Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-01-2007, 14:27
Jones
Mijn filosofie kennis gaat niet verder dan 'de wereld van sofie' en dus wil ik die wel eens wat uitbreiden. Welke boeken zijn daarvoor geschikt? Ik ben 22 en studeer dus het mag wel enig niveau hebben maar het moet niet onleesbaar worden. Zelf kwam ik deze advertentie tegen op de achterkant van de NRC:

Filosofie cassette
Citaat:
Overzicht in vijf dikke delen (in cassette) van de geschiedenis van de filosofie, in de vorm van een bloemlezing van klassieke filosofische teksten uit Oost en West. De vertalingen en bijbehorende voetnoten zijn ontleend aan 150 uitgaven van uitgevers Boom en Sun en dus van goede kwaliteit. Per deel is er een inleiding, maar de meeste filosofen worden niet apart ingeleid; wel zijn er vaak goede literatuurverwijzingen. Deel 1: Van Oudheid tot Renaissance (onder anderen Plato, Aristoteles, Seneca en Erasmus); deel 2: De Vroegmoderne tijd (onder anderen Descartes, Spinoza en Rousseau); deel 3: Verlichting en kritiek (onder anderen Kant, Hegel, Mill en Nietzsche); deel 4: De 20ste eeuw (onder anderen Sartre, Adorno, Foucault en Arendt); deel 5: De nieuwste filosofie (onder anderen Derrida, Sloterdijk en Nussbaum). Verder zijn er enkele aardige hedendaagse 'brieven' aan filosofen: van Bas Belleman aan Machiavelli, Rene Gude aan Descartes, Maarten Doorman aan Kant, Bert Keizer aan Wittgenstein en Paul Cliteur aan Rorty. Deze uitgave heeft een gunstige prijs-kwaliteit verhouding. Gebonden uitvoering van een uitgave die in 2005 verscheen als coproductie van Filosofie Magazine en winkelketen Kruidvat.
3240 bladzijden voor 75 euro. Kennen mensen deze set al? En zoja, is het wat? Zijn er nog andere boeken die de moeite waard zijn?

Voor de duidelijkheid, ik wil dus graag een soort samenvatting/totaaloverzicht. Zodat ik daarna zelf kan beslissen van welke filosoof ik meer wil lezen. Meer dan 100 euro wil ik er ook eigenlijk niet aan uitgeven.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2007, 15:56
Verwijderd
Ja, die heb ik wel ja. Ik denk voor een samenvatting / totaal beeld van een aantal filosofen misschien andere boeken handiger zijn. Deze serie is meer een bundeling van fragmenten en misschien eerder geschikt als naslagwerk dan als een introductie.
De inleiding van elk van deze 5 boeken geeft wel een beknpt beeld van de hele tijdsperiode, maar zoals al vermeld niet van iedere filosoof. Voor mijn gevoel is dit werk in ieder geval al meer verdieping dan nog een globaal beeld krijgen. (maar dat is vanuit mijn beeld natuurlijk)
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 17:01
Krynn
Krynn is offline
Störig - Geschiedenis van de filosofie
Eerste paar hoofdstukken (natuurfilosofieën) wil je 'm wurgen om z'n gedateerdheid, maar verder wel goed als overzichtswerk.

Doorman, Pott - Filosofen van deze tijd
Over 20-ste eeuwse filosofen...wisselend van kwaliteit, maar ben nog geen betere tegengekomen, en alle filosofen die m'n docenten van belang achtten zijn er in opgenomen.

Ik ken die cassette van je niet...maar deze 2 boeken hebben me 15 resp. 10 euro gekost. Paperback, 2e hands, dat wel.
__________________
Zet de lijnen - neem je pen // Zet de lijnen en ren
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 17:04
Verwijderd
Een boek van 3240 pagina's lijkt me ook vrij heftig als inleiding. Is het dan niet goedkoper, makkelijker en slimmer om op internet/wikipedia rond te snuffelen bij filosofen en op die manier er mee in aanraking te komen? Als je toch liever een boek hebt, zou ik voor een dunnere introductie gaan en zou ik proberen de Kruidvat te vermijden. Ik bedoel... filosofie bestuderen via de Kruidvat is net zoiets als een levensverzekering afsluiten bij de Kruidvat. Dat doe je toch niet?

