had ik het gister met mijn zus erover wat als ik nu zwanger zou raken.
ik zei toen dat ik het heeeeeel moeilijk zou vinden om het aan me ouders te ftellen..
maar tis wel het beste...zij kunnen je misschien steunen.
maar bedenk eerst goed wat je wilt met het kind wil je het houden of een abortus.
zelf denk ik (is mijn mening) dat als je 15 bent een kindje weinig kunt geven.
het heeft immers een vader en een moeder nodig.
ftel het dus je vriend zowiezo en ook hij zou je moeten steunen,en helpen met alles...
jullie moeten dit toch samen doen.
ben benieuwt wat je beslist en hoe het verder gaat..
heel veel sterkte met alles.
dikke kus smilegirl
Oud 16-05-2003, 15:25
Samara
Avatar van Samara
Samara is offline
Citaat:
nicole1987 schreef op 15-05-2003 @ 19:22:
ik heb een probleem,ik ben 15 jaar en heb vandaag een test gedaan.. Ik bleek zwanger te zijn.. ik weet niet goed wat ik moet doen.. ik ga volgende week nog een test halen voor de zekerheid... ik ben al meer dan 2 weken over tijd, terwijl ik meestal regelmatig ongesteld ben.. waar kan ik terecht? Ik wil het mij ouders 'nog' niet vertellen... heeft iemand tips om me door deze tijd te zetten.. Ik ben al een paar dagen heel erg misselijk? Hoort dit erbij?

liefs mij
als je het kind wil laten weghalen moet je het wel binnen 4 maanden aan iemand hebben verteld want na 4 maanden is het kind te groot om nog weg te worden gehaald..

succes
__________________
Dat bordje 'zachte berm' is een waarschuwing, geen uitnodiging. :o
Oud 16-05-2003, 15:54
sofie3
Avatar van sofie3
sofie3 is offline
M'n vader zei altijd: "wie oud genoeg is om te vrijen, moet ook maar oud genoeg zijn om een kind op te voeden"... ik voegde daar altijd aan toe: "of slim genoeg zijn aan de pil te gaan"...

Ik vind dat op het moment dat je begint met vrijen, je er ook moet rekening mee houden dat je een kindje kan krijgen, ook al is de kans nog zooo klein... Ik hoop dat als ik ooit een dochter krijg, ze daar tenminste rekening mee zal houden.Tot daar de belerende woorden...

Ik zou het in ieder geval ASAP aan mijn ouders vertellen, een abortus wordt moeilijker hoe langer je wacht, zowel juridisch als emotioneel.
Oud 16-05-2003, 16:00
Verwijderd
als ik me niet vergis is tot een zeker punt abortus mogelijk met medicatie.
Denk er goed over na, je hele toekomst hangt hier van af.
Oud 16-05-2003, 17:41
nicole1987
nicole1987 is offline
heej, ik ben vandaag bij de dokter geweest en het is waar.. ik ga het vanavond aan me moeder vertellen samen met mijn vriend en dinsdag heb ik een afspraak bij de dokter.. was er vandaag ff langs geweest en heb nu 5 dagen bedenktijd! echt moeilijk!!!
xxx
Oud 16-05-2003, 18:07
Verwijderd
Citaat:
nicole1987 schreef op 16-05-2003 @ 17:41:
heej, ik ben vandaag bij de dokter geweest en het is waar.. ik ga het vanavond aan me moeder vertellen samen met mijn vriend en dinsdag heb ik een afspraak bij de dokter.. was er vandaag ff langs geweest en heb nu 5 dagen bedenktijd! echt moeilijk!!!
xxx
knap dat je naar de dokter bent geweest.
Ik hoop echt dat het je lukt om de beslissing te maken.
Echt heel erg veel succes vanavond, want het zal moeilijk worden denk ik..
Zal aan je denken.
Kus
Oud 16-05-2003, 18:23
Bruut
Avatar van Bruut
Bruut is offline
ik ben dan wel geen meisje, maar ik zou het weg laten halen!

tis wel hard, maar dat zou ik waarschijnlijk doen!]


heel veel suc6 meid!
Oud 16-05-2003, 18:46
Verwijderd
Citaat:
Loontjuh schreef op 16-05-2003 @ 18:07:
knap dat je naar de dokter bent geweest.
Ik hoop echt dat het je lukt om de beslissing te maken.

En idd succes vanavond, hopelijk reageren ze een beetje 'redelijk'...
Oud 16-05-2003, 19:14
Elisaaa
Elisaaa is offline
succes... ik hoop voor je dat het meevalt.
En ik hoop ook dat je voor jou de juiste keuze zult maken, wat natuurlijk niet makkelijk zal zijn...
Liefs, Elisa
Oud 16-05-2003, 19:25
C'est moi
Avatar van C'est moi
C'est moi is offline
ik ben het ook op jongere leeftijd geweest(17) ik heb het weg laten halen. mijn ouders wisten het wel. ik heb een eden waarom ik het heb weg laten halen meer info moet je prive reageren.

succes chretienne
__________________
nobody is perfect, I'm nobody!
Oud 16-05-2003, 19:29
poesiefox
poesiefox is offline
Wat nou de juiste keuze! Wat heeft een kind een kind te bieden? Wat doet ze zichzelf aan? Wat doet ze het kind aan?

