Oud 15-06-2001, 12:22
Prada
Prada is offline
Goed, vertellen jullie me eens van welke literatuur jullie houden? Lezen jullie überhaupt? Favo-schrijver?
__________________
Timeo Danaos et dona ferentes...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-06-2001, 12:25
Cypher
Cypher is offline
ja, lees veel. FAvo schrijver: Arnon Grunberg
__________________
[ Appendix-club lid] Wormvormig-aanhangel pride![ Appendix-club lid]
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 12:29
* Rowling (van harry potter boeken)
* R. Giphart

En verder nog wel een paar, maar das meer dat ik 1 boek en dacht 'ja wel leuk... goed enz' maar die namen bleven me niet echt bij... zon indruk dus ook weer niet
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 14:09
wicce15
wicce15 is offline
ik ben nog niet zo bekend in de literatuur.. ik lees het net een jaar, maar tot nu toe is (clche) tim krabbe toch het leukst.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 15:05
Emma!
Emma! is offline
ik vond literatuur altijd verschrikkelijk, omdat het MOEST voor school. Maar zodra ik m'n tentamens had gehad ben ik het voor m'n plezier gaan lezen, en nu ---> Super
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 17:14
J-roen
Avatar van J-roen
J-roen is offline
Joost Zwagerman
Herman Brusselmans
Arnon Grunberg
Ronald Giphart
Boudewijn Buch
Harry Mulisch

ongeveer in deze volgorde
__________________
dressed-up, messed-up, young, sexy, drunk and dirty.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 17:29
Prada
Prada is offline
Valt me heel erg op dat er veelal moderne hedendaagse schrijvers bij jullie favorieten zitten...Niks mis mee natuurlijk, maar bij mij is het compleet anders...Mijn favoriete schrijvers zijn:

Voltaire
Molière
Arthur Miller
Louis Couperus
__________________
Timeo Danaos et dona ferentes...
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 17:33
J-roen
Avatar van J-roen
J-roen is offline
Citaat:
Prada schreef:

Louis Couperus

Erm, wie was dat ook alweer, ik geloof dat ik hem wel ken eigenlijk, noem es wat titels?
__________________
dressed-up, messed-up, young, sexy, drunk and dirty.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 17:47
Prada
Prada is offline
De Moderne Hoofdzonden
Eline Vere
Van twee gestolen liefdegodjes, die gekocht en verkocht werden ...
Tusschen de Ionische zuiltjes
Baadster
Extaze
De stille kracht
De binocle
De berg van licht

Een klein stukje uit een interview, is toch gewoon geweldig:

Citaat:

Er lagen op mijn schrijftafel verschillende pennen: er lag een lyrische, een epische, en een historische pen: er lag een allegorische, een symbolische, een idealistische en een naturalischische pen, een realistische en een impressionistische: ik geloof dat er nog vier, vijf ander pennen lagen. Ik heb tussen die pennen opgenomen de dartele, wufte, luchtige pen, de pen die vluchtig maar ràak schijft, maar toch, naar zij hoopt, telkens als je een impressie, een anecdote, een beeld, een figuurtje, een grapje, een historietje en een avontuurtje mededeelt en voorstelt, zonder dat het haar vermoeit en ... jou vermoeit, vooral omdat je geen tijd hebt om moe te worden. Want mij, herhaal ik je, vermoeit het schrijven nooit: mij is het schrijven natuur, als een vogel vliegen en een vis zwemmen. In de middeneeuwen had ik niet geschreven, maar was ik trouvère geweest, had ik gedwaald van kasteel naar kasteel, met een mantel om en een luit in de hand, en, ik hoop, een paar tonen in mijn keel, en veel liefde en gevoel in mijn middeneeuws hart.

Interview met "Vriend Jan" in Het Vaderland van 18 juni 1910.
__________________
Timeo Danaos et dona ferentes...
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 18:54
Verwijderd
Van oude menschen de dingen die voorbij gaan, is ook van Couperus, maar daar heb ik geen mening over, nooit wat van gelezen

Sartre vond ik erg tof (les yeux sont fait) en van mijn nederlandse boekenlijstje was toch de passievrucht het leukst...en daar zaten idd meestal toch boeken tussen van de laatste tijd, dat trekt mij kennelijk meer (trouwens geen giphart, zwagerman, ed, maar vonne vd meer en kader abdolah en anderen )
Bij engels heb ik niet echt het gevoel echt literatuur gelezen te hebben...
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 19:56
Verwijderd
Ik heb zowel voor Duits, Frans, Engels als Nederlands gelezen. Het beste Duitse boek vond ik Jugend ohne Gott van Horváth, het beste Franse boek vond ik L'étranger, alle Engelse boeken vond ik saai en het beste Nederlandse boek vond ik Karakter van Bordewijk. Kader Abdolah vind ik ook goed.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 23:12
Zyndel
Zyndel is offline
Shakespeare en Lord Byron

maar van moderne boeken Ronald Giphart en Manon Uphoff denk ik...

