Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-07-2010, 18:44
Verwijderd
Ik wil graag een auto kopen. Ik verwacht ongeveer 200 km per week te gaan rijden. Ik heb verder niet echt specifieke eisen (qua merk, luxe etc).
Ik vind genoeg tweedehands auto's voor rond de 3000 euro, maar ook nieuwe vanaf ongeveer 8000 euro. Nu vroeg ik me af wat dan het verstandigst is om te doen (qua kosten), scheelt uiteindelijk het veel in maandelijkse kosten (en uiteindelijk als je hem weer zou verkopen) om een nieuwe auto te hebben of denk ik dat maar? En wat voor auto zouden jullie eventueel aanraden?

Laatst gewijzigd op 21-07-2010 om 22:02. Reden: Per week, niet per maand :o
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-07-2010, 19:05
Verwijderd
Ik zou persoonlijk wat meer geld uittrekken. Nieuwe auto voor dat geld is vaak wegenbelastingvrij. Langere garantie etc.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 20:29
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Aan de andere kant moet je je ook afvragen of een C1 enzo (wat je kan krijgen voor die prijs en waar je geen belasting, BPM, etc over betaalt) het soort auto is waar je je prettig in voelt. Als je veel op de snelweg rijdt is een iets grotere auto wellicht fijner.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 20:34
Verwijderd
Ik ben een nieuwe Suzuki Alto aan het kopen, we krijgen 'm over drie weken. Die gaan vanaf 8000, maar dan heb je en erg karige uitvoering; als je er airco, achterdeuren etc bij wil komt er natuurlijk wel veel bij, waardoor het ongeveer 10.000 wordt. Overigens komt er bij vergelijkbare auto's (Toyota Aygo, Citroen C1, Peugot 106 en Nissan Pixo) nog meer bij.
Voordeel van de Alto (en ook de andere vier genoemde) is dat je geen wegenbelasting betaalt, omdat hij zo zuinig is. Ook handig is dat nieuwe autootjes van dit formaat ongeveer 1 op 22 rijden terwijl tien jaar oude auto's van hetzelfde formaat ongeveer 1 op 18 rijden.
Wegenbelastingvrije auto's zijn eigenlijk alleen kleine autootjes en hybrides, op de ANWB website staat een overzicht van welke auto's wegenbelastingvrij zijn. Oudere auto's van zelfde of vergelijkbare modellen hebben vaak een minder zuinige motor waardoor ze niet altijd wegenbelastingvrij zijn.

De inruil die je op een vier jaar oude Aygo of 106 krijgt die de veelvoorkomende extra's wel heeft, is ongeveer 7000 euro. Wat de inruil op een vier jaar oude Alto is weet ik niet want zo lang bestaat het nieuwe model nog niet, maar volgens de verkoper had de Alto nog een betere inruil, dus ik ga ervan uit dat het vergelijkbaar is met die andere.
Dan rijd je dus ook voor 3000 euro vier jaar in een auto, maar dan nieuw.

Wat bij ons ook meespeelde om een nieuwe te kopen, is dat het geld er (door erfenis) ook ís. Als dat niet zo is, moet je al gauw aan een financieringssysteem waarop je natuurlijk een hoop rente betaalt. Wel hebben veel merken op het moment een actie dat je de helft nu betaalt en de helft over een jaar, dus als je 5000 bij elkaar kunt schrapen en het komend jaar 5000 kunt sparen is dat ook een optie.

Als je nog vragen hebt over de andere modellen, zeg maar, ik heb in alle vijf proefgereden
Ze hebben alle vijf een goede ligging op de snelweg (i.t.t. kleine autootjes van 20 jr geleden) en zowel ik van 1.60 als mijn vriend van 1.90 konden in alle auto's lekker zitten behalve in de Nissan Pixo waar ik niet goed bij de pedalen kon.
De Aygo, C1 en 106 lijken sprekend op elkaar en worden ook in dezelfde fabriek gemaakt. De Pixo ziet er wat meer uit als een echte auto i.p.v. een overdekte scooter, maar het is wel wat meer een bejaardenmodel.

Ok beetje warrig verhaal maargoed
Samenvattend:
Een nieuwe auto kan dus wel in maandelijkse kosten schelen t.o.v een tweedehandse, maar als je nu een nieuwe auto op afbetaling zou moeten kopen kun je dat denk ik tegen elkaar wegstrepen. Je krijgt voor kleine auto's een prima inruil (maar waarschijnlijk ook als je een 2ehandse koopt en die inruilt). En in die klasse heb ik voor de Alto gekozen dus dat zou ik andere mensen ook aanraden

Laatst gewijzigd op 21-07-2010 om 20:40.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 21:25
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
De nieuwste Alto is volgens mij niet beschikbaar als 3-deurs, dus daar zou je niet extra voor hoeven lappen Tenzij ze dreigen met een lasapparaat aan de gang te gaan.
In die categorie is er ook de inmiddels vrij beproefde 'nieuwe' Fiat Panda, ook standaard als 5-deurs en meende ook wb-vrij, hoewel dat niet direct in je eisenpakket zat. Het zijn toevallig het soort auto's waar je vanaf 8.000 mee net aan de slag kan. Vergeet overigens ook niet dat er doorgaans nog afleveringskosten bijkomen die niet in die prijs zitten, gemiddeld rond de 500 euro bij een nieuwe auto.
Andere nieuwe auto's die mij zo te binnen schieten van rond de 8k zijn de Hyundai I10 en de Dacia Sandero (die wat groter is, maar niet zo'n zuinigheidswonder als de rest).