Als ik jou was zou ik de klassieken en al die andere lui tot aan ongeveer 1950 gewoon snel doorwerken. Aristoteles en zijn vriendjes is leuk om op een verjaardag over te vertellen, maar slaat meestal op stront. Hoe ouder, hoe minder interessant, is mijn idee. Maar goed, ik ben dan ook opgeleid met voornamelijk filosofen van na 1950.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 20:47
Jones
@ ecnelis: Ik zou dus eigenlijk een ander boek moeten vinden? Als je wel deze in de kast heb staan heb je er waarschijnlijk nog wel meer. Heb je misschien andere titels die wel geschikt zijn?

@ Krynn: Ik zal eens bij de Slegte zoeken naar deze 2 titels. Die paar euro's kan ik wel missen.

@ LUH-3417: Het aantal pagina's stoort me niet eigenlijk. Het is nogal wat waar ik om vraag en als ik verschillende boeken bij elkaar zoek zal ik ook zeker in de buurt komen van de 3000 bladzijden. Dat schrikt me dus niet af. Ik heb een hekel aan echt stukken lezen achter mijn computer. Er gaat wat mij betreft echt niks boven een boek.

En wat ik wel en niet snel doorwerk moet ik juist nog zelf achter komen. Vandaar dat ik iets zoek dat ieder gedeelte van de filosofie gelijkwaardig belicht.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2007, 11:33
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
ah, maar ondertussen alleen richten op de westerse filosofie?
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Oud 09-01-2007, 13:28
Jones
Citaat:
thunder110 schreef op 09-01-2007 @ 12:33 :
ah, maar ondertussen alleen richten op de westerse filosofie?
Ik moet eerlijk zeggen dat dat wel mijn eerste gedachte was. Maar ik zeg toch nergens dat ik me alleen maar wil richten op de westerse filosofie? Als jij mij titels van boeken kan geven die verder gaan dan het niveau van "de tao van poeh" dan ben ik ook daar in geinteresseerd.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2007, 20:02
Verwijderd
Donald Palmer; De grote vragen
inleiding in de westerse filosofie.

de belangrijkste thema's vanaf de griekse oudheid staan centraal.

ik lees het nu voor het vak filosofie, het is een inleidend boek maar er staat echt zoveel in. Vrijwel elke filosoof en theorie wordt besproken, het telt ongeveer 450 pagina's.

goed boek als je er meer van wilt weten
Met citaat reageren
Oud 09-01-2007, 21:07
Verwijderd
Bertrand Russell - Geschiedenis van de Westerse Filosofie.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2007, 21:09
Jones
Citaat:
jukeboxxx schreef op 09-01-2007 @ 21:02 :
Donald Palmer; De grote vragen
inleiding in de westerse filosofie.

de belangrijkste thema's vanaf de griekse oudheid staan centraal.

ik lees het nu voor het vak filosofie, het is een inleidend boek maar er staat echt zoveel in. Vrijwel elke filosoof en theorie wordt besproken, het telt ongeveer 450 pagina's.

goed boek als je er meer van wilt weten
Nog meer boeken die worden behandeld bij filosofie?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 15:07
Verwijderd
Citaat:
Jones schreef op 09-01-2007 @ 22:09 :
Nog meer boeken die worden behandeld bij filosofie?
ik heb het als keuzevak gekozen en dus gaan we verder niet heel diep in op alles want het duurt maar een periode. Dit is dan ook het enige boek wat wij gebruiken, maar het is wel erg compleet
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 14:35
Jones
Citaat:
jukeboxxx schreef op 11-01-2007 @ 16:07 :
ik heb het als keuzevak gekozen en dus gaan we verder niet heel diep in op alles want het duurt maar een periode. Dit is dan ook het enige boek wat wij gebruiken, maar het is wel erg compleet
Dank, ik ga dit weekend maar eens bij de Slegte langs.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Veranderen profielen havo/vwo
ALDR
67 02-08-2012 10:37
Levensbeschouwing & Filosofie Openingspoll: filosofie of wetenschap
Verwijderd
80 20-11-2004 13:51
Algemene schoolzaken HBO Recht --> WO
Godfather
98 24-07-2004 13:34
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Enquête ... help me!
Pris
13 26-09-2003 13:35
Levensbeschouwing & Filosofie Filosofie is onzin
Unexplained
30 12-04-2002 16:18


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:44.