en Nietsche, Kant en Jung waren coole filosofen... hun boeken lees ik ook graag
__________________
@)-}-}------- Zyndel -------{-{-(@
Met citaat reageren
Oud 16-06-2001, 06:40
Verwijderd
Friedrich Dürrenmatt, Carry Slee, Mary K. Pershall, W.F. Hermans, Maarten 't Hart, Renate Dorrestein, Lieneke Dijkzeul, Yvonne Keuls, Evert Hartman en nog een heleboel meer.



[Dit bericht is aangepast door Leonoor (16-06-2001).]
Met citaat reageren
Oud 16-06-2001, 14:37
Verwijderd
Citaat:
Che Guevara schreef:
Kader Abdolah vind ik ook goed.
COOL!! Ik dacht dat ik de enige op deze aardbol was!! Ik had al zijn boeken op mijn lijst staan, de leraar had ze allemaal niet gelezen ik vraag me nou echt af wat echt 100% waar is van wat hij schrijft, ik wil weten wat die man heeft meegemaakt, en ik vind het zo knap dat ie nu al in het nederlands schrijft, echt respect voor die man...
Met citaat reageren
Oud 16-06-2001, 15:04
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
*E.T.* schreef:
Van oude menschen de dingen die voorbij gaan, is ook van Couperus, maar daar heb ik geen mening over, nooit wat van gelezen
Ik moest het lezen voor me lijst en vond er werkelijk geen bal aan. Heb dan ook de samenvattingen gelezen

Mijn favo schrijver is denk ik: Giphart maar ik ken weinig schrijvers. Zijn stijl spreekt me gewoon aan. Humor && treurig. Precies waar ik mezelf in kan vinden
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 16-06-2001, 15:05
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Friedrich Dürrenmatt, Carry Slee, Mary K. Pershall, W.F. Hermans, Maarten 't Hart, Renate Dorrestein, Lieneke Dijkzeul, Yvonne Keuls, Evert Hartman en nog een heleboel meer.
Yvonne Keuls en Renate Dorrestein hadden toch boeken o.a. geschreven over het thema 'drugsverslaafde', of niet?
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 16-06-2001, 15:26
Verwijderd
Citaat:
dystopia schreef:
Yvonne Keuls en Renate Dorrestein hadden toch boeken o.a. geschreven over het thema 'drugsverslaafde', of niet?

Jep.

Met citaat reageren
Oud 16-06-2001, 17:38
TearSong
Avatar van TearSong
TearSong is offline
Ik lees tegenwoordig bijna alleen maar fantasy (Robert Jordan, Tolkien, Marion Zimmer Bradley, Pratchett etc)

Daarnaast heb ik erg genoten van the hitchhikers guide to the galaxy (Douglas Adams) en Brave new world (Aldous Huxley)

Allemaal engelstalig dus
__________________
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-06-2001, 18:19
GustavM
GustavM is offline
M a a r t e n 't H a r t
__________________
GM
Met citaat reageren
Oud 18-06-2001, 15:37
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Tja, ik zou eigenlijk wat meer moeten lezen, maar ik kom meestal niet verder dan meer dan één boek per maand. Ik hou het voorlopig op 20ste eeuwse 'klassiekers' en humor.
Ik ben wel een liefhebber van Stephen Fry en Herman Brusselmans. Van Douglas Adams, Joseph Heller, Bordewijk en Ronald Giphart heb ik ook meerdere boeken gelezen.

Ik ben nu bezig met Hannibal, niet bepaald literair, maar ik wil het toch gelezen hebben om er een mening over te kunnen vormen

Ik moet toch 'ns aan de filosofen ('t is onderdeel van m'n studie, for cryin' out loud) en Terry Pratchett. Maar dat figuur heeft zoveel boeken geschreven, waar te beginnen? Bij het begin van Discworld?

Tips, etc, ik hoor het wel.

----------------------------
Book of the Day:
Joseph Heller - Catch-22
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 18-06-2001, 15:45
kootjezzz
kootjezzz is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Yvonne Keuls en Renate Dorrestein hadden toch boeken o.a. geschreven over het thema 'drugsverslaafde', of niet?

Ow ja, welk boek van Renate Dorrestein ging dan over drugsverslaafden?

Renate Dorrestein (vaag en leuk) , Ronald Giphart (humor en toch best goede kijk op de wereld soms) Karel Glastra van Loon, Barbera Voors en nog veel meer vind ik leuk.
__________________
*ikka springt, huppelt, dans het leven en de forums door*
Met citaat reageren
Oud 18-06-2001, 20:34
Sacha
Sacha is offline
Ik heb al best wel veel gelezen en mijn favorieten zijn:

Connie Palmen, Harry Mulisch (enkele boeken), Lulu Wang, Joost Zwagerman, Kees van Kooten enz..