Bij een nieuwe auto is waardevermindering je grootste onkostenpost. Zodra jij de eigenaar bent is-ie meteen minder waard, en in verhouding is over het algemeen een nieuwe auto kopen duurder dan een tweedehands. En zoals is uitgewezen krijg je voor dat bedrag wel een erg kale auto. Ik gok dat, als je bereidt bent om zoveel neer te leggen voor een auto, je er ook van plan bent een tijdje mee te doen. Denk dus ook een beetje vooruit en zorg dat je geen spijt hebt dat er iets niet opzit wat je achteraf toch had willen hebben. Als je van plan bent hem op te rijden mag je voor een nieuwe auto zo 15 jaar rekenen. Ruil je hem in, denk dan aan het waardeverschil (mijn moeder moest altijd rond de 5.000 euro bijbetalen bij het inruilen van haar 2 jaar oude Ford Ka op een nieuwe Ford Ka, en inruilen op eigen merk is dan nog het voordeligste ook). Zorg er ook voor dat je een auto kiest waar je lekker in zit en die de ruimte biedt die jij verwacht nodig te hebben. Niet iedereen kan uit de voeten met een auto uit het A-segment
Een tweedehands auto heeft minder afschrijving, maar zijn natuurlijk wel gebruikt en hebben daarom meer slijtage en sneller andere gebreken (beetje afhankelijk van de leeftijd en waar je hem verkoopt). Dus je hebt eerder meer onderhoud en minder zekerheid dan bij een nieuwe.

Wegenbelasting van een auto kan je opzoeken via de belastingdienst. Dit is op basis van het gewicht, de brandstof en je provincie, maar in zeldzame gevallen ben je hiervan vrijgesteld als je een hele schone auto hebt met lage uitstoot (zoals die hierboven) of een oldtimer. Het gewicht van een auto - evenals uitvoeringen, opties, maten en verbruik - kan je in ieder geval op autoweek.nl opzoeken en daar staan ook wel gebruikersreviews. Zo kan je alvast kijken en vergelijken. Als je bij een tweedehandsauto al het kenteken weet kan je de historie en een aantal van die gegevens ook via rdw.nl opzoeken. De verzekering kan je bij elke willekeurige maatschappij of vergelijkingssites wel een beetje uitzoeken, al loont het wel om een beetje op te letten wat je precies meeverzekerd. Verzekering is afhankelijk van de vorm die je kiest op basis van gewicht, provincie, kilometers per jaar, brandstof, vermogen en nieuwwaarde. Een nieuwe auto zal je all-risk willen verzekeren, een auto van 3000 euro waarschijnlijk hooguit WA+ maar dat is iets wat je zelf moet bepalen.
Onderhoud is een beetje hetzelfde. Als je weinig risico wil lopen dan koop je nieuw, en heb je een garantietermijn van een x-aantal jaar en kilometers en de eerste jaren weinig APK-plicht en weet je dat alles nieuw is. Met jouw kilometrage zal er weinig slijten overigens

En hier wil ik je even wat ander advies geven; als je écht maar 200 km per maand rijdt (want dat is ontzettend weinig) zou ik kijken of er wel een alternatief is omdat je dan relatief veel kosten voor erg weinig gebruik hebt. Als je met dat kilometeraantal alsnog een auto wil of nodig hebt, dan kan je prima af met een studentenautootje zoals een Citroën AX of iets dergelijks en jezelf voorlopig nog even een flinke som geld besparen. Met zo weinig kilometers is het kosten-baten plaatje van een nieuwe auto bijzonder onaantrekkelijk.

Rijd je toch wel wat meer dan dat of heb je liever wel wat moderners, dan is naar mijn idee het beste wat je kan doen je richten op jonggebruikte auto's van hoogstens een paar jaar oud waar de kop net vanaf is. Voor jouw budget heb je dan aanzienlijk meer keuzes, zit je niet aan de kleinste klasse vast en heb je wel wat luxe (want centrale deurvergrendeling en airco zijn stiekem wel erg fijn). Deze auto's zijn bij betrouwbare bedrijven/dealers genoeg te vinden en hebben ook gewoon garantie. Van de Bovag een half jaar, maar meestal wel 1 of 2 jaar vanuit het merk of dealer zelf. Daar staat tegenover dat je afschrijving veel lager is maar de kans op onderhoud niet zo groot als bij aan auto van 10+ jaar oud.

Wat je ook doet, maak in ieder geval geen overhaaste keuze In jouw geval zou ik de voors en na's goed tegenover elkaar zetten en redelijk secuur de financiële kant eens doornemen. Het helpt als je al wat beter weet welke specifieke auto je zou willen rijden, nieuw is de keuze niet zo ruim maar voor 8.000 euro is er tweedehands ontzettend veel te koop
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 21:41
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Bedenk je dat je bij een nieuwe auto vaak een all risk verzekering wil hebben, terwijl je bij een oudere auto eerder gaat voor WA of WA plus. Dat verschilt ook enorm veel in de maandelijkse kosten. Als ik kijk naar mijn wegenbelasting, die bedraagt 19 euro per maand. Dat zou je dus besparen met een nieuwe auto. Maar als ik een all risk verzekering voor dezelfde auto (maar dan nieuw) zou afsluiten dan kost het me 30 tot 50 euro per maand meer dan wat ik nu heb (WA plus). Dus dat zou je weer extra kwijt zijn. Je kan er uiteraard wel voor kiezen om niet voor all risk te gaan. En er staat weer tegenover dat je onderhoudskosten wel weer een stuk lager zijn (als het goed is, en anders heb je vaak lange garantie).