In dit stadium heb je echt alleen nog maar een kloddertje cellen, wat nog niet eens besloten heeft of het mannelijk dan wel vrouwelijk gaat worden. Het is zo groot als een speldeknopje, en dan is het nog voor het grootste deel omringend en ondersteunend weefsel wat later de placenta moet worden.

Ze is nog ruim op tijd voor een simpele over tijd behandeling. Een flinke stoot hormonen, en haar lichaam stoot de bekleding van de baarmoeder af, en de klodder gaat mee. Een soort ongesteldheid, een zware.

De kans dat het in dit stadium spontaan misgaat is ook nog 50 50 geloof ik.
__________________
Pfff. Boeie.
Oud 16-05-2003, 19:58
Verwijderd
Citaat:
poesiefox schreef op 16-05-2003 @ 19:29:
Wat nou de juiste keuze! Wat heeft een kind een kind te bieden? Wat doet ze zichzelf aan? Wat doet ze het kind aan?

In dit stadium heb je echt alleen nog maar een kloddertje cellen, wat nog niet eens besloten heeft of het mannelijk dan wel vrouwelijk gaat worden. Het is zo groot als een speldeknopje, en dan is het nog voor het grootste deel omringend en ondersteunend weefsel wat later de placenta moet worden.

Ze is nog ruim op tijd voor een simpele over tijd behandeling. Een flinke stoot hormonen, en haar lichaam stoot de bekleding van de baarmoeder af, en de klodder gaat mee. Een soort ongesteldheid, een zware.

De kans dat het in dit stadium spontaan misgaat is ook nog 50 50 geloof ik.
Dat is jouw mening, is het ooit in je op gekomen dat er ook mensen zijn die een andere mening zouden kunnen hebben?
Oud 16-05-2003, 20:38
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 16-05-2003 @ 19:58:
Dat is jouw mening, is het ooit in je op gekomen dat er ook mensen zijn die een andere mening zouden kunnen hebben?
poesiefox's eerste alinea is een mening, de rest zijn feiten
En is dit forum er niet voor om je mening te kunnen uitten?!
Oud 16-05-2003, 20:42
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Ik ben niet bepaald voor abortus maar maak een goede beslissing. Je bent misschien nogal jong wat betreft het opvoeden van een kind maar aan de andere kant is het op kunnen voeden van een kind wel een prachtige aangelegenheid. Een kind zit vol liefde, net als de moeder van het kind op het moment dat ze haar baby ziet. Maar goed, beslis iets wat waar je echt achter staat.
Oud 16-05-2003, 20:46
Verwijderd
Citaat:
azaziël schreef op 16-05-2003 @ 20:38:
poesiefox's eerste alinea is een mening, de rest zijn feiten
En is dit forum er niet voor om je mening te kunnen uitten?!
Dan moet het wel gebracht worden als mening. En ik vind niet dat 'Wat nou de juiste keuze! Wat heeft een kind een kind te bieden? Wat doet ze zichzelf aan? Wat doet ze het kind aan?' echt als mening gebracht wordt...kee, 't zijn vragen, maar wel van die (hoe noem je dat?)-vragen.

Dat de rest feiten zijn, mij best.
Oud 16-05-2003, 20:50
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
(hoe noem je dat?)-vragen.
retorische denk ik?

Verder zou ik er inderdaad heel goed over nadenken. Besef dat je waarschijnlijk later heel erg spijt zal krijgen als je nu een abortus doet en later geen kinderen meer kan krijgen bijvoorbeeld. Bedenk ook dat je een kind kan laten adopteren. Dan zou je geen abortus hoeven laten 'plegen'.

Veel sterkte ermee in ieder geval. Wat je ook kiest: het zal niet makkelijk zijn.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Oud 16-05-2003, 20:59
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 16-05-2003 @ 20:50:
retorische denk ik?
Die, ja.
Oud 16-05-2003, 21:05
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
nicole1987 schreef op 15-05-2003 @ 19:22:
ik heb een probleem,ik ben 15 jaar en heb vandaag een test gedaan.. Ik bleek zwanger te zijn.. ik weet niet goed wat ik moet doen.. ik ga volgende week nog een test halen voor de zekerheid... ik ben al meer dan 2 weken over tijd, terwijl ik meestal regelmatig ongesteld ben.. waar kan ik terecht? Ik wil het mij ouders 'nog' niet vertellen... heeft iemand tips om me door deze tijd te zetten.. Ik ben al een paar dagen heel erg misselijk? Hoort dit erbij?

liefs mij
Zo snel mogelijk contact opnemen met je huisarts en hem verzoeken om strikte geheimhouding t.o.v. je ouders.