Ik vind heel erg veel dingen leuk

Enne, kent iemand hier Ingmar Heytze?
Met citaat reageren
Oud 19-06-2001, 13:35
Alexander
Alexander is offline
Eigenlijk lees ik wat af, maar ik heb nog maar nauwelijks een favoriete schrijver. Of beter gezegd, ik heb nog van geen enkele schrijver veel boeken gelezen. Maar schrijvers waarvan ik de boeken (of het boek) die (dat) ik gelezen heb geweldig vind, zijn:

Umberto Eco (De naam van de roos!)
Homerus (sja, je moet toch wat aan je klassiekers doen!)
J.R.R. Tolkien (met nog altijd het beste boek aller tijden, in mijn bescheiden opinie (hoewel deze titel voor dit boek wel ernstig bedreigd wordt): In de ban van de ring).
Harry Mulisch
A.F.Th. van der Heijden
Jan Brokken (misschien geen monumentale schrijver, schrijft desalniettemin erg leuk)
George Orwell

Maar nogmaals, van de meeste auteurs heb ik slechts 1 boek gelezen. Ik wil me eerst in de breedte, en dan in de diepte ontwikkelen... Maar ja, school neemt nogal tijd in beslag, dus veel tijd voor ontwikkeling op de literatuur heb ik niet..
Trouwens, ik ben nu bezig in een ander boek, Schuld en boete van Fjodor Dostojevski. Ook al zo'n prachtig boek...
__________________
'Twas brillig, and the slithy toves did gyre and gimble in the wabe: all mimsy were the borogoves, and the mome raths outgrabe.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2001, 16:40
never mind
Avatar van never mind
never mind is offline
ik lees wel

lieflingsschrijfer is toch denk ik wel ronald giphart. Jan Wolkers vind ik de laatste tijd ook goed...
__________________
*engeltjuh* fliefd!
Met citaat reageren
Oud 19-06-2001, 17:14
stroopwafel
Avatar van stroopwafel
stroopwafel is offline
Thea Beckman
Anton Quintana
Cynthia Voigt

zijn toch 3 van mijn favorieten er zijn nog wel meer hele goeie maar die staan bovenaan(op dit moment)
__________________
de havenmeester is ook niet perfect, maar zolang de worst vliegt, heerst de bloemkool de wereld..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-06-2001, 21:37
red violin
red violin is offline
Citaat:
*E.T.* schreef:
Van oude menschen de dingen die voorbij gaan, is ook van Couperus, maar daar heb ik geen mening over, nooit wat van gelezen

Dat boek was wel te lezen, saai verhaal, je moest je aandacht meer vestigen op wie nou ook alweer wie was (zoveel personen die met elkaar in verband stonden), dan ophet verhaal. Naar mijn mening was er trouwens weinig verhaal. Mensen worden steeds ouder.....duh..
Met citaat reageren
Oud 19-06-2001, 21:40
~eef
Avatar van ~eef
~eef is offline
ik lees wel boeken maar volgens mij alleen maar literatuur met een kleine 'l'
__________________
I’m addicted to you.. Don’t you know that you’re toxic.. ^^
Met citaat reageren
Oud 19-06-2001, 21:42
red violin
red violin is offline
Citaat:
Prada schreef:
Valt me heel erg op dat er veelal moderne hedendaagse schrijvers bij jullie favorieten zitten...
Daar houd ik het ook op. Herman Koch schrijft goed en binnenkort ga ik Giphart lezen, volgens mij is dat ook wel mijn stijl, Bernlef is ook goed.
Maar toch....De kleine Johannes van Frederik van Eeden vond ik ook bijzonder mooi, hoewel dat verhaal rond 1900 geschreven is. Dat is echt een heel apart boek, anders dan anders, verrassend, mysterieus toch ook wel enigszins. Op zich houd ik niet van boeken uit de 19e eeuw ofzo...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Wat maakt een tekst voor jou tot literatuur?
Mevrouw Lul
12 19-04-2010 20:38
VWO Probleem met het vak LITERATUUR (VWO)
danny23
33 05-05-2006 15:02
Algemene schoolzaken Probleem met het vak LITERATUUR (VWO)
danny23
12 19-04-2006 16:22
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen literatuur stromingen
Verwijderd
12 07-06-2005 19:33
Verhalen & Gedichten De betekenis van literatuur
xineof
7 04-07-2004 15:43
Verhalen & Gedichten Over literatuur en het echte leven
Tisch
2 26-07-2003 20:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:01.