Ikzelf ben voor een tweedehandse auto gegaan die destijds iets van 4 of 5 jaar oud was. Daardoor hoop ik niet al té veel mankementen te krijgen, maar ben ik wel stukken goedkoper uit. En van het prijsverschil (iets van 6000 euro t.o.v. een nieuwe) kan ik ook flink wat reperaties laten uitvoeren, mochten er wel wat dingen tussen komen..

En je vraagt ook wat voor één ik aan raad. Qua model enzo heb ik er weinig verstand van, maar ik merk wel dat ik bij het boodschappen doen en met vrienden enzo mijn 5 deuren echt zalig vind. En als het regent ben ik enorm blij met mijn automatische deurvergrendeling met afstandsbediening. De airco is fijn maar niet noodzakelijk. En iets meer dan een 1.0 motor was leuk geweest, maar ook weer geen ramp dat het niet zo is. Dat zijn wat dingetjes waar je over kan denken of je dat wil. Ik heb zelf destijds best wat reviews gelezen op van die auto-sites. Ik vond ze eigenlijk wel heel nuttig.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 21:45
Verwijderd
Citaat:
De nieuwste Alto is volgens mij niet beschikbaar als 3-deurs, dus daar zou je niet extra voor hoeven lappen Tenzij ze dreigen met een lasapparaat aan de gang te gaan.
Ohja klopt, ik haal 'm met de andere door elkaar
Alsnog komt er dus wel geld bij tenzij je een extreem basic auto wil. En afleveringskosten inderdaad.

En de fiat Panda is niet wegenbelastingvrij, heeft daarvoor net 1 gram co2 uitstoot per km te veel. De fiat 500 wel, maar die is vrij duur, de 500 gaat vanaf 12.995 euro terwijl vergelijkbare auto's van andere merken vanaf 8.000 tot 10.000 gaan (Panda inderdaad wel 7.995).

Laatst gewijzigd op 21-07-2010 om 21:54.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 21:49
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Weet je zeker dat het de nieuwe Alto is waar je het over hebt, want voor zover ik weet is hij alleen als standaard 5-deurs (en Autoweek en Suzuki ondersteunen dat)
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 21:53
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Als je toch bezig bent met aanpassen: Fiat heeft momenteel 4 modellen die wegenbelasting vrij zijn, waaronder de Panda 1.2 (waar de 500 onderhuids sterk op is gebaseerd)
En de 500 is ook een mode-autootje, net als de Mini of DS3, vandaar dat die in verhouding nogal prijzig is. Zijn directe concurrent is ook o.a. de Panda. Over het algemeen is Fiat vrij fatsoenlijk qua prijzen.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 21:53
Verwijderd
Wij hebben een Peugeot 107, ook een nieuwe (in maart opgehaald bij de dealer), van alle gemakken voor zien (5-deurs, airco (ik vind het dus echt niet onmisbaar, laatst even in een andere auto zonder airco gereden en pff, niet te doen ), centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen voor). Geen wegenbelasting, benzine valt ook echt enorm mee (nu rijden wij niet veel, maar hij is natuurlijk ook zuinig). Voor verzekering (All Risk met alles erop en er aan, oa. ook uitgebreide verzekering voor de ruiten, sterretje fiksen is bv. altijd gratis, gaat niet van je bonus af ofzo, telt niet mee als 'schade') betalen we maar 35 euro per maand (en dan is dit ook nog onze eerste auto, dus nooit schadevrije jaren oid opgebouwd).

Ik zou zelf gewoon eens wat rond gaan kijken, proefritten maken (is toch vrijblijvend)... je kan ook altijd een tweedehands model kopen die ook wegenbelastingvrij is, bijvoorbeeld. (Maar dat hebben wij niet gedaan, omdat het verschil met een tweedehands Peugeot 107 en een nieuwe erg klein was.)

Laatst gewijzigd op 23-07-2010 om 12:23.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 21:54
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Over het algemeen geldt: hoe nieuwer de auto; hoe hoger de afschrijving (waardevermindering door tijd).

Het ligt er maar net aan wat je zoekt in een auto. Rij je veel snelweg of is het meer een boodschappenkarretje? Bij veel snelweg is een wat grotere/zwaardere auto meestal fijner, ook is wat luxe ook nooit weg op lange ritten.
Als je hem gebruikt als boodschappenwagentje is luxe niet echt 'nodig' en is het ook verstandiger om een wat kleinere auto te nemen (vanwege de kosten).

Bedenk je ook wel dat als je een nieuwe auto koopt van 8000 dat deze over het algemeen een stuk kariger is dan een 2dehands van hetzelfde geld (met Bovag garantie).

Je zou je eerst eens voor jezelf op een rijtje moeten zetten wat je van een auto verwacht, hoelang je er mee wilt doen, hoeveel km's je maakt, of je veel snelweg km's gaat maken etc.
Op basis daar van kun je beter een keuze maken tussen klein/groot/nieuw/2dehands etc.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 21:55
Verwijderd
Citaat:
Als je toch bezig bent met aanpassen: Fiat heeft momenteel 4 modellen die wegenbelasting vrij zijn, waaronder de Panda 1.2 (waar de 500 onderhuids sterk op is gebaseerd)
volgens de anwb website heeft de panda 110 g co2 uitstoot per km en de grens zit op minder dan 110.

Citaat:
airco (ik vind het dus echt niet onmisbaar, laatst even in een andere auto zonder airco gereden en pff, niet te doen ),
Airco mis je inderdaad pas als je het niet hebt!