Bespreek de mogelijkheden.

In jouw positie (leeftijd) zou ik een abortus doen, maar ik ben een man.
Oud 16-05-2003, 21:09
Verwijderd
Omdat ik veel mensen hoor zeggen 'in jouw positie zou ik een abortus laten doen', zeg ik dat er ook mensen zouden zijn die geen abortus zouden laten doen. Ik vind leeftijd niet het enige waar het vanaf moet hangen (tuurlijk speelt het een belangrijke rol, maar ook andere dingen spelen mee). Om voor mezelf te spreken, ik zou nooit een abortus laten plegen (tenzij het kind creperend van de pijn ter wereld zou komen, 1 dag met die pijn zou moeten leven om vervolgens te sterven). Dat betekend niet dat ik vind dat anderen het ook niet zouden moeten doen. Bedenk goed wat je wilt, niet wat anderen willen, maar echt wat JIJ wilt. Jij moet de rest van je leven met die beslissing leven.
Oud 16-05-2003, 21:17
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 16-05-2003 @ 21:09:
Omdat ik veel mensen hoor zeggen 'in jouw positie zou ik een abortus laten doen', zeg ik dat er ook mensen zouden zijn die geen abortus zouden laten doen. Ik vind leeftijd niet het enige waar het vanaf moet hangen (tuurlijk speelt het een belangrijke rol, maar ook andere dingen spelen mee). Om voor mezelf te spreken, ik zou nooit een abortus laten plegen (tenzij het kind creperend van de pijn ter wereld zou komen, 1 dag met die pijn zou moeten leven om vervolgens te sterven). Dat betekend niet dat ik vind dat anderen het ook niet zouden moeten doen. Bedenk goed wat je wilt, niet wat anderen willen, maar echt wat JIJ wilt. Jij moet de rest van je leven met die beslissing leven.

Neem geen kind tenzij je het het beste kunt bieden.
__________________
Pfff. Boeie.
Oud 16-05-2003, 21:49
Verwijderd
Citaat:
poesiefox schreef op 16-05-2003 @ 21:17:
Neem geen kind tenzij je het het beste kunt bieden.
'Een kind neem je niet, een kind krijg je.'

Dat hoor ik mensen altijd zeggen.

Maar niemand kan zijn/haar kind het beste bieden. Wat is het beste? Wat voor de één het beste is, hoeft dat voor een ander niet te zijn.

En iemand van 15 kan het misschien prima doen, terwijl iemand van 30 het verschrikkelijk kan verknallen, dat kun je van te voren toch nooit zeggen (zeker niet enkel op leeftijd).
Oud 16-05-2003, 22:33
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 16-05-2003 @ 21:49:
En iemand van 15 kan het misschien prima doen, terwijl iemand van 30 het verschrikkelijk kan verknallen, dat kun je van te voren toch nooit zeggen (zeker niet enkel op leeftijd).
daar ben ik het echt helemaal mee eens.

leeftijd is niet het belangrijkst bij het opvoeden van een kind.
sterker nog: het HOEFT helemaal niet belangrijk te zijn.
daar spelen uiteraard wel tig factoren bij mee. maar ik ken heel de situatie van de topicstartster niet, dus lijkt me niet dat beoordeeld kan worden of het kind wel of niet goed terecht zou komen.

@t topicstarter: heel veel succes. hoop dat het goed is gegaan met het gesprek en dat je goed nadenkt over wat je gaat doen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 17-05-2003, 01:18
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 16-05-2003 @ 21:49:
'Een kind neem je niet, een kind krijg je.'

Dat hoor ik mensen altijd zeggen.

Maar niemand kan zijn/haar kind het beste bieden. Wat is het beste? Wat voor de één het beste is, hoeft dat voor een ander niet te zijn.

En iemand van 15 kan het misschien prima doen, terwijl iemand van 30 het verschrikkelijk kan verknallen, dat kun je van te voren toch nooit zeggen (zeker niet enkel op leeftijd).

Laat ik het anders formuleren: laat geen kind komen tenzij je het het beste kunt bieden.

En het beste is niet alleen jouw liefde voor je kind, maar ook de overige omstandigheden, die zeker een complicerende factor vormen.

Leeftijd is helaas wel een factor, ik heb op mijn 20 ste een jaar opgepast op een baby, en ik deed het eigenlijk helemaal fout. Te egocentrisch, hoort bij de leeftijd. Dus veel te weing invoielingsvermogen, en zeker te weinig ervaring.

Een kind is geen levende pop. Ik vond het heel leuk om er mee te tutten, maar soms was het me wat teveel. Dan wilde ik weleens wat anders dan iedere dag een baby om me heen.