Citaat:
Rij je veel snelweg of is het meer een boodschappenkarretje?
Dat vind ik een wat rare tegenstelling, wat dacht je van woon-werkverkeer binnen de eigen regio? Volgens mij is dat waar de meeste mensen hun auto voor gebruiken
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 22:02
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
(5-deurs, airco (ik vind het dus echt niet onmisbaar, laatst even in een andere auto zonder airco gereden en pff, niet te doen )
Wat is het nou, wel of niet onmisbaar?

Ikzelf rij met dit weer vrijwel constant met mijn ramen open. Zo'n lekkere wind door je auto vind ik veel prettiger dan zo'n ijzige kou van de airco (vorige week bij iemand anders in de auto gezeten die de airco aan had en nu snotverkouden ). Maar dan komt er dus wel bij dat je electrische ramen moet hebben, want anders zijn die raampjes te veel gedoe
Maar smaken verschillen uiteraard. De TS kan het beste bedenken wat ze zelf fijn vindt, maar ook in wat voor situaties ze gaat rijden. Want in de bebouwde kom met ramen open is anders dan op de snelweg (sommige mensen vinden dat juist heel naar) en wéér anders dan in de file (dan heb je weinig aan die open ramen). En hoe vaak is het nou dit soort weer?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 22:02
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Dat vind ik een wat rare tegenstelling, wat dacht je van woon-werkverkeer binnen de eigen regio? Volgens mij is dat waar de meeste mensen hun auto voor gebruiken
Ik kan ieder dingetje wel gaan benoemen, maar dan wordt het zo'n lange post. Ik ging er vanuit dat de TS wel zou snappen dat er meer is dan snelweg en 30km-zones
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 22:05
Verwijderd
Citaat:
Ik kan ieder dingetje wel gaan benoemen, maar dan wordt het zo'n lange post. Ik ging er vanuit dat de TS wel zou snappen dat er meer is dan snelweg en 30km-zones
ja maargoed, ze zegt dat het om 200 km per maand gaat en ze zal geen huisvrouw worden na haar studie, dus noem je twee tamelijk onrealistische opties en niet de meest realistische?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 22:06
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
volgens de anwb website heeft de panda 110 g co2 uitstoot per km en de grens zit op minder dan 110.
De maximumgrens voor deze 'groene' auto's (de Panda heeft dan wel weer een B-label) ligt op 110 gram voor benzineauto's. De Panda zit inderdaad precies op 110 gram. Ik heb even op de site van de ANWB gekeken en daar staat het ook als maximum van 110 en niet 'minder dan 110'. Ik hoop nou niet dat je liever de Panda had gewild maar vanwege deze misvatting nu aan de Alto gebonden zit

Verder is de 500 alleen WB-vrij verkrijgbaar als je de automaat neemt, en die zit ook op 110 gram CO2 (dit is geen relevante informatie voor het topic, maar ik geef hem je toch ).
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 22:08
Verwijderd
Citaat:
En hier wil ik je even wat ander advies geven; als je écht maar 200 km per maand rijdt (want dat is ontzettend weinig)
Oh, per week bedoelde ik dan ook *edit*
En Balance, het is voor werk inderdaad, maar dan dus iets van 15 km

Verder, bedankt voor de (uitgebreide ) adviezen van iedereen tot nu toe al. Ik besef dat ik inderdaad eerst moet weten wat ik nu precies voor eisen aan een auto stel omdat dat voor de mogelijkheden natuurlijk ook nogal uitmaakt. Ik ga me in jullie genoemde voorstellen en argumenten verdiepen, nuttig!
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 22:08
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd waar de TS hem voor gaat gebruiken
Want als het voor werk is en de TS heeft een 'gewoon' fulltime contract, dan kan die rit naar haar werk maximaal 5 km zijn en kan ze beter een goede fiets kopen
Maar het zal vast wel wat anders liggen
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-07-2010, 22:09
Verwijderd
Citaat:
De maximumgrens voor deze 'groene' auto's (de Panda heeft dan wel weer een B-label) ligt op 110 gram voor benzineauto's. De Panda zit inderdaad precies op 110 gram. Ik heb even op de site van de ANWB gekeken en daar staat het ook als maximum van 110 en niet 'minder dan 110'. Ik hoop nou niet dat je liever de Panda had gewild maar vanwege deze misvatting nu aan de Alto gebonden zit

Verder is de 500 alleen WB-vrij verkrijgbaar als je de automaat neemt, en die zit ook op 110 gram CO2 (dit is geen relevante informatie voor het topic, maar ik geef hem je toch ).
nee joh. Nouja sowieso stond de Panda nog helemaal niet in de lijst toen we begonnen met zoeken, dus die hebben we helemaal niet in overweging genomen maar de alto is perfect voor wat we willen

Maar volgens mij zit jij op een andere ANWB website dan ik.
Hier staat toch echt "Eigenaren van benzineauto's die minder dan 110 g/km CO2 uitstoten zijn in 2010 vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting". En dat de Fiat500 (geen idee of dat de automaat is of niet, de uitvoering heet '1.2 Start & Stop Eco Limited') een uitstoot van 104 g/km heeft.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 22:11
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
ja maargoed, ze zegt dat het om 200 km per maand gaat en ze zal geen huisvrouw worden na haar studie, dus noem je twee tamelijk onrealistische opties en niet de meest realistische?
De 2 uitersten inderdaad... en daarmee eigenlijk automatisch alles daar tussen in

Maargoed, ontopic
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 22:11
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Wat is het nou, wel of niet onmisbaar?
Het is niet onmisbaar zolang je niet in de auto zit

Ik moet zeggen dat het met het huidige weer wel erg wenselijk is, en in de winter of met regen condensvrij krijgt, maar ik vind het niet onmisbaar. In de stad doe ik dan gewoon de ramen voor open en op de snelweg houd ik die dicht en doe ik de ramen achter open zodat je jezelf niet doof blaast. Het is niet koel als de airco, maar op zich wel prima vol te houden.
Hoewel het in mijn geval wel helpt dat op een dag als vandaag ook het dak nog open kan
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 22:12
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
@Andijvie: ik ben eigenlijk nog wel verbaasd over dat je zo weinig betaalt voor je verzekering. Mag ik vragen bij welke verzekering je zit? En staat hij op je mans naam of op de jouwe?
Ik betaal namelijk hetzelfde bedrag, maar dan voor WA+ (en 1 schadevrij jaar). En daar heb ik toch stad en land voor afgeshopt om hem 'zo laag' te krijgen. Zal ook met het type model en mijn leeftijd te maken hebben, maar naar een goedkope verzekering blijven kijken kan nooit kwaad natuurlijk
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 22:14
Verwijderd
Overigens nog iets wat niets uitmaakt voor welke auto je kiest omdat het voor elke auto geldt, maar wat wel handig is om te weten voor je budget: het getal dat in folders e.d. vermeld staat bij 'hij rijdt 1 op xx' is het hoogst haalbare getal. 90% daarvan is realistischer en dan rij je al tamelijk zuinig.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 22:16
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Ik heb mijn auto ook voor 35 per maand WA+ met 1 schadevrij jaar.
Maar ik heb een collectieve verzekering, anders was het met mijn leeftijd en het type auto een stuk duurder geweest
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 22:17
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Overigens nog iets wat niets uitmaakt voor welke auto je kiest omdat het voor elke auto geldt, maar wat wel handig is om te weten voor je budget: het getal dat in folders e.d. vermeld staat bij 'hij rijdt 1 op xx' is het hoogst haalbare getal. 90% daarvan is realistischer en dan rij je al tamelijk zuinig.
Dat testen ze dan ook op een testbaan, zonder stoplichten waarbij je steeds weer op moet trekken, zonder vervelende medeweggebruikers, zonder zebrapaden etc. Ze rijden gewoon een constante snelheid, inderdaad niet realistisch
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-07-2010, 22:19
Verwijderd
Citaat:
Wat is het nou, wel of niet onmisbaar?
Ja, lekker krom idd, niet misbaar dus
...
He, ik raak hiervan in de war... ik kan airco niet missen, zo dan maar

Citaat:
@Andijvie: ik ben eigenlijk nog wel verbaasd over dat je zo weinig betaalt voor je verzekering. Mag ik vragen bij welke verzekering je zit? En staat hij op je mans naam of op de jouwe?
Ik betaal namelijk hetzelfde bedrag, maar dan voor WA+ (en 1 schadevrij jaar). En daar heb ik toch stad en land voor afgeshopt om hem 'zo laag' te krijgen. Zal ook met het type model en mijn leeftijd te maken hebben, maar naar een goedkope verzekering blijven kijken kan nooit kwaad natuurlijk
Verzekerd via PMA, collectiviteitskorting (geloof ik iig...) en op mijn mans naam, maar dus geen schadevrije jaren oid opgebouwd.

Laatst gewijzigd op 21-07-2010 om 22:29.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 22:37
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
nee joh. Nouja sowieso stond de Panda nog helemaal niet in de lijst toen we begonnen met zoeken, dus die hebben we helemaal niet in overweging genomen maar de alto is perfect voor wat we willen

Maar volgens mij zit jij op een andere ANWB website dan ik.
Hier staat toch echt "Eigenaren van benzineauto's die minder dan 110 g/km CO2 uitstoten zijn in 2010 vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting". En dat de Fiat500 (geen idee of dat de automaat is of niet, de uitvoering heet '1.2 Start & Stop Eco Limited') een uitstoot van 104 g/km heeft.
Ik kijk op dezelfde ANWB-site neem ik aan, zoveel zijn er niet
Het staat er een beetje krom, maar in de toelichting staat het beter omschreven en blijkt dat het gaat om auto's met een uitstoot tot en met 110 gram. Op een pagina over de belastingen staat het wel duidelijker. Ook Wikipedia, autozonderwegenbelasting.nl en de belastingdienst stellen deze grens duidelijk op maximaal 110 gram. Waarom de Panda opeens nu pas als nieuw wordt geclassificeerd is mij onduidelijk aangezien deze versie al sinds maart leverbaar is en Fiat er al een tijdje mee adverteert.

De Eco Limited is, zoals de naam doet vermoeden, in zeer gelimiteerde oplage verkrijgbaar en is op basis van de 1.2 Pop. Ik durf niet te zeggen of deze alleen als automaat verkrijgbaar is omdat informatie erover vrij obscuur is, Autoweek vindt het niet de moeite waard om er een pagina voor aan te maken, maar het lijkt vooral een uitvoering die is om aan te tonen hoe schoon Fiat wel niet kan zijn als ze een beetje hun best zouden doen
Ik gok dat het een handgeschakelde bak is omdat er anders wel Dualogic bij zou staan, maar mocht je in de Eco interesse hebben ben je overgeleverd aan wat Fiat gekozen heeft ervan te maken. De andere 500s die ervoor in aanmerking komen moeten de Dualogic automaat hebben (wat ook verderop in jouw link staat). Hun handgeschakelde tegenhangers komen op 113 gram uit.

Ik denk dat we in ieder geval nu wel genoeg informatie hebben verschaft over de groenheid van Fiats assortiment
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.