Ze zijn lastig! Lief, maar lastig. Ze moeten dutjes op gekke tijden, eten bewerkelijk eten op gekke tijden, ze hebben buien, nukken, hebben de hele tijd zorg en aandacht nodig. Dat vreet energie, en ook tijd. Tijd die ik ook wel eens aan mezelf wilde besteden. Je wilt uit, lol maken met je vrienden, met je vriendje. Zit je daar met een blok aan je been. Een heel lief blok, daar niet van, maar een intelligente conversatie hoef je er niet van te verwachten. En nee, je kunt hem meestal niet meenemen, in ieder geval niet zonder volksverhuizing waar niemand op zit te wachten.

En dan was dit nog een makkelijke baby. Je hebt ook huilbabies, waar je echt helemaal gek van wordt. Het gaat je door merg en been, en niks helpt. Janken, janken, janken. Uren lang.
Schone broek, volle buik, niet te warm, niet te koud, niet te veel licht, niet teveel lawaai, maar wat wil het nou? Op rug, zij, buik, hangen op mij? Na een uur heb je een lamme arm. Liedjes zingen? Muziekje? Nee. Op schoot? Nee, nog steeds dat alarm. Schommelen met de wagen? Heen en weer, op en neer? Nee.

Na een paar slapeloze nachten krijg je moordneigingen.

En wat dacht je van peuters? In de overal aan willen zitten periode? Ogen in je achterhoofd moet je hebben, alles moet je weghalen of afpakken, met als resultaat gehuil. Politie-agent spelen is niet leuk, want ze zijn het drie minuten later alweer vergten. In de nee-periode? Alleen maar gehuil, en expres stout zijn, dwarsliggen. Om jou uit te proberen. Wanneer verlies jij je zelfbeheersing?

En ze kunnen nog niet rationeel zijn, ze kunnen nog niet praten, ze begrijpen jouw waarom daarom niet, ze snappen nog geen oorzaak en gevolg.

Als je je beker limonade op de kop houdt, dan loopt-ie leeg en is je drinken weg. Gejank. Als je wat kapot maakt kun je er niet meer mee spelen. Gejank. Als je ergens opklimt donder je eraf. Gejank, maar als mama je het verbiedt is dat ook gejank. Je wilt aan de video zitten maar dat mag niet. Gejank.

Je bent niet in je hum. Gejank. Je wilt iets en het lukt niet. Gejank.

Echt, om het minste geringste gaat het inbraakalarm op volle sterkte loeien.


Als jij dat op je vijftiende aankunt, dan verdien jij een lintje met koninginnedag. Ik moet er nu al niet aan denken.
__________________
Pfff. Boeie.
Oud 17-05-2003, 01:28
poesiefox
poesiefox is offline
En wat dacht je van de dagelijkse strijd om het eten?

Ze lusten niks! Of ze gaan in hongerstaking, kijken wat mama dan doet. Maar jij ziet een kind wat magerder wordt. Leuk is dat. Met name in de zomer, als het warm is en het kreng verrekt het om te drinken. Als moeder zie je de uitdroging op de loer liggen, maar je spruit heeft net de heetste dag van het jaar uitgekozen om eens lekker een machsstrijd uit te vechten. Die kaken gaan stijf op elkaar. Of het wordt uitgespuugd. En als je gaat dwingen wordt het weer janken.

Een lepeltje appelmoes wordt uit je handen gemept. Na een kwartier zit alles vol, maar is er nog steeds geen hap naar binnen.

Toetje dan? Flink geschud met dat hoofd, daar krijg je geen lepeltje in.

Fles? Okee, een paar slokjes dan, en dan weer op slot die kaakjes.

Je wordt er zo moe van. Ze werken niet mee. Krijg er maar eens een penicillinedrankje in als het ziek is. Dat MOET erin. Dat is dus ook een soort slachting. Moet je met twee personen doen.

De kat zijn pillen geven is nog makkelijker...

En het is veel ziek hoor. De derde, vierde vijfde ziekte. Iedere inenting weer een hangerig kind. Diarree, overgeven. Allemaal in jouw bed. De hele nacht redderen, dus niet slapen.

En de volgende dag weer werken of studeren.

Veel plezier ermee.
__________________
Pfff. Boeie.
Oud 17-05-2003, 08:41
Verwijderd
Citaat:
poesiefox schreef op 17-05-2003 @ 01:18:
Laat ik het anders formuleren: laat geen kind komen tenzij je het het beste kunt bieden.

En het beste is niet alleen jouw liefde voor je kind, maar ook de overige omstandigheden, die zeker een complicerende factor vormen.
Niemand kan zijn/haar kind het beste bieden. En er is geen standaar 'beste', want dat verschilt per kind.
Citaat:

Leeftijd is helaas wel een factor, ik heb op mijn 20 ste een jaar opgepast op een baby, en ik deed het eigenlijk helemaal fout. Te egocentrisch, hoort bij de leeftijd. Dus veel te weing invoielingsvermogen, en zeker te weinig ervaring.
Ik zeg ook niet dat het geen factor is, ik zeg dat het zeker niet de enige factor is.

En dat jij het op 20jarige leeftijd niet kon, hoeft niet automatisch te betekenen dat anderen het dan ook niet zouden kunnen. Niet alle mensen zitten op dezelfde manier in elkaar en hebben dezelfde dingen die ze zouden willen doen ed. (En egocentrisme hoort bij een 20jarige?! Egocentrisme hoort bij kleuters, als het goed is is iemand van een jaar of 7 dat voor een heel groot deel al 'ontgroeid', wanneer je op je 20ste nog erg egocentrisch bent, dan is er toch iets achter gebleven in je ontwikkeling.)

Ik weet echt wel hoe kinderen in elkaar zitten, dat ze vervelend kunnen zijn enz. Ik vind je post een beetje lijken als of je denkt het tegen een klein kind te hebben, die nergens iets vanaf weet en zomaar allerlei dingen roept.
Oud 17-05-2003, 09:26
nicole1987
nicole1987 is offline
heej, hier ben ik weer, ik heb het nog niet verteld... Omdat het een beetje laat was iets van 11 uur 's avonds!Vind ik een beetje zielig voor mijn moeder als ze zoiets te horen krijgt zo laat!Vandaag ga ik met mijn vriend naar de bibliotheek om is in wat boeken te kijken en om te beslissen misschien, en dan ga ik vanavond met hem naar mijn huis om het te gaan vertellen.. Je kan toch nog voor 4 maanden abortus laten doen? Ik weet dus niet hoe lang ik al zwanger ben... Ik hoop dat de dokter daar dinsdag meer over kan zeggen.. Dat speelt denk ook een grote rol in de beslissing.. Iig iedereen bedankt voor de reacties, nu ben ik me pas gaan realiseren dat de keuze echt moeilijk is, omdat het misshien later problemen kan opleveren. Owja nog een vraagje: Weten jullie of ik een paracetamol mag slikken voor de misselijkheid?

Nou tot snel!

-xxx- mij
Oud 17-05-2003, 10:42
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 17-05-2003 @ 01:18:
Als jij dat op je vijftiende aankunt, dan verdien jij een lintje met koninginnedag. Ik moet er nu al niet aan denken.
En toch zijn er best een heleboel tienermoeders die hun kindje goed op hebben kunnen voeden, al dan niet met hulp van anderen... Het hoeft niet per definitie fout te gaan, of een enorme ramp te zijn...
Oud 17-05-2003, 10:44
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Heel veel succes met het gesprek met je ouders!
Citaat:
nicole1987 schreef op 17-05-2003 @ 09:26:
Owja nog een vraagje: Weten jullie of ik een paracetamol mag slikken voor de misselijkheid?
Eventjes de bijsluiter lezen...
Oud 17-05-2003, 11:09
Verwijderd
Paracetamol voor misselijkheid...? Paracetamol is toch een pijnstiller...? Maar idd, ff de bijsluiter lezen of het aan je huisarts vragen (teveel dingen slikken is iig niet goed als je zwanger bent).
Oud 17-05-2003, 11:21
poesiefox
poesiefox is offline
Je mag wel paracetamol slikken, maar dat zal tegen de ochtend misselijkheid niet helpen. Daar heb je speciale medicijnen tegen, op doktersvoorschrift. Ga niet zomaar wat slikken nu je zwanger bent. Niet roken, niet drinken. Geen rauwmelkse kaas eten, geen ongaar vlees, geen kattebak verschonen. Eet extra foliumzuurtabletten! Dat heeft nu nog een paar weken zin. (open ruggetje)

Ik begrijp uit je post dat het al te laat is: je houdt er al van. Yup, that's motherhood.

Tuurlijk, tot 4 maanden na de conceptie, dat is 3 maanden nadat je het weet, is een abortus wettelijk mogelijk. Maar dan heb je al een echt kindje met alles erop en eraan in miniatuurformaat, zo groot als je hand. Dat kun je dan echt niet meer over je hart verkrijgen. Je kunt het dan al voelen schoppen, en tuimelen en draaien. Het sabbelt op zijn duim, drinkt vruchtwater, boert, plast.

Met 10 weken ( dus 6 weken nadat je het weet) begint er al een hartje te kloppen. Vanaf dat moment zou ik het niet meer kunnen. Dan is het een mensje. Voor die tijd is het een klompje cellen waar je vlees noch vis van kunt maken.

Wacht niet te lang met beslissen. Je situatie zal niet veranderen.
Maar dat ding in je buik wordt steeds meer mens, en krijgt steeds meer recht op leven.

Kun je er voor zorgen? Denk je dat dat goed gaat? Dat je het gelukkig kan maken? Dat je het te eten kunt geven? Een huis, schoolgeld, jassen, schoenen? Een goede start kunt geven? Denk erom, het is geen pop, geen puppy.

Je hart zegt nu: mijn baby, daar hou ik van. Maar alleen houden van, is dat genoeg denk je?