Laatst gewijzigd op 21-07-2010 om 22:47. Reden: foutje
Met citaat reageren
Oud 22-07-2010, 06:16
Verwijderd
ik zou hoe dan ook niet voor een citroen AX of een andere studentenauto gaan...
Als je er verschillende diensten in een ziekenhuis mee moet rijden wil je A) niet stil komen te staan vanwege je werk, B) niet stil komen te staan ergens in de nacht in the middle of nowhere C) je wil niet stil komen te staan als je zelf niet echt een klusser bent.

Sorry dat ik het wat ongecultiveerd zeg, maar als vrouw kun je beter maar een hele betrouwbare auto hebben. En een studentenauto is dat, avec tout respect, niet.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2010, 07:11
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
maar als vrouw kun je beter maar een hele betrouwbare auto hebben.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2010, 07:21
Verwijderd
tja, als het mijn vriendin zou zijn, zou ik het toch niet heel chill vinden om me af te vragen of ze midden in de nacht wel thuis zou komen, of dat die auto het ergens halverwege opgeeft...
Met citaat reageren
Oud 22-07-2010, 07:55
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Och, ik heb wel eens om 4 uur 's nachts in de middle of nowhere met autopech gestaan. Lang leve de anwb / route mobiel
Dat was niet met mijn huidige auto btw.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2010, 08:18
Verwijderd
als ik jouw vriend was geweest, had ik dat dus niet echt geruststellend gevonden... Weet jij veel wat voor engerds er door de nacht kruipen...
Met citaat reageren
Oud 22-07-2010, 10:51
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
ook nieuwe auto's kunnen een storing krijgen (of een klapband)

ik zo nooit, maar dan ook nooit 'spiksplinternieuw' kopen. Zodra je de showroom uithobbelt ben je al een hoop geld kwijt. En 200 km in de maand? Dat is echt peanuts, ik zou voor dat kippenendje geen heel dure auto aanschaffen geloof ik...
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 22-07-2010, 11:05
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
ik zou hoe dan ook niet voor een citroen AX of een andere studentenauto gaan...
Als je er verschillende diensten in een ziekenhuis mee moet rijden wil je A) niet stil komen te staan vanwege je werk, B) niet stil komen te staan ergens in de nacht in the middle of nowhere C) je wil niet stil komen te staan als je zelf niet echt een klusser bent.

Sorry dat ik het wat ongecultiveerd zeg, maar als vrouw kun je beter maar een hele betrouwbare auto hebben. En een studentenauto is dat, avec tout respect, niet.
Met een moderne auto kan je net zo makkelijk langs de kant van de weg stranden, alleen de oorzaken zijn vaak anders. Mits een beetje goed/regelmatig onderhouden hoeft een studentenauto, waarmee ik een auto bedoel goedkoop in aanschaf en kosten, niet meer of minder betrouwbaar dan een andere tweedehands (op mogelijk de groep van jonggebruikte auto's na). Dat is vooral iets psychisch, denken dat iets nieuws niet zo snel stuk kan gaan, en als je je daar prettiger bij voelt moet je inderdaad gewoon iets nieuws en over het algemeen niet iets Frans kopen. Bekijk je het wat meer nuchter en accepteer dat elke auto als gebruiksvoorwerp op elk moment een defect van het één of ander kan oplopen dan kan je prima af met een studentenauto.

Je laatste argument slaat ook nergens op, want tenzij je redelijk bekend bent met autotechniek zal de gemiddelde autogebruiker niet verder komen dan de vloeistoffen checken, een lampje of zekering vervangen (als de auto dat al toelaat) of een band verwisselen. Dat heeft niets met vrouw-zijn te maken; iedereen wil een betrouwbare auto en is daar het beste mee af en als je een Y-chromosoom hebt wil dat niet zeggen dat een auto spontaan geen kuren meer krijgt of alleen kuren die zelf op te lossen zijn. En veel mensen - toegegeven, een groot deel daarvan vrouw - zal voor een lekke band al de ANWB bellen. Dus wil je voorstellen dat een vrouw dan beter ook maar een auto kan nemen zonder banden? Toen bij onze auto (en die is van dezelfde familie als jouw C3) in de vakantie een voorlamp het niet meer deed stond mijn moeder erop dat we die bij een garage zouden vervangen, moet een vrouw dan ook maar een auto zonder lampen kopen? Er is geen reden waarom een vrouw een 'zeer betrouwbare' auto zou moeten hebben en een man niet.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2010, 12:39
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
ik denk (en dan zit ik misschien verkeerd) dat hij bedoelt als je als vrouw in the middle of nowhere komt te staan en je komt een engerd tegen... nou ja daarom dus.

anyhow, wil je een betrouwbaar iets, koop japans. Dat spul is haast niet stuk te krijgen
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 22-07-2010, 12:50
Verwijderd
Citaat:
ik denk (en dan zit ik misschien verkeerd) dat hij bedoelt als je als vrouw in the middle of nowhere komt te staan en je komt een engerd tegen... nou ja daarom dus.
Nouja, als je een auto bij je hebt sluit je jezelf in zo'n geval toch gewoon op in de auto.
Dan is centrale deurvergrendeling misschien wel weer handig ik weet niet of dat ook van binnenuit werkt.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-07-2010, 12:52
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
ik denk (en dan zit ik misschien verkeerd) dat hij bedoelt als je als vrouw in the middle of nowhere komt te staan en je komt een engerd tegen... nou ja daarom dus.
Tenzij het een zwaarbepantserde auto is waar je je in kan schuilen is de situatie nog steeds om het even. Voor zover bekend hebben defecten geen specifieke voorkeur qua afstand van de bewoonde wereld om zich voor te doen Er zijn net zoveel verhalen over moderne auto's die stranden als over oudere auto's.