Het is jouw beslissing. Ik geef je alleen iets om in overweging te nemen. Het antwoord op de vragen geef je zelf.
__________________
Pfff. Boeie.
Oud 17-05-2003, 11:22
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 17-05-2003 @ 10:42:
En toch zijn er best een heleboel tienermoeders die hun kindje goed op hebben kunnen voeden, al dan niet met hulp van anderen... Het hoeft niet per definitie fout te gaan, of een enorme ramp te zijn...

Nee, niet per definitie. Kans is wel groter.
__________________
Pfff. Boeie.
Oud 17-05-2003, 11:42
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 17-05-2003 @ 08:41:
Niemand kan zijn/haar kind het beste bieden. En er is geen standaar 'beste', want dat verschilt per kind.

Ik zeg ook niet dat het geen factor is, ik zeg dat het zeker niet de enige factor is.

En dat jij het op 20jarige leeftijd niet kon, hoeft niet automatisch te betekenen dat anderen het dan ook niet zouden kunnen. Niet alle mensen zitten op dezelfde manier in elkaar en hebben dezelfde dingen die ze zouden willen doen ed. (En egocentrisme hoort bij een 20jarige?! Egocentrisme hoort bij kleuters, als het goed is is iemand van een jaar of 7 dat voor een heel groot deel al 'ontgroeid', wanneer je op je 20ste nog erg egocentrisch bent, dan is er toch iets achter gebleven in je ontwikkeling.)

Ik weet echt wel hoe kinderen in elkaar zitten, dat ze vervelend kunnen zijn enz. Ik vind je post een beetje lijken als of je denkt het tegen een klein kind te hebben, die nergens iets vanaf weet en zomaar allerlei dingen roept.

Leonoor, jij bent een stuk volwassener dan menig 18 jarige. Maar de zwangere in kwestie is 15. Het verschil tussen 15 en 18 is enorm. Iemand van 15 woont nog thuis bij pappie en mammie, die zit nog midden in de middelbare schoolopleiding, die kan nog niet eens rijlessen volgen, mag nog niet stemmen, is nog niet eens meerderjarig. Wettelijk gezien krijgt ze nog niet eens zelf de ouderlijke macht over haar eigen kind. Vanaf 16 mag je daar speciale toestemming voor vragen.

Dat heeft de wetgever niet voor niets zo geregeld.

Ze kan nog geen baan vinden, ze kan er nog niet zelfstandiog voor zorgen. Face it, haar ouders krijgen er nog een kind bij, en dan gaan we nog maar uit van het positieve scenario dat zij dat ook willen.

Bijstand? Get real.

Als ze geluk heeft is haar vriend een stuk ouder, kan die voor het gezinnetje zorgen. Maar als die 16 of 17 is, wat dan? Ook nog op school. Woont nog thuis, of misschien op een kamertje, waar zijn huisgenoten echt niet zitten te wachten op babygehuil 's nachts.

Ze moeten allebei werken en studeren, en met een baby is dat ontzettend zwaar. Je slaapt de eerste anderhalf jaar niet een nacht door. Eerst een tijd nachtvoedingen, dan om zes uur opstaan voor het ontbijt. Als je niet werkt of naar school gaat, kun je terug je bed in tot het tweede ontbijt van 10 uur, maar anders sta je dan maar op. Eerder gaan slapen? Als het om middernacht de laatste voeding van de dag wil?

En verder standaard om 6 uur is het wakker, dan wil het aandacht, entertainment. Ook in het weekend. Anders gaat het janken, en dan slaapt je partner niet, dus je gaat er maar uit, want die is al zo moe.

Jonge ouders zijn niet voor niets gesloopt. Een baby zorgt voor de eerste grote crisis in een relatie. Allebei moe, allebei kribbig, geen tijd meer voor elkaar, sexleven gereduceerd tot nihil. En het zijn vooral de vaders die daar niet zo best tegen kunnen, zelfs met een bewust gepland kindje.


Natuurlijk, het HOEFT niet fout te gaan, maar de ervaring wijst uit dat het dat wel vaak gaat. Kinderbescherming heeft er zijn handen vol aan.


Ik kon het niet, jij denkt van wel. Ik was 20, jij bent, wat, 18, 19?( geen 38 in ieder geval)