Er zijn geen enge ventjes die denken 'ha, een weerloze vrouw! Wacht even, die auto is nog maar 4 jaar oud. Dat gegeven schrikt mij zo erg af dat ik beter maar door kan lopen'. En als die er wel zijn, dan is meer de vraag hoe eng zo'n ventje in de praktijk nog is
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2010, 12:59
Verwijderd
Verkrachters zijn meestal vrij impulsief, die zullen niet zo gauw een autoruit intikken om bij een vrouw te komen ze zullen sowieso niet zo snel expres op de vluchtstrook parkeren achter een gestrande auto met het doel om iemand te gaan verkrachten, wat dat betreft loop je achter het tankstation meer risico.
Maar dit gaat wat al te ver offtopic
Met citaat reageren
Oud 22-07-2010, 13:02
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Nouja, als je een auto bij je hebt sluit je jezelf in zo'n geval toch gewoon op in de auto.
Dan is centrale deurvergrendeling misschien wel weer handig ik weet niet of dat ook van binnenuit werkt.
Gezien het feitelijk hetzelfde mechanisme is werkt dat van binnenuit net zo goed als van buitenaf Dat zou wel een redelijk jammerlijke designfout zijn anders Hoewel als je geen CV hebt en je bent alleen doe je over het algemeen ook maar één deur van slot, dus je werkzaamheden blijven ongeveer gelijk.

Edit; moderne auto's, zeker degenen die geen knopje aan de binnenkant hebben (en ik bedenk me nu dat jij dat wel eens zou kunnen bedoelen), hebben vaak nog ergens een knop in de auto waarmee ze portieren af kunnen sluiten voor buitenaf. Vaak is dit in de vorm van een knopje of door de handgrepen van de deur naar binnen te drukken. Als je CV op afstand bedienbaar is dan werkt dit ook van binnenuit, maar meestal niet als de sleutel in het contact zit.
Zo is er ook nog het veiligheidsmiddel dat als de auto is gestart (ook als-ie daarna weer is gestopt) de kofferbak alleen open kan als er een andere deur is geopend (geweest). Zo kunnen mensen die kwaad willen niet je kofferbak leegroven als je voor een verkeerslicht staat, ongeacht of je CV is ingeschakeld.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2010, 14:16
drukknoopje
Avatar van drukknoopje
drukknoopje is offline
Ik zou sowieso gaan voor een tweedehands auto, want waardevermindering. Verder geen Frans dingetje (want vaak stuk, en als het kapot is, lastiger te maken), maar liever een Japanse, zoals Daihatsu (zuinig!) of Toyota.
Verder vind ik airco niet fijn, dus dat hoeft niet. Als ik mijn huidige auto (en man) niet had, zou ik denk ik een Daihatsu Charade ofzo rijden.
__________________
Er zal altijd van jullie gehouden worden, en gek genoeg heb ik daarvoor geen toverstaf nodig, al is het de meest mysterieuze magie die er bestaat.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2010, 15:37
Verwijderd
Laten we eerst eens beginnen met inventariseren wat TS nou eigenlijk met die auto van plan is te gaan doen.
Wat voor soort kilometers ga je rijden?
Zijn die 200km's alleen woon-werk (m.a.w.; kunnen we daar nog rustig 50km per week optellen voor boodschappen en privéritten)?
Wat verwacht jij van een auto qua comfort, sportiviteit, snelheid?
Wat ben je bereid maximaal uit te geven?
Heb je een voorkeur voor benzine of diesel en heb je al gekeken naar LPG?
Met citaat reageren
Oud 22-07-2010, 16:00
Verwijderd
Nogmaals, even voor de duidelijkheid, het gaat dus om 200 km per week, ik kan niet typen. Daar is zowel woon-werkverkeer (met name snelweg, max. 15 km) als boodschappen en privéritten bij meegeteld. Mijn budget is eigenlijk zo'n 3000 a 4000 euro, alleen als een nieuwe (of duurdere tweedehandse auto) uiteindelijk veel beter/verstandiger blijkt te zijn, ben ik wel bereid er wat meer aan uit te geven.
Ik heb een voorkeur voor benzine. Sportiviteit/snelheid kan me geloof ik niet zo heel veel schelen, en comfort, ehm, een gemiddelde wens voor comfort ofzo? ik snap dat het niet hebben van specifieke eisen het ook een beetje ingewikkeld maakt (jullie suggesties helpen wel goed om daar over na te denken overigens).
Ik geef niet zoveel om nieuw, de reden om dat te doen zou dan inderdaad weinig onderhoud en minder/geen wegenbelasting zijn, of het uiteindelijk voordelig inruilen, maar zo te horen valt dat wel mee.

Laatst gewijzigd op 22-07-2010 om 16:25.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2010, 16:13
Verwijderd
Goed, als je zou moeten schatten, voor hoeveel procent bestaan jouw ritten uit snelweg/provinciale weg/stadswegen?
En hoe belangrijk vind jij de sportiviteit (dus hoe strak die stuurt, hoe stug de demping is, kortom, hoe hard je ermee een bochtje of klaverblad kunt nemen) ten opzichte van comfort (dus hoeveel je voelt van drempels, gaten, etc in de weg, hoe de stoelen zitten, hoeveel windgeruis je meekrijgt)?