Zij is VIJFTIEN.
__________________
Pfff. Boeie.
Oud 17-05-2003, 11:51
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 17-05-2003 @ 11:21:
Ik begrijp uit je post dat het al te laat is: je houdt er al van. Yup, that's motherhood.(...)
Met 10 weken ( dus 6 weken nadat je het weet) begint er al een hartje te kloppen. Vanaf dat moment zou ik het niet meer kunnen. Dan is het een mensje. Voor die tijd is het een klompje cellen waar je vlees noch vis van kunt maken.(...)
Wacht niet te lang met beslissen. Je situatie zal niet veranderen.
Maar dat ding in je buik wordt steeds meer mens, en krijgt steeds meer recht op leven.(...)
Denk erom, het is geen pop, geen puppy.
Je hart zegt nu: mijn baby, daar hou ik van. Maar alleen houden van, is dat genoeg denk je?
Het is jouw beslissing. Ik geef je alleen iets om in overweging te nemen. Het antwoord op de vragen geef je zelf.
Niemand die zo'n beslissing maakt, zal ooit weten of het de goede beslissing is geweest... Je weet nu eenmaal niet hoe het afgelopen zou zijn als je een andere keuze had gemaakt...
Het is dus inderdaad zaak er goed over na te denken voor je handelt...
Ik ben het er helemaal mee eens dat je de negatieve kanten van een kind krijgen met 15 jaar benadrukt, omdat bij het woord 'baby' vaak alleen aan een schattig kindje wordt gedacht, maar toch moet je ook aan de positieve kanten denken, en aan wat ekki al zei:
Citaat:
Besef dat je waarschijnlijk later heel erg spijt zal krijgen als je nu een abortus doet en later geen kinderen meer kan krijgen bijvoorbeeld.
Verder vind ik het wel goed dat je een iets gematigder standpunt aanneemt, poesiefox, of in ieder geval laat zien dat er een keuze is, en dat jouw mening en keuze niet alleen de juiste zou kunnen zijn
Oud 17-05-2003, 11:56
Verwijderd
Citaat:
poesiefox schreef op 17-05-2003 @ 11:42:
Leonoor, jij bent een stuk volwassener dan menig 18 jarige. Maar de zwangere in kwestie is 15. Het verschil tussen 15 en 18 is enorm. Iemand van 15 woont nog thuis bij pappie en mammie, die zit nog midden in de middelbare schoolopleiding, die kan nog niet eens rijlessen volgen, mag nog niet stemmen, is nog niet eens meerderjarig. Wettelijk gezien krijgt ze nog niet eens zelf de ouderlijke macht over haar eigen kind. Vanaf 16 mag je daar speciale toestemming voor vragen.

Dat heeft de wetgever niet voor niets zo geregeld.

Ze kan nog geen baan vinden, ze kan er nog niet zelfstandiog voor zorgen. Face it, haar ouders krijgen er nog een kind bij, en dan gaan we nog maar uit van het positieve scenario dat zij dat ook willen.

Bijstand? Get real.

Als ze geluk heeft is haar vriend een stuk ouder, kan die voor het gezinnetje zorgen. Maar als die 16 of 17 is, wat dan? Ook nog op school. Woont nog thuis, of misschien op een kamertje, waar zijn huisgenoten echt niet zitten te wachten op babygehuil 's nachts.

Ze moeten allebei werken en studeren, en met een baby is dat ontzettend zwaar. Je slaapt de eerste anderhalf jaar niet een nacht door. Eerst een tijd nachtvoedingen, dan om zes uur opstaan voor het ontbijt. Als je niet werkt of naar school gaat, kun je terug je bed in tot het tweede ontbijt van 10 uur, maar anders sta je dan maar op. Eerder gaan slapen? Als het om middernacht de laatste voeding van de dag wil?

En verder standaard om 6 uur is het wakker, dan wil het aandacht, entertainment. Ook in het weekend. Anders gaat het janken, en dan slaapt je partner niet, dus je gaat er maar uit, want die is al zo moe.

Jonge ouders zijn niet voor niets gesloopt. Een baby zorgt voor de eerste grote crisis in een relatie. Allebei moe, allebei kribbig, geen tijd meer voor elkaar, sexleven gereduceerd tot nihil. En het zijn vooral de vaders die daar niet zo best tegen kunnen, zelfs met een bewust gepland kindje.

Natuurlijk, het HOEFT niet fout te gaan, maar de ervaring wijst uit dat het dat wel vaak gaat. Kinderbescherming heeft er zijn handen vol aan.

Ik kon het niet, jij denkt van wel. Ik was 20, jij bent, wat, 18, 19?( geen 38 in ieder geval)

Zij is VIJFTIEN.
Je hoeft me de les niet te lezen en/of te vertellen hoe dat soort dingen werken. Ik kan bv. ook zien dat ze 15 is. En ik weet ook nog heel goed hoe ik was toen ik 15 was. Verder weet ook ik wel hoe een kind opvoeden verloopt ed (had ik ook al min of meer gezegd, maar goed).

De kinderbescherming heeft ook zijn handenvol aan volwassen mensen. De meeste problemen die omschrijft gelden bij mensen van 30 net zo goed.

Ik ben geen 18, geen 19 en idd ook geen 38 (heel goed gezien).
Oud 17-05-2003, 11:58
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 17-05-2003 @ 11:42:
Face it, haar ouders krijgen er nog een kind bij, en dan gaan we nog maar uit van het positieve scenario dat zij dat ook willen.