Als ik eerlijk ben, zou ik eerst eens goed nadenken over wat je écht wilt voor je geld. Hoe belangrijk vind je bijv. een voorziening als airco, elektrische ramen, in hoogte en diepte verstelbare stuurkolom (en dus ook stuurwiel), cruise control, etc. Wat moet jouw toekomstige auto écht hebben en waar kun je wel zonder?
Wanneer je daar eens goed over na hebt gedacht, kun je namelijk veel gerichter zoeken en krijg je ook echt wel veel meer waar voor je geld.

Het hele vraagstuk over 'gebruikt vs nieuw' is niet zo heel relevant. Voor jouw budget vind je geen nieuwe comfortabele snelwegcruiser, maar shop je in het segment van de Aygo/C1/107 waar je ook al in een gebruikte Golf, Mégane of Focus kunt stappen voor dat geld. Het significant verhogen van je budget voor een nieuwe auto die fatsoenlijk mee kan komen op de snelweg (zowel qua snelheid als comfort) heeft mijns inziens geen nut, want met het geld dat je bespaart kun je ruimschoots de kosten die je in 4 jaar zult gaan maken aan een fatsoenlijk onderhouden gebruikte auto dekken.
Kortom, ik zou in dit geval voor een fatsoenlijk onderhouden gebruikte auto gaan. De toegevoegde waarde van een nieuwe auto is te beperkt in mijn ogen om daarvoor je budget te gaan verdubbelen.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2010, 16:38
Verwijderd
50% snelweg/provinciale wegen en 50% stadswegen gok ik, maar ik vind het moeilijk inschatten, het is in een omgeving waar ik nu nog niet eens woon. En daarnaast ben ik ook niet gewend een auto te hebben, en weet ik niet hoeveel ik hem naast woon-werkverkeer nou uiteindelijk ga gebruiken.
Sportiviteit vind ik helemaal niet belangrijk, extra's zoals airco of elektrische ramen hoeven van mij ook niet zo heel per se. Ik geloof dat ik comfort en zuinig rijden dan het belangrijkst vind, de rest maakt me wat minder uit. Ik vind het lastig met zo'n eerste auto, ik heb ervaring met zo weinig verschillende auto's dat ik dus niet zo goed weet wat ik nou belangrijk vind. Ik vrees dat dat pas komt als ik er eentje aangeschaft heb en het vanzelf tegenkom ik zal wel een lijstje met eisen voor mezelf maken, want dat is inderdaad wel een stuk makkelijker zoeken.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2010, 12:23
Verwijderd
(Ik zie nu trouwens pas dat ik het telkens over een peugeot 106 had; ik bedoelde natuurlijk 107.)
Met citaat reageren
Oud 23-07-2010, 15:16
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Ik zou niet voor een te klein gebakje gaan, een tussenmaat wat Dittrich al zei (megane, focus enzo Ik heb een focus en dat zijn echt prettige auto's liggen als een huis op de weg, zijn niet enorm maar je hebt wel heel veel laadruimte (kan best een fiets in met de bank plat en de gewone kofferruimte passen 2 paardrijzadels in met alle bijbehorende spullen en dan heb je nog steeds ruimte over. Je eventuele passagiers zitten comfortabel en ruim en qua onderhoud... prima. Mijne hefet nu >2 ton gelopen en nog geen echte problemen gehad. Zuinigheid... moeilijk te beoordelen, die van mij, met mijn rijstijl is ongeveer 1 op 13, niet heel zuinig dus, maar met een rustoigere rijstijl is er misschien wel 1 op 15 of 16 te halen /promopraatje)
Er is een groot aanbod, het is 1 van de meest doorsnee auto's dus een ruime keus, geen belachelijke prijzen en het zijn geen specifieke 'jongeren auto's', dus ook niet te veel afgetrapte beestjes.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 23-07-2010, 17:14
Verwijderd
Kiet, echt serieus. Wat maken je een werk van het 'ontkrachten' van een statement dat ik doe over een vrouw die midden in de nacht ergens alleen komt te staan.
Daar is niks aan te ontkrachten, en het was ook niet bedoeld als hoofdonderwerp. Stel je niet zo aan man. Het zou een argument kunnen zijn, wat jij daar ook wel of niet mee eens bent. Maak er niet zo'n vreselijke heisa om.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2010, 23:13
Verwijderd
Ik zou wel een diesel nemen. Ik denk dat dat voordeliger is. Bovendien rijd je meer dan dat je denkt.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2010, 14:02
Verwijderd
Hmja, die tussenmaten vind ik eigenlijk al best groot, maar misschien kom ik daar vrij gauw op terug hoor.
Ik ben er wel uit dat ik toch voor tweedehands ga. Ik neig nu even een beetje naar een citroen saxo of een peugeot 106 (zijn best nette exemplaren te koop met < 100.000 op de teller), maar hm, ik ben nog lang niet klaar met rondkijken.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2010, 19:02
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik denk dat het nogal ligt aan hoeveel geld je maandelijks over hebt voor een auto. Want de aanschaf is 1 ding, maar de maandelijke kosten schieten ook flink omhoog als je een grotere auto koopt.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Onderzoek voor studie communicatie
Luka
11 27-02-2010 19:50
Verkeer & Vervoer Rijbewijs gehaald en dan...??
*~Angel~*
80 17-06-2007 22:31
Verkeer & Vervoer aanschaf auto
NN
21 20-03-2007 23:27
Games Grand Theft Auto - San Andreas - II
Gornetsnoaker
500 01-07-2005 23:33
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Politieke Peiling (welke partij stem jij?)
Skyrise
500 21-09-2004 23:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:36.