Natuurlijk, het HOEFT niet fout te gaan, maar de ervaring wijst uit dat het dat wel vaak gaat. Kinderbescherming heeft er zijn handen vol aan.

Ik kon het niet, jij denkt van wel. Ik was 20, jij bent, wat, 18, 19?( geen 38 in ieder geval)

Zij is VIJFTIEN.
We waren net tegelijk aan het typen...
Natuurlijk zou het fijn zijn als ze besluit om geen abortus te plegen, en haar ouders staan volkomen aan haar zijde en helpen haar. Ik denk dat ze het ook erg moeilijk gaat krijgen als haar ouders haar niet steunen... Steun is voor zo'n meisje, zeker op die leeftijd, het allerbelangrijkste wat er is. Zonder steun is alles gedoemd te mislukken: het kind opvoeden, maar een abortus net zo goed.

Misschien heb ik het helemaal gemist, maar ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig waarom je op je 20e een jaar lang een kind hebt opgevoed?
Oud 17-05-2003, 12:02
Verwijderd
Citaat:
HaWaHaai schreef op 17-05-2003 @ 11:58:
Steun is voor zo'n meisje, zeker op die leeftijd, het allerbelangrijkste wat er is. Zonder steun is alles gedoemd te mislukken: het kind opvoeden, maar een abortus net zo goed.
Daar ben ik het wel ongeveer mee eens, denk ik.
Oud 17-05-2003, 12:42
Verwijderd
hi nicole..
ik wou nog wel even zeggen:
hoe langer je wacht met het vertellen aan je ouders hoe moeilijker het wordt.

Succes.. en sterkte.. ook voor je vriend.
Kus
Oud 17-05-2003, 13:12
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
nicole1987 schreef op 17-05-2003 @ 09:26:
heej, hier ben ik weer, ik heb het nog niet verteld... Omdat het een beetje laat was iets van 11 uur 's avonds!Vind ik een beetje zielig voor mijn moeder als ze zoiets te horen krijgt zo laat!Vandaag ga ik met mijn vriend naar de bibliotheek om is in wat boeken te kijken en om te beslissen misschien, en dan ga ik vanavond met hem naar mijn huis om het te gaan vertellen.. Je kan toch nog voor 4 maanden abortus laten doen? Ik weet dus niet hoe lang ik al zwanger ben... Ik hoop dat de dokter daar dinsdag meer over kan zeggen.. Dat speelt denk ook een grote rol in de beslissing.. Iig iedereen bedankt voor de reacties, nu ben ik me pas gaan realiseren dat de keuze echt moeilijk is, omdat het misshien later problemen kan opleveren. Owja nog een vraagje: Weten jullie of ik een paracetamol mag slikken voor de misselijkheid?

Nou tot snel!

-xxx- mij
Niet 4 maanden, ik geloof 3.
Oud 17-05-2003, 13:27
poesiefox
poesiefox is offline
Leonoor: Waaruit kun jij de conclusie te trekken dat het wel goed zou gaan?

Laten we de vraag eens omdraaien, gezien het feit dat de negatieve kanten bij jou wel degelijk in je overweging zijn meegewogen (je weet dat ze 15 is en je weet dat kinderen best lastig zijn) en blijkbaar niet zwaar genoeg wegen.

Waarom zeg je niet, de discussie zit nu in eeen welles-nietes stadium. Dus: waarom?


Hawahaai: ouders werkten allebei 14 uur per dag, hadden een eigen zaak. Ik deed de baby. Ouders ( vriendin van me) trouwens even oud als ikzelf.
Bij chinezen is het overigens gebruikelijk om een kind de eerste paar jaar uit te besteden. Ze hebben het met alle drie de kinderen gedaan.
__________________
Pfff. Boeie.
Oud 17-05-2003, 14:14
Des
Des is offline
Misschien moeten jullie op PM over gaan, hier heeft dat meisje toch niks aan?
Oud 17-05-2003, 14:16
Verwijderd
Citaat:
Des schreef op 17-05-2003 @ 14:14:
Misschien moeten jullie op PM over gaan, hier heeft dat meisje toch niks aan?
Ik denk dat ze hier best iets aan kan hebben, ze moet een zeer moeilijke beslissing nemen, nu hoort ze de voor en tegens. Als zij ook vindt dat ze er niks aan heeft, dan zegt ze dat maar.
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Ben ik zwanger of niet?
Verwijderd
21 25-04-2012 11:40
Lichaam & Gezondheid de pil en zwanger?
zo0tjuh
1 02-02-2004 12:29
Huiswerkvragen: Exacte vakken Berekening over zwanger raken
GimmeMath
11 04-12-2003 13:37
Liefde & Relatie Zwanger van een getrouwde man (mijn ex-leraar)....
Verwijderd
31 20-03-2003 15:19
Seksualiteit Zwanger
Zuccherino
16 10-01-2003 23:18
Seksualiteit stel je voor... je raakt zwanger... en dan???
Luvlytallie
26 18-05-2002 15:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